Stresstest Nederlandse banken weer een relaxtest?

DNB verwacht geen negatieve verrassingen meer bij de Nederlandse banken. Alle 60.000 vastgoedposities zijn doorgenomen en de nodige miljardenvoorzieningen zijn genomen. Maar vraagt Hans de Geus zich vertwijfeld af: wie koopt toch al dat leegstaande vastgoed, niemand toch?

bron: RTL Z

Share Button
Tagged with: , , , , , ,
52 comments on “Stresstest Nederlandse banken weer een relaxtest?
  1. Juan Belmonte says:

    @ artikel

    Wat is de waarde van een stress-test als een paar maanden later de resultaten herroepen worden?

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-12-2010/cda-senaat-aflossing-hypotheekschuld-bevorderen/#comment-57686

  2. Juan Belmonte says:

    Inmiddels zijn we een paar stappen verder.

    RABO heeft het tafelzilver (o.a. ROBECO) verkocht,
    de tripple A moeten inleveren en is kennelijk nu klaar voor een test.

    Testen die alleen maar positief kunnen uitvallen
    vinden meestal pas plaats
    als de condities er zijn.

    In die zin voor de financiële stabiliteit van Nederland,
    bizar datti ter discusie staat overigens,
    verlaag de rente weer nog maar verder, van overbeprijzing is natuurlijk geen sprake, net zo min als van overcapaciteit op BOG, kortom risico bestaat niet meer :-),
    een PLUS.

  3. Ontwikkelaar says:

    Het is net als bij het afwaarderen van grondposities van gemeenten. Deloitte heeft gerekend op 12,5%.

    Niet omdat dit realistisch is maar omdat gemeenten dat nog net kunnen dragen en anders art. 12 worden.

    Zo zal er ook bij banken naar toe gerekend worden.

  4. Maria says:

    “The perfect storm”:

    – hoge werkeloosheid
    – dalende huizenprijzen

    en

    http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2014/03/30/schaeuble-fordert-hoehere-zinsen/

  5. Keesje says:

    @artikel: wie koopt toch al die leegstaande panden? Kan ook vertaald worden in: wie betaalt de rente over gebouwde panden die niet verhuurd zijn, hoe diep zijn de portemonnees van deze personen/ organisaties? Wanneer gaan zij failliet met hun leegstaande troep en welke banken of pensioenfondsen krijgen daar dan last van? Wie zijn de kampioenen leegstaand BOG op de balans?

  6. Keesje says:

    Ontwikkelaar:
    Het is net als bij het afwaarderen van grondposities van gemeenten. Deloitte heeft gerekend op 12,5%.

    Niet omdat dit realistisch is maar omdat gemeenten dat nog net kunnen dragen en anders art. 12 worden.

    Zo zal er ook bij banken naar toe gerekend worden.

    En hoe gaan ze dat dan onder tafel oplossen? Of zal grond nooit onder de boekwaarde verkocht gan worden omdat het dan boven tafel komt?

    Verwacht de bv ipv een vergrijzing een vergroening, krijgen we binnenkort gratis opvang bij het hebben van meer dan 2 kinderen?

  7. huizenhyper says:

    Keesje: Verwacht de bv ipv een vergrijzing een vergroening, krijgen we binnenkort gratis opvang bij het hebben van meer dan 2 kinderen?

    Dat zou het begin van het einde zijn.
    Deze stimulering heeft nl al eens plaatgevonden in het verleden (en nog steeds).
    Het pakte helaas een beetje anders uit dan de bedoeling was….

    Indien er nog zo’n soort “kinderstimulerings-pakket” komt ben ik zeer bereid dit land te verlaten.
    Nu ik het nog kan.

  8. ps says:

    “Analysis, Why Minski matters”:
    http://www.bbc.co.uk/programmes/b03yn83s

    “American economist Hyman Minsky died in 1996, but his theories offer one of the most compelling explanations of the 2008 financial crisis. His key idea is simple enough to be a t-shirt slogan: “Stability is destabilising”. But TUC senior economist Duncan Weldon argues it’s a radical challenge to mainstream economic theory. While the mainstream view has been that markets tend towards equilibrium and the role of banks and finance can largely be ignored, Minsky argued that in the good times the seeds of the next crisis are sown as the financial sector engages in riskier and riskier lending in pursuit of profit. In the aftermath of the financial crisis, this might seem obvious – so why did Minsky die an outsider? What do his ideas say about the response to the 2008 crisis and current policies like Help to Buy? And has mainstream economics done enough to respond to its own failure to predict the crisis and the challenge posed by Minsky’s ideas?”

