Vathorst kan gemeente 47 miljoen euro kosten

Als de huizenmarkt in de Amersfoortse wijk Vathorst volledig instort en er voorlopig geen verbetering optreedt, dan gaat dat de gemeente 47 miljoen euro kosten. Projectontwikkelaars kunnen zo’n elf miljoen euro verliezen. Dat heeft Ontwikkelings Bedrijf Vathorst (OBV) berekend.

In het ergste scenario wordt er vanuit gegaan dat alle huizen boven de 300.000 euro niet worden verkocht door de economische crisis. Vanwege afspraken uit 1996 over de financiering van Vathorst, komt de grootste rekening in dat geval bij de gemeente te liggen.

De crisis vraagt volgens wethouder Boeve een andere aanpak voor de wijk. “We moeten nog veel scherper realiseren wat mensen wel en niet willen kopen in de woningmarkt.” Er worden nu al minder woningen gebouwd, en de huizen die in de toekomst worden opgeleverd, zullen goedkoper zijn dan eerder gepland.

Boeve wil voor de zomer een plan hoe de woningbouw in Vathorst goed afgerond kan worden.

bron: RTV Utrecht

Share Button
Tagged with: , ,
73 comments on “Vathorst kan gemeente 47 miljoen euro kosten
  1. xenobinol says:

    Vathorst, ik word al treurig als ik er doorheen reis.
    Slechte ontsluiting, spuuglelijk en krankzinnig duur.

  2. xenobinol says:

    Met spuuglelijk bedoel ik niet de huizen maar de manier waarop zie die op elkaar gestapeld hebben. Het lijkt wel een kippenhok. Doodzonde om die huizen zo dicht op elkaar te stapelen… alleen een hebzuchtige gemeente en grondspeculant kan zulke waanzin verzinnen.

  3. Adamus says:

    xenobinol,

    En toch staan die huizen er over 50 jaar nog 🙂

  4. Marty says:

    Mmm… De nog meer barstjes in de zeepbel. De realiteit wordt steeds duidelijker. De consument begint te beseffen hoe krankzinnig veel hij moet lenen voor een normaal huisje. Ik ben blij dat de crisis nog even voortjakkert. Daarentegen hoop ik dat iedereen zijn baan houd en een gezonde boterham mag verdienen. Waar het hier om gaat is dat de klant al eeuwen koning is. In de huizenmarkt en het daar om heen gecreëerde piramidespel is die gedachtegoed totaal verdwenen! Dit bericht toont aan dat het anders kan!

    Als consument zou ik gaan voor:
    – energie zuinig huis
    – duurzaam
    – tuin op het zuiden
    – een derde woonlaag.
    – veel ramen voor veel lichtinval.
    Dit zijn ‘normale’ woonwensen voor Jan en Jannie. De grondspeculanten, gemeenten en projectontwikkelaars denken daar helaas anders over. Of is het tij gekeerd?

    Ik blijf het zeggen… De klant moet weer koning worden, ook in de woningmarkt!

  5. xenobinol says:

    In Vathorst is het al jaren ‘slecht boeren’, de kavels zijn daar volgens mij niet meer te verkopen, ik reis er wel eens doorheen op weg naar familie en dan zie ik telkens dezelfde borden met ‘kavels te koop’ staan.

    @Marty:

    De woonconsument krijgt misschien nu weer aandacht voor zijn eigen wensen, jarenlang waren ze blij dat ze ‘mee mochten doen’ met het piramidespel. Want als je nu niet mee mocht doen moest je volgend jaar weer meer betalen.

    Ik kan anders niet verklaren waarom mensen voor een kapitaal op een postzegel gaan wonen? Je laat je toch niet voor je lol door de buren begluren?

  6. king says:

    Gewoon een bod doen op 2 kavels voor de prijs van 1

    2 halen 1 betalen.

    king

  7. ll says:

    Voor Juan, het grote afboeken van commercial vastgoed is begonnen ? 😉

    Dit was vorig jaar….

    http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2011/06/28/besprekingen-met-obligatiehouders-opera-uni-invest-stukgelopen

    Dit is zeer recent ….

    http://online.wsj.com/article/BT-CO-20120330-714419.html

  8. ll says:

    CMBS are packaged bonds made up of tranches of loans issued by special-purpose vehicles and serviced with payments made on a pool of commercial mortgages. Opera Uni is owned by a number of creditors, including banks and hedge funds, that hold debt of different classes in the company. Opera Uni comprises loans secured on commercial real estate across the Netherlands that ran into difficulties as property owners were unable to make repayments.

    Initial attempts to restructure or sell the EUR1 billion debt failed, and with the CMBS at its final maturity date, two alternative plans are being put to creditors.

    TPG and Patron Capital are together offering an exit that would wipe out all but the senior noteholders, who would be repaid 40% of their EUR365 million outstanding in cash, with the balance being rolled over into new notes with a four-year maturity.

    They are presenting their plan to noteholders Monday.

    Rival bidder Valad, a European real estate asset manager, is offering a consensual restructuring deal that would extend the maturity of all classes of bonds, senior and three tranches of junior bonds, for four years until February 2016. It set out its strategy in a presentation earlier Friday.

    The alternative plans will be voted on in a series of meetings April 17: the consensual restructuring plan will be voted on first by all noteholders and requires a 75% approval vote by each of the four classes of noteholders individualy. If this is unsuccessful, the senior noteholders then get to vote on whether to sell the senior loan, including all the properties, to TPG and Patron Capital.

    If neither proposal is accepted, Opera Uni will remain in a zombie-like state.

  9. Meelezer says:

    Ondertussen in de kantoren- en winkelmarkt/zeepbel: “Eurocommerce in grote problemen”

    http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2012/04/06/Eurocommerce-in-grote-problemen

    De barsten worden steeds groter.

  10. Hans- says:

    Komt Den Haag binnenkort ook in beeld met de plannen van M Norder,locatie Norfolk terrein.
    Torens op de havenhoofden, en een heuse kabelbaan!

  11. Dawg says:

    “Vanwege afspraken uit 1996 over de financiering van Vathorst, komt de grootste rekening in dat geval bij de gemeente te liggen.”

    Privatise the profits, scialise the losses. Waar ben ik dat eerder tegengekomen?

