Het BNR-economenpanel over de vastgoedzeepbel

Het BNR-economenpanel discussieerde over de Nederlandse vastgoedzeepbel. De heren zijn het niet met elkaar eens. Rabo-bankier Boonstra blijft de zeepbel ontkennen en de professoren Ewald Engelen en Kees Cools gaan er vol tegenin.

bron: BNR Nieuwsradio

Share Button
Tagged with: ,
128 comments on “Het BNR-economenpanel over de vastgoedzeepbel
  1. tufkaj says:

    Scherpe economen. Wel jammer dat ze niet nét ff alle feiten op een spiekbriefje hadden om door te pakken.

  2. tufkaj says:

    Wil ik jullie niet onthouden: https://twitter.com/adriduivesteijn/status/237989844456988672

    PVDA wethouden op terrein wonen (en dus gaat over grondprijzen) – doet een hartekreet dat DEN HAAG verlamd staat toe te kijken hoe bouwbedrijven failliet gaan. Hij heeft de sleutel zelf in handen verdomme! En nog tig retweets krijgen ook 🙁

  3. tufkaj says:

    Was deze al langsgekomen? http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/fin/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/08/22/de-verwachte-effecten-van-de-woningmarktmaatregelen-uit-het-begrotingsakkoord-2013.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

    Kunduz leidt tot 9% lager leenvermogen starters. En tot 9% prijsdaling 🙂 Goh, 1 op 1, wat een toeval 😉 Heerlijk om de spindoctoren op twitter bezig te zien hoe de lagere leencapaciteit slecht zou zijn voor de starter.

  4. wiek says:

    De mijnheer van de Rabobank “wiens brood men eet….” trouwens,
    Politicus, Projectontwikkelaar, Makelaar, Hypotheker, Notaris, Bob de bouwer, Verzekeraar,????.
    Ook medewerkers van garantiefondsen en VGH, allen smakelijk eten.

  5. Juan Belmonte says:

    Nee maar,

    het is echt WAAR

    een oekoenoom die NU (augustus 2012) “ontdekt” heeft dat de een hyptheek-bubbel is ontstaan ten opzichte van het Nationaal inkomen.

    Niet in 2007, niet in 2008, niet in 2009, niet in 2010, niet in 2011, nee NU heeft die OEKOENOOM dat ontdekt
    (terwijl die cijfers in 2008 ook gewoon beschikbaar waren).

    Maar laten wij positief reageren: HULDE voor het inzicht anno NU. Bijna briljante analyse voor een OEKOENOOM.

    Punt is echter, dat men beter kan kijken naar de totale inkomens versus de hypotheekschulden en dan hebben we het niet over een factor twee maar een factor DRIE in de periode 1990-2008.

    De Heer Dr Boonstra (Rabobank) moet waarschijnlijk ook zeggen wat hij zegt, in eerdere tijden had hij echter meer realistische en meer baanbrekende inzichten.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/02-11-2011/dnb-wil-ingreep-hypotheekrenteaftrek/#comment-90813
    Hij stelde toen dat er een probleem was.

    Redevco voorspelde in 2008 al reeds een crash orde grootte 42% prijsdalingen omdat zij een relatie legden tussen inkomens- en schuldgroei
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/13-01-2012/meer-dan-half-miljoen-huiseigenaren-onder-water/#comment-95504

    Hoe kan het dan dat de grondprijzen in de afgelopen 10 jaar ruim 10 (!!!!) maal harder gestegen zijn dan de bouwkosten ?

  6. Dawg says:

    Niet te filmen. Dacht eerst dat ik naar een opname van een paar jaar terug keek. Totdat verwezen werd naar dat bericht van Reuter. Allemachtig, Boonstra. Die man is echt niet dom, weet ook nog eens het een en ander, maar ‘t leek wel of hij nog voor de volle 100% in de ontkenningsfase verkeerde.

  7. Dawg says:

    Juan Belmonte,

    Huh, hebben wij ‘t zelfde clipje bekeken?

  8. tufkaj says:

    Juan Belmonte: Niet in 2007, niet in 2008, niet in 2009, niet in 2010, niet in 2011, nee NU heeft die OEKOENOOM dat ontdekt

    Ik las vandaag op twitter een PVDA spindoctor, die trots vertelde dat de PVDA in 2010 al het probleem van de HRA zag. Zou heel grappig zijn als het niet zo triest was.

  9. nhz says:

    Juan Belmonte: Niet in 2007, niet in 2008, niet in 2009, niet in 2010, niet in 2011, nee NU heeft die OEKOENOOM dat ontdekt

    OENCONOOM, dus 😎

    tufkaj: Ik las vandaag op twitter een PVDA spindoctor, die trots vertelde dat de PVDA in 2010 al het probleem van de HRA zag. Zou heel grappig zijn als het niet zo triest was.

    ik durf te wedden dat PvdA politici het HRA probleem in 1981 (na de vorige crash) ook zagen; de kranten stonden er een tijdje vol mee. Maar ze besloten, net als al die andere grote partijen, er lekker niks aan te doen want dat kost stemmen.

  10. Juan Belmonte says:

    Excuses, de zin is niet af…

    ALS ER GEEN BUBBEL IN DE HOLLANDSE HUIZEN-“MARKT” ZOU ZITTEN….

    Hoe kan het dan dat:
    – de gemiddelde vraagprijs op Funda tot recent 11 maal JanMo was gestegen ?
    – er 264.000+ (meer funda is niet alle aanbod) woningen in de aanbieding zijn
    – hypotheekschulden ten opzichte van inkomens van huishouden tussen 1990 en 2008 ruim DRIE maar harder stegen
    – NHG problemen verwacht ivm risico’s
    – Veilingmeesters aangeven 14.000 woningen per jaar verwachten te veilen ipv de huidige 2000
    – bouwgrond in de laatste 10 jaar ruim TIEN maal harder in prijz gestegen is dan de bouwkosten?

    Kortom:
    – véél te hoge hypotheekschulden leidden tot veel te Hogehuizenprijzen
    Hogehuizenprijsminnend NL heeft iedere keer maatregelen genomen om de boel maar te sussen met steeds méér kunstgrepen:
    – huizen gesubsidieerd (100% HRA) leasen (100% aflosingsvrij)
    – generatiehypotheken
    – starterssubsidies
    – startersleningen
    – oprichting van De Stichting Starter (NVM spin)
    – geruststellende woorden van makelleugenaars en casametristen

    Maar wellicht ziet Juan het allemaal verkeerd en komt binnenkort de lang verwachte explosie in nieuwbouwprijzen wegens Wohnungnood.

    Ed “Wo ist der WohnungNood” van de Bijl
    Ed van de Bijl in de zomer 2010 denkt dat de impasse op de woning-“markt” doorbroken is:
    http://vastgoedpro.blogspot.com/2010/07/huizenprijzen.html
    Ed van de Bijl De betaalbaarheid van woningen op dit moment (maart 2012) die is gewoon goed alleen de financierbaarheid is buitengewoon spaarzaam. De Steken die Harmke Pijper liet vallen:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/17-03-2012/lachen-om-ed-van-de-bijl/#comment-101067
    Ed van de Bijl denkt (maart 2012) dat de kans dat de overheid HRA aanpakt minimaal is:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/17-03-2012/lachen-om-ed-van-de-bijl
    Nog een mooie:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/21-02-2012/rabobank-en-ing-somber-over-woningmarkt/#comment-98641
    Volgens opgave van de NVB, de vereniging van ontwikkelaars en bouwondernemers, zijn er in het eerste kwartaal slechts 1100 nieuwbouwwoningen per maand verkocht. ‘Dramatische gang van zaken’.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/12-04-2012/nieuw-huis-vrijwel-onverkoopbaar/#comment-103435
    (De heer Marc Calon bouwde een volstrekt mislukte Blauwe Stad, toonde aan datti zich er zo ongeveer wel uit kon lullen en steeg verder op de maatschappelijke ladder)
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-06-2012/taco-van-hoek-eind-2012-herstel-woningmarkt/#comment-106798

  11. Juan Belmonte says:

    Een crisis = afrekenen met oude denkbeelden en oude kwakzalvers.

    Een huis is waard
    – wat men er maximaal
    – met 100% HRA
    – obv meerdere inkomens
    – 100% aflossingsvrij
    voor kan ophoesten

    Kortom: de leaseprij,s die de Drs Rob “Aflossen is onwenselijk” Mulders van de VGH ons graag voorlogen.

    Een crisis = afrekenen met oude denkbeelden en oude kwakzalvers.
    Waar is het nieuwe inzicht ?
    (één oenconoom is nog géén zomer)

  12. Juan Belmonte says:

    Dawg: Huh, hebben wij ‘t zelfde clipje bekeken?

    Dr Boonstra gaf kort en bondig Dr Knot volledig gelijk(openingszin interview in de video van 2-11-2011 )

    maar wellicht zagen we andere zaken

  13. tufkaj says:

    Juan Belmonte: Waar is het nieuwe inzicht ?

    Let op! Wonen kost geld.

  14. Juan Belmonte says:

    tufkaj: PVDA wethouden op terrein wonen (en dus gaat over grondprijzen) – doet een hartekreet dat DEN HAAG verlamd staat toe te kijken hoe bouwbedrijven failliet gaan. Hij heeft de sleutel zelf in handen verdomme!

    Als de wethouders van Grondzaken het NU nog niet snappen is het kansloos.

    De heer Drs Elco Brinkman gaf al reeds eerder aan dat de grondkosten de laatste 10 jaar ruim 10 maal harder gestegen zijn dan de bouwkosten.
    Drs Elco Brinkman geeft aan in FD dat de grondkosten 1997-2011 10 maal harder gestegen zijn dan de bouwkosten:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/29-12-2011/ing-huizenprijzen-dalen-4-procent-in-2012/#comment-94490

    Zullen we nog een extra VINEX operatie “Postzegels” op touw zetten? De bouw volgt hier gewoon het overheidsbeleid, vult de VINEX vakjes in, waarbij ze blij mogen zijn met 5% marge.

    De gestegen bouwgronden is gemeentelijk beleid waarbij de grootste winsten bij gemeenten en grondspeculaten belandden. (iets méér dan 5% marge, zie ook volgende voorbeeld:
    Vinex Villa op 514m2 in Voorschoten van 5 euro de meter naar 1556 euro de meter
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/02-12-2010/geen-extra-steun-voor-starters-op-huizenmarkt/#comment-57350
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/29-10-2011/arnoud-boot-werkloosheid-en-een-huizenprobleem/#comment-90533
    Wil Mevrwouw De Minister van Hogehuizenprijsminnend NL wellicht eens uitleggen hoe het kan dat een vierkante meter grond van 2,30 naar 1500 euro gaat door een plastische VINEX operatie ?
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/30-05-2012/plannen-voor-de-woningmarkt-worden-mogelijk-weer-gewijzigd/#comment-106105

    Kortom: Hogehuizenprijsminnend NL financierde de verzorgingsstaat waarbij de uitgaven steeds meer decentraal gedaan werden (van de Staat naar de Gemeenten). Dat ging goed zolang de hypotheekschuldenberg kon uitdeien.

  15. Juan Belmonte says:

    tufkaj: Let op! Wonen kost geld.

    Inderdaad.

    Wie nu nog rekent
    met 100% HRA
    over 1,5,10,20,30 jaar
    is een Kamikazekoper

  16. Juan Belmonte says:

    Nog een koekje
    van Hogehuizenprijsminnend deeg

    The Dutch sho how not to run housing policy: (grafiek BIS)
    http://www.macrobusiness.com.au/2011/06/dutch-show-how-not-to-run-housing-policy/

  17. Juan Belmonte says:

    En na de promotie van Drs Marc
    – u weet wel- in de Casametrie
    – u weet wel- een specialisatie binnen vastgoedfinanciering
    – u weet wel- dat weer een SUBSUBJECT is van de wetenschap OEKOENOMIE

    De voorspellende werking duurder minder dan een jaar maar men mag een hoogeraar Vastgoedfinanciering niet verwijten datti een schuldenberg over hte hoofd gezien heeft, immers dat is zijn vak.

    Nu promoveert mevrouw Drs Heleen Mees al dan niet binnenkort op China als oorzaak van de Westerse Kredietcrsis.

    Niet de problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt, maar de toegenomen welvaart van Chinezen is de echte oorzaak van de financiële crisis die in 2008 begon. Dat stelt econoom Heleen Mees. Volgende week hoopt ze op dit onderwerp te promoveren aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

    Het inkomen van veel Chinezen groeit al jaren. Econoom Mees stelt dat veel Chinezen een groot deel van hun geld op spaarrekeningen zetten. Door het grote aanbod aan spaargeld daalde de rente wereldwijd.
    Zeepbel

    Geld lenen werd steeds goedkoper en daardoor konden veel mensen in de Verenigde Staten te gemakkelijk een lening krijgen. Dat leidde tot een zeepbel op de Amerikaanse huizenmarkt, met het begin van de crisis als gevolg.
    http://nos.nl/artikel/409559-mees-china-oorzaak-van-crisis.html

    Tsja, wat hiervan te zeggen, iets als:
    Alan Greenpan kòn niet anders dan de rente langdurig kunstmatig laaghouden ?
    Door China konden de Hypotheekverpakkers niet anders dan hele slechte hypotheken als triple AAA verkopen ?
    Door China kon Hogehuizenprijsminnend NL niet tijdig de HRA afschaffen?
    Door China kon de NVM niet anders dan makelliegen ?

    En eerder zagen we al dat mevrouw Mees de invloed van lage rentes wel zag maar toch wat zaken door elkaar haalde (?):
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/15-11-2011/300-000-subprime-hypotheken-zijn-groot-gevaar/#comment-91741

    Laten we het verhaal van mevrouw Mr Drs Mees eens afzetten op Prof Dr Dolf van de Brink (die het prima uitlegt J.i.)
    Dolf van Den Brink onderschrijft het opblazen met geldgroei van vastgoed (sakkerloot)
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/11-06-2010/renteaftrek-en-realiteitszin/
    http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/)/components/financien/rtlz/2010/weken_2010/41/1015_1530_kaz_recessie_is_gezond.xml

  18. Henk 6 says:

    Wat een dag vandaag
    1 NCW wil dat de pensioenfondsen hypotheken opkopen, van de banken, pure leegroof van de fondsen.
    2 vanmiddag bnr radio met Elco Brinkman, die man ontkent nog steeds de krediet crisis en zit mensen bang te maken omtrent afschaffen Hra.
    3 Wim Boonstra met een arrogantie de meest domme dome dingen uitkramen en maar ontkennen.
    4 nu het lijstrekkersdebat, ontkennen en ontkennen,…

    Het is van belang dat we er bovenop zitten om de onjuistheden die mensen zoals Elco Brinkman uitkramen per direct te weerleggen. ik heb dat zelf op de blog van de veh gedaan eind vorg jaar en had het idee dat het werkte.

    Het is nu verkiezingsstrijd en de impact van reacties op blogs hebben impact. Juist nu….

  19. Henk 6 says:

    Wim Boonstra er is nog een latente vraag naar woningen!!! Ha ha ha ,… Er is vraag naar eenpersoons bejaarden woning that is all!

    Na de hypotheekbubbel( aflossingsvrij, hoge Ltv, hoge LTI), wordt het sprookje van woningschaarste nu ontzenuwd.

  20. Henk 6 says:

    Wim Boonstra: er is nog een latente vraag naar woningen!!! Ha ha ha ,… Er is vraag naar eenpersoons bejaarden woning that is all!

    Na de hypotheekbubbel( aflossingsvrij, hoge Ltv, hoge LTI), wordt het sprookje van woningschaarste nu ontzenuwd.

  21. tufkaj says:

    Juan Belmonte: – Veilingmeesters aangeven 14.000 woningen per jaar verwachten te veilen ipv de huidige 2000

    Ik neem alles wat je zegt voor waar aan. Maar mocht ik iemand anders die mij niet op mijn woord gelooft willen overtuigen, welke bron kan ik hem dan geven?

    Juan Belmonte: explosie in nieuwbouwprijzen wegens Wohnungnood.

    Wegens gebrek aan werk gaan de prijzen eerder zakken. Bouwkavels schommelen nu rond de 400 euro/m2 en zouden al op 300 moeten zitten en met alle werkloze bouwvakkers zou er een gigantisch overaanbod aan arbeiders moeten zijn = prijsdruk. Bovendien piekten onze prijzen bij de laagste woningschaarste: http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/2012/05/29/huizenprijzen-piekten-bij-laagste-woningschaarste-sinds-95/

    Juan Belmonte: Volgens opgave van de NVB, de vereniging van ontwikkelaars en bouwondernemers, zijn er in het eerste kwartaal slechts 1100 nieuwbouwwoningen per maand verkocht.

    En dit jaar worden er 32000 gebouwd.

  22. Voerman says:

    Zojuist naar het TV debat gekeken.
    Gezien, dat de deelnemers het enorm met elkaar eens waren.
    De kunst was om dat zoveel mogelijk te verbergen en degene te lijken die het het meeste oneens was met de anderen.

    Animal farm: Alle dieren zijn oneens, maar sommige dieren zijn meer oneens dan andere dieren.

    Zal wel komen omdat Voerman geen verstand heeft van politiek.

  23. Voerman says:

    Henk 6: Er is vraag naar eenpersoons bejaarden woning that is all!

    Dat zou best wel eens waar kunnen wezen!

  24. Voerman says:

    Zeggen dat er woningnood is in dit landschap is hetzelfde als in een straat met veel culinaire eetgelegenheden (bijna iedere stad heeft wel z’n straat hier) roepen, dat er veel honger is in die straat.

  25. Juan Belmonte says:

    tufkaj: Veilingmeesters aangeven 14.000 woningen per jaar verwachten te veilen ipv de huidige 2000

    Ik neem alles wat je zegt voor waar aan. Maar mocht ik iemand anders die mij niet op mijn woord gelooft willen overtuigen, welke bron kan ik hem dan geven?

    Notaris Vic van Heeswijk: begin jaren ’80 veilden we 6000 à 7000 hypotheekveilingen op 2 miljoen koophuizen. Nu 2000 per jaar, als je dat projecteert verwacht je 13.000 – 14.000 hypotheekveilingen per jaar.
    Als je het koopt loop je het risico dat je 1) geen financiering krijgt 2) het huis totaal anders aantreft dan je dacht dat het was: er is een risico dat het gestript, aan puin geslagen, of afgebrand is terwijl het onverzekerd was of dat de oorspronkelijke bewoners er nog in zitten.
    Één Vandaag 24-10-2011

  26. Juan Belmonte says:

    Buenas noches
    Juan

  27. Dawg says:

    Juan Belmonte: Niet de problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt, maar de toegenomen welvaart van Chinezen is de echte oorzaak van de financiële crisis die in 2008 begon. Dat stelt econoom Heleen Mees. Volgende week hoopt ze op dit onderwerp te promoveren aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam

    Ik had al eerder een paar stukjes van miss Mees met een dergelijke strekking gelezen. Wat ze beweert ligt in het verlengde van een nogal omstreden opvatting van Bernanke dat de oorzaak van de schuldencrisis niet zozeer het gevolg is van een te grote geldschepping, maar van een enorme toename van de besparingen (“global savings glut”). Je zou zeggen dat het niet zo moeilijk zou moeten zijn zo’n uitspraak met statistisch materiaal te bevestigen of te weerleggen, maar dat blijkt allemaal toch wat minder makkelijk gedaan dan gezegd.

    Zelf vind ik (zei de gek)de uitspraak van Bernanke niet al te geloofwaardig. China dankt zijn spaaroverschot aan het enorme handelsoverschot, maar dat handelsoverschot werd mogelijk gemaakt en tot op de dag van vandaag in stand gehouden doordat de Amerikanen nu eenmaal dollars kunnen printen die het buitenland dan weer belegd in Amerikaanse staatsobligaties. Die “savings glut” die Bernanke en Mees uit China zien komen bestaat met andere woorden uit de door hem zelf geprinte dollars. Case closed, wat mij betreft.

  28. Hugo says:

    Het valt me op dat dhr. Boonstra zo zwaar in de ontekenning zit en niet voorstelt wat van de pensioengelden over te hevelen. Zeker gezien de proefballonnetjes welke worden opgelaten (zie eerdere draad). Met mooie spin van dhr. Boonstra zou dat in het belang van de Rabo zijn denk ik zo. Raar verhaal welke deze man afsteekt.

  29. Dawg says:

    Hugo,

    Boonstra is een intelligente vent. ‘t Valt me behoorlijk tegen hoezeer hij z’n eigen opvattingen ondergeschikt maakt aan de pet die hij opheeft. Tenminste, die indruk wekt hij heel sterk bij mij. Toch weer niet cynisch genoeg geweest.

  30. Hugo says:

    Dawg: Die “savings glut” die Bernanke en Mees uit China zien komen bestaat met andere woorden uit de door hem zelf geprinte dollars. Case closed,

    Zeer fraai gesteld. Gevalletje ”let us get them to hang them self with the rope we hand them”? Papier en digits in dit geval…..

  31. Hugo says:

    Dawg,

    Ik ben niet bekend met Boonstra. Welke petten heeft hij nog meer op?

  32. Dawg says:

    Hugo,

    Ik geloof dat ik dat citaat herken. Is dat A/FOA?

