Kees de Kort :”Liever Don Corleone dan Stef Blok”

Pensioenfondsen zijn bereid banken te financieren. Daardoor krijgen banken meer lucht om nieuwe leningen te verstrekken aan huizenkopers. De hypotheekrente die huizenbezitters betalen kan waarschijnlijk omlaag. “‘De bullshit-meter staat wel zó ver in het rood”, reageert BNR ‘s Kees de Kort.

“Dat is echt ongelooflijk. Hoe komt het nou toch dat allerlei verstandige mensen in Nederland totaal de weg kwijtraken als het gaat over de huizenmarkt”, vervolgt De Kort.

Hij legt het nog een keer uit. “Belangrijkste variabele voor de huizenmarkt is de arbeidsmarkt. Als de arbeidsmarkt goed is, mensen zeker van hun baan zijn en denken dat ze binnenkort meer gaan verdienen, neemt de vraag naar huizen automatisch toe. We weten allemaal dat de arbeidsmarkt er heel slecht voor staat en dat de vooruitzichten somber zijn: dikke min.”

Don Corleone
“Volgende variabele”, gaat De Kort verder, “is de overheid. Ik doe liever zaken met Don Corleone dan met Stef Blok. Niet dat Stef Blok persoonlijke een onaardige man is, maar het hele systeem van financiën, parlement, DNB, AFM, is volkomen, volkomen onbetrouwbaar. Als je een hypotheek wil hebben maar je hebt geen idee waar het naar toe gaat de komende jaren, ga je er niet eens om vragen. Tweede belangrijke min.”

bron: BNR Nieuwsradio

Share Button
Tagged with: ,
68 comments on “Kees de Kort :”Liever Don Corleone dan Stef Blok”
  1. maarten says:

    hoe heeft het bovenstaande met het volgende te maken:
    http://www.zerohedge.com/news/2013-03-12/mark-market-manipulation-hides-90-billion-losses-uk-banks
    weet iemand het?
    Worden onschuldige pensioendeelnemers geslachtofferd om de bonussen bij banken te rechtvaardigen? zelfs bij slechte leningen of hypotheken?

  2. Vosje says:

    op 1:46 schiet ie bijna uit z’n slof!!! Wel begrijpelijk overigens!!!

  3. Jan says:

    Gespot: Mensen die denken dat het weer beter gaat omdat ze crisismoe zijn.

  4. Harold says:

    Ja ja….Kees die zegt het wel !
    Nog een wonder dat hij nog steeds spreektijd krijgt.

    Andere media laten het wel uit hun hoofd en nodigen consequent andere “onafhankelijke specialisten” uit zoals G.Rukker etc.

    Waarom zouden pensioenfondsen NHG hypotheken kopen??? Vorlgens mij zat hier slechts 4% rente op…dat is toch veel te weinig rendement voor de pensioenfondsen?
    Ook de handeling-kosten lijken mij hoog als straks meer en meer verliezen via de NHG gecompenseerd moeten worden.

    Ondertussen heb ik mijn huurcontract weer met een half jaar verlengd. Deze starter blijft zitten waar hij zit.

  5. Expatter says:

    Volledig eens met Kees. Gelukkig wordt dit plan toch niks. Zolang de huizenprijzen te hoog zijn worden er niet veel nieuwe hypotheken afgesloten en blijft de woningmarkt op slot.
    Als het plan is dat de pensioenfondsen een deel van de bestaande hypotheken (met NHG) overneemt om de balansen van de banken te verbeteren dan ben ik helemaal klaar met het wanbeleid in Nederland en dan begin ik toch echt te geloven in een komplot.
    Heeft iemand een goede link naar het echte plan. In de media zijn er veel verschillen in de uitleg van het plan.

  6. Chateau Bellevue says:

    http://www.ftm.nl/copypaste/pensioenfondsen-willen-de-pensioenpot-openen-voor-banken.aspx

    @1 De geesten worden rijp gemaakt. De banken zijn de hypotheken zat en vrezen afwaardering.De hypotheken worden bij de pensioenfondsen gedumpt:”zodat de banken ademruimte krijgen om kredieten aan het mkb te doen” Haha! Dit is toch grappig als het niet zo triest was.
    De bank is de baas. PUNT Altijd en overal. Dat hebben we al bij de redding van prutsbank SNS gezien en dat zullen we nu weer zien bij de Rabobank als die in moeilijkheden komt. Of wellicht dat ze tegen die tijd al de rommel naar de pensioenfondsen hebben gesluisd, moeten we die gaan redden. Oh, nee; pensieonfondsen die kunnen gewoon korten of we passen de rekenrentes aan.

  7. tufkaj says:

    Shit, zit ik gewoon in een oud topic mijn verkoopstyling-tips te spammen 😉

    Ik heb me hoogst verbaasd over alle reacties vandaag. Vooral alsof het geld uit het niets wordt getoverd, of ‘eerst in het buitenland werd geïnvesteerd, waardoor we er niets aan hadden’.

    Als we investeringen in het buitenland terugschroeven ten gunste van onze bubble, droogt dus niet alleen het bedrijfskrediet hier op ten gunste van bakstenen, maar ook in het buitenland. Protectionisme, welke depressie is er niet groot mee geworden 😕

  8. Hugo says:

    Expatter: Heeft iemand een goede link naar het echte plan.

    Goede casus is gemaakt dat de EUro pas kan functioneren als er een vrije (alleen fysieke) goudmarkt is. Hier een tijdslijn. http://fofoa.blogspot.nl/2013/02/checkmate.html

    Om het verhaal te begrijpen ben je wel wat uurtjes zoet. Ik kan je aanraden om Another, FOA en FOFOA in zijn geheel te lezen. Enjoy.

  9. maarten says:

    dit lijkt me toch een leuk huisje voor een goed prijsje:
    http://www.funda.nl/koop/schellinkhout/huis-47350539-dorpsweg-46/kenmerken/

  10. Michel says:

    Kees begrijpt het. Als de pensioenfondsen zonodig in de hypotheken willen, laat ze dan zelf hypotheken gaan afsluiten, direct zonder middleman zoals de bankiers. Beetje de banken spekken en de pensioenpremiebetalers zitten met de gebakken peren, die worden onderhand driedubbel in het kwadraat gepakt, hier in Nederland.

    Wanneer vrije keuze tussen enkele pensioenfonden, zodat jezelf een keuze qua investeringsportfolio, risico’s en beleid kunt maken? Waarom moeten wij verplicht en ongewenst met deze ongein mee doen? Willens en wetens de boel verder opnaaien?

  11. Expatter says:

    Chateau Bellevue,

    Bedankt voor de link. Helaas, we are f…..ed!