  9. Steven says:

    aan Juan

    Integriteit en transparantie. (van vorige topic)
    Dan toch weer even lachen met Kees Prins:

    https://www.youtube.com/watch?v=QtrY7kk6knI

  10. Beurse Beurs says:

    ‘s even denken 6-8% buffer voor kantoren en winkels. Hoeveel staat er ook alweer leeg….?

    ja hoor, dat is ECHT GENOEG -not.

  11. Juan Belmonte says:

    Steven,

    Strak.
    Ze zouden een keer de huizenmarkt op de horens mogen nemen…

    De rest van Holland loopt nog steeds achter de makelleugenaars aan.

  12. Steven says:

    Juan Belmonte:
    Steven,

    Strak.
    Ze zouden een keer de huizenmarkt op de horens mogen nemen…

    De rest van Holland loopt nog steeds achter de makelleugenaars aan.

    aan Juan

    Ik was vrijdag jarig dus kwam van het ene feestje in het andere… maar weer zo veel onzin gehoord. Was weer bijna de enige die ziet dat de huizenprijzen blijven zakken. (omdat “men” om me heen een lease huis heeft uiteraard)

  13. Ontwikkelaar says:

    @6 Keesje

    Om de waarde te bepalen moet je vergelijkende transacties hebben.

    Dus de belegger doet dat als volgt, in samenwerking met de bank: Als jij mijn troep koopt dan koop ik dat van jouw.

    Overtuigender kan het niet!

  14. Keesje says:

    Ontwikkelaar:
    @6 Keesje

    Om de waarde te bepalen moet je vergelijkende transacties hebben.

    Dus de belegger doet dat als volgt, in samenwerking met de bank: Als jij mijn troep koopt dan koop ik dat van jouw.

    Overtuigender kan het niet!

    :D:D

  15. Juan belmonte says:

    Steven,

    De enige zijn die ziet dat huizenprijzen zullen moeten zakken.

    Gelooft u gerust Juan.
    Dat is een compliment voor uw analytisch vermogen.
    Wat de rest van de polder daar van denkt, kunt u maar beter niet al te veel van aantrekken.

    Zo dacht een ruime meerderheid, 64% in 2010 nog dat huizenprijzen niet zouden zakken.
    Geen compliment dus voor hun analysevaardigheden 🙂

  16. Juan belmonte says:

    Steven,

    Cumpleanjos feliz !

  17. Juan belmonte says:

    Voor de Spanje specialisten (Lorenzo’ por ejemplo)

    El número de nuevos préstamos se reduce otro 32,4% en tasa interanual
    Sólo se firman 17.464 por un importe medio de 101.628 euros (-1,3%)
    El tipo de interés medio se incrementa un 2% y alcanza ya el 4,14%
    Todas las comunidades registran ‘números rojos’ a excepción de Navarra

    http://www.elmundo.es/economia/2014/03/27/5333d96aca474139388b456b.html

    Aantal hypotheken 2013 tov 2012 = -32%.

    Lichtpunt !:-)

  18. Frans says:

    Lewis Black – Capitalism Greed Bernie Madoff and Bankers (Live in Amsterdam)
    http://www.youtube.com/watch?v=zx7WyqWO0Zg&feature=youtu.be
    (ook het woord huizenbubbel komt erin voor: funny!)