  12. Dawg says:

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/14/huurverhoging-onvermijdelijk.xml

    Eerst maar eens een parlementair onderzoek naar de rot bij de woco’s. De hoogste huurquote van Europa, wachtlijsten van hier tot Tokio, een dalende rente en dan toch nog in financiele problemen komen.

  13. dalen says:

    @ 13

    Ja met Elco Brinkman in de commissie.

    Vandaag rapport cie financiele crisis aangeboden.

    Conclusie: Met de wetenschap van nu kunnen we Jezus redden.

  14. Steven says:

    even OT

    Na die open huizendag zakte het aantal op Funda even met 500 stuks, maar nu zitten er weer 400 bij (boven die 261.000). De huizen die ik in de gaten houd staan i.i.g allemaal nog te koop.

  15. dalen says:

    @ 15

    Inderdaad en die er bij komen denken dat ze uniek zijn en hun droomprijs kunnen vragen en halen.

    Dream on.

    De enkeling die goed prijst, is zo verkocht, zij het onder voorbehoud.

    Zonet belde een makelaar, ja ja zomaar uit zichzelf, n.a.v. een woning die ik had bezocht met kijkjesdag.

    Er was namelijk veel belangstelling voor het huis.

    Toen ik zei dat hij terug mocht bellen als de vraagprijs 30% lager was, viel de telefoon stil. Vodafone zeker?

  16. SchuurHuurder says:

    Steven,

    Kostte participatie niet 200 euro per huis? Ik meen mij te herinneren dat er zo’n 55.000 huizen meededen, dus stel dat die 500 huizen verkocht waren door de OHD, kostte de extra verkoop 22k per huis. Dit kan je misschien wel verdubbelen door de extra kosten en opportunity costs. Waarschijnlijk is dit nog veel meer per extra verkocht huis, want dit zullen kopers zijn geweest die sowieso al van plan waren iets te kopen, dus is het voornamelijk verschuiving geweest van het aantal kopen richting OHD. Lijkt mij een dure manier van je huis proberen te verkopen.

  17. gekke gerritje says:

    Toch maar op Vathorst een huis kopen denk ik.
    Jammer dat nog steeds elke makelaar/ontwikkelaar volhoud dat de prijs natuurlijk niet onderhandelbaar is “meneer dit is nieuwbouw en daar kan echt niets af nou ja een duizend euro meerwerk is te bespreken”
    Is toch lachwekkend die gasten.

    De ratten van de woco hebben de huurprijs met 25 euro omhoog gegooid, denk dat ik toch maar een onverantwoord dwaas geprijsde woning ga kopen op vathorst.
    En dan al jankend de komende jaren door dat de prijzen in elkaar storten.

    “Beter een paar nachtjes slapen over een keuze dan jaren wakker liggen van de gevolgen.”

  18. maarten says:

    @17: een sterke huurverhoging binnen sociale huur is volstrekt onacceptabel, een zwaktebod en een enorm gebrek aan visie. Eerst salarissen van de woco bestuurders omlaag naar 90000 max in uitzonderlijke gevallen inclusief bonussen en aandelen en dergelijke. Ben je nou helemaal..?
    Ik ga zelf politiek actief worden om dit soort praatjes een hak te zetten. Weg met deze brutale regentenklasse.

  19. maarten says:

    de architect van de sociale huurwoningen waar ik in zit pleitte ervoor om de woningen na afschrijving, dat was na 20 jaar, aan de bewoners te schenken. Een zeer sympathiek voorstel maar onacceptabel voor “onze” zgn bestuurders. Die willen er nog 90000 voor 30 vierkante meter. Deze bestuurders lui hebben Adam Smith gelezen en willen graag boven het plebs maaiveld uitstijgen. Pure armoede. mag ik even een teiltje?

  20. Marty says:

    @ dalen.

    Goed bezig! Ikzelf heb ook dit soort ervaringen gehad met makelaar waarvan ik tijdens de openhuizen dag mijn gegevens had achtergelaten. Van anderen hoor ik ook weer andere verhalen. Bijvoorbeeld dat een makelaar nu zegt dat over elk bod valt te praten en serieus wordt genomen. Dit zie ik helaas nog niet terug in jou ervaring. Heb geduld Dalen. Over twee weken belt ie terug of er nog valt te praten over je bod van -30%! 😉

    Mensen het gaat niet goed met Europa. Kijk naar landen als Griekenland, Italië, Ierland, Spanje. Ons kikkerlandje wordt langzaam in de neergaande spiraal gezogen. De bodem is nog ver te zoeken. Je kunt het ontkennen of tegenspreken, maar alle signalen staan op rood. Zo ie zo voor het kopen van een huis. De voorspellingen zeggen dat de koopkracht de komende 5 jaar met 10% verder daalt.

    Hier in NL wordt je aan alle kanten door de overheid uitgekleed. In de US betaal je gemiddeld 10% belasting. Obama wil het belasting tarief voor superrijken verhogen naar 13%. Dit geeft al heel veel weerstand in Washington. Ondertussen laten wij ons verder uitwringen. Belasting van min. 30% tot 52 %. Brandstofprijzen skyhigh, zorgpremie omhoog + eigen risico. Huren omhoog. Voedselprijzen omhoog. Woz omhoog. Gemeentelijke belastingen omhoog. Pensioen leeftijd omhoog. Er zijn vast nog meer dingen die ik over het hoofd zie. Maar je ziet/leest het zelf. De toekomst ziet er bepaald niet rooskleurig uit. De jongeren betalen het genot van de babyboomers.

    Wat mij opvalt hier in NL dat er zo weinig tegengeluid is! In Griekenland ligt regelmatig het hele kan plat. Hier gaan de schoonmakers of de leraren een dagje staken. We laten het allemaal langzaam en rustig over ons heen komen. Uiteindelijk kun je er toch niks aan doen. Ja, emigreren!

  21. maarten says:

    Het lijkt er steeds meer op dat het meeste geld verdiend moet worden door bestuurders aan basisbehoeften van ons allen. schande

  22. Steven says:

    aan Maarten. ha ha. ja. Kan je net zo goed staatsloten kopen voor die 200 euro..

    aan philipulus en maarten

    philipulus: Van Harten wijt de onvermijdelijke huurverhoging aan een verouderd beleid. “We mogen de huren al een jaar of tien met niet meer dan de inflatie verhogen. En dat terwijl de kosten het dubbele zijn geweest. Dat is niet houdbaar.”

