‘Er is meer dan reële prijsontwikkeling, de reële prijs zegt niets over onderliggende factoren, de woonquote geeft beter beeld. Het enige wat je weet (net als DNB & CPB) is dat je dicht bij het lange termijn gemiddelde zit. Maar woningmarkt heeft last van overshooting…’ Dit Schreef Hans Stegeman van de Rabobank op Twitter.
De NVM komt met een soortgelijk verhaal “Hogere huren en gedaalde huizenprijzen zorgen ervoor dat het nu wel heel aantrekkelijk is om een huis te kopen”
Dirk Bezemer en Steve Keen leggen in de onderstaande video uit waarom dit niet het geval is.
De Nederlandse economie draait maar voor 60% op consumptie
Steve Keen is de Australische econoom die sinds 2005 waarschuwde voor de schuldencrisis.
Wat een onzinnige vergelijking. Alsof de lonen en productiecapaciteit sinds 1980 gelijk izijn gebleven. De factor inflatie zegt me niet zoveel.
Positief nieuws, onder de leegstandswet kunnen huiseigenaren, nu eindelijk zelf de huurprijs van hun woning vaststellen,
Heb laatst overigens gezocht naar een huurwoning in de omgeving tussen haarlem en wassenaar. Weinig aanbod.
Las laatst ook nog dat het aantal mensen met een huurachterstand explosief stijgt in de sociale sector. Zet dat eens in een grafiek af tegen het lage aantal wanbetalers onder huiseigenaren en dan ontstaat er ook eens een genuanceerd beeld over de woningmarkt.
In Duitsland zijn ze al achter dat het hier niet zo goed gaat; nu wij nog….
http://www.spiegel.de/international/europe/economic-crisis-hits-the-netherlands-a-891919.html#ref=rss
Kijk eens op http://www.adbroere.nl
Het geldsysteem gebaseerd op geldcreatie obv schulden is een ponzi scheme dat de eigenaren van banken steeds rijker doet worden ten koste van schuldslavernij van de rest van de bevolking (99%).
Hervorming van het geldsysteem (niet gebaseerd op schulden en rente maar geld alleen nog als ruilmiddel) is de oplossing. Alternatieve geldsystemen komen overal op. Uiteindelijk is het systeem niet houdbaar en zal het gereset moeten worden (revolutie).
Debt deflation
1994 – 2008 jaarlijks 12% groei in hypotheekschuld (privaat) stroomt enerzijds via gemeentelijk grondbedrijf naar allerlei socialistisch PET-projects en anderzijds wordt het geconsumeerd door slapend rijker wordende insiders.
Vanaf 2008 is het hallucinante sprookje eindelijk uit, over, aus.
Geld wordt weer een middel waarvoor gewerkt moet worden.
‘ the Netherlands, once a model economy, now faces the kind of real estate crisis that has only affected the United States and Spain until now ‘
Uit stukje Der Spiegel.
Tja, daar staan we hier nou helemaal niet van te kijken, dat wordt hier al járen geblogd op dit draadje. 😉
Dat zal nog wel even duren ……. 🙂
CBS moet eerst nog een huizendossier aanleggen en
huishoudelijke schulden staan nergens op een balans.
60-60-60% regeling ?
Dan zijn we nog wel even bezig met deflateren…..
http://www.bcg.com/documents/file87307.pdf
Dat is waar, zolang Voerman het maar niet zegt! :_)
lage huren in kwalitatief goede, energie zuinige woningen is de toekomst… en ik daag je uit het hiermee oneens te zijn
Wow, bouwend Nederland heeft de oplossing: http://www.bouwendnederland.nl/blog_detail?itemID=31274
Geld moet gewoon gratis worden, dan is er helemaal geen probleem meer.
tufkaj,
http://www.youtube.com/watch?v=cQHdAJqtEn8
tufkaj,
pure alchemie volgens mij
Tufkaj: Zij het toch, de oplossing zit in de rente, die MOET naar max 3% voor 30 jaar vast. problem solved!
trol(erik),
Ik vind de Dijsselbloem oplossing wel goed… als blauwdruk?
Zoals gebruikelijk weer een kletsverhaal van Dr t. Als je dan zonodig een vergelijking tussen reguliere huurders en bankhuurders wilt maken, betrek dan ook even het feit dat ‘huiseigenaren’ op alle mogelijke manieren geholpen worden (zoals een rentepauze die makkelijk oploopt tot een jaar) terwijl iemand met een huurschuld van een paar maanden zonder pardon op straat wordt gezet.
Het poldermodel bleek gewoon op drijfzand gebaseerd te zijn en dus modderen we nu maar wat aan.
RealisT,
hoogtechnologische samenleving, egalitair, perfecte infrastructuur, hoogopgeleid, ik zou het allemaal niet onderschatten… Maar dat doen een paar rijke patsers duidelijke wel
goed gezien, de hoge rente is de oorzaak van deze crisis http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/wp-content/uploads/rente.png
(en voor het geval mensen dat serieus nemen, dat was cynisch)
(overigens zei je ook dat funda alleen nog omlaag zou gaan, Erik?)
Ligt het trouwens aan mij, of heeft bouwend Nederland het altijd over de aanpalende industrieën, economische groei en waarde stijging en werkelijk NOOIT over de toegevoegde waarde van wat ze bouwen?
Ik ben dagelijks bezig uit te leggen waarom klanten mijn software nodig hebben, waarom zijn zij niet veel harder bezig hun eigen product te verkopen of heroverwegen?
Misschien moet ik het ook eens proberen: beste klant, als je mij inhuurt, gaan de cateraars, benzinestations en leasemaatschappijen daar allemaal op vooruit!
Weet jij veel, hoe lang die huurder al huurtoeslag krijgt en en een scala van andere uitkeringen en kortingen? Niets ten nadele van huurders, maar wel even zuiver blijven.
Het probleem is dat wij zijn gaan geloven dat huizen prijzen alleen maar kunnen stijgen.
Maar nooit er bij stil hebben gestaan dat een huis ook een x aantal jaren mee zal gaan.
Dan kom je op een punt dat onderhoud duurder is dan een huis te slopen en een nieuw er voor in de plaats te bouwen.
Maar de overheid en de banken vonden het geweldig dat huizen prijzen door het dak gingen. Ze gingen zelf nieuw belasting verzinnen en hypotheken.
Zo was het mogelijke om een huis totaal aflossing vrije te kopen. Dit is toch gewoon grote fout.
In Nederland was het gewoon om je huis in 30jaar aftelossen.
Ik ben een grote voorstander dat een nieuwe huis in 50 jaar totaal wordt afgelost.
Dus het huis kost nieuw om te bouwen 3 ton. Dus 6000,- euro perjaar aflossen plus de rente. Plus elke jaar 500,- euro voor de sloop kosten van het huis.
Voerman,
na drie maanden geen huur á 300 euro worden je spullen hier in de container geflikkerd, als je niet met ze communiceerd. jaja
Paul,
het gaat ook om nieuwe generaties Paul. maar daar ligt nu een zwaar taboe op dankzij Krol
Een paarse dildo is geen taboe meer, maar als je een huurder bent. Dan ben je toch echt een sukkel die erom vraagt.
http://kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2013/4/1_Sinclair_-_Something_Has_Western_Central_Banks_Terrified.html
Geruststellend? Na Cyprus gaat er geen paniek uitbreken.
300 euro? Da’s bijna voor niks!
Moet niet gekker (minder) worden!
Voerman betaalt alleen al aan gas en licht veel meer! 🙂
Dat klopt zeker de 50 Plus partij is een ramp voor het land. Maar ze hebben nog niet door dat. Ze hun welvaart in geld niet meer kunnen reden.
Ik ben zelf 29 jaar en ZZP. Ik werk veel samen met andere ZZPers. Wij betalen elkaar niet meer in geld maar via ons netwerk.
Geld kan ons afgepakt worden net als na de oorlog gebeurde met het tientje van Lieftinck.
Dit punt is dichter bij dan we denken met alle overheidschulden in de wereld. Lees, VS, Japan, Europa,Enz.
Ik denk zelf dat bijna niemand nog door heeft dat internet de waarde van veel dingen totaal aan het verandere is.
Voerman,
aan gas en licht betaal ik nog geen 25 euro per maand voerman, schraalhans is koning en geen dikke willem
Alles komt vanzelf goed , de prijzen dalen
en blijven dalen , ga er maar vanuit dat
woningen dalijk 50% goedkoper zijn en zo
zullen ze jaren blijven hangen.
henk,
Ik ga er van uit dat huizen straks in 50 jaar afgeschreven worden.
Het slopen van een huis wordt straks zo goed koop.
Dat de matriaal die er uit komen weer grondstoffen zijn voor nieuw bouw.
Plus de ontwikkeling voor isolatie en vooruitgang. Zorgt er voor dat een huis van 30 jaar straks hopeloos veroudere is.
Misschien printen we straks wel gewoon een huis uit Drie D printer.
Je kan al lego blokjes printen.
Kijk maar eens na dit flimpje. https://www.youtube.com/watch?v=2DVMlsTDzXE
Pietje,
Het is in het buitenland duidelijk wat er mis is in Nederland. In Nederland zelf zitten we nog steeds in de ontkenningsfase.
Ik geef het nog een paar maanden en Nederland hangt ook aan het infuus van de ECB.
Door de enorme private schuld die voornamelijk bij één generatie ligt is er een zeer grote maatschappelijke onevenwichtigheid ontstaan.
Dit krijg je als je banken teveel vrijheid geeft en generaties alleen maar aan zich zelf denken.
zo kon je laats in de krant lezen , dat een groot
bouwbedrijf voor nog geen 130k een nieuwe kant en ‘
klare eengezinswoning kan bouwen , waarom er
dan in het verleden zomaar 300k voor moest worden
betaald is gewoon belachelijk en ook verledentijd
Volgens mij tap je dat ook nog af!
Voerman,
das het voordeel van een klein, goed geisoleerd appartement: je hoeft je verwarming niet aan te doen
Voerman,
moet mijn huur nu omhoog?