  12. Floor says:

    tufkaj,

    Tufkay, ga eens voor de meute uitdenken, of dacht je nu echt dat ze op financiëel gebied in Frankfurt volledig gestoord zijn?
    Het valt mij van KdK heel erg tegen, had hem hoger ingeschat.
    Pensioenen belegd in landen die dadelijk nog met een euro zitten die 85% in waarde gedaald is nadat Duitsland & co. eruit gestapt zijn, lijken mij geen goed idee.
    En nee, de huizenprijzen houden niet op met dalen hierdoor, deze truuk is er uitsluitend voor de banken.
    En die banken gaan echt niet ineens meer geld uitlenen hierdoor, er wordt uitsluitend voorkomen dat er binnenkort weer eentje koppie onder gaat, eentje die echt TBTF is.

  13. Bug says:

    Expatter:
    Volledig eens met Kees. Gelukkig wordt dit plan toch niks. Zolang de huizenprijzen te hoog zijn worden er niet veel nieuwe hypotheken afgesloten en blijft de woningmarkt op slot.
    Als het plan is dat de pensioenfondsen een deel van de bestaande hypotheken (met NHG) overneemt om de balansen van de banken te verbeteren dan ben ik helemaal klaar met het wanbeleid in Nederland en dan begin ik toch echt te geloven in een komplot.
    Heeft iemand een goede link naar het echte plan. In de media zijn er veel verschillen in de uitleg van het plan.

    Ik zou ook graag een link krijgen naar het echte echte echte plan ;-|

  14. Bug says:

    maarten:
    dit lijkt me toch een leuk huisje voor een goed prijsje:
    funda.nl/koop/sche…rpsweg-46/kenmerken/

    Die willen er wel heel graag vanaf. Daar kan best nog wel wat van af.

  15. De ontwikkelaar says:

    @7 Leuk huisje voor een mooi prijsje?

    Lijkt op het eerste gezicht misschien, maar wie wil daar wonen? Bouwjaar 1906, isolatie gedeeltelijk dubbel glas.

    Die oude huizen zijn uiteindelijk niet fatsoenlijk te isoleren. Vergeleken met een nieuwbouwhuis minimaal dubbele stookkosten, die de komende jaren blijven stijgen.

    Ook al ziet het er aardig uit, slopen is het beste.
    En dan is 675,-/m2 veel te duur.

  16. Dawg says:

    tufkaj,

    Expatter: Heeft iemand een goede link naar het echte plan. In de media zijn er veel verschillen in de uitleg van het plan.

    Ik lees op RTL Z onder andere:

    ‘Het plan zou als volgt moeten gaan werken: Banken verkopen hun beste hypotheken, die met een Nationale Hypotheekgarantie (NHG), aan de staat. De overheid staat volledig garant voor de hypotheken. Het geld dat vrij komt kunnen banken dan weer uitlenen aan bedrijven en consumenten. De verwachting is dat pensioenfondsen de hypotheken gaan kopen, omdat de Staat volledige garantie geeft.”

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2013/11/doorbraak-over-vlottrekken-huizenmarkt.xml

    Banken verkopen hun beste hypotheken aan de Staat….. Noem me paranoide, maar ik zie hier een bad bank in the making. Met de pensioenfondsen als financiers. Garantie hier en garantie daar, door uiteraard (wie anders)de belastingbetaler. (Waarom toch die garanties zo benadrukken als die hypotheken toch al onder NHG waren afgesloten? Is er iets mis met dat fonds?)

  17. eric406 says:

    De ontwikkelaar:
    Vergeleken met een nieuwbouwhuis minimaal dubbele stookkosten, die de komende jaren blijven stijgen.

    Dit is deels op te vangen door elk jaar 10% extra verbruik op te geven. Bouw je een buffertje op. 🙂

  18. Bug says:

    Dawg

    Garantie hier en garantie daar, door uiteraard (wie anders)de belastingbetaler. (Waarom toch die garanties zo benadrukken als die hypotheken toch al onder NHG waren afgesloten? Is er iets mis met dat fonds?)

    Tuurlijk niet. Ga maar rustig slapen.

  19. Bug says:

    eric406: Dit is deels op te vangen door elk jaar 10% extra verbruik op te geven. Bouw je een buffertje op.

    Das ook een manier van kosten beheersing

  20. Dawg says:

    Floor: En die banken gaan echt niet ineens meer geld uitlenen hierdoor, er wordt uitsluitend voorkomen dat er binnenkort weer eentje koppie onder gaat, eentje die echt TBTF is.

    Kan bijna niet anders. Al dat geld dat inmiddels naar de banken is gegaan om ze van de rotzooi op hun balans af te helpen heeft geen spat geholpen voor het op gang krijgen van de kredietverlening. Lijkt alleen maar een voorwendsel om de belastingbetaler/premiebetaler op te laten draaien voor de bankentroep.

  21. Dawg says:

    En, godverdomme, je kon één, twee jaar geleden al weten welke kant het op zou gaan toen de eerste luchtbalonnetjes werden opgelaten door de bekende talking heads. Na de eerste ontkenningen/afwijzingen het langzame inmasseren van de boodschap bij het grote publiek met berichten over moeizame onderhandelingen die doorsijpelen in de media. Steeds minder principiele afwijzingen en meer heen en weer gepraat over de mitsen en maren. Tot het publiek murv is en de regenten kunnen melden het eens te zijn geworden.

  22. Bug says:

    Dawg:
    En, godverdomme, je kon één, twee jaar geleden al weten welke kant het op zou gaan toen de eerste luchtbalonnetjes werden opgelaten door de bekende talking heads. Na de eerste ontkenningen/afwijzingen het langzame inmasseren van de boodschap bij het grote publiek met berichten over moeizame onderhandelingendie doorsijpelen in de media. Steedsminder principiele afwijzingen en meer heen en weer gepraat over de mitsen en maren. Tot het publiek murv is en de regenten kunnen melden het eens te zijn geworden.

    Rustig inademen en rustig uitademen, rustig inademen en weer rustig uitademen ….. Hummmmmmmmmmmmmmm

  23. trol(erik) says:

    Conform mijn belofte. Hypotheken gaan gewoon weer gegeven worden, en alle sociale huren gaan als een speer naar de max. En dan de mensen die kunnen kopen echt kopen, de knop moet mischien nog even om, maar het gaat gewoon gebeuren. Huizenprijzen zullen vanaf de onderkant van de markt gaan stabiliseren. De relatief oudere huizen zullen steeds meer marktwaarde gaan verliezen omdat er straks spaargeld meegenomen moet worden om te verbouwen. Mijn advies blijft. Koop een niet te duur huis op een goede locatie en niet te oud en zorg dat je genoeg geld overhoud om het huis te onderhouden. Einde van de rit ben jij degene die nog kan genieten van je pensioen(mocht je het halen natuurlijk…) Heb je veel geld en/of ben je zelf heel handig, wacht nog jaartje of 1,5 en koop dan een wat oudere woning en knap het langzaam van je eigen centen op. Huren zijn voor heel veel mensen straks niet meer te betalen!

  24. asd says:

    “Pensioenfondsen een grotere rol geven”, zegt Van Dijkhuizen, voormalig thesaurier-generaal van Financiën? “Mogen” pensioenfondsen en verzekeraars een grotere rol spelen in de financiering van hypotheken in een huizenmarkt, die op stervensna dood is? Alleen maar om tegen de verdrukking in de prijzen hoog te houden en de banken te ontlasten? Zouden die pensioenfondsen zo dom zijn, daarin te trappen?

    Het idee wordt overigens mooi gepresenteerd: de redelijk veilige NHG hypotheken- portefeuille van banken zou aan een centrale institutie moeten worden overgedragen, die daarmede obligaties op de kapitaalmarkt kan uitgeven. Alles in de hoop, dat pensioenfondsen daarin mee zullen gaan.

    Ik zie niet in, dat, wanneer banken weliswaar wat lucht krijgen maar met risicovollere hypotheken blijven zitten, “de consument” daar dan terecht kan tegen een lager rentepercentage (zeker minus 0,71234%?),zodat het vertrouwen in de woningmarkt wordt hersteld?

    Gelukkig is de voormalig topambtenaar van Financiën wel zo link, dat hij van zijn eigen voorstel zegt dat “er voorlopig geen garantie op succes kan worden gegeven” en dat er voorlopig alleen maar wordt gepraat.

    Mocht Van Dijkhuizen desalniettemin noch een laatste restje hoop koesteren, dan zal dat als sneeuw voor de zon verdwijnen, wanneer hij het scherpzinnige standpunt van macro-econoom Kees de Kort tot zich laat doordringen. Zoals Kees zegt: “hebben ze niet eens het idee waar het de komende jaren naar toe gaat”.

    Pensioenfondsen kijken bijvoorbeeld ook over de grens, w.o. naar Brussel en daar word je niet vrolijk van.

    Zo zijn o.l.v. de ECB centrale banken in Europa bezig met de inventarisatie van de rijkdom van hun burgers, pas te publiceren nadat Cyprus met een reddingsoperatie is geholpen. Dat betekent een stuk politieke springstof. Men wil voorkomen, dat enquetegegevens over Cyprus gebruikt zullen worden om de miljarden van het reddingsprogramma voor dat land ter discussie te stellen.

    Huishoudens in Europa worden namelijk gevraagd hoeveel geldvermogen ze bezitten, wat de waarde is van hun duurzame consumptiegoederen, zoals auto’s en juwelen, welke marktwaarde hun huis heeft en hoe hoog hun schulden zijn. De uitkomsten geven het totaal netto-vermogen weer.

    De Centrale Banken beogen met hun actie nauwkeurige gegevens over armoede en rijkdom bij de burgers te verzamelen: zoals de crisis laat zien, kan een klein deel der bevolking met hoge schulden een belangrijke invloed hebben op marktontwikkelingen.

    Daarom richt het onderzoek zich op de werking van de geldpolitiek, de invloed van consumentenschulden en vermogenseffecten op de bestedingen.

    Alweer zit deze enquête vol politieke springstof:inwoners van Cyprus zijn met 87.000 Euro per huishouden net zo vermogend als de Spanjaarden, maar rijker dan de Portugezen en Grieken;
    Italië komt zelfs op 164.000 Euro per huishouden, waarmee Duitsland met 135.000 Euro per huishouden tussen Cyprus en Italië zit;
    Estland en Slowakije met resp. gemiddelde waarden van 21.000 en 19.000 Euro per huishouden behoren tot die landen, die voor de rijkere EU-landen – met hoge schulden – de aansprakelijkheidsrisico’s voor hun rekening moeten nemen. Het definitieve onderzoek zal op zijn vroegst in April door de ECB worden gepubliceerd.

    Dat kan voor de Noord Europese EU-staten ongunstig uitpakken met als gevolg voortgaande bezuinigingen en verlies van inkomen in de komende tijden.

    Toch geen aanlokkelijk perspectief om in NL een 50 à 70% procent te duur huis te kopen. Daar kan geen 0,71234% hypotheekrenteverlaging met inschakeling van de pensioenfondsen tegen op!

    Zo bezien is het idee van de voormalige ministerieambtenaar, enthousiast gesteund door de minister van Financiën, gebaseerd op gebakken lucht, of zoals onze slimme macro-econoom zegt: “Ze weten niet eens, waar ze het over hebben”.

    Tja en als de politieke springstof, die alom aanwezig is, echt tot ontbranding komt, zeg dan maar dag met je handje tegen de EU(RO). Staan er weer ander mensen op met ideeën de NL-huizenmarkt uit het slop te halen. En zo bereikt tegen 2020 de huizenmarkt pas zijn evenwicht. Hopelijk zonder de pensioenfondsen aan te spreken.

    Last but not least zal vooral de mentaliteit bij banken om moeten: vandaag nog een RABO-bank meisje horen kermen, dat die bonussen nodig zijn om gemotiveerd te blijven!

  25. Maria says:

    Dawg:
    tufkaj,

    Ik lees op RTL Z onder andere:

    ‘Het plan zou als volgt moeten gaan werken: Banken verkopen hun beste hypotheken, die met een Nationale Hypotheekgarantie (NHG), aan de staat. De overheid staat volledig garant voor de hypotheken. Het geld dat vrij komt kunnen banken dan weer uitlenen aan bedrijven en consumenten. De verwachting is dat pensioenfondsen de hypotheken gaan kopen, omdat de Staat volledige garantie geeft.”

    rtl.nl/components/…kken-huizenmarkt.xml

    Banken verkopen hun beste hypotheken aan de Staat….. Noem me paranoide, maar ik zie hier een bad bank in the making. Met de pensioenfondsen als financiers. Garantie hier en garantie daar, door uiteraard (wie anders)de belastingbetaler. (Waarom toch die garanties zo benadrukken als die hypotheken toch al onder NHG waren afgesloten? Is er iets mis met dat fonds?)

    Helemaal goed!!

  26. Maria says:

    Dawg:
    En, godverdomme, je kon één, twee jaar geleden al weten welke kant het op zou gaan toen de eerste luchtbalonnetjes werden opgelaten door de bekende talking heads. Na de eerste ontkenningen/afwijzingen het langzame inmasseren van de boodschap bij het grote publiek met berichten over moeizame onderhandelingendie doorsijpelen in de media. Steedsminder principiele afwijzingen en meer heen en weer gepraat over de mitsen en maren. Tot het publiek murv is en de regenten kunnen melden het eens te zijn geworden.

    Helemaal eens!!

