Stef Blok:”Het lijkt wel of u het herstel niet wilt zien”

Dat de bodem van de woningmarkt is bereikt, is wat minister Blok van Wonen betreft een feit. “Sinds een aantal maanden zie je dat het aantal transacties toeneemt en dat de prijzen alweer aan het stijgen zijn.” en “De cijfers illustreren dat het vertrouwen weer terugkomt. Dat zie je toch om je heen gebeuren? Dat is een constatering op basis van de cijfers die maand op maand naar buiten komen”

Dat Stef Blok niet tegen kritiek kan bleek toen BNR’s Paul van Liempt met de visie van de Rabobank economen kwam. Zij verwachten ook voor de komende kwartalen een minnetje. “Het lijkt wel of u het herstel niet wilt zien” snauwde Blok.

De kenmerkende narcistische ondertoon van onze Stef

Voormalig VVD-gedeputeerde en vastgoedmaffia-maatje Ton Hooijmaijers mag waarschijnlijk zitten

Share Button
Tagged with:
135 comments on “Stef Blok:”Het lijkt wel of u het herstel niet wilt zien”
  1. AC says:

    Een andere kijk vanuit Engeland:

    ” It’s time for a change

    Unaffordably high house prices are directly or indirectly hurting you, your children, your family and your friends. Join us in our campaign for a healthy, affordable and sustainable property market which caters for the needs and aspirations of families across the country.”

    http://www.pricedout.org.uk/Resources/Articles/ArticlesfromPricedOut/TheRealCostofUnaffordableHousePrices/tabid/108/Default.aspx

    Iedereen die meedoet aan deze misleidende leugenachtige campangne is mede schuldig!

    Er is geen herstel omdat de oude situatie nauwelijks is veranderd!

    De net afgetreden Funda directeur Joep Ketelaar beweerde onlangs zelfs:

    “The Dutch need only look to the east, to neighbour Germany, to see the light. Problem is that it will take many years of stable policymaking, and hence stable government, to get the Dutch out of their social housing and off their addiction to debt, as overly rash action may send the economy in a nosedive. Yet, stable government is in short supply in the Netherlands, where the past five governments have not finished their term. Don’t hold your breath.”

    DO WE HAVE A PLAN!

    Om ons uit onze sociale huurhuizen te krijgen is het probleem en schuld. Snapt u de logica van huren verhogen en startersleningen uitkeren?

    Het probleem van schuld is kennelijk dat niet iedereen schuld heeft! Voila!

  2. JR says:

    Het lijkt er wel steeds meer op dat het aantal transacties aan het stabiliseren is, neemt niet weg dat er nog een grote groep bestaat die onderwaarde heeft en hun verlies moeten nemen. Maar ook dit is tot de meeste doorgedrongen, al dan niet door de makelaar. Feit blijft dat er natuurlijk een hoop lucht in de woningmarkt zit.

    Persoonlijk denk ik dat de prijzen nog met zo’n 5% dalen en dat is dan het dieptepunt. vanaf 2014 kan je namelijk maar 100% financieren en dat wordt de norm naast verplicht aflossen om in aanmerking te komen voor HRA (lineair of annuitair). Op zich nu een goed moment om een woning te kopen mits de prijs en condities goed zijn. Je moet het alleen net treffen, een goede woning die verkocht MOET worden. Dat zijn de pareltjes die je eruit moet vissen.

    Op ten duur zal de economie herstel vertonen hetzij met procenten of matige groei beide zullen leiden tot herstel en inflatie. Dat de huizenprijzen weer enorm zullen stijgen geloof ik niet in, maar je huis als je pensioen zien wel.

  3. Frans says:

    Ik zie een overeenkomst tussen Blok en Rutte: zo’n beetje hetzelfde toontje wat beheersbaarheid van de problematiek suggereert.
    Dat is dan ook meteen het enige waar ze echt in uitblinken: een geleerd truukje van een media managment cursus, daar zijn ze in ieder geval voor geslaagd: Proficiat!!! 🙂

  4. j.k says:

    Die ome Stef hij gelooft in zijn eigen leugentjes.
    Na regen komt zonneschijn ja dat weet ik ook wel maar voorlopig zijn er nog behoorlijk veel wolken dus dat kan zo weer dicht trekken en gaat het weer regenen

  5. Olijfhout says:

    Werkelijk verschrikkelijk. En dit kan zomaar in onze politiek?
    Stop er maar mee per Januari Herr Blok.

  6. xenobinol says:

    Ik vind het wel knap hoor dat een intelligente man als Stef Blok denkt de wereld te kunnen voorliegen. Het getuigd van lef dat je bereid bent je visie vol te blijven houden terwijl de feiten tegen je spreken.

  7. Pipo says:

    Wat een clown die man. De cijfers van het kadaster zijn toch duidelijk, dit gaat het slechte jaar qua verkoop sinds 1995 worden.

    Door wie wordt Stef Blok trouwens ingefluisterd wat te doen?

  8. Tsjaa.. says:

    Toch ben ik het met Stef eens, de huizenmarkt gaat aantrekken.

  9. de Waarheid says:

    Vanaf 1 januari kan je fors minder lenen, ik verwacht dat na 1 januari de verkoop weer inzakt.

  10. Frans says:

    de Waarheid:
    Vanaf 1 januari kan je fors minder lenen, ik verwacht dat na 1 januari de verkoop weer inzakt.

    En dat is de Waarheid! 🙂

  11. Frans says:

    xenobinol: Het getuigd van lef dat je bereid bent je visie vol te blijven houden terwijl de feiten tegen je spreken

    Of er is je een riante positie beloofd in de financieele wereld na afloop van je baan voor bewezen diensten…..

  12. Frans says:

    Corporate fascism bitchez…

  13. Steven says:

    “dat het fors aan het aantrekken is”. “Lekker het herstel op stoom laten komen..”

    En ja als je 700 huur moet lappen is kopen vaak voordeliger.

    Dus a.u.b de huren ook omlaag meneer de minister! Wat is nou eigenlijk het uiteindelijke plan? Iedereen mokkend in een duur huis of iedereen blij in een lekker goedkoop huis? Het willen dat huizenprijzen blijven stijgen is een raar soort wens gedachte dat praktisch niet eens kan natuurlijk uiteindelijk.

  14. Tsjaa.. says:

    Het plan: De huizenprijzen stabiliseren en transactieaantallen bevorderen, waardoor de reëele economie gekilld wordt, waardoor de werkloosheid oploopt, waardoor de huizenmarkt gekilld wordt, een vicieuze cirkel aaaaahhhhhhh!!!!!!

  15. Henk 6 says:

    WALG !

    Ook in oorlogstijd wordt de waarheid als eerste onrecht aangedaan.

    WALG!

  16. Mark says:

    Wat een drol!

    “tel je zegeningen”????

    Mijn zegening is iedere 10 mille minder voor hetzelfde huis. Tot nu toe 5 zegeningen dus.

    Ik wil er nog 3 bij, dan pas ga ik de huizenmarkt op.

    O o oooo…je zou maar vvd gestemd hebben…

  17. Dawg says:

    Nederland heeft per inwoner ruimschoots de hoogste hypotheekschuld ter wereld.De huurquote is gemiddeld de hoogste van de EU. Een gegeven dat, in combinatie met permanente ‘loonmatiging’ en hogere indirecte belastingen de bestedingen in Nederland al lange tijd onder druk zet.

    Toch willen Blok en het kabinet nog meer hypotheekschuld en hogere huurquotes, bestemd voor uitgaven die slechts in heel beperkte mate tot meer bestedingen, productie en inkomen leiden. Hulde.

  18. Voerman says:

    Voerman ziet pas herstel, als zijn pensioen weer voor de 1e keer sinds jaren geindexeerd wordt.
    Al het verdere is geouwehoer en tot dat moment blijft de knip op slot. Niet eens uit armoede maar uit rancune. Ze doen het er maar mee! 😐

  19. Philippulus says:

    Spaanse banken moeten verliezen nemen op zombie-aannemers en hypotheken.

    http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/spaanse-banken-moeten-verliezen-nemen-op-zombie-aannemers-en-hypotheken

    ——————————————–

    Woonbond kritisch over verhoging inkomensgrens sociale huurwoningen
    Nieuws -> Informatief

    Bron: Woonbond
    18-11-2013

    Tweede Kamerlid Jacques Monasch (PvdA) stelt voor om de inkomensgrens voor sociale huurwoningen op te trekken van € 34.229,- naar € 43.000,- . De Woonbond heeft daar sinds de invoering van de inkomensgrens in 2011 voor gestreden en is dus zeer content. Volgens de bond zijn acht van de tien gedupeerden van de huidige inkomensgrens geholpen als de grens naar € 43.000,- verschuift.

    Maar de Woonbond wijst het tweede deel van Monasch’ voorstel af. Het kamerlid wil de inkomensgrens alleen verruimen als het om tijdelijke verhuur gaat. De groep woningzoekenden met inkomens tot € 43.000,- krijgen als het aan Monasch ligt dus alleen maar tijdelijke huurcontracten aangeboden.

    http://www.amstelveenweb.com/nieuws-Woonbond-kritisch-over-verhoging-inkomensgrens-s&newsid=219023367

    ———————————————–

    Is herbestemming van gebouwen en mensen te koppelen?

    Home›Actueel›Nieuws

    Ingezonden door nphadmin op 18 november 2013

    Voor de designers wordt het wel geregeld, maar wat doen we met de dak- en thuislozen?

    Nederland kent een groeiende leegstand aan gebouwen: kantoren en winkels maar bijvoorbeeld ook kerken en scholen. Voor veel van met name de karakteristieke gebouwen wordt gelukkig een nieuwe functie gezocht, vaak in de hoek van de creatieve industrie of de studentenhuisvesting. Veel steden zien steeds meer de potentie in van deze gebouwen voor de ‘nieuwe economie’ en de vitaliteit van de eigen gemeente.

