Orwell op de woningmarkt

valentijn-van-nieuwenhuijzen

Iedereen kreeg bij Pauw en Witteman de schuld, behalve de markt zelf. Geen subsidies, maar lagere prijzen zijn nodig.

Op donderdag zullen de nieuwste kwartaalcijfers van het NVM worden gepresenteerd. Hier wordt door volgers van de woningmarkt naar uitgekeken, omdat de NVM cijfers verkopen ongeveer 3 maanden eerder registreren dan het Kadaster. Ze zijn daarom de meest actuele officiële indicator van de ontwikkelingen op de woningmarkt. 

 Met dank aan ICT-techneut @Woningnieuws, die woningmarktwebsite Funda monitort, kan er nu al een redelijke voorspelling worden gedaan van de komende kwartaalcijfers. Het beeld is weinig rooskleurig. Vanaf januari is het aantal woningtransacties op Funda dieper gedaald. Dit zal zich naar alle waarschijnlijkheid ook aftekenen in de nieuwste NVM cijfers.

Lees verder op Follow the Money

Share Button
65 comments on “Orwell op de woningmarkt
  1. Dow Jones says:

    Ergerlijk, maar nog niet zo ergerlijk als deze clown…

    http://nos.nl/artikel/360881-pvda-vermogens-meer-belasten.html

    Cheerio,

    Dow Jones

  2. tufkaj says:

    @woningnieuws aka tufkaj 🙂 leuk!

  3. tufkaj says:

    Wel ff http voor je linkje zetten, zo doet hij het niet 😉

  4. deutsche mark says:

    @1

    Aha, vermogens boven de 125k€.
    Dus als je je huis aflost kun je belasting over de overwaarde gaan betalen. Dan blijven de hypotheekschulden ook zonder HRA torenhoog, want dan blijf je lekker arm.

    En elke afbouw van de HRA die langer dan ~15 jaar gaat duren is armoedig, laf en mosterd na de maaltijd.
    Dus ook met Samson wordt het met de PVDA niks.
    Eigenlijk logisch, een Samson zonder haar krijgt niets voor elkaar, staat al in de bijbel.

  5. dalen says:

    tufkaj gefeliciteerd

  6. Voerman says:

    deutsche mark: Dus als je je huis aflost kun je belasting over de overwaarde gaan betalen. Dan blijven de hypotheekschulden ook zonder HRA torenhoog, want dan blijf je lekker arm.

    Oplossing: Overwaarde opnemen om je IB te kunnen betalen.

  7. Claude says:

    Top Tufkaj!

    En dit plaatje bij het artikel: http://www.ftm.nl/upload/content/images/LTIratiomodaal.png zegt het allemaal. Feest is afgelopen. Terug naar de nuchterheid van 1991 (uitspreken op zijn Prince’s).

  8. ll says:

    Tufkaj, feli 🙂

  9. tufkaj says:

    Claude:
    Top Tufkaj!

    En dit plaatje bij het artikel: ftm.nl/upload/cont…s/LTIratiomodaal.png zegt het allemaal. Feest is afgelopen. Terug naar de nuchterheid van 1991 (uitspreken op zijn Prince’s).

    Eigenlijk die grafiek icm deze: http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/images/bubble.png
    return to normal net voorbij?

  10. Peter says:

    Claude, dat plaatje lijkt erg veel op dit plaatje : http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/images/bubble-thumb.png

  11. tufkaj says:

    Peter,

    great minds think alike 😉

  12. Aurely says:

    Oeee als ik dat doortrek zie ik een richtprijs van 2 a 3 keer modaal voor een vinex-woning. Sweet! Kan ik ook eindelijk een huis kopen.
    (zo’n feest zal het wel niet worden aangezien er te weinig gebouwd wordt, maar lijkt me toch tof)

    Jammer ook dat dat alleen bereikt door overige nare marktomstandigheden.

  13. Marieke says:

    En wederom zat er niemand uit het “andere kamp”.

    Huizen zijn te duur, niet 2,4% of 5,5% maar 20-30% (beetje afhankelijk van type huis, regio, etc)

    Waarom durft niemand dat te zeggen op nationale TV? Alle andere schattingen zijn binnen een half jaar achterhaalt. Wat een klunzen. Ezel-steen verhaal???
    Pauwel en wauwel zeiden het ook niet want dan zeppen 250.000 scheefleners weg.

    Ook de NVM zal de cijfertjes wel weer lekker opgepoetst hebben. Roepen moord en brand dat overheden de rest van nederland moet uitknijpen om een handje vol makelaars en scheefleners te helpen.

    Mensen zien een huis nog steeds als investering in plaats van gebruiksvoorwerp.

    Hoeveel “winst” maken deze mensen op hun auto….of laptop?
    Spullen schrijven af. En al helemaal als je ze veeeel te duur aankoopt…

  14. dalen says:

    @ 7

    “En dit plaatje bij het artikel: ftm.nl/upload/cont…s/LTIratiomodaal.png zegt het allemaal. Feest is afgelopen. Terug naar de nuchterheid van 1991 (uitspreken op zijn Prince’s).”

    Als digibeet een domme vraag. De curve gaat in 1984 lager dan de prijzen in 1970 klopt dat?

    Betekent dit dat de woningen tijdens een crash dus doorslaan naar de andere kant, hetgeen mijn idee ook altijd is geweest ivm een prijselasticiteit van de vraag en nu dus aanbod?

    Als dit zo is staat er nog wat te gebeuren, natuurlijk hangt dit af van allerlei omstandigheden, werkloosheid, rente, economie enz.

    De omstandigheden zijn nu anders dan in 1984 en als je het op macro-economisch gebied bekijkt mijns inziens vele malen erger.

  15. Meelezer says:

    Aurely:
    Oeee als ik dat doortrek zie ik een richtprijs van 2 a 3 keer modaal voor een vinex-woning. Sweet! Kan ik ook eindelijk een huis kopen.
    (zo’n feest zal het wel niet worden aangezien er te weinig gebouwd wordt, maar lijkt me toch tof)

    Er wordt niet te weinig gebouwd; er is jarenlang kunstmatig teveel vraag geweest.

  16. Aurely says:

    Betekent dit dat de woningen tijdens een crash dus doorslaan naar de andere kant, hetgeen mijn idee ook altijd is geweest ivm een prijselasticiteit van de vraag en nu dus aanbod?

    Een volmondig “Ja, het klopt” dat ze die neiging hebben. Let wel: niemand kan voorspellen hoe lang het duurt om dat punt te bereiken (in Japan dalen de prijzen van onroerend goed al 20 jaar meen ik).

  17. Bas1979 says:

    Bij Pauw en Witteman wordt er gezegd dat de woningmarkt op slot zit omdat de starters worden bemoeilijkt door de banken.
    Dat vind ik nog zo’n vreselijk ontkennende onzin! Wij als starters worden juist behoed! Zonder enige overheidsbemoeienis
    komt er bij ons besef dat er iets niet klopt! Dat de huizen te duur zijn! De vraagprijzen zijn niet realistisch!
    Wij zeggen ho! Ho mensen, wij gaan geen 300.000,- betalen voor een appartement van 65m in Amsterdam Zuid!

    En nu worden we weer wijsgemaakt door die vreselijke zogenaamde experts dat de woningmarkt op slot zit omdat de banken
    geen hypotheken willen verstrekken. Of omdat de overheid niks doet! Maar als ik samen met mijn vriendin morgen
    bij de bank langs ga (beide een vast contract en een mooie spaarrekening), dan kan ik binnen een dag een bod
    uitbrengen op een huis. Is dat waar of niet? Banken en de overheid zijn nog precies hetzelfde als in 2008.
    Het is het volk dat veranderd.

    Punt zit ‘m in dat de vraagprijs te hoog is. De woningbezitters hebben 110% van die vraagprijs zelf als hypotheek uitstaan,
    dus die kunnen gewoonweg niet zakken in hun prijzen. Dat komt weer omdat de overheid subsidie geeft op hypotheken waardoor
    de huizenprijzen zijn opgedreven naar onrealistische hoogten. Iedereen hier weet dat, het is zo simpel!

    Het is een groot pyramide spel en anno 2012 zitten we aan het einde van de pyramide. Nu gaan de heren proberen om de banken
    de schuld te geven omdat ze geen drugs meer spuiten in de aderen van de starters.

  18. Aurely says:

    Meelezer,

    Ah dat is nieuwe informatie voor mij. Ik meende dat er elk jaar minimaal 60.000 stuks nieuw bijgebouwd moesten worden om de bevolkingsgroei bij te benen e.d.. De praktijk zit daar nu al 2(?) jaar fors onder.

    Staan al die huizen op Funda dan ook echt leeg? Dat had ik niet verwacht. Daarnaast is het nu zo moeilijk om iets te vinden dat ik me voor kan stellen dat er inmiddels een klein reservoir aan starters zijn die op zolder leven bij pa en ma..

  19. hugo says:

    deutsche mark: Dus ook met Samson wordt het met de PVDA niks.

    Ik heb zakelijk indirect wel eens met dhr. Samson te maken gehad. Laat ik het vriendelijk stellen, meneer is erg gecharmeerd van macht en dreigt er graag mee deze macht te gebruiken als hij zijn (on)zin niet krijgt.

    tufkaj,
    Top Tufkaj! Proficiat dat je inspanningen waardering krijgen.

    dalen: De omstandigheden zijn nu anders dan in 1984 en als je het op macro-economisch gebied bekijkt mijns inziens vele malen erger.

    Volgens mij lijkt eea zeer veel op de wereld van orwell 1984 :). Ook macro economisch. Als je de crisis van 1984 bekijkt, peanuts met waar we nu inzitten.

  20. tufkaj says:

    Mensen allemaal dank voor de felicitaties, maar laten we vooral Jesse feliciteren met het artikel! Ik heb slechts wat grafiekjes online gezet 🙂

    Bas1979: Bij Pauw en Witteman wordt er gezegd dat de woningmarkt op slot zit omdat de starters worden bemoeilijkt door de banken.

    Exact, het is niet de starter die het moeilijk heeft om over de streep te komen maar de verkoper. Maar de starter wordt door niemand vertegenwoordigd. We horen alleen de mantra’s van de bouw, makelaars en VEH. De bouw en VEH kan ik niks kwalijk nemen. Die willen gewoon zoveel mogelijk winst maken met zoveel mogelijk overheids steun.

    Eigenlijk is het vooral treurig van de makelaars. Die zijn zo gewend dat stijgende prijzen de starters wel over de streep trekken dat ze niets anders meer kunnen dan de starter aanmoedigen tot koop. Het zijn al lang de verkopers die moeten worden aangemoedigd tot verkoop. Er was nog nooit zoveel werk voor makelaars en ze gaan bij bosjes failliet. Een groter brevet van onvermogen kan er niet zijn. In een markt met zoveel vraag naar iemand die je woning verkoopt moet je wel heel slecht commercieel inzicht hebben om erop achteruit te gaan 😀

  21. Voerman says:

    deutsche mark: Dus ook met Samson wordt het met de PVDA niks.

    Is te hopen

  22. nhz says:

    deutsche mark: Aha, vermogens boven de 125k€.
    Dus als je je huis aflost kun je belasting over de overwaarde gaan betalen. Dan blijven de hypotheekschulden ook zonder HRA torenhoog, want dan blijf je lekker arm.

    ja, vrolijk voorstel als je flink spaargeld hebt (als ondernemer eigenlijk een noodzaak) en géén eigen huis. Laat duidelijk zien dat Diederik ondanks wat vernieuwende uitspraken de goede oude PvdA methode vasthoudt: vooruit komen door lekker parasiteren op anderen. Ik wed dat ze mensen met een huis van een paar miljoen (zoals vele PvdA kaderfiguren) geen strobreed in de weg leggen, in tegendeel; ook aan de HRA voor veelverdieners zal voorlopig weinig veranderen, tenzij ze meer verdienen dan het gemiddelde PvdA baasje (dus boven 500K per jaar ofzo?). Ik dacht nog even dat het misschien ooit weer goed zou komen met de PvdA, maar deze uitspraken zijn voldoende duidelijk, oude wijn in nieuwe zakken 😎

    Marieke: Waarom durft niemand dat te zeggen op nationale TV? Alle andere schattingen zijn binnen een half jaar achterhaalt. Wat een klunzen. Ezel-steen verhaal???

    ik wed dat mensen met een afwijkende visie zorgvuldig gescreend worden, om te voorkomen dat de luchtkastelen illusie doorbroken wordt.

    dalen: Als digibeet een domme vraag. De curve gaat in 1984 lager dan de prijzen in 1970 klopt dat?

    gecorrigeerd voor inflatie was dat zonder enige twijfel het geval!

    dalen: De omstandigheden zijn nu anders dan in 1984 en als je het op macro-economisch gebied bekijkt mijns inziens vele malen erger.

    inderdaad; ik hou het dus op minstens 75% daling.

    Aurely: Staan al die huizen op Funda dan ook echt leeg? Dat had ik niet verwacht. Daarnaast is het nu zo moeilijk om iets te vinden dat ik me voor kan stellen dat er inmiddels een klein reservoir aan starters zijn die op zolder leven bij pa en ma.

    bij mij in de omgeving staat zeker 5-10% van de woningen leeg; lang niet allemaal staan ze ook te koop. Maar verkopers geven geen krimp, prijsdaling is hier hooguit een paar % sinds de top van 2008-2009. Zolang de overheid leegstand blijft subsidieren en beschermen (o.a. via kraakverbod) zal er weinig veranderen.

    m.i. is er alleen een tekort aan betaalbare, kleine (1-2 persoons) woningen; en een enorm overschot aan de overmaatse betondozen waar half Nederland de laatste 20 jaar mee volgebouwd is. Maar dat laatste gaat pas blijken als de eigenaars zelf de rekening moeten betalen, en zover is het nog lang niet.

    hugo: Volgens mij lijkt eea zeer veel op de wereld van orwell 1984

    over Orwell gesproken: ik las net vandaag een onderzoekje dat de Jonge Generatie ‘wel degelijk’ goed oplet hoe betrouwbaar de bron is waar zijn op internet hun informatie vandaan halen. Nummer één kwa betrouwbaarheid (en favoriete nieuwbron) was blijkbaar de Fabeltjeskrant. Lost Generation, dus.

    OT:
    ik zie dat momenteel op Ned.1 ‘De Wooncorporatie’ draait. Klinkt spannend! Schuiven met miljarden, call girls in overvloed, brandend rubber van optrekkende Maserati’s, brave burgers die van de ene op de andere dag op straat staan wegens ‘scheefhuren’, hele woonwijken die gebuldozerd worden, mega-faillissementen voor de belastingbetaler en gewiekste bestuurders die wekelijks aan tafel bij Pauwel en Wauwel hun geneuzel mogen toevoegen aan de mix (allemaal één grote PvdA familie tenslotte). Of zou het weer zo’n hersenspoel-advertorial zijn, net als al die verschrikkelijke woonprogramma’s bij de diverse omroepen?

  23. Meelezer says:

    Aurely,

    Als er echt zo’n woningnood was, zouden er wel meer nieuwe huizen worden gebouwd. Maar kennelijk kunnen mensen wel zonder iets nieuws en volstaat hun huidige woning.

  24. Voerman says:

    tufkaj: Het zijn al lang de verkopers die moeten worden aangemoedigd tot verkoop.

    Ik vind het maar een moeilijk verhaal. Het beeld wat ik meestal van de starter heb:
    Twee jonge mensen, begin loopbaan die willen gaan samenwonen op een eigen betaalbaar stekje om later van daaruit door te groeien naar……..

    Bijna alles wat aan bestaande woningen te koop staat is te groot, te duur in aanschaf, te duur in onderhoud, te duur in energieverbruik, in veel opzichten gedateerd qua voorzieningen etc.
    Ik begrijp niet, dat de bouwwereld geen kans te zien om op zo een duidelijke situatie in te springen. Nog minder begrijp ik die starters, dat zij de voorkeur zouden geven aan zo’n bestaand huis.
    Er zijn m.i. in het hele land wel lokaties te vinden waar voor pakweg 150K iets leuks neer te zetten is voor die jonge mensen.

    Het allerslechtst begrijp ik echter, dat zo’n bestaand huis wat eenmaal door arme starters gekocht is geheel wordt gestript, verbouwd en van de modernste apparatuur voorzien.
    Als ik dan zo’n starter op een feestje hoor zwetsen, hoe’n poot hij die verkoper heeft uitgetrokken en hoeveel de verbouwing heeft gekost……..
    Gaat natuurlijk niet altijd zo, maar toch….

    Zal wel zijn dat voerman het allemaal niet meer zo goed weet.

  25. Voerman says:

    nhz: ja, vrolijk voorstel als je flink spaargeld hebt (als ondernemer eigenlijk een noodzaak) en géén eigen huis.

    Enorm ordinaire manier om op afgunst van klootjesvolk te anticiperen en zo je achterban te scheppen.
    Nog altijd een succesvolle klassieker in die partij.

  26. henk says:

    Bas1979,

    amen!

  27. tufkaj says:

    Voerman: Twee jonge mensen, begin loopbaan die willen gaan samenwonen op een eigen betaalbaar stekje om later van daaruit door te groeien naar……..

    Klopt wel, maar het moment nadert dat dat stel beseft dat er geen doorgroeien meer aan is maar dat ze gezien de restschuld minimaal 15 jaar aan een huis vast zit. Dat is het moment dat ze pas kopen als ze doorgegroeid zijn en dat is ook het moment dat de markt voor “starterswoningen” ofwel “de bodem onder de markt” verdwijnt.

  28. nhz says:

    Voerman: Het beeld wat ik meestal van de starter heb:
    Twee jonge mensen, begin loopbaan die willen gaan samenwonen op een eigen betaalbaar stekje om later van daaruit door te groeien naar……..

    het beeld dat ik van de starter heb: twee jonge mensen die, met het eerste loonstrookje in de hand, het liefst een huis van een half miljoen kopen om zo snel mogelijk te stijgen op de housing ladder. Zo was het jarenlang, ik ken talloze voorbeelden helaas. Met ‘een eigen stekje’ heeft het weinig te doen, meer met hebzucht en dollartekens in de ogen (gevoed door de vastgoed maffia en het journaille uit Hilversum etc., maar toch). In mijn omgeving (een stad verderop, zal ik maar zeggen) zijn er volop appartementjes te koop van 75-100K. Niet vrolijk, maar ruim genoeg voor twee personen en betaalbaar; maar daar is dus heel weinig belangstelling voor, te min voor starters.

    Bij sociale huur zie je trouwens hetzelfde: waarom zou je in een oude woning gaan huren als je voor 20 euro extra (als bijstandstrekker) een gloednieuwe huurwoning kunt krijgen? Gewoon een jaartje langer alles weigeren en je krijgt je zien (want echte woningnood is er niet, wel eens iemand op straat zien wonen in NL omdat hij geen woning kan krijgen?).

    Voerman: Ik begrijp niet, dat de bouwwereld geen kans te zien om op zo een duidelijke situatie in te springen.

    ik begrijp het wel: het zijn verwende kleuters, week geworden en totaal niet meer concurrerend door 30 jaar onbeperkte vertroeteling door de overheid. En de overheid zelf wil ook niet, vandaar dat die wijk met woningen van 99K inclusief grond (en zelfs 75K inclusief grond is geen probleem) ondanks 100-voudige overtekening niet herhaald is. Stel je voor dat er concurrentie van onderaf komt op de woningmarkt, niet alleen de bouwmaffia maar ook de politiek krijgt er nachtmerries van. Dit zal dus te vuur en te zwaard bestreden worden, en daarom zullen we nog veel afleveringen van Pauwel en Wauvel zien die gewijd zijn aan het overeind houden van het sprookje van de kleuren van de huizenkeizer.

    Voerman: Het allerslechtst begrijp ik echter, dat zo’n bestaand huis wat eenmaal door arme starters gekocht is geheel wordt gestript, verbouwd en van de modernste apparatuur voorzien.

    daarom dus, het heeft niks te maken met basisbehoeften. WE WANT IT ALL, NOW!!

  29. nhz says:

    nhz: het sprookje van de kleuren van de huizenkeizer.

    correctie: de kleren van de keizer.

    excuus voor de vele fouten, maar ik ben een beetje dyslectisch ofzo 😉

  30. Voerman says:

    tufkaj: Dat is het moment dat ze pas kopen als ze doorgegroeid zijn en dat is ook het moment dat de markt voor “starterswoningen” ofwel “de bodem onder de markt” verdwijnt.

    Jawel, snap ik, maar dan kunnen we de naam van de starter veranderen in doorstarter. De doorstarter is inmiddels 10 jaar ouder geworden en heeft een doorstartkapitaaltje gespaard. Dan gaat hij zoeken in een segment hoger naar een doorstartwoning. Vervolgens ontmoet hij toch m.i. hetzelfde probleem als hij als starter zou hebben gehad? Of zie ik dat niet goed?

  31. Voerman says:

    nhz: daarom dus, het heeft niks te maken met basisbehoeften. WE WANT IT ALL, NOW!!

    Dit is mij letterlijk uit het hart gegrepen.
    Helemaal mee eens.
    Als ik zoiets zeg krijg ik dit hele circus over me heen! Waarschijnlijk hierna alsnog.

  32. asd says:

    @29 (nhz)

    Selah legt het nog één keer uit. 😉

    http://anne.be/node/1923

  33. henk 6 says:

    tufkaj,

    Allereerst een mooie opsteker! proficiat.,,

    Ik heb sterk het gevoeld dat de bodem onder de markt nu echt aan het verdwijnen is. Starters die alleen in een huis kunnen wonen als ze een (semi) aflossingsvrije hypotheek afsluiten, zullen nu geen huis meer kopen wetende dat de markt gaat dalen. Voor weldenkende mensen is dat risico nu te groot.
    Voorheen was aflossingsvrij geen issue aangezien de prijzen toch wel stegen.
    De AFM cijfers laten zien dat deze groep in het verleden wel heel groot was (+/- 50%) Of te wel er is geen markt meer.

    Kijkend naar Pauw en Witteman.
    – Die jongen met een huis van 19 meter voor 94k, met de kennis van nu, hoe haal je het in je botte hoofd? Helaas is hij net als velen anderen verkeerd voor(op)gelicht. Dit moet stoppen voordat er nog meer slachtoffers komen. Dus starters verenig u.

    – Die weduwe uit Tilburg, heeft gelijk dat er geen huizen meer verkocht worden boven de 6 ton. In Tilburg staan er 92 te koop en er is er in 2012 maar 1 verkocht, geheel vorig jaar 6! Dus daar is de bodem echt wel uit de markt een voorraad in Tilburg van 15-25 jaar. Ik heb het gevoel dat buiten de randstad dit segment totaal niet meer loopt, wie weet meer? Tilburg is geen krimp gebied toch,…

    Voor de admin en anderen hoe kunnen we het bereik van deze site vergroten, zodat meer mensen tot inkeer komen en manipulaties van VEH, NVM en de hypotheker doorzien.

  34. Aurely says:

    Er zijn m.i. in het hele land wel lokaties te vinden waar voor pakweg 150K iets leuks neer te zetten is voor die jonge mensen.

    Ah! Vertel mij hoe! 🙂 Ik ben IT-er. Kom oorspronkelijk uit het oosten des lands. Mja, daar is niet veel IT-werkgelegenheid of kansen. Dus zit ik nu in het westen. Hoe kan ik in de driehoek Amsterdam-Rotterdam-Utrecht een woning vinden/neerzetten voor 150k die geschikt is voor een jong gezin?

  35. nhz says:

    henk 6: Voor weldenkende mensen is dat risico nu te groot.

    hoeveel weldenkende mensen zijn er nog op de kopersmarkt? Ik denk dat die tien jaar geleden al uitgestorven waren … er is altijd een onuitputtelijke voorraad van domoren die willen kopen voor kosten en risico van een ander 🙁

    henk 6: Dit moet stoppen voordat er nog meer slachtoffers komen.

    slachtoffers, je bent het dus eens met de invalshoek van Pauwel en Wauwel, dat ze allemaal ‘beetgenomen’ zijn? Als iemand met 18 mag stemmen maar jaren later nog niet eens in staat is een financiele beslissing van formaat te maken, dan ziet het er slecht uit voor dit land (dat blijkt ook wel als je ziet wat er in de Tweede Kamer rondhangt).

    henk 6: Ik heb het gevoel dat buiten de randstad dit segment totaal niet meer loopt, wie weet meer?

    hier heel ver van de Randstad is er nog steeds volop aanbod van huizen boven een miljoen pleuro, en soms worden ze nog verkocht ook (voor de vraagprijs, zelfs). 600K is hier een volstrekt normaal bedrag voor de wat grotere woningen in de binnenstad, de gemiddelde ambtenaar woont hier in zo’n woning (vaak 20 jaar geleden gekocht toen ze nog goedkoop waren, maar toch).

    Aurely: Ah! Vertel mij hoe!

    Het kan wel, maar het mag niet van de politiek. Een woning met twee slaapkamers en tuintje is te leveren voor 75K inclusief de grond, zelfs in de Randstad (maar vanzelfsprekend niet op een toplocatie). Na een proefproject met een heel straat woningen van 99K was het afgelopen; bewoners zeer tevreden maar wat de overheid betreft niet voor herhaling vatbaar, stel je voor! Alleen een algehele kopersstaking (zodat de gemeentes geen m2 grond meer verkopen) kan hier verandering in brengen; dat gaat vermoedelijk nog jaren duren, er zijn nog steeds veel te veel lieden die staan te dringen om op de eerste sport van de huizenladder te kopen (en liefst gelijk ver daarboven).

  36. Juan Belmonte says:

    tufkaj: @woningnieuws aka tufkaj 🙂 leuk!

    Helemaal goed J 🙂

  37. Juan Belmonte says:

    Tijd om weer een wat reclame voor de Makelleugenaars te maken:

    U wilt ook eerst uw eigen huis verkopen voordat u gaat kijken naar een andere woning? Heel begrijpelijk. Maar als iedereen er zo over denkt, blijft de markt muurvast zitten.

    Als u echter vandaag nog uw concrete woonwens top-3 kenbaar maakt bij uw NVM-makelaar, kan hij samen met andere makelaars beter en sneller matches (zogenaamde ‘treintjes’) maken tussen u en andere mensen die huizen willen kopen en verkopen. Door zoveel mogelijk woonwensen aan elkaar te koppelen, wordt de kans wel groter dat u uw huis snéller verkoopt.

    Neem dus contact op met uw NVM-makelaar en vertel hem uw woonwens top-3. Laten we samen de markt weer in beweging zetten.

    Alvast bedankt!

    http://www.nvm.nl/Wonen/Campagnes/woonwens.aspx

    Kortom, best verkopers, de Hollandse Huizen-“markt” komt niet op gang met realistische prijzen, wel met de woonwens top-3 die u uw makelaar meedeelt. “Iedereen móét anders gaan denken”.

    Hahahahahahahahahahahahahahahahaaaaa.
    Da’s ook een dijenkletser 🙂

    Die makelaar die 6 maanden geleden zijn klant hielp door 15% prijsverlaging aan te raden, die zien we niet terug.

    Logisch ook want zijn of haar klant hoeft niet straks naar -25% of -40-% (van de droomprijzen uit 2008) te gaan, de makelleugenaar die volhield dat een woonwens top-3 de beste remedie voor een langer te koop staand huis zou zijn, nou die zullen hem of haar nog wel dankbaar zijn.

  38. De Markies says:

    Nogmaals, de uitzending van PenW was niet wat je hoopte, maar inmiddels wordt er bij vrijwel alle tv-shows aandacht besteed aan de woning markt die ‘op slot zit’. Mensen die willen weten hoe het zit (op slot= outpriced) komen echt wel op deze site terecht en lezen dan alle waarschuwingen. Als ze daarna weer worden omgeluld door een makelaar, dan is zo een persoon niet te ‘redden’ denk ik. Mensen horen dan wat ze willen horen (hoe jammer dat ook is).

    Overigens, ik vind ook dat ieder mens zelf op onderzoek uit zou moeten gaan, maar in een land waar zoveel geregeld wordt, verwacht een mens dat als de hypotheker roept dat ze onafhankelijk advies geven, dat er altijd wel weer een commissie is, die dit soort reclameteksten moet inspecteren en dat ze dus wel echt onafhankelijk zullen zijn en dat ze dus met een expert te maken hebben. ook als dit niet het geval is. Ik vind het wel erg makkelijk om te verwachten dat mensen alles maar moeten weten en wanneer ze bij het advies inwinnen uit 3 verschillende ‘onafhankelijke’ hoeken hetzelfde geluid horen, ze dan toch wantrouwig moeten zijn en dit moeten doorzien. Volgens mij wordt het dan tijd om zelf als bezoeker van dit weblog je mensbeeld bij te stellen en wat minder hoge verwachtingen te hebben van de gemiddelde burger van ons lieve vaderland. ;-)))

  39. asd says:

    @37 (Juan Belmonte)

    “makelleugenaars”

    Kijk eens goed naar het logo:

    http://huizenmarkt.blog.nl/files/2011/07/nvm.jpg

    Drie pijpjes met zeepbellen!