Wordt laat! De nachtdieren komen uit hun hol.
Truste allemaal. 🙂
in my defence: al het geld dat ik overheb pomp ik de economie in als enorme consument zijnde
Hadden we niet eerder dit filmpje gezien met grote vriend Steve Keen?
@1: heb je niet gezien dat het een inflatie gecorrigeerde grafiek is?
De lonen zijn gemeten naar de echte inflatie, niet de bogus cijfers van de overheid gedaald in plaats van gestegen de laatste decennia.
Er zal toch ergens een omslag punt komen ?Een punt waarop de 1,5 miljoen onderwaterstaander worden geofferd en de politiek er voor gaat om door juist zeer lage woonlasten weer extra ruimte te creëren voor aflossing schulden en consumptie .In mijn optiek gaat de markt eertijds gewoon zijn werk doen en zullen de gemeenten bakzeil halen en grond voor bijna niks weg doen zo lang er maar hele goedkope huizen gebouwd gaan worden.De overheden zullen de eerst komende jaren heel veel geld kwijt zijn voor het betalen van onderdak van hun uitkeringsgerechtigde.
Ik vind trouwens 20% eigen woningbezit ruim voldoende .
Good Morning NL
De opeethypotheekprobleempjes.
http://www.trosradar.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/11-03-2013/opeethypotheek/?p=1
1e kwartaal dit jaar 70% meer gedwongen verkopen met restschuld.
http://nos.nl/artikel/491404-meer-restschulden-bij-verkoop-huis.html
Dat Voerman 300 euro per maand “bijna niks” noemt en dat hij aan gas en licht alleen al veel meer betaalt, bevestigt alleen maar hoe we afgeperst worden.
Zie ook http://www.bureaucratieindeadvocatuur.nl/audit/artikelen/sprookjes_in_het_advocatenblad.php
Nou niet echt…… The Wall Of Debt.
Dan zullen onze buiten-de-balans-staande-hypotheekjes ondertussen ook wel zijn gegroeid. 😉
En het beest dat zo groot is dat je het niet meer ziet, groeit en groeit………, maar waar is de controle ?
Het lijkt zelfs erger te zijn, kijk maar:
http://www.bamwoningbouw.nl/Image.aspx?id=33ed3c1d-6a74-483a-af08-106191e72f2c
* starterswoning voor 78k inc. BTW (in de Randstad te koop voor 200k)
* luxe woning voor 130k inc. BTW (in de Randstad te koop voor > 400k)
Als je dan nog 20.000 euro incalculeert voor infrastructuur (gas/water/elektra/riolering/bestrating etc.), dan is het verschil winst voor de projectontwikkelaar en de gemeente (grond!).
Dan zijn we ook meteen op discussie van het haalbare prijspeil beland: blijkbaar kunnen woningen voor de helft van de prijs worden neergezet terwijl er toch nog wat winst overblijft voor alle partijen. 50% daling vanaf de top in 2008 is dus best mogelijk.
Wie oh wie ?
Wat gebeurt hier ?
http://www.pie-mag.com/articles/5069/foreign-npl-servicers-can-help-spanish-loan-recoveries-fitch/
Zie net dat Stegeman hier meeleest, misschien kunt u het me even uitleggen ? 🙂
Bij voorbaat dank.
http://www.nu.nl/economie/3387333/werkgelegenheid-in-bouw-achteruit.html
Waar blijft ‘hoogopgeleid’ nu met de controle op ‘doorrekening’
Controle :-). (Lees van onderop 😉
Lees hiernaast net stukje van Dijsselbloem over de staatsschuld, die staat nu op 70% ?.
Even ter herinnering, tijdens de vorige depressie in 1938 stond de staatsschuld op 69%.
Bron: Deflatie in aantocht.
Als je inkomen daalt ontstaat de behoefte aan goedkopere huisvesting – maar die is niet of nauwelijks beschikbaar. Sommigen zullen bij familie intrekken, anderen raken steeds verder in de schulden. Ik lees daar nog maar weinig over, maar dat kan aan mij liggen.
Een huurwoning van 700 euro is ‘voordelig’ en de eigenaren dreigen in de problemen te komen als ze bij moeten gaan storten. In mijn beleving gaat een veel te groot deel van het (geslonken) inkomen op aan huisvesting.
Als dit zo doorgaat komt een aanzienlijk deel van Nederland in de armoede terecht. Tegelijk zal er minder vraag zijn naar het duurdere segment.
Het zijn de gevolgen van het wanbeleid dat gevoerd is in de afgelopen decennia.
Tufkaj: Funda teller gaat maar 1 kant op en dat is naar beneden. Zodra de voorjaarsverkopen klaar zijn en de kansloze hun huis van de markt halen gaat het snel. Waar ik echter nog steeds van uit ga is dat 50% aflossingsvrij terug komt en/of de rente fors naar beneden gaat. Dan kan het zijn dat mensen hun huizen nog te koop laten staan. De verkopen zullen dan hard gaan. De druk gaat alleen maar toenemen……….
Ze zouden bij Funda een vergoeding moeten vragen aan iedereen die zijn huis er op wil hebben. Dan wordt het vanzelf rustiger.
Ik snap die makelaars ook niet: wat heb je aan een enorme map met huizen waarvoor onrealistische prijzen gevraagd worden?
Een makelaar heeft serieuze kopers en verkopers nodig, anders kan hij geen transacties tot stand laten komen en dan kan hij niets verdienen.
niet alleen zij , ook de eigenaren , dat willen we nogal eens vergeten .
In aanvulling hierop en als antwoord op de topictitel : teveel mensen praten nog over de ‘werkelijke waarde , marktwaarde en..” , onderdeel van de psyche die nu rondwaaid in de crisis die slechts een emotie crisis is.
Statistisch is bewezen dat een groter percentage mannen de waarde (..) van hun woning onmiddelijk kan opnoemen dan het percentage dat de trouwdatum onmiddelijk (.) als juiste datum kan kwantificeren.
Ll verwees er al naar, maar tijdens Q1 is het aantal beroepen op de NHG met 70% (!) toegenomen naar 1313. Gemiddelde beroep 36.600 euro.
http://www.refdag.nl/nieuws/economie/meer_woningverkopers_met_restschuld_1_727664?localLinksEnabled=false
Schiffer van de NHG gaat ervan uit dat de huizenprijzen dit jaar met nog eens 10 procent omlaaggaan. Daarmee is hij overigens pessimistischer/optimistischer (*) dan de banken.
Nieuwbouwwoningen Q4 2012 6,5% goedkoper dan Q4 2011 (exclusief btw). 17% goedkoper dan de top in Q4 2013 (index destijds 137,3, nu 117,5).
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLnl&PA=80334NED&LA=nl
Brabants Dagblad: Jacht op de armlastige huizenkoper geopend
“Je koopt alleen het huis, zonder de grond die eronder zit. De grondbank koopt de grond en is zo verzekerd van een stabiele rente, die voor de pachter volledig aftrekbaar is en blijft over de volle looptijd van dertig jaar.”
http://www.bd.nl/regio/regio-oss-en-uden/boekel/jacht-op-de-armlastige-huizenkoper-geopend-1.3746313
Naam idee: BijZonderPlan
Betrokken bank: Lol, welke bank denk je zelf?
Dat ‘volledig aftrekbaar is en blijft’ vind ik nogal een boude uitspraak. Vanaf volgend jaar gaat er al jaarlijks een half procent punt af. Ik zou zoiets niet zo hard roepen.
Erfpacht zou verboden moeten worden. Het is 2013.
Uitstel op uitstel op uitstel: Kamer wil ruimte omzetten aflossingsvrije hypotheek
http://www.nu.nl/geldzaken/3387432/kamer-wil-ruimte-omzetten-aflossingsvrije-hypotheek.html
Naja, van aflossingsvrij naar banksparen is in ieder geval marginaal beter.
Nothus wacht met spanning op een aanhoudende daling van de Funda teller: als een eerste teken dat er realiteit in de markt komt.
Nothus betreurt wederom dat de reacties op dit blog nu grotendeels tot onzinnig geblaat verworden is, afkomstig van een werkloze autoverkoper en een bejaarde die maar niet begrijpt waarom hij z’n huis niet kwijt raakt voor een mooie prijs. Admin: Nothus pleit wederom voor een ban.
Nothus suggereert nogmaals dat de bodem van de markt zo rond de 150K voor een gemiddeld huis zal liggen, gebaseerd op de normen van 1996 (hoofdinkomen plus 0.5 tweede inkomen, en dat keer 3). Dus nog iets van een kwart te gaan.
De ‘lange-termijnwaarde’ is ook leuk. Bij vraag en aanbod wordt de prijs uiteindelijk bepaald door de hoogste bieder.
Mensen beelden zich graag van alles in en houden daar dan ook nog stevig aan vast. Als hun huis op de veiling wordt verkocht vinden ze vrijwel altijd dat het ‘onder de echte waarde’ is verkocht.
Ik denk dat 50% aflossingsvrij niet te verkopen is aan EU, Basel, geldschieters etc. Zie ook dat artikel in Der Spiegel. Nederland vliegt niet meer onder de radar en de zielige huizeneigenaren zijn electoraal niet interessant. Dus dat zou me verbazen, al is onder druk natuurlijk alles vloeibaar.
Lagere rente daarentegen (de VS-oplossing) zou natuurlijk wel kunnen. Ik zie daar ook niet zoveel bezwaren tegen. Al lijkt het me dat je daarvoor pensioengeld voor moet aanspreken, en zo ver zijn we nog niet.
Ik ben groot voorstander van meer verkopen, net als jij. Laten we zo snel mogelijk alles ‘herprijzen’ op basis van de huidige Nibud-normen, en niet die van 2004-2009, en dan moet er vrees ik nog wel wat van af. Bovendien waren dat de overwaarde-jaren (lees: geleend geld in de economie pomp jaren). Als om dit proces te bespoedigen de rente omlaag gaat dan is dat enkel top.