    Maar Hans-Martin Don, directeur van het Leger des Heils Noord-Brabant en Limburg, vraagt zich af of er ook voldoende oog is voor de huisvesting van de minder fortuinlijken in de samenleving. Door de crisis lijkt bijvoorbeeld het aantal dak- en thuislozen sterk te stijgen. Partijen als Humanitas en het Leger des heils worden geconfronteerd met veel nieuwe aanmeldingen. Zou de groeiende leegstand in het vastgoed, zo vraagt hij zich af, niet ook gekoppeld kunnen worden aan de groei van het aantal daklozen?

    http://www.herbestemming.nu/actueel/nieuws/is-herbestemming-van-gebouwen-en-mensen-te-koppelen?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

    ——————————————–

    Startup: Bieden op huurprijzen, waarom niet?

    http://biz.thepostonline.nl/2013/11/18/startup-bieden-huurprijzen-waarom/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=startup-bieden-huurprijzen-waarom

  20. eric406 says:

    Om deze manier denkt hij de weg te plaveien voor het NHI.
    We zullen zien wat er volgend jaar overblijft van deze zogenaamde groei.
    Voorlopig dalen de transactieaantallen jaar op jaar nog steeds, en daalt de prijs net zo hard mee.
    Even afwachten tot de WWers naar de bijstand verhuizen, en dan nog maar eens zien hoe de vlag erbij hangt.

  21. j.k says:

    eric406,

    kunnen we verplicht postbode worden voor 9 euries per uur wel bruto natuurlijk

  22. Steven says:

    test (het lukt me opeens niet meer wat te plaatsen)

  23. Steven says:

    vreemd. Ik krijg een link niet geplaatst. maar maakt niet uit. Tot morgen!

  24. AC says:

    Steven:
    “dat het fors aan het aantrekken is”. “Lekker het herstel op stoom laten komen..”

    En ja als je 700 huur moet lappen is kopen vaak voordeliger.

    Dus a.u.b de huren ook omlaag meneer de minister! Wat is nou eigenlijk het uiteindelijke plan? Iedereen mokkend in een duur huis of iedereen blij in een lekker goedkoop huis? Het willen dat huizenprijzen blijven stijgen is een raar soort wens gedachte dat praktisch niet eens kan natuurlijk uiteindelijk.

    Het plan is natuurlijk om de banken te spekken. Van de drie grootste hypotheekverstrekkers zijn er 2 genationaleerd dus gaan het kabinet en de politici ‘meedenken’ en er vanuit dat ze gezamelijke belangen hebben, terwijl ze in de eerste plaats aan de burgers en belastingbetalers zouden moeten denken, leggen ze de huurders het vuur aan de schenen. Een groep die part noch deel had aan het opdrijven van huizenprijzen. Het is niet de meest kritische consument dus durven ze dat wel aan. Er hoeft slechts aan het vertrouwen gewerkt te worden.

    De lobbys’ geheel vereend trekt men met ‘n dergelijk strijdplan gezamenlijk op waarbij allen daarbij de rol van blaagbalg vervullen om het vuur weer aan te wakkeren. Waardoor de nieuw ingeblazen warme lucht de zeepbel wederom los zal doen komen van de bodem is de gedachte en wat daarbij voorop staat als hoogste prioriteit is de boel klaar te stomen voor buitenlandse investeerders. Aldus het plan.

    Door dan bijvoorbeeld huurders de kolen uit het vuur van een jarenlang oververhitte koopmarkt te laten halen. (Die hebben immers geen schulden. Het is zo simpel) Men ziet gewoon geen andere oplossing.

    Vooral grote groepen jong volwassenen die nog maar net bezig zijn iets op te bouwen, een gezin willen stichten of al kleine kinderen hebben komen in de verdrukking. Banken moeten hogere reserves aanhouden en financieren moeilijker binnen de economie. Omdat het tot nog toe te weinig oplevert gaat ‘Head Honcho Draghi’ zoals Snorkel zo fijntjes opmerkt de rente verlagen.

    Dit alles met als gevolg dat nu ook de rente op spaartegoeden verder dalen waardoor het virtuele rendement waar belasting over betaald moet worden van 30% over 4% rente in werkelijkheid niet eens de 2% meer haalt en waardoor het nog langer duurt voordat men voldoende gespaard heeft om ‘marktconform’ (krijg ‘t bijna m’n bek niet uit) te kunnen kopen.

    Een vorm van stelen zou je het kunnen noemen ware het niet dat er tijden zijn geweest dat je niemand hoorde klagen toen de spaarrente 5 of zelfs 9 procent was. Laten die hoge rentepercentage’s en de voordelen daarvan nu nèt niet bestaan hebben in ‘n tijdperk waarin deze doelgroep begon met werken en omdat ze nog niet zo heel lang spaarden en eerst de studieschulden moesten afbetalen zijn de rendementen niet voldoende dat onevenredig dure huis binnen afzienbare tijd te kunnen kopen.

    Dan komen zulke klappen ongemeen hard aan. Vooral bij mensen die wel over een gezonde financiele moraal beschikken. Eigenlijk is het na 5 jaar crisis niet eens te verdedigen dat er geen her-evaluatie van die virtuele rente tax plaats vindt als er geen sprake van herstel is maar integendeel verdamping van vermogen. De lening van de spaarder aan de bank.

    Als die verdomde hypotheken maar ‘n fractie hadden bijgedragen aan de economie van 99% in plaats van een hongerige op geld beluste sector met ‘n bonusstructuur dan hadden we ook geen Vestia debacle gehad om van de andere vastgoedfraude nog maar te zwijgen en dan heb ik het alleen nog maar over uitwassen van dit geperverteerde systeem met z’n marktontwrichtende prikkels. Maar niks lering trekken uit het verleden en gewoon meer stimuleringsmaatregelen prediken en geld verkeerd besteden en niet de vervuilers op laten draaien voor de kosten.

    En dit soort van beleid wordt breed uitgemeten als oplossingsgericht. Minimale oplevingingen daarnaast als herstel gepropageerd.

    Als ik ook maar even het gevoel zou krijgen dat ze het ergens goed met ons menen, dat ze begrip zouden hebben voor de woonellende van hele volksstammen die jarenlang vast gekluisterd hebben gezeten en soms nog steeds zitten, in een onvolwaardig huis, vanwege een trainerende speculatiecyclus waardoor mensen steeds hun toekomstverwachtingen moeten bijstellen… Maar nee, ze snappen uitzichtloosheid niet… omdat ze vervreemd zijn van hun achterban.

    Dat ze adeqate maatregelen tot doorstroming zouden hebben geformuleerd is al een gotspe maar bleef het bij gemarchandeer dan was het niet zo beschamend als nu. Om niet met bewoners maar met lobbygroepen en banken op te trekken tegen huurders. Misleiding op regeringsniveau! Die kleren van de keizer wil ik inderdaad niet herstelt zien, dezelfde oude schaamlap ‘n beetje lopen afstoffen, stoppen en verven daar trap ik dus niet meer in. Ik zie je in al je kale lelijke naaktheid zonder het te willen.

    Weg met een gesubsidieerde markt nu!

  25. Heinz says:

    Zojuist het interview afgeluisterd, heel grappig dat de man niet luistert, of geen antwoord geeft op de vragen. En inderdaad ietwat geagiteerd reageert op weerwoord. Uiteindelijk komt het er opneer dat iedereen meer gaat betalen, en de economie niet van zijn gat komt. Maar dat lijkt de beste man niet te interesseren. Zijn wens is dat de woningmarkt weer gezond wordt. En niet meer te betalen voor Jan Modaal. Hoe blind kun je zijn?
    Zijn rekensom van 700 euro gaat niet op. Er zijn daarnaast ook extra kosten zoals verzekeringen en onderhoud. Daar moet je maandelijks ook geld voor reserveren. Dat heb je als huurder niet. Dus de mensen die nu huren en het niet meer kunnen betalen komen in een onmogelijke situatie.
    Er is maar een optie: omlaag met die prijzen, huur en koop!

  26. Gwen says:

    Goed gezegd AC!!!

    Zoals Marvin Gaye zingt in zijn prachtige nummer ‘Inner City Blues’ (zeer van toepassing op de situatie op de woningmarkt in Nederland):

    ‘Oh, make you wanna holler
    The way they do my life
    Make me wanna holler
    The way they do my life

    This ain’t livin’, this ain’t livin’
    No, no baby, this ain’t livin’
    No, no, no, no’

    http://www.youtube.com/watch?v=57Ykv1D0qEE

  27. Ma Ling says:

    Nou was ik laatst al niet zo aardig tegen mevrouw Visser, maar ook Blok verdient een standje hier.

    Zo valt het me op – kijk maar eens goed naar Blok – dat dhr Blok ontbreekt aan een symmetrie-as. Goede oberservatie leidt tot de conclusie dat Blok een beperkte rechterhersenhelft heeft, juist het deel dat voor gevoel en intuitie zorgt…

    Of hij heeft een sterk ontwikkelde linkerhelft; waarmee hij snode plannetjes kan bedenken.

  28. Ma Ling says:

    En lees ik het nou goed: pleit Monasch/Pvda nou voor meer regels en ‘experimenten’ op de huurwoningmarkt?

    regels regels regels, sturing sturing sturing!

  29. Henk 6 says:

    RABO out of control?

    Negatievere kredietbeoordeling
    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/04/kredietbeoordelaar-sp-negatiever-over-rabobank-na-libor-zaak/

    Sipko Schat weggestuurd
    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/18/sipko-schat-uit-raad-van-bestuur-rabobank-nederland/

    Verkoop van ledencertificaten neemt sterk toe
    http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/rabo-leden-verkopen-dubbele-aantal-leden-certificaten

    Geen aangifte tegen Libor fraudeurs
    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/11/dijsselbloem-wil-dat-rabobank-aangifte-doet-tegen-libor-fraudeurs/

    Slechte leningen nemen 10% toe in 2013
    http://marketupdate.nl/nieuws/financiele-markten/banken/nederlandse-banken-hebben-e57-miljard-aan-slechte-leningen/

    Boete van 774 miljoen voor Libor affaire
    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/29/rabobank-krijgt-boete-van-774-miljoen-euro-voor-liboraffaire/

    13 lokale banken onder verscherpt toezicht.
    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/10/vestigingen-rabobank-onder-toezicht-hoofdkantoor/

    Minder winst
    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/22/moeilijk-eerste-halfjaar-voor-rabobank-winst-daalt-met-14-procent/

    Minder mensen, 1 derde van de vestingen gesloten
    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/05/25/topman-rabobank-sluit-ruim-een-derde-vestigingen/

    Epo gate
    http://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/19/live-meekijken-persconferentie-rabobank-over-stoppen-sponsoring/

    35% van de RABO hypotheken staan onder water
    http://daskapital.nl/2013/08/35_rabohypotheken_onder_water.html

    Ruzie in de top, 1,2,3, etc etc.
    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/04/29/problemen-lokale-banken-rabobank-eisen-tweede-slachtoffer-in-top/

    heb ik nog wat gemist?