    Ze hebben het altijd wel geweten, hoor!
    😎

  40. SchuurHuurder says:

    Verbaas mij erover dat er niet meer verontwaardigde posts zijn over dat plan van Samsom. Na de bonus op schulden een boete op sparen, het moet niet gekker worden. Op deze manier jaag je dus echt iedereen die iets wil bereiken weg.

  41. Ralph says:

    Aurely: Een volmondig “Ja, het klopt” dat ze die neiging hebben. Let wel: niemand kan voorspellen hoe lang het duurt om dat punt te bereiken (in Japan dalen de prijzen van onroerend goed al 20 jaar meen ik).

    Hoe kan je daarbij? http://www.google.nl/url?source=imglanding&ct=img&q=http://japanpropertycentral.com/wp-content/uploads/2012/01/Residential-Land-and-Second-hand-Apartment-Price-Movements-Tokyo-2012.jpg&sa=X&ei=NKCET4O7Ms-VOq2irbsI&ved=0CAoQ8wc&usg=AFQjCNFDSzonBZJMACTUhs48ZVVTjqgfsA

  42. Voerman says:

    SchuurHuurder,

    Waarschijnlijk te idioot om over te praren

  43. Peter2 says:

    SchuurHuurder:
    Verbaas mij erover dat er niet meer verontwaardigde posts zijn over dat plan van Samsom. Na de bonus op schulden een boete op sparen, het moet niet gekker worden. Op deze manier jaag je dus echt iedereen die iets wil bereiken weg.

    Laat ik het zo zeggen, ik had een post voor 90% af, maar besloot mijn avond niet te verpesten door die landverrader en ben wat anders gaan doen. Het moge duidelijk zijn, dat hij er niet zo goed vanaf kwam als in deze post!

  44. Bug says:

    nhz

    inderdaad; ik hou het dus op minstens 75% daling.

    Dus mijn zielige net niet, 2 onder 1 kapper in de randstad voor 92.5k. Dat is 1990 prijs voor inflatie. Blijven hopen nhz en huurhuis.

  45. henk 6 says:

    nhz,

    Ik ben het helemaal niet eens met P&w, ze moeten eens ophouden met podia bieden aan liéden als de veh, die willens en weten de grote massa manipuleren met als doel straters te vinden die verder gaan met het bouwen van de piramide. Terwijl ze zelf beter weten. Verschrikkelijk het programma was soms net cabaret.

  46. henk 6 says:

    P de Slachtoffers waren de slachtoffers van de mensen die bij p&w aan tafel zaten goals de nvm, veh ING en jazeker de h… In plaats van boos op hen te worden luisterde gedwee.

  47. Piep says:

    Ik neem Pauw en Witteman niet meer serieus. De enige die in daar aan tafel erbij zou zetten zou Kees de Kort zijn. Hij zou ze allemaal levend opeten en ze de roze brillen mannetjes noemen en ze wat tegengas geven. Heb geen oplossingen gehoord. De enige oplossing is dat de prijzen zullen dalen en ook gaan dalen. Het liefst zo snel mogelijk.

  48. Adamus says:

    henk 6:
    nhz,

    Ik ben het helemaal niet eens met P&w, ze moeten eens ophouden met podia bieden aan liéden als de veh, die willens en weten de grote massa manipuleren met als doel straters te vinden die verder gaan met het bouwen van de piramide. Terwijl ze zelf beter weten. Verschrikkelijk het programma was soms net cabaret.

    Voormalig radioprg op zaterdagmiddag ‘in de rooie haan’: ’tis de schuld vant kapitaal’!!!!!!!

  49. Adamus says:

    Peter2: Laat ik het zo zeggen, ik had een post voor 90% af, maar besloot mijn avond niet te verpesten door die landverrader en ben wat anders gaan doen. Het moge duidelijk zijn, dat hij er niet zo goed vanaf kwam als in deze post!

    Misschien een voorbeeld nemen aan Sint den Uyl: de vermogensaanwasdeling -wat in het VAD zit……- weer van stal halen?

  50. Adamus says:

    De Markies,

    De kokendhete prospect gaat niet naar P&W, niet maar deze site, maar stelt alles in het werk om de hoogst mogelijke financiering te krijgen. Desnoods maakt de ‘onafhankelijk adviseur’ nog een inschatting van ‘Voerman’s’ onroerend goed zodat dat deel -als ‘toekomstige’ erfenis – voor aflossingsvrij kan dienen 😉

  51. Adamus says:

    De Markies,

    “Volgens mij wordt het dan tijd om zelf als bezoeker van dit weblog je mensbeeld bij te stellen en wat minder hoge verwachtingen te hebben van de gemiddelde burger van ons lieve vaderland. ))”

    Daarom kunnen de meesten ook beter gaan leasen incl. onderhoud, verzekering, belasting etc. 😉

  52. Jeroen says:

    SchuurHuurder:
    Verbaas mij erover dat er niet meer verontwaardigde posts zijn over dat plan van Samsom. Na de bonus op schulden een boete op sparen, het moet niet gekker worden. Op deze manier jaag je dus echt iedereen die iets wil bereiken weg.