Verwacht echter niet dat een lagere rente leidt tot hogere prijzen op dit niveau. Daarvoor zijn de regels ten opzichte van de vraagprijzen ‘te streng’ geworden. Als je nu koopt, koop je gewoon een mindere woning dan over een paar jaar. Of anders gezegd: je verdient letterlijk en figuurlijk een betere woning dan dat nu beschikbaar is in de prijsklasse die je kunt financieren.
Houd nou eens op met bepaalde groepen tegen elkaar uit te spelen… WONEN is te duur Voerman, zowel voor huurders als voor kopers. Dat los je niet op door zielig te gaan lopen doen, (net toevallig over je eigen groep). Dat los je op door wonen goedkoper te maken.
Reactie op NuJij: “Heb geprobeerd om mijn aflosvrije hypotheek om te zetten maar de bank weigert dit. Het zou technisch gezien om een nieuwe hypotheekaanvraag gaan. En naar de nieuwe normen verdien ik nu te weinig voor deze hypotheek, ondanks dat ik nu ca. 20% meer verdien dan 6 jaar geleden. ”
Erik, dit is een beetje wat ik bedoel.
20% aflossen in jaar 0, 30% lineair/annuitair aflossen over 30 jaar, 50% aflossen op jaar 30
Net even het stuk van Radar terug gekeken.
trosradar.nl/uitze…/opeethypotheek/?p=1
Het is toch niet te geloven dat mensen die hun huis vrij hebben op 65jarig leeftijd nog een product kopen om het op te eten.
Ik zal wel eens de cijfers willen zien van de groep.
Het pijnlijke van deze hypotheek de op eet hypotheek voor de banken is dat erfgenamen de erfenis straks daar afstand van gaan nemen. Dus als elke huis een ton in de min staat. Kan het op eens heel hard gaan. Voor de banken.
Yep, dat is inderdaad het onderliggende probleem:
http://www.youtube.com/watch?v=s3fw_ors6K4&feature=youtu.be&t=9m20s
http://www.youtube.com/watch?v=8RrKScRg5KM&feature=youtu.be&t=23m
We zijn met zijn allen de werkelijkheid uit het oog verloren en hebben geen idee meer wat iets kost. Een crisis corrigeert die misbalans. Zonder crises zou onze samenleving al lang naar de knoppen zijn, zoals zo velen voor ons.
Het is ook slecht voor de belastinginkomsten.
snorkel,
Volgens mij is de echt onderliggende probleem de achtergebleven lonen ten opzichte van de productiviteit.De bubbel maakte mogelijk te consumeren wat we produceerde .We hebben volgens mij geen buitenlands kapitaal geïmporteerd.
De voorjaarsuitverkoopt komt eraan? Haha… die Erik heeft er ‘zin an’ 🙂
De rente nog lager? Waarom geven ze de mensen gewoon geen gratis geld? Dan weet je zeker dat de verkopen weer aan zullen trekken. Gewoon geen rente en geen aflossing, goed idee toch?
De Pessimist,
Als de lonen wel waren meegestegen hadden we het een stuk langer uit kunnen zingen inderdaad. Maar dan waren we op een gegeven moment tegen de fysieke grenzen van onze aardbol opgelopen. Probleem is dat we onszelf er van overtuigd hebben dat wij, als eerste in de wereldgeschiedenis, zo slim zijn dat we wél eeuwige groei ongebreidelde konden bewerkstelligen
Misschien zou het helpen als er daadwerkelijk journalistiek bedreven werd en ze deze strategie eens kritisch tegen het licht zouden houden.
Helaas vrees ik dat we moeten wachten tot er een nieuwe generatie journalisten opstaat die niet tot aan hun oogballen toe in de schulden zit voor een stapel stenen op een postzegel 😛
Dat hele financieringsgat werd toch met buitenlands geld bekostigd? Was dat niet een miljard of 300?
In 1996 hadden huishoudens 200 miljard euro aan langlopende leningen, 15 jaar later bijna 750 miljard. Dat is 37 miljard euro aan nepgeld dat elk jaar in de economie gepompt.
Een mooi (ouder) plaatje voor in de boeken op pagina 4 (209): http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/EC5E7E8A-8A14-4A51-BC57-8F2464BEAEC0/0/HypotheekschuldinNederland.pdf
De ontwikkeling van langlopende schulden van huishoudens in Nederland tussen 1995 en 2011 ten opzichte van Frankrijk, VK, Spanje en Duitsland. Wij zijn van 60 naar ruim 120 gegaan (ten opzichte van BBP). Frankrijk, Eurozone en Duitsland zijn onder de 60 gebleven. Bubbellanden Spanje en het VK hebben de 80 net aangeraakt, al kwam Spanje van veel dieper dan 60.
Hoe dan ook. We hebben onszelf enorm voor de gek gehouden.
Erfpacht voorbeeld:
http://www.maaslandonline.nl/search.asp
Koopje toch en maar € 630,= bruto per maand erfpacht want fiscaal aftrekbaar.
Bedenk dat u als belastingbetaler het voordeel van de koper betaalt en dat de koper zijn grond in 30 jaar zeker 3 keer betaalt!
Lachende derde…….?
snorkel,
Dat is zeker waar. Maar we hebben nooit nagedacht dat een huis ook een keer niet meer aan de woon wensen voldoet. Dus een keer gesloop moet worden. Ik denk dat veel koop appartmenten zonder lift er in. Afgeschreven zijn en niks meer waar zijn. Omdat iedereen lift wil.
Nico de Geit,
Het is gewoon erg pijnlijke voor iedereen. Zelf voor de banken. Ik zie het bericht in de krant al voor mijn Rabobank op de fles.
Door de rally vorig jaar zijn er meer NHG-hypotheken afgesloten ( https://www.nhg.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/kwartaalberichten/KWARTAALBERICHT_NHG_Q1_2013l.pdf ).
Dat hele NHG heeft natuurlijk wel iets vreemds, vanuitgaande dat de markt ooit echt gaat uitbodemen, dan betaal je die 0,85% niet voor jezelf, maar voor degene die te duur gekocht heeft. Doordat je echter de rentekorting wilt krijgen, betaal je toch mee. Zo wordt het natuurlijk een soort opgelegde belasting, in plaats van een verzekering waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was.
Paul,
Zeker! En hetzelfde geldt voor dubbele beglazing, isolatie op zolder, vloerverwarming, etc etc etc. Van de zotte hoe mensen konden denken dat een goed wat gewoon veroudert/uit de tijd raakt/achterhaald wordt toch met 20% per jaar in waarde zal stijgen. De gans met de gouden eieren is gewoon te oud geworden, en legt geen eieren meer. Maar de boer is nog wel afhankelijk van die eieren… Hoe los je dat nou op? 😉
ShitBank?
Op kamers gaan wonen, containercity’s, tent city’s, alles is straks mogelijk, want…….
‘Sociale huurwoningen onbetaalbaar door woonakkoord’
Boelhouwer…..
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3419551/2013/04/03/Sociale-huurwoningen-onbetaalbaar-door-Woonakkoord.dhtml
Met dank aan banksters als Stef Blok. Jong geleerd is oud gedaan. Tip aan de werkeloze ZZP’ers in de bouw: de VVD beloofde u werkgelegenheid maar het was VVD’er blok die uw verdienmodel torpedeerde 🙂
Gelooft u roverheid, de banksters en de makeleugenaars nog?
ll,
Hetzelfde stukje, maar dan mét een reactie van een woordvoerder van Blok: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3419476/2013/04/03/Woonakkoord-pakt-slecht-uit-voor-laagste-inkomens.dhtml#.UVvEotWK2Xw.twitter
Het is nu al een probleem, dus het is geen probleem. Nibud bek houden. Niks aan de hand, doorlopen graag.
Absoluut! Er zijn al diverse plannen van gemeenten om huizen voor 130-150k te bouwen, inclusief de grond. Tot nu toe worden die plannen gedwarsboomd door ‘belanghebbenden’. Ik vermoed dat gemeenten die dit soort plannen ontvouwen een bezoekje van de Rabobank krijgen.
Er wordt bij mij in de omgeving ook gesproken over flinke verlaging van bouwgrond voor rijtjeswoningen omdat je daar nu eenmaal later minder mee kunt doen. Je zit immers aan de buren vast. Ook tegen deze verlaging bestaat veel weerstand.
Het is wat mij betreft overduidelijk dat de markt niet vast zit door niet kunnen maar door niet willen.
Even een mooie voorbeeld van een appartementencomplex. Iedereen in dit appartementencomplex wil van zijn appartement af. http://www.funda.nl/koop/boxmeer/appartement-48604218-van-sasse-van-ysseltstraat-14/
Veel hebben het gekocht op de top tussen 2007 en beging 2009. Iedereen heeft aflossing vrij.
Reken maar eens uit wat voor rest schuld dit gebouw heeft.
Nationale Bank bezorgd om poldercrash
De Nationale Bank van België, de toezichthouder op de financiële sector in ons land, heeft de afgelopen weken de blootstelling van Belgische banken aan Nederlands vastgoed onder de loep genomen. De reden is de slechte gezondheid van dat vastgoed.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/Nationale_Bank_bezorgd_om_poldercrash.9324703-3095.art?ckc=1
Onze buren beginnen zich zorgen te maken.
Je moet daar dan wel bij bedenken dat de NLdse huizen over het algemeen heel behoudend gefinancierd zijn 😉
Dat is in landen als Duitsland natuurlijk wel heel wat slechter geregeld… 🙂
@Il: Terwijl Jeroen laat zien dat BAM een woning van 140m2 neerzet voor €75.500 ex BTW. Dan kunnen ze best een appartement van 70m2 vast neerzetten voor €35.000. Stel daar wil je een rendement op halen van 7%, jaarlijkse opbrengsten ongeveer €2450, dus per maand €200 huur voor een appartement van 70m2. Dat zijn toch geen obetaalbare bedragen? Het enige probleem is dat deze minima ook in het centrum van Amsterdam willen wonen en dat zit er misschien niet in.