  30. latida says:

    Vanavond op tegenlicht over zelfbouwen.

    Zitten interessante stukjes in.

  31. AC says:

    Sinds internet neemt de belangstelling voor zijn uitspraken toe, net als die van andere Amerikaanse presidenten uit ‘n ver verleden.

    http://1.bp.blogspot.com/-i84KKxuAPwo/Un0egFkzviI/AAAAAAAAasI/ShiMehRzQes/s640/thomas-jefferson-on-debt.jpg

    Het lijkt er tegenwoordig soms op dat mensen die zomaar onbetaald data-onderzoeks-journalistiek bedrijven ‘als hobby’ ook zomaar voor ‘n hoop nervositeit zorgen. Vertel journalisten dat het broodroof is en je lijkt meteen op Berlusconi ook al sta je niet aan het hoofd van ‘n media-imperium. Dat is dus geen optie. Maar… zie ik het goed?

    http://whowasabrahamlincoln.com/wp-content/uploads/2013/05/565ff__106.jpg

  32. AC says:

    AC,

    Laat ik het anders zeggen: Zou u zich kunnen voor stellen hoe het is, samen te wonen met zo’n man.
    Z’n boterham te smeren?

    Steekt ‘n beetje schril af bij het soort moedige mannen die wel kunnen grootdenken toch?

  33. AC says:

    latida,

    Leuk ja, maar de Bijlmer opnieuw uitvinden? Mij niet gezien! Over randoplossingen ben ik wel ‘n beetje uitgepraat.

  34. AC says:

    Bezigheidstherapie dateert uit… Oh nee het is zelfvoorzienend participeren nu.

  35. AC says:

    Ik stop er maar weer mee, voor iemand gaat vragen of ik mijn medicatie wel heb ingenomen, zo boos ben ik. De krant in de fik steken helpt niet. En moe ben ik ook niet ik kan uren door etteren bij gebrek aan beter…

  36. AC says:

    Wat ‘n ongelooflijke minkukel wordt daar weer ‘n podium gegeven op de radio casa luna en inbellen is in gesprek ik kan ‘m echt z’n huid vol schelden op ‘n nette manier maar het dedain van journalisten… je zou je kapot moeten schamen dit soort mensen uit te nodigen en hun onzin gratuit te laten verkopen. Wie denkt ie dat ie is met z’n opinies geen feiten. ze zijn f**king even narcistisch als hun geprekspartners met hun semi intelligente ondervragings praktijk ik ben nu nog bozer en zij zijn doorlopend in gesprek godverdomme. Ik weet niet eens wie het is, val er in. Vergif!

  37. AC says:

    How to irritate people revisited!
    http://www.youtube.com/watch?v=CyCj9dmi5n8

    Ga ruttig slapen!!!!!!!!!!!

  38. AC says:

    Ik heb ze aan de lijn gehad hoor en wilde best wat zeggen. Wanneer je echter aanvangt kanttekeningen te plaatsen bij de regie zijn ze meteen beledigd en gaan ze meteen over naar de volgende luisteraar terwijl ze plaatjes draaien. Vraag nooit naar de regie! Ze zijn op zoek naar luisteraars bij casa luna net zoals Blok & co op zoek zijn naar mensen die het ‘goed zien’. Alsof ik schoffeer en de hoorn er op gooi. Eigenlijk wel exemplarisch voor waar we mee bezig zijn. Kritisch vermogen bij voorbaat uitsluiten zodat je de eigen uitgezette paden kan bewandelen en de boel omdraaien vooral! Casa Luna gediskwalificeerd, al had ik al geen hoge pet van jullie op voordat je je iets in je hoofd hoofd haalt. Zielig en ergerlijk. Gelukkig hoef ik niet persé te luisteren naar klootzakken.

  39. AC says:

    Ah het is Eric Wiebes VVD Amsterdam jammer…
    Ik woon er al langer.

  40. AC says:

    De NCRV die plannen inschat… Tof!

  41. ll says:

    Onafhankelijkheid is onbetaalbaar, mooi gezegd 🙂

    http://www.limburger.nl/article/20131119/REGIONIEUWS01/131118826

    Henk 6: heb ik nog wat gemist?

    Bestaat ie nog ? Elke dag maar weer die vraag …..
    ING eruit Rabo erin, stuivertje wisselen …….

  42. ll says:

    Topic. Sorry Geit 😉

    Als makke geiten in een hok
    het hok van Blok
    het hok
    met een hakblok

  43. meelezer says:

    Om even in het midden te laten of er al dan geen sprake is van herstel (signalen) op de woningmarkt is de positie van de heer Blok goed te begrijpen.

    Vertrouwen van de deelnemers aan de economie is het fundament van de economie. Zo ook voor de woningmarkt.

    De recente ontwikkeling van het voortschrijdend jaartotaal woningtransacties kun je uitleggen als een herstel signaal net als de afnemende prijsdaling (die je handig kan uitleggen door die op te knippen is een prijsstijging in Randstad en lagere dalingsniveau’s daarbuiten).

    Zonder een dergelijke vertrouwen aanwakkerende communicatiestrategie zouden alle maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen geen zin hebben. Bekijk het eens zo:

    – starter met inkomen en arbeidperspeectief:
    Huren zijn hoog en stijgen door. Er zijn stratersfaciliteiten, maximum omvang hypotheek is aan banden gelegd, er moet in 30 jaar afgelost worden (blok hypotheek laat ik buiten beschouwing). Als deze mensen kopen om de komende 15 jaar of meer te wonen voorzie ik die niet in de problemen komen.
    – starter met laag inkomen en weining arbeidsperspectief: Duur huren en compenseren met huurtoeslag. In vergelijk met verleden zal huur t.o.v. inkomen wel hoger zijn.
    – Doorstromer ongewild, fiancieel slachtoffer crisis of relatieproblemen o.i.d.: Zal moeten verkopen en afhanklijk van jaar aankoop en lokatie zal dit al dan niet tot een restschuld leiden. Aan restschuld problematiek wordt gewerkt. In vergelijking tot verleden meer naar huur, zijwaartse of neerwaardse doorstroom. De groep met een overwaarde is immers kleiner en bedrag wat aan hypotheek kan worden verkregen lager dan voorheen.
    – Doorstromer gewild, heeft inkomen en hoeft niet te verhuizen maar wil e.v.t. wel: Groep kleiner dan voorheen vanwege onderwaterproblematiek. Deel dat doorstroomt naar hoger segment kleiner dan voorheen. Deel dat doorstroomt naar lager of zelfde segment hoger. Wederom minder overwaarde en aanscherping hypotheekregels.

    Dan kom ik tot het volgende:
    – huurmarkt veel vraag;
    – Goedkoper en midden segment koop veel tot redelijke vraag;
    – Duurder segment koop weinig vraag.

    Als je dan kijkt waar op gestuurd wordt om finacien / banken niet te laten ontploffen zie ik het volgende:

    – Huren verhogen / verhuurdersheffing. Lukt.
    – Lagere en midden koopsegment niet laten instorten. Zal ook lukken.
    – Duurder segment. Daar vallen de klappen.

    Zonder over cijfers te beschikken denk ik dat de hoogste risico’s voor de banken in het lagere en midden koopsegment zitten. Veel duurdere panden in eigendom bij mensen die al 20 of meer jaar geleden hebben gekocht.

    Zonder te willen zeggen dat ik het al dan niet eens ben met de veronderstelde strategie kan ik hem wel begrijpen. Maakt de hele crisis op woninggedeelte vastgoedmarkt iets beheersbaarder. Echter…..

    Het gaat de crisis niet oplossen. Als ik er al wel iets in zie is het enkel om een ramp af te wenden. De pijn in de vorm van lagere bestedingen etc. neem je dan maar voor lief.

    Enige wat crisis kan oplossen zijn hogere lonen, hogere pensioenen en hogere bedrijfswinsten en die voorgaande drie zaken in combinatie met het vertrouwen dat het volgend jaar ook weer zo zal zijn.

    Zal dus nog wel even doormodderen worden.

  44. ll says:

    Ah, de eerste dreigbrieven worden nu verstuurd ?

    Dreigbrief verplicht aflossen ……..

    http://www.plusonline.nl/geldenrecht/artikelen/artikel/6138/dreigbrief-verplicht-aflossen

  45. ll says:

    Stijgende rente tijdens deflatieperiode ?

    http://armstrongeconomics.com/2013/11/18/15797/

  46. ll says:

    Stoelgang,

    Hou de wind in de gaten als ie weer lang naar het Noorden gaat, ga dan zelf naar het Zuiden :-)…….

  47. ll says:

    ‘ De Ierse vastgoedbubbel heeft de economie en de overheid zo goed als geruïneerd ‘

    ‘Onze’ tijd komt nog ……… onze huizen-bubbel is net zo groot, nou ja de mortgages-bubble duzzzzz

    De NL hypotheekbubble zal de oekoenomie en de overheid ruïneren ………, doet ie nou al eigenlijk ….. nog 10 jaar, en dan zijn we eruit ?

  48. Nico de Geit says:

    Blok zegt dat de sociale huurwoningen die nu bewoond worden door mensen die goed verdienen naar minder draagkrachtigen moeten. Feit is dat sociale huurwoningen massaal te koop worden aangeboden door de corporaties als de huidige huurder vertrekt.