  19. mafketell says:

    Ah, het grote ressetten is begonnen bij de banken ( 575 miljard aan kredietvermindering, dank Henk6 🙂 ) …… en er komt zowaar een nieuw vehikel, met als onderliggende waarde niet uw huisje ( want huisjewaarde moeten nog 30 tot 50% zakken ) …. maarrrrr, jawel uw pensioen, proest ….. Een nieuw innovatief ‘derivatisch’ product …….. En als het een beetje tegenzit, bent u strakjes niet alleen uw huis kwijt, maar ook uw pensioen ….. dat is pas ressetten ……….. alles op ……

    http://www.reuters.com/article/2014/03/27/fitch-dutch-pension-funds-boost-mortgage-idUSFit69487020140327

  20. mafketell says:

    En bouwend NL roept al 6 jaar achter elkaar
    het wordt beter volgend jaar …..

    http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/metropool/article27028404.ece/Bouwsector-nog-een-zwaar-jaar?lref=R1

    CBS Sinds het begin van de crisis in 2008 is het aantal woningen waarvoor een vergunning is verleend met 70 procent afgenomen. Vanaf 1953 is dit aantal nog niet zo laag geweest.

  21. mafketell says:

    ps,

    🙂

  22. Steven says:

    Frans,

    greed.. 😉

    mafketell,

    wat een onduidelijke kleuren? Of ben ik kleurenblind? (Nederland is die op 95?)

  23. tim jansen says:

    @mafketell

    Een inschrijving van 6ton in het kadaster betekent niet dat je 6 ton leent. Dus jouw aanname van de restschuld klopt niet, al zal het ook geen winstpakker zijn….

  24. lorenzo says:

    Juan belmonte: Voor de Spanje specialisten (Lorenzo’ por ejemplo)

    El número de nuevos préstamos se reduce otro 32,4% en tasa interanual
    Sólo se firman 17.464 por un importe medio de 101.628 euros (-1,3%)
    El tipo de interés medio se incrementa un 2% y alcanza ya el 4,14%
    Todas las comunidades registran ‘números rojos’ a excepción de Navarra

    elmundo.es/economi…a474139388b456b.html

    Aantal hypotheken 2013 tov 2012 = -32%.

    Lichtpunt !:-)

    wacht op de dag dat juan op het niveau van ”specilaist” is aanbeland , kunnen we gelijkwaardig keuvelen …
    Ik zal me nu beperken tot het volgende , want al eerder gememoreerd hier : een ruim 3 miljard plus investering in 2013 uit Azie en Rusland , voor 2014 stijgende verwacht . Lage spaarrentes zorgen voor een plus op de zuid europeesche woningmarkt , Belgen kopen massaal vastgoed in de door jullie gesubsidieerde landen.
    Daar waar nederland zich niet wil aanpassen aan de veranderende wereld zijn de knoflook landen de winnaars (straks) van deze crisis ,de algehele opinie van insiders.

    Juan , besef dat het aantal hypotheken niets zegt over de vraag naar vastgoed , een veranderende mondiale wereld ….

  25. lorenzo says:

    Mafketelen : idee wie dat alleen maal gaat financieren , kijk in je administratie eens of je belastingbetaler bent in nederland .

    Nou , ga weer aan het werk , na deze bijdrage ( een zekere opvoedcursus in wezen ) , maar doe het graag , als nu eenmaal goed mens.

  26. Keesje says:

    tim jansen:
    @mafketell

    Een inschrijving van 6ton in het kadaster betekent niet dat je 6 ton leent. Dus jouw aanname van de restschuld klopt niet, al zal het ook geen winstpakker zijn….

    Precies. Een hypotheek mag je meenemen tegen de oude voorwaarden, dus als dit een spaarhypotheek tegen een laag rentepercentage is, kan dit prettig uitpakken bij verhuizing nieuwe woning. Alleen is de huidige rente zo laag, dat annuitair nu goedkoper misschien is dan hun oude hypotheek.

  27. Keesje says:

    tim jansen:
    @mafketell

    Een inschrijving van 6ton in het kadaster betekent niet dat je 6 ton leent. Dus jouw aanname van de restschuld klopt niet, al zal het ook geen winstpakker zijn….

    Overigens, al maken ze verlies, de winst zit hem ook in een duurdere woning nu en meer keuze (rustig rondkijken ipv ja te roepen bij de eerste de beste voordeur) en dat de nieuwe duurdere woning ook goedkoper zal zijn dan enkele jaren terug. Dus hoezo verlies?