    Blijkbaar maken ze meer kosten dan de inflatie. de bijl er in dan inderdaad. Gewoon wat van die kantoren sluiten en wat managementlagen wegpoetsen en uiteraard geen koningssalarissen voor de bestuurders, want zo moeilijk is zo’n baan echt niet.

  23. Steven says:

    aan Marty. waterschapbelasting net giro van binnen (15 procent omhoog)

  24. Steven says:

    beter staatsloten kopen dan meedoen met open huis was aan schuurhuurder natuurlijk. kijk mijn tekst weer eens niet na…

  25. Dawg says:

    Marty,

    “Wat mij opvalt hier in NL dat er zo weinig tegengeluid is! In Griekenland ligt regelmatig het hele kan plat.”

    Misschien geef je antwoord zelf wel met zionnetjes als:

    “De jongeren betalen het genot van de babyboomers”.

    Onnozele hals.

  26. maarten says:

    Frank Bijdendijk. De bestuurder van de Amsterdamse corporatie Stadgenoot: “Wat ‘Brussel’ betreft, ziet Bijdendijk – afgezien van een staatssteunvrije huursector – maar één oplossing: ‘Al die mensen die meer verdienen dan 33 duizend euro en in de stad willen blijven wonen, moeten we woningen aanbieden net boven de liberalisatiegrens van 652 euro. En die woningen hoeven we helemaal niet te bouwen. Daar hebben we er duizenden van. Tot nu toe hebben we die huren kunstmatig laag gehouden. Als die woningen vrij komen, trekken we de huur op tot even boven de 652 euro. Daar is iedereen bij gebaat, ook de corporaties, want wij hebben die huurpenningen nodig om te kunnen investeren.’ uit dit stuk van Barry van Heijningen http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/achtergrond/achtergrond/we-lijden-aan-clichematig-denken.1127459.lynkx

  27. maarten says:

    huurders zouden zich moeten organiseren tegen deze snoodaards

  28. maarten says:

    Frank Bijdendijk. De bestuurder van de Amsterdamse corporatie Stadgenoot: ‘We hadden dus nooit nagedacht over de waarde van de woning’, vertelt Bijdendijk. ‘We wisten alleen dat je een woning in 50 jaar moest afschrijven. Langzamerhand kwam het idee op om sociale huurwoningen ook te verkopen. In het begin viel het de politiek nog niet zo op dat we daar veel geld mee verdienden, maar zo’n 10 jaar geleden kreeg Den Haag dat in de gaten. Met dat geld konden we mooie dingen doen. Maar Den Haag verweet ons dat we er veel te weinig mee deden. Als antwoord daarop hebben we onze investeringen verdriedubbeld. Vervolgens zei Den Haag dat we de verkeerde dingen deden. We zouden ons gedragen als projectontwikkelaars. En wat de emmer deed overlopen, waren een paar excessen met corporatiedirecteuren. Zeer betreurenswaardig, maar het bepaalde wel de stemming. Eerst zaten we op onze handen en op ons geld, vervolgens deden we de verkeerde dingen en daarna waren we verdacht. En bij verdachte types laat je toch geen geld zitten? Dat is in een notendop de houding van de politiek tegenover corporaties. En die Brusselse maatregel (corporaties zijn vanaf begin dit jaar verplicht 90 procent van hun woningen met een huur tot 652 euro toe te wijzen aan huishoudens met een bruto jaarinkomen van maximaal 33 duizend euro; red.) is ook bedoeld om grip op ons te houden.’uit dit stuk van Barry van Heijningen binnenlandsbestuur…denken.1127459.lynkx

  29. nhz says:

    OT: één van de cheerleaders van de vastgoed maffia, het Eikenhout mannetje, maakt weer eens duidelijk dat alle kosten van de huizenbubbel afgewenteld moeten worden op huurders en NIET op kopers (en al helemaal niet op tophypothekers zoals Piet zelf):

    ‘Flinke huurverhoging onvermijdelijk’

    Mensen met een sociale huurwoning gaan daarvoor veel meer geld betalen. Dat zegt Piet Eichholtz, hoogleraar Vastgoedfinancering en Vastgoedbeleggingen aan de Universiteit van Maastricht. Hij is het daarmee eens met Hans van Harten, directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningbouwcorporaties, die in het Parool substantiel hogere huren in het vooruitzicht stelt.

    De corporaties verdienden hun geld met het verkopen van woningen, maar dat werkt niet meer. Woningen stijgen immers niet meer in prijs en ze worden ook nog eens minder verkcoht. Als gevolg daarvan is er voor woningbouwcorporaties minder geld voor investeringen. daar komt bij dt het moeilijk is geworden om financiering te regelen. Woningbouwcorporaties ontkomen dan ook niet aan kostenbesparingen en het verhogen van de opbrengsten door méér woningen te verkopen.

    het is duidelijk dat volgens Piet een woningcorporatie gewoon een vastgoed speculant is, die alle kosten en risico afwentelt op anderen. Dit ondanks het feit dat ze al hun woningen nog maar recent voor niks van de gemeenschap gekregen hebben. Werkelijk te gek voor woorden wat dit vastgoed professortje hier weer eens uitkraamt. Dat de Woco directeurtjes het met hem eens zijn is niet verbazend, allemaal kleine Staaltjes en de Maserati moet tenslotte blijven ronken …

    Zowel Eicholtz als Van Harten stellen dat huurverhogingen niet ten koste mogen gaan van de allerarmsten.
    ja, klinkt lekker sociaal zo. Maar het uitgangspunt is natuurlijk dat ingrepen in de woningmarkt niet ten koste mogen gaan van de veelverdieners zoals Piet en zijn vrindjes.

  30. Marty says:

    @ dawg

    What up dogg? Wat probeer je met je reactie te zeggen? Het enige onnozele eraan ben jij en je reactie! ;),

    Ok verder met topic.

    Als dit wordt doorgevoerd (algehele verhoging van de huren) zal de NL economie verder krimpen. Consumentenvertrouwen en bestedingen zullen verder afnemen. Ik denk niet dat de politiek daar op zit te wachten. Zij hebben de BTW hard nodig! Een algehele herziening van de woningmarkt zou wel kunnen. De belastingschijven dienen dan ook te worden verlaagd, aangezien wij nu voor iedere malloot met een gedeelte of 100% aflossingsvrije of spaarhypotheek zijn schuld helpen meefinancieren. Hij of zij krijgt immers 42% of zelfs 52% (afhankelijk van belastingschijf je valt) van elke geleende euro 30 jaar lang voor de totale hypotheeksom via ons belastinggeld geld terug. Dat is gelegaliseerde diefstal zoals Arnoud Bout zelf zegt! Hier moet een eind aan komen! Op die manier hebben de huurders weer meer te besteden en stijgen de bestedingen en daarmee de inkomsten voor de overheid!