    Woningen die Volkshuisvesting Arnhem te koop aanbiedt:

    http://www.volkshuisvesting.nl/ik-zoek-een-woning/actueel-aanbod/koop/#_sp_tab=1;_sp_list

  49. HappyHuurder says:

    Nico de Geit:
    Blok zegt dat de sociale huurwoningen die nu bewoond worden door mensen die goed verdienen naar minder draagkrachtigen moeten. Feit is dat sociale huurwoningen massaal te koop worden aangeboden door de corporaties….

    En wat er overblijft wordt opgeleukt met een laagje piepschuim met spachtelputz en dubbelglas om zo op te schuiven van sociaal naar vrije sector…

    …om vervolgens leeg te blijven staan…

    …maar wel een wachtlijst van 8 jaar voor woningzoekenden…

  50. Nico de Geit says:

    Het is natuurlijk wel zo dat de ‘woningeigenaar’ zich nog altijd ver verheven voelt boven de woninghuurder. Hij heeft immers ‘iets bereikt’.

  51. ll says:

    Blok nu op radio 1, vragen ?

    http://www.radio1.nl/

  52. Nico de Geit says:

    Nico de Geit:
    Het is natuurlijk wel zo dat de ‘woningeigenaar’ zich nog altijd ver verheven voelt boven de woninghuurder. Hij heeft immers ‘iets bereikt’.

    Ik bedoelde:

    Het is natuurlijk wel zo dat de ‘woningeigenaar’ zich nog altijd ver verheven voelt boven de woninghuurder. De ‘woningeigenaar’ heeft immers ‘iets bereikt’.

    Dat fenomeen beperkt zich niet tot Nederland. Ik neem het bijvoorbeeld ook waar in Moskou. Appartementen van 150 tot 200k euro’s of meer en een inkomen van 1.500 euro per maand. En soms hebben ze drie appartementen.

    Als de huizenprijzen stijgen zijn ze rijk, dalen ze dan zijn ze failliet. Gaat alles zo door dan werken ze zich rot om de rente te betalen terwijl hun waardevolle bezit ouder wordt en niet het onderhoud krijgt dat het nodig heeft.

    Kozijnen schilderen op de 21e verdieping is toch wel bijzonder. Dat doen ze gewoon niet. Verf bladdert af. Dat moet de volgende eigenaar maar doen. Het eind van het spel is een keer bereikt natuurlijk en dan zitten ze met drie appartementen terwijl ze er eigenlijk maar één nodig hebben. Doet me denken aan Spanje.

    In Rusland leeft het idee van een reset heel sterk. Bij de vorige reset kreeg iedereen zijn huis kado. Maar wat als er geen reset komt?

  53. Nico de Geit says:

    Ik denk dat veel koopwoningen momenteel net zo duur zijn als een hotel. Veel mensen zijn zich niet bewust van de waardedaling.

    Een hotel kun je per nacht boeken en je krijgt er bewaking en ontbijt bij. En je hoeft ook de tuin niet bij te houden of te stofzuigen. Erg handig. En je weet precies wat het kost. Volop keuze.

  54. Ma Ling says:

    AC,

    haha, heel herkenbaar, die frustratie. Op zo’n moment weet zo iemand het bloed onder je nagels te halen en bereik je zelf het kookpunt. Een paar dagen later lach je erom, hoe droevig het ook is.

    ll,

    huizenmarkt-zeepbel staat op vrij veel plaatsen in de comments. wordt alleen door de ‘believers/aanhangers van de bouwpolder’ afgedaan als een site vol complottheorien en doemdenkers. (Wat misschien ook waar is als je roze bril inmiddels is vastgegroeid)

  55. tja says:

    Tsjaa..:
    Toch ben ik het met Stef eens, de huizenmarkt gaat aantrekken.

    Als je maar genoeg geduld hebt wel ja….. Maar volgens mij gaat de rente ook weer een keer aantrekken, als je maar lang genoeg wacht… Voorlopig hou ik het erop dat we in een Japan scenario zitten met jarenlange prijsdalingen. Af en toe een kleine stijging die gevolgd wordt door een nieuwe daling.
    De economie zit nog steeds in zwaar weer. De problemen met de euro worden alleen maar groter, dat is een tijdbom. De werkloosheid loopt nog steeds op, het aantal huiseigenaren die achterlopen met het betalen van de hypotheek loopt op, problemen bij de banken zijn nog niet opgelost, afschrijvingen op kantoorvastgoed moeten nog komen, gemeenten die moeten gaan afschrijven op hun grond etc. etc.
    De overgrote meerderheid van de bevolking, inclusief Blok, heeft nog steeds niet door dat de echte klap nog moet komen. Door als een gek geld bij te printen hebben de FED en ECB het probleem uitgesteld maar ook groter gemaakt…..

  56. j.k says:

    Blok mag wel uit gaan kijken waar die een blokje om gaat lopen komt hij bij een blok huizen met uit geknepen huurders kan die een blok steen naar zijn hoofd gegooid krijgen

  57. eric406 says:

    tja,

    Ik denk dat het grootste gevaar een flinke correctie op de beursen is. Die kan niet blijven stijgen, en staat nu al op onwaarschijnlijke hoogte.

  58. Lex says:

    Ma Ling: Of hij heeft een sterk ontwikkelde linkerhelft; waarmee hij snode plannetjes kan bedenken.

    ;-(

    Wat is er mis met een enorm ontwikkeld links brein?
    Wiskunde, natuurkunde etc. zijn toch de schoonheid zelfe. Echt niet iedereen met een flinke linker hersenkwab doet aan snode plannetjes.

    😉

  59. Lex says:

    ll: Hou de wind in de gaten als ie weer lang naar het Noorden gaat, ga dan zelf naar het Zuiden 🙂 …….

    Dan fiets je altijd tegen de wind in 😉

  60. Onderwaarde says:

    Nou dan …. iedereen KAUFEN! 🙂

  61. Onderwaarde says:

    Het NLse woord “herstel” betekent kennelijk “leugen” ?

  62. lorenzo says:

    Onderwaarde: Het NLse woord “herstel” betekent kennelijk “leugen” ?

    Onderdeel van het leven , politici en marketeers weten ermee om te gaan . Werk keer op keer.

  63. Tsjaa.. says:

    tja: Als je maar genoeg geduld hebt wel ja….. Maar volgens mij gaat de rente ook weer een keer aantrekken, als je maar lang genoeg wacht… Voorlopig hou ik het erop dat we in een Japan scenario zitten met jarenlange prijsdalingen. Af en toe een kleine stijging die gevolgd wordt door een nieuwe daling.
    De economie zit nog steeds in zwaar weer. De problemen met de euro worden alleen maar groter, dat is een tijdbom. De werkloosheid loopt nog steeds op, het aantal huiseigenaren die achterlopen met het betalen van de hypotheek loopt op, problemen bij de banken zijn nog niet opgelost, afschrijvingen op kantoorvastgoed moeten nog komen, gemeenten die moeten gaan afschrijven op hun grond etc. etc.
    De overgrote meerderheid van de bevolking, inclusief Blok, heeft nog steeds niet door dat de echte klap nog moet komen. Door als een gek geld bij te printen hebben de FED en ECB het probleem uitgesteld maar ook groter gemaakt…..

    Ik denk dat we nu te maken hebben met een kortdurende stijging van het aantal transacties en in bepaalde regio’s de prijzen waarbij uiteindelijk de wal het schip gaat keren.

  64. Philippulus says:

    VVD wil evaluatie hypotheekregels

    De VVD vindt dat de spelregels voor de verstrekking van nieuwe hypotheken, de gedragscode hypothecaire financieringen, geëvalueerd moeten worden

    http://www.nu.nl/economie/3632218/vvd-wil-evaluatie-hypotheekregels.html

  65. Tsjaa.. says:

    Philippulus:
    VVD wil evaluatie hypotheekregels

    De VVD vindt dat de spelregels voor de verstrekking van nieuwe hypotheken, de gedragscode hypothecaire financieringen, geëvalueerd moeten worden

    nu.nl/economie/363…hypotheekregels.html

    Ik ben het er mee eens, maar laat dan ook die banken om pleuren en schaf het depositogarantiestelsel af. Kijken hoe veel de banken dan nog willen/kunnen lenen.

  66. Heinz says:

    Philippulus,

    Mensen moeten nog meer in de schulden worden getrokken, dat is het doel. Als de prijzen maar hoog blijven!

  67. Paul says:

    Ik zat gisteren te luisteren na BNR toen Blok op de radio was. Zijn toon veranderde erg viel me op. Net of hij het wil bevelen dat de huizenmarkt aan trekt.
    Deze toon valt mijn steeds meer op bij mensen die beweren dat de huizenmarkt beter gaat.
    Maar het resultaat is dat volk deze mensen minder gaat vertrouwen. Omdat ze boos worden of harder gaan praten. Om hun leugen kracht bij te zetten.

  68. lorenzo says:

    Tsjaa..: Ik ben het er mee eens, maar laat dan ook die banken om pleuren en schaf het depositogarantiestelsel af. Kijken hoe veel de banken dan nog willen/kunnen lenen.

    Nou , ondoordacht allemaal : alsof we vannacht onder een brug hebben geslapen en nu moet de rest ook maar….
    inhoudelijke motivatie wellicht later .

  69. Dawg says:

    Ha, lichtpuntjes. Je moet ze niet alleen willen zien. Je moet ze ook willen maken:

    http://marketupdate.nl/nieuws/economie/arbeidsmarkt/amerikaanse-statistiekbureau-vervalste-banencijfer/

  70. Tsjaa.. says:

    lorenzo: , ondoordacht allemaal : alsof we vannacht onder een brug hebben geslapen en nu moet de rest ook maar….
    inhoudelijke motivatie wellicht

    Goed doordacht, misschien slecht verwoord.

    Deze hele crisis (en ook onze huizenbubbel) gaat over geldcreatie en de rol die banken daarbij vervullen.

    Als wij vinden dat banken zelf hun beleid mogen bepalen en beursgenoteerd moeten zijn (zoals Barbara), dan moeten we ook accepteren dat ze failliet kunnen gaan en ieder zijn eigen verantwoordelijkheid heeft.

    Als wij echter vinden dat banken gered moeten worden door de belastingbetaler dan hebben ze niks te zoeken op de beurzen (want je privatiseert winsten en socialiseert verliezen, zie ABN met verkoop en aankoopsom). Dan mogen ze helemaal geen eigen beleid bepalen.