  33. Dawg says:

    Hugo,

    Ik ken hem alleen als hoofd van de onderzoeksafdeling van de RABO. De stukken die hij in die hoedanigheid schreef kwamen op mij over als integer onderzoekswerk. In dit clipje vind ik hem helaas een beetje over komen als manipulator van de publieke opinie.

  34. Hugo says:

    Dawg,

    Jup. Currency wars heating up….

  35. Hugo says:

    Draghi stelde dat ie alles zou doen om de EU(ro) te beschermen. Papiergoud opblazen dreigement? Als we A/FOA mogen geloven staat de BIS aan hun kant.

  36. bankschroef says:

    Meneer Bonustra.

  37. harrie nak says:

    Die savings glut heeft wel degelijk een groot effect: we willen allen gelijktijdig sparen (omdat het economisch tegen zit). Normaal zijn sparen en lenen met elkaar in balans d.m.v. de rente: als iedereen geld wil lenen omdat ze goede kansen zien (bedrijf starten, brug bouwen) en niemand geld over heeft, dan wordt de rente hoog en schrikt dat de spendeerders af. Nu hebben we echter geld over omdat iedereen spek op de botten wil. De hoeveelheid geld die beschikbaar is staat daardoor niet in verhouding tot de vraag naar geld door investeerders: die zien bijna geen kansen: waarom zou je een nieuwe fabriek bouwen nu, iedereen wil toch minder besteden. Hierdoor is de rente laag. Het probleem is dat die dalende rente maar met mate onder de nul kan zakken (effectieve rente gecorrigeerd voor inflatie voor 10-jarige staatsleningen is -1% in USA en Dui, beleggers leggen dus geld toe). Hierdoor worden er te weinig spaarders afgeschrikt en te weinig investeerders aangelokt en blijven we zitten in een uit-balans situatie: spaarders proberen nog uit alle macht te sparen, maar het geld is toch nog te duur voor de huidige kansen voor investeerders, waardoor de economie niet op gang komt en we blijven hangen in dit niemandsland. Daarnaast kan het niet zo zijn dat Duitsland/Nederland een handelsoverschot heeft, zonder dat Griekenland/Spanje hun tekort wegwerken. De wereld als geheel kan slechts een handelsoverschot hebben als we met Mars beginnen te handelen. Dit zien we in de huizenmarkt ook terug: hoewel rentepercentages dalen omdat banken op bulten met (spaar)geld zitten, wordt er nog steeds niet geleend omdat zelfs in deze dalende markt de kansen er toch niet goed uit zien. Bouwers, makelaars, keukenboeren etc zijn hierdoor de sjaak waardoor de economie nog verder inzakt, mensen nog meer willen sparen en nog minder snel een huis willen kopen. Deze val heet de savings-glut.

  38. Wilbert says:

    “DNB schat dat gezinnen een vermogen hebben opgebouwd in direct aan hypotheken gekoppelde producten van omstreeks 30-45 mld.”

    http://media.rtl.nl/media/rtlz/2507abnhuis.pdf

  39. Adamus says:

    Hugo:
    Dawg,

    Jup. Currency wars heating up….

    James/jim Rickards “currency wars” gedownload?

  40. Adamus says:

    Wilbert:
    “DNB schat dat gezinnen een vermogen hebben opgebouwd in direct aan hypotheken gekoppelde producten van omstreeks 30-45 mld.”

    http://media.rtl.nl/media/rtlz/2507abnhuis.pdf

    Staan ze op de stoep dan weten ze alles tot ver achter de komma. Schatten, suggereren en insinueren kunnen ze wel. Dit weten ze dan weer niet hé 😉

  41. Adamus says:

    Dawg:
    Hugo,

    Boonstra is een intelligente vent. ‘t Valt me behoorlijk tegen hoezeer hij z’n eigen opvattingen ondergeschikt maakt aan de pet die hij opheeft. Tenminste, die indruk wekt hij heel sterk bij mij. Toch weer niet cynisch genoeg geweest.

    Van die categorie hebben we er gisteren wel meer zien passeren: Wientjes, Drost (nibc), politici etc. Misschien moeten we toch anders gaan meten? Niet een had een consistent, zakeljk verhaal. Het hangt van dommigheid aan elkaar.
    Hans Hille heb ik nog voorbij zien komen ……..

  42. azijnseikerT says:

    Wat me opviel was dat Boonstra eenvoudig overeind bleef.

  43. Adamus says:

    azijnseikerT:
    Wat me opviel was dat Boonstra eenvoudig overeind bleef.

    B. heeft gewoon een grote bek en dan ook nog ondersteund door een prutsende en naar de mond pratende presentatrice (kletsen bij de BBQ). “we mochten niet discrimineren” LOL

  44. ll says:

    Sandra: Vervolg op het artikel:

    macrobusiness.com.…poor-housing-policy/

    Geweldig Sandra, dank voor deze mooie link 🙂

    Huizenbubbel in beeld, de kop is er al af.
    En………. een negatief vermogen.

    En….. wie gaat er nu nog geld uitgeven dat niet is verdiend om de oekoenomie uit de problemen te helpen, als er een negatief vermogen is ?

    En……..we zitten nu in een negatieve spiraal, een z.g. liquidity trap, maar dat zitten wen al jááren 😉

    Deflatie uit het oekoenomen boekje ? 🙂

  45. azijnseikerT says:

    Zo, de SP laat weer eens zijn ware gezicht zien.
    Eigen verantwoordelijkheid bestaat niet, alleen zielige mensen. http://www.bnr.nl/topic/politiek/501107-1208/sp-restschuld-kwijtschelden-voor-huiseigenaren-in-nood?s_cid=HUD

    Wie dit geintje uiteindelijk betaalt? Ja, ook u die zo verstandig was om geen huis te kopen. (links of rechtsom)

  46. Jeroen says:

    Boonstra: ” Ja maar de HRA was er al sinds 1893″. Dat is waar, maar hij ‘vergeet’ erbij te vertellen dat het huurwaardeforfait (nu eigenwoningforfait) toen 4 % was waardoor de hele regeling in het ongunstigste geval gewoon geen algemeen belastinggeld kostte en meestal zelfs geld opleverde (wet Hillen bestond niet…).

  47. nhz says:

    Juan Belmonte: Drs Elco Brinkman geeft aan in FD dat de grondkosten 1997-2011 10 maal harder gestegen zijn dan de bouwkosten:

    is natuurlijk allemaal praat in zijn eigen straatje, de bouwkosten zijn ook excessief gestegen. En de bouwers van Elco waren heel creatief in geld verdienen met al die huizen waar ze zogenaamd nauwelijks winst op maken.

    En wat grond betreft: de grote grondspeculanten zijn – naast diverse institutionele spelers en partijen uit de bouwsector zelf – nog steeds grootgrondbezitters zoals herenboeren (= CDA en VVD) en WoCo’s (= PvdA). Dus van die partijen is helemaal NIKS te verwachten kwa grondpolitiek.

    Juan Belmonte: Nu promoveert mevrouw Drs Heleen Mees al dan niet binnenkort op China als oorzaak van de Westerse Kredietcrsis.

    het lijkt me het beste om een categorisch Berufsverbot in te voeren voor al deze oenconomen. Deze mensen zijn een groot gevaar voor de samenleving (en in dit geval misschien ook nog voor de wereldvrede, want dit is het soort taal die VS en EU gebruiken om oorlogjes te beginnen in het Verre Oosten).

    tufkaj: Bouwkavels schommelen nu rond de 400 euro/m2 en zouden al op 300 moeten zitten en met alle werkloze bouwvakkers zou er een gigantisch overaanbod aan arbeiders moeten zijn = prijsdruk.

    onmogelijk in de polder, dankzij regelingen zoals de permanente crisis- en herstelwet. Waarom zou je voor minder aan het werk gaan als je als werkloze bouwvakker permanent je vaste loon krijgt. Waarom zou je korting geven op een woning als de politiek toch altijd zorgt dat je je geld binnenkrijgt (uitgezonderd wellicht de kleinste aannemers).

    Dawg: Die “savings glut” die Bernanke en Mees uit China zien komen bestaat met andere woorden uit de door hem zelf geprinte dollars.

    eens, alles wat gekke Bennie, de FED en hun slippendragers hier te lande uitkramen is ‘crackpot theory’. Geen spoor van bewijs, en dient uitsluitend politieke doelen (inclusief het verrijken van een kleine elite).

    harrie nak: Die savings glut heeft wel degelijk een groot effect: we willen allen gelijktijdig sparen (omdat het economisch tegen zit).

    maar 95% van Nederland spaart niet serieus, alleen een klein deel spaart heel veel. Het is extreem scheef verdeeld over de burgers, en de bulk van die NL savings glut is gewoon tegenwaarde voor véél te hoge hypotheken, puur vanwege de belastingkorting.

    Als de rente daarom laag is, waarom zijn de centrale banken dan al jaren met niks anders bezig dan de rente omlaag manipuleren? Blijkbaar gaat dat niet vanzelf. Kul argument dus.

    Wilbert: “DNB schat dat gezinnen een vermogen hebben opgebouwd in direct aan hypotheken gekoppelde producten van omstreeks 30-45 mld.”

    lijkt me véél te lage schatting. Ik denk dat dit puur politiek is: ‘het valt wel mee’.

    ll: En……..we zitten nu in een negatieve spiraal, een z.g. liquidity trap, maar dat zitten wen al jááren 😉

    liquitity trap? onzin, het geld spat overal in het rond.

    Gelukkig heeft de SP de oplossing klaar: gewoon iedereen (vooral SP stemmers) een huis kopen en vervolgens de hypotheek laten kwijtschelden voorzover je het niet kunt betalen. Leve de verkiezingstijd; de kosten voor deze grap gaat Roemer net zo min meerekenen in zijn begroting als al die andere ‘leuke dingen voor SP stemmers’.
    http://www.bnr.nl/topic/politiek/501107-1208/sp-restschuld-kwijtschelden-voor-huiseigenaren-in-nood?s_cid=HUD

  48. lorenzo says:

    azijnseikerT: Zo, de SP laat weer eens zijn ware gezicht zien.Eigen verantwoordelijkheid bestaat niet, alleen zielige mensen. bnr.nl/topic/polit…en-in-nood?s_cid=HUD Wie dit geintje uiteindelijk betaalt? Ja, ook u die zo verstandig was om geen huis te kopen. (links of rechtsom)

    Of dat onverstandig is , nu een eigen huis te bezitten , betwijfel ik al langer . We zien de berichten al komen , en ik kan je verzekeren , er wordt aan gewerkt . Om het nu een Marshall plan te gaan noemen , het zal er een beetje op gaan lijken.