    #tenzij ze veel onnodige verbouwingen gedaan hebben…

  28. lorenzo says:

    Lieve Keesje : Bij een spaarhypothek is de rente hoogte van ondergeschikt belang , kan zelfs een voordeel hebben in het spaarcomponent . Een andere hypotheek ‘nemen’ is daarbij nagenoeg altijd onvoordelig , omdat de premie opbouw zich in den beginne plaatsvind. Uitzingen dus en dat is , zeker nu , niet eens zo verkeert .

  29. a says:

    lorenzo: wacht op de dag dat juan op het niveau van ”specilaist” is aanbeland , kunnen we gelijkwaardig keuvelen …
    Ik zal me nu beperken tot het volgende , want al eerder gememoreerd hier : een ruim 3 miljard plus investering in 2013 uit Azie en Rusland , voor 2014 stijgende verwacht . Lage spaarrentes zorgen voor een plus op de zuid europeesche woningmarkt , Belgen kopen massaal vastgoed in de door jullie gesubsidieerde landen.
    Daar waar nederland zich niet wil aanpassen aan de veranderende wereld zijn de knoflook landen de winnaars (straks) van deze crisis ,de algehele opinie van insiders.

    Juan , besef dat het aantal hypotheken niets zegt over de vraag naar vastgoed , een veranderende mondiale wereld ….

    Gelukkig hebben wij “specialist” lorenzo die een paar dagen geleden nog met droge ogen beweerde dat banken nog niks hebben afgeschreven op vastgoedleningen en die het zelfs nodig vond om mij, die het tegendeel beweerde en staafde met feiten, op schofferende wijze in de hoek te zetten. Kennelijk was een jaarverslag van een bank te ingewikkeld voor je… gelukkig is er deze site met jip-en-janneke artikelen en filmpjes zodat ook “specialist” lorenzo aan kennisvergaring kan doen. Immers, kennisvergaring is een voorwaarde alvorens men over kan gaan tot kennisdeling, laat staan beoordelen van kennis van anderen.

  30. Keesje says:

    lorenzo:
    Lieve Keesje : Bij een spaarhypothek is de rente hoogte van ondergeschikt belang , kan zelfs een voordeel hebben in het spaarcomponent . Een andere hypotheek ‘nemen’ is daarbij nagenoeg altijd onvoordelig , omdat de premie opbouw zich in den beginne plaatsvind. Uitzingen dus en dat is , zeker nu , niet eens zo verkeert .

    Ik weet niet of een spaarhypotheek zo handig is als er misschien wel een soort van schulden reset zou komen waarbij spaarpotten (ook die van spaarhypotheken) procentueel leeggeroofd worden.

  31. tja says:

    Het is ook overal hetzelfde…

    Houses the greatest investment delusion known to man.

    …..he result is that it is easy to persuade people that property is a one-way bet and for speculative behaviour to take hold. This is happening now. It isn’t only about greed. It is also about fear – the fear that if you don’t buy now, you will never be able to afford to. This feeds on itself and a bubble inflates.

    The worst aspect of all this is that although particular individuals become better off as a result, people overall do not. The housing market is the greatest source of investment delusion known to man. As I said a few years ago, people are encouraged to believe in “money for nothing”. As house prices go up, they are led to believe that as a society we are richer and yet if no new assets are produced, clearly we are no richer at all. On the contrary, we would be richer if a prolonged and pronounced building boom caused house prices to fall.

    For this you cannot blame Mr and Mrs Average, whether driven by greed or fear. This is the result of a massive failure of public policy: tight control of building land and massive subsidies to home-ownership….

    gehele artikel:
    http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/rogerbootle/10733345/Houses-the-greatest-investment-delusion-known-to-man.html

  32. lorenzo says:

    Keesje: Ik weet niet of een spaarhypotheek zo handig is als er misschien wel een soort van schulden reset zou komen waarbij spaarpotten (ook die van spaarhypotheken) procentueel leeggeroofd worden.

    Maar voordat je nadenkt over een spaarhypotheek even de juiste inhoud , dat was mijn punt.