Ik ben normaal echt een optimist. Ik heb een ruime kennisenkring in de detailhandel en gisteren rondje langs de velden gedaan. Omzetten zijn vanaf midden Februari helemaal ingestort. Dit is de vierde instorting in 5 jaar. Ik schat in dat circa 70% van de winkels gerelateerd aan de huizenmarkt zullen verdwijnen, en het kunnen er nog meer zijn. Vrijwel alles is momenteel verliesgevend en het vet is al lang van de botten. Ik weet dat er vele ondernemers zijn in woonboulevards waarvan er sommige al meer dan een jaar geen huur meer betalen. Ze laten ze vooralsnog zitten of met hele hoge(tijdelijke) huurkortingen omdat er geen opvolgers zijn en de winkels anders leeg staan. Schulden van huishoudens stijgen explosief door ontslag, hogere lasten en niet stijgende eerder dalende inkomens. Dan hebben we nog de duizenden en duizenden werkers in de bouw die geen werk meer hebben etc. Dit is een rechtstreeks gevolg van regerings beleid. Eerst toestaan dat er ongekende hypotheken kunnen worden afgesloten en daarna de kraan volledig de andere kant op draaien in de grootste crises sinds mensenheugenis is werkelijk van een ongekend dom nivo. De woningmarkt zorgd voor inkomens van vele duizenden die nu allemeal naar de klote gaaan. Iederen in de WW of bijstand en de hele boel laten klappen is wat het beleid nu doet. Uiteindelijk gaat dit ons veel en veel meer geld kosten dan de gelijdelijke weg die bewandeld had moeten worden en straks als men echt door krijgt hoe slecht we er voor staan alsnog heel snel wordt opgezocht. Men schuift het nu allemaal op ‘Het mag niet van Europa’, we zullen zien als straks dit beleid niet heel snel wordt omgedraaid hoe groot de anti Europa lobby en partijen in Europa gaan worden, ik voorspel dat Europa en het dan pas echt zwaar gaat krijgen. De gelijdelijke weg was vele malen beter geweest, en daar gaat men straks heel snel achter komen.
Nog beter: geen aflossing, geen rente…..en met NHG met bij scheiden kunt u van uw schuld af……..’de rest van de bevolking betaalt voor uw woongenot’.
We kunnen toch gewoon de nieuwe eigenaar de oude prijs laten betalen indien geld gratis is? Kost de samenleving dan helemaal niets meer, geen HRA en geen NHG risico. Win-win-win situatie 🙂
Zonnepanelen erop en je hebt voor 250€ een bescheiden appartement inclusief licht en verwarming.
Allemaal utopie denken Erik! De geleidelijke weg terug naar een welvaartsniveau wat al reeds ‘fake’ was is!
Dit is gewoon keihard de weg terug naar de realiteit van het bestaan. Velen profiteerden mee van het opblazen van de zeepbel en die mensen raken nu hun bestaansrecht kwijt. Het waren mooie tijden maar voorlopig moeten ze hun dagelijks brood weer gaan verdienen met andere middelen. Hadden ze maar een vak geleerd als boer of bakker, die hebben nooit problemen met hun afzet omdat ze in een eerste levensbehoefte voorzien. I.p.v. 10 luxe broden en 2 knip bruin bakt de bakker straks 10 knip bruin en 2 luxe broden.
Ooh noooooos… stel je voor dat we straks betaalbaar kunnen wonen, the horror (voor roverheid en banksters).
http://www.trosradar.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/11-03-2013/opeethypotheek/?p=1
Bij 12:30 zegt Rabobank topman: we zijn op grote schaal kadasterdata aan het opkopen(!) en hij verwacht mensen tijdiger te informeren dat ze meer moeten inleggen als de waarde van hun huis minder blijkt dan een bepaald percentage……WOW.
Nou huiseigenaren met Rabobank / Obvion / andere dochterbank die binnen een jaar of 3 onder water dreigen te komen te staan: u gaat sneller extra geld gevraagd worden!
Jaar of 3 verder is al snel 25% waardedaling……heftig!! Fundameter op http://www.floris.nu/funda zal wel door het plafond gaan zodra Rabobank begint uit te nodigen op kantoor ……
Zo moeilijk is het allemaal niet hoor, binnen 4 posts de energie en woning crises opgelost.
Maar daar wordt veel minder aan verdiend en dus moeten twee van de drie bakkers weg.
Het bakken van een luxebrood of knip bruin kost evenveel arbeid. De bakker heeft dus gewoon evenveel werk. Goed hij gaat minder verdienen maar werk heeft hij.
Op huizenzoeker.nl staan nieuwe data voor maart. Mediaanvraagprijs omlaag voor eengezinswoningen (fors) en mediaanvraagprijs lichtjes omlaag voor appartementen. Maar mediaan vraagprijs gelijk voor totaal. Hoe kan dat?
xenobinol,
Ik denk toch echt dat er een omslagpunt komt dat dit beleid gaat worden .Vergeet niet dat de roverheid:)meer belasting kan heffen en personen sneller kunnen afbetalen en uitkeringen lager kunnen zodra de woonlasten lager zijn .De druk om te bouwen neemt ook toe al is het maar door werkelozen bouwvakker in de werkverschaffing.
Je spreekt jezelf weer eens tegen. Drie posts geleden riep je nog dat de verkopen binnenkort heel snel gaan toenemen omdat iedereen naar de makelaar zal rennnen. Dan wil je weer de rente achterlijk laag houden om zo het aangaan van torenhoge schulden te bevorderen. Je schuld aflossen is helemaal niet nodig.
Dat is dus dat domme beleid van voor 2008 dat nu gecorrigeerd moet worden. We gaan niet achteruit, maar terug naar normaal. Voor wie jong is en geen historisch perspectief kent, is dat misschien vreemd en onwennig.
En detoxen doet nu eenmaal pijn.
Is hier al vaker voorbij gekomen:
“If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks and corporations that will grow up around them will deprive the people of all property until their children wake up homeless on the continent their Fathers conquered.” – Thomas Jefferson
Persbericht CBS:
‘Beschikbaar inkomen huishoudens daalt in 2012
met 3,2 procent
• Sterkste daling beschikbaar inkomen in meer dan 20 jaar’
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/24A2FF31-D3EC-49E4-9EC1-84E8AA437A23/0/pb13n022.pdf
Iemand het debat kunnen volgen over ‘t woonakkoord vanmorgen? Toen ik eindelijk kon kijken zag ik nog net Blok weglopen en ‘n moment breed lachend poseren voor de fotografen om meteen daarna zijn mobieltje te checken op gemiste, ongetwijfeld positieve, berichten.
OT
Fijn je medeleven voor de Syrische medemens te kunnen betuigen door vrijwillig geld af te staan. Nu nog even de wapenwedloop sponsoren…
Dawg,
En toch gaan de huizenprijzen binnenkort weer stijgen? Whahaha!
Niet zwammen Snorkel; ik reageerde even op iemand die echt eenzijdig bezig was om groepen tegen elkaar uit te spelen. Zie hieronder:
RealisT: betrek dan ook even het feit dat ‘huiseigenaren’ op alle mogelijke manieren geholpen worden (zoals een rentepauze die makkelijk oploopt tot een jaar) terwijl iemand met een huurschuld van een paar maanden zonder pardon op straat wordt gezet.
Mijn reactie was:
Voerman: Weet jij veel, hoe lang die huurder al huurtoeslag krijgt en en een scala van andere uitkeringen en kortingen? Niets ten nadele van huurders, maar wel even zuiver blijven.
Voerman,
Aha. Excuses dan 😉
Die tweede lange docu is gewoon eng. Die gladde man vindt het een goede zaak dat mensen met een laag inkomen en immigranten een huis konden kopen ‘want dat gaf ze een gevoel erbij te horen’.
Verder heeft hij het over ‘we care about each other’ en dat je de natie moet zien als een groot gezin. Met andere woorden: mijn pensioen verdwijnt in de financiële gaten van roekelozen als dergelijke personen hun zin krijgen.
De meerderheid zit financieel aan de grond, goede kans dat de minderheid die wel gespaard heeft de klos is.
Om kantoren te bouwen waar dan mensen achter hun bureau plannen en campagnes voor te bereiden waar bestuurders, projectontwikkelaars en investeerders dan flink kunnen verdienen zodat de economie groeit.
(sarc)
Erger mij momenteel rot aan de nieuwe campagne van de ASN bank die eenzame ouderen aan ‘n dagje uit moet helpen (eenzaam worden is inherent aan ouder worden maar 50+ zit in de lift en die hebben vermogens) terwijl ze 4,5 miljard aan NHG hypotheken op de balans hebben staan (nou ja, balans?). Als de donder die banken uit elkaar halen als de overheid het meent. Want de winstafdracht aan het failliete SNS, die liegt er ook niet om, betaal je via via toch nog mee aan malversatie en speculatie op vastgoed. KKwalitatief uiterst treurig, kortweg kut. Toch maar eens serieus Triodos gaan overwegen. Al investeren die dan weer in rare kunstenmakers waar ik helemaal niet op zit te wachten. Allebei nog veel beter dan de rest dat wel. En, ja ik heb zelf aan de kunst akedemie gestudeerd, heb tonnen op de bank ben bijna 56 en mijn energierekening was afgelopen jaar 2x hoger dan die van Maarten. Voerman kan beter als god in Frankrijk gaan wonen dan heb je gratis kernenergie en het platteland is veel mooier en gevarieerder maar ja, kunnen de kinderen het zich dan wel permitteren om op bezoek te blijven komen afgezien van de grote vakanties.
Van de opbrengst van die luxe broden werd de huur betaald. Aan eenvoudige broden wordt niet veel verdiend. Waarschijnlijk kopen mensen straks brood in de supermarkt voor weinig, en de supermarkt koopt het van een mega-producent die er ook niet veel wijzer van wordt.
Oké dan.
Oh ja, die minima woonden er niet. Dat was dan zeker ‘t gepeupel uit ‘t Gooi waar het niet hip genoeg meer is. Er zijn natuurlijk ergere LOKATIES denkbaar.
