Blok wil NHG vervangen door nieuw optiesysteem

Volgens Haagse bronnen heeft minister Blok afgelopen maanden achter de schermen gewerkt aan een nieuwe oplossing om de woningmarkt vlot te trekken. Met het nieuwe plan wil Blok de verzekeringsmaatschappijen tegemoet komen die door het afschaffen van spaarhypotheken een belangrijke inkomstenbron kwijt raakten.

twitconv

Het nieuwe plan behelst een volledige herziening van de Nationale Hypotheekgarantie (NHG). “De NHG is nooit ontworpen om te functioneren in tijden van prijsdalingen. Nu dit tegen alle economische modellen van CPB en DNB in toch mogelijk blijkt, komt het systeem onder druk te staan”, aldus Karel Schiffer van de NHG.

Hij vervolgt: “Er is binnen dit systeem geen enkele prikkel om door te stromen, na de eenmalige heffing houden kopers toch de rest van hun leven restschuldbescherming. Doorstroming komt de laatste jaren eigenlijk alleen voort uit een buitensporig hoog scheidingspercentage onder deelnemers aan de NHG. Nadeel is wel dat de bodem van het garantiefonds op deze manier in zicht komt.

Het nieuwe plan is afgekeken van de effectenbeurs, waar beleggers aandelen kunnen kopen en daarbij een verzekering tegen prijsdaling kunnen afsluiten. Deze zogeheten put-opties bieden de koper van een huis de zekerheid om na een afgesproken termijn het huis tegen een afgesproken prijs van de hand kunnen doen. Omdat huizen nu eenmaal altijd duurder worden is dit een zeer interessant product dat bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen zouden kunnen aanbieden. Een woordvoerder van Pensioenfonds APG heeft al laten weten graag aan de onderhandelingstafel plaats te nemen.

De looptijd van de Nationale Put-Optie (NPo) zal naar alle waarschijnlijkheid vijf jaar en een dag bedragen. Op deze manier kan er een lagere toetsrente op de hypotheek worden bedongen. Indien een eigenaar geen gebruik van de optie maakt maar na vijf jaar en een dag blijft wonen, komt zijn recht op de prijsgarantie te vervallen. Er is dus een grote prikkel om iedere vijf jaar naar een ander huis te verhuizen. Op deze manier hoopt minister Blok jonge stellen te stimuleren stappen te blijven zetten in hun wooncarrière.

De maximale lening zal naar verluid gebaseerd kunnen worden op de waarde van de NPo. Sluit een starter dus een NPo af van 175 duizend euro voor een huis van 150 duizend euro, dan zal hij onder de nieuwe regels een hypotheek mogen nemen van 105% van de 175 duizend, dus 184 duizend euro. Het extra geld dat hiermee vrij komt kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld een duurzame investering of een wereldreis.

Ook wethouders van verschillende gemeenten zouden zijn aangehaakt bij het initiatief. Uit onder andere Horst aan de Maas en Amsterdam zijn afgevaardigden van respectievelijk CDA en PVDA eensgezind over de Win-Win die het nieuwe plan oplevert. “Door het opkopen tegen Garantieprijs, zijn ook wij gegarandeerd van een toenemende WOZ- en grondwaarde. Starters die onder NPo kopen willen we graag een extra stimulans geven in de vorm van een verantwoorde extra lening of subsidie. Details daarover worden eerdaags bekend gemaakt”.

bron: Woningmarkt Cijfers

 

1april

Share Button
Tagged with: , ,
216 comments on “Blok wil NHG vervangen door nieuw optiesysteem
  1. maarten says:

    ja maar wat als huizen niet altijd duurder worden, maar bijvoorbeeld gelijk blijven in prijs

  2. Nico de Geit says:

    Goed bericht. Als dit plan wordt doorgezet zijn we zo uit de negatieve spiraal. Het een en ander kan gefinancierd worden vanuit (het rendement) van de pensioenfondsen die meer dan 1000 miljard euro in kas hebben.

  3. Nico de Geit says:

    maarten: ja maar wat als huizen niet altijd duurder worden, maar bijvoorbeeld gelijk blijven in prijs

    Dat is niet realistisch – huizen nemen altijd in waarde toe.

  4. maarten says:

    Nico de Geit,

    wat als ze niet met de verwachte groei toenemen maar 1 % punt eronder

  5. Nico de Geit says:

    “een hypotheek mogen nemen van 105% van de 175 duizend, dus 184 duizend euro. Het extra geld dat hiermee vrij komt kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld een duurzame investering of een wereldreis.”

    9000 euro. Dat is genoeg om een rondreis te maken door Australië. Dat zijn de leuke dingen van het bezitten van een huis.

  6. Claude says:

    Nico de Geit, je vergeet de toekomstige aardgasbaten, voor zover ze nog niet verpand zijn uiteraard.

  7. Nico de Geit says:

    maarten: wat als ze niet met de verwachte groei toenemen maar 1 % punt eronder

    Nog een keer: dat is niet realistisch – de geschiedenis laat zien dat huizen altijd in waarde toenemen.

    En mocht het onverhoopt toch tegen zitten dan kan dat opgevangen worden door de pensioenfondsen die als verzekeraar optreden tegen een premie.

  8. maarten says:

    Nico de Geit,

    oja ik begrijp het, je doet er als bewoner natuurlijk een nieuwe keuken in, nieuwe dakkapel en een mooie houten vloer

  9. xenobinol says:

    Bij het lezen van dit stukje vroeg ik mij direct af of het toevallig al weer de eerste van april was 😀

  10. maarten says:

    ik heb een goed business idee voor de komende open huizen dagen. Enthousiaste kijkers te huur!
    dit bracht me op het idee
    http://www.z24.nl/bijzaken/artikel_427190.z24/Te_huur__discrete_gasten_voor_de_begrafenis.html

  11. snorkel says:

    Nico de Geit: Nog een keer: dat is niet realistisch – de geschiedenis laat zien dat huizen altijd in waarde toenemen.

    Mensen verwachten dat ook:
    http://www.youtube.com/watch?v=s3fw_ors6K4&feature=youtu.be&t=9m20s
    http://www.youtube.com/watch?v=8RrKScRg5KM&feature=youtu.be&t=23m

    En het vanuit historisch perspectief klopt het ook, als we bijvoorbeeld naar een willekeurig gekozen decennium kijken: http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/images/gem-verk-prijzen-91-2001.png

  12. Nico de Geit says:

    Stijgende huizenprijzen betekent een groeiende welvaart en andersom.

  13. Claude says:

    Voor elk huis dat er verkocht wordt met een LTV hoger dan 100 krijgt een engel vleugels.

  14. snorkel says:

    maarten:
    ik heb een goed business idee voor de komende open huizen dagen. Enthousiaste kijkers te huur!
    dit bracht me op het idee
    z24.nl/bijzaken/ar…r_de_begrafenis.html

    Zoiets, maar dan met acteurs 😉 http://www.youtube.com/watch?v=ZdppQ75jaeM

  15. maarten says:

    snorkel,

    de verkoper huurt een 20 kijkers, een doorsnede van de NL samenleving. De reuring trekt nieuwsgierige passanten aan die worden verleidt tot een impuls aankoop `on the spot` door de enthousiaste menigte gehuurde kijkers en natuurlijk de verkoper

  16. snorkel says:

    Claude:
    Voor elk huis dat er verkocht wordt met een LTV hoger dan 100 krijgt een engel vleugels.

    Eventueel kunnen we altijd nog overgaan tot drastische maatregelen om de huizenmarkt te redden: http://www.nbcnews.com/id/21134540/vp/7467237#7467237

  17. snorkel says:

    snorkel,

    Koop mijn huis, of anders……….

  18. snorkel says:

    maarten:
    snorkel,

    de verkoper huurt een 20 kijkers, een doorsnede van de NL samenleving. De reuring trekt nieuwsgierige passanten aan die worden verleidt tot een impuls aankoop `on the spot` door de enthousiaste menigte gehuurde kijkers en natuurlijk de verkoper

    Misschien is er een deal te maken met het UWV, dat het bezoeken van 3 Open-Huizen-Dag-huizen, en hierover enthousiast Tweeten/Facebooken/Hyven, geldt als 3 sollicitaties?

  19. Claude says:

    snorkel, wat een briljante video zeg, die kende ik nog niet eens.

    Wet van Tufkaj werkt zo te zien ook weer, naarmate de Open Huizen Dag dichterbij komt, stijgt het aanbod op Funda fors.

  20. maarten says:

    snorkel,
    ik denk dat er professionals voor dit acteerwerk te vinden zijn onder de makelaars die het even rustig hebben.
    Bundel de krachten!! makelaars

  21. Hans- says:

    Er schijnt ook regeling voor huurders te komen, n.l. de overwaarde van een huurwoning, als je als huurder al lange tijd in een huurhuis woont,is er overwaarde door de huurder opgebouwd.
    Immers, als het huis leeg had gestaan, was vocht in de woning getrokken, waardoor houtwerk gaat schimmelen, en verteerd.
    De huurder heeft veel geld betaald voor verwarming in de kille tijden, tevens onderhoud in de woning gepleegd, en zo mee geholpen aan een waardestijging.
    Bij langer dan 10 jaar huren, moet dit verrekend worden, volgens de nieuwe inzichten!
    Gedacht wordt aan een jaar onbetaald huren, voor een jaar,( bij 10 jaar huren).
    Uitgezonderd zijn gezinnen/personen die de woning uitgewoond hebben,zo als vele voorbeelden, in div. wijken in A.dam en Rotterdam.
    Vandaag was het te volgen in de uitzending: HET BINNENHOF op ned. Een.
    Dus dat geeft weer hoop voor de achtergebleven huurders,die huurverhogingen kregen omdat een huurwoning achter bleef ten opzichten van koop woningen.
    Een soort correctie. ( had al veel eerder gemoeten!!)
    Met dank aan Hr. Rutte, en de tweede kamer!!

  22. azijnseikerT says:

    Ik zie zelfs al een paar open dag huizen fors in prijs dalen. Bijv, 429 –> 349

  23. Kapotjeplov says:

    1 april….

  24. Mark says:

    haha stelletje losers die in dit lulverhaal trappen.

  25. Nico de Geit says:

    Hans-: de overwaarde van een huurwoning, als je als huurder al lange tijd in een huurhuis woont,is er overwaarde door de huurder opgebouwd.

    Logisch: de waarde van een huurwoning wordt bepaald door de betaalde huur. Een onverhuurbare woning heeft immers geen waarde.

    Door aan huurders van huurwoningen ook overwaarde uit te keren kan de economie – die drijft op de waardestijging van woningen – extra aangezwengeld worden.

  26. Michel says:

    Even een paar Put opties plaats!

    Midleton very rare Whisky open, nipje…

    It’s all good. 🙂

  27. Nico de Geit says:

    Sinds 2008 zijn de prijzen die betaald worden voor een woning achtergebleven bij de echte waarde. Als er weer een balans ontstaat tussen de echte waarde en de betaalde prijzen zal dat resulteren in een prijsexplosie.

    Immers: er is sinds 2008 zo’n 20 tot 25% van de prijs af en ook is er niet gecorrigeerd voor inflatie. En dat terwijl de echte waarde van woningen in die tijd bleef stijgen.

    De echte waarde van woningen zal zo’n 35 tot 50% hoger zijn dan de prijzen die momenteel betaald worden. Een en ander is te wijten aan de beperkte kredietverstrekking. Maar zodra de kredietverstrekking weer op gang komt zal de betaalde prijs weer een nieuwe balans vinden met de echte waarde van woningen.

  28. Frank77 says:

    de echte waarde van de huizen ligt nog veel lager dan de huidige prijs.

    stenen en landbouwgrond kosten echt geen 3 ton voor een rijtjeshuis. die drie ton is ontstaan door aflossingsvrij, tweede inkomen meerekenen en maximale hypotheekrenteaftrek gedurende de gegele looptijd.

    er komt dus geen prijsexplosie

  29. Frank77 says:

    wanneer fietst Blok eens tegen een lantaarnpaal aan en krijgt hij gezond verstand terug…

    als een financieel product te mooi lijkt om waar te zijn dan is het te mooi om waar te zijn.

    1) huizen zijn geen investeringsgoederen maar consumptiegoederen
    2) met geld maak je geen geld; dat doe je alleen met reele producten (zeker niet met afgeleide financiele producten)
    3) nu de banken geen risico’s meer mogen/kunnen dragen laten we het verzekeraars doen…. dus over vijf a tien jaar kunnen we deze tak ‘redden’met belastinggeld

    gewoon vasthouden aan 100% aflossen. binnen een half jaar een nieuw prijspeil en dan langzaam aan de loon-inflatie volgen

  30. Frans says:

    Ah! Ze hebben een manier gevonden om het pensioengeld te stelen op een manier dat het positief lijkt.
    Erg creatief, dat kun je de banksters wel nageven.
    je moet werkelijk waar achterlijk zijn om dit niet te doorzien.
    Je WEET nu al dat dit slecht gaat aflopen, en dat de banksters er uiteindelijk met het geld vandoor gaan.
    WAKKER WORDEN!!!
    Voor de mensen die denken dat dit op een of andere manier een goed plan zou zijn (en voor de rest) is dit een zeer goede link:
    http://www.opednews.com/populum/printer_friendly.php?content=a&id=164570
    Gaat over de US, maar ook over het hele westen, en geld dus ook voor ons.

  31. Frans says:

    Of is het een slechte 1 april grap: het moet wel!!!

  32. Frank77 says:

    het zal idd wel een 1 april grap zijn, maar helaas heeft dit kabinet meer plannen gepresenteerd die geen 1 april grap bleken te zijn….

    dus graag laat het een 1 april grap zijn

  33. Keesje says:

    Ik vond de blok hypotheek ook al een grap, dus erg ver ezocht vind ik deze niet……het zou zo maar kunnen 🙂

  34. Adamus says:

    “Met het nieuwe plan wil Blok de verzekeringsmaatschappijen tegemoet komen die door het afschaffen van spaarhypotheken een belangrijke inkomstenbron kwijt raakten.”

    Gaat niet goed met de “gezonde delen” van de banken?

  35. Adamus says:

    WAKKER WORDEN!!!

    Roepen in de woestijn.

  36. Dawg says:

    Weer een goed plan. Hoe duurder de huizen die we aan elkaar verkopen, des te hoger de welvaart.

  37. snorkel says:

    Dawg,

    Ik heb m’n oude rostige tweedehands omafiets ook maar voor €15.000 op marktplaats gezet. Zal mijn locale economie goed stimuleren 😉

  38. ll says:

    Ondertussen in Ierland

    Property Crash de cijfers tot vandaag……

    Verlies 1.6 miljoen huishoudens met eigen huis totaal 257 miljard.

    50% daling ? , kon wel eens 60% zijn per huishouden verlies van 155k

    http://www.independent.ie/business/personal-finance/property-mortgages/property-crash-wipes-257bn-off-value-of-homes-in-six-years-29166104.html

  39. VSH says:

    1 april grap natuurlijk. Dít stimuleert een afstort elke 5 jaar indien er geen winst gemaakt wordt. Tenzij de premie echt hoog wordt.

  40. lorenzo says:

    Nico de Geit: de echte waarde

    De echte waarde… ,ben hem kwijt , waar was deze ook al weer , heb jij de formule ? scheelt me zoeken op deze 2de paasdag . Dank alvast .

  41. Chateau Bellevue says:

    Gouden zet van die pensioenfondsen om de tegenpartij
    van die put-opties te worden dan.
    Ik heb hier ook nog wel wat interessante contractjes voor hen van aandelen die altijd duurder worden.

  42. Nico de Geit says:

    lorenzo: De echte waarde… ,ben hem kwijt , waar was deze ook al weer , heb jij de formule ?

    De echte waarde is natuurlijk niet de huidige marktwaarde, iedereen snapt dat. De ‘echte waarde’ is uiterst lastig te berekenen.

    Huiseigenaren kunnen hun intuïtie gebruiken om de ‘echte waarde’ bij benadering te schatten. Ook kan gekeken worden naar de vraagprijzen van vergelijkbare woningen, in dezelfde staat van onderhoud, op vergelijkbare locatie.

    Ook kan gerekend vanaf 2008 ongeveer 7% per jaar van de toenmalige waarde worden opgeteld, te verhogen met gedane investeringen. Dus waarde in 2008 plus 35% plus investeringen.

  43. henk 6 says:

    eindelijk eens een goed plan

  44. Hans- says:

    De echte waarde,…..nou dat is wel wat meer,
    Het is een huurwoning oud, begin jaren 30, nog vol met oude details
    ,zoals loden water leiding, oude berdading.
    2 groepen stoppen kast, nog met stoppen van porselein!
    IJzeren gasleiding, keuken met een grote wasemkap.
    Geen centrale verwarming! geen dubbel glas,
    s’winter geniet je van de snorrende (moderne,?) gaskachel.
    De vloeren kraken als de hel!
    Geen betegelde badkamer en toilet.
    Een stortbak boven je hooft, die soms druppelt.( beetje roestig)
    Balkon met verroestte stalen binten, en randen die afbrokkelen!
    Geen wasmachine aansluiting,(afvoer en stopcontact).
    Piepende deuren,en sloten waar de sleutel niet meer kan omdraaien.
    Een geweldige erker, geen dak isolatie, überhaupt geen isolatie, dat was in strijd met de kolenboer toen der tijd!
    Kijk naar mijn OGZ belasting,zie een geweldige waarde stijging,
    In 1994 € 34.000,=
    In 2011 € 143.00,=
    In 2013 ietsje gezakt, € 125.000,=
    Zal binnen kort als de crisis over is weer steigen, (bij geen crisis was het nu ong. € 165.00,=
    waard!!!!).
    En wat wordt dat als je het opknapt, c.v. er in HR dubbel glas, nieuwe vloeren
    En leidingen betegelde badkamer en toilet mogelijk het dubbele, gevel werk,schilder werk,
    Mogelijk het dubbele,of was het met de oude details nou zoveel gestegen…?
    Dus in oude toestand laten.??
    Denk dat ik de huur opzeg en ga kopen, anders mis ik de boot.
    Wanneer wordt het eigenlijk afgebroken, die oude troep……
    En wat betaald de gemeente dan als het nog 8% steigt per jaar.

  45. maarten says:

    De vraag is natuurlijk hoeveel € die verzekering kosten gaat

  46. Nico de Geit says:

    Hans-: In 1994 € 34.000,=
    In 2011 € 143.00,=

    Als je de lijn 1994-2011 doortrekt kom je in 2028 uit op 550.000 tot 600.000,– euro.

    Momenteel kun je voordelig instappen, en is het mogelijk om ver beneden de echte waarde je slag te slaan. Als de kredietverstrekking weer op gang komt zullen de huizenprijzen exploderen.

  47. VSH says:

    Karel Schiffer lijkt ook niets getwitterd te hebben vandaag.

    De Twitter samenvatting is ook een plaatje.

  48. tufkaj says:

    Sjesus, het zal toch niet !!1! 😉

    Goed, was dus idd een geintje voor 1 april. Trapte desondanks iig 1 makelaar in:
    http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/wp-content/uploads/ten-hag.png

    (of hij speelde net zo hard mee natuurlijk)

  49. Scheefwoner says:

    tufkaj:
    Sjesus, het zal toch niet !!1!

    Goed, was dus idd een geintje voor 1 april. Trapte desondanks iig 1 makelaar in:
    woningmarktcijfers…/uploads/ten-hag.png

    (of hij speelde net zo hard mee natuurlijk)

    Vroeg ik mij vrijdag al af: http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/27-03-2013/hans-de-geus-geld-lenen-wordt-duurder/#comment-136930 Maar wie heeft putopties nodig als de schuld niet meer terugbetaald hoeft te worden.

    Als rechtmatig eigenaar maakt u, en alleen u, uit wat er gebeurt met en in uw huis en tuin. Als u niet meer kunt voldoen aan de maandelijkse afbetalingen hoeft u niet veel te veranderen in uw afbetalingspatroon. KIJK! Iedereen werkt om zijn brood te verdie¬nen! Dat geld is publiek geld! Echt geld dat u inlevert tegenover vals geld als u uw hy¬potheek aflost! Uw hypotheek is gebaseerd op leugens, bedrog, oplichting en fraude. Er is geen enkele wet die u uw hypotheek kan doen terugbetalen! Geld is een wettelijk be¬taalmiddel. Daar zit de grote fout.

    En omdat het toch 1 april is, iedere Euro is 32 Euro waard.

    http://www.echtekrant.be/nieuws/2012/faillissement.html

  50. Steven says:

    snorkel: Ik heb m’n oude rostige tweedehands omafiets ook maar voor €15.000 op marktplaats gezet. Zal mijn locale economie goed stimuleren

    Heb je er ook een put optie op genomen mocht hij dalen in prijs? Dan zit je altijd goed. 😉

  51. snorkel says:

    Steven: Heb je er ook een put optie op genomen mocht hij dalen in prijs? Dan zit je altijd goed.

    Ik ben wel eens over een putje gefietst… telt dat ook?

  52. Steven says:

    ha ha nee dat telt niet. Overigens hebben ze in Ierland en Spanje vast ook van alles geprobeerd om de prijzen hoog te houden, maar vraag en aanbod geeft toch de prijs uiteindelijk. Fundateller stijgt weer..

  53. maarten says:

    tufkaj,

    heeft ie je toch mooi tuk 😉

  54. Henk 6 says:

    Steven:
    ha ha nee dat telt niet. Overigens hebben ze in Ierland en Spanje vast ook van alles geprobeerd om de prijzen hoog te houden, maar vraag en aanbod geeft toch de prijs uiteindelijk. Fundateller stijgt weer..

    Fundateller stijgt weer.., De vraagprijzen dalen ook valt mij op.

  55. ll says:

    Strakjes op tv

    ‘Het kan zo zijn dat je met schulden wordt opgezadeld of met een onverkoopbaar huis blijft zitten, terwijl de vaste lasten doorlopen. Hoe weet je dat de ontvangen erfenis geld of juist schulden oplevert? ‘

    http://www.tvgids.nl/programma/14360151/Radar/

  56. Scheefwoner says:

    Henk 6: Fundateller stijgt weer.., De vraagprijzen dalen ook valt mij op.

    Henk6, op beide constateringen een antwoord:

    Winkeldochter

    Okay – bovenstaande tips komen voor u te laat. De woning staat al een lange tijd te koop, voor een te hoge vraagprijs. Mogelijk is sindsdien de vraagprijs al een paar keer gezakt zodat het nu correct geprijsd is, maar uw woning is een winkeldochter geworden.

    Iedereen die op zoek is naar uw soort woning heeft het al gezien, waarschijnlijk zelfs al 2 of 3 keer. Ze weten nog dat er ‘iets’ mee was waarom het niet interessant was destijds. Dat was de prijs.

    In dat geval kunt u het beste de woning uit de verkoop halen. Laat het afkoelen gedurende 3 tot 6 maanden alvorens het bij een andere makelaar in de verkoop te zetten voor de correcte prijs.

    Overigens…. weersta de verleiding om de vraagprijs eerst weer omhoog te schroeven. Gewoon NIET doen!

    http://descherpepen.nl/2009/6-redenen-waarom-uw-woning-niet-verkocht-raakt/

  57. Voerman says:

    Steven: Overigens hebben ze in Ierland en Spanje vast ook van alles geprobeerd om de prijzen hoog te houden, maar vraag en aanbod geeft toch de prijs uiteindelijk.

    Wat maal je nou, Steven?

    Als je bij de Mercedesdealer een Mercedes-Benz E-Klasse E 200 CGI Blueeff.Cabrioleti voor 56.000 euro in de etalage ziet staan, dan zeur je toch ook niet over de prijs of zeg je, dat de dealer zijn verlies moet nemen?

    Dan koop je hem gewoon niet en gaat een auto zoeken die je wel kunt betalen! 🙂

  58. Nico de Geit says:

    Morgen weer terug naar de voor huizenbezitters bittere werkelijkheid. Het kan niet iedere dag 1 april zijn.

  59. tufkaj says:

    Claude:
    snorkel,
    Wet van Tufkaj werkt zo te zien ook weer, naarmate de Open Huizen Dag dichterbij komt, stijgt het aanbod op Funda fors.

    is net als zwaartekracht, valt niet te ontkennen 😉

  60. snorkel says:

    tufkaj: is net als zwaartekracht

    Net als zwaartekracht: what goes up, must come down 😉

  61. Scheefwoner says:

    Nico de Geit:
    Morgen weer terug naar de voor huizenbezitters bittere werkelijkheid. Het kan niet iedere dag 1 april zijn.

    Nico,

    Gezien de vraagprijzen op Funda is het bij menig verkoper toch echt wel iedere dag 1 april.

  62. Steven says:

    Voerman,

    gewoon dit grafiekje bijvoorbeeld?

    http://i48.tinypic.com/2wfv9y9.jpg

  63. maarten says:

    Voerman,

    bij tweedehandsjes kun je toch gewoon onderhandelen?

  64. Voerman says:

    Steven: gewoon dit grafiekje bijvoorbeeld?

    Zoals ik al zei:
    Gewoon iets zoeken wat wel bij je portemonnaie past!

  65. snorkel says:

    Voerman,

    En dan gaat ineens blijken dat onze huizen niet (meer) bij onze portemonnaies passen… En wat dan?

  66. Voerman says:

    maarten: bij tweedehandsjes kun je toch gewoon onderhandelen?

    Over de inruilprijs van de oude auto die je inlevert.
    Word je meestal twee keer gefopt!

  67. Voerman says:

    snorkel: En dan gaat ineens blijken dat onze huizen niet (meer) bij onze portemonnaies passen… En wat dan?

    Dan gaan we simpelweg geen huizen meer kopen! 🙂

  68. Steven says:

    Voerman,

    Begrijp echt niet wat je bedoelt. Als ik nu iets koop wat bij mijn portemonnaie past in de wetenschap dat het binnen een paar jaar 30 procent in waarde daalt ben ik niet goed bezig. hier weer de grafiek:

    http://i48.tinypic.com/2wfv9y9.jpg

  69. Voerman says:

    Dat snap jij vast wel, want die Mercedes-Benz E-Klasse E 200 CGI Blueeff.Cabrioleti daalt nog veel eerder en veel meer in waarde.

  70. Steven says:

    Voerman,

    Ik ga echt geen huis kopen omdat een mercedes nog meer in waarde zakt. 😉

  71. snorkel says:

    Voerman,

    Nooit meer? Marktwerking waar prijs zich aanpast aan vraag en aanbod doen we dus niet meer aan? Dus alle koophuizen die vrijkomen (scheiding, sterfte, verzorgtehuis, uitzetteing, krimpregio’s, etc) blijven leeg en raken langzaam in verval. Maar verlies nemen doen we niet want dat geeft geen perspectief voor de toekomst… dus dan maar wachten tot het huis van ellende in elkaar stort want dan heb je tenminste wat om op je balans te zetten.

    Waarom MAG DE PRIJS ZICH NOU NIET GEWOON SCHIKKEN NAAR DE MARKT Voerman?

  72. NewKidInTown says:

    Leuk geprobeerd, “1 april” dacht ik nog voor dat ik de reacties had gelezen. Er zijn er dus nog meer die er niet instinken.
    Morgen weer een nieuw en serieus draadje.

  73. Voerman says:

    Steven: Ik ga echt geen huis kopen omdat een mercedes nog meer in waarde zakt.

    Zelfs een Mercedes hoeft na verloop van jaren niet in prijs gezakt te zijn.

    Voervrouw rijdt een Mercedes 450SL cabrio Pagode van 1970. Die auto is nu meer waard dan hij ooit gekost heeft! Op zonnige zomerdagen mag Voerman hem ook wel eens lenen.

  74. Steven says:

    snorkel,

    Weet niet wat Voerman wil (het maakt hem toch niet uit) maar andere landen gingen ons voor dus die 30 procent daling minstens komt er toch wel.

  75. Steven says:

    Voerman,

    geweldige auto! grappig. was ook van plan zoiets te kopen.

  76. Voerman says:

    snorkel: Waarom MAG DE PRIJS ZICH NOU NIET GEWOON SCHIKKEN NAAR DE MARKT Voerman?

    OMDAT ER MOMENTEEL GEEN MARKT IS!

    Hoofdzakelijk grapverkopers die hun huis te koop laten staan omdat dat toch niks kost.
    Hoofdzakelijk kopers die geen cent te makken hebben en hopen op een slachtoffer van de crisis!

  77. maarten says:

    Voerman,

    ik bedoel: bij tweedehands huisjes kun je toch gewoon over de prijs onderhandelen met de verkoper? bij dure auto’s gaat de dealer ook failliet als ie zn auto’s niet slijt en in de etalage laat staan

  78. snorkel says:

    Steven:
    snorkel,

    Weet niet wat Voerman wil (het maakt hem toch niet uit) maar andere landen gingen ons voor dus die 30 procent daling minstens komt er toch wel.

    Voerman gaat weer eens veel te veel van zijn eigen situatie en die van zijn omgeving uit. Hij vergeet daarbij dat “lekker je poot stijf houden en mooi blijven zitten waar je zit” niet voor iedereen een optie is. Vroeg of laat komt elk huis een keer beschikbaar; goedschiks of kwaadschiks…

  79. Voerman says:

    maarten: ik bedoel: bij tweedehands huisjes kun je toch gewoon over de prijs onderhandelen met de verkoper? bij dure auto’s gaat de dealer ook failliet als ie zn auto’s niet slijt en in de etalage laat staan

    Voor de autodealer is het verkopen van auto’s zijn broodwinning. De dealer gaat ook failliet als hij zijn handel te goedkoop verkoopt.

    Voor de verkoper van een huis is het (als hij tenminste niet moet) momenteel een grap.
    Als hij niet verkoopt kan hij er toch blijven wonen.
    Als hij te goedkoop verkoopt heeft hij geen geld om iets terug te kopen en is hij dakloos! 🙂

  80. snorkel says:

    Voerman: Als hij te goedkoop verkoopt heeft hij geen geld om iets terug te kopen en is hij dakloos!

    Hij kan er ook weer iets ander ‘te goedkoop’ voor terug kopen dus dat is het probleem niet. Dat hebben zelfs makelaars al door tegenwoordig 😉 Enige probleem is de bank die dit ruilspelletje onder de boekwaardes liever niet terugziet op hun balansen

  81. Voerman says:

    snorkel: Vroeg of laat komt elk huis een keer beschikbaar; goedschiks of kwaadschiks…

    Voerman deelt je mening, dat uiteindelijk alle problemen opgelost worden door de faktor tijd!
    Voerman vindt (al eerder gezegd) de tijd zijn beste vriend!

  82. Steven says:

    snorkel,

    Ja het is de generatie van mijn ouders… dus ik ken het maar al te goed. Huisje hier, huisje daar en vangen maar.. 30 jaar klopte het….

  83. Steven says:

    http://www.youtube.com/watch?v=Ysrrif6VvyE

    even de maffe reclame doorlopen…

  84. Voerman says:

    Steven: Ja het is de generatie van mijn ouders… dus ik ken het maar al te goed. Huisje hier, huisje daar en vangen maar.. 30 jaar klopte het….

    Geen zorgen; de ouderen van nu worden schijnbaar hard gepakt door de politiek. Voor dat effect gaat hebben zijn de ouderen van nu op een veilige plek! 🙂
    De grootste pijn van de maatregelen zal geleden worden door de generatie X (de nog een beetje jongeren van nu; misschien mag Voerman zeggen “JULLIE ZELF DUS”).
    Jezelf afzetten tegen de ouderen van nu werkt als een boomerang. Kijk uit en pas op je tellen, jongelui! 🙂

  85. Voerman says:

    Mooi geweest voor vandaag!
    Voerman wenst iedereen voor straks welterusten en na vandaag 1 april verder veel ernst en verstand! 🙂

  86. Steven says:

    Voerman,

    Ik heb het al in de negentiger jaren zien aankomen. Heb spaargeld en huur een goedkoop huisje. Als er iemand crisis proof is, ben ik het wel.

  87. snorkel says:

    Voerman: Jezelf afzetten tegen de ouderen van nu werkt als een boomerang. Kijk uit en pas op je tellen, jongelui!

    Hoe kom je er toch steeds bij dat we ons afzetten? Ik zet me helemaal niet af tegen generaties (zal wel gek zijn, ooit ben ik zelf ook de oudere generatie), maar wél tegen algehele misstanden…

  88. Draaikont says:

    Voerman: Wat maal je nou, Steven?

    Als je bij de Mercedesdealer een Mercedes-Benz E-Klasse E 200 CGI Blueeff.Cabrioleti voor 56.000 euro in de etalage ziet staan, dan zeur je toch ook niet over de prijs of zeg je, dat de dealer zijn verlies moet nemen?

    Dan koop je hem gewoon niet en gaat een auto zoeken die je wel kunt betalen!

    Wat een onzin. Als je daadwerkelijk kennis van feiten hebt die een significant lagere prijs zouden betekenen dan MOET je zeiken. Gewoon om jezelf, de dealer en de maatschappij verder te helpen.

    Het werkt overigens ook gewoon. Je wilt niet weten wat je her en der van de prijs af kunt lullen.

    De andere kant op werkt het ook. Als je een klant over de vloer hebt die je prijs niet wil betalen, dan zoek je toch gewoon een klant die het er wel voor over heeft? Net zo lang tot je huis vanzelf geen drol meer waard is.

  89. Voerman says:

    Steven: Ik heb het al in de negentiger jaren zien aankomen. Heb spaargeld en huur een goedkoop huisje. Als er iemand crisis proof is, ben ik het wel.

    Denk het ook wel; je hebt het wel op een rijtje!
    Alleen oppassen met alcohol! Slecht voor je lever op den duur. 🙂

  90. Steven says:

    snorkel,

    ja kan het ook niet anders zien. Alsof we ons afzetten tegen de bezittende klasse.. We ageren tegen de te hoge huizenprijzen. Ik ben het ook wel eens zat klein te wonen terwijl het niet hoeft. Ik spreek steeds in Jip en Janneke taal, maar die huizenprijzen verdienen niets anders.

  91. Voerman says:

    snorkel: Hoe kom je er toch steeds bij dat we ons afzetten? Ik zet me helemaal niet af tegen generaties (zal wel gek zijn, ooit ben ik zelf ook de oudere generatie), maar wél tegen algehele misstanden…

    Bedoel het niet voor jouw in het bijzonder, snorkel.
    Neemt niet weg, dat je generatie in het algemeen bezig is om in te stinken in het polariserende beleid van de politieke krachten. Niet alleen qua leeftijd, maar ook huurders/kopers, gezonden/zieken, rijken/armen, autochtonen/allochtonen, rokers/nietrokers engazomaardoor.

    Heb overigens veel waardering voor je posts en je correctheid in je uitingen.

  92. snorkel says:

    Steven,

    Ik heb geen enkel probleem met “de (huizen)bezittende klasse”. Als het écht zo zou zijn dat huizenprijzen eeuwig zouden doorstijgen en we écht het recept voor eeuwige groei gevonden hadden, dan zou ik ook al lang zijn ingestapt en waarschijnlijk zelfs al aan mijn tweede huis toe zijn zoals velen uit mijn kennisenkring. Maar eeuwige groei bestaat nou eenmaal niet, de crisis stond er gewoon aan te komen en een reset is onvermijdelijk. In die situatie kun je niet verwachten dat iemand (welke leeftijd die ook heeft) onderaan het pyramidespel gaat beginnen. Dat gaat gewoon niet gebeuren, hoe graag degenen hoger in de pyramide dat ook zouden willen. Als je nu instapt ben je een dief van je eigen portemonnee. Punt uit.

  93. Voerman says:

    Steven: ja kan het ook niet anders zien. Alsof we ons afzetten tegen de bezittende klasse.. We ageren tegen de te hoge huizenprijzen. Ik ben het ook wel eens zat klein te wonen terwijl het niet hoeft. Ik spreek steeds in Jip en Janneke taal, maar die huizenprijzen verdienen niets anders.

    De te hoge huizenprijzen worden voornamelijk gemaakt door de prijzen die gemeenten vragen voor de grond.
    Dat heb ik al eerder met voorbeelden aangegeven. Grondprijsverhogingen van 1000% in enkele tientallen jaren tijd zijn schijnbaar normaal. De winst (je moet eigenlijk zeggen “het verlies”) zit dus in de grond en niet de stenen. Verkopers kunnen daar weinig aan veranderen. De gemeenten hebben het geld schijnbaar nodig om hun ambtenarenapparaat en semi-ambtenarenapparaat inclusief hoge salarissen en bonussen in stand te kunnen houden. Moeilijk! 🙂

  94. Frans says:

    Ah! Dus toch 1 April! We leven in zulke gekke tijden, dat ik zelfs nog twijfelde, zegt genoeg.
    (Over mij of over de overheid? 🙂 )

  95. snorkel says:

    Voerman,

    Voerman, je spreekt jezelf enorm tegen. Gisteren zat je hier nog te beweren dat je neef zo’n mooi rendement heet gemaakt, en vandaag is de gemeente de “vampire squid” die het levensbloed uit de adres van de huizenmarkt aftapt. Dat kan niet beiden waar zijn… of is het JUIST WEL beiden waar, en is de markt daarom helemaal mesjogge, en moet er dus ergens ingeleverd worden?

  96. Voerman says:

    snorkel: Als je nu instapt ben je een dief van je eigen portemonnee. Punt uit.

    Het is in-triest, dat ik het nog met je eens moet zijn ook. Neemt niet weg, dat je moet wonen…….en evenzeer goedschiks- of kwaadschiks.

  97. Voerman says:

    snorkel: Voerman, je spreekt jezelf enorm tegen. Gisteren zat je hier nog te beweren dat je neef zo’n mooi rendement heet gemaakt, en vandaag is de gemeente de “vampire squid” die het levensbloed uit de adres van de huizenmarkt aftapt. Dat kan niet beiden waar zijn… of is het JUIST WEL beiden waar, en is de markt daarom helemaal mesjogge, en moet er dus ergens ingeleverd worden?

    Mijn neef heeft dat rendement gemaakt, niet door het kopen en verkopen van huizen, maar juist door het aflossen van schuld en daarna blijven zitten. Het rendement is ontstaan door het verder stijgen van de grondprijzen en mede daardoor de huren etc.
    Lees nog maar eens na.

  98. snorkel says:

    Voerman: Het is in-triest, dat ik het nog met je eens moet zijn ook. Neemt niet weg, dat je moet wonen…

    En juist daarom zou ik liever zien dat huizen altijd voor iedereen betaalbaar zijn. Maar die utopie is nou eenmaal niet verenigbaar met het magische ingredient van eeuwige groei wat we graag willen dat de huizenmarkt is. En als we desondanks toch proberen dat sprookje er door te drukken, dan wordt het op een gegeven moment crisis. Is al vaker voorgekomen en we hebben het nog niet geleerd 😉

  99. Voerman says:

    Steven: over alcohol..was even zoeken, maar dan heb je ook wat..

    Eenwelgemeende proost.
    Voerman houdt ook van een borrel.

  100. snorkel says:

    Voerman: Mijn neef heeft dat rendement gemaakt, niet door het kopen en verkopen van huizen, maar juist door het aflossen van schuld en daarna blijven zitten. Het rendement is ontstaan door het verder stijgen van de grondprijzen en mede daardoor de huren etc.
    Lees nog maar eens na.

    En dat is dus precies wat ik bedoel: IEDEREEN maakte enorme winsten. Dat kan toch gewoon niet eeuwig goed gaan?

  101. Voerman says:

    snorkel: En dat is dus precies wat ik bedoel: IEDEREEN maakte enorme winsten. Dat kan toch gewoon niet eeuwig goed gaan?

    Geen winsten; inflatie in je voordeel laten werken!
    In dit geval voornamelijk grondgerelateerde inflatie.

  102. Steven says:

    Voerman,

    dat snap ik dus niet van je redenatie. We hebben een duidelijke voorbeeld grafiek uit Japan http://www.marketoracle.co.uk/images/2008/japan-house-prices–nov08.gif en je gaat er dan toch van uit dat inflatie de boel gaat redden?

  103. Steven says:

    Reken er ook maar op dat mensen die uitlenen niet genoegen nemen met geinflateerde rotzooi. Ja dat willen de grootleners wel, maar dat is een illusie.

  104. