George Soros: ‘Systeem dreigt ineen te storten’

Volgens George Soros worden de gevolgen van de huidige crisis onderschat. Hij vreest voor zware conflicten en een situatie die vergelijkbaar zal zijn met de Grote Depressie van de jaren 30.

In een interview met Newsweek waarschuwt de beroemde hedgefondsmanager zelfs voor een algehele ineenstorting van het westerse financiële systeem. Hij spreekt van de moeilijkste en gevaarlijkste tijd die hij als 81-jarige ooit heeft meegemaakt.

Volgens Soros moeten alle zeilen worden bijgezet, niet slechts voor kapitaalbehoud maar puur om te overleven. Een scenario van aanhoudende deflatie is volgens Soros al een positieve ontwikkeling.

Grondslagen systeem
‘We onderschatten nog altijd de ernst van de situatie. Grondslagen van het systeem over de vrije markt en het kapitalisme zijn op veel punten onderuit gegaan. We zullen de overgang moeten maken van de ‘Age of reason’ naar een ‘Age of fallibility’, nu de aanname van volledig efficiënte markten onjuist is gebleken’, aldus Soros.

‘De situatie lijkt in vele opzichten op wat er gebeurde aan de vooravond van de ineenstorting van de Sovjet Unie en het communistische politieke systeem. Een mislukken van de euro zal vergelijkbare gevolgen hebben, iets wat Europa en de wereld niet aan zullen kunnen.’

Soros ziet ook de groeiende kloof van arm en rijk als symptoom van deze crisis. ‘Het is cruciaal dat de VS erin slaagt deze breuk met het volk op een goede manier te herstellen.’ President Obama riep woensdagnacht in zijn State of the Union – zijn ‘ troonrede’ – op tot een meer gelijke verdeling van de rijkdom.

Lichtpuntjes
De superbelegger ziet ook wel lichtpuntjes en dan vooral in de opkomende markten en de toenemende roep om hervorming in het Midden-Oosten.

Soros nam onlangs voor zo’n 1,5 miljard euro een pakket aan Europese staatsleningen over van het failliete MF Global. Daaronder was een groot deel Italiaanse leningen.

bron: Fondsnieuws.nl

Share Button
Tagged with: , ,
130 comments on “George Soros: ‘Systeem dreigt ineen te storten’
  1. azijseikert says:

    Niet zozeer een kloof tussen arm en rijk alswel een kloof tussen mensen die de wereld met zijn toenemende complexiteit en technologische ontwikkelingen nog bij houden en degene die afhaken.

  2. king says:

    Deze waarschuwing komt natuurlijk wel uit een verdachte hoek. Hij zit tot zijn middel in de foute schuldpapieren. Zijn belang ligt in het netjes afwikkelen van deze schulden en dat is niet door het weg te inflateren.
    Ons (pensioen) belang is dat overigens ook niet.

    In deze financiële crisis worden vele oplossingen aangedragen, maar daarbij moet je altijd even kijken wie wat nou roept. Merkel bijvoorbeeld handelt puur in eigenbelang als ze de inflatie beteugelt.

    Zolang de geldpersen slechts het bankensysteem overeind houdt is het niet erg, maar als de helikopter (naar Amerikaans voorbeeld) komt is het feest voorbij voor de Sorossen van deze wereld.

  3. ll says:

    Wilt U even betalen ? Soros IS het systeem, en wil graag worden gered… 🙂

  4. Frans says:

    5. @ 4: inderdaad!
    Old fart Soros = reptilian = part of the problem = a scumbag = part of the illuminati.

    Als een seriemoordenaar die analyseert dat er teveel gemoord wordt.

  5. lorenzo says:

    king: Deze waarschuwing komt natuurlijk wel uit een verdachte hoek.

    Deze man denkt en handelt anti-cylclus . Gaat derhalve ”ons” niet het momentum geven.

  6. Suzanne says:

    king,

    En Frans, en Lorenzo, en ll,

    Drogreden ‘abusive ad hominem’.

    Alleen omdat hij hedgefonds directeur is, kun je niet ontkennen dat wat hij zegt, waar is.

    Bespeur ik hier tevens een ‘ad consequentiam’, (dat wat hij zegt zo erg is, dat het toch niet waar kán zijn)?

    Ik vrees dat de man wel eens gelijk kan hebben. ll heeft ons van die leuke linkjes laten zien met de gevolgen van QE, maar ook dat de m3 geldhoeveelheid in Europa afneemt. Ik kan de twee niet rijmen. Behalve dat er misschien toch geld aan het systeem onttrokken wordt (worden er dan toch schulden afgelost?). In ieder geval klopt dit met Soros’s statement dat een tijd van deflatie al wel zou helpen – ik zie daarin een sprankje hoop.
    Aan de andere kant liggen er zoveel mijnen onder het systeem (bijv CDS’s op Griekenland en andere PIIGS)dat geen kristallen bol geavanceerd genoeg is om echt te voorspellen waar we zullen eindigen.
    Maar ik vrees dat heel veel denkbare scenario’s behoorlijk zwart zijn, net als Soros schetst.

  7. dalen says:

    @9

    “Maar ik vrees dat heel veel denkbare scenario’s behoorlijk zwart zijn, net als Soros schetst.”

    Ik zou wel eens van een echte onafhankelijke, mocht die er zijn, een rapport willen zien wat er werkelijk gebeurt wanneer het systeem implodeert.

    Soro’s is zeker niet Zorro de gemaskerde held die onrecht en corruptie bestrijdt.

    Als deze gasten alles verliezen met een implosie dan mag het wat mij betreft vandaag nog gebeuren. De plebs zijn toch verdoemd en kunnen na de ineenstorting opkomen voor hun rechten en de financiële dictators terecht stellen.

    De ideeën van Karl Marx waren waarschijnlijk niet eens zo verkeerd.

  8. Frans says:

    @9 Suzanne: of het al dan niet waar is is not the point. Wat hij zegt is allerminst schokkend.
    Het punt is dat dit soort mensen nooit iets voor niets zeggen, dat wil zeggen dat “they talk their own books”. Dus: Georgie is de allerlaatste waarvan ik “goedbedoelde” adviezen wil horen, ook al klopt het meeste van zijn boodschap.

  9. Frans says:

    IK herinner me nog Soros 1 of 2 jaar geleden in Davos de uitspraak doen dat goud in een bubbel zat.
    Hij heeft vlak daarna het nodige goud gekocht, en de prijs is sindsdien minstens 50% omhoog gegaan.
    DIt is dus wat de uitspraken van Soros waard zijn.

  10. lapje says:

    king:
    Zolang de geldpersen slechts het bankensysteem overeind houdt is het niet erg, maar als de helikopter (naar Amerikaans voorbeeld) komt is het feest voorbij voor de Sorossen van deze wereld.

    Ooit de balans van de ECB bekeken en naast die van de Fed gelegd? Wie denk je dat al die PIIGS obligaties gaat terugbetalen? In ieder geval niet de belastingbetalers uit die landen. Die Amerikaanse helicopter is een eurocopter van Frans-Duitse makelij!

    Ik weet niet hoeveel uw bezittingen in waarde zijn gestegen de afgelopen 4 jaar, maar die van Soros en andere rijke elite zijn verdubbeld. Dus die ECB helicopter vliegt niet primair voor jou en mij. Leuk dat die 20.000 euro spaargeld nog veilig is bij de bank, maar de kredietmachine (bank) moest gered worden, niet jouw spaargeld.

  11. $0R0$ says:

    En het laten vallen van het monetaire systeem, is dat wat? Daar hoor ik namelijk niemand over. Is nu nog een gigantisch taboe om dat op tafel te leggen maar zo gek is het niet. Geld wordt gemaakt uit schuld, en die schuld zorgt voor schaarste in het geldsysteem. Structurele schaarste in een systeem wat eigenlijk een illusie is. Geld is namelijk allang niet meer inwisselbaar voor goud, geld is papier, of nog erger, digitaal. Een illusie dus. Maar… waar geld vroeger een functie had, heet het dat nu niet meer. Vroeger waren producten en grondstoffen schaars. Nu niet meer. Nu wordt geld systematisch schaars gehouden. En dat tereijl het in eerste instantie om producten en grondstoffen ging, en niet om geld zelf! Hele rare situatie dus. Als we concluderen dat schaarste qua producten en grondstoffen niet meer de realiteit is, wat doen we dan nog met het geld? We zijn vergeten waar geld in den beginne voor diende en zijn vergeten dat geld overbodig geworden is vanaf het eerste moment dat producten en grondstoffen niet meer schaars waren. Het zal als communistisch of utopisch gezien worden, dat begrijp ik, maar dat is het niet. Het vergt alleen moed om de huidige status qou, het paradigma van nu, aan de kant te zetten en te zeggen; inderdaad, waarom bestaat geld nog eigenlijk? We hebben toch alles al? En daar komt nog bij: de intrinsieke waarde van geldschaarste is direct de veroorzaker van corruptie, armoede, criminaliteit, slecht onderwijs, slechte zorg, oorlogen et cetera. Denk er maar eens over na.

  12. $0R0$ says:

    Tenslotte, de misere op de huizenmarkt. Wat ligt daaraan ten grondslag? Een schaarste in huizen, of een schaarste in geld? Waarom is dit zo? Nogmaals het is de ingebouwde schaarste van geld in dit systeem. Heeft NIETS meer met grondstoffen te maken. NIETS. Het zorgt enkel voor ellende. Sociale stratificatie, armoede, corrupte, criminaliteit, ongelijkheid, oorlogen et cetera. Het systeem staat in dienst van geld zelf, en de groei van de economie. Terwijl, voor een houdbare en duurzame leefomgeving van ons, de menselijke bevolking, op deze planeet, waar grondstoffen eindgig zijn en oneindige economische groeindus per definitie onhoudbaar is, is het van belang dat wij in een systeem leven dat in dienst staat voor een betere sociale, psychische en biologische welvaart voor de mens.