    Ik geloof echter niet dat een overheid een bank kan aansturen, dus een bank moet opereren op de markt, maar dan moet een bank ook failliet kunnen gaan en dan is het niet terecht dat een andere bank voor roekeloos gedrag opdraait via het depositogarantiestelsel. Dan verandert het gedrag van banken ook.

  71. Tsjaa.. says:

    Overigens heb je gelijk dat ik een beetje nukkig wordt van al het nieuws wat ik lees dan wel hoor en daar steeds geïrriteerder op ga reageren.

  72. AC says:

    Philippulus:
    VVD wil evaluatie hypotheekregels

    De VVD vindt dat de spelregels voor de verstrekking van nieuwe hypotheken, de gedragscode hypothecaire financieringen, geëvalueerd moeten worden

    nu.nl/economie/363…hypotheekregels.html

    Verbazingwekkend hoor van de loyale VVD.
    Het electoraat bestaat nu al voornamelijk uit te chanteren schuldslaven maar daar kunnen er nog best wat bij met de verkiezingen in het vooruitzicht.

    Negatieve rente? Kan dat? Heeft sparen nog zin? WILLKOMMEN IN DER REALEN WELT!

    „Wir befinden uns auf dem Weg in eine Situation, in der es für Leute viel, viel leichter wird, ihre Unehrlichkeit rational zu rechtfertigen.“

    http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2013/11/18/straf-zinsen-fuer-sparer-finanz-eliten-wollen-bargeld-abschaffen/

    Wenn alles prepaid ist schaffe ich mir ein card an kinder zu bekommen…

  73. AC says:

    Hang ‘m high, de grote schoonmaak is begonnen. Vietnam spreekt doodstraf uit voor Bankiers:
    http://www.businessinsider.com/vietnam-sentences-bankers-to-death-2013-11

  74. Cynicus economicus says:

    Tsjaa..: maar dan moet een bank ook failliet kunnen gaan en dan is het niet terecht dat een andere bank voor roekeloos gedrag opdraait via het depositogarantiestelsel. Dan verandert het gedrag van banken ook.

    Dat is maar de vraag, bijv. Australische bankencrises 1893 na klassieke asset/vastgoed-bubbel:

    -geen deposito-garantiestelsel
    -gouden standaard
    -geen centrale bank
    -geen regels t.a.v. kapitaalbuffers etc.

    Crisis met impact op de hele economie, niet alleen op de (on)verantwoordelijken.

    Hickson, Turner Free banking Gone Awry Financial History Review 9 147-167

    lorenzo: Nou , ondoordacht allemaal : alsof we vannacht onder een brug hebben geslapen en nu moet de rest ook maar….

    Voor de hard-core Austrians is de crises nooit diep genoeg, zijn de lonen nooit laag genoeg en is de ellende nooit groot genoeg om mensen in te wrijven dat men zich niet ongestraft kan verzetten tegen de almacht van ‘de markt’.

    Zoals een bekend econoom uit die kringen tegen een bevriende schrijfster zei: “….you have the courage to tell the masses what no politician told them: you are inferior…:” .(*)

    Hoe anders dan door lijden zou men de inferior people van hun inferioriteit kunnen doordringen?

    (*) Burns Goddes of the Market 177 Mises to Rand

  75. AC says:

    Tsjaa..: Ik geloof echter niet dat een overheid een bank kan aansturen, dus een bank moet opereren op de markt, maar dan moet een bank ook failliet kunnen gaan en dan is het niet terecht dat een andere bank voor roekeloos gedrag opdraait via het depositogarantiestelsel.

    Precies! Belangrijker misschien, een overheid moet geen banken aansturen maar wel restricte voorwaarden stellen waaronder ze mogen opereren en niet doen alsof!

  76. Lex: ;-(

    Wat is er mis met een enorm ontwikkeld links brein?
    Wiskunde, natuurkunde etc. zijn toch de schoonheid zelfe. Echt niet iedereen met een flinke linker hersenkwab doet aan snode plannetjes.

    Creatieve mensen (rechter hersenhelft) spelen vaker vals, blijkt uit onderzoek. Niet omdat ze zo creatief zijn dat ze creatieve manieren van valsspelen verzinnen. Maar omdat ze op creatieve wijze zichzelf kunnen wijsmaken dat valsspelen in hun geval gerechtvaardigd is. Ze gaan dus ook langer door met valsspelen waar een ander al gestopt zou zijn.

    Alles gemiddeld natuurlijk, zegt niks over individuele gevallen.

  77. AC says:

    G.Deckzeijl,
    😛
    Kopen! En betalen zul je bitch!

    http://www.youtube.com/watch?v=Z11AntB93sI

    Wie gaat dat betaaluh, lieve zoete Gerritje…

  78. ll says:

    Herstel economie weer uitgesteld … OESO, polderkramp …… ….

    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/19/oeso-nederlandse-economie-krimpt-in-2014-herstel-in-2015/

    We krimpen ons strakjes regelrecht in een depressie

  79. AC says:

    ll,

    Die redacteur zegt het dan wel klip en klaar.
    Herstel? Vergeet het maar!

    “Alle ramingen die de afgelopen tijd zijn gedaan, door Centraal Planbureau (CPB, 0,5 procent), de Europese Commissie (0,2 procent) en nu de OESO (-0,1 procent), geven hetzelfde beeld weer: er is geen overtuigend economisch herstel zichtbaar. De werkeloosheidsramingen van volgend jaar bevestigen dit beeld, men voorspelt voor 2014 een hogere werkeloosheid.”

    Toch vreemd dat het NRC elders zich vaak weer als spreekbuis laat gebruiken voor politici en lobbygroepen waaronder ‘veronderstelde’ deskundigen. De gespleten pen. In het magazine van kranten zijn tegenwoordig interviews te koop! Misleiding heeft ‘n prijs. http://www.communicatieonline.nl/opinie/bericht/interview-te-koop/

  80. afbetaalde huiseigenaar says:

    ll alles maar dan ook alles wordt nu in het kanon gestopt..
    we hadden al de QE, en dan toch deflatie..
    het blamable lichtpuntjes offensief der NL overheid en dan toch krimp ( of noemen we een afgeronde 0,1 plotseling groei?!) en kijk naar de OESO..

    nu:
    wederom het kopje van de nagtieve rente die zich roert bij de ECB..

    http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2013/11/19/strafe-fuer-sparer-asmussen-bringt-negative-zinsen-ins-gespraech/

  81. Philippulus says:

    Omvang exacte restschuld Justine Pelmelay geen geheim meer!

    http://www.bekendeburen.nl/omvang-exacte-restschuld-justine-pelmelay-geen-geheim-meer

  82. lorenzo says:

    Tsjaa..: Goed doordacht, misschien slecht verwoord.

    Deze hele crisis (en ook onze huizenbubbel) gaat over geldcreatie en de rol die banken daarbij vervullen.

    Als wij vinden dat banken zelf hun beleid mogen bepalen en beursgenoteerd moeten zijn (zoals Barbara), dan moeten we ook accepteren dat ze failliet kunnen gaan en ieder zijn eigen verantwoordelijkheid heeft.

    Als wij echter vinden dat banken gered moeten worden door de belastingbetaler dan hebben ze niks te zoeken op de beurzen (want je privatiseert winsten en socialiseert verliezen, zie ABN met verkoop en aankoopsom). Dan mogen ze helemaal geen eigen beleid bepalen.

    Ik geloof echter niet dat een overheid een bank kan aansturen, dus een bank moet opereren op de markt, maar dan moet een bank ook failliet kunnen gaan en dan is het niet terecht dat een andere bank voor roekeloos gedrag opdraait via het depositogarantiestelsel. Dan verandert het gedrag van banken ook.

    Zeker , dat is ook gaande , met NL voorop ( cyprus ..) , de Eu is er nu mee bezig , vanaf afgelopen juni al gerealiseerd :een zgn. ”bail-inn” (en richtlijn) van aandeelhouders en ongedekte schuldeisers van ten misnte 8 % van het balanstotaal.
    Ze zeggen dat is voldoende …..

  83. AC says:

    Philippulus:
    Monty Python is terug: we moeten de hypotheek aflossen.

    nrc.nl/nieuws/2013…m_source=syndication

    De hypotheek van het kasteel dat ze van Jort Kelder gaan kopen als repetitieruimte met ‘n nieuw op te richten BV omdat het belastingklimaat hier gunstiger is. Van Pink Floyd afgekeken zeggen ze.

  84. AC says:

    Over; Hoe mensen dingen zien, of hoe ze het liever willen zien… Of over; Hoe Blok&Co willen dat u het gaat zien. U zult het gaan zien!
    9 out of 10 !
    http://www.utrend.tv/v/9-out-of-10-americans-are-completely-wrong-about-this-mind-blowing-fact/

    Weet je meteen waarom de VVD zo groot is. 🙁

  85. Dawg says:

    AC,

    Ja, das’s een mooie, he. Toch zal je de mensen de kost moeten geven die vol overtuiging stellen dat de VS op een bedenkelijke manier naar het socialisme zijn afgegleden. Sterker nog, dat als de oorzaak van de schuldencrisis zien.

  86. Tsjaa.. says:

    Cynicus economicus: Dat is maar de vraag, bijv. Australische bankencrises 1893 na klassieke asset/vastgoed-bubbel:

    -geen deposito-garantiestelsel
    -gouden standaard
    -geen centrale bank
    -geen regels t.a.v. kapitaalbuffers etc.

    Crisis met impact op de hele economie, niet alleen op de (on)verantwoordelijken.

    Hickson, TurnerFree banking Gone Awry Financial History Review 9147-167

    Voor de hard-core Austrians is de crises nooit diep genoeg, zijn de lonen nooit laag genoeg en is de ellende nooit groot genoeg om mensen in te wrijven dat men zich niet ongestraft kan verzetten tegen de almacht van ‘de markt’.

    Zoals een bekend econoom uit die kringen tegen een bevriende schrijfster zei: “….you have the courage to tell the masses what no politician told them: you are inferior…:” .(*)

    Hoe anders dan door lijden zou men de inferior people van hun inferioriteit kunnen doordringen?