  49. harry Nak says:

    Ik ben het wel eens met harry nak 39. Ik wis nie dat er 2 waren

  50. Ain says:

    Ik ben het met onderstaande opemerking wel eens, maar ik ben bang dat velen de cold-turkey methode om te kappen met het drug genaamd krediet niet aankunnen….
    Naar mijn mening moeten we echt af van dat overconsumentisme, dat grotendeels versterkt is doordat de industrie leefde op goedkope energie. Politici houden de mensen graag voor dat de economische groei als gevolg daarvan tot het einde der tijden zou duren, beetje zoals de opgeblazen huizenmarkt, die deels direct gevolg is van hetzelfde idee van blijvende economische groei. Nu de goedkope energie, de economische groei en de huizenbubbel ten einde komen, is de vraag: wat nu? Ik raad jullie aan deze documentaire te kijken ‘the crisis of civilization’, vanaf minuut 39 gaat het over de huizenmarkt, maar de rest is ook zeker interessant om het grotere geheel te begrijpen.

    http://m.youtube.com/watch?v=pMgOTQ7D_lk

    DEN HAAG – Partij voor de Dieren-lijsttrekker Marianne Thieme verwacht dat kiezers in opstand zullen komen tegen de partijen die traditiegetrouw de dienst uit maken in Nederland.

    “Het is volstrekt ongeloofwaardig als je alle partijen hoort zeggen dat ze de oplossing hebben, terwijl ze de problemen zelf hebben veroorzaakt”, aldus Thieme in een vraaggesprek met NU.nl.
    Ze stelt dat mensen meer dan ooit genoeg hebben van de politiek. Volgens haar is het tijd dat partijen inzien dat economische groei er niet in zit, omdat de aarde dit ecologisch niet aan kan.

    http://www.nu.nl/nieuws/2890728/thieme-verwacht-kiezersopstand.html

  51. Dawg says:

    harrie nak,

    Bernanke’s opmerkingen over de “savings glut” als oorzaak van de lage rente gaan over de periode vooafgaande aam de schuldencrisis. Het proces wat jij beschrijft is wat er gebeurt nadat die schuldencrisis is losbebarten. Er wordt nu minder besteed en meer gespaard, maar de rentedaling is onvoldoende om de investeringen te laten toenemen: de klassieke liquidity trap uit het verhaal van Keynes.

  52. ll says:

    ‘ BAM heeft flink moeten afschrijven op grondposities. Het bedrijft dacht ( zoals veel bedrijven )dat er per 2e helft 2012 of 1e helft 2013 het dieptepunt zou zijn, maar verwacht nu dat de huizenprijzen tot eerste helft 2015 nog eens 10 tot 15 procent gaat zakken. Dan zijn de prijzen 25 tot 30% gezakt. ‘ Te vinden op dft.nl

    En daarna ?

    Nooit van Kondratieff gehoord zeker 😉

  53. Dawg says:

    azijnseikerT: Wat me opviel was dat Boonstra eenvoudig overeind bleef.

    Dat iemand in een debat overeind blijft heeft vaak meer met retorische kwaliteiten te maken dan met de inhoudelijke argumenten. Worden er dan inhoudelijke argumenten uitgewisseld dan zijn die vaak kwalitatief van aard in plaats van kwantitatief (cijfermatig). Laat maar eens een grafiekje zien als die van @Sanda 43 en laat Boonstra dan nog mar eens met een stalen gezicht beweren dat huizenprijzen niet abnormaal sterk gestegen zijn.

  54. ll says:

    ‘Grofweg 30 procent van de huizenbezitters heeft een hypotheek die hoger is dan de huidige waarde van het huis. Gemiddeld genomen is die zogenoemde restschuld opgelopen tot bijna 24.000 euro.’

    Was dit geen 25% ? Gaat het zó hard nu ?

    http://www.bnr.nl/topic/Personal_Finance/390192-1208/eenderde-woningbezitters-heeft-restschuld

  55. Nico de Geit says:

    Henk 6: Er is vraag naar eenpersoons bejaarden woning that is all!

    Maar om die woning te betalen moet eerst wel hun huidige woning verkocht worden.

  56. ll says:

    Oeps, mensen met huizen met onderwaarde kunnen een probleem krijgen als de rentevaste periode verlengd moet worden…….

    Overwaarde wordt onderwaarde……

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/15-02-2009/overwaarde-wordt-onderwaarde/

  57. Adamus says:

    ll:
    ‘ BAM heeft flink moeten afschrijven op grondposities. Het bedrijft dacht ( zoals veel bedrijven )dat er per 2e helft 2012 of 1e helft 2013 het dieptepunt zou zijn, maar verwacht nu dat de huizenprijzen tot eerste helft 2015 nog eens 10 tot 15 procent gaat zakken. Dan zijn de prijzen 25 tot 30% gezakt. ‘ Te vinden op dft.nl

    En daarna ?

    Nooit van Kondratieff gehoord zeker

    Schulddeflatie. En omdat jouw fiatbezit andermans schuld is…..

  58. Adamus says:

    Dawg: Dat iemand in een debat overeind blijft heeft vaak meer met retorische kwaliteiten te maken dan met de inhoudelijke argumenten. Worden er dan inhoudelijke argumenten uitgewisseld dan zijn die vaakkwalitatief van aard in plaats van kwantitatief (cijfermatig). Laat maar eens een grafiekje zien als die van @Sanda 43 en laat Boonstra dan nog mar eens met een stalen gezicht beweren dat huizenprijzen niet abnormaal sterk gestegen zijn.

    De kwaliteit van de redaktie laat denk ik ook wel te wensen over. Real time contact op beeldscherm….moet de presentator het wel kunnen interpreteren. Als ze dan totaal geen sjoeche heeft…..tja….

  59. Adamus says:

    ll,

    Deflatie van “bezit”. Verder kost mijn tankje diesel nu €60 vs €40 drie jaar geleden.

  60. Adamus says:

    Gisteren nog gehoord:”sterkste schouders, zwaarste lasten”. Samson geloof ik 🙂
    Pikkie schijnt meer dan lagere school gehad te hebben 😉

    Schuldencrisis, nucleaire crisis…..gaat wel lekker. Nu ook in Japon de straat op met trommeltjes.

  61. ll says:

    Adamus: Deflatie van “bezit”. Verder kost mijn tankje diesel nu €60 vs €40 drie jaar geleden.

    Zei Mises toch ook al jaren geleden ?

    Monetaire deflatie en prijsinflatie.

    Het gaat niet meer om de rente maar om de cente….. 🙂

  62. Adamus says:

    ll:
    Oeps, mensen met huizen met onderwaarde kunnen een probleem krijgen als de rentevaste periode verlengd moet worden…….

    Overwaarde wordt onderwaarde……

    huizenmarkt-zeepbe…e-wordt-onderwaarde/

    Woningruil met scheefhuurdertje doen en ook de lasten meenemen, dan is dat probleem ook opgelost.

  63. Dawg says:

    Adamus: De kwaliteit van de redaktie laat denk ik ook wel te wensen over. Real time contact op beeldscherm….moet de presentator het wel kunnen interpreteren. Als ze dan totaal geen sjoeche heeft…..tja….

    Tsja, ‘t moet allemaal snel en morgen moeten er weer drie nieuwe thema’s gepresenteerd worden. Kranten al een tijdje geleden de deur uit gedaan en nieuws/actualiteiten programma’s op TV bekijk ik steeds minder.

  64. ll says:

    Rabo voorzieningen genomen voor 1,1 miljard slechte leningen. fd.nl

    Huisjes ?

    Gaat wel erg hard nu, paniek ?

  65. henk 6 says:

    Nico de Geit: Maar om die woning te betalen moet eerst wel hun huidige woning verkocht worden.

    ll Zegt:

    aan wie???

    dat heet dus ruim aanbod.

  66. ll says:

    Vereniging Geleend Huis heeft vergeten de 8% daling te melden ? 😉

    http://www.eigenhuis.nl/

  67. Adamus says:

    Dawg: Tsja, ‘t moet allemaal snel en morgen moeten er weer drie nieuwe thema’s gepresenteerd worden. Kranten al een tijdje geleden de deur uit gedaan en nieuws/actualiteiten programma’s op TV bekijk ik steeds minder.

    Ik wordt er wel via twitter op gewezen. Mocht ik al iets gemist hebben. Of hier.

  68. aleksandar says:

    Naar de woningmarkt kijken van de perspectief van de particuliere deelnemers (kopers, verkopers, makelaars, politici etc.) is net productief. Het is altijd zo dat de situatie daar verandert als gevolg van ontwikkelingen van buiten. Het maakt niet uit wat wij, politici, analisten of oekonomen ervan vinden. Het laatste woord is aan de heren bankier-directeurs binnen en buiten NL gegeven.

    Dat hebben we te danken aan de aflossingsvrije constructies en de securitization markt. De samenleving heeft met die twee fenomenen de controle over de binnenlandse woningmarkt uit eigen handen los gelaten. Onze hyposchuld zit in de handen van de internationale rentiersclasse en wij hebben daar geen invloed.

    Als de prijsdaling voortzet, en was er geen aflossingsvrije hypotheek in NL te vinden, dan is het niet zo erg: zit in je woning en wacht tot je de onderwaarde af heb gelost. Maakt niet uit wat de prijs van de woning is zolang je de last kan dragen. Maar heb je een aflossingvrije component in je hyposchuld, dan is de prijsdaling van je huis zeer belangrijk voor je maandelijkse lasten. Hoezo? Je huis is collateraal voor deze lease-achtige lening en we weten allemaal dat als de prijs van de collateraal daalt, gaat de bank je vragen om extra geld (extra collateraal) bij te doen. Zo werkt het overal. Het heet “margin call”.

    En noteer het ook dat de NHG hier niet uit gaat keren of in enige zin bij betrokken gaat worden.

    Ik voorspel dat binnenkort, waneer de prijsdaligdaling structureel geacht wordt door de financiers, we de eerste margin calls op 100% aflossingsvrije hypotheken gaan zien. Daarna is de deur open.

    Daarom hebben de politici alles gedaan om de woningmarkt “vlot te trekken” of zowel de prijsdaling niet als structureel te laten overkomen. Maar dat lukte ze niet.

  69. Claude says:

    Wilbert: “DNB schat dat gezinnen een vermogen hebben opgebouwd in direct aan hypotheken gekoppelde producten van omstreeks 30-45 mld.”http://media.rtl.nl/media/rtlz/2507abnhuis.pdf

    Lol! Ik heb me altijd afgevraagd hoeveel dat was. Er wordt namelijk wel eens wat anders beweerd…

    NVB/Bouwend Nederland eerder dit jaar:

    “Volgens de vereniging is de daling het gevolg van ‘fabels’ die de ronde doen over de woningmarkt. (…) En ook is er nog 200 miljard euro dat via spaar- en beleggingshypotheken is belegd.” http://www.nu.nl/economie/2770786/verkoop-nieuwbouwwoningen-daalt-fabels-.html

    Zulke lui moet je van je terrein afschieten als ze langskomen.

  70. Ain says:

    Komende zondagavond wordt de documentaire Inside Job uitgezonden op nl2 om 23.20 over de bankencrisis. De keuzefilm van adriaan van dis in zomergasten. Cinema.nl omschrijft de film als volgt:

    De economische krach van 2008 kende vele verliezers. Ondertussen vergeet menigeen dat de crisis voor een selecte groep zeer lucratief uitpakte. Documentairemaker Ferguson bezocht tientallen relevante bankiers, lobbyisten, economieprofessoren en toezichthouders en ontlokte zo hier en daar opmerkelijke uitspraken over de gang van zaken aan de top sinds president Reagan in de jaren tachtig de regelgeving drastisch versoepelde. De finale veeg uit de pan is voor Obama, de Hoop van het geplaagde land, die evengoed door de knieën moest voor de financiële elite. Oscar voor beste documentaire.

    Zie trailer
    http://m.youtube.com/watch?v=FzrBurlJUNk

  71. jim says:

    aleksandar:

    Als de prijsdaling voortzet, en was er geen aflossingsvrije hypotheek in NL te vinden, dan is het niet zo erg: zit in je woning en wacht tot je de onderwaarde af heb gelost. Maakt niet uit wat de prijs van de woning is zolang je de last kan dragen. Maar heb je een aflossingvrije component in je hyposchuld, dan is de prijsdaling van je huis zeer belangrijk voor je maandelijkse lasten. Hoezo? Je huis is collateraal voor deze lease-achtige lening en we weten allemaal dat als de prijs van de collateraal daalt, gaat de bank je vragen om extra geld (extra collateraal) bij te doen. Zo werkt het overal. Het heet “margin call”.

    En noteer het ook dat de NHG hier niet uit gaat keren of in enige zin bij betrokken gaat worden.

    Ik voorspel dat binnenkort, wanneer de prijsdaling structureel geacht wordt door de financiers, we de eerste margin calls op 100% aflossingsvrije hypotheken gaan zien. Daarna is de deur open.

    Daarom hebben de politici alles gedaan om de woningmarkt “vlot te trekken” of zowel de prijsdaling niet als structureel te laten overkomen. Maar dat lukte ze niet.

    Goed verhaal!

    Mmh, je zal maar een pensioenfonds zijn.
    Ik heb ze nooit vertrouwd! Moest, met de nadruk op moest, er wel in toen ik als ambtenaar in de welzijnssector ging werken. Ik was er niet rouwig om om deze oudedagsvoorziening weer vaarwel te zeggen toen mijn werk met kinderen met ‘n verstandelijke beperking werd wegbezuinigd. Ik zorg toch liever zelf voor mijn oudedagsvoorziening dacht ik omdat die pensioenfondsen zo ontransparant hun kapitaal uitzetten. Later bleek ik gewoon gelijk te hebben gehad. Zaten ze met al dat geld van werknemers in de zorg gewoon in onder meer wapenhandel, fragmentatiebommen en kinderarbeid. Mooie boel! Maatschappelijk verantwoord beleggen kan ik dus beter zelf! Iets geleerd? Nee, ik wist het al.

    Waar er in de discussie aangehaald wordt dat tweeverdieners tot opdrijving van de prijzen hebben geleid en Boonstra pareert dat ze er niets aan konden doen omdat het vrouwen niet meer mocht discrimineren mis ik een afstraffing! De bank heeft gewoon in vrouwenemancipatie een belangrijk nieuw model gevonden om de prijzen op te drijven en 2x zoveel te verdienen! Zelfs de feministen (niet allemaal) zaten te slapen. En de discussieleidster nog steeds! Ondertussen hebben de bankmanagers die het gat in de markt zagen er puissant aan verdiend en zijn grotendeels vertrokken met ‘n gouden handdruk met pensioen!
    We zitten nu wel met de gebakken peren maar het kan onmogelijk de schuld van de banken zijn geweest. Maatschappelijke verantwoordelijkheid ligt bij de politiek niet bij de ondernemende bank! Vrije markt? Kan iemand mij dat uitleggen?

    Ondertussen scheiden mensen niet meer en uit financieele overwegingen blijven ze samen wonen. De kinderen zijn uiteraard dik de lul. Dat zich voltrekkende drama en de kosten ervan voor de samenleving zijn evenwel moeilijk in cijfers uit te drukken. Maar het heeft welzeker invloed!
    Welke?
    Als er straks gestemd wordt bedenk dan dat er veel gestemd zal worden om reden van het redden van het eigen hachje, dat heeft prioriteit! Eenmaal ingestemd met de uitlevering aan de bank , jazeker de grootste huiseigenaar van Nederland, en de overheidssubsidies, is het voornaamste motief slechts het er niet verder ‘persoonlijk’ financieel en sociaal op achteruit gaan in verkiezingstijd. In wezen het dillema van een gokverslaafde die wel inziet dat hij nooit aan de rommel had moeten beginnen maar niet wil dat de dealer aangepakt wordt omdat dan de cocaine onbetaalbaar wordt waardoor verplicht afkicken in beeld komt, en dat trek je niet.
    Bijt niet in de hand die je voedt! Zoiets bedoel ik dus als ik het heb over ‘corrupte stemmers’. Ik wil dat benadrukken! De politici die ‘t hebben over de huizenmarkt in de verkiezingen houden geen rekening met het feit dat het in wezen niet anders dan alle kenmerken van een slavenmarkt in zich draagt.
    Of juist wel, in dat geval is het strategisch uiterst belangrijk dat je kiezers aan je bindt door ze niet tegen hun vastgeketende schenen te schoppen. Want, wat moet je willen? En, heb je nog iets te willen?
    Democratisch stemmen is voorbij! Lang leve de democratie!

    Laten we als politici vooral niet gaan betogen dat juist dit gegeven onze democratie uitholt en fundamenteel ondermijnt! En dat het ons als samenleving op kosten jaagt die eigenlijk niet eens te overzien zijn. Lekker zo doorgaan met rommelen in de marge van de democratie! Wat nou hervorming!

  72. Wilbert says:

    Adamus: Staan ze op de stoep dan weten ze alles tot ver achter de komma. Schatten, suggereren en insinueren kunnen ze wel. Dit weten ze dan weer niethé

    Blijkbaar hoeven de banken dit soort ‘details’ niet door te geven naar DNB, wat inderdaad wel vreemd is. Knot heeft daar bij zijn aantreden wel een en ander over geroepen, maar lijkt teruggeschopt te zijn in zijn mand.

    Wat mij enorm stoort is dat een van deze heren 60-70 miljard roept en getal vervolgens door de anderen blind voor waar wordt aangenomen.

    Dat een hoogleraar een mening over de huizenmarkt op macroniveau denkt te moeten hebben, maar daarbij geen enkel benul heeft van de core cijfers die bij dat dossier horen… Dat vind ik vrij triest.

    Het getal van uitstaande hyptoheken, wat ze gelukkig wel kennen, zegt bar weinig als je dit getal er niet bij hebt. We hebben in Nederland immers een cultuur waarin het aanhouden van een grote hypotheekschuld fiscaal al heel lang erg voordelig is. De vraag hoeveel van de hypotheek wordt aangehouden om fiscale redenen en waartegen dus een spaarproduct staat en hoeveel er ‘ongedekte’ hypotheek is, is dan toch wel een vrij essentiele vraag. Dat simpele feit gaat aan deze heren blijkbaar geheel voorbij. Het is alsof men het zich tijdens de uitzending pas realiseert.

    Nogmaals dat vind ik het meest schokkende van deze hele discussie. Hoe haal je het in je hoofd om bij een discussie te gaan zitten terwijl je geen flauw benul hebt van de basis cijfers?

    Maar goed, genoeg zuur over het optreden van deze heren.

    EEn mogelijk tegenargument tegen de 60-70 mld, voorzover nodig want het is sowieso al niet veel, is dat de huishoudens met een gekochte woning naast de hypotheekschuld nog eens 99,2 mld aan ‘gewone’ schulden hebben uitstaan. Waarmee de schuldenlast op bijna 750 miljard uitkomt.

    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=80056ned&D1=2&D2=0,86-87&D3=13-15&D4=l&HDR=G1,T&STB=G3,G2&VW=T

  73. spongebob says:

    @ Claude om 12:50 pm :

    Het is ofwel staatsgeheim hoe precies de vermogenspositie van nederlanders is in relatie tot het eigen huis , ofwel niemand weet het precies en roept wat hem of haar het beste uitkomt.

    volgens NVB/Bouwend Nederland is het 200 miljard
    volgens ABN Amro is het 30-45 miljard

    en volgens RABO-man Boonstra (in interview tussen 2:10 en 2:20 is het 60 tot 70 miljard.

    Ik vermoed dat niemand het weet dus gaan we het via een marktmechanisme gewoon ondervinden. Iedereen moet straks verplicht zijn spaarprodukten gebruiken om af te lossen. Dan zien we over een paar jaar wel hoeveel de hypotheekschuld berg geslonken is.

  74. Kapotjeplov says:

    Langzamerhand wordt het weer tijd om voor een huis te kijken, vooral in de duurdere prijsklasse. Maar wel zakelijk zijn: keihard de huidige vraagprijs -30% bieden. Wil de verkoper niet, ga ik wel naar een ander die wel zijn hut wil verkopen. Keuze genoeg.

    Voor de mensen die dat oppertunisme en aasgierengedrag vinden: voor 2008 hadden de verkopers er ook geen boodschap aan dat kopers zich ver tot boven hun oren in de schuld moesten steken om de hoofdprijs te “mogen” betalen.

  75. SchuurHuurder says:

    De BEW en KEW mogen volgens mij niet belastingvrij vervroegd vrijvallen. Pas na 15 jaar krijg je een belastingvrij gedeelte (als ik mij belastingrecht goed herinner). Als het wel eerder vrij valt moet het rendement in 1 jaar in box 1 bijgeteld worden. Zal wel weer een uitzondering op gemaakt worden, zucht…

  76. jim says:

    Off topic.

    Vorige week Ronald Plasterk ontmoet in Amsterdam. Zomaar.
    Had net het portiek van mijn 87 jarige buurvrouw schoongemaakt omdat een of andere onverlaat die waarschijnlijk de club er schuintegenover had bezocht het nodig had gevonden daar te gaan staan zeiken. Sta ik daar nog even met m’n emmer en doekje in m’n hand te lullen met mijn mijn buuf en een andere buurtbewoner komt hij ineens de hoek om met een heel gevolg van het plaatselijke partijkader en fotografen, filmers en geluidstechici – een indrukwekkende halve cirkel. Ik kon er wel om lachen. Hij ook, dus kwam hij even handjes schudden. Niet die van mij dus, want ik had vuile handen natuurlijk! Vraagt ie aan mijn buuf hoelang ze er al woont. Vanaf 1928 zegt ze, maar ik moet er wel uit. Waarop Ronald uitbrengt, ja, ja, zo iets dacht ik al. Kortom, er kwam geen zinnig woord uit. Ik had op dat moment geen zin in discussie. Te overrompeld? Maar toen die fotograaf vroeg of hij ons zijn emailadres kon geven zodat wij de foto’s konden downloaden keken mijn 87 jarige buurvrouw en ik elkaar aan en barsten wij beiden uit in een onbedaarlijke lachbui!

  77. Wilbert says:

    spongebob:
    @ Claude om12:50 pm :

    volgens ABN Amro is het 30-45 miljard

    ABN claimt het cijfer van DNB te hebben. Vooralsnog hecht ik daar dus de meeste waarde aan. Hoewel een referentie naar een DNB publicatie wel leuk zou zijn geweest.

  78. jim says:

    Onze bank:
    Alleen afgelopen jaar al werd er 278 miljoen verlies geleden…
    http://nos.nl/artikel/409985-extra-geld-in-stroppenpot-rabobank.html

  79. jim says:

    Goochelen met cijfers, Rutte als geen ander tot Merkel:
    Wie gehts?

  80. Voerman says:

    Kapotjeplov: Voor de mensen die dat oppertunisme en aasgierengedrag vinden: voor 2008 hadden de verkopers er ook geen boodschap aan dat kopers zich ver tot boven hun oren in de schuld moesten steken om de hoofdprijs te “mogen” betalen.

    Frustratie op voorhand maakt je niet tot een verstandige koper.
    De huizenmarkt is geen slagveld waar kopers en verkopers persoonlijke oorlogen uitvoeren. De verkopers van nu waren ooit ook kopers die zich ooit tot de oren in de schuld gestoken hebben, dus geen vijanden maar lotgenoten, evt. van een andere generatie. Ooit, wanneer je een milder mens geworden bent zul je het anders zien. Voor later: succes bij het aankopen.

  81. Adamus says:

    Durf het niet te vragen, maar btw gaat naar 21% per 1 oktober a.s.?

  82. Dawg says:

    Kijk dan, nu vindt de baas van de RABO (en van Boonstra) het opeens ook een goed idee:

    “Door meer te beleggen in Nederlandse hypotheken, zouden pensioenfondsen een deel van het financieringsgat van circa EUR300 miljard kunnen opvullen, dat momenteel ligt tussen hoge berg hypotheekschulden en de minder hoge berg particuliere spaartegoeden bij Nederlandse banken. Dat financieringsgat maakt banken afhankelijk van de internationale kapitaalmarkten en daarmee kwetsbaar. “Het financieringsgat breekt ons op”, zegt Moerland.”

    Zomaar ineens, een financieringsgat. Op de internationale kapitaalmarkt nog wel. Nooit last van gehad, maar nu is het er opeens, dat financieringsgat. Een gat in z’n balans zal die bedoelen. En of de pensioenfondsen nu maar even wat hypotheekrotzooi van die balans af willlen halen.

  83. Adamus says:

    Wilbert: ABN claimt het cijfer van DNB te hebben. Vooralsnog hecht ik daar dus de meeste waarde aan. Hoewel een referentie naar een DNB publicatie wel leuk zou zijn geweest.

    Verdeeld over 16 miljoen. Als we deze nutsvoorziening vergelijken met het waterleidingbedrijf en de hoge toegevoegde maatschappelijke waarde. Alleen al als banenmachine…….

  84. Adamus says:

    Dawg,

    Hij kan er toch een strikje omheendoen, de overheid als borg en stallen bij pf. Everbody happy.

  85. Adamus says:

    jim:
    Goochelen met cijfers, Rutte als geen ander tot Merkel:
    Wie gehts?

    Wie geht’s …..DIR?

  86. Adamus says:

    jim,

    Met zo’n naam ga je niet staan zeiken in het portiek van een slap 90 jarige.

  87. Adamus says:

    Dawg,

    Piet M.

  88. Juan Belmonte says:

    Dawg: “Door meer te beleggen in Nederlandse hypotheken, zouden pensioenfondsen een deel van het financieringsgat van circa EUR300 miljard kunnen opvullen, dat momenteel ligt tussen hoge berg hypotheekschulden en de minder hoge berg particuliere spaartegoeden bij Nederlandse banken. Dat financieringsgat maakt banken afhankelijk van de internationale kapitaalmarkten en daarmee kwetsbaar. “Het financieringsgat breekt ons op”, zegt Moerland.”

    Waarmee -onder andere- aangetoond hoezeer Kunstgrepen de waardering van de HollandseHogeHuizenPrijzen-woning-“markt”.

    Immers een reële rente is een bedreiging voor Kunstmatig HogeHuizenPrijzen (momenteel gewaardeerd als:
    – gesubsidieerde (HRA) leaseprijs (aflossingsvrij lenen)
    – op meerdere inkomens
    – bij een historisch lage (langdurig kunstmatig lage) rentestand.

    Deze gedachtengang, inhoudelijk juist, J.i. alleen onwenselijk, pleit tegen die van Mevouw Mr Drs Heleen Mees.

  89. Dawg says:

    Ja, Piet M.

    Linkje naar bericht:

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/34/rabobank-ceo_pensioenfondsen-kunnen-woningmarkt-helpen-dowjones1181929.xml

    Nu er grote verliezen te verdelen zijn moeten we opeens “oranje” gaan denken. Wat is er toch gebeurd met wooorden als “spruitjeslucht” en “bekrompen provinciaals”?

  90. Juan Belmonte says:

    spongebob,

    Leuk dattu weer zo nu en dan een post doet.

    spongebob: Het is ofwel staatsgeheim hoe precies de vermogenspositie van nederlanders is in relatie tot het eigen huis , ofwel niemand weet het precies en roept wat hem of haar het beste uitkomt.

    Er is inderdaad nog steeds onduidelijkheid over de totale bruto en netto hypotheekschuld, althans Juan snapt het niet.

  91. tufkaj says:

    Heb een beetje merwaardige discussie op twitter. Bob Maas van VEH geeft volmondig toe dat iedereen moet aflossen en niet alleen de starter, omdat anders huizenprijzen inzakken. Om die reden moeten we volgens hem aan wonen 4.0.
    http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/wp-content/uploads/maas.png

    Zonder nu dat hele ding nog eens te lezen; kan iemand mij vertellen welk deel van de pijn wordt genomen door mensen die hun hypotheek hebben afgelost volgens dat plan? Door de groep die dus zeg maar optimaal heeft geprofiteerd van HRA en de op hol geslagen leenstandaarden?

    M.a.w.; is dat hele plan niet dé manier om deze groep (weer) buiten schot te houden?

  92. Juan Belmonte says:

    Wilbert: De vraag hoeveel van de hypotheek wordt aangehouden om fiscale redenen en waartegen dus een spaarproduct staat en hoeveel er ‘ongedekte’ hypotheek is, is dan toch wel een vrij essentiele vraag.

    Als we weten dat
    10% van de Nederlanders RUIM 30% van het HRA budget opsoepeert,. terwijl zij dit nota bene GEMIDDELD NIET nodig hebben, dwz gemiddeld voldoende kapitaal hedben om hun hypotheekschuld AF te LOSSEN, dan snapt u wel dat HRA VOLSTREKT misbruikt wordt.

    DE KRANT STAAT VOL VAN DE BERICHTEN OVER DE FOEI FOEI SCHEEFHUURDERS MAAR HRA-MISBRUIKERS, daar lezen we maar weinig over.

    De enige redelijke oplossing is een maximering van HRA, immers de groep die het betreft kan het gemiddeld wel lijden (zonder medelijden).

    Referenties

    De 10% hoogste inkomens in NL hebben 30% van de Hypotheekschuld-Budget
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/22-10-2010/rabobank-roept-op-tot-sloop-van-woningen-in-krimpgebieden/#comment-54580
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/22-10-2010/rabobank-roept-op-tot-sloop-van-woningen-in-krimpgebieden/#comment-54582
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-11-2010/helft-senaat-wil-hypotheekrenteaftrek-herzien/#comment-55492 (de hoogste inkomens hebben HRA helemaal niet nodig)

    Zonder maximering van HRA, zeg tot de NHG grens of er nèt boven, blijft het meest onredelijke element van HRA in stand.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/29-02-2012/topeconoom-rabobank-de-hypotheekrenteaftrek-is-een-subsidie-op-schuld/#comment-99586

  93. Juan Belmonte says:

    tufkaj: Heb een beetje merwaardige discussie op twitter. Bob Maas van VEH geeft volmondig toe dat iedereen moet aflossen en niet alleen de starter, omdat anders huizenprijzen inzakken. Om die reden moeten we volgens hem aan wonen 4.0.

    Er is inmiddels dus al heel wat water door de MAAS 🙂

    Eerder wilde de heer Bob “er moet nog heel veel water door de” Maas
    – HELEMAAL NIETS
    weten van AFLOSSEN.

    Er moet nog heel wat water door de Maas:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/14-10-2011/de-sleutels-inleveren-bij-de-bank-en-weg-schuld/#comment-89428

    Proficiat, de Vereniging Geleased Huys met een stukje nieuw inzicht en
    wat leuk
    om maar weer
    te horen
    van deze meneer.

    Ed “Wo ist der WohnungNood” van de Bijl
    Bob “er moet nog veel water door de” Maas
    Rob “Aflossen is ONWENSELIJK” Mulder
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/21-02-2012/rabobank-en-ing-somber-over-woningmarkt/#comment-98641
    begint de werkelijkheid te snappen.

    Maar de VGH heeft nog een hele lange weg te gaan:

    De VGH heeft anno augustus 2012 nog steeds prietpraat over de complexiteit van de woningmarkt: Powering and puzzling. Huizen zijn gewoon te duur (Juan snapt het):
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/20-08-2012/sociale-huurwoning-20-procent-duurder/#comment-111224

  94. Juan Belmonte says:

    Sandra,

    Gracias Sandra !

  95. Juan Belmonte says:

    en dan nog een keertje (voor vandaag) buenas noches
    Juan

  96. Juan Belmonte says:

    Ok nog één hele leuke dan.

    Herhaling Herhanling Herhaling
    De makelleuegnaars NVM presteren het om in augustus 2012, 5 jaar na start kredietcrisis te komen met het volgende:

    NVM augustus 2012: De woningmarkt bevindt zich momenteel rond de bodem.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/05-08-2012/onroerendgoedzeepbel/#comment-110358

    Hihihih Hahaahhahahaha HAHAHAHAHAAHAHAAHHAHHAHAHA
    Woehaa 🙂

  97. jim says:

    Adamus: Wie geht’s …..DIR?

    Dat komt nog.

  98. Flo Buher says:

    “onzekerheid omtrent hra maakt dat mensen minder kopen”

    Spin of feit?

    Deze uitspraak is volgens mij slechts deels waar, dus meer en deel een spin. De echte pijn zit volgens mij in de onzekerheid bij de banken. Zij willen nog meer dan ‘de gewone man’ zekerheid rondom hra. Al was het alleen al om leenratios en rentepercentage te bepalen.

    Hoe denken jullie hierover?

  99. dr. t says:

    Geestig, de huizenprijzen van Amsterdam zijn zo’n 6 procent gezakt in een maand tijd. Dat is om en nabij het verlies wat ik heb moeten boeken op de verkoop mijn appartement. Ik speel nu dus al quitte….of eigenlijk draai ik al winst omdat ik af ben van mijn maandelijke lasten, laat staan mijn hypotheekschuld.

    Maar toch kijkend naar het verloop van de gemiddelde prijs over de afgelopen 10 jaar in Amsterdam is er aanvankelijk ruim twintig procent erbij gekomen, dat gaat er nu weer van af.
    Dat is toch iets anders dan het verhaal dat dde huizen in prijs twee tot drie maal over de kop is gegaan.
    Kijkend naar de afgelopen tien jaar ontstaat er eigenlijk een relatief stabiel beeld.

  100. tufkaj says:

    Flo Buher: “onzekerheid omtrent hra maakt dat mensen minder kopen”

    Feit. Als het nu cold turkey wordt afgeschaft, is er voor de starter veel minder risico. Als hij even geduld heeft tot de prijzen zich aanpassen naar de nieuwe realiteit dan he 😉

  101. tufkaj says:

    dr. t: Kijkend naar de afgelopen tien jaar ontstaat er eigenlijk een relatief stabiel beeld.

    Prijzen gingen over de kop tussen ’93 en ’97. Eigenlijk is de PBK niet helemaal wat je zou moeten zien, maar meer prijs vs inkomen. Maar das weer wat bewerkelijk.
    Zou ik eens iets op moeten maken, dank je voor het idee 😛

  102. tufkaj says:

    ll,

    Dank je 🙂 Alleen ff kijken hoe ik het CBS helemaal leeg ga trekken met actuele cijfers per gebied/type/stad/etc. En wanneer ik tijd hiervoor heb..

  103. Hugo says:

    Dawg: In dit clipje vind ik hem helaas een beetje over komen als manipulator van de publieke opinie

    Laat dat beetje weg en ik zeg eens 🙂

    Adamus: James/jim Rickards “currency wars” gedownload?

    Nope, ik weet niet wat ik met meneer Long Term Capital Management, CIA asset, overheid- en leger dienaar Jimmi aan moet. Wat hij in de publieke ruimte verkondigd vind ik wat dubieus. Niet van plan te lezen.

    Dawg: maar de rentedaling is onvoldoende om de investeringen te laten toenemen

    Ik heb begrepen dat banken uitlenen aan bedrijven helemaal niet interessant vinden (behalve waar ze (mede) eigenaar van zijn). Te weinig winst. Daarnaast, waarom zou je ze nu geld uitlenen als je straks voor bijna niets ze kan overnemen of overheidsbezit kan opkopen. Daarom blijft alles netjes bij de ECB staan ook al levert het niets op. Kost toch niets dat gratis geld. Speculeren daartegen is een ander verhaal…..

    ll: Monetaire deflatie

    Waar zie je die monetaire deflatie? Ik zie het niet. Alleen de omloopsnelheid van de EU(ro) is gekelderd.

    Flo Buher: Hoe denken jullie hierover?

    Tunnelvisie van belanghebbenden. Leeglopende bubbel = leeglopende bubbel. HRA, starterssubsidie, EU(ro) bijprinten, niets zal helpen.

  104. Adamus says:

    tufkaj: Feit. Als het nu cold turkey wordt afgeschaft, is er voor de starter veel minder risico. Als hij even geduld heeft tot de prijzen zich aanpassen naar de nieuwe realiteit dan he

    Feit is dat hele en halve deelnemers van vvd clubjes in den lande, vrienden en kennissen van bekende vvd’ers, zwaar in aflossingsvrij en var.rente zijn gaan zitten. Dat zijn klantjes die alles verhypothekeerd hebben toen overwaarde niet meer aftrekbaar dreigde te worden (voorkennis?) en leuke dingen of nog meer in OG zijn gaan doen. Zij hoorden er echt bij 🙂
    En dan hun bellenblazertje afpakken? “over hun dead body”.

  105. Floor says:

    tufkaj,

    Kwam onderstaand artikel tegen, bestrijkt de periode 1980-2007, misschien dat je daar iets mee kunt.
    http://dare.uva.nl/document/131657

  106. sven says:

    @76

    minimaal – 60 % bieden graag!

    We willen toch allemaal dat de prijzen weer BETAALBAAR worden !

  107. Adamus says:

    Hugo: Laat dat beetje weg en ik zeg eens

    Nope, ik weet niet wat ik met meneer Long Term Capital Management, CIA asset, overheid- en leger dienaar Jimmi aan moet. Wat hij in de publieke ruimte verkondigd vind ik wat dubieus. Niet van plan te lezen.

    Ga ik ook even selectief zijn uit wiki 😉
    “And if I had to rank threats to national security, I would rank Ben Bernanke above Osama bin Laden. […] Ben Bernanke is not on the run. He’s sitting in a very high office but he’s actually a greater threat because of what he is doing to destroy the [U.S.] dollar.”[14][16]”

  108. tufkaj says:

    Floor: r in aflossingsvrij en var.rente zijn gaan zitten. Dat zijn klantjes die alles verhypothe

    dank, ik bookmark hem voor het weekend. Maar ik wilde alleen ff geautomatiseerd inkomen vs PBK per regio klussen hoor, deze keer geen diepgravende studie 🙂

    Beetje wat Jesse maakte voor Nederland, maar dan per regio en actueel gegenereerd: http://www.ftm.nl/upload/content/images/LTIratiomodaal.png

  109. Floor says:

    tufkaj,

    Onderaan die tabel van Il staat dat het gemiddeld inkomen van 180-2008 verdubbeld is, ff kort door de bocht lijkt mij een daling van 50% op de huizenmarkt dan wel een logische gevolg.

  110. Floor says:

    Floor: gemiddeld inkomen van 180-2008 verdubbeld

    even voor de duidelijkheid, moet zijn 1980-2008

  111. renren says:

    SchuurHuurder:
    De BEW en KEW mogen volgens mij niet belastingvrij vervroegd vrijvallen. Pas na 15 jaar krijg je een belastingvrij gedeelte (als ik mij belastingrecht goed herinner). Als het wel eerder vrij valt moet het rendement in 1 jaar in box 1 bijgeteld worden. Zal wel weer een uitzondering op gemaakt worden, zucht…

    Is toch logisch ook; hadden ze dit maar op tijd moeten verbieden (de andere constructies ook). Nu is het veel te laat..

  112. Hugo says:

    Adamus: Ga ik ook even selectief zijn uit wiki 😉

    Was selectief uit mijn eigen hoofd adamus

    Adamus: He’s sitting in a very high office but he’s actually a greater threat because of what he is doing to destroy the [U.S.] dollar.

    Precies wat ik bedoel. Rickards spuwt hier weer onzin. Hij weet dat de Dollar op zijn laatste benen loopt en niet te redden is. Hij weet ook dat de politiek (dem en rep) dat ook weten en niet van plan zijn hun (niet te verwarren met die van de bevolking van de USA) levensstandaard op te geven. Plus hij weet ook dat de enige manier om de dollar in leven te houden is het buitenland te ”overtuigen” om die zooi op te kopen. Hij weet ook dat hij dat allemaal niet kan/mag zeggen en dus geeft ie af op helicopter Ben. Dat mag wel.

  113. tufkaj says:

    Floor:
    tufkaj,

    Onderaan die tabel van Il staat dat het gemiddeld inkomen van 180-2008 verdubbeld is, ff kort door de bocht lijkt mij een daling van 50% op de huizenmarkt dan wel een logische gevolg.

    Vanaf de piek denk ik dat ook wel ja. Als ik de grafiek bekijk die ik net zelf postte, denk ik dat ik rond 5 modale inkomens voor een gemiddeld huis rond ga kijken.
    Als we ineens inflatie krijgen en hogere salarissen, dalen de prijzen dus minder in euro’s uitgedrukt.

  114. henk 6 says:

    http://fd.nl/ondernemen/172879-1208/nibc-ziet-weer-kansen-om-hypotheekproductie-te-hervatten

    Stukje over NIBC die weer in Hypotheken wil gaan.

    ” Juist omdat NIBC zich de afgelopen jaren afzijdig heeft gehouden van de hypotheekmarkt heeft NIBC volgens financieel directeur Kees van Dijkhuizen bijna geen huizen ‘onder water’, waarbij de waarde van het huis lager is dan de verstrekte lening.

    De verhouding tussen de verstrekte leningen en de waarde van het huis is met 75% veel lager dan bij bijvoorbeeld SNS Reaal, waar ze gemiddeld op 83% zit. ”

    Iemand enig idee waar we deze informatie kunnen bekijken voor alle banken?

  115. Dawg says:

    Hugo: Ik heb begrepen dat banken uitlenen aan bedrijven helemaal niet interessant vinden (behalve waar ze (mede) eigenaar van zijn). Te weinig winst. Daarnaast, waarom zou je ze nu geld uitlenen als je straks voor bijna niets ze kan overnemen of overheidsbezit kan opkopen. Daarom blijft alles netjes bij de ECB staan ook al levert het niets op. Kost toch niets dat gratis geld. Speculeren daartegen is een ander verhaal…..

    Met de liquiditytrap wordt een situatie bedoeld waar gezinnen en bedrijven niet meer reageren op verlaging van de rentestand door meer te besteden. Los van wat banken doen.

    Over de betekenis die saldi bij de ECB bestaan blijkbaar veel misverstanden. In ons geldsysteem kennen we drie soorten geld:

    1. munten & bankbiljetten
    2. giraal geld
    3. reserveposities van banken bij ECB

    Die eerste twee geldsoorten gebruikt het publiek, wij dus. Nummer 3 is bankgeld, girale tegoeden van de banken bij de centrale bank. Die tegoeden gebruiken banken om:

    1. Schulden en vorderingen met elkaar te verrekenen. Als ik van mijn rekening bij de ING € 100 naar jouw rekening van de RABO overmaak veranderen onze saldi maar de ING krijgt ook een schuld bij de RABO. Dat verrekenen ze dus dagelijks met die “girorekening”bij de CB.
    2. Hebben ze bankbiljetten nodig, dan kopen banken die bij de CB die dan het corresponderende bedrag van hun tegoed afschrijft.
    3. Als banken meer reserves bij de CB hebben dan nodig, lenen ze die op dagbasis aan elkaar. Dat is nu die interbancaire markt met dat EURIBOR en LIBOR gedoe.

    Bankreserves en bankbiljetten vormen samen de hoeveelheid “base money”(ook wel high powered money gnoemd)genoemd. Base money is boekhoudkundig gezien een schuld van de centrale bank en de hoeveelheid base money in handen van de banken bepaalt hoeveel geld de banken (in veelvoud) kunnen uitlenen. Die hoeveelheid wordt dus NIET bepaald door hoeveel spaargeld het publiek aanhoudt bij de bank zoals vaak gedacht wordt.

    Waarom dit veel te lange verhaal? Hierom. Als een bank krediet verleend veranderen de bankreserves bij de CB in totaliteit NIET. Als ik bijvoorbeeld die € 100 bij de ING leen en vervolgens naar jouw RABO rekening overmaak wordt tevens voor € 100 aan bankreserves van de ING naar de RABO verplaatst, maar het totaal van de reserves blijft gelijk. Bankreserves bij de CB kunnen wel toenemen als de CB staatsobligaties koopt van de banken of afnemen als de banken dat papier kopen.

    Geldschepping is ons systeem een soort tweetrapsraket.
    Je moet als bank eerst reserves bij de CB hebben en dan kun daarmee fractioneel gaan bankieren richting bedrijven en gezinnen.

  116. Dawg says:

    tufkaj: Vanaf de piek denk ik dat ook wel ja. Als ik de grafiek bekijk die ik net zelf postte, denk ik dat ik rond 5 modale inkomens voor een gemiddeld huis rond ga kijken.
    Als we ineens inflatie krijgen en hogere salarissen, dalen de prijzen dus minder in euro’s uitgedrukt.

    Volgens de bron waar ll naar linkt verdiende Jan Modaal in 1980 € 1173 en in 2011 € 2.508. Als de inflatie over deze periode gemiddeld 2% per jaar was zou Jan dus nu 1,02^30 x € 1173 = € 2124 moeten verdienen om zijn koopkracht te behouden. Was de inflatie gemiddeld 3% per jaar geweest dan had hij nu € 2847 moeten vangen voor koopkrachtbehoud. Anders gezegd als de inflatie inderdaad gemiddeld 2% per jaar is geweest dan is Jan Modaal er in de afgelopen dertig jaar zo’n 18% in koopkracht op vooruitgegaan, maar bij 3% is hij al circa 11% in koopkracht achteruitgefietst zijn en dan is is 5 x modaal in termen van koopkracht nog een beetje lager.

  117. Hugo says:

    Dawg,

    Ten eerste wow geweldige samenvatting van al ik wist. Wat eerst meer als los zand aan elkaar hing heeft een duidelijkere kapstok gekregen. Bedankt daarvoor.

    Ik kan deze uiteenzetting meteen gebruiken om mijn post te verhelderen. Wat ik denk is dat LTRO 1 & 2 (1.2 biljoen Euro meen ik) ontworpen zijn om de Target2 onbalans te stabiliseren. Dat is allemaal het 3e soort geld. De banken hebben nu de mogelijkheid om nr 1 & 2 geld te maken. Ze doen het (nog) niet. Denk jij dat de ECB LTRO 1 &2 zal terugdraaien? Ik niet, ik denk dat het uiteindelijk nr 1 & 2 geld zal worden.

  118. Henk 6 says:

    NOS journaal van 24,00 , Rabobank is bang voor woningnood! Dit zal de prijzen doen stijgen!Is dit paniek?

    Kunnen we op deze site ook een algemeen stukje opstellen waarin het duidelijk wordt dat het woningnood verhaal onzin is.

    In 2008 heb Ik via deze site ontdekt dat het een leugen was om te stellen dat de Nederlandse woning markt solide gefinancierd was. De leugen van woningnood moet ook de wereld uit.

  119. Dawg says:

    Hugo,

    Bedankt voor het compliment. Ik zal de credits meteen doorschuiven naar de beheerder van:

    http://www.money-for-nothing.nl/

    waar ik een en ander heb opgestoken.

    We zitten allemaal nog een beetje teveel vast in het denkraam van de fractioneel bankierende goudsmid die de deposito’s die hij in z’n kluis heeft drie, vier of tien keer uitleent. Maar deposito’s zijn een schuld van de bank, terwijl bankreserves een bezitting van de banken zijn (bij de CB). Het gaat om dat bezit bij fractioneel bankieren en de CB kan de omvang van dat bezit manipuleren via de koop en verkoop (of beter: belenen) van bijv. schatkistpapier.

    Wat de ECB in de afgelopen tijd heeft gedaan komt in feite neer op het overnemen van de interbancaire markt voor bankreserves. Banken leenden elkaar die reserves niet meer uit, dus stelde de ECB bankreserves beschikbaar. Op de balans van de ECB worden dan de reserves van de banken gecrediteerd en het papier dat de ECB in onderpand neemt als bezit gedebiteerd.Of de ECB die LTRO’s kan terugdraaien? Ik neem aam dt de banken die er het meest gebruik van hebben gemaakt ook de banken waren die er het slechtst aan toe waren en dus het minst werden vertrouwd. Zijn die over 21/2 jaar wel solvabel?

    Zolang de banken over reserves beschikken, maar er niet meer krediet wordt verleend zal het in de maatschappij circulerende geld (type 1 en 2) niet toenemen. Maar stel je eens voor dat het vertrouwen van het publiek in banken afneemt en een langzame of ecute bankrun ontstaat (wat niet denkbeeldig is naarmate de economie verder krimpt), dan ligt die high powered money,die reserves dus wel klaar om omgezet te worden in bankbiljetten in handen van het publiek. Je zou dus kunnen veronderstellen dat inflatiebom al is geplaatst, maar de lont nog niet is ontstoken.

  120. Maria says:

    En nog maar een keer:

    1.Maria Zegt:
    24 August 2011 om 1:16 am (Quote) (Reply)

    Geachte heer Moerland, beste Piet,

    Je voorstel inzake het schrappen van de aflossingsvrije hypotheek kan ik helemaal ondersteunen.

    Maar, door niet af te lossen is er toch bij de banken het meeste rendement terecht gekomen, of niet dan?

    Nu we in een neergaande spiraal terecht zijn gekomen, buiten de schuld van de meeste hypotheekgevers, wordt er enstig aan de bel getrokken.

    Vooral door de Rabobank, die als grootste hypotheeknemer, ook het meeste op het spel heeft staan.

    Ik ben geschrokken van de hoeveelheid geld die jullie van de FED geleend hebben.

    Ik schrik nog iedere dag, en dat al een aantal jaren, van de risico”s die er genomen zijn en nog iedere dag worden genomen.

    En dat, beste Piet, ten koste van hard werkende en goed-gelovige mensen, die hun lot hebben gelegd in de handen van de Rabobank en andere banken.

    Schulden moeten afgelost worden Piet, helemaal mee eens.

    Wij hebben, mensen in privé, banken, bedrijven en overheid al een te groot voorschot genomen op de toekomst, waarmee we onze kinderen en kleinkinderen opzadelen.

    Maar Piet, hebben jullie nu, als “banksters” zo anders gedaan als jullie hypotheeknemers?

    Wat je niet hebt, kun je niet uitgeven, maar jullie hebben het wel gedaan!

    De vraag is, beste Piet, of wij, iedereen, jullie risico moeten dragen en ik dacht het niet!

    Toen het jullie uitstekend ging, met absurd luxe kantoren links en rechts, heb ik van jullie niets vernomen.

    Dan heet het: privatisering, alleen als het slecht gaat, gaan we socialiseren.
    Werkelijk, het kan niet waar zijn!!

    Piet, eens met je voorstel inzake aflossingsvrije hypotheken.
    Eens met het stoppen van huursubsidie en hypotheek rente aftrek, met een bepaalde periode.

    Maar voor jou geldt, net als voor je mede “banksters” en iedereen die te grote risico’s heeft willen lopen voor een groot rendement:

    Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten!

    Dan maar, net zoals zovelen, de buikriem aantrekken.

    Wij willen als land toch niet eindigen als onderstaand:

    “If Dutchmen ever allow banks to control the issue of their currency, first by inflation and then by deflation, the banks will deprive the people of all property until their children will wake up homeless.”
    bron: Thomas Jefferson

    Vriendelijke groet,

    Maria

  121. Maria says:

    Doen we er deze ook nog even bij:

    7.Maria Zegt:
    24 August 2011 om 9:38 am (Quote) (Reply)

    @ 6 Il

    Die malaise hangt al een aantal jaren bij de banken die het neerleggen waar het niet hoort, in de echte economie.

    Banken moeten doen waarvoor ze in het leven zijn geroepen, dienstverlenen.

    Zij produceren niets, maar leggen nu hun gelopen risico bij degene die dat wel doen, de echte economie.

    Waarom zou het noodfonds verhoogd moeten worden en betaald door de belastingbetaler?

    Om de banken recht te houden?

  122. Dawg says:

    Maria,

    “Om de banken recht te houden?”

    Rechts op de balans van de bank staan hun bezittingen. Dat zijn schulden van het publiek (en schulden van andere banken). Links op de balans staan schulden van de bank. Dat zijn bezittingen van het publiek (en bezittingen van ander banken).

    Wie moet de verliezen nemen? Moeilijke vraag, lijkt me.

  123. Paul99 says:

    ll:
    Vereniging Geleend Huis heeft vergeten de 8% daling te melden ?

    http://www.eigenhuis.nl/

    Maar ze houden hun leden gelukkig wel op de hoogte in hun laatste berichten over: “gloeilampen” en “Verbouwcontainer op de stoep spekt gemeentekas”.

    Dan zijn we weer helemaal op de hoogte 🙂

  124. Hugo says:

    Dawg: Ik neem aam dt de banken die er het meest gebruik van hebben gemaakt ook de banken waren die er het slechtst aan toe waren en dus het minst werden vertrouwd. Zijn die over 21/2 jaar wel solvabel?

    Dat neem ik ook aan. Ik denk echter dat veel van die centen bij sterke(re) banken terecht zijn gekomen. Die potten dat nu op. Ik denk om later goede kopen te doen. Bijvoorbeeld om de financiele sector van Europa verder te consolideren.

    Jouw optie is ook goed mogelijk. Of een combinatie van beiden. Of toch wat anders 🙂

    Bedankt voor deze discussie verder. Erg leerzaam. Goed weekend!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*