We hadden ‘n tijdje geleden ‘n kraakcafé in Amsterdam zuid vlak achter ‘t concertgebouw dat heette Opstand. Vanwege de connotatie met op stand wonen. Zelfs buurtbewoner Henk Hofland kwam er wel eens. In die tijd moest menig ruit van ‘n bank het ontgelden en met kroningsdag ontstonden er rellen. Kom daar nu eens om. De mens gedraagt zich naar de opgehoktheid waarin het moet wonen. Jongeren raken daar wel aan gewend vroeg of laat is mij gebleken. Daar helpt geen vermeend joods-christelijk erfgoed of socialistisch/liberaal erfgoed aan of ‘Één voor allen, allen voor één’ of Robin Hood. Je bent het zelf die het doet.
Uw dagelijks brood, het sponsenzym, de kleurstof en andere additieve E-nummers ‘broodverbeteraars’ geheten, krijgt u er gratis bij? En hoeveel bakkers zijn er nog die gewoon meel, water en gist of zuurdesem, alles wat nodig is, gebruiken? Brood van gisteren, verouderd.
Vind ik ook prima. Net zoals iedereen een auto kan kopen om er bij te horen 😉 Maar alleen als dat mogelijk is door normale prijzen, niet door ongebreidelde kredietverstrekking.
Over auto’s gesproken: http://www.reuters.com/article/2013/04/03/us-usa-qe3-subprimeauto-special-report-idUSBRE9320ES20130403 – Subprime-autoleningen-bubble dames en heren! 😉
xenobinol: Bakker: Heb je wel is gezien hoe de massa productie broden gemaakt worden? De ambachtelijke bakker daar is toch helemaal geen geld meer voor straks? Overigens zou ik er TOTAAL niet treurig om zijn dat we back to normal gaan. Sterker nog, ik overweeg al langer om alle tv’s, laptops, ipads en meer van die ongein het huis uit te flikkeren. Het enige waar ze met hun fikken van af moeten blijven is mijn vakantie, werk me tenslotte de pleuris…..
De Pessimist,
Pessimist? Of mis ik iets… Zie ‘t niet gebeuren.
Frecken heeft toekomst, er zijn immers nog zoveel onbenutte schaliegasbellen. Zonde om dat onaangeroerd te laten liggen. BTW ook voor Groningen is er nog hoop:
http://www.nu.nl/wetenschap/3372463/goud-ontstaat-bij-aardbevingen—.html
Premiewoning weer invoeren? Gewoon elke starter een zak geld geven indien ze een nieuwbouwwoning kopen?
Ik denk niet dat dit meer mag van Brussel want die hadden zelfs al een enorme moeite met vermeende staatssteun aan ‘stinkend rijke’ huurders in een sociale huurwoning.
maarten,
Wat ‘n lullige kleur…
Goed… je hebt gelijk. De kern van mijn voorbeeld was meer gericht op het feit dat iemand die in staat is om te voorzien in essentiële behoeften minder van de crisis te vrezen heeft dan mensen die excessief profiteerden van de huizenmarkt zeepbel. Neem als voorbeeld maar de makelaar die gedownsized is van een kantoor met 2 medewerkers en een BMW 2 serie naar kantoor aan huis zonder personeel en rijdend in een Peugeot 107 EN zich dan nog steeds moet afvragen wanneer hij zijn zaak mag gaan opdoeken 🙂
Tijd om nu alvast Malta te gaan redden. Voor het te laat is.
xenobinol,
Had ie maar bij ‘n bank moeten gaan werken.
Ik haal mijn speltmeel bij de lokale molenaar. Water, zout, olie, gist en een ei erbij en je hebt een fantastisch lekker brood. Blijft ook prima dagen vers, ik begrijp werkelijk niet wat al die andere toevoegingen in brood te zoeken hebben?
Dan had ie een bail-out gekregen 😉
Goed voedsel is wel het laatste waar je op moet gaan bezuinigen. Kun je beter wat kleiner gaan wonen of zelf je voedsel bereiden uit basisingrediënten. Volgens mij is er geen land ter wereld waar zoveel ‘gemaksvoedsel’ wordt geconsumeerd als Nederland, in tijden van crisis wil men dan weer kwaliteit en ambachtelijk bereid voedsel want tijd om het te bereiden heeft men weer zat 🙂
Verliest die bakker dus toch nog zijn baan 🙁
‘foreign-based third-party non-performing’
Een europese commissie?
Zo oeziewoezie over makelaars……video voor op de website van makelaars. http://t.co/MW5grbTzQr
Me dunkt, als gokken gratis is vervalt het verschil tussen domino en schaken. Domino spelen tegen de computer is net zo leuk 🙂
Adamus,
In calcu leren
Koffie & appelgebak de woning gepimpt met brocante.
Precies. De huizencrisis is niet meer dan een afgeleide van de financiele crisis, die zelf weer is terug te voeren op de gewijzigde machtsverhoudingen tussen de macht van arbeid en kapitaal in de economie van de ontwikkelde landen.
http://www.youtube.com/watch?v=0atsStjKyww
Ik haal regelmatig een haring bij de visboer in de straat waar ik werk. Gemiddeld genomen zie ik max 1 andere klant in de winkel maar meestal 0(overigens is die ene klant vaak maxime verhagen of sybrand bumra…maar dat terzijde) . Op zich vreemd aangezien mijn winkel in Voorburg is en hier toch nog wel aardig wat geld schijnt te zitten. Voor mij als simpele burger zit hier toch een aandachtspuntje, dat gezonde eten is op zich best leuk maar 1x een haring kost hier euro 1,95,- Een lekkerbekje euro 7,- per stuk, er hangt dan wel een bord waarop staat ‘uw geduld is onze kwaliteit’. En geduld moet je hebben want op een lekkerbekje sta je zo dik 10 minuten te wachten. Reken dat lekkerbekje nou is om naar guldens…….dan kom je toch tot de conclusie dat de huizen in Nederland eigenlijk spot goedkoop zijn, of is die visboer nou zo achterlijk duur??? Is het dan op Zaterdagse markt veel beter….3 Haringen 5 euro(scheelt 1 euro), 2 lekkerbekken 10 euro. Scheelt 4 euro. Dus mischien geen daalder maar wel iets meer.
Om mijn verhaal iets duidelijker te maken. Gezond eten is een keuze, en die keuze kost in de huidige tijd, VEEL meer dan in ons geliefde gulden tijdperk.
Wonen is ook een keuze, je kan goedkoop wonen, bij elkaar wonen(nog goedkoper) of anti-kraak wonen(vrijwel gratis). Je kan er ook voor kiezen om wat groter te wonen of heel luxe te wonen. Alles heeft een prijskaartje, maar ook wonen is gewoon duurder geworden door onze geliefde Euro, het is niet anders……
Gaat nog wat meemaken (Jerom, Suske & Wiske).
Skip to the interesting part! A breath of fresh air.
Motivating!
xenobinol,
3 April. De Correspondent bestond nog niet. Follow the money… http://www.ftm.nl/
Internetzo
http://www.youtube.com/watch?v=zcGMoFEwntk
Paul,
Champagne, ‘n goed jaar!
Zigeuner worden gaat zomaar niet! Dat is voorbehouden aan een elite met ‘n vaste verblijfplaats die elders bivakkeert!
Jaja, de ethisch verantwoorde makelaar. Omdat het niet om het geld gaat.
Het mooiste liedje op de wijs van ‘We all live in a yellow submarine’ volgens mij: ‘We all live in a corporate regime’, zelden gezongen maar hier wel 🙂
Futurisme, nieuwe stroming, zelfs onder water voel je dat.
Dawg,
Het draait uiteindelijk om beschikbaarheid, niet?
Weer ff genoeg.
En weet jij hoe lang iemand al HRA krijgt? Ik vind het typerend dat je meteen weer begint te zeuren over huurtoeslag. Dat is niet te vergelijken met HRA. Alleen al omdat je daar steeds minder van krijgt naarmate je meer verdient en het bij HRA precies andersom werkt.
Stoken met de ramen open.
Ik loop achter.
Jammer nou, dat onze specialist “sociaal wonen” zichzelfs in zijn posts beperkt tot niet relevante oprispingen en verder hooguit een berichtje over uilen! Zijn kennis over sociaal wonen en in die hoedanigheid overleven houdt hij angstvallig voor zihzelf. Maarten, kom eens uit de kast en geef ons wat tips! 🙂
xenobinol,
Ik denk dat de meeste problemen zich afspelen in de vastgoed gerelateerde bedrijven (Woonmall,keukenboulevard, bouwmarkt) en de andere zaken die uitgesteld kunnen worden (Kleding, auto, elektronica.)
Ambachtelijke bakker kan het misschien toch goed doen als alternatief voor lunchen op een terras. Pannekoekhuizen doen het ook supergoed.
Volgens mij ben je al afgebrand door Maarten.
Ik stook het vuurtje wel ff op.
Gewoon met sprokkelhout uit het bos.
Heeft Voerman ooit beweerd, dat hij het met het systeem een is?
Wilde alleen maar even zeggen, (maar dat weet jij best), Dat beide groepen woners tegemoetgekomen worden in de kosten van het wonen. Door er maar een groep uit te pakken verscherp je tegenstellingen. Nu duidelijk?
Waar de uilen wonen. Nu ja, bosuilen in elk geval. Alleen hoe vind je ze met zoveel geboomte.
Ik heb een koppeltje steenuiltjes in een hoek van mijn akkertje. Wonen in een uilenkast. Grappig volkje.
Als je de uilenballen uitpluist zie je pas of ze Noorse of Zweedse woelmuizen hebben gegeten. Spitsmuizen kan ook maar die houden zich bij regel op in ‘t veld.
Je bent best vermakelijk hoor Voerman soms, kan het ook geen kwaad eens ‘n spelletje Transformice te spelen, zie je meteen in de chat wat de kleinkinderen zoal zoal houdt. En, het is interactief!
bezig houden. Stom!
Ook jij bent denk ik een kenner; net als Maarten. 🙂
De kleinkinderen hebben die tijd gehad; spelen reeds andere spelletjes!