  13. $0R0$ says:

    En welk systeem dat wordt mag ieder voor zich bedenken. Maar hetbsysteem van nu is oud en overbodig. We moeten nadenken over een nieuw systeem. Dit systeem is duidlijk aan het afbrokkelen; economisch, sociaal, milieu et cetera. Waarom is kritiek uiten opnhet systeem zelf nog taboe? We zien toch dat het niet meer werkt en lelijk is?

  14. nhz says:

    azijseikert: alswel een kloof tussen mensen die de wereld met zijn toenemende complexiteit en technologische ontwikkelingen nog bij houden en degene die afhaken.

    bedoel je dat de eerste groep straks de klos is als de hoog-technologische samenleving straks instort, en dat degenen die afhaken en voor zichzelf gaan zorgen straks spekkoper zijn??

    dalen: Ik zou wel eens van een echte onafhankelijke, mocht die er zijn, een rapport willen zien wat er werkelijk gebeurt wanneer het systeem implodeert.

    Wat er gebeurt is dat de schulden en de welvaart op ongekende schaal herverdeeld gaan worden. Dat is een politieke beslissing, en dus geen vast gegeven. Voor de echte economie zou het na een korte onderbreking best gunstig kunnen zijn; ik denk wel dat gewone burgers met wat spaargeld gegarandeerd de pineut zullen zijn.

    $0R0$: Nogmaals het is de ingebouwde schaarste van geld in dit systeem.

    hoe kun je nou zeggen dat er schaarste is aan geld? schaarste aan krediet misschien, na de grootste krediet-orgie die de wereld ooit gezien heeft. Cold Turkey valt altijd tegen.
    Verder met je eens dat de geldeconomie steeds meer los is komen te staan van de echte economie, en de problemen die daar spelen. Dat heeft m.i. alles te maken met de fiat economie, het teveel aan geld dat gecreëerd is (en niet een tekort dus!); geld dat nog niet verdiend is en waarvoor de rekening dus nog komt.

  15. Peter says:

    Het valt mij mee dat men hier niet direct over hyperinflatie begint, dat is voor mij een teken dat men er niets van begrijpt. hyperinflatie in een enorme credit crunch waar de M3 niet meer stijgt. (hahaha)

    Er zijn volgens mij 2 opties:
    lichte deflatie, een ineenstorting met wereldoorlog.

    De huizenprijzen gaan zeker door het putje!

  16. $0R0$ says:

    Situatie: een mooi eiland op de Stille Zuidzee. Op het eiland staat een bank, zonder personeel, enkel een computer. Op het eiland leeft 1 persoon: Pieter. Pieter leent geld van de bank: 100,-. Daarbovenop komt 5% rente. M.a.w. Pieter `koopt` 100,- voor 105,-. Maar…. hoe komt Pieter aan die 5,- extra? In dit geval… niet. Stap 2 in het experiment: Een nieuwe eilandbewoner: Sjoerd. Sjoerd leent 100,- met 5% rente. Sjoerd moet nu, net als Pieter, 105,- zien te `vinden`. Nu hebben we een microsysteem gecreeerd waarin een schaarste aan geld is. Deze schaarste is nodig om concurrentie te motiveren. (Ik ben geen econoom, maar er zijn berekeningen en wetenschappelijk gefundeerde cijfers die precies zeggen hoeveel rente er nodignis om economische groie mogelijknte maken. Groei die nodig is om eerdr gemaakte schulden te kunne laten betalen). Enfin. Sjoerd kan zorgen dat hij 5,- (of meer) van Pieter afhandig maakt, of andersom. Dit kan op vele manieren. Handel, stelen, you name it, gebruik je fantasie. Ons huidige systeem laat zien welke methoden hiervoor zijn. Deze schaarste kan niet ontkent worden. Deze schaarste is echt. Schaarste in goederen is onzin, er is zelfs overschot. Dus… waarom is geld er ook alweer?

  17. $0R0$ says:

    Dus de volgende keer dat er weer wordt gekort op uitkeringen, onderwijs, zorg, politie of groene innovatie…denk dan nog eens aan de geldschaarste, een instandgehouden illusie, enkel om de economie een dienst te bewijzen…niet de mensen die op de planeet leven en simpelweg behoeftes hebben. Elke econoom kan onderechrijven dat winst maken (of bezuinigen, datbis precies hetzelfde) belangrijker is dan milieu of welzijn.

  18. nhz says:

    $0R0$: Deze schaarste is echt. Schaarste in goederen is onzin, er is zelfs overschot. Dus… waarom is geld er ook alweer?

    schaarste in geld is uiteindelijk irrelevant. Geld is een middel om de distributie van goederen en diensten te faciliteren; als er onvoldoende vertrouwen in de waarde van het geld is dan zal de economie instorten – en dat is precies waar men de laatste 30 jaar op aangestuurd heeft. Niet door een tekort aan geld, maar door een stortvloed aan krediet. Het is leuk dat economen kunnen uitrekenen hoeveel geld/rente er nodig is voor economische groei, maar waarom is economische groei nodig? Alleen om te zorgen dat de parasieten steeds meer krijgen lijkt me; het gaat daarbij tenslotte om een virtuele economie. In een gewone economie is groei helemaal nergens nodig voor, in tegendeel: het zou juist normaal zijn (bij stabiele bevolking, dat wel) dat de echte economie langzaam krimpt omdat er steeds minder nodig is.

  19. ll says:

    We zitten nu in de liquidatiefase ( winter ) van de Kondratieff golf, dat is wat Soros zegt…….

    Krediet wordt niet meer gecreëerd ( krimpende M3 )

    Consumenten zijn niet langer in staat meer geld uit te geven ( spaarpotten worden geplunderd )

    Huizen dalen in waarde. ( hier algemeen bekend )

    Valuta’s worden gedevalueerd ( vraag NHZ, de specialist )

    Veel opgebouwde ( papieren ) rijkdom wordt vernietigd, zodra de reële financiele middelen verdwijnen, doordat krediet ernstig is beperkt.

    Vertrouwen daalt in het banksysteem tot een dieptepunt

    De sociaal-maatschappelijke orde loopt gevaar om totaal ontredderd te raken.

    Zomaar wat puntjes uit Het Grote Boek 🙂

  20. tja says:

    @Frans 11

    Sterker nog, je zou je moeten afvragen wat de bijbedoeling is van dit bericht, probeert hij damagecontrol toe te passen of heeft hij een verborgen plan om nog meer geld te stelen.

  21. FT says:

    ll (20),

    Met andere woorden, deflatie zou vroeger of later het enige “normale” gevolg MOETEN zijn?

    En NHZ (20),
    “geld dat nog niet verdiend is en waarvoor de rekening dus nog komt.”

    Is dat ook wat jij zegt?

  22. Dawg says:

    $0R0$,

    De gedachte dat rentelasten een tekort aan geld zouden veroorzaken is, klaarblijkelijk, onuitroeibaar.
    Maar daarom nog niet minder onjuist.

    Rente is inkomen. Een claim op de productie, ofwel een claim op de hoeveelheid in een bepaalde periode geproduceerde hoeveelheid goederen en diensten. Zo’n claim kun je verdienen door kapitaal uit lenen en moet je betalen als je kapitaal leent. Als we geen geld zouden kennen zou er nog steeds rente kunnen bestaan, alleen zouden de inkomensclaims dan in natura afgewikkeld worden. Bijvoorbeeld x% van de oogst van een boer aan wie je kapitaal heb uitgeleend.

    Geld is een hulpmiddel dat circuleert om de overdracht van inkomensbestanddelen te vergemakkelen. Het ruilen in natura kan op den duur immers flink gecompliceerd worden. Er is geen 1 op 1 relatie tussen het inkomen dat in een periode verdiend wordt en de hoeveelheid geld die zou moeten circuleren. Er is immers ook nog zoiets als de omloopsnelheid van geld. Als de omloopsnelheid van het geld hoog is kan een samenleving met een kleinere geldhoeveelheid toe dan met een lagere omloopsnelheid.

  23. ll says:

    FT In het verleden hebben inflatie en deflatie elkaar altijd in evenwicht gehouden. Na de jaren ’30 is er bijna géén deflatie meer geweest, dankzij de Centrale banken, die bewust de inflatie hoog probeerden te houden.

    Inflatie betekent schulden maken ( door hogere prijzen ), deflatie betekent de schulden aflossen………

    Nu komt er een hele lange periode met lichte deflatie ( Japanistan ), om alle schulden weer af te lossen.

    Het is een cirkel…….De Kondratieff Golf……is al eeuwen zo trouwens, niets nieuws onder de zon 🙂 kijk naar het verleden en je leert voor de toekomst…….

  24. Dawg says:

    nhz,

    Precies. Er is helemaal geen gebrek aan geld. Er is teveel geld “loaned in existence”.

  25. Frans says:

    Ik heb het originele interview met Soros gelezen: de gevaren die hij beschrijft zijn sowieso niet te voorkomen, en vinden voor het grote deel al plaats.
    Zijn doel lijkt om de Euro zone bij elkaar te houden. Op de gevaren wijzen die iedereen al kan zien is veilig.
    Verder lijkt me het een charme offensief. Wijzen op de gevaren heeft ook iets in zich van zichzelf loskoppelen van de toekomstige ontwikkelingen: I am not to blame!

  26. Dawg says:

    En Soros is een vos die de passie preekt. Het zijn niet de “vrije markt” of het kapitalisme die ter discussie staan, (in ieder geval, niet meer dan normaal)maar de parasitaire financiele industrie.