  27. Maria says:

    Breed enthousiasme:

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11698/Kabinet-Rutte-II/article/detail/3408146/2013/03/12/Breed-enthousiasme-over-nationaal-hypotheekplan.dhtml

    Ik heb lang gedacht, sinds 2011, dat dit plan het niet zou halen. In 2011 trof ik een directeur van een zeer grote WOCO en fervent D’66 aanhanger op vakantie in Engeland.

    Waar ik mij zorgen over maakte, onze pensioenpotten waren groot genoeg om onze schuld op te vangen.
    Ik had gedacht dat ze niet zo stom waren om erin te trappen, maar toch!

    Geschreven in 2011, voor onze vakantie:

    48.Maria Zegt:
    17 July 2011 om 12:14 am (Quote) (Reply)

    @44 Dow Jones

    Ik ga het opdelen in stukjes waarvan ik denk dat ik een bijdrage zou kunnen leveren:

    De komende decennia zullen institutionele beleggers – zoals pensioenfonden – échte, tastbare resultaten moeten laten zien. Er zal écht geld moeten worden uitgekeerd dat door echte gepensioneerden met zuinige hand zal worden uitgegeven.

    Pensioenfondsen en hun beheerders en beleggers rekenen nog steeds met een te hoog percentage. Ze moeten wel willen ze voldoen aan hun verplichtingen. Maar een rendement van 11 % op vastgoed zie ik toch echt niet meer gebeuren. De helft zou in de huidige markt, zowel in bedrijfsonroerend goed als in particuliere verhuur een mooi rendement zijn. Helaas, niet voldoende om aan de verplichtingen te voldoen.

    Waarom niet?
    Omdat iedereen rondom het beheer van pensioengelden heeft geacteerd alsof het geld niet op kon. Moet ik het uitleggen, nee, kijk maar naar de gebouwen die zijn neergezet, de auto’s die de directie rijdt, het aantal personeelsleden en niet te vergeten de mediakosten voor het vergroten van de “exposure”.

    In een Elsevier van enige tijd geleden stond een stuk over Drees. De quote van hem ben ik even kwijt maar de basis is: “Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen”.

    En dat zijn de pensioenfondsen vergeten.”

    Behalve het aflossen van onze hypotheken, zullen we in de toekomst moeten sparen om een stukje eigen geld te hebben, absurd belast, uiteraard, om nog een klein beetje te hebben voor als we in de gelegenheid komen om minder te kunnen gaan werken!

    In plaats van verkleining van onze huidige hypotheekschuld wordt er gezocht naar verruiming, ten bate van onze bijna allemaal nationale “Banksters”.

    Iemand al een plan voorbij zien komen om de huidige spaarhypotheken te gebruiken voor aflossing van onze nationale hypotheekschuld.

    Iemand al nagedacht over afschaffing van huidige HRA, voor alle gevallen en verlaging van de IB, nog niet gezien!

    Ooit al aan gedacht dat, mocht bovenstaand gebeuren, er mensen zijn die ruimte hebben om bestedingen te doen.

    Dat heet, met boerenverstand, uitgeven!!!!

    Alles wordt in het werk gesteld om “the Banksters” in leven te houden!

    Wie het nu nog niet kan zien, is ziende blind!!
    Rente op rente op rente!!

    Een begrotingstekort van 3 en meer %.
    Als u en ik zo ons huishoudboekje sluitend moesten krijgen, was er al lang een streep door heen gehaald!

    Spaargeld, waarvan mensen in een later stadium moeten leven (!!!!!!!!) wordt aangewend om de banken van hun zelfgekozen lasten te ontzien.

    Het stuk wordt te lang, maar ik ga weer een keer mijn brief aan Pietje Moerland herhalen!!

  28. Maria says:

    En nog een keer met als rampzalige conclusie dat we uitgekomen zijn bij het stuk van Thomas Jefferson. Om met Frans te spreken: “We are all doomed!!

    1.Maria Zegt:
    24 August 2011 om 1:16 am (Quote) (Reply)

    Geachte heer Moerland, beste Piet,

    Je voorstel inzake het schrappen van de aflossingsvrije hypotheek kan ik helemaal ondersteunen.

    Maar, door niet af te lossen is er toch bij de banken het meeste rendement terecht gekomen, of niet dan?

    Nu we in een neergaande spiraal terecht zijn gekomen, buiten de schuld van de meeste hypotheekgevers, wordt er enstig aan de bel getrokken.

    Vooral door de Rabobank, die als grootste hypotheeknemer, ook het meeste op het spel heeft staan.

    Ik ben geschrokken van de hoeveelheid geld die jullie van de FED geleend hebben.

    Ik schrik nog iedere dag, en dat al een aantal jaren, van de risico”s die er genomen zijn en nog iedere dag worden genomen.

    En dat, beste Piet, ten koste van hard werkende en goed-gelovige mensen, die hun lot hebben gelegd in de handen van de Rabobank en andere banken.

    Schulden moeten afgelost worden Piet, helemaal mee eens.

    Wij hebben, mensen in privé, banken, bedrijven en overheid al een te groot voorschot genomen op de toekomst, waarmee we onze kinderen en kleinkinderen opzadelen.

    Maar Piet, hebben jullie nu, als “banksters” zo anders gedaan als jullie hypotheeknemers?

    Wat je niet hebt, kun je niet uitgeven, maar jullie hebben het wel gedaan!

    De vraag is, beste Piet, of wij, iedereen, jullie risico moeten dragen en ik dacht het niet!

    Toen het jullie uitstekend ging, met absurd luxe kantoren links en rechts, heb ik van jullie niets vernomen.

    Dan heet het: privatisering, alleen als het slecht gaat, gaan we socialiseren.
    Werkelijk, het kan niet waar zijn!!

    Piet, eens met je voorstel inzake aflossingsvrije hypotheken.
    Eens met het stoppen van huursubsidie en hypotheek rente aftrek, met een bepaalde periode.

    Maar voor jou geldt, net als voor je mede “banksters” en iedereen die te grote risico’s heeft willen lopen voor een groot rendement:

    Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten!

    Dan maar, net zoals zovelen, de buikriem aantrekken.

    Wij willen als land toch niet eindigen als onderstaand:

    “If Dutchmen ever allow banks to control the issue of their currency, first by inflation and then by deflation, the banks will deprive the people of all property until their children will wake up homeless.”
    bron: Thomas Jefferson

    Vriendelijke groet,

    Maria

  29. Maria says:

    Ach, wat moeilijk doen, Jaap van Duyn heeft het al voorgekauwd:

    “Sparen Nederlanders nog wel?