    In België is onlangs de hypotheekrente aftrek (zij noemen het bonus) van de ene op de andere dag afgeschaft. Met terugwerkende kracht, dus ook voor bestaande hypotheken. Zoek maar op Google. Beter gebeurt dat hier ook! 😉

    De dagen van de HRA zijn geteld!

    Lang leve de huurders!

    PS: het enige wat de woningmarkt nodig heeft is een corrigerende tik! Volgens mij kan Dawg aka doggie dat ook wel gebruiken! 😉

    Heb je medemens lief. Jezus is vandaag niet voor niets voor ons allen gestorven!

    Vrolijk paasfeest!

    Peace out!

  31. nhz says:

    Marty: Ik ben blij dat de crisis nog even voortjakkert. Daarentegen hoop ik dat iedereen zijn baan houd en een gezonde boterham mag verdienen.

    da’s niet realistisch, hoe langer het kankergezwel van de huizenbubble doorwoekers, hoe meer mensen hun baan zullen verliezen.

    Marty: Waar het hier om gaat is dat de klant al eeuwen koning is. In de huizenmarkt en het daar om heen gecreëerde piramidespel is die gedachtegoed totaal verdwenen!

    hoezo? Volgens mij zijn de eerste klanten zelfs keizer. Het ging tenslotte niet om wonen, het ging om slapende rijk worden en voor de vroege instappers is dat boven verwachting gelukt. Met een huis kopen om prettig in te wonen heeft het al lang niets meer te maken.

    xenobinol: Ik kan anders niet verklaren waarom mensen voor een kapitaal op een postzegel gaan wonen? Je laat je toch niet voor je lol door de buren begluren?

    een kennis herinnert mij regelmatig aan de sjiekste wijk in Adelaide (Down Under), waar mensen op elkaar hokken in woningen die zo in de polder zouden passen, met vanaf de keukentafel inkijk in de koelkast van de buren. Blijkbaar is het belangrijk om tussen ‘ons soort mensen’ te wonen, waarbij je gelijk kunt zien of het tijd is om de flatscreen en de Beamer op de oprijlaan te upgraden. Veel van die nieuwe wijken zijn afgestemd op een nieuw soort yuppen, ‘high potentials’ met naar mijn indruk overwegend een overbetaalde ambtenarenbaan.

    Dawg: Eerst maar eens een parlementair onderzoek naar de rot bij de woco’s. De hoogste huurquote van Europa, wachtlijsten van hier tot Tokio, een dalende rente en dan toch nog in financiele problemen komen.

    Ah, ik zie nu pas dat het berichtje al gepost was. Heel tekenend nietwaar, huren verhogen is de enige oplossing waar onze ‘deskundigen’ op kunnen komen.

    philipulus: De verdienmodellen van woningcorporaties dreigen vast te lopen omdat de verkoop van huizen door de vastgoedcrisis sterk terugloopt.

    van wie zouden die verdienmodellen afkomstig zijn, van oplichter Francke of van oplichter Eichholtz?

    philipulus: Van Harten wijt de onvermijdelijke huurverhoging aan een verouderd beleid. “We mogen de huren al een jaar of tien met niet meer dan de inflatie verhogen. En dat terwijl de kosten het dubbele zijn geweest. Dat is niet houdbaar.”

    ik zou zeggen dat als de kosten van de woco’s jaar op jaar veel meer stijgen dan de inflatie, dat hun verdienmodel dan niet klopt. Misschien toch maar een kleiner model Maserati voor de directie dan? Nee, dat zou niet ‘sociaal’ zijn …

    Marty: Hier in NL wordt je aan alle kanten door de overheid uitgekleed. In de US betaal je gemiddeld 10% belasting.

    dat is pertinent onjuist, de totale belastingdruk voor middeninkomens is in de VS niet veel anders dan in Europa; het is alleen heel anders verdeeld. Zo is de lokale belasting (OZB) daar soms tientallen keren hoger dan in Nederland.
    Je ziet ook over het hoofd dat veel Nederlanders riant profiteren van al het geld dat de overheid via de belasting binnenharkt, o.a. via HRA (in de VS niet significant of helemaal afwezig), een kunstmatig lage ziektekostenpremie (het overgrote deel van de kosten wordt via de belasting gedekt) en talloze regelingen die mensen die niet (willen) werken de hand boven het hoofd houden.
    Voor wie altijd op eigen benen kan staan is de VS (en UK) vast beter, maar voor veel burgers is dat een illusie en is de realiteit dat het niet uitmaakt of je door de hond of de kat gebeten wordt.

  32. nhz says:

    Marty: In België is onlangs de hypotheekrente aftrek (zij noemen het bonus) van de ene op de andere dag afgeschaft.

    maar ja, die Belgische HRA stelde dan ook helemaal niks voor vergeleken met die in NL. Voor veelverdieners zijn de bedragen hier minstens 10x groter, dat scheelt een slok op een borrel. En de veelverdieners, dat is de enige groep die voor dit kabinet telt. Zolang partijen als VVD, CDA en PVV bestaan (voorlopig nog wel dus, helaas) zal er NIETS veranderen aan al die waardeloze polderconstructies waar strukturele vernieuwing dringend gewenst is. Niks ‘hervorming’ van woningmarkt, arbeidsmarkt, zorg, enz.: alles houden bij het oude, problemen vooruitschuiven en eventueel wil het lachebekje nog wel een lekke band plakken. Maar verder is dit gewoon een club oer-conservatieve corpsballen die alles bij het oude wil laten, want het bevalt ze prima zo.

  33. tinus says:

    Is er nog iets van een uiterlijke termijn, waarop de Woco je moet informeren van de opslag van 5%?

    Mijn Woco houdt zich stil.

    Persoonlijke ontboezeming: ik word soms moedeloos hoe het systeem ervoor zorgt dat de mensen die netjes binnen hun middelen leefden de rekening van de kredietcrisis gepresenteerd krijgen.