  33. lorenzo says:

    a: Gelukkig hebben wij “specialist” lorenzo die een paar dagen geleden nog met droge ogen beweerde dat banken nog niks hebben afgeschreven op vastgoedleningen en die het zelfs nodig vond om mij, die het tegendeel beweerde en staafde met feiten, op schofferende wijze in de hoek te zetten. Kennelijk was een jaarverslag van een bank te ingewikkeld voor je… gelukkig is er deze site met jip-en-janneke artikelen en filmpjes zodat ook “specialist” lorenzo aan kennisvergaring kan doen. Immers, kennisvergaring is een voorwaarde alvorens men over kan gaan tot kennisdeling, laat staan beoordelen van kennis van anderen.

    Kijk eens aan , een paar dagen later en de prikkeling is nog voelbaar merk ik .
    Ik kan vragen wat je praktijk inhoud is …maar flauw , ik merk dat aan simpele feiten of aannames de je hier gebruikt.
    Een hypotheekgever en nemer , dat wordt zelfs nog door mekaar gehaald en dat geeft niets , de pretenties zijn ietwat kwalijker en daar heb ik op gereageerd .
    Als dat je teveel is (veelal een ego kwestie) zou ik in de tuin gaan zitten want mooi weer. je bent hier namelijk vrijwillig (en behoort toch een grote jongen te zijn in het geval van , inhoudelijke, kriiek) . Probeer het maar eens.

  34. lorenzo says:

    Keesje: Ik weet niet of een spaarhypotheek zo handig is als er misschien wel een soort van schulden reset zou komen waarbij spaarpotten (ook die van spaarhypotheken) procentueel leeggeroofd worden.

    daabij doen spaarpolissen , ondergebracht bij een verzekeraar , niet mee met dit soort innames , indien deze uberhaupt zullen gaan plaatsvinden .

  35. Keesje says:

    tja,

    Idd overal hetzelfde, goed artikel!!

  36. Steven says:

    tja: The housing market is the greatest source of investment delusion known to man.

    ha ha ha. Je kan het overdrijven.. Wat dacht je van met een ton cash naar het casino gaan? Maar ik denk inderdaad dat er meer geld wordt opgebrand aan huizen dan in het casino dus klopt de stelling waarschijnlijk. 😉

    Hadden Henk en Ingrid ook maar de ogen om simpele historische grafieken te bekijken..

  37. Apekool says:

    Keesje: Ik weet niet of een spaarhypotheek zo handig is als er misschien wel een soort van schulden reset zou komen waarbij spaarpotten (ook die van spaarhypotheken) procentueel leeggeroofd worden.

    Spaarhypotheken kennen in het algemeen geen spaarpot, het is een (levens)verzekering die tot uitkering komt bij verzekeringswaarde=hypotheekschuld.

    Als echter de verzekeraar omvalt ben je je inleg kwijt -> geen depositogarantie omdat er immers geen deposito is!

    Tot een paar jaar geleden speelde dit laatste niet als echt risico, maar de tijden zijn veranderd.

  38. Juan belmonte says:

    lorenzo,

    Gelijkwaardig keuvelen lukt niet beste weledelgestrenge Lorenzo.
    Juan is stierenvechter. 🙂

  39. Argon says:

    Ja,Apekool, de tijden zijn veranderd.

    Omdat er geen nieuwe spaarhypotheken meer worden afgesloten zullen de verzekeraars over een jaar of 15 een gigantische negatieve cashflow gaan krijgen. Als de inleg opdroogt en er wel steeds meer moet worden uitgekeerd, is het voor de verzekeraars beter om de stekker eruit te trekken.

  40. Keesje says:

    Argon:
    Ja,Apekool, de tijden zijn veranderd.

    Omdat er geen nieuwe spaarhypotheken meer worden afgesloten zullen de verzekeraars over een jaar of 15 een gigantische negatieve cashflow gaan krijgen. Als de inleg opdroogt en er wel steeds meer moet worden uitgekeerd, is het voor de verzekeraars beter om de stekker eruit te trekken.

    Ze hadden toch al uitgekeerd aan de vorige eigenaar van het huis? De schuld is slechts een schuld op papier……..zo uitgewist aan het einde van de looptijd.

  41. a says:

    lorenzo: Kijk eens aan , een paar dagen later en de prikkeling is nog voelbaar merk ik .
    Ik kan vragen wat je praktijk inhoud is …maar flauw , ik merk dat aan simpele feiten of aannames de je hier gebruikt.
    Een hypotheekgever en nemer , dat wordt zelfs nog door mekaar gehaald en dat geeft niets , de pretenties zijn ietwat kwalijker en daar heb ik op gereageerd .
    Als dat je teveel is (veelal een ego kwestie) zou ik in de tuin gaan zitten want mooi weer. je bent hier namelijk vrijwillig (en behoort toch een grote jongen te zijn in het geval van , inhoudelijke, kriiek) . Probeer het maar eens.

    Whahaha, ik daag je uit om één quote te vinden waarin ik hypotheeknemer (bank) en hypotheekgever (koper) door elkaar heb gehaald. Wedden voor 100k dat je dat niet lukt? Triest mannetje ben je, geen discussie kunnen winnen, inhoudelijk voor l*l staan omdat het je aan kennis ontbreekt en dan uit wanhoop anderen beschuldigen van foutieve uitspraken die ze nooit gedaan hebben.

  42. Sjaak says:

    Heren en dames,

    Iets anders. Jullie zijn allen redelijk pessimistisch. En dit type krijgt op den duur altijd gelijk, maar hoe kijken jullie aan tegen de trend aflossen, aflossen en nog eens aflossen.
    Terwijl er ook stemmen gaan dat het huis naar een andere box gaat worden verschoven. Oftewel straks moet je gaan betalen voor een afgelost huis, terwijl je al jaren krom hebt gelegen om je huis af te lossen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

  43. Heinz says:

    Sjaak,

    Je bedoeld dat het eigen huis als eigen vermogen wordt geteld?
    Voor spaargeld moet je ook boven een bepaald bedrag belasting betalen, dus niks mis mee.

  44. Frans says:

    hahahaha!
    Andre de la Porte van vereniging eigen huis:

    Steeds meer mensen losen extra af op hun hypotheek.

    “Geld kun je maar 1 keer uitgeven, en als je je geld in je hypotheek stopt, dan kan het wel in de eerste instantie een prettig gevoel geven, maar in tweede instantie beperkt het je wel het ooit nog ergens anders voor te gebruiken. Je moet het eigenlijk zo zien: HET GELD WAT JE IN JE HUIS STOPT KRIJG JE ER EIGENLIJK NIET MEER UIT. (edit: hahahaha!)
    Dus als je het aan de bank hebt gegeven, dan kan je het daarna niet meer gebruiken voor leuke dingen of nodige dingen.

    WTF????!!!!!

  45. Maria says:

    a: Whahaha, ik daag je uit om één quote te vinden waarin ik hypotheeknemer (bank) en hypotheekgever (koper) door elkaar heb gehaald. Wedden voor 100k dat je dat niet lukt? Triest mannetje ben je, geen discussie kunnen winnen, inhoudelijk voor l*l staan omdat het je aan kennis ontbreekt en dan uit wanhoop anderen beschuldigen van foutieve uitspraken die ze nooit gedaan hebben.

    Hypotheekgever en nemer door elkaar halen heb ik wel gedaan!
    In mijn brief aan de heer P. Moerland nota bene!

    Het zal in het heetst van de strijd zijn geweest!

  46. Maria says:

    Sjaak:
    Heren en dames,

    Iets anders. Jullie zijn allen redelijk pessimistisch. En dit type krijgt op den duur altijd gelijk, maar hoe kijken jullie aan tegen de trend aflossen, aflossen en nog eens aflossen.
    Terwijl er ook stemmen gaan dat het huis naar een andere box gaat worden verschoven. Oftewel straks moet je gaan betalen voor een afgelost huis, terwijl je al jaren krom hebt gelegen om je huis af te lossen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

    Begin ik zo ondertussen ook wel bang voor te worden!

    In dit rare kikker landje wordt het hebben van schuld nog steeds beloond en worden mensen die zuinig zijn nog steeds gepakt, de omgedraaide wereld.

    Aan de andere kant, degene die multimiljonair is en kan aan tonen dat hij een minimum inkomen heeft (dwz dikke hypotheek) wordt voorzien van alle mogelijke toeslagen die dit land heeft, en dat zijn er veel!

    Zie Jesse Frederiks op de Correspondent.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*