Lang niet alle huurders krijgen subsidie. En niet alle kopers krijgen HRA. (Vrije sector/afgelost) Wat wel een lijn is voor beide is dat het geld in het algemeen gaat naar mensen die duur wonen voor hun inkomen. Goedkopere huizen t.o.v. het inkomen maakt beide overbodig.
Dus die 250€ voor 70m2 inclusief. Met 1000€ netto inkomen kan iemand zich dan al prima redden in een rendabele woning. De werkster haalt dit al binnen
Of die mooie luxe gezinswoning voor 130K. Past prima bij een gezin dat anderhalf modaal inkomen heeft. Dan kan er vlot afgelost worden en blijft er geld over voor vakantie, leuke dingen kopen bij het MKB, uitgaan in de horeca en een werkster.
Een kwart van je inkomen aan woonlasten uitgeven is genoeg. Dan is er ook ruimte voor consumptie die niet afhangt van de woningmarkt.
Ff kijken?
Bouwend muizenland 🙂
Jij bent ‘n grijze muis toch?
Groupthink 😉
Jij ziet dat goed, maar dat wordt alleen maar begrepen door mensen van eenvoudig allooi! Veel posters op dit log zijn erg hoog tot academisch opgeleid en daar wordt toch echt wel wat anders van verwacht! Dat verlangt een ander denkniveau en andere strategiëen; dan overstijgen wensen het alledaagse! 🙂
Zelfs een eenvoudige omhooggevallen Voerman kan hierin meegaan! 🙂
Belletje,
1,5 modaal? Back to the future. Was het maar zo!
Goh… zat personen die met een hypo achterstand van 2 maanden van 1400,- 2 maanden later aankijken tegen 5800,- voor diezelfde 1400.
Een greepje :
“Nee meneer u heeft een koophuis, we kunnen u niet helpen, eest verkopen”
“Ja jammer maar we leggen toch beslag op alles”
“Nee moet u toch echt zelf regelen”
“Ja vervelend u staat op straat, ja koophuis hé”
En dan van die huurhuis Tokkies! :
“Komt u maar, we hebben hier uw schulden-sanering-plan al klaar liggen”
“Ach zielig… we regelen het wel”
“Nee hoor ze kunnen u niet uitzetten we hebben dat voor u geregeld”
Hoog denkniveau, behoefte aan.
Meer leeg alsjeblieft!
Huurprijzen particuliere woningen dalen 3,4 procent
In het eerste kwartaal van 2013 zijn particuliere huurwoningen voor gemiddeld 647 euro verhuurd. Dit is een daling van 3,4 procent vergeleken met het eerste kwartaal in 2012: een verschil van 23 euro. De prijs per vierkante meter is gedaald met ruim 2 procent. Dit blijkt uit de kwartaalanalyse van verhuurbemiddelaar Direct Wonen.
http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2013/04/03/Huurprijzen-particuliere-woningen-dalen-procent
Daar moeten zelfs economische wetmatigheden voor wijken! Niet goedschiks, dan maar via een speciaal hiervoor in het leven geroepen weblog! 🙂 🙂 🙂
Of ‘n ervaringsdeskundige die z’n schaapjes niet op ‘t droge kreeg, als ie ‘t al dacht. In bijgestelde verwachtingen laat je je kennen?
Philippulus,
So what
(*)
Philippulus,
Waarmee ik maar wil zeggen dat de de ‘huurmarkt”n afgeleidew is van de ‘woningmarkt’ wat beiden geen markten zijn in de zin van ‘eigen’, van eigen huis.
De consumentenbond test gadgets. What’s in a name.
Everyday is fooolsday nowadays!
E-reader, if you got the brains…
Quote: “If you don’t play you cannot win”.
Toen ik negen wist ik ‘t. Je kunt spelen ook verhuren.
Wat ik hier in Leiden zie is dat er heel veel huizen leeg en te koop zie staan, is dat in andere voormalige populaire steden ook zo?het ziet er triest uit.
Dawg
Dank je, mooi interview .
De oplossing licht buiten de traditionele denkwijze .
Even terug op dat lekkere versgebakken brood van de bakker op de hoek: Binnenkort moeten mensen die onder water staan bij gaan storten. Ze gaan dan minder uitgeven. Dan krijgt ook de bakker op de hoek het minder druk en ook gaan die mensen minder vaak een versgebakken vis halen.
De bakker en de visboer krijgen het minder druk, gooien de zaterdaghulp eruit, en gaan zelf ook minder uitgeven. Zit de bakker of de visboer zelf ook tot zijn nek in de schulden of verplichtingen dan kan hij ook kopje onder gaan.
De crisis raakt iedereen, behalve de ‘to big to fail’.
FOUT
FOUT
FOUT
en die 2e was dus ook FOUT
Staan nu meer dure woningen te koop. Dus stel dat je op 3 appartementen na alle appartementen zou verwijderen, stijgt de totale mediaanprijs. Terwijl die voor rijtjeshuizen an sich kan dalen.
erik(trol),
Interessante invalshoek Eric! Dank je wel voor je reactie.
merk ook op dat ondanks de verhoging van 0.7 naar 0.85 procent de kapitaalratio is gedaald…
Belletje,
Volgens mij was dat in de jaren 90 ook de norm 25-30% van je inkomen mocht je “verwonen”.
Ik zal eens kijken of ik de folder van het Nibud van die tijd nog kan vinden.
erik(trol),
Erik, dus het is volkomen normaal dat ALLES meer duurder wordt dan onze lonen stijgen? Niks aan de hand, gewoon doorlopen… 😉
Dr.t,
U stelt:
” Tja je vergeet er echter bij te vermelden, dat sociale huurders onder de kostprijs wonen, dat grondprijzen voor sociale huur voor een belangrijk deel worden opgebracht door kopers, en huurders gebruik maken van huursubsidie.”
Uit welke elementen laat u uw kostprijs dan bestaan?
Ben gewoon benieuwd.
Voerman, ouwe zak, nou laat je je wel kennen. Verlaag nou gewoon de vraagprijs van je hut, dan hoef je hier ook niet meer rond te hangen bij deze mafketels op dit blog die je huisprijs omlaag proberen te praten.
Zo en wat is dan die ‘kostprijs’? En wie zorgt er voor dat die ‘kostprijs’ tot stand komt?
Ook zij worden geraakt. Te ver van de kudde en je wordt geslacht.Rijkdom moet je gegund worden anders loopt het slecht met je af.
Ik ben “erg hoog tot academisch” opgeleid. Daarnaast kan ik nog altijd een simpele ziel zijn. Sommige mensen combineren dit.
erik(trol),
LOL. De (intrinsieke) prijs van een gebakken visje met de gebakken lucht op de huizenmarkt vergelijken.
Doe je berekening nog eens maar dan met een koopmarkt zonder tientallen procenten leensubsidie, kunstmatig laag gehouden rente, gemeenten die grondhandeltje spelen en een belastingbetaler die garant staat voor alle verliezen. Dan is het niet alleen het lekkerbekje dat fishy ruikt.
Verder ben ik het wel met je eens dat de euro veel zaken duurder heeft gemaakt. De overheid zei destijds bij de invoering niet voor niets dat men ‘dubbel’ moest prijzen. 😉
Nothus, Voerman’s profiel speelt geen rol in dit loggebeuren; wil niets kopen en ook niets verkopen.
Gewoon een funbezoeker, een goedaardig soort trol.
Vult alleen de voerbakjes af en toe als het saai wordt. Vandaar de naam Voerman.
Jij bent er errug goed in! Voerman waardeert dat. 🙂
Dat kan ev. liggen aan het gebruiken van de mediaan voor de karakterisering van de dataset, die, anders dan het gemiddelde van een set, geen gewogen som is van de gemiddelden van de samenstellende (disjuncte) subsets.
Uiteraard ligt de mediaan van de totale set in het interval (inclusief eindpunten) tussen de medianen van de twee subsets.
Bijv. de mediaan van de set (1,3,3,7,8,9) die ‘daalt’ naar de set (1,2,3,7,7,8), blijft 5 ,maar de mediaan van de subset (1,3,3) die gaat naar(1,2,3), daalt van 3 naar 2, evenzo de mediaan van de subset (7,8,9) die ‘daalt’ naar (7,7,8), gaat van 8 naar 7.
Rexpat,
Ligt er maar aan wat je ‘onder de kostprijs’ noemt.
Mijn moeder woont in een jaren ’60 appartementje van 50 m2 á raison van 660 euro per maand (zonder huursubsidie), mooie wijk dat wel, maar dan hebben we het wel gehad.
Het is dat ze het zelf heeft laten opknappen met een nieuwe keuken en badkamer etc. omdat het van binnen echt niet om aan te zien was.
Enige wat een woco doet is de buitenkant, zelfs de riolering hebben ze in dit complex niet onder de knie, wanneer er twee bovenburen te gelijkertijd de wasmachine aanzetten staat de boel bij mn moeder blank, is al 20 jaar zo. En probeer dat die bijna seniele vrouwtjes maar eens duidelijk te maken, ik sta met enige regelmaat te soppen op zaterdag (schijnt wasdag te zijn voor de dames).
Anyway, ik denk dat 660 euro flink aan de maat is voor dit reeds lang afgeschreven project.
En dat geldt voor heel veel sociale woningbouw.
Ben benieuwd hoe dit is verschoven over de tijd.
Zou best kunnen zijn, dat de huursubsidie (huurtoeslag tegenwoordig) in de sociale huursector een algemeen huurprijsopdrijvend effect heeft, soortgelijk aan de HRA bij hypotheekverstrekkers van koopwoningen.
Maar hoe moet het verder met mensen die hun inkomen zien dalen en iets goedkopers zoeken? En dan heb ik het over mensen met een inkomen van 1200 euro per maand, en af en toe nog minder.
Als zij maximaal een kwart van hun inkomen aan hun woning uitgeven dan mag die woning niet meer kosten dan 300 euro. Voor dat geld kun je misschien net een kamertje huren.
Of de lonen zijn te laag of de huizen te duur.
Voorbeeld van samenstellingseffecten op het gemiddelde:
http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2013/01/04/Verhuur-koopwoningen-drukt-huurprijzen
“Vooral het aanbod met maandhuren van meer dan 1.000 euro steeg na het derde kwartaal sterk. Dat resulteerde in een stijging van de gemiddelde vraaghuur met 58 euro naar 968 euro. Alleen zoeken steeds minder mensen een woning in de hogere prijsklasse. Daardoor daalde de prijs per vierkante meter in het hoge segment.”
tufkaj,
Duidelijk, dank.
Ik kom tot de conclusie dat die visboer ook zijn veel te hoge huur moet betalen, en zijn veel te hoge hypotheek.
Op de markt betaal ik wel 22 euro voor een kilo zalm, bij de groothandel 13a14 euro. Die hoge hypotheken werken in alles door, of je nu naar de tandarts gaat of naar de kapper. De turkse kapper heeft meestal geen idioot hoge hypotheek, en zijn kapsalon ziet er niet uit als het MoMa, en daar betaal je bijna de helft.
juffrouw Ooievaar,
Ook bedankt.
Turkse mensen regelen hun geldzaken vaak “binnen de familie” op een wijze die halal is. Snappen wij vaak niet zo goed.
Ik heb een vrij jonge tandarts, en ik denk dat hij het verdomt om die rietgedekte woning van 2.000.000,– euro te kopen. Hij neemt waarschijnlijk genoegen met ‘minder’. Misschien woont hij wel bij zijn ouders op zolder.
Maar wie gaat dan die dure rietgedekte woning kopen?
Floor,
Jouw reactie op Kostprijs..
“……Het is dat ze het zelf heeft laten opknappen met een nieuwe keuken en badkamer etc. omdat het van binnen echt niet om aan te zien was.
Enige wat een woco doet is de buitenkant, zelfs de riolering hebben ze in dit complex niet onder de knie, wanneer er twee bovenburen te gelijkertijd de wasmachine aanzetten staat de boel bij mn moeder blank, is al 20 jaar zo. En probeer dat die bijna seniele vrouwtjes maar eens duidelijk te maken, ik sta met enige regelmaat te soppen op zaterdag (schijnt wasdag te zijn voor de dames)…………..Anyway, ik denk dat 660 euro flink aan de maat is voor dit reeds lang afgeschreven project.
En dat geldt voor heel veel sociale woningbouw.”.
Floor,
Volledig mee eens.
Ik denk dat je in “de kostprijs” ook de bubble van de afgelopen twintig jaar moet meetellen. Dat huis was ooit 20.000 Guldens. Is nu waarschijnlijk 200.000 Euro’s.
Voor de Economische Eigenaar is de kostprijs dus negatief.
Ik denk dat dr. T dus bedoelt dat alle huurders eigenlijk geld toe hadden moeten krijgen.
of hebben we het over een ander soort kostprijs?
Eentje die we laten afhangen van plaats, tijd, locatie en aan welke kant we toevallig staan..
Heb jaren in dat land gewoond. Geldzaken worden binnen de familie geregeld omdat ze daar de innovatieve financiering (hypotheken zijn pas 5 jaar geleden geïntroduceerd) nog niet hebben (zit er wel aan te komen). Men is dus gewend altijd geld mee te nemen. Families zijn dan vaak de eigen bank.
Heeft niets met halal te maken.
Denk dat we deze “culturele ommeslag” ook een beetje in Nederland gaan meemaken. De banken denken alvast met ons mee op een wijze waar zij er ook nog wat aan overhouden (denk Generatiehypotheek).
Vermoedelijk dat ook de individualisering en de bijbehorende zelfredzaamheid (powered by your government) stopt zodra er geen financiers meer zijn.
Back to basics. Back to the roots.
Wij geven weer om papa en mama.
Ja, en ze gaan ook naar de moskee. Ik begrijp niet goed wat ik met die informatie moet. Ik wil alleen maar aangeven dat een turkse kapper geen als art gallery ingerichte kapsalon heeft, en aan het pand kun je ook wel zien dat het geen kapitalen kost. Of ze die schaar en tondeuze dan van hun familie hebben, doet verder niet ter zake lijkt me. Wat wel belangrijk is, is dat ze voor een euro of 11 een hele goede service geven. Knippen, scheren, oorharen wegbranden, wenkbrauwen scheren. Kom daar maar eens om bij een NL kapper, die er veel meer voor vraagt. Idem met de vele Polen. Ze willen maar wat graag werken, en hoeven geen Vito te onderhouden of een vrijstaande woning af te lossen.
Dank voor je uitleg. Interessant!
Toch is naar mijn informatie een systeem van vergoeding. Rente op onze manier is niet halal.
Sorry, dat ik beslag legde op je tijd; wilde alleen maar een beetje informatief zijn.
Begrijp nu, dat je uitsluitend soberheid wilde propageren.
Oké, Je wordt in ons landschap met voorrang op je wenken bediend! 🙂
Rexpat,
Wat de kostprijs is voor een woning wordt bepaald door:
De daadwerkelijke kosten om een wonng te bouwen.
Echter daar zit de grondprijs in meegenomen. De grondprijs wordt door een gemeente vastgesteld. Voornieuwbouwwoningen geldt dat kopers een deel van deze kosten voor sociaal verhuurders dienen op te brengen. Anders kunnen de sociaal huurwoningen niet zo goedkoop als nu het geval is worden aangeboden.
Zonder sociale huur zou de kostprijs van een woning dus lager zijn.inkomenspolitiek wordt bedreven. Een vrije markt is er niet. Dat leidt tot ondoorzichtigheid en voer voorndiscussies op deze log.
Turkse banken geven de hoogste rente.
Turken drinken veel alcohol.
Halal? hmmmm….
neuh
Voerman zei al, dat hij het zelf ook niet helemaal snapt!
Voordeel is wel, dat er natuurlijk in het hiernamaals een rijk overschot aan maagden moet zijn! 🙂
Dr.t,
Kostprijs.
Alle deelnemers aan dat spel houden er (speculatief) geld aan over en hebben er baat bij dat de prijzen hoger worden. Men heeft winst. En omdat de (kost)prijzen zo hoog zijn geworden moet ook de huur omhoog. En oja… Jouw huis kost meer omdat de sociale huurder bekostigd moet worden.
Wij hebben er met zijn allen veel geld overgehouden aan het overwaarderen van de huizen en presenteren de huurder nu de rekening. Want als ze de huur zouden betalen die het echt waard is kunnen ze daar niet wonen.
Daarom vind ik kostprijs wel een mooi begrip. Je zou moeten doorrekenen wat het huis de Economische eigenaar echt gekost heeft (inclusief waardebubble). Dan zullen de meesten hun huurders geld moeten betalen.
Nico de Geit,
Ik bedoelde ook te zeggen dat ik 660 euro voor 50m2 in een jaren ’60 appartement verrekte duur vind.
Yes.
Klonk zeer aanlokkelijk. Indien alleen een keppeltje op mijn hoofd had ik de overstap wel willen faken. De zeventig maagden beschouwde ik als niet geheel zeker en bovendien pas na je dood. De (voorwaardelijke) besnijdenis kon direct op dezelfde dag worden uitgevoerd.
Rara wat heb ik besloten?
Nope, heb toevallig een dochter die tandarts is en een schoondochter met oa een eigen kapsalon.
Maakt niet uit in wat voor pand je zit, prijzen blijven hetzelfde, dien ten verstande dat een kapper die in een goedkoop pand zit (mits wel op een goede locatie) meer overhoudt dan eentje in een duur pand.
Daarom zit de kapsalon van mijn schoondochter dus in een goedkoop pand op een goede locatie, zo houd je het het langste vol en kun je eventueel zelfs een beetje zakken met de prijzen.
Tandartsen is weer een ander verhaal, standaard prijzen voor iedere behandeling. Reken je meer, wordt a. niet vergoed door verzekering
b. je prijst jezelf momenteel uit de markt.
Rexpat,
Juistem. Als je door overcreditering de vraag vergroot van een goed waarvan het aanbod niet of nauwelijks reageert op prijsstijgingen (oenconomen spreken over een prijsinelastisch aanbod) zul je zien dat de ‘marktprijs’ ver boven de kostprijs uitstijgt.
Dit verschil tussen marktprijs en kostprijs wordt ‘rent’ genoemd. De winnaars in dit spelletje van rentseeking waren lange tijd het bekende kartel van gemeentelijke overheden, projectontwikkelaars en bouwondernemingen. Huiseigenaren profiteerden ook mee zolang als de prijsstijgingen bijdroegen aan het nationale glijmiddel óverwaarde’. Voorbij die tijd.
Nou, ben benieuwd hoeveel de huurverhoging bedraagt per juli.
Dawg,
Klopt.
Heb echter alleen het gevoel dat velen dit niet geheel willen snappen. Uiteindelijk zie je dus dat “de semantiek” het lot bepaalt.
Kostprijs
Wie bepaalt wat woorden betekenen heeft de macht.
Rexpat,
Dat is op zich een interessant uitgangspunt, echter vraag en aanbod mechanismes doen normaliter ook hun werk.Bijvoorbeeld daar waar het gaat om de hoogte van de grondprijs. Echter gemeenten kunnen niet deze prijs aanpassen, omdat de opbrengsten ervan al geboekt zijn.
Vraag en aanbod mechanismen hebben ook geen vrij spel in de huur en koopmarkt. Inkomenspolitiek wordt bedreven waardoor prijzen kunstmatig hoog blijven in de koopnmarkt.
Huurbescherning en prijsregulering is zo strikt geregeld dat kopers hun woning niet durven aan te bieden.
Een optie is om alles vrij te geven. Ruimere mogelijkheden tot verhuur heeft door een groter aanbod als gevolg een lagere huurprijs. Ook de waardedaling van een wonng kan zo worden tegengegaan.
Snappen wij hier in het Rotterdamse heel goed hoor Voerman en heeft verrekte weinig met ‘halal’ te maken.
Halal is uitsluitend van toepassing indien het voordeliger is in tegenstelling tot de kluit besodemieteren.
haha, ik ging toen ik op de middelbare school zat, eind jaren ’60 begin ’70 naar ‘internationale studentenkampen in Engeland. Aardbeien plukken en nog meer van dat gedoe.
Grootste probleem van de organisatie destijds was altijd wat laten we toe, arabieren of joden, want beide was geen optie in die periode, maar dat ff terzijde.
Arabieren wonnen het, dus plenty van dat spul en een bekend gezegde onder de niet arabieren was destijds,
‘they smoke like a chimney and drink like a fish’
Hmm.
Daar moeten vast en zeker wat politieke talenten tussen zitten dan.
Misschien voor in de deelraden. Om mee te beginnen.
Feijenoord of zo.
Ik weet niet of het vandaag hier al genoemd is.
Maar 1 op de 6 huishoudens zit in de schulden of bijna.
De schulden hebben onze welvaard in gehaalt
Gooi er nog maar 1 in…….
Waarom niet gewoon alles afschaffen. Hypotheekrente aftrek, huursubsidie de hele mikmak. 1 Woontoeslag voor de hele markt, Woontoeslag tot aan een inkomen van 70.000 euro(2x modaal) en uiteraard hoe lager het inkomen hoe meer toeslag en dit wordt gelijk gekoppeld aan hoeveel kinderen je hebt, kinderbijslag verdwijnt ook. Alles boven de 75.000 euro moet gewoon lasten betalen zonder toeslagen of kortingen. Overdrachtbelasting verdwijnt.
trol(erik),
Waarom gewoon niet in 50jaar zorgen dat een huis schulde vrij is. Dus dat het huis de hypoteek draagt en niet de bewoner. Dus groot huis voor ouders met kinderen en gaan de kinderen er uit dan kan ander gezin er in tegen de zelfde maandlasten. tot het 50 jaar oude is en gesloop kan worden
Kom overigens nog wel is van die hoogopgeleiden tegen, vaak zonder enige levenservaring alleen maar studeren tot jaar of 35 en brullen hoe slim ze zijn. Geef mij maar mensen met levenservaring heb je 10x meer aan.
Geweldig plan!
Alleen die woontoeslag van je ook nog weg.
Dan zijn we er.
Rexpat: Dat kan je dan met 0,20% per jaar afbouwen….
https://www.nhg.nl/organisatie/nieuws/nieuws-detailpagina/persbericht-nhg-cijfers-eerste-kwartaal-2013-onder-grote-invloed-van-eindejaarsrally.html
is deze al voorbij gekomen? 1313 aanvragen voor uitkering nhg garantie in Q1 2013 in Q1 2012 waren dat er 765.
Dr.t,
u zegt:
“Echter gemeenten kunnen niet deze prijs aanpassen, omdat de opbrengsten ervan al geboekt zijn…”.
ik vul aan:
…..en geoormerkt en uitgegeven. De fictieve waarde moet dus worden hooggehouden en iemand zal het verschil tussen de “geboekte waarde” en “de marktwaarde” moeten bijpassen. En omdat wij monopolist zijn is onze kostprijs de marktprijs.
Zo is de boekhouding weer vierkant rond.
En de stijging wordt verklaard door de stijging in de verkoop aan het einde van vorig jaar. Dus wat ze eigenlijk zeggen, zo lang er niet verkocht wordt, geen verlies. Maar als de markt vaster komt te zitten dan betekent dat de prijzen meer moeten dalen en het virtuele verlies alleen maar groter wordt. Maar hoe gaat dat dan als mensen de hypotheek niet meer kunnen betalen, gaan ze het huis dan aanbieden tegen dumpprijzen, kan iemand mij uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?
Ja, dit was het laatste kwartaal dat ze quitte draaiden. Vanaf nu gaat het alleen maar naar beneden met het garantiefonds. Ze hebben de premie wel verhoogd, maar door de daling van het volume levert dit te weinig op. Het aantal declaraties zal alleen maar toenemen, en door de delay and pray tactieken zal de restschuld alleen nog maar groter zijn. En ook dat hebben we hier al lang geleden besproken.
Wat interessant is dat de 1313 woningen waarvoor een Nhg uitkering is aangevraagd in q1 2013 weer gekocht is met een nieuwe Nhg garantie. Een deel van de prijsdalingen wordt door Nhg gefinancierd. Die zal alleen maar erger worden.
In Azië kun je ex grond voor 35k een luxe villa neerzetten. Inclusief arbeid wat het minste is dus. Alles gewoon uit een boekje net als bij BAM.
NL is gewoon te duur. En er zijn iets te veel belangen bij oud geld, overheid en ouderen. Haal die drie weg uit het spel en dan is dit probleem zo opgelost.
OT
Ander beeld over het huizentreintje.
Om het huizentreintje op gang te brengen dienen de vraagprijzen te dalen.
Voorbeeld. Mensen gaan eerst hun huis verkopen voordat ze een nieuw huis kopen. Mensen durven hun huis niet te verkopen voor een te lage prijs, omdat ze dan niet zeker zijn dat ze het andere huis kunnen kopen. De perceptie van de prijs van het te kopen huis wordt namelijk bepaald door de vraagprijs.
Zo zit iedereen op elkaar te wachten. In mijn omgeving heb ik dit voorbeeld aan de hand.
Al met al zijn er nog zeker 2,5 miljoen mensen die hun huis kunnen verkopen zonder restschuld. Dus er nog steeds een verkopers markt. Niet iedereen zit vastgebakken in zijn huis.
Ps laat zin moet zijn, er zijn nog genoeg verkopers in de markt.
En “hoogopgeleid” draagt vanaf 2009 ook haar steentje bij. “Problematisch”.
Lijkt me moeilijk in een wereld waarin niets is wat het lijkt 😉
Trek je eigen plan doet nog steeds opgeld. Beetje lullig als je aan “banksparen” en andere gedwongen nering moet doen. Toch maar proberen.
Een kwart is zeker niet maximaal, meer wat wenselijk is. Eén derde voor wonen (=huur+elektra of hypo+elektra+onderhoud) is een streefverhouding. Dit is onder meer bedoeld om klappen als ziekte en inkomensdaling op te kunnen vangen. Je houdt dan ook behoorlijk wat over voor vakantie, andere leuke dingen en sparen, waarschijnlijk ook een derde van je inkomen. Dit kun je dan schrappen uit je budget mocht je eens in de WW zitten. Op dat moment gaan de verhoudingen natuurlijk naar de filistijnen, maar dat zijn juist de noodgevallen waar je een buffer voor inbouwt. Je kunt het in elk geval met een gerust hart volhouden en hoeft je spaarrekening alleen aan te spreken voor bijvoorbeeld een nieuw solicitatiepak of een medische behandeling oid.
Naar mijn mening zijn de verhoudingen in NL scheef. Men geeft teveel uit aan het wonen, ten koste van goed eten, ruimte om geld uit te geven aan plezierige zaken en het sparen in eigen beheer. Wie voor 45% van zijn inkomen verwoont, kan daar niet zo makkelijk op besparen als hij een paar maanden thuis zonder werk zit. (Ook voor een huurder kost dit wat tijd.)Hij zal dan op een houtje moeten bijten of een groot deel van zijn reserves moeten aanspreken. Iemand lijkt dan heel zuinig te leven: Zegeltjes sparen, boterhammen mee, huismerk koffie, met de caravan op vakantie … maar wel een huis van tien keer zijn inkomen.
Goeie 🙂 “ze” lusten elkaar ook rauw.
‘t Gaat druk worden onder de bruggen:
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2013/14/sociale-huurwoningen-worden-veel-duurder.xml
Saldotekort of alvast even wennen aan een Cyprus-constructie?
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2013/14/ing-zet-klanten-onterecht-in-het-rood.xml
Tja jonge stelletjes zonder geld zullen dan misschien toch buiten een Amsterdam gaan zoeken, plaatsen waar er nog genoeg leeg staat en dan maar met de trein. Denk Enkhuzen, zuidoost, zaandam eo.
Adamus,
De salarissen zijn daar ook een stuk lager……. Verder, zoals in Boeddhistische landen zoals Thailand, wordt er van de rijkeren in de familie verwacht dat ze de armeren helpen, ongeacht of die hun best doen of niet….jij verdient geld en jij vind dat leuk zo veel te werken en ik mag daar best van meeprofiteren want samen zullen we alles delen……in Thailand en overal ergens anders in Azie zie je dan ook dat de Chinezen daar et rijkste zijn en de grootste huizen en winkels hebben…..terecht ook want werken hard….!
Daarom heb ik nog steeds maandelijks een papieren overzicht van ING: daar staat namelijk nog steeds een begindatum met saldo en een einddatum met saldo en de transacties daartussen kan ik zelf nog uitrekenen 😉
Sorry, heb jaren bij banken gewerkt en het is soms ongelooflijk dat dit soort dingen niet vaker voorkomen….
Belletje,
Eens, je zag het met de stijging van de kinderopvangkosten vorig jaar en dit jaar weer: meer opa’s en oma’s door de week voor de gelukkige jonge ouders, huis in de verkoop voor de alleenstaande moeder met 4 dagen werken: je ziet het aan het minder nieuwe kleren kopen, minder vakanties en dichterbij, ja hoor : te koop, huis uit 2008 volledig verbouwd voor dik een ton, schade? Als ze het met de huidige nhg grens net onder de 320.000 verkocht krijgt voor 1 juni 2013 schade 50.000 anders 80.000 plus……
probleem met de ollanders is als ze nog eens 10 % reductie op een huisje krijgen ze denken spekkoper te zijn , icm de geldkraan de enige
derhalve weer een aanname en dus een conclusie . Eerst de aanname maar eens beargumenteren dat een auto nu langer meegaat dan een huis , althans volgens jouw perceptie.
Paul,
Dat heet huren 😉
Awesome! Its truly amazing piece of writing, I have got much clear idea
on the topic of from this post.