    Mijn huurflat is begin jaren 70 gebouwd voor pak hem beet 30.000 gulden. Dat heeft de Woco inmiddels wel terugverdiend, denk ik zo. Kosten voor de Woco? Ik maak ze in ieder geval niet. De Woco is na de zoveelste fusie weer naar een nieuw pand verkast. Ik ben blij voor het personeel dat ze in zo’n prachtig onderkomen hun werk mogen doen, echt, maar vervelend voor mij is wel dat de al in 2008 beloofde grondige onderhoudsbeurt van de flat tot nader order is uitgesteld wegens “verandering in de financiele prioriteiten”. En zo gaat het maar door.

    Dus kom maar op met die 5%. Ik betaal het wel en zal vervolgens de Woco bellen voor elk wissewasje. Vijf jaar wachten, maximaal, dan komt de exodus van de babyboomers naar pensioen op stoom en duikelen de prijzen.
    Of zal Den Haag weer iets bedenken om mij een poot uit te draaien?

  34. Voerman says:

    Marty: De jongeren betalen het genot van de babyboomers.

    Wel eens een goed gesprek met je ouders gehad over bijv. de jonge jaren en het bijbehorende “genot” van de baby boomers?

  35. maarten says:

    woco’s verdienen goed aan de verkoop van afgeschreven woningen, verder hebben ze gekozen, door EU wetgeving, voor de rijkere huurder >33000 eu per jaar op de betere locaties, arme huurders moeten naar de mindere locaties. Dit is tegenwoordig een denkwijze die zo normaal is, dat alle gelegenheden worden aangegrepen om te benadrukken dat deze visie een soort natuurwet is, nodig voor het voortbestaan van de woco

  36. maarten says:

    dat terwijl die gasten gewoon willen groeien en rijk willen worden, dat is de reden voor huurverhoging

  37. floor says:

    nhz,

    Wat de woningmarkt betreft ben ik bang dat lachebekje niet anders kan.
    Het is niet alleen de huizenprijs die instort bij afschaffing HRA, de hele economie stort in.
    Waarmee ik niet wil zeggen dat dat zelfde lachebekje dat überhaupt voorzien heeft op het moment dat het regeerakkoord geschreven werd.
    En nu staat die economie ook zonder afschaffing HRA op het punt in te storten.
    Dus nhz, enig mededogen voor de spagaat waarin ons kabinet zich bevindt zou op z’n plaats zijn toch?
    Maar………indien die woco van mij het lef heeft om dit jaar wederom de huur met 5% te verhogen, mag dat hele kabinet doodvallen wat mij betreft. Dan ga ik m’n pensioen in Spanje uitgeven en opvreten in zo’n leuk appartementje van E400 per maand max. en kom ik pas terug wanneer de zaak hier ontploft is. Als er maar internet is.

  38. maarten says:

    een slim plan zou zijn als woco’s hun afgeschreven woningen verkopen tegen -30% onder het huidige prijspeil

  39. floor says:

    Hé Voerman, you are back.

  40. nhz says:

    tinus: Of zal Den Haag weer iets bedenken om mij een poot uit te draaien?

    ongetwijfeld, da’s het enige waar de kleptocraten goed in zijn. Ik hoor de verhalen ook regelmatig van twee bejaarde kennissen die wonen in een wijk die 50 jaar geleden gebouwd is, voor 18.000 gulden per woning. Iedere keer de maximale huurverhoging, en bij iedere nieuwe brief van de woco krijgen ze zo ongeveer een hartaanval van de stress. Ook dit jaar komt er 5% bij want ze zijn ‘scheefhuurders’ (twee minimale inkomens samen is meer dan 33.000 …) en ja, in Zeeland is er zogenaamd krapte op de woningmarkt dus het is hoogst noodzakelijk om bejaarde mensen uit de huurwoning te pesten en de koopmarkt op te jagen. De WoCo heeft daarvoor talloze luxe appartementen leegstaan (die voor mensen met en uitkering soms maar 400 euro per maand kosten, maar als je zelf een inkomen hebt ongeveer 1400 euro). Wat een land, maar Piet verzekert ons dat dit ‘sociaal’ beleid is.

    maarten: arme huurders moeten naar de mindere locaties.

    wat is er mis mee dan mensen met een laag inkomen ook in een eenvoudiger woning moeten? Ik vind het verschijnsel dat dit nu NIET zo is juist één van de grote problemen op de woningmarkt. In mijn gemeente betaald iemand met een uitkering (bijv. alleenstaande moeder) 280 euro voor een riante woning met vier slaapkamers en tuin; als je zelf je broek ophoudt maar binnen de sociale huursector valt betaalt je rond de 500 euro, en als ik in zo’n woning wil dan kan dat ook maar dan moet ik ruim 1000 euro per maand betalen (ondanks dat ik officieel helemaal geen inkomen hebt, puur vanwege het feit dat ik meer spaargeld heb dan is ‘toegestaan’ bij de woco’s).

    Kappen met AL die subsidies en gewoon wonen op basis van wat je kunt/wilt betalen. Politiek heeft daar NIETS mee te maken. Er zijn woningen genoeg in Nederland, en als iemand zo nodig duurder wil wonen dan gaat hij maar meer betalen (en eventueel een baan, of een beter betaalde baan zoeken).

  41. nhz says:

    floor: En nu staat die economie ook zonder afschaffing HRA op het punt in te storten.
    Dus nhz, enig mededogen voor de spagaat waarin ons kabinet zich bevindt zou op z’n plaats zijn toch?

    nee hoor, geen moment wat mij betreft. Ze hebben er zélf voor gekozen om de economie te verzieken op deze manier. Als je je pensioen in Spanje gaat uitgeven denk ik trouwens dat je nog van een koude kermis kunt thuiskomen; je kunt er op wachten dat ze pensioenen voor wie in het buitenland verblijft gaan (laten) krimpen op basis van een soort indexatie van woonlasten.

    maarten: een slim plan zou zijn als woco’s hun afgeschreven woningen verkopen tegen -30% onder het huidige prijspeil

    dat doen ze al (nou ja, met -25% geloof ik); op basis van het ‘huidige prijspeil’ dat de woco directeuren in gedachten hebben. Ik bedoel maar, een heel huis voor minder dan de prijs van een beetje Maserati, dat is toch helemaal te geef?