  27. king says:

    Laten we niet al te veel somberen.

    Als die huizenbezitters gewoon blijven zitten tot eind 2013 (2 jaartjes) dan is het leed voor de meesten alweer geleden. De markt in balans (correctie achter de rug) en iedereen kan weer vooruit kijken. De prijzen stijgen weer en ja, het zal even duren voor de schade is ingelopen (denk maar rustig in termen van 2020-2025).
    Zonzijde is dat de meeste mensen dan wel inzien dat ze moeten aflossen. Van “onder water” naar “boven water” dus.

    Voor de huurders onder ons: Pas als je ziet dat de huizenprijscurve omhoog kruipt instappen en een “droomhuis” kopen. Wel een paar jaar sparen natuurlijk.

  28. Frans says:

    @ Soros & others:
    Een vrij warrige discussie over geld en rente, inflatie en deflatie.
    De kern van het probleem zijn de (centrale) banken, en de manier van geldscheppen.
    Dawg schets een zero sum game: dit is feitelijk onjuist.

  29. nhz says:

    Dawg: Bijvoorbeeld x% van de oogst van een boer aan wie je kapitaal heb uitgeleend.

    ik heb daar recent wat interessante verhalen over gelezen, wat voor rente er geldt in samenlevingen die geen geld gebruiken. Bijvoorbeeld voedsel delen dat je over hebt met iemand die pech had bij de jacht en dus honger heeft. Iets als 10% rente is vrij normaal, 50% rente komt voor, maar 500% ook (vooral bij sommige primitieve stammen die niet veel verder tellen dan 3 of 5); oftewel als jij één varken leent in moeilijke tijden wordt verwacht dat je er ooit vijf terug geeft. Dat geldt dan wel over een tamelijk onbepaale tijd van bijvoorbeeld een maand of een jaar. 0% rente zoals de VS en EU nu al jaren hebben is volstrekt onzinnig en gaat tegen de natuur in; daar kunnen alleen maar ongelukken van komen zoals we de komende jaren gaan zien. Het wordt een harde les voor de scheefleners; ik gun ze deze les van harte en hoop dat ze er iets van leren. Voor niets gaat de zon op, de rest moet verdiend worden.

    Frans: Verder lijkt me het een charme offensief. Wijzen op de gevaren heeft ook iets in zich van zichzelf loskoppelen van de toekomstige ontwikkelingen: I am not to blame!

    ik vind de zeer negatieve geluiden over Soros hier nogal kortzichtig. Natuurlijk, de man handelt namens een heel erg foute familie, en heeft zijn enorme rijkdom vergaard ten koste van talloze anderen. Maar vergeleken me de gemiddelde bankster of hedgefund manager, die hun geld besteden aan prive paleizen, superdure auto’s/jachten en orgieën, besteed Soros zijn geld goed. Al jaren gaat een groot deel naar achterstand gebieden (o.a. Oost-Europa) en dan niet bepaald naar de elite maar naar mensen die het nodig hebben. Ook waarschuwt hij al vele jaren voor de verkeerde richting van het geldsysteem. Je kunt zeggen dat het allemaal eigenbelang is, maar dat lijkt me veel te simplistisch.

  30. nhz says:

    king: Als die huizenbezitters gewoon blijven zitten tot eind 2013 (2 jaartjes) dan is het leed voor de meesten alweer geleden. De markt in balans (correctie achter de rug) en iedereen kan weer vooruit kijken.

    LOL!! hoe blind kun je zijn …

  31. Frans says:

    @ King:
    Hie kom je erbij dat na 2013 de huizenprijzen gaan stijgen? Onzin in mijn optiek.

  32. Frans says:

    @ nhz: Misschien heb je gelijk: ik moet zeggen dat mijn kennis over Soros beperkt is.

  33. Laurens says:

    FT,

    Deflatie ontstaat wanneer er geen geldgroei meer is, maar een krimp. Elke euro die nu gecreëerd wordt is er een geleend. Dit komt alleen ten goede van de mensen bij de centrale banken en de eigenaren daarvan (overheid of zoals in de VS de banken die eigenaar zijn van de FED). Er zal dus altijd een groei zijn van geld, alleen het komt niet in de economie, maar blijft nu bijv. bij de banken. Dit zorgt voor deflatie, merkbaar in alle spullen van het leven behalve grondstoffen die schaars zijn, olie, goud, zilver etc.
    Dit noemen ze ook wel een liquidity trap.

    Helicopter ben zal er alles aan doen om maar meer geld te blijven creëren om deflatie te stoppen. Hyperinflatie in de VS is dus enige logische gevolg van zijn beleid. Zimbabwe in het groot eigenlijk.

    Hyperinflatie ontstaat alleen wanneer de bevolking de waarde van de munt niet meer gelooft. Dit zie je nu massaal gebeuren in de VS en in iets mindere mate in Griekenland, Spanje etc. Er ontstaan hele zwarte economieën die groter worden met de dag en op een dag zelfs de reguliere economie voorbij streven. Dit omdat de zwarte economie in die landen al groot was voordat de crisis uitbrak.

    En over vrijheid heb ik maar 1 ding te zeggen, deze wordt met de dag meer en meer beperkt om “rellen te voorkomen”, om “terroristen te bestrijden”. Om het makkelijke te maken voor politici hebben ze zelfs een simpel word bestand gemaakt:

    Wij gaan de vrijheden beperken, omdat [zet hier uw leugen neer].

  34. Laurens says:

    king,

    Je kijkt te veel naar de jaren ’80, dit is een grote depressie die komt omdat dit een balance sheet recession is. Balance sheet betekent eigenlijk huishoudboekje. Aan de ene kant heb je dingen van waarde, waaronder een huis de grootste is van menigeen en aan de andere zijde de schulden (autolening, kredietkaart, hypotheek etc). Net zoals in de jaren ’30 zal de bevolking een aflossende instelling houden tot dat we op 20% van onze jaarlijkse inkomsten zitten, tenminste toen groeide de economie pas weer na de grote depressie van de jaren ’30.

    Zolang het Nederlandse huishoudboekje niet op orde is, dan blijft de huizenmarkt dalen. Dit proces duurt lang en gaat gepaard met veel onzekerheden. Hoogstwaarschijnlijk zal dit uitmonden in een oorlog, dit heeft de geschiedenis ons in ieder geval geleerd.

  35. king says:

    @Frans

    Ik zei toch dat je dan wel van de zonzijde moet kijken.

    En als het toch tegenvalt vindt de kentering volgens mij eind 2014 plaats.
    Alles hangt af van de parameters die je invult:
    1) snelheid van prijsdaling
    2) inflatie tempo

    Hoe hoger de snelheid van prijsdaling des te sneller gaan we de weg omhoog zoeken.

    Inflatie bepaalt het moment waarop de “onder water” hypo’s weer boven water komen, in combinatie met de aflossingsdrift van de eigenaar van de woning .

    Ik roep ook maar wat trouwens. Niemand heeft enig zicht op de snelheid waarmee de prijzen naar hun dieptepunt gaan zakken.

    De interessante vraag is hoe lang we zonder echte huizenmarkt kunnen.

  36. Frans says:

    Voor iemand die ook nog maar een goed woord over heeft voor Soros, zou ik hier maar eens kijken.

    http://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/esp_sociopol_rothschild06.htm

  37. Dawg says:

    Frans,

    Zero sum game? Waar lees je dat? In een samenleving die zich bedient van fiatgeld komt het inkomen uiteindelijk op andere plekken terecht dan in een samenleving waarin in natura geruild zou worden. In een fiatstelsel maken banken en centrale banken geld door claims op inkomen “uit het niets” te scheppen en die uit te lenen tegen rente. Op die manier romen ze een deel van het in een bepaalde periode verdiende inkomen af.

  38. Frans says:

    @ King: we zijn nog maar nauwelijks aan de daling begonnnen!
    Inflatie hoeft niet te betekenen dat de huizenprijzen gaan stijgen. Diegene die rekenen op inflatie als hulpmiddel voor hun hypotheek spelen met vuur en zullen hun handen branden zegt een oud Frans gezegde.

  39. Frans says:

    @ 37: mee eens! Blijkbaar een misverstand.

  40. Dawg says:

    Peter,

    Optie 3:

    Monetaire autoriteiten die ten koste van alles de realisatie van optie 1 en 2 trachten te voorkomen. Drie keer raden waar dat op uit gaat draaien. Hint: eindresultaat heeft iets te maken met lquiditeitscreatie en helicopters.

  41. dalen says:

    @ 35

    “Soros likes to be seen as a modern-day Robin Hood”

    Grappig dat dit wordt beweerd. Het is dezelfde vergelijking die ik hierboven trok met Zorro.

    Dit soort lui hebben mijns inziens altijd een verborgen en een dubbele agenda.

    Waarschijnlijk doet een implosie van het systeem hem meer pijn dan het verlies van de paar centen die ik heb en die waarschijnlijk toch door inflatie verdwijnen.

    @ 37

    inflatie is ook rentestijging. Men is nu al aan het piepen over het oversluiten van de hypotheek. Reken maar dat banken geen medelijden kennen en je alleen wil accepteren met wurgcontracten en natuurlijk een absolute volmacht voor alles wat je nu en in de toekomst bezit.

    Concepten liggen al panklaar op de plank.

  42. nhz says:

    Laurens: Je kijkt te veel naar de jaren ’80, dit is een grote depressie die komt omdat dit een balance sheet recession is.

    en ja de crash van 1980 duurde het nog meer dan tien jaar voordat de huizenprijzen nominaal weer boven water waren; let wel: nominaal, want met een inflatie van 8% of daaromtrent wat de werkelijkheid nog veel minder gunstig dan de nominale prijzen suggereren.

    king: Inflatie bepaalt het moment waarop de “onder water” hypo’s weer boven water komen, in combinatie met de aflossingsdrift van de eigenaar van de woning .

    ook die uitspraak geeft blijk van gebrek aan historisch inzicht.