    Ik heb net een mail richting PvdA gestuurd, zal wel niet gelezen worden:

    —————————————-

    Beste Diederik,

    Met verbazing lees ik de nieuwe PvdA plannen om vermogens boven 125.000 euro extra te belasten. Voordat je je daadwerkelijk inspant voor een dergelijke maatregel, zou ik je graag willen vragen waarom vermogens ‘op de bank’ aangepakt worden in dat plan, terwijl ‘vermogen in de eigen woning’ bijna volledig buiten schot blijft (op een verwaarloosbaar gemeentelijk belastinkje na… ). De argumentatie tegen dit plan, gebaseerd op mijn situatie en die van velen met mij, is namelijk de volgende:

    1) Ik zit qua gespaard vermogen boven de grens van 125.000 euro. Dat vermogen heb ik echter niet zomaar beschikbaar ‘voor de lol’, maar staat geparkeerd tot ik het een goed moment vind om het aan te wenden voor aankoop van een eigen woning. Ik vind dat mijn vermogen daarom gelijkgesteld moet worden aan ‘vermogen in de eigen woning’ en dus buiten schot moet blijven. Anders zou een zeer onrechtvaardige situatie ontstaan! Nu al heb ik er gigantisch de pest in dat mijn vermogen met effectief 1.2 % wordt belast, wat inclusief inflatie niet kan worden afgedekt door de huidige spaarrente, terwijl woningeigenaren buiten schot blijven.
    2) Terwijl ik uitkijk naar een eigen woning, huur ik in de vrije sector. Huurders in de vrije sector zijn een kleine groep mensen in Nederland die wel driedubbeldik voor alles meebetalen, maar zelf niets (niets!) terugkrijgen en dus fiscaal de meest benadeelde groep van Nederland zijn. Sociale huurders profiteren van lage huren vanwege gesubsideerd gebouwde woningen (door mij meebetaald), eigenwoningbezitters krijgen duizenden euro’s terug via HRA (door mij meebetaald), en ik krijg …. niets. Je begrijpt hopelijk dat ik bijzonder geïrriteerd word door dit soort plannen waarbij ik nog eens extra fiscaal wordt aangepakt terwijl de rest van Nederland van mijn inspanningen en zuinige levensstijl feestviert.

    Hoe moet het dan wel? Belast het totale netto gezinsvermogen, dus vermogen op spaarrekeningen én in de eigen woning gelijkelijk behandelen. Het moet eens afgelopen zijn met die al die miljarden die worden verspild om woningeigenaren een handje boven het hoofd te houden. Indien te moeilijk: hele belastingplan afschieten en wat anders verzinnen.

    Ik ben het met de PvdA eens dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, maar met dit soort plannen sloop je de cohesie én draagvlak uit de maatschappij. Ik ben in ieder geval niet van plan om me zonder slag of stoot leeg te laten zuigen door de overheid, alleen maar omdat ik zelf wil beslissen waar ik mijn vermogen in onderbreng (en voorlopig is dat geen eigen woning!). Ik wens je meer wijsheid toe in het verder uitwerken van jullie plannen.

    Met vriendelijke groet,

    Jeroen

  53. Adamus says:

    nhz,

    “Als iemand met 18 mag stemmen maar jaren later nog niet eens in staat is een financiele beslissing van formaat te maken, dan ziet het er slecht uit voor dit land (dat blijkt ook wel als je ziet wat er in de Tweede Kamer rondhangt).”

    Welke partijen hebben er garen bij gesponnen toen die leeftijd naar 18 ging? Het waren wel de linkse jaren 70/80.

  54. JR says:

    Meelezer: Er wordt niet te weinig gebouwd; er is jarenlang kunstmatig teveel vraag geweest.

    Daar heb je een goed punt. Jarenlang kon iemand met een laag inkomen behoorlijke bedragen lenen door bepaalde hypotheekconstructies. Hierdoor is er een grote groep mensen in de woningmarkt gestapt, vaak slecht geadviseerd en zelf geen capaciteiten te hebben om een weloverwogen beslissing te nemen op financieel gebied.

    De hoge vraag en ruime financiering heeft begin 21ste eeuw ervoor gezorgd dat we met astronomische vraagprijzen zitten.

    Waar ik me bont en blauw aan ergerde in de aflevering van P&W is het vermanende vingertje richting banken, en dan al helemaal van een tussenpersoon (Hypotheker) over financieerbaarheid. Als je beginnend ZZP bent heb je de zaakjes nog niet op orde, als je een jaarcontract hebt en net van school heb je wederom de zaakjes niet op orde. Erg logisch om dit niet te financieren alleen maar om de simpele reden om de mensen voor hun zelf in bescherming te nemen.

    Tevens is de financierbaarheid nog steeds goed mits je een vaste baan hebt en een modaal salaris. Heb je dat niet wacht dan maar af want de prijzen blijven toch wel zakken simpelweg om de reden dat weinig mensen het betalen kunnen.

  55. Jeroen says:

    Rectificatie vorige post van mij: na enkele minuten reply van Diederik waarin hij aangeeft dat ook aan de woningeigenaren kant iets wordt gedaan (afbouw HRA en vehoging EWF). Mijn reply: balans blijft toch zeer scheef staan.

    Hopelijk heeft het toch iets bijgedragen 🙂

  56. Adamus says:

    JR,

    “Waar ik me bont en blauw aan ergerde in de aflevering van P&W is het vermanende vingertje richting banken, en dan al helemaal van een tussenpersoon (Hypotheker) over financieerbaarheid. Als je beginnend ZZP bent heb je de zaakjes nog niet op orde, als je een jaarcontract hebt en net van school heb je wederom de zaakjes niet op orde. Erg logisch om dit niet te financieren alleen maar om de simpele reden om de mensen voor hun zelf in bescherming te nemen.”

    Bijna niemand krijgt meer een contract voor onbepaalde tijd…..! Ook in het onderwijs niet, maar daar neemt laatste werkgever alle opgebouwde rechten over van de vorige 🙂

    Btw: ABN is ook weer aan een reshuffle bezig onder personeel -en dus ook business.

  57. Adamus says:

    Jeroen,

    Van zijn fractiemedewerker 😉

  58. Adamus says:

    Jeroen,

    “Er moet iets aan de woningkant worden gedaan”. Er staat niet “er moet wat aan de spaarderskant worden gedaan”. Dus toch meer binnen willen harken.