  42. floor says:

    nhz,

    Hé hallo, ik ga niet emigreren, dat is nergens voor nodig.

  43. maarten says:

    @43, sociaal stigma hé, ons soort mensen, niet mijn soort samenleving

  44. maarten says:

    en het is iets wat dus als visie is ontwikkeld, nu de schapen allemaal de goeie kant op: http://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=AcSt_4_dUSw

  45. maarten says:

    @44, ik bedoel natuurlijk eigenlijk 50% onder huidig prijspeil

  46. Steven says:

    Oh daar geef ik die 500+ huur aan uit per maand.. Hier is ie weer even ter herinnering. 🙂

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/3169025/__Rochdale_kocht_haven_voor_4_mln.__.html

  47. dalen says:

    @ 22

    “Wat mij opvalt hier in NL dat er zo weinig tegengeluid is! In Griekenland ligt regelmatig het hele kan plat. Hier gaan de schoonmakers of de leraren een dagje staken. We laten het allemaal langzaam en rustig over ons heen komen. Uiteindelijk kun je er toch niks aan doen. Ja, emigreren!”

    Moet ik toch even lorenzo citeren “we hebben het druk met boer zoekt vrouw en naar Ikea te gaan”. Kan ook zijn dat het nog veel te goed gaat, gezien de files en de benzineprijzen.

    @ 35
    nhz

    “maar ja, die Belgische HRA stelde dan ook helemaal niks voor vergeleken met die in NL.”

    Eens maar het gebeurt wel terwijl hier alles onbespreekbaar is en zelfs nog gestimuleerd moet worden met allerlei bonussen (Juan had eens een opsomming van subsidies en regelingen).

    By the way je kan het peanuts vinden maar er waren toch gezinnen die tegen 10.000 euro per jaar scoorden. Toch niet slecht. Anyway, Belgen houden niet steeds het vingertje op naar andere landen (merk ik in de auto ook trouwens met mijn Belgisch kenteken).

    @ 37 voerman

    “Wel eens een goed gesprek met je ouders gehad over bijv. de jonge jaren en het bijbehorende “genot” van de baby boomers?”

    Eens maar ik moet wel zeggen dat de laatste 20 jaren het wel aangewaaid komt. Mede door jongeren te stimuleren in het piramidespel te stappen. Maar goed, je bent er wel zelf bij.
    PS welkom back

    @ 44

    “nee hoor, geen moment wat mij betreft. Ze hebben er zélf voor gekozen om de economie te verzieken op deze manier.” Volledig eens en kan daar uren over schrijven waarom ik dat vind.

    @ 45

    “Hé hallo, ik ga niet emigreren, dat is nergens voor nodig.”

    Denk daar nog eens over na. Het komt hier namelijk niet meer goed. Leven is te kort om te verzuren op een plaats waar je niet wil zitten. Vrouwen hebben meestal heimwee, mijn ervaring, maar neem desnoods de hele familie mee, ze zullen je later dankbaar zijn.

    PS leuke reacties terwijl ik de topic niet schokkend vond gezien de tientallen gemeenten die onder curatele staan en komen. Blauwe stad enz maar niet over hebben.

  48. Juan Belmonte says:

    @artikel

    In het ergste scenario wordt er vanuit gegaan dat alle huizen boven de 300.000 euro niet worden verkocht door de economische crisis.

    Ha hier staat gewoon dat DE SLEUTEL VAN DE WONINGMARKT DUS NIET BIJ DE STARTER LIGT !

    Immers alle woningen boven 300.000 euro is de bovenkant van de markt.

    Kortom Hogehuizenprijsminnend NL (waaronder m.n de bouwsector met hun brandbrieven maar ook de MAKELLEUGENAARD) kunnnen nu echt wel eens ophouden met hun pleidooi voor méér Stropleningen voor de Starter.

    De sleutel voor het vlottrekken van de woningmarkt ligt bij de verkoper NIET BIJ DE STARTER:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/31-01-2012/betty-de-boer-vvd-het-kabinet-kan-weinig-doen-om-de-woningmarkt-weer-op-gang-te-krijgen/#comment-96787

    Overigens blijkt nu ook het “succes” van de Kunstgreep Gemeentelijke Starterslening;

    In één woord: KANSLOOS.

    Er is vast meer over vergaderd dan dat het zoden aan een dijk heeft gezet. De Overwaardespiraal op de huizen-“markt” weer met nóg méér Kunstgrepen op gang helpen is met de huidige uitgangspositie van Hogehuizenprijzen en HogeHypotheken volstrekt KANSLOOS.

    Achtergrond:
    Bankierende Gemeenten: sinds 2003 zijn in Amersfoort 163 startersleningen verstrekt, zeg 24 starters per jaar:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/21-12-2010/wanhopig-amersfoort-wil-startersleningen-voortzetten/#comment-58720

  49. Gwen says:

    Voor wie wil nalezen wat er gezegd is over de huurverhoging voor ‘scheefwoners’ tijdens het debat van afgelopen woensdag 4april:

    http://publitiek.nl/debat/huurprijzen_woonruimte_04-04-2012/6

    Quote van Linda Voortman (Groen Links):

    ‘De grote vraag is wat het kabinet met deze maatregel wil. Wij hebben veel reacties gehad op het voorstel en heel veel partijen zijn tegen. Corporaties zijn tegen, huurders zijn tegen, het College bescherming persoonsgegevens is tegen en de Raad van State maakt gehakt van dit plan. Wij zijn verder benieuwd naar de reactie van de Raad van Advies van de Huurcommissie. Graag horen wij die van de minister.Het is logisch dat er geen draagvlak voor dit plan is. De maatregel schuurt met privacywetgeving en zorgt voor extra verstopping op de woningmarkt. Dat erkent het kabinet overigens zelf ook. In de beantwoording op vragen van de raad erkent de minister dat het maar helemaal de vraag is of deze maatregel de doorstroming gaat regelen. Er is eigenlijk maar één reden om deze maatregel toch in te voeren, namelijk om tot zogenaamde marktconforme huren te komen. Dan zou het echter sieren als het kabinet daar gewoon voor uitkomt en eerlijk over is.’

  50. Juan Belmonte says:

    xenobinol: Doodzonde om die huizen zo dicht op elkaar te stapelen… alleen een hebzuchtige gemeente en grondspeculant kan zulke waanzin verzinnen.

    Tsja wie met de huidige GRONDPRIJZEN iets wil bouwen

    moet als hobby iets met postzegels doen 🙂

  51. Juan Belmonte says:

    SchuurHuurder: Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met al die journalisten die alle problemen wat de huizenmarkt toeschrijven aan “angst” en “niet durven te kopen”.

    INderdaad.

    Een analyse van
    HOE HET TOCH KAN DAT
    WIJ = HUIZENKOPEND PUBLIEK
    HUIZENPRIJZEN zo hoog hebben kunnen laten worden
    dat ze onbetaalbaar zijn
    (antwoord: door te leasen en door excessieve SCHULD)
    ….

    Die analyse ontbreekt volledig.

    Maar ja, het grootste gedeelte van dàt publiek wil dat helemaal niet horen.

    Uitzonderingen zijn zeldzaam:
    Eindhovens Dagblad: LATEN WE ER GEEN DOEKJES OM WINDEN. De huidige malaise op de huizenmarkt is helemaal onze eigen schuld.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/24-02-2012/abp-niet-blij-met-hypothekenplan/#comment-99062

    Dan niet, toch ?
    Een paar bloggers hier zeggen het hardop de rest van Holland navelstaart 🙂

  52. Juan Belmonte says:

    ll,

    Mooie TERUGBLIK !

    Dank maar weer ll, zoiets plaatst zaken (in dit geval Vathorst) in perspectief !

  53. dalen says:

    @ 51 schuurhuurder (woon jij een een schuur? grapje of is het echt?)

    “Bovendien is het niet zo dat wanneer het kabinet in de wet vast laat zetten dat de HRA voor in den eeuwigheid vast staat, dat dit de problemen op zou lossen.”

    Zowel wetten en als een akkoord van een kabinet of een uitspraak van een politicus, is altijd voor wat het waard is en zolang het duurt. Als vastligt dat tot in de eeuwigheid HRA bestaat moet het in de Grondwet en dan nog. Zolang we in de EU zitten komt Nederland, die al veel aan geloofwaardigheid heeft ingeboet, nooit mee weg.

    Griekenland is over een paar jaar op de rails (hypothetisch), zie IJsland, en zal dan Nederland wel even torpoderen met de grote waffel van Jan K.

  54. Juan Belmonte says:

    ll: Voor Juan, het grote afboeken van commercial vastgoed is begonnen ?

    Geen idee.
    Uw assumptie is dan dat auditers (KPMG E&Y etc) kritische vragen gaan stellen over SUSHI op balansen. Is niemand bij gebaat.

    Dat zal ooit wel moeten gaan gebeuren maar is tot op heden niet gebeurd, waarom nu wel ?

    Iedereen hield iedereen voor de gek
    Juan noemt dat dan weer Gratis Cabaret maar eenieder moet er maar een fraai draai aan geven:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/13-08-2011/de-nederlandse-vastgoed-zeepbel-dreigt-uit-elkaar-te-spatten/#comment-84988

  55. Juan Belmonte says:

    @ll Off-topic.

    Juan ziet wèl beweging op het gebied van Spanje.

    Spanje komt langzaam in beeld als probleemland, dwz het wordt niet langer ontkend/genegeerd door mainstream media:
    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/11861359/__Spanje_nieuw_zorgenkind__.html

    De problemen zijn ook in 1 woord ENORM:
    SAMENVATTING situatie Spanje
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/14-03-2012/koopkracht-komende-vijf-jaar-onder-druk/#comment-100778

    Opmerkelijk:
    In Portugal is de 10-jaars rente 12% (dat is TWAALF procent per JAAR) in Spanje grofweg de helft. De problemen in Spanje zijn echter
    1 veel erger en 2 veel groter qua omvang.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/04-04-2012/vaker-restschuld-na-huisverkoop/#comment-102558

  56. Juan Belmonte says:

    buenas noches
    y buen fin de semana
    Juan

  57. SchuurHuurder says:

    dalen:
    @ 51 schuurhuurder (woon jij een een schuur? grapje of is het echt?)

    Ik hoop ooit te upgraden naar een schuur. Zit nu in een 20m2 kamertje van 600 euro in de maand. Leuk hoor, meer verdienen dan 33k/jaar. Bovendien is 6 jaar ingeschreven staan lang niet genoeg, dus hoef nog niet om een loonsverlaging te vragen.

  58. floor says:

    dalen,

    Omdat het voor mij geen enkel nut heeft om te emigreren misschien? Gewoon 9 maanden per jaar vakantie houden in een zonnig land totdat ik de zon zat ben?
    Ben bang dat dat trouwens voor de meeste mensen geldt, how about you?

  59. dalen says:

    @ 62 floor

    Ondanks dat ik een levensgenieter ben, ben ik nog niet zo ver om veel vakantie te houden. Verveel me meestal snel (na 2 wkn) en vind mijn werk nog steeds heel leuk.

    Mocht ik een leuke baan vinden (bedrijfje) in een zonnig land dan is het een optie.

  60. nhz says:

    Steven: Oh daar geef ik die 500+ huur aan uit per maand.. Hier is ie weer even ter herinnering. 🙂

    telegraaf.nl/binne…n_voor_4_mln.__.html

    ach ja, een onderzoek door de criminele accountants van Deloitte. Die zullen hooguit concluderen dat Mollenkamp een sukkel was en dat hij er nog veel meer voor zichzelf uit had kunnen slepen ;(

    Juan Belmonte: Immers alle woningen boven 300.000 euro is de bovenkant van de markt.

    goh, en tot voor kort waren dat nog starterswoningen (bij mij in de provincie is dat alles tot 275K …).

    SchuurHuurder: Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met al die journalisten die alle problemen wat de huizenmarkt toeschrijven aan “angst” en “niet durven te kopen”.

    zie het van de zonnige kant: ‘fear is stronger than greed’. Als ze dit blijven herhalen zit de angst er misschien wel even goed in en kunnen de prijzen serieus gaan dalen.

    Juan Belmonte: In Portugal is de 10-jaars rente 12% (dat is TWAALF procent per JAAR) in Spanje grofweg de helft. De problemen in Spanje zijn echter
    1 veel erger en 2 veel groter qua omvang.

    inderdaad, deze landen gaan een rondje Griekenland doen; vermoedelijk deze zomer al. De vraag is wie er daarna aan de beurt is: Italie, Frankrijk of de meesteroplichters in de polder?