    Dawg: In een samenleving die zich bedient van fiatgeld komt het inkomen uiteindelijk op andere plekken terecht dan in een samenleving waarin in natura geruild zou worden. In een fiatstelsel maken banken en centrale banken geld door claims op inkomen “uit het niets” te scheppen en die uit te lenen tegen rente. Op die manier romen ze een deel van het in een bepaalde periode verdiende inkomen af.

    +1, goed samengevat wat het probleem is.

    dalen: Waarschijnlijk doet een implosie van het systeem hem meer pijn dan het verlies van de paar centen die ik heb en die waarschijnlijk toch door inflatie verdwijnen

    dat is nog maar de vraag, mensen met zoveel geld hebben maar weinig ‘cash’ of op spaarrekeningen; het meeste zal in aandelen, obligaties, vastgoed, goud etc. zitten. Soros is o.a. één van de grootste spelers in het GLD fund.

    dalen: inflatie is ook rentestijging.

    helaas lang niet altijd. Kijk naar de UK de afgelopen jaren: gierende inflatie (nu al boven 5%) en een rente voor bankiers resp. een spaarrente van ongeveer 0. Centrale banken zullen steeds grovere manipulaties gebruiken om het kaartenhuis overeind te houden. Dus reken maar op lage spaarrente, en relatief (te) lage hypotheekrente, bij hoge inflatie.

  43. floor says:

    @Frans @37
    Aardig artikel aangaande de amerikaanse huizenmarkt.
    Prijzen blijven gewoon dalen, of de economie nu aantrekt of volledig instort, met text en uitleg.
    http://www.financialsense.com/contributors/lance-roberts/2012/01/26/why-home-prices-have-much-further-to-fall?source=patrick.net

  44. Naïef? says:

    @29 nhz

    Het wordt een harde les voor de scheefleners; ik gun ze deze les van harte en hoop dat ze er iets van leren. Voor niets gaat de zon op, de rest moet verdiend worden.

    Ik ben het vaak met je eens, maar ik gun alleen mensen een keiharde les die ons willens en wetens flessen of parasiteren. Ik vermoed echter dat het overgrote deel van de scheefleners niet tot die categorie behoort, of ik begrijp de term scheeflener niet.

    Zo maar een standpunt…
    Ongeveer een jaar geleden heb ik al eens aangegeven dat ik mijn (financiële) verlies (mentaal) al genomen heb. Ik maak me geen illusie dat ik me hoe dan ook aan de, al of niet, naderende tsunami kan onttrekken. Sterker nog; ik doe er niet eens de moeite voor en ik ga redelijk blijmoedig door het leven. Dus géén vlucht in goud of grondstoffen, maar gewoon in een huis en op enkele doodnormale bankrekeningen. Ik zie wel waar het schip op de klippen loopt. Wat me daarbij helpt is, dat ik me alleen druk maak over waar ik verantwoordelijk voor ben. Ik heb liever dat een ander fouten maakt, dan dat ik ze maak, ook al word je daar dan wellicht het slachtoffer van. Ik houd mezelf voor dat je ontzettend blij kunt zijn met wat je niet hebt (morele schuld, slechte gezondheid, slechte relatie, jaloezie, slecht humeur, financiële schuld, ….. grote tuin, enz). Ook wil ik geen slaaf zijn van mijn bezit en dat is o.a. een huis waar geen hypotheek op zit. Dat betekent dat zelfs het eventuele verlies ervan, zoals sommige mensen op deze site schrijven, mij geen oorlog waard is. Genuanceerd denken (i.p.v. in termen van schuld en wie nu wel of niet de rekening moet gaan betalen vind ik niet eens zo bijster relevant; we moeten, of we het willen of niet, er samen uitkomen) is een groot goed en het zou ons allemaal goed doen als we het eens zouden proberen.

  45. $0R0$ says:

    Peter:
    Er zijn volgens mij 2 opties:
    lichte deflatie, een ineenstorting met wereldoorlog.

    Laurens:

    king,

    Hoogstwaarschijnlijk zal dit uitmonden in een oorlog, dit heeft de geschiedenis ons in ieder geval geleerd.

    Ik heb mij altijd verbaast, en doe dat nog steeds in hoge mate, dat economen dit de normaalste zaak van de wereld vinden. Het hoort schijnbaar gewoon bij het spel. Een systeem dat als bijwerking wereldoorlogen producert is toch een ziek systeem? Of ben ik hierin naief?

    Ik vind dit een hele interessante discussie, in elke mening zit wel een kern van waarheid en sommige argumenten zijn gewoon feitelijk juist of onjuist. Maar wat ik dus steeds mis in de algemene discussie ovr het onderwerp huizenmarkt of de economie in het algemeen is de optie om van het monetair systeem af te stappen. Er rust nog een groot taboe op, terwijl ik er van overtuigd ben dat ook die optie eens verkend moet worden, of in ieder geval tot de discussie moet worden toegelaten. Wees eerlijk, ik bedoel… het systeem ís toch gewoon een beetje ziek? Of op zijn minst niet bijzonder gezond.

  46. Risp says:

    Banken zijn (1) grote hoeveelheden geld op centrale banken aan het zetten (zeker duizend miljard inmiddels). Daarmee trekken ze grote hoeveelheden geld uit de markt/economie. (2) Banken maken het moeilijker om geld te lenen.
    Dus het lijkt er mijn inziens op dat banken geld uit de markt aan het trekken zijn waardoor de waarde van geld stijgt en de rente dus ook.
    Maar ik weet niet in welke hoeveelheden men de geldpers heeft opengezet. Wel is met de economische crisis een hoop geld verdampt, maar goed, de economische activiteit is ook minder geworden.
    Maar ik heb in m”n hoofd toch deflatie. Misschien ook wel een soort van logisch. De verliezen diie banken gaan krijgen op de huizenmarkt wordt dan enigzinds gecompenseerd met winsten uit hogere rentestanden.

  47. floor says:

    @Risp
    Kenmerk van deflatie is een rente van rond de 0%, dus niks compensatie van verliezen bij banken.

  48. ll says:

    Risp, weet je wat ik denk ….. dat banken helemaal geen leningen meer kunnen afgeven, althans met lange rente…..

    Mises heeft het hier ergens op dit draadje eens uitgelegd, boven de 10 jaar vast moeten banken lenen op de kapitaalmarkt voor de hypotheken. ( en die zit dicht, potdicht )

    Onder de 10 jaar kunnen de banken zonder zelf te lenen uitgeven……., maar precies weet ik het ook niet meer, waar oh waar blijft Mises……. 😉

    De rente bestaat niet, was een van zijn uitspraken.

    Maar één en ander zou dan impliceren dat de variabele ( korte )rentelening nu wel tot de mogelijkheden zou moeten behoren…….

    Euribor is korte rente, staatsobligatie ( 10 jaar ) is lange rente.

    Euribor ( korte rente ) wordt beslist door de ECB, de lange rente wordt bepaald door de kapitaalmarkt…….

  49. eric406 says:

    De psyche van de massa wordt gekenmerkt tijdens deze winterperiode door 4 stadia:

    1. Begin – bezorgdheid (na 1e financiële klap) 1-2 jaar
    2. Midden – angst (na meerdere (mini)krachs) 3-4 jaar
    3. Midden – paniek (na finale ineenstorting), 5-9 jaar
    4. Eind – gelatenheid (stabilisatie markten) 10-15 jaar

    Het is net als met de Herengrachtindex, naderhand kan Eichholz zijn onderzoek wel tegenspreken maar hij heeft alleen de lijnen blootgelegd. Het vervolg zal zich voltrekken volgens deze lijnen, daar kan niemand iets aan veranderen. Zo ook met de Kondratieff golven.
    We zitten nu wel in de angst fase zou je kunnen zeggen, de volgende stap is paniek (NA FINALE INSTORTING…). Niemand die het wil, maar het zal onvermijdelijk plaatsvinden. Het enige wat rest, is proberen de schade te beperken. Bijvoorbeeld de pensioenfondsen, je weet gewoon dat ze eraan gaan, dus waarom zou je lot niet een handje helpen door het nu te gebruiken om te saneren. Dan heb je betere uitgangspositie voor als het weer lente wordt.
    M.a.w. je kunt de oogst wel opslaan, terwijl je weet dat de heleboel bij een overstroming wegspoelt of je kunt de boel opeten zodat je wat vet op de botten hebt

  50. Rien says:

    $0R0$,

    Dat is heel simpel zolang de rente niet in 1 keer moet worden betaald met de aflossing. Zie hier de eenzame eiland bewoners versie:
    http://www.overbeterleven.nl/2011/08/05/rente-en-inflatie/

  51. nhz says:

    Risp: Banken zijn (1) grote hoeveelheden geld op centrale banken aan het zetten (zeker duizend miljard inmiddels). Daarmee trekken ze grote hoeveelheden geld uit de markt/economie.

    onzin, want ze doen dit feitelijk met geld dat ze van de centrale bank hadden gekregen; er wordt helemaal geen geld uit de markt gehaald, fabeltjes!!