  59. SchuurHuurder says:

    Dat valt mij alles mee van Diederik. Natuurlijk is zijn plan mbt afbouw HRA too little too late en een nog hogere boete op sparen is ronduit crimineel, maar wel goed dat hij ten minste antwoord. Waar ik zelf bang voor ben ik dat het belasten van vermogen boven de 125k pas stap 1 is. Na afbouw van HRA stoppen ze de huizen in box 3 en iedereen mag doodleuk vermogensrendementsheffing gaan aftikken over zijn/haar afbetaalde woning, eventueel met drempel voor de mensen met een goedkope woning, want die zijn natuurlijk zielig. Misschien nog wat erfpacht of servicekosten erbij en je hebt een forse maandelijkse last aan je afbetaalde koopwoning.

    Dan ga ik liever huren en pomp ik mijn vermogen met frisse tegenzin in een VBI.

  60. nhz says:

    De Markies: Mensen die willen weten hoe het zit (op slot= outpriced) komen echt wel op deze site terecht en lezen dan alle waarschuwingen.

    ach kom … zoals ik eerder al meldde, de jonge generatie ziet de Fabeltjeskrant (en Nieuwsuur) als de allerbetrouwbaarste nieuwsbronnen van Nederland. De staatspropaganda wordt geslikt voor zoete koek, waarom zouden ze nog op zoek gaan naar een tegengeluid? Ik zou wel eens een enquete willen zien die mensen vraagt waarom de huizenmarkt op slot zit; ik wed dat te hoge vraagprijzen niet in de top tien van redenen voorkomt.

    SchuurHuurder: Na de bonus op schulden een boete op sparen, het moet niet gekker worden.

    dat valt wel mee hoor, die boete op sparen. Als Samsom zijn zin krijgt dan betaal je straks evenveel belasting als de nominale spaarrente, dus van sparen is dan per definitie al geen sprake meer. En van risico op een te hoog vermogen al helemaal niet 🙂

    Bug: inderdaad; ik hou het dus op minstens 75% daling.

    Dus mijn zielige net niet, 2 onder 1 kapper in de randstad voor 92.5k. Dat is 1990 prijs voor inflatie.

    misschien zal het bij jou dan wat minder dalen, al lijkt 100K voor een 2 onder 1 kapper mij geen absurde prijs (als de HRA enz. enz. er aan gaat en de hyporente weer gewoon op 8-10% staat). Als het bij mij in de buurt 75% daalt dan zijn de prijzen nog steeds hoger dan in 1990 plus inflatie correctie.

    henk 6: Ik ben het helemaal niet eens met P&w

    OK 🙂

    Adamus: tijd.be/nieuws/pol…elt.9180905-3141.art

    Sint Obama. Goed voorbeeld doet volgen

    mijn stad heeft een nep-universiteit genaamd naar Roosevelt. Inderdaad, één van de grootste schurken uit de Amerikaanse geschiedenis die hier wordt voorgesteld als een heilige. Maar ja, er zijn dan ook talloze ambtenaartjes en ondernemers hier die daar een moddervette boterham aan overhouden; dan loont het om sprookjes te vertellen.

    Adamus: Welke partijen hebben er garen bij gesponnen toen die leeftijd naar 18 ging? Het waren wel de linkse jaren 70/80.

    en nu spint vooral PVV en VVD er garen bij. Ik herinner me uit de jaren ’80 de talloze medestudenten die stelden: ‘ik stem nu PSP want straks als ik afgestudeerd ben stem ik VVD’.

    Jeroen: Rectificatie vorige post van mij: na enkele minuten reply van Diederik waarin hij aangeeft dat ook aan de woningeigenaren kant iets wordt gedaan (afbouw HRA en vehoging EWF). Mijn reply: balans blijft toch zeer scheef staan.

    ik ben het met je eens en vind de reactie van Diederik slappe hap: de aanpak van deze groepen is totaal onvergelijkbaar, en het is duidelijk dat PvdA nog steeds de partij is van ver boven je stand leven op kosten van een ander, en het ‘eigen’ huis en maximale hypotheekschuld is daarin een centraal ingrediënt. Jammer omdat hij op een aantal andere terreinen wél goede (nieuwe) lijnen uitzet. Ik wed trouwens dat grote vermogens (vanaf een paar miljoen) ook buiten deze heffing vallen, want zijn partijgenoot Wouter heeft speciaal daarvoor SIV’s opgericht die slechts 0.15% belasting betalen in plaats van 1.2%; ik wed dat de Oranje’s er ook in grossieren.

    Adamus: Bijna niemand krijgt meer een contract voor onbepaalde tijd…..! Ook in het onderwijs niet, maar daar neemt laatste werkgever alle opgebouwde rechten over van de vorige 🙂

    inderdaad, en die vaste contracten van de oude generatie zouden de komende jaren ook wel eens onder druk kunnen komen. Zie wat er in Griekenland en Spanje boven de markt hangt.

  61. SchuurHuurder says:

    Correctie: of natuurlijk gewoon verhuizen.

  62. snorkel says:

    P&W video’tje kijken zonder Microsoft Silverlight of Windows Media:

    http://www.youtube.com/watch?v=pydsqtzMbko

    handig als je bijvoorbeeld op een Mac zit 😉

  63. Bug says:

    nhz

    misschien zal het bij jou dan wat minder dalen, al lijkt 100K voor een 2 onder 1 kapper mij geen absurde prijs (als de HRA enz. enz. er aan gaat en de hyporente weer gewoon op 8-10% staat). Als het bij mij in de buurt 75% daalt dan zijn de prijzen nog steeds hoger dan in 1990 plus inflatie correctie.

    bruto komt dat op 850 euro bij 9% rente inclusief aflossing excl belastingen etc. Totaal circa 1000 euro/mnd.
    Bij 2x Modaal komt dat op pakweg 27% van netto inkomen.
    Sorry, 130 verwacht ik absolute dieptepunt. maar denk dat de teller bij 180-190k zal blijven steken. is -50%.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*