    SchuurHuurder: Zit nu in een 20m2 kamertje van 600 euro in de maand.

    is dat in Tokio of zo, of huur je bij dr.t in Amsterdam? 😉

    floor: Omdat het voor mij geen enkel nut heeft om te emigreren misschien? Gewoon 9 maanden per jaar vakantie houden in een zonnig land totdat ik de zon zat ben?

    ik neem aan dat je dan je woning in NL wilt aanhouden en die (onder)verhuren? Zonder adres in NL zal het niet werken, en als je niet (onder)verhuurt heb je dubbele lasten, toch? Ik ken wel mensen die zoiets doen, meestal gevalletjes van uitkeringsfraude … 9 maanden per jaar vakantie in de zon lukt voor zover ik weet alleen binnen de EU; als je daarbuiten komt moet je meestal na 3 maanden weer terug en mag je daarna een tijdje er niet meer in. Helaas, want anders was ik hier allang weggeweest.

  61. floor says:

    nhz,

    Was niet van plan die dure huurwoning aan te houden, verders heb ik 4 kinderen met eigen onderkomen waar ik mij in kan schrijven.
    Buiten EU kan trouwens ook hoor, ben mij pas sinds kort op Spanje gaan richten omdat het wat dichterbij is (heb hier nog 4 stuks 87+ rondlopen), maar voorheen was ik met Sri Lanka bezig.
    Daar moet je er na 6 maanden inderdaad even uit, hetgeen meestal een dagtripje naar de Malediven betekent, ook niet verkeerd natuurlijk. Of, voor 50+ een leuk bedrag(meen $25.000)bij de bank storten, aan tonen dat je op luxe manier in je levensonderhoud kunt voorzien en dan krijg je een resident visa. Maar daar begin ik sowieso niet aan, geen bank in SL die ik vertrouw en zie het maar weer terug te krijgen.
    Voordeel van Sri Lanka is dat het leven daar voor ons spot goedkoop is, nadeel voor mij dat de curry’s me na een week de neus uitkomen.
    Verder kun je volgens mij gewoon een jaar wegblijven uit Nederland hoor. Meen dat je je verplichte ziektekostenverzekering ook verplicht door moet blijven betalen, tenzij je je natuurlijk uitschrijft uit Nederland.
    Ik heb het hier over long term rentals in Spanje hè, gewoon een woning huren alsof het een vakantiewoning betreft maar dan voor langere tijd.

  62. floor says:

    nhz,

    Trouwens, voor uitkeringstrekkers, worden zaken als je inschrijven bij familie of vrienden met de nieuwe maatregelen een stukje gecompliceerder vermoed ik.

  63. nhz says:

    floor: Of, voor 50+ een leuk bedrag(meen $25.000)bij de bank storten, aan tonen dat je op luxe manier in je levensonderhoud kunt voorzien en dan krijg je een resident visa.

    koopje, in Nieuw Zeeland komt het er tegenwoordig op neer dat je $ 2.5M mag neerleggen voor zo’n visa, plus nog wat aanvullende eisen (dat krijg je dan na 5 jaar terug zonder inflatie correctie nadat de overheid er leuke dingen voor de mensen mee gedaan heeft). Visa zijn alleen goedkoop in landen waar ze in de praktijk weinig waard zijn … Ik hoor wel eens van verre kennissen die definitief naar Thailand of de Filippijnen verkast zijn, vooral vanwege klimaat en lage kosten van levensonderhoud. Maar dat zijn ook landen waar het leven snel in een burocratische nachtmerrie kan veranderen, als het even tegen zit (als ze ontdekt hebben dat er wat te halen valt …).
    Curry’s zijn trouwens heel gezond in een land waar het ongedierte dwars door je slaapkamer en je etenskastje heen loopt.

    floor: Meen dat je je verplichte ziektekostenverzekering ook verplicht door moet blijven betalen, tenzij je je natuurlijk uitschrijft uit Nederland.

    lijkt me niet zo’n probleem als je naar Sri Lanka gaat, er zijn nog een half miljoen wanbetalers voor je die makkelijker te achterhalen zijn 😉

    floor: Trouwens, voor uitkeringstrekkers, worden zaken als je inschrijven bij familie of vrienden met de nieuwe maatregelen een stukje gecompliceerder vermoed ik.

    mijn indruk is dat het nog steeds érg simpel is om de kluit te belazeren, en het volk dat niet anders doet zal ongetwijfeld een oplossing vinden voor de nieuwe maatregelen. PvdA, GL en SP zouden liefst iedere controle verbieden ‘vanwege de privacy’ etc. (lees: levert veel stemmen op bij de verkiezingen), en rechts vindt het allemaal prima zolang het de huren en de wachtlijsten bij de WoCo’s blijft opdrijven.

  64. Okkie says:

    Volgende week ‘Andere tijden’ over Blauwestad.

  65. deutsche mark says:

    Op welke dag?

  66. Hendrik says:

    Geen nieuw geluid. De gemeente Zwolle gaat met Vinexwijk Stadshagen voor 35 mln. het schip in.

  67. Gabrielle says:

    Yes! Finally something about online advertising.

  68. AC says:

    Gabrielle:
    Yes! Finally something about online advertising.

    Goed gevonden.

    De tijd van ‘inpluggen bij de krant‘ of ‘achter de TV je tijd verdoen‘ is voorgoed voorbij. Er is zoveel meer te ontdekken als je niet luistert en zelf op zoek gaat 😉

  69. SPADA says:

    Hallo aan allen!
    Ik ben TESSERA BRUNA commercieel directeur van een bedrijf (kbF) krediet – besparingen – financiering zodat ik wil zetten u parfum desgewenst bij toeval een om krediet te krijgen voor de impasse veroorzaakt door de banken, door de afwijzing van uw records toe te passen voor de fondsen. U wilt een om krediet te krijgen voor de uitvoering van uw projecten, uw activiteiten; Bouw van uw huizen; Huur een huis of appartement; Aankoop huis Etc. Credit – besparingen – financiering heeft een aanzienlijk kapitaal dat van 5000 euro, 10.000 euro tot 9,500,000 euro aan allen die in financiële nood of individuen die willen hebben van een lening in de korte tijd kan verlenen. Als de rente is tussen 2 tot 4% afhankelijk van het gewenste bedrag.
    Voor meer informatie neem contact met ons op:
    marilena.spada01@gmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*