    Risp: (2) Banken maken het moeilijker om geld te lenen.

    ja, en dat is vaak volkomen terecht. We moeten terug naar verantwoord geld uitlenen, 95% van de huidige huizenkopers en een overgroot deel van de ondernemers die nu geld vragen zijn een slechte investering; de bank weet vrijwel zeker dat ze daarop verlies gaat maken en leent dus geen geld uit. Prima, hadden ze veel eerder mee moeten starten …

    Risp: Maar ik weet niet in welke hoeveelheden men de geldpers heeft opengezet.

    kijk naar de balansen van de centrale banken, de meeste zijn in een paar jaar tijd verdubbeld of verdrievoudigd. Ooit (misschien wel binnenkort) gaat dit geld in omloop komen, dan kunnen prijzen van allerlei zaken zo snel oplopen dat je hyperinflatie krijgt. In veel landen zijn de condities waaronder in het verleden hyperinflatie van start ging al bereikt.

  52. Patrick says:

    @46 Wat een fantastisch voorbeeld… het toont namelijk feilloos aan dat het huidige systeem langzaam maar zeker de fysieke welvaart uit de mensen trekt en naar het bankensysteem verplaatst.

    Dank voor dit mooie voorbeeld. Oh… het voorbeeld moest iets anders aantonen?…

  53. Rien says:

    Suzanne,

    “Alleen omdat hij hedgefonds directeur is, kun je niet ontkennen dat wat hij zegt, waar is.”

    Niet omdat hij een hedge fonds directeur is, nee.
    Maar wel omdat het onzin is wat hij zegt 🙂

    Het is vrij simpel: de hele financiële crisis spelt zich enkel af in de hoofden van mensen. Er is in de reële wereld geen enkel ding of fenomeen dat de crisis weerspiegelt, ANDERS dan dat wat mensen doen en laten aan de hand van hun voorstellingen.

    Het gaat om verwachtingen die in het verleden geschapen zijn, en die nu de harde realiteit raken. Deze verwachtingen moeten worden bijgesteld. Dat is de crisis, niets anders.

    En zoals alle imaginaire crisissen zal ook deze zo lang blijven bestaan als er mensen zijn die denken er een voordeel uit te kunnen halen.

    Als we morgen alles zouden herprijzen naar haalbare waardes, zou overmorgen de crisis voorbij zijn. Maar dan zouden er veel mensen op een flink verlies komen te zitten. Ook Soros. (En een ieder van ons ook)
    Het “leuke” is dat we die verliezen toch wel zullen krijgen, maar zolang we deze kennis onderdrukken, zolang duurt de crisis.

  54. Rien says:

    Patrick,

    Nee Patrik, het is niet nodig om iets anders aan te willen tonen. Het is wat het is.

    Zelf heb ik geen schulden, en zal deze ook nooit (vrijwillig) nemen.

    Ook geen hypotheek!

  55. wilson says:

    Geld kan worden verveelvoudigd zonder dat daar tegenover iets staat en vervolgens uitgeleend worden tegenover rente. De financiële crisis is zoals de term al aangeeft, eigenlijk alleen een malfunction van dat rotte systeem, maar jammer genoeg is bijna alles wat op deze planeet leeft, daar afhankelijk van. Het is net besmet bloed die het lichaam ziek maakt, ziek houdt en uiteindelijk doet sterven.

  56. dalen says:

    @54 eric406

    “De psyche van de massa wordt gekenmerkt tijdens deze winterperiode door 4 stadia:

    1. Begin – bezorgdheid (na 1e financiële klap) 1-2 jaar
    2. Midden – angst (na meerdere (mini)krachs) 3-4 jaar
    3. Midden – paniek (na finale ineenstorting), 5-9 jaar
    4. Eind – gelatenheid (stabilisatie markten) 10-15 jaar”

    Ik heb ook de visie van Mecking gelezen maar kan je jouw stadium nr 3 toelichten. Hoe zie jij dan een finale ineenstorting en wat zijn dan de oorzaken en gevolgen?

    Ik zelf denk dat het met (hyper)inflatie opgelost gaat worden, hetgeen natuurlijk met veel ellende en chaos gepaard zal gaan. Aan de andere kant denk ik dat de euro het niet gaat trekken en dat vanuit die kant een poging, in combinatie met inflatie, zal ontstaan.

  57. asd says:

    Ach, Soros kan er ook niks aan doen, een kwestie van evolutie. Hij is slechts een cheeky monkey.

    We hebben er 35 miljoen jaar over gedaan om van elkaar te verschillen maar het is nog steeds zo, dat “A monkey economy is as irrational as ours”:

    http://www.youtube.com/watch?v=Rb11zdIqOi0

    🙂

  58. racekever says:

    @59 dalen,

    Zet dat economische analyse systeem maar overboord want zodra het systeem instort, zal men elkaar de koppen inslaan voor de laatste brood in de supermarkt. Voor zover de “gelatenheid” er zal zijn breekt er een verschrikkelijke oorlog uit zoals de wereld nog nooit
    nooit heeft meegemaakt. Heeft de bijbel dit al niet opgetekend in de profetien voor de komende eeuwen.
    Dit is het laatste rijk van deels leem en deels ijzer wat een surrogaat is van het Romeinse rijk, Het is broos maar hard tegelijk. Men probeert een geheel te zijn maar er is geen ware éénheid. Drie landen zullen economisch onworteld worden. Griekenland was de eerste en Italie volgende als tweede waar de macht verplicht werd overgedragen aan een kleptocraat in dienst van de de NWO. Nog één land te gaan dat zijn financiele macht
    moet overgeven??? misschien spanje.

  59. Patrick says:

    @racekever, wij waren tot op heden verschoond van dit soort comments, post u liever op xandernieuws.punt.nl alstublieft.

  60. HNK says:

    @Patrick
    Het topic lokt de aluminium hoedjes ook een beetje uit de kast, ik vind de meer echt specifiek huizenmarkt topics inclusief de comments leuker om te lezen. Deze steekt er een beetje onder. Op naar de volgende!

  61. Patrick says:

    @ HNK, Eens.

  62. BalancedView says:

    Kijk eens op Ned2 nu. Mooi stukje corruptie in de polder.

  63. Ralph says:

    Frans:
    Soros Exposed!
    youtube.com/watch?…#038;feature=related

    Exposed? Dit filmpje is het tegenover gestelde. Goede gozer die Soros die tenminste snapt hoe je het systeem van binnenuit kunt veranderen. Fox is lekker hypocriet bezig aangezien zij hetzelfde doen als waarvan zij Soros beschuldigden. Echter is Soros volledig open en voor een vrijere wereld i.t.t. de mensen van (achter) Fox.

  64. nhz says:

    Naïef?: Ik vermoed echter dat het overgrote deel van de scheefleners niet tot die categorie behoort, of ik begrijp de term scheeflener niet.

    een scheeflener is iemand die geld leent voor een huis dat hij redelijkerwijs (onder normale kondities) nooit kan afbetalen. Lenen, lenen, lenen en niet terugbetalen; dat valt bij mij onder ‘flessen’ en gebeurt momenteel op ongekende schaal.

    Rien: Maar dan zouden er veel mensen op een flink verlies komen te zitten. Ook Soros. (En een ieder van ons ook)

    Als er verliezers zijn zijn er ook winnaars, toch? Of bedoel je dat de winnaars dan de mensen zijn die nu o.a. in de derde wereld voor een hongerloontje moeten ploeteren?
    verder in grote lijnen met je eens hoor 😉

    asd: “A monkey economy is as irrational as ours”:

    of misschien is geld (een ‘finance economy’) wel gewoon onnatuurlijk en dus irrationeel.

    racekever: Nog één land te gaan dat zijn financiele macht
    moet overgeven??? misschien spanje.

    afgaande op de financiële markten denk ik dat Portugal nummer twee wordt, Italië drie.

  65. asd says:

    @67 (nhz) Inderdaad.

    The “derailed finance economy” is een bijproduct van onze grote hersenen.

    Misschien moeten we maar weer terug in die boom klimmen, waar we ooit uit zijn gevallen. Dan komt het weer helemaal goed met de wereld. 🙂

  66. floor says:

    Een “voorbeschouwing” plus aftermath, van het “terug naar de gulden” report van de PVV.
    http://www.businessinsider.com/the-report-that-will-blow-up-the-eurozone-2012-1

  67. $0R0$ says:

    HNK:
    @Patrick
    Het topic lokt de aluminium hoedjes ook een beetje uit de kast, ik vind de meer echt specifiek huizenmarkt topics inclusief de comments leuker om te lezen. Deze steekt er een beetje onder. Op naar de volgende!

    Mee eens.

  68. Steven says:

    Wat ik denk wat er gaat gebeuren is dat we straks gewoon een brood kunnen blijven kopen voor een euro. De euro de dollar en alle andere munten zijn gewoon afspraken. Is er sprake van deflatie dan maken ze gewoon extra euro’s en dollars.

    Onderhuids is er wel deflatie en dat merk je dus door dalende huizenprijzen en minder geleen (werd een keer tijd)

    Deflatie tijdens kondratiev wilde alleen zeggen dat je meer kon kopen met edelmetaal (dus geld). Die regel blijft denk ik gewoon: dus je zal een daling blijven zien van alle geleende zaken als huizen, auto’s en zo maar met edel zal je meer kunnen kopen.

    aangezien er dus meer geld zal worden gedrukt om de deflatie te bestrijden is de enige weg om op lange termijn toch gewoon te sparen rustig edelmetaal bijkopen. Ik weet dat dat voor veel mensen niet mogelijk is als ze diep in de hypotheekschulden zitten, maar die hebben dus de kosten na de baat geschoven.

  69. ll says:

    Ondertussen in Olland, Vestia woco bijna failliet, miljardentekort, WEW mag niet meer lenen, dominostenen die omvallen.
    Dekking derivaten tekorten moet worden aangevuld.

    Derivaten zijn de massa vernietigingswapens van de financiele wereld……….

    http://www.welingelichtekringen.nl/17763-vestia-de-grootste-woningcorporatie-van-nederland-bijna-failliet-miljarden-tekort.html

  70. ll says:

    Dalen, niemand weet wat er gaat gebeuren, als de financiele markt instort…….

    Het zal waarschijnlijk beginnen met het instorten van de beursen.

    Banken kunnen dan in de problemen komen, en zullen een ‘storing ‘ hebben bij het internetbankieren. Zo begon het ook bij een Engelse Bank. Mensen vertrouwen het niet meer en gaan hun geld ophalen, een bankrun.

    Als het cash geld op is sluit de bank of banken de deuren, maar ook andere banken zijn dan bang voor een run en sluiten ook de deuren, en geldautomaten.

    Ondertussen heeft De Minister de noodwet in werking gesteld ( ik weet niet hoelang dat duurt ), maximaal 20 to 30 pinnen per dag….., totdat de banken weer op orde zijn, dat kan 3 maanden duren, of langer ( hoelang duurde dat bij DSB ? )

    Winkels kunnen alleen nog cash incasseren, want Interpay werkt ook niet meer.

    Zomaar wat hersenspinselen ……..

    Aanvulling nodig vereist 🙂

  71. ll says:

    Foutje……. Stukkie Woco moet geen WEW maar WSW zijn

    Waarborgfonds Sociale Woningbouw, derivaten ? Garant of niet, ?

    http://www.wsw.nl/wetenendoen/beleid/45

  72. ll says:

    Ondertussen in Ierland.

    Gaat erg slecht met de retail, cash flow is key for survival……..

    http://www.independent.ie/business/personal-finance/cash-flow-is-key-for-survival-3003110.html

  73. king says:

    off topic

    Vanavond bij Radar een onderwerp wat ons zal kunnen boeien.
    Onder water is het slecht winkelen bij de banken. Dus je moet hoge rentes accepteren bij je eigen bank en je mag niet voortijdig aflossen.

    Ik zeg…. doen

  74. lorenzo says:

    heb met ll altijd het idee een stukje van en door een occupyer (..) te lezen . Nou , niet meer in de nacht in de tent slapen , overdag mag nog .

  75. nhz says:

    Steven: Onderhuids is er wel deflatie en dat merk je dus door dalende huizenprijzen en minder geleen (werd een keer tijd)

    minder gelenend?? De hypotheekschuld groeit nog steeds terwijl de huizenprijzen inzakken. De overige schulden (auto loans, creditcards etc.) stijgen vermoedelijk nog harder dan eerst. En de nationale schuld stijgt als nooit te voren dankzij de centrale banken.

    king: Dus je moet hoge rentes accepteren bij je eigen bank en je mag niet voortijdig aflossen.

    dat wordt dus weer het obligate scheeflener geklaag, krokodillentranen voor de kleutertjes. Wanneer begint Radar eens over de afpersing van spaarders door overheid en banken, of het risico dat al deze scheefleners voor de BV Nederland vormen? Daar heb ik ze nog nooit over gehoord.

  76. dalen says:

    Waren er maar mensen zoals “occupyers” die opkomen tegen de gevestigde orde. Greenpeace is ook zo begonnen en heeft veel goed werk verricht waar we allemaal dankbaar om kunnen zijn.

  77. lorenzo says:

    78 , echt waar , en gaat een blog daar iets aan veranderen dan ? Heb het niet zo op mensen die wars zijn van het kapitalisme maar er veelal wel van gebruik maken , waarbij het dan weer geen kapitalisme meer heet.
    Ik kan het me trouwens niet veroorloven de hele dag in een tentje te gaan zitten …..
    We leven hier in een fantastische wereld hier , gebrek aan relevante referentie kaders geeft wel eens een vertroubelt beeld in deze.

  78. lorenzo says:

    dalen: Waren er maar mensen zoals “occupyers” die opkomen tegen de gevestigde orde.

    ik kijk in ieder geval vanavond naar onze vrienden van de NOS of er vangaag 1 tje bij is gekomen , of mag een ander dat doen en blijft het bij hopen?

  79. 406 says:

    dalen:
    @54 eric406
    Hoe zie jij dan een finale ineenstorting en wat zijn dan de oorzaken en gevolgen?

    Ik zelf denk dat het met (hyper)inflatie opgelost gaat worden, hetgeen natuurlijk met veel ellende en chaos gepaard zal gaan. Aan de andere kant denk ik dat de euro het niet gaat trekken en dat vanuit die kant een poging, in combinatie met inflatie, zal ontstaan.

    Wat ik eigenlijk aan wou geven, is hoe je het ook wend of keert we gaan de Kondratieff winter in alle facetten meemaken. Wat uiteindelijk de oorzaak zal zijn? Keuze genoeg! Mijn vrouw komt uit Peru, en ze heeft het allemaal al een keer meegemaakt in 1985. Na (hyper)inflatie was er een totale instorting van het financiële systeem. Oorzaken o.a. El Niño, torenhoge buitenlandse schulden, dalende grondstofprijzen. Gevolg: banken dicht, geen geld meer, geen voedsel. Terwijl er in Peru het nodige wordt geproduceerd, duurde het een maand!! voordat de eerste vrachtauto met rijst in straat kwam. Als je geld had kon je een portie kopen, wat op de grond viel werd als laatste verkocht. Één portie per persoon! Haar tips; zorg voor houdbare producten in huis rijst,suiker,bonen,conserven. En contanten!

  80. asd says:

    @79 (lorenzo)
    Tegen een sociale markteconomie, zoals we die in het Rijnlandse model kennen, is niets op tegen.

    @78 (Dalen)
    Occupy demonstreert tegen de uitwassen van het kapitalisme met zijn financiële wanprodukten, derivaten, naked short, securitisaties en andere criminele constructies, die de wereld naar de afgrond brengen. Oftewel tegen het Kasino- en Raubtierkapitalismus.

    Soros krijgt nu door zijn eigen toedoen de sores.

    Heb met jou grote waardering voor deze demonstrerende elite.

  81. ll says:

    @ Lorenzo, te veel eer , helaas 😉

  82. ll says:

    Vestia, van ander draadje geplukt…..

    Het ministerie van Binnenlandse Zaken, de afgelopen dagen met enkele andere partijen betrokken bij ‘koortsachtig topoverleg’ om tot een oplossing te komen, zegt dat Vestia de afgelopen maanden meerdere keren een lening afsloot om de banken gerust te kunnen stellen. Dat lukt nu niet meer. Directeur-bestuurder Erik Staal van de woningcorporatie wordt volgens het dagblad waarschijnlijk op een zijspoor gezet.

  83. $0R0$ says:

    lorenzo:
    Heb het niet zo op mensen die wars zijn van het kapitalisme maar er veelal wel van gebruik maken , waarbij het dan weer geen kapitalisme meer heet.

    We leven hier in een fantastische wereld hier , gebrek aan relevante referentie kaders geeft wel eens een vertroubelt beeld in deze.

    Hier moet ik toch even ingrijpen. Een persoon die wars is van kapitalisme heeft toch geen keus? Vertelt u mij maar even wat een persoon zou moeten doen om te overleven zonder gebruik te maken van kapitalisme.

    En de fantastische wereld waar u het over heeft… volgens mijn referentiekader zijn er massaontslagen, wordt zorg en onderwijs kapotbezuinigd, staat de huizenmarkt stil, begeven wij ons de de herfst van de Kondratieff-golf (het ergste komt dus nog), is armoede op zijn hoogst (zowel in NL als de rest van de wereld, raakt de olievoorraad op, drijgen er verschillende grote oorlogen uit te breken, is er nog nooit zoveel corruptie geweest (zowel in politiek als het bedrijfsleven), is de wereldeconomie een wrak, warmt de aarde op door toedoen van de mens, et cetera et cetera… Mooie wereld waar u het over heeft.

  84. Paul99 says:

    “de afgelopen maanden meerdere keren een lening afsloot om de banken gerust te kunnen stellen”

    Het lijkt Griekenland wel. Ik ben van de straat en “vroegah” noemden ze dat het ene gat met het andere vullen. Gelukkig hebben we nu akademiesie, managers en oekoenomen aan het roer, wat kan er mis gaan ?

  85. dalen says:

    @ 84 ll

    Het is inderdaad drama bij Vestia en natuurlijk ook bij andere grote woningcorporaties die de derivaten hefboom op een absurde manier hebben misbruikt.

    Dit kan alleen goedkomen wanneer de derivatenportefeuille van swaps, caps enz weer aantrekt, hetgeen mijns inziens alleen maar minder waard zal worden met deze lage rente.

    Ze hebben het gepresteerd om de portefeuille in een paar jaar tijd te verdubbelen tot 10 miljard.

    Toezichthouders (RvT, RvC en RvB) hebben vreselijk zitten pitten.

    Als hier geen kamervragen over komen en sancties worden opgelegd dan snap ik het totaal niet meer.

    Hoogtijd voor een diepgaand onderzoek en niet alleen kijken waar het fout ging maar ook welke belangenverstrengelingen er spelen.

    “Directeur-bestuurder Erik Staal van de woningcorporatie wordt volgens het dagblad waarschijnlijk op een zijspoor gezet.”

    Achter slot en grendel lijkt me beter.

  86. grootgrondbezitter says:

    Afgelopen zondag heb ik, gebaseerd op onze eigen situatie , een bijna Bijbelse vergelijking bedacht. Sinds 1 november 2008 hebben wij (door spaargeld aan te spreken en door te sparen alsof ons leven ervan afhangt): een stuk land gekocht van 44.000 euro én ongeveer 80.000 euro op de hypotheek afgelost. Voor alle duidelijkheid: we zijn niet rijk, verdienen samen circa 2,5 x modaal.Hypotheek is precies het gemiddelde van heel NL.

    In plaats van af te lossen (en een stuk weiland te kopen) hadden we ook 1 Porsche Boxter kunnen kopen, een Beetle cabrio, een jacuzzi en een compleet nieuw garderobe voor het hele gezin. Waarschijnlijk was er dan ook nog wel geld over geweest voor een cruise of een rondreis door Amerika met een camper en misschien zelfs voor een aanbouw (en anders hadden we er nog wel 25 mille bij kunnen lenen).

    In plaats daarvan hebben we 3,5 jaar lang alleen geld uitgegeven aan benzine en boodschappen en verder al het geld (spaarloon, HRA, vakantiegeld, afgekochte vakantiedagen, noem maar op) opgespaard. Dus ook drie jaar lang geen (of bijna geen) nieuwe kleren gekocht en de kachel op 17.

    In het eerste scenario lijken we (veel)rijker maar zijn we in werkelijkheid (veel)armer. In het tweede scenario gebeurt het omgekeerde: we lijken armer, maar zijn in werkelijkheid veel rijker. Daarmee vat je niet alleen twee decennia economische “voorspoed” mooi samen, het geeft ook de kern aan van het probleem: aflossen is niet sexy omdat het totaal onzichtbaar is. Veel rijkdom is schijn en veel huizen zijn van de bank, maar dat heeft nog altijd meer appeal dan aflossen zonder dat iemand het ziet.

  87. dalen says:

    @ 85

    “Mooie wereld waar u het over heeft.”

    U bedoelt Mooie DROOMwereld waarin u leeft.

  88. Paul99 says:

    $0R0$: Hier moet ik toch even ingrijpen. ……

    En de fantastische wereld waar u het over heeft… …wordt zorg en onderwijs kapotbezuinigd

    Ook ik moet hier even ingrijpen. Vanaf 1995 is het onderwijsbudget van 4,2 naar 10,5 MILJARD gegaan. Dat is dus meer dan 250% van het 1995 niveau. “kapotbezuinigd” lijkt me dus een verkeerde voorstelling van zaken.
    Kun je dat even rechtzetten ?

  89. Long Time Lurker says:

    Echt wanneer wordt het eens ene keer tijd dat al die bestuurders die het zo verkloot hebben eens flink achter slot en grendel worden gezet!!!

  90. Long Time Lurker says:

    Dit verklaar ook meteen die rare plannen van het kabinet om de woning corporaties 75% van hun woningen te koop aan te bieden. Ze zijn failliet!

  91. Frans says:

    @ 46 floor: goed artikel met de nodige relevantie voor Nederland.

    Ik blijf voorlopig nog steeds bij mijn idee dat inflatoire depressie het best de situatie omschrijft tot nu toe. Goederen waar je niet zonder kunt en belastingen in allerlei vormen worden duurder, en misbare zaken en natuurlijk bubbel zaken zoals de huizen worden goedkoper.
    Het duurder worden van energie, voedsel heeft oorzaak in de alsmaar toenemede geld ontwaarding door het bijdrukken van geld, vlucht van kapitaal in tangible assets. De toenemende belastingen is omdat alles wat overheid is tot op het laatst zichzelf in stand zal willen houden kostte wat het kost.
    Toenemende werkloosheid zal verder drukken op de huizenmarkt. Ik sluit me bij het artikel http://www.financialsense.com/contributors/lance-roberts/2012/01/26/why-home-prices-have-much-further-to-fall?source=patrick.net aan dat het kopen van huizen niet een zaak is van niet willen, maar in overgrote mate niet kunnen. Bovendien benoemd het goed wat precies in Nederland zich ook heeft afgespeeld: er werd niet afgevraagd wat is verstandig, maar wat is haalbaar in de zin dat de bank ermee akkoord ging.

  92. Frans says:

    grootgrondbezitter,

    Dat is het mooie van begrip van de wereld waarin je leeft: je kunt dan de goede beslissing nemen.
    Van goede beslissingen, ook al lijken ze minder aantrekklijk op de korte termijn, maken een mens gelukkig.

  93. $0R0$ says:

    Paul99: Ook ik moet hier even ingrijpen. Vanaf 1995 is het onderwijsbudget van 4,2 naar 10,5 MILJARD gegaan. Dat is dus meer dan 250% van het 1995 niveau. “kapotbezuinigd” lijkt me dus een verkeerde voorstelling van zaken.
    Kun je dat even rechtzetten ?

    Mijn excuses. Dat is inderdaad een onjuiste bewering. Desalniettemin… de privatisering van het onderwijs is regelrechte zelfmoord. Wederom geldt ook in deze sector: “Mensen, mensen, rustig, rustig! Wat u ook zegt en roept, het maakt ons geen reet uit, wij kijken eerst naar de financieen en dan pas naar kwaliteit. Snapt u dat niet?”.

  94. Maria says:

    @ 93 Frans

    “Bovendien benoemd het goed wat precies in Nederland zich ook heeft afgespeeld: er werd niet afgevraagd wat is verstandig, maar wat is haalbaar in de zin dat de bank ermee akkoord ging.”

    Et voila, de verklaring voor de hoge huizenprijzen en de nu dalende markt in 1 keer.

    Ik roep het nog eens:

    “BAN THE BANKSTERS!!!!!!”

  95. Paul99 says:

    $0R0$: Mijn excuses. Dat is inderdaad een onjuiste bewering. ……

    Mijn bewondering is groot, want dit kom je maar heel heel weinig tegen op de fora tegenwoordig. 🙂

  96. Cinelux says:

    OT. De laatste paar weken ziet de BDI (Baltic Dry Index) er niet positief uit, vergelijkbaar met Oktober 2008.

    Dit is voor de economie wereldwijd geen rooskleurig vooruitzicht.

  97. lorenzo says:

    85 SOROS (die die wel anti-cyclisch denkt , bedoelt u die ? ), volgens mijn al eerder gememoreerde kader zijn we het 3 de rijkste land ter aarde , de 2 de van Europa. Gaan we 4 keer per jaar op vakantie , 3 weekenden per maand naar de Woonboulevard ,gemiddeld 3 autos voor de deur, hebben we een pensioen fonds gevuld met 800 en veel nullen. o ja, zakken we door onze hoeven zegt het NOS journaal door ons gewicht .
    Mijn observatie zegt veelal het zelfde.

    Ik kom nog wel eens ergens waar ze geen pensieoen hebben of verdanlt, geen adequaat onderwijs, gezondheids zorg. Eem mooie wereld toch ?

    Ok , we hebben ons zat gefinancierd en zijn er altijd mensen die slimmer zijn dan jij. die hebben u te grazen kunnen nemen , net als in de natuur. De leeuwtjes bestaan bij de gratie van de geitjes.
    In die volgorde.
    Een consequent anti-cyclisch denken ( in de grote massa) heeft u anders kunnen doen denken en ik hoop daaruit handelen.

    De bomen blijven niet doorgroeien ( citaat lorenz 2006). Nu komt de grootstse verandering die zijn weerga niet kent , maar hebben WE ( we wijzen nl altijd naar anderen..) dat niet aan ons zelf te danken ?
    Ik ben bang van wel.

  98. Bas1979 says:

    Staatsleningen moeten worden verboden bij grondwet – wereldwijd.

    Zoniet, dan komt er een wereldoorlog! Een hele zware die de mensheid voorgoed veranderd, maar wel een goed punt laat inzien: obligaties moeten worden verboden.

    Onze kinderen vragen: “waarom zagen jullie dat niet aankomen?”. Wie heeft een antwoord?

  99. nhz says:

    enigszins OT:
    de crisis gaat nu echt beginnen. Schulden betalen is voortaan voor de dommen. Nu een verworven recht in Griekenland, straks in de hele EU. Je zou bijna medelijden met de banksters krijgen, ze gaan grenzeloos genaaid worden door de scheefleners:

    http://www.zerohedge.com/news/landmark-case-greek-court-writes-employed-bank-customers-debt

  100. dalen says:

    @ 101

    Klopt, leden van de 2e kamer praten over afwaardering schulden Portugal. De angst is als je dat nijt bijtijds doet de schuld nog groter wordt want Portugal heeft alleen maar sardientjes als economie.

  101. ll says:

    Bij mij in de buurt is er maar één referentiewoning te vinden voor de WOZ….. dus wat doet men, men gaat voor de anderen gewoon 2 jaar terug in de tijd………en anders moet ik zelf maar aangeven welke woningen er rond de peildatum WEL zijn verkocht. Gekke toestanden hier 🙂

  102. nhz says:

    dalen: “Directeur-bestuurder Erik Staal van de woningcorporatie wordt volgens het dagblad waarschijnlijk op een zijspoor gezet.”

    dat zal dan wel een paar mooie commissariaatjes worden als dank, bij een grote energieboer of andere semi-overheidsinstelling waar ze commissarissen die de hele dag zitten te slapen graag hebben.

    Long Time Lurker: Echt wanneer wordt het eens ene keer tijd dat al die bestuurders die het zo verkloot hebben eens flink achter slot en grendel worden gezet!!!

    daarvoor was het allang tijd natuurlijk, want deze criminele activiteiten zijn niet nieuw, ze worden hooguit met het jaar brutaler. En door de dalende huizenprijzen komen er overal zaakjes met een luchtje naar boven.

    Bijna al die WBV bestuurders hebben uitstekende politieke connecties (meestal in PvdA kringen) die zorgen dat ze nooit aangepakt zullen worden, helaas. Neem nou de baas van het hele spul, Calon. Mega-strop voor de belastingbetalers georganiseerd bij Blauwe Stad (samen met boer Bleker), en natuurlijk als dank een nog vettere baan waarin ze nog véél meer schade kunnen aanrichten. Zo werkt Nederland 🙁

  103. Henk says:

    Net radar bekeken. Wat een rare vertoning, 200k schuld met een loon van 35 k. Of 250k met een inkomen van 38k. Volgens radar niets aan de hand waarom doen de banken zomoeilijk? We gaan nog rare tijden tegemoet…

  104. Okkie says:

    Henk,

    Een veel te hoge hypotheek en dan ook nog eens met een beleggingspolis. Het feit dat veel hypotheekverstrekkers door de belastingbetaler overeind worden gehouden, werd belachelijk genoeg als argument gebruikt voor overkreditering.

  105. Henk says:

    Okkie,

    Het grote publiek heeft dus niet door dat wat ze gedaan hebben niet normaal is, schokkend,! Het waren redelijke mensen bij radar, maar hebben wel hele grote risico s genomen, zelfs nu hebben ze dat niet door.

  106. nhz says:

    @107-109:
    vandaar dat ik verwacht dat dit uiteindelijk gevolgd gaat worden door de ‘Griekse’ oplossing (die overigens ook in de VS op de plank ligt; zal vermoedelijk kort voor de verkiezingen officieel worden afgekondigd door Saint Obama): alle schulden worden afgewaardeerd tot wat de scheeflener redelijkerwijs kan betalen; de rest van de schuld komt voor rekening van de belastingbetaler.
    Kortom: zorg eerst dat je werkeloos wordt, ga dan klagen dat je hypotheek te hoog is, dan hoef je niet eens de WSNP in om van tonnen schuld af te komen. Vanzelfsprekend eerste de schuld maximaal laten oplopen door nog even een paar leuke vakanties of een Porsche te kopen. Als ik Radar was zou ik er snel werk van maken, een paar miljoen potentiële klagers is mooi meegenomen om de politiek in beweging te zetten 😎

  107. nhz says:

    @110:
    en voor alle duidelijkheid: met de Griekse / Amerikaanse oplossing voor het schulden probleem kun je dus gewoon in dat veel te dure huis blijven wonen, ook als je geen inkomen meer hebt. Verworven rechten, nietwaar?

  108. Henk says:

    nhz,

    Bedenk wel dat scheefleners in de minderheid zijn. Ik vind het prima dat de schuld gesaneerd , maar dan zijn ze hun huis ook kwijt, dan moeten ze dat terug huren.

  109. KV says:

    Vanavond in Tros Radar

    Mensen doen huilie huilie na hebzuchtig een belegingshypotheek te hebben afgesloten voor een veel te korte rente vaste periode. Het is allemaal de schuld van de banken en niet van de hebzuchtigheid en kortzichtigheid van de mensen zelf. Hun situaties worden geschetst als niet risicovol en maal, 250.000 bij een inkomen van 38000, nou ik weet niet hoor maar bijna 7x je inkomen is belachelijk. Dankzij deze onnozele halzen zitten we nu met de gebakken peren niemand kan het meer betalen en een kant op. Met als direct gevolg een verdere instabiliteit van ons financiele systeem. Bedankt Nederland

  110. Henk says:

    KV,

    Eens. De mensen in radar zagen er heel netjes en verantwoord uit, terwijl ze te grote risico,s namen. De gemiddelde Nederlander zal snel met hen mee gaan huilen!

    Wie weet een oneliner om deze idiote situatie te duiden, zodat niet heel Nederland met dit soort mensen gaat meehuilen. Ps de veh zat al weer aan tafel,….

  111. Juan Belmonte says:

    KV: Vanavond in Tros Radar

    Jammer dat dergelijke problematische situaties zijn ontstaan en merkwaardig dat er door Radar richting die mensen geen kritische vragen zijn gesteld over de eigen rol hierin.

    2012: mensen komen kennelijk de problemen bij een rentewijziging van 4% naar 5,1% hoger. HRA gaat er nog eens voor 100% van af.
    Over de Huizenleasende Heer: wie wil er nou niet een woning van 250.000 euro leasen tegen netto kosten van 532 euro per maand ?

    Er wordt de suggestie gewekt alsof het normaal is dat dergelijke huizenlease-constructies maar eeuwig moeten blijven bestaan.
    De vergelijking om een woning van soortgelijke waarde in de vrije sector te huren blijft bijvoorbeeld uit. Kwaliteit van de journalistiek is hier dan ook niet hoog.

    Het is toch te verwachten dat de overgang van
    huizen gesubsidieerd leasen
    naar
    huizen lenen en terugbetalen
    problemen gaat opleveren voor wie
    – niets afloste
    – verwachtte dat de rentes eeuwig kunstmatig laag bleven
    – verwachtte dat HRA nooit niet aangepakt zou worden
    – verwachtte dat huizenprijzen eeuwig kunstmatig hoog zouden blijven

    Kortom: allemaal mensen die niet zelfstandig kunnen leasen. Jammer maar waar.

    Nogmaals: er wordt door Radar een brandbrief gestuurd over een relatief kleine verhoging van historisch lage rentevoeten. Tendentieuze journalistiek, hier heeft het publiek weinig aan, als men toch bericht dat huizenprijzen verdriedubbeld zijn in 15 jaar, zeg dan ook iets over de hypotheekschulden en de (achtergebleven) inkomens. Dan snappen mensen tenminste hoe onhoudbaar de situatie is.

    Bovenstaande gegeven waren in 2005, 2007, 2009 ook bekend, jammer dat Radar daar toen niet op gekomen is, had een hoop Kamikazekopers gescheeld.

  112. Dawg says:

    Met al die koophutten die onder water komen te staan komt een stel leaselaarzen daarentegen wel weer goed van pas.

  113. Juan Belmonte says:

    Dawg: Met al die koophutten die onder water komen te staan komt een stel leaselaarzen daarentegen wel weer goed van pas.

    Mooie woorden 🙂

  114. Juan Belmonte says:

    Henk: Net radar bekeken. Wat een rare vertoning, 200k schuld met een loon van 35 k. Of 250k met een inkomen van 38k. Volgens radar niets aan de hand waarom doen de banken zomoeilijk?


    Als de rente in het verleeden niet de prijs van geld weergaf
    zullen er andere mechanismen optreden

    Inprijzing van werkelijke risico’s bij herziening van rente bijvoorbeeld 🙂

  115. Juan Belmonte says:

    De mensen die graag maximaal leenden
    om maximaal HRA afrek te genieten
    en als ze hierbij geen buffers opbouwden (sparen)
    hebben eigenlijk jarenlang boven hun stand gewoond of geleefd
    de pers mag ook wel eens mensen kritisch naar hun eigen gedrag vragen, zoo leren ze het nooit.

  116. Juan Belmonte says:

    Adamus,

    Pikant genoeg kwam Staal afgelopen vrijdag (27 januari) met een jaarsalaris van een half miljoen euro als best verdienende corporatiedirecteur naar voren uit een onderzoek van de Woonbond.

    Tout est politique
    et la politique est tout 🙂

  117. Juan Belmonte says:

    Adamus,

    Juan’s Duits is niet zo goed maar de strekking zal zijn dat op grote wijze geldprinten reeds eerder uitgevonden is om staatsschulden in de klauwen te houden ?

  118. Adamus says:

    Frans:
    5. @ 4: inderdaad!
    Old fart Soros = reptilian = part of the problem = a scumbag = part of the illuminati.

    Als een seriemoordenaar die analyseert dat er teveel gemoord wordt.

    Daar is hij toch echt een maatje te klein voor. Dat zal wel blikken als het ooit weer eb wordt. De echte wealth bezitters zie of hoor je niet. All paper will burn, Soros ook. Mijn 2€ct.

  119. Adamus says:

    Juan Belmonte:
    Adamus,

    Juan’s Duits is niet zo goed maar de strekking zal zijn dat op grote wijze geldprinten reeds eerder uitgevonden is om staatsschulden in de klauwen te houden ?

    Even door de google vertaler duwen.

  120. Adamus says:

    Dawg:
    En Soros is een vos die de passie preekt. Het zijn niet de “vrije markt” of het kapitalisme die ter discussie staan, (in ieder geval, niet meer dan normaal)maar de parasitaire financiele industrie.

    Politici hebben hier part noch deel aan. . 🙁

  121. Adamus says:

    Rien:
    Patrick,

    Nee Patrik, het is niet nodig om iets anders aan te willen tonen. Het is wat het is.

    Zelf heb ik geen schulden, en zal deze ook nooit (vrijwillig) nemen.

    Ook geen hypotheek!

    Onvrijwillig heb je de schulden wel en niet via de banken, maar via de route den Haag.

  122. nhz says:

    Juan Belmonte: Bovenstaande gegeven waren in 2005, 2007, 2009 ook bekend, jammer dat Radar daar toen niet op gekomen is, had een hoop Kamikazekopers gescheeld.

    daarom dus, het is nu dus een verworven recht om voor de rest van je leven voor 532 euro een huis van 250K te kunnen leasen.

    Juan Belmonte: hebben eigenlijk jarenlang boven hun stand gewoond of geleefd

    precies, dat is de kern van het verhaal. Maar dat zul je van Radar nooit horen, want dat is een boodschap die Henk en Ingrid niet willen horen.

  123. wilson says:

    “De grote garderobe op het smalle, koude strand”

    http://www.zonnewind.be/2012/grote-garderobe-op-het-smalle-koude-strand.shtml

  124. Adamus says:

    dalen:
    @ 101

    Klopt, leden van de 2e kamer praten over afwaardering schulden Portugal. De angst is als je dat nijt bijtijds doet de schuld nog groter wordt want Portugal heeft alleen maar sardientjes als economie.

    Daarom zijn ze ook zo snel akkoord gegaan met de “aankoop” van ABN: “om erger te voorkomen”. Hoe kunnen mensen die nergens sjoeche van hebben akkoord gaan? Het zijn toch geen hypotheekgevers!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*