    Het gevolg van de Amerikaanse bestedingsdrift is dat de spaarquote van gezinnen in de VS al een aantal jaren rond nul ligt. In de jaren tachtig spaarden Amerikanen nog gemiddeld 8% van hun beschikbaar inkomen. Alom wordt die spaarquote van nul gezien als het beste bewijs van de slechte staat waarin Amerika verkeert. Ze besteden daar maar raak en dat moet wel fout aflopen. Maar voor we in Nederland met het opgeheven vingertje gaan zwaaien, is het wel goed dat mensen zich realiseren dat de spaarquote van Nederlandse gezinnen sinds 2003 ieder jaar negatief is geweest. Niet nul als in Amerika, maar negatief. In 1995 spaarden we nog 5%. Nu besteden we dus ons hele beschikbare inkomen en dan nog wat extra. We ontsparen. Maar de nationale spaarquote is toch positief? Ja, maar dat komt voor wat betreft de gezinnen omdat er voor ons gespaard wordt, via de pensioenfondsen. Nederlanders zijn gedwongen spaarders geworden. Dankzij ons kapitaaldekkingsstelsel kunnen werknemers zich permitteren hun hele inkomen uit te geven.

    bron: Jaap van Duyn”

    “Ja, maar dat komt voor wat betreft de gezinnen omdat er voor ons gespaard wordt, via de pensioenfondsen. Nederlanders zijn gedwongen spaarders geworden. Dankzij ons kapitaaldekkingsstelsel kunnen werknemers zich permitteren hun hele inkomen uit te geven.”

    En dat laatste kan nu helaas niet meer.
    U moet zelf gaan sparen voor uw pensioen!

    Hoe u dat doet zal ons, eigenlijk, een worst wezen, want, wat van u was, is nu van ons!!!!

    Uw hebt jaren zelf verdiend geld gespaard ten bate van uwzelf, maar wij beslissen nu wat ermee gaat gebeuren!!

    We weten dat we een steeds groter gedeelte van uw (ons) inkomen opeisen in de vorm van vaste lasten maar noodzaak blijft om zelf te sparen voor uw:
    ziektekosten, pensioen, studiepot voor uw kinderen, zorg voor uw ouders, sociale voorzieningen in uw gemeente en ga zo maar door!

    Hoe u dat op gaat lossen met steeds hoger worden woon/hypotheeklasten zal ons een rotzorg zijn.

    Wij moeten regelen dat “onze banken” (Banksters) intact blijven!

    Waarom????????

  30. Frans says:

    Chateau Bellevue:
    ftm.nl/copypaste/p…nen-voor-banken.aspx

    @1 De geesten worden rijp gemaakt. De banken zijn de hypotheken zat en vrezen afwaardering.De hypotheken worden bij de pensioenfondsen gedumpt:”zodat de banken ademruimte krijgen om kredieten aan het mkb te doen” Haha! Dit is toch grappig als het niet zo triest was.
    De bank is de baas. PUNT Altijd en overal. Dat hebben we al bij de redding van prutsbank SNS gezien en dat zullen we nu weer zien bij de Rabobank als die in moeilijkheden komt. Of wellicht dat ze tegen die tijd al de rommel naar de pensioenfondsen hebben gesluisd, moeten we die gaan redden. Oh, nee; pensieonfondsen die kunnen gewoon korten of we passen de rekenrentes aan.

    Voor de neus weggekaapt…
    Dit is precies wat ik dacht, dus ben er helemaal mee eens! 🙂

  31. Frans says:

    Maria: Helemaal eens!!

    Helemaal mee eens!!!

    Ik moet zeggen dat ik blij verheugd ben over de reacties: veel mensen die het spel doorhebben, eindelijk!! 🙂 🙂 :-):-) 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

  32. ll says:

    Na zoveel zon van Frans dan nu ff over onze Zonnekoning, hier wel bekend ……..

    De pensioenfondsen zijn ‘binnen’, weer een succesverhaal voor hem dus, en nu is de speer gericht op de Gasgelden bij de Provincies, nog zo’n 20 miljard dood kapitaal proberen binnen te harken.

    Dan is NL volledig leeggezogen door de Hoogehuizenprijzenminnenden………, en voorlopig aan de grond………Alles is dan op, alle potjes leeg, het was inderdaad een Monopolyspelletje.

    Uithuilen, schulden betalen, pay back time, en daarna opnieuw beginnen…….

  33. Draaikont says:

    trol(erik):
    Huren zijn voor heel veel mensen straks niet meer te betalen!

    De huizenprijzen wel dan?

  34. Ronald e says:

    Nog niet alle potjes zijn leeg, er zit nog een flink kapitaal in woekerpolissen. Deze individuele potjes zouden gebruikt kunnen worden om af te lossen, een maatregel waarmee de LTV ratio in ieder geval wel verbeterd en een goede manier om al die afgebroken polissen op te ruimen. Of gaan de verzekeringen dan dwars liggen?

  35. tufkaj says:

    Draaikont: De huizenprijzen wel dan?

    Beiden niet. Gevolg: bezettingsgraad stijgt. Gevolg: vraag daalt. Gevolg: overheid moet nieuwe maatregelen nemen om nog meer mensen tot kopen te dwingen. Geld vangen voor een vergunning om met meer dan twee volwassenen in een huis te mogen wonen bijvoorbeeld.

  36. tufkaj says:

    Floor: Tufkay, ga eens voor de meute uitdenken, of dacht je nu echt dat ze op financiëel gebied in Frankfurt volledig gestoord zijn?

    Frankfurt?

  37. Michel says:

    tufkaj: Beiden niet. Gevolg: bezettingsgraad stijgt. Gevolg: vraag daalt. Gevolg: overheid moet nieuwe maatregelen nemen om nog meer mensen tot kopen te dwingen. Geld vangen voor een vergunning om met meer dan twee volwassenen in een huis te mogen wonen bijvoorbeeld.

    Volgens mij geldt dat in Amsterdam al! De wethouder gaat dit met verve handhaven. Je weet wel de man die verplicht stelt, een pied a terre te verhuren.

    Een woning, (twee huishoudens)delen zonder vergunning? –>> Uitzetting en hoge boetes.
    Of je moet even 8 procent van de WOZ waarde aftikken voor een vergunning.

    Leuker kunnen ze het niet maken daar in Amsterdam.

  38. Bor de Wolf says:

    ll,

    Juistem, dat geld moet natuurlijk ook in de bodemloze put en er moet vooral veel van gebouwd gaan worden.

    Kom dagelijks langs provinciegebouw Utrecht: die is net uit zijn oude paleis naar een nieuw paleis verkast (een deur verder). Dat nieuwe paleis was voorheen Fortis hoofdkantoor, en is op de top gekocht. Oude paleis provincie bleek niet te verkopen of te verhuren, wordt nu gesloopt. Ernaast wordt het oude paleis van de genationaliseerde ASR verzekering gesloopt. Daarnaast staan nog twee panden leeg: oude paleis van de FNV en een brand new dingetje waar al twee jaar ‘turnkey’ enorme units gehuurd kunnen worden.

    Dus: als de sodemieter bouwen met die provinciemiljarden, want er is vraag.

    Waarom worden die miljarden niet ingezet in het omscholen van die bouwvakkers? Vraag genoeg naar het juiste personeel, alleen niet naar bouwvakkers.

    Het probleem is volgens mij dat de echte machthebbers, lui als Blok en Rutte, gewoon nul komma nul idee, visie, of begrip hebben, en geen seconde voor zichzelf nadenken. Ze voeren klakkeloos uit wat VNO en andere gevestigde belangen ze voorschotelen, constant met het gevoel in de buik van het konijn in de headlights van de tv cameras.

  39. Bor de Wolf says:

    tufkaj,

    Heb je grafiek gezien, maar zie alleen een dikke wolk punten zonder structuur.

    Ik zou trouwens verwachten dat de TVT in boomerbuurten korter is. Niet omdat zij nu zo vrijgevig zijn, maar omdat ze überhaupt kunnen zakken in prijs. Jongere verkopers zitten vast aan hun prijs wegens restschuld. Dat is natuurlijk maar een parameter, maar toch.

  40. Floor says:

    tufkaj,

    Jep Frankfurt, daar wordt alles bedisseld.
    Het beest is zo groot dat je ‘m niet meer ziet.
    Allemaal voorbereidende maatregelen voor wanneer die euro ploft, het is niet anders.
    Het feit dat deze drastische maatregelen kennelijk noodzakelijk zijn (die pensioenpotten hier investeren) spreekt boekdelen als je het mij vraagt.
    En ja, natuurlijk gaat het erom om die banken te redden en ja natuurlijk is het volk de lul, maar dat waren we toch al. Het redden van de huizenmarkt is niet het doel, meer het vangen van twee vliegen in één klap, want waar zou je die pensioenpotten anders in moeten investeren hier in Nederland? En nee, natuurlijk is het allemaal niet eerlijk, maar dat krijg je ervan wanneer je onmogelijke, slecht opgezette doelen zoals het invoeren van die euro, nastreeft.
    Het is nu gewoon proberen te redden wat er te redden valt, want het kwaad is reeds lang geleden geschied.
    Ik ga er hierbij trouwens wel vanuit dat het om het momenteel belegde pensioengeld in de zuidelijke staten incl. Frankrijk gaat.

  41. j. jansen says:

    Wordt verpakt als een “zegen” voor de woningmarkt en kredietmarkt. Is gewoon natuurlijk een reddingsboei voor de banken en dan met name de Rabobank.

  42. afbetaalde huiseigenaar says:

    j. jansen,

    precies.. de rabo moet gered worden.. nog een nationalisatie gaat niet.. het fin. image van NL is dan helemaal onder het vriespunt.. ergo: pensioenen opfikken

  43. renren says:

    Ronald e:
    Of gaan de verzekeringen dan dwars liggen?

    Die doen niets anders.

  44. Keesje says:

    Michel,

    Binnenkort: panden worden in 10-en van 5 m2 met eigen deurbel en huisnummer opgeleverd zodat er een legaal huisadres is, dat alleen als postadres gebruikt wordt, want eigenlijk woont ie toch wel gezellig en voordelig samen met zijn partner in het koop of huurhuis om alle belastingverhogende maatregelen te ontlopen ( huurverhoging, eigen wia en of wao uitkering voor alleenstaanden, meer kinderopvangtoeslag enz enz…)

  45. snorkel says:

    Expatter: Als het plan is dat de pensioenfondsen een deel van de bestaande hypotheken (met NHG) overneemt om de balansen van de banken te verbeteren dan ben ik helemaal klaar met het wanbeleid in Nederland en dan begin ik toch echt te geloven in een komplot.

    Ga daar maar gerust van uit: Het plan is bedacht door van Dijkhuizen, die hierna bij de ABN Amro gaat werken, waar de hoogste baas Zalm vorige week heeft gezegd dat de totale hypotheekportefeuille van dé bank niet zal groeien de komende tijd (lees: bedrag per hypotheek groeit nog steeds en zal dit blijven doen, dus een afname in aantallen) – Het grote deleveragen is begonnen, op kosten van onze (toekomstige) gepensioneerden!

  46. Bug says:

    maria :

    Iemand al een plan voorbij zien komen om de huidige spaarhypotheken te gebruiken voor aflossing van onze nationale hypotheekschuld.

    Nee natuurlijk niet. Dat geld is alweer uitgezet aan de nieuwe hypotheek gevers dus dat kan niet of mogelijk voor maximaal 25 % van de huidige inleg waarde.

    Waar moeten de banken het geld vandaan halen om gemiddeld circa 6% rendement op het ingelegde premie uit te keren en ook nog hun bonus, salarissen, mooi panden met natuursteen etc te betalen.

    Bubbeltje bubbeltje in de lucht wie heeft de grootste van de deze hele mondiale klucht.

    Dit gaat niet goed komen.

    Had ik jullie al verteld dat ik een aflosvrije/beleg hypotheek heb ? en zelf de aflossing regel. Begrijp je nu waarom?.

  47. Keesje says:

    Het liefst zou ik mijn opgbouwde pensioen per direct op een spaarrekening willen zetten of ZELF in mijn hypotheek stoppen…..

    De pensioenfondsen overal, zullen door vergrijzing flink aangesproken gaan worden en alleen daarom zullen de aandelen enz die ze bezitten minder waard gaan worden….wie wil er daar in een markt die geld wil hebben veel betalen voor die papiertjes…tulpenmanie?

  48. Keesje says:

    Bug,

    Ik begrijp dat je aflossingsvrij hebt(en je zo verstandig bent om wel verantwoordelijkheid te nemen omregelmatig af te lossen voor de einddatum) maar beleggingshypotheek……moet je daar niet heel snel van af? Of ben je die versneld aan het aflossen voooor deaflossingsvrie hypotheek?

  49. Bug says:

    Ronald e:
    Nog niet alle potjes zijn leeg, er zit nog een flink kapitaal in woekerpolissen. Deze individuele potjes zouden gebruikt kunnen worden om af te lossen, een maatregel waarmee de LTV ratio in ieder geval wel verbeterd en een goede manier om al die afgebroken polissen op te ruimen. Of gaan de verzekeringen dan dwars liggen?

    Zie 47. Alleen komt het de banken niet zo goed uit. Vandaar dat de men nu niet zo zitten te springen dat bestaande hypotheken omgezet worden naar annu’s.

  50. snorkel says:

    trol(erik): Koop een niet te duur huis

    Waren er maar ‘niet te dure huizen’ te koop… Nog wat jaartjes wachten, dan zijn veel huizen niet meer te duur. Huizen die nog wel te duur zijn zullen worden geconfisceerd door banken, doorverkocht aan beleggers (misschien zelfs pensioenfondsen?) en via speciale verhuurbedrijfjes worden terugverhuurd aan de originele ‘eigenaar’.

    De VS is ons voorland, wat dan weer ironisch is omdat wij New York en Wall Street (wal straat, a.k.a. de wallen) gesticht hebben. Dit alles in opdracht van de VOC, het eerste bedrijf ter wereld dat aandelen uitbracht en groot is geworden door… de tulpenmanie (en een beetje slavenhandel on the side)!

    Mijn tip aan huizenbezitters; zorg dat je nu als de wiedeweerga van je huis afkomt, want anders wordt het over een paar jaar ingenomen door de bank.

  51. Bug says:

    Keesje:
    Bug,

    Ik begrijp dat je aflossingsvrij hebt(en je zo verstandig bent om wel verantwoordelijkheid te nemen omregelmatigaf te lossen voor de einddatum) maar beleggingshypotheek……moet je daar niet heel snel van af? Of ben je die versneld aan het aflossen voooor deaflossingsvrie hypotheek?

    Heb je de beurzen de laatste tijd gevolgd ? Dat is de volgende bubble. Niet vergeten op tijd af te tikken.

  52. nhz says:

    maarten: Worden onschuldige pensioendeelnemers geslachtofferd

    waarom wordt steeds geconcludeerd dat pensionado’s het slachtoffer worden? Geen sprake van, in bijna alle gevallen zijn het de belastingbetalers die de rekening gaan krijgen, en niet de pensioengerechtigden (en al helemaal niet de ambtenaren daaronder).

    Harold: Waarom zouden pensioenfondsen NHG hypotheken kopen??? Vorlgens mij zat hier slechts 4% rente op…dat is toch veel te weinig rendement voor de pensioenfondsen?

    de politiek gaat het zo regelen dat de pensioenfondsen toch een positief rendement hebben met nul risico, anders doen ze niet mee. Het wordt een soort staatsobligatie met extra rendement voor de pensioenfondsen, betaald uit de belastingpot. Oftewel, de belastingbetaler wordt hier weer eens riant genaaid.

    Chateau Bellevue: De hypotheken worden bij de pensioenfondsen gedumpt:

    NEE, ze worden gedumpt bij de belastingbetalers want die staan er garant voor.

    Michel: Beetje de banken spekken en de pensioenpremiebetalers zitten met de gebakken peren, die worden onderhand driedubbel in het kwadraat gepakt, hier in Nederland.

    en alweer verkeerd begrepen …

    Dawg: Al dat geld dat inmiddels naar de banken is gegaan om ze van de rotzooi op hun balans af te helpen heeft geen spat geholpen voor het op gang krijgen van de kredietverlening.

    sterker nog, het maakt het probleem alleen erger want al dat geld stroomt naar de beurs en andere ‘risicoloze’ speculaties; de 1% wordt in ongekend tempo rijker en de rest van de bevolking wordt steeds sneller armer. Ja, al dat gratis geld werkt uitstekend, als je bij de 1% hoort.

    trol(erik): Huren zijn voor heel veel mensen straks niet meer te betalen!

    kortom, dan staan al die huurwoningen leeg?
    droom lekker verder trolletje …

    asd: Alweer zit deze enquête vol politieke springstof

    ja, het is een schrikbarende enquete; nog veel erger als je naar de mediane waardes in plaats van gemiddeldes kijkt, want die liggen soms nog vele malen lager dan de mediaan. In de meeste EU landen is de afgelopen 10-15 een heel kleine groep (vooral nep-ondernemers bij banken, semi-overheid en de politieke top) in hoog tempo stinkend rijk geworden terwijl de rest langzaam achteruit gaat. En het laat ook duidelijk zien dat in sommige landen (in het hoorden vooral) de staat de burgers efficiënt kaalplukt, zodat het land ‘rijk’ lijkt en vervolgens ook nog al die systematische belastingontduikers in het zuiden mag gaan steunen. Ja, Merkel en Rutte zullen er alles aan doen om dit zo lang mogelijk uit de publiciteit te houden, of de data via bevriende media mooier voor te stellen dan het is.

    Keesje: Binnenkort: panden worden in 10-en van 5 m2 met eigen deurbel en huisnummer opgeleverd zodat er een legaal huisadres is, dat alleen als postadres gebruikt wordt, want eigenlijk woont ie toch wel gezellig en voordelig samen met zijn partner in het koop of huurhuis om alle belastingverhogende maatregelen te ontlopen ( huurverhoging, eigen wia en of wao uitkering voor alleenstaanden, meer kinderopvangtoeslag enz enz…)

    dat doen veel mensen al lang door gewoon ieder een eigen sociale huurwoning te claimen en dan één van de twee illegaal door te verhuren. Gemeente wil het niet weten, dus risico nihil.

  53. nhz says:

    nhz: nog veel erger als je naar de mediane waardes in plaats van gemiddeldes kijkt, want die liggen soms nog vele malen lager dan de mediaan.

    excuus, dat laatste moet het gemiddelde zijn.

  54. Michel says:

    Keesje:
    Michel,

    Binnenkort: panden worden in 10-en van 5 m2 met eigen deurbel en huisnummer opgeleverd zodat er een legaal huisadres is, dat alleen als postadres gebruikt wordt, want eigenlijk woont ie toch wel gezellig en voordelig samen met zijn partner in het koop of huurhuis om alle belastingverhogende maatregelen te ontlopen ( huurverhoging, eigen wia en of wao uitkering voor alleenstaanden, meer kinderopvangtoeslag enz enz…)

    Zou je denken??? Maar die splitsing vergunningen he, die gooien roet in het eten!

    Maar wat jij aanhaalt om belasting verhogende maatregelen te ontlopen?

    Zie je verkeerd, de particuliere sector wordt nu aangepakt, veel starters op woongebied en jongeren delen vaak een huis, omdat het de enige manier is om te kunnen wonen.

    De “sociale” wachtlijst van 11 jaar kun je gewoon niet meer op wachten.

    Wil je wonen en werken plus huren in Amsterdam is het delen van een woning in de particuliere sector vaak een noodzaak.
    Wat doet meneer de wethouder? Die creëert er nog wat extra woningnood bij. En jaagt op deze manier hoogopgeleide jongeren de stad uit.

    Moet je ook niet willen, hoogopgeleid dat zou eens vervelend kunnen worden bij de gemeenteraad verkiezingen, ben je zomaar je zetel kwijt.

    Dus eerst een vergunning aanvragen, die je 8 procent van de WOZ-waarde kost. Benieuwd hoeveel particuliere verhuurders dat gaan doen zonder de prijzen op te trekken.

  55. Cartoonist says:

    Is het iemand wel eens opgevallen dat:

    Het lievelingsdier van Wall Street en de banken is de stier, oftewel de Bull.

    Wat produceren bankiers uiteindelijk ? Praatjes praatjes praatjes. BS !
    Wat produceert een stier uiteindelijk ? BS !

    Bull Shit.

    We worden verschrikkelijk in de maling genomen door de financiele elite, ‘we are all fucked’ zou Frans zeggen.

  56. Ed says:

    Terwijl de huurders wachten op betere prijzen, spaar ik tegen netto 5% mijn hypotheeksom rustig bij elkaar. Straks NUL euro aan woonlasten, terwijl de inflatie bij de huurders lekker aantikt.

    Er bestaat een anekdote over Albert Einstein, die op de vraag of hij een achtste wereldwonder kon noemen, zou hebben geantwoord: “Ja, de samengestelde intrest.”

    Dag huurder, slaap lekker…

  57. Deutsche Mark says:

    Ed,

    Als je nu een niet te hoge hypotheekschuld meer hebt, dan zit je niet verkeerd.
    Maar nu een te duur huis kopen (alle in NL zijn te duur, zonder één uitzondering!) en dus een te hoge hypotheekschuld aangaan is zeker de verkeerde oplossing. (contant kopen van spaargeld is eveneens sullig)
    Ik zag gisteren op m’n bankafschiftje dat ik deze maand 279,xx€ rente betaald heb voor m’n hypotheek (in Dld zonder HRA). Dat is natuurlijk fijner dan voor (x)xxx€ huren, maar voor een starter niet te realiseren.
    Wie zover is, heeft in het verleden verstandige keuzes gemaakt en profiteert daar nu van.
    Veel starters konden in het verleden echter zulke keuzes niet maken, omdat hun leeftijd (school/studie) dat niet toeliet.
    Het “had je maar”-argument is dus treiterige flauwekul met hoog “lekker puh”-gehalte. (houd ik zo niet van)

  58. Deutsche Mark says:

    Cartoonist,

    En op de Wallen werken de hoeren van “vlees en bloed”, terwijl op Wallstreet de bankhoeren hun nummertjes afwerken…. (helaas worden wij daarbij genaaid, ipv omgekeerd zoals het hoort)

  59. snorkel says:

    Ed,

    Ed, wat ooit verstandig is geweest voor jou is niet hetzelfde aan wat nu verstandig is voor een ander. Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen?

    Ik zet het vaker; de discussie gaat helemaal niet over of huren of kopen “beter” is. Dat is namelijk veel te afhankelijk van persoonlijke situaties om daar een eenduidig antwoord op te kunnen geven. De discussie gaat over of WONEN nu (te) duur is of niet. En volgens mij kan iedere burger het er mee eens zijn dat (door beleid, subsidies, massa-hysterie, kunstmatige tekorten, grondprijzen, etc) WONEN voor een starter nu gewoon bijna niet te betalen is.

  60. snorkel says:

    snorkel,

    Aanvulling: want met de “kopen versus huren” mentaliteit bereik ja namelijk helemaal niks! Lekker puh, jij bent lekker dom omdat je koopt / huurt. Het zijn wel even je eigen buren / familieleden / vrienden en vooral KINDEREN hoor, die zulke kapitalen kwijt zijn aan wonen! Jij bent misschien oud genoeg om al ingestapt te zijn, maar als het zo door gaat als in de jaren ’90 (>10% wooninflatie per jaar) dan betalen jouw kinderen straks astronomische bedragen voor een dak boven hun hoofd. Dat geld is er helemaal niet

  61. Dr. t says:

    Op rtl nieuws bodem na daling woningprijzen in zicht volgens cbs.
    Wat betreft onze Kees, puur op basis van inkomens conclusies trekken, lijkt me een eenzijdig verhaal. Ruimte voor kredietverstrekking, kan leiden tot investeringen, investeringen hebben een gunstig ( multiplier effect) op de economie en werkgelegenheid. Jammer dat we ook de euro niet gewoonweg kunnen devaluern, dan kreeg onze export nog een duw in de goede richting. Gebrek aan visie en alleen maar doemdenken kenmerken zijn kijk. En dat verschillelijke patjepeer accent van hem maakt zijn presentatie niet bepaald geweldig.

  62. John says:

    Het is opvallend hoe weinig verstand macro-economen hebben van economische zeepbellen. Dit is echt terug te voeren op het gebrekkige onderwijs.
    Hier les 1: Een zeepbel loopt altijd leeg. Ook als het nu goed zou gaan met de arbeidsmarkt dan zouden jongeren nog wachten totdat ze denken dat de zeepbel zo goed als leeggelopen is.

  63. Nico de Geit says:

    Net het NOS-journaal van 18.00 uur gekeken. De topman van het CPB vertelde dat de huizenmarkt de bodem heeft bereikt.

  64. Draaikont says:

    Floor:
    tufkaj,

    Jep Frankfurt, daar wordt alles bedisseld.
    Het beest is zo groot dat je ‘m niet meer ziet.
    Allemaal voorbereidende maatregelen voor wanneer die euro ploft, het is niet anders.
    Het feit dat deze drastische maatregelen kennelijk noodzakelijk zijn (die pensioenpotten hier investeren) spreekt boekdelen als je het mij vraagt.
    En ja, natuurlijk gaat het erom om die banken te redden en ja natuurlijk is het volk de lul, maar dat waren we toch al. Het redden van de huizenmarkt is niet het doel, meer het vangen van twee vliegen in één klap, want waar zou je die pensioenpotten anders in moeten investeren hier in Nederland? En nee, natuurlijk is het allemaal niet eerlijk, maar dat krijg je ervan wanneer je onmogelijke, slecht opgezette doelen zoals het invoeren van die euro, nastreeft.
    Het is nu gewoon proberen te redden wat er te redden valt, want het kwaad is reeds lang geleden geschied.
    Ik ga er hierbij trouwens wel vanuit dat het om het momenteel belegde pensioengeld in de zuidelijke staten incl. Frankrijk gaat.

    De tijd dat er bij een pensioenfonds vooral in langetermijnbeleggingen werd gedaan is al enige tijd voorbij. Net als bij banken vliegen er elke minuut transacties over de lijn. Zoals jij het beschrijft, lijkt het wel erg statisch en log te zijn. De pensioenfondsen zijn misschien niet de slimste, maar ze zijn ook weer niet compleet achterlijk. Ik verwacht dat ze allang uit zuidelijke staatsobligaties. Dat waren ze waarschijnlijk al voordat er zo’n groot gedoe over kwam. Maar ja, als je als Europa 120 miljard uittrekt voor een reddingsplan, moet je het klootjesvolk toch wel laten geloven dat dat ook voor hen de beste keuze is.

  65. Cartoonist says:

    Nico de Geit: Net het NOS-journaal van 18.00 uur gekeken. De topman van het CPB vertelde dat de huizenmarkt de bodem heeft bereikt.

    Het Centraal Propaganda Bureau liegt al jaren over de huizenprijzen dus dit kan er ook nog wel bij.

  66. Steven says:

    fijn de bodem is bereikt dus kunnen we risicoloos het pensioengeld er in sluizen. 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*