    (*) Burns Goddes of the Market177Mises to Rand

    Over free banking verschillen de meningen aanzienlijk, hierbij gevoegd is een artikel over free banking:

    http://econjwatch.org/articles/do-economists-reach-a-conclusion-on-free-banking-episodes

    Ik kon het artikel niet makkelijk downloaden (betalen), maar via deze site kon ik er wel bij. Het geeft overigens ook een interessante blik op de Australische bankencrisis.

    http://menghusblog.wordpress.com/2012/07/13/free-banking-in-australia-a-failure/

    Free banking voorkomt geen crisis, maar het huidige systeem voorkomt ook geen crisis. Ik zie niet in dat een depositogarantiestelsel daadwerkelijk veiliger zou maken. Ik zie niet in waarom aandeelhouder-, obligatiehouders en rekeninghouders gered moeten worden ten koste van de belastingbetaler. Waarom iemand in de bancaire sector gemiddeld zo veel meer verdient dan iemand in andere sectoren? Is dat omdat ze dicht bij het vuur van de geldcreatie zitten of dat ze zo veel toegevoegde waarde creëren? Ik ben niet automatisch een voorstander van free banking, maar zoals het nu gaat kan je absoluut geen voorstander van zijn.

    Jij zegt dat mensen moeten buigen voor de almacht van de markt en ik denk dat die mensen juist de markt zijn. Alle transacties die onderling plaatsvinden worden direct of indirect gedaan door mensen, zij bepalen samen de markt. Ik denk dat iedereen beter af zou zijn als er meer kapitalisme zou komen, niet minder. Dat tientallen miljoenen uit de onderklasse en middenklasse het in Europa en de VS zwaarder krijgen klopt waarschijnlijk, maar wereldwijd hebben honderden miljoen mensen het beter gekregen. Wie ben jij om te bepalen dat iemand uit China of India minder waard is dan iemand uit Nederland? Kapitalisme is de beste armoedebestrijder van de wereld.Dat vind overigens St. Bono ook:

    http://vimeo.com/53945169

    Ik heb je al gezegd dat ik vind dat Ayn Rand onleesbare boeken schrijft. Ik heb eerder gereageerd op jouw uit het verband gerukte quotes en toen bleef het van jouw kant oorverdovend stil. Ik ben geen fan van Ayn Rand en die quote kan mij eigenlijk weinig schelen.

  87. Steven says:

    aan AC en Dawg

    Gunnen jullie Jay Leno zijn garage niet? 😉

    http://www.youtube.com/watch?v=gTLCf_KCsI8

  88. AC says:

    Dawg,
    Sign of the times

    Participatie door de strot, vakbonden geen factor meer, mensen die op elkaar aangewezen zijn des te meer.

    Moeten we hier ook doen met Sinterklaas om aan zwarte piet te geven.

    Participatie Haiyan 555 Nederland trots. En voor klimaatbeleid geen aandacht en geen geld. Wanneer is de volgende storm? Waarom zijn het er zoveel? Waarom steeds heftiger?

    You know what? Fuku shit man! Everybody run, run, run!

    Huisje, boompje, beestje, van die dingen in het hoofd halen.

  89. Philippulus says:

    Vrijstelling schenking ook voor oude restschuld

    De Tweede Kamer breidt het kabinetsplan uit om eenmalig vrij van belasting iemand anders 100.000 euro te schenken voor de koop van een woning of het aangaan van een hypotheek.

    http://www.nu.nl/geldzaken/3632811/vrijstelling-schenking-oude-restschuld.html

  90. AC says:

    Steven,

    Sorry kon het niet uitkijken hoor, geen interesse in auto’s ook, dinky toy fase lang te boven. Is dat echt zijn Garage? De man verdient 15 miljoen en is 250 miljoen waard las ik. Saai Steven, of ik snap het niet. Heeft Lorenzo niet iets met auto’s?

  91. Steven says:

    AC,

    Ik bedoel juist… Kan het niet wat minder? Kan je je voorstellen hoeveel mensen hebben gewerkt om die niet rijdende (ze staan immers in de garage) auto’ s te maken? Die 17 miljoen hulp aan de Filipijnen zou hij zo uit eigen zak kunnen betalen.

    (hoop dat het nu wel duidelijk is)

  92. Steven says:

    en yep dat is zijn garage..

  93. AC says:

    Voor schuldslaven

    Philippulus: breidt het kabinetsplan uit om eenmalig vrij van belasting iemand anders 100.000 euro te schenken

    Deze aktie is Mede mogelijk gemaakt door iemand anders de daarvoor benodigde belastingafdrachten in rekening te brengen. De bevriende spaarders, maar dus ook gewoon – gederfde inkomsten in aanmerking genomen – de andere belastingbetalers en spaarders.

    Krijg er ‘n beetje ‘n ongemakkelijk gevoel bij. Zo’n rekening kan dan aardig oplopen lijkt mij. En wat een selectieve bevoordeling, of ben ik nu gek en zie ik iets over het hoofd?

  94. AC says:

    Steven,

    Ah, ok 😉

  95. Philippulus says:
  96. ll says:

    Phillipulus u heeft het er maar druk mee vandaag 🙂

    Er zitten trouwens 2 enorme koikarpers in de Plantsoenvijver met de fontijnen, bij die met uw tentje …….

    Ondertussen bij het kadaster, prijsverhogingen tot 18%

    http://www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-191113-120/Tariefsverhoging-Kadaster-onacceptabel.aspx

    Waterschapslasten gaan ook omhoog, b.t.w.

    Las ergens dat de politiek de huizen-bubbel wil laten leeglopen met inflatie ……. opblazen met inflatie en leeg laten lopen met inflatie ? Gekke jongens daar ….., nou ze doen hun best maar 😉

  97. Steven says:

    ll,

    DAAR staat “Het Kadaster heeft ongeveer 1800 mensen in dienst”

    1800 mensen in dienst om wat gegevens bij te houden.. (zie je het plein voor je….)

  98. Cynicus economicus says:

    Tsjaa..: Ik heb eerder gereageerd op jouw uit het verband gerukte quotes en toen bleef het van jouw kant oorverdovend stil.

    Het lot van ieder citaat is nu eenmaal, dat het uit z’n verband is gerukt
    Ik had geen behoefte om op dat illustere tweetal terug te komen. Je verklaring van de genereuze toedeling door Mises van ‘best intentions’ aan het fascisme leek me nogal gezocht.
    Er was toen niet alleen de dreiging van het communisme. Wanhopige mensen zochten ook andere uitwegen uit hun ellende, die Mises hen niet gunde.

    Bovendien, hoe invloedrijk was de man eigenlijk als adviseur van de Austro-fascist (niet nazist) Dolfuss en lid van diens Vaterlandische Front?
    Invloedrijk genoeg om mede verantwoordelijk te zijn voor de enorme werkeloosheid?

    In dezelfde sfeer, onze nijvere cynicus van dienst vond op z’n zoektocht naar de inspiratiebronnen van onze BVP (bewust visieloos premier) en z’n slinkse secondant Stef, ziener van het onzichtbare, een tweetal namen, nl. die van Rand en Hayek.
    Hun ideeen schijnen aan de basis van het VVD gedachtegoed te staan. Uiteraard is de inspirator niet verantwoordelijk voor de interpretaties van de geinspireerden, maar toch….

  99. Philippulus says:

    Laten we elkaar tutoyeren ll, dat typt wat makkelijker, druk om de heftigste griep uit mijn bestaan te verwerken.

    “uw tentje …….” Ah, helaas, ik ben slechts eenvoudig vrijwilliger bij een goede vriend, wellicht dat er volgend jaar (of later) wel een tentje in steampunk stijl van mijn hand staat.

    https://www.google.nl/search?hl=nl&q=koikarpersgestolen&rlz=1I7WQIA_enNL535#hl=nl&q=koikarpers+gestolen&spell=1

  100. ll says:

    Philippulus,

    Ach arme, beterschap 🙂

  101. tufkaj says:

    Steven,

    Volgens mij meten ze ook heel Nederland tot de centimeter nauwkeurig op 😉

  102. racekever says:

    JR,

    Ja, is het een goed moment om een woning te kopen, waarom wil het dan maar niet vlotten met de markt? Bij welke bank kan ik lenen? RABO???

    JR: Op ten duur zal de economie herstel vertonen hetzij met procenten of matige groei beide zullen leiden tot herstel en inflatie. Dat de huizenprijzen weer enorm zullen stijgen geloof ik niet in, maar je huis als je pensioen zien wel.

    Hoe dan? het systeem van fractional reserve banken is geploft in 2008, zie geen herstel alleen maar meer gaten in dezelfde dijk. Hoe trekt het dan weer aan, krijgt henkie bouwvak er per maand € 1000,00 euro bij of wordt onroerend goed afgeschaft en andere linkse ecotaxen. Lasten verzwaring weet u wel, volgend jaar ook 80% extra op drinkwater. Allemaal roze wolken van herstel, ja misschien als je uit Bulgarije komt “ik heb pin van ING, na inscrijven gemente nedderland”

    Hoet moet het aantrekken???

  103. racekever says:

    Alles moet gelijk worden getrokken door Bruxxeles, rente waarschijnlijk binnenkort negatief dus reken er maar op of bankrun of contante geld eruit, één van de twee of beide. Fukushima Daichi MOX fuel staven eruit binnenkort ook staven uit de EU total economic meltdown. Ik geef b.v. NL nog 6 maanden, give or take. Veel te veel bureaucratische opvreters in dit land.

  104. AC says:

    Cynicus economicus,

    Wat heeft het voor zin te filosoferen over economische theoretici? Of daar de strijd over aan te gaan wanneer er grotere dingen op het spel staan. Wanneer Naom Chomsky nog leeft en Naomi Klein en ze genegeerd worden… de schaal van wat ons te wachten staat onder gaat in… de waan van de dag…
    Het gesukkel van onze politici die gedomesticeerd als ze zijn wat er op ons af komt…
    Cynisch?
    Of theoretisch?
    Zullen we ondanks alle knappe koppen die doodsbang zijn, het aan een bedrijf als TEPCO overlaten om het vertrouwen te herstellen en onze toekomst veilig te stellen? Maak je borst maar nat! En voordat je besluit dat ik het topic kaap, er is een analogie ik heb alleen geen tijd en zin om het uit te leggen.
    http://truth-out.org/opinion/item/20116-chernobyl-was-transparent-compared-to-fukushima-harvey-wasserman-on-the-ongoing-crisis

    Koop een huis, de crisis is voorbij!

  105. AC says:

    Vandaag de PVV voor ‘t voetlicht bij Casa Luna wat beweegt de NCRV? Ma Ling, vandaag kan ik er weer om lachen maar diep in m’n hart… huil ik. Ik kan er niet tegen Radio over en uit. Het wordt kouder…

  106. Tsjaa says:

    Cynicus economicus: Het lot van ieder citaat is nu eenmaal, dat het uit z’n verband is gerukt
    Ik had geen behoefte om op dat illustere tweetal terug te komen. Je verklaring van de genereuze toedeling door Mises van ‘best intentions’ aan het fascisme leek me nogal gezocht. Er was toen niet alleen de dreiging van het communisme. Wanhopige mensen zochten ook andere uitwegen uit hun ellende, die Mises hen niet gunde.

    Bovendien, hoe invloedrijk was de man eigenlijk als adviseur van de Austro-fascist (niet nazist) Dolfuss en lid van diens Vaterlandische Front?
    Invloedrijk genoeg om mede verantwoordelijk te zijn voor de enorme werkeloosheid?

    In dezelfde sfeer, onze nijvere cynicus van dienst vond op z’n zoektocht naar de inspiratiebronnen van onze BVP (bewust visieloos premier) en z’n slinkse secondant Stef, ziener van het onzichtbare, een tweetal namen, nl. die van Rand en Hayek.
    Hun ideeen schijnen aan de basis van het VVD gedachtegoed te staan. Uiteraard is de inspirator niet verantwoordelijk voor de interpretaties van de geinspireerden, maar toch….

    Jij bent nu echt gekke prietpraat aan het verkondigen waar leer je zulke rotzooi?

    Je probeert van de Jood von Mises een soort halve nazi te maken, terwijl dat gewoon niet het geval was. Hij had een diepe afkeer van het nazisme en zag het fascisme als tijdelijk fenomeen wat geen toekomst had. Hij zag het communisme als een grotere bedreiging voor de mensheid dan het fascisme. En als ik moet kiezen tussen nationalisatie van alle industrie en corporatisme dan kies ik ook voor het corporatisme. Alleen ik zie dat dit op termijn niet de juiste weg is.

    Overigens was hij in Oostenrijk secretaris van de handelskamer van 1909-1934. In deze rol die hij 25 jaar heeft gehad heeft hij zijn laatste jaar (33-34) de dictator Dolfuss geadviseerd die 1 jaar als dictator aan de macht is geweest. Het is dus flauwekul om te suggereren dat hij Dolfuss in het zadel heeft geholpen. In 1934, toen Dolfuss al dicator was, is von Mises lid geworden van diens Vaterlandische Front. Waarschijnlijk was dat verplicht voor alle werknemers van publieke en semi-publieke organisaties. (Mises: The last knight of Liberalism, blz 677) Ja, Oostenrijk had een enorme werkloosheid maar viel niet ten prooi aan de hyperinflatie en het nazisme waar de andere grote verliezer van eerste wereldoorlog aan ten prooi viel. In 1934 is hij naar Zwitserland gegaan om daar les te geven aan de Universiteit van Geneve. Hij heeft daarnaast nog 4 jaar gediend als parttime adviseur voor de handelskamer. In 1938, tijdens een bezoek aan Oostenrijk, moest hij als Joodse kapitalist hals over kop vluchten voor de SS-ers die hem wilden oppakken als staatsvijand toen nazi-Duitsland Oostenrijk annexeerde.

    Dat Rand en Hayek een inspiratie zijn voor Rutte en Blok wist ik niet, maar dat zou wel voor ze spreken. De huizenmarkt gaat een drama worden, maar de afbouw van de hypotheekrenteaftrek en de corporaties is goed beleid. Nu nog de bestemmingsplannen versimpelen en versoepelen en dan komen we nog eens ergens. Dat Rand en Hayek aan de basis van het VVD-gedachtengoed staat klopt niet. Dat heb je zeker van de theoloog Hans Achterhuis die in de jaren 70 en 80 vrolijk achter MAO en Pol Pot stond.

    http://spinoza.blogse.nl/log/de-retractationes-van-hans-achterhuis.html

  107. AC says:

    De dingen die we duidelijk hebben kunnen maken… Muhahaha ik had jou zeker aan de telefoon!
    En nu? Het argeloze stemvee voor de microfoon?
    Zum kotzen!

  108. AC says:

    Ik heb geen slaap nodig.

  109. AC says:

    Ik herstel onmiddelijk.

  110. AC says:

    Hahaha u kunt bellrn geregisseerd. Meteen ‘n beller! Valt niet op… Doeiiiii

  111. ll says:

    Maar ff wat info over Japanistan, onze toekomst ? CPB

    http://www.cpb.nl/sites/default/files/cep2009_kader_p41.pdf

    Het lijkt heel veel op wat er nú hier gebeurt, geen verlies nemen op slechte leningen banken, schulden voorruit schuiven, afbetalen schulden particulieren en bedrijven zorgen voor vraaguitval, etc.

    Zit me af te vragen, wat is normaal ? Als er geen groei is is er stilstand, wat gebeurt er dan ?

    Met als resultaaat dat bijvoorbeeld in 2012 in Japan voor het eerst meer ouderen incontinentieluiers dan baby luiers zijn verkocht. De jongeren hebben een 40% kans kinderloos te blijven.

    http://www.zerohedge.com/news/2013-10-20/why-have-young-people-japan-stopped-having-sex

    Japan vijf recessies in 15 jaar. NL drie recessies in 5 jaar, tot nu, nummer 4 is in de maak volgens OESO …….. ( meer schulden hier ? )

  112. ll says:

    Post is lost …..

  113. ll says:

    Voor de liefhebbers

    http://www.intrum-consumerreport.com/2013/

    en deze ……

    http://www.intrum-consumerreport.com/2013/images/infographic/IJ_Infographic_CS_2013_Def.jpg

    I do not have enough money to have a dignified existence, over hoe Europa armer wordt ……

  114. ll says:

    http://1.bp.blogspot.com/_NcFltHJRXmg/TMvbH0y1oxI/AAAAAAAAAh4/bARhhvAfnG4/s1600/deflation-recession-cartoon.jpg

    (linkie is veilig voor Lorenzo 🙂 )
    Pilletjes voor Global Recovery en de bijsluiter 🙂

  115. latida says:

    Een ander voorbeeld waar de regels van het spel stiekum worden veranderd?

    http://www.rechtopmiljoenen.com/

  116. lorenzo says:

    Tsjaa..: Free banking voorkomt geen crisis, maar het huidige systeem voorkomt ook geen crisis. Ik zie niet in dat een depositogarantiestelsel daadwerkelijk veiliger zou maken. Ik zie niet in waarom aandeelhouder-, obligatiehouders en rekeninghouders gered moeten worden ten koste van de belastingbetaler. Waarom iemand in de bancaire sector gemiddeld zo veel meer verdient dan iemand in andere sectoren? Is dat omdat ze dicht bij het vuur van de geldcreatie zitten of dat ze zo veel toegevoegde waarde creëren? Ik ben niet automatisch een voorstander van free banking, maar zoals het nu gaat kan je absoluut geen voorstander van zijn.

    95, Tjaaaa : sommige mensen gaan op een zeker moment onder een steen liggen , ter evaluatie in hun leven , bezinning of anderszijds . Dat is te billijken .
    Echter , bij terugkomst in de bewoonde wereld zijn de ontwikkelingen verder gegaan , in concreto voor bepaalde groepen respijt en/of oplossingen gezocht (als het depositogarantiefonds en de ”bail-in”). Dat is nu wat er is gebeurd . Ter info.
    Een orgastisch aanwezig zijn op fora en ander gerief , waarbij ”zenden” de hoofdmoot moet zijn is in strijd met wat onze Lieve Heer ooit heeft bedoeld :namelijk toepassing van 2 oren en 1 mond , een verhouding die te vaak niet wordt geeerbiedigt.

  117. lorenzo says:

    latida: Een ander voorbeeld waar de regels van het spel stiekum worden veranderd?

    http://www.rechtopmiljoenen.com/

    klopt , een advocaat die op no cure , no pay basis werkt.

  118. Cynicus economicus says:

    AC: Wat heeft het voor zin te filosoferen over economische theoretici?

    Na het falen van de mainstream is er een nieuwe heterodoxe richtingenstrijd met post-keynesians, neo-Ricardians, neo-Sraffians, neo-institutionalisten, austrians, marxisten en wat al niet.

    Daarbij blijkt dat de propaganda machines van de grote kapitaalgroepen, ‘thinktanks’ als Cato Inst, Mises Org (Koch), Heritage Found. (McGrawHill), etc. bij voorkeur het gedachtegoed van de O.S. (door Milton Friedman ooit de ‘Kindergarten’ versie van de neo-klassieken genoemd) promoten. Om de openbare mening te beinvloeden. Uiteraard met ‘best intentions’.
    Beetje overpeinzing daarover kan geen kwaad, dunkt me.

    Tsjaa: Jij bent nu echt gekke prietpraat aan het verkondigen waar leer je zulke rotzooi?

    Zoals weer eens blijkt, het duurt meestal niet lang of austrians zetten het op een schelden.

    Tsjaa: Je probeert van de Jood von Mises een soort halve nazi te maken, terwijl dat gewoon niet het geval was.

    Je leest slecht. Ik zeg hier juist dat Dolfuss geen nazist was en vraag me vervolgens af welke invloed Mises op z’n beleid had. Als dat al suggestief of aanstootgevend voor je is, ben je wel angstvallig gevoelig op dat punt.
    Toch niet bang voor de waarheid?

    Tsjaa: Het is dus flauwekul om te suggereren dat hij Dolfuss in het zadel heeft geholpen.

    Inderdaad, maar dat suggereer ik ook nergens.

    Tsjaa: In 1934, toen Dolfuss al dicator was, is von Mises lid geworden van diens Vaterlandische Front. Waarschijnlijk was dat verplicht voor alle werknemers van publieke en semi-publieke organisaties.

    Van iemand van enig morele allure zou men dan toch
    verwachten zich van zo’n verplichting niets aan te trekken. Tenzij men zich natuurlijk met dat gedachtegoed kan identificeren.

    Tsjaa: Hij zag het communisme als een grotere bedreiging voor de mensheid dan het fascisme.

    Ook destijds waren fascisme en communisme niet de enige mogelijkheden. Daarom is de keuze voor fascisme, zelfs tijdelijk als ‘notbehilf des augenblicks’ niet zo onvermijdelijk als je suggereert.

    Overigens, Hulssmann is een gedreven Mises fan, die meer een hagiografie dan een nuchtere biografie schrijft. Daarom met mate te genieten.

    Tsjaa: Dat Rand en Hayek aan de basis van het VVD-gedachtengoed staat klopt niet. Dat heb je zeker van de theoloog Hans Achterhuis die in de jaren 70 en 80 vrolijk achter MAO en Pol Pot stond.

    Rutte zelf zegt dat R&H z’n inspiratiebronnen zijn. Aangezien hij in belangrijke mate het huidige VVD beleid bepaalt, hebben we voor die conclusie geen Achterhuis nodig. Op de intenties van je geladen verwijzing zullen we maar niet verder ingaan.

  119. AC says:

    Duidelijkheid afdwingen schept duidelijheid. Not!

    Slechts 14% consumenten zegt meer duidelijkheid over woningmarkt te hebben met regeerakkoord.

    http://www.woonkennis.nl/Default.aspx?PageNode=1564&PageID=18786

  120. afbetaalde huiseigenaar says:

    ‘Nationaal fonds funderingsherstel nodig’

    ken er nog 1: ASBEST op het dak van huis / schuur/ overdekte deel..
    er staan aardig wat boederijen te koop op funda met dit probleem..
    erger nog het wordt gebagatelliseert.. ah mevrouwtje gewoon laten liggen he.. niks aan de hand hoor.. heel duurzaam

    wat nog erger is: makelaars wisten niet
    dat het per 2024 definitief verboden is..
    moest ze naar deze link verwijzen..

    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/asbestbeleid

    dus een ieder die naar een boederijtje op het platteland uitkijkt.. oppassen geblazen dit wordt een dure grap..
    wil je een bod doen, houd rekening met hoge sloop en saneringskosten

  121. Tsjaa.. says:

    Cynicus economicus: Na het falen van de mainstream is er een nieuwe heterodoxe richtingenstrijd met post-keynesians, neo-Ricardians, neo-Sraffians, neo-institutionalisten, austrians, marxisten en wat al niet.

    Daarbij blijkt dat de propaganda machines van de grote kapitaalgroepen, ‘thinktanks’ als Cato Inst, Mises Org (Koch), Heritage Found. (McGrawHill), etc. bij voorkeur het gedachtegoed van de O.S. (door Milton Friedman ooit de ‘Kindergarten’ versie van de neo-klassieken genoemd) promoten. Om de openbare mening te beinvloeden. Uiteraard met ‘best intentions’. Beetje overpeinzing daarover kan geen kwaad, dunkt me.

    Ik ben het met je eens dat je daar voor moet waken. De Koch broers hebben hun eigen belang voor, zo hebben ze in 10 jaar tijd $196 miljoen gedoneerd aan zulke organisaties, dat is bijna $20 miljoen per jaar. Zij willen daar wel wat voor terug zien en daar moet je voor waken. Maar om de dingen in perspectief te plaatsen, Obama had bij zijn afgelopen campagne $1076 miljoen dollar tot zijn beschikking en dan is die $20 miljoen nog geen 2%. Maar dan is het nog steeds goed voor clientelisme te waken, dat ben ik helemaal met je eens.

    Overigens valt me ook op dat Steve Keen regelmatig spreektijd krijgt op het Russische propagandakanaal RT, geldt daar niet helemaal hetzelfde voor?

    https://www.google.nl/search?hl=nl&q=steve+keen+RT&rlz=1I7SUNC_nl#hl=nl&q=steve+keen+RT&tbm=vid

    Zoals weer eens blijkt, het duurt meestal niet lang of austrians zetten het op een schelden.

    Nou, nou, prietpraat en rotzooi is al schelden, wat een teer kinderzieltje heb jij zeg. Ik denk dat zelfs de puriteinse bond van het vloeken hier weinig schelden in kan ontdekken.

    Je leest slecht. Ik zeg hier juist dat Dolfuss geen nazist was en vraag me vervolgens af welke invloed Mises op z’n beleid had. Als dat al suggestief of aanstootgevend voor je is, ben je wel angstvallig gevoelig op dat punt. Toch niet bang voor de waarheid?

    Hahaha, welke waarheid? Ik heb toch toegelicht hoe het zat. Mises is geen fascist, hij was een Joodse kapitalist en moest vluchten voor de nazi’s. Door verbanden te suggereren die er niet zijn probeer je iemand zwart te maken, een zelfde tactiek die bijvoorbeeld Michael Moore hanteert.

    Van iemand van enig morele allure zou men dan toch
    verwachten zich van zo’n verplichting niets aan te trekken. Tenzij men zich natuurlijk met dat gedachtegoed kan identificeren.

    Het is niet het één of het ander en dat weet jij zelf ook. Of denk jij in termen van “you’re either with us, or against us”? Dat zou hetzelfde zijn als alle Nederlandse ambtenaren neo-klassieke sympathisanten noemen, omdat ze geen ontslag genomen hebben.

    Ook destijds waren fascisme en communisme niet de enige mogelijkheden. Daarom is de keuze voor fascisme, zelfs tijdelijk als ‘notbehilf des augenblicks’ niet zo onvermijdelijk als je suggereert.

    Klopt, hij was kapitalist. De quote waar dit over gaat is dat het fascisme als enige positieve kan worden toegedicht dat het een tegenwicht is voor het marxisme in sociaal-democratische en communistische vorm.

    Overigens een andere quote over het fascisme op dezelfde paragraaf.

    So much for the domestic policy of Fascism. That its foreign policy, based as it is on the avowed principle of force in international relations, cannot fail to give rise to an endless series of wars that must destroy all of modern civilization requires no further discussion. (Liberalism)

    Het lijkt me niet dat je fascist bent als je er van overtuigd bent dat het fascisme zal leiden tot een eindeloze serie van oorlogen die alle moderne beschaving zal vernietigen. Staat gewoon op dezelfde bladzijde als de door jou aangehaalde quote.

    Overigens, Hulssmann is een gedreven Mises fan, die meer een hagiografie dan een nuchtere biografie schrijft. Daarom met mate te genieten.

    Zal best, maar ik vermoed dat jij van dezelfde bladzijde je informatie over het lidmaatschap van die partij direct dan wel indirect hebt gehaald of heb je een andere bron?

    Op de intenties van je geladen verwijzing zullen we maar niet verder ingaan.

    Waarom moeten we daar niet op ingaan? Het is lekker makkelijk, jij bent constant in de aanval waarop ik verdedig en als ik aanval dan wil je er niet op ingaan, dat is gewoon een discussietechniek en een beetje flauw of niet?

    De grootste Nederlandse criticaster op Hayek en Rand is de voormalig denker des vaderlands Hans Achterhuis. Een man die Mao bewonderde en naar China wilde gaan vanwege “de positieve vrijheid’ die er heerste. Hij was het met Sartre eens dat tienduizend doden geoorloofd waren bij het maken van een nieuwe samenleving. Overigens stierven er geen tienduizend tijdens het bewind van MAO, maar 40-70 miljoen mensen door honger, werkkampen en executies.

    Zoals Achterhuis zelf zegt in de Groene Amsterdammer:

    ‘Ik was met Mao bezig zonder, en dat geef ik meteen toe, al te veel naar de Chinese werkelijkheid te kijken. In mijn boek Filosofen van de derde wereld schrijf ik een heel enthousiast verhaal over Mao, waarbij ik het vooral heb over de “positieve vrijheid”, in de zin van betrokkenheid, en over het beroep dat Mao deed op de Chinezen, met name tijdens de Culturele Revolutie. Ik wilde eigenlijk meteen naar China gaan. Een Tsjechische vriend waarschuwde me toen al dat ik ook een beetje rekening zou moeten houden met de werkelijkheid in China. Maar ik was beïnvloed door Sartre, die in z’n discussie met Camus uitdrukkelijk zei dat je bereid moet zijn vuile handen te maken en desnoods tienduizend doden moet accepteren als het gaat om een nieuwe samenleving. Dat was ik toen met Sartre eens, denk ik. En impliciet ook met Mao.’

    Gek eigenlijk terwijl hij Friedman wel de 3000 doden onder Pinochet voor de voeten werpt, terwijl Friedman een tegenstander van het regime van Pinochet was. Hij heeft echter wel economisch beleid voorgesteld aan Pinochet wat ten goede zou komen aan de gewone Chileen. Mag dat niet? Is dat fout? Ik weet het niet? Moet de gewone man lijden voor een foute dictator?

    De VS heeft zo dictator Saddam gestrafd met sancties. Er werd Madeline Albright gevraagd (diende onder Clinton) of 500.000 Iraakse kinderdoden het waard was om Saddam te treffen en dat zegt ze dit:

    http://www.youtube.com/watch?v=R0WDCYcUJ4o

    Ben ik het dus niet mee eens, maar misschien iemand met ‘enig morele allure’, zoals jij het noemt, wel.

    Overigens ben ik geen Austrian, maar jouw manier van stelling nemen ben ik het gewoon niet mee eens. Mises is geen heilige, maar een feilbaar mens, dus hij zal best dingen fout gedaan hebben of opgeschreven hebben. Maar iemand zijn hele leer onderuit halen omdat hij ooit ergens een fout gemaakt heeft is onterecht. Jij bent bezig iemand weg te zetten als racist, omdat hij in zijn jeugd Sinterklaas heeft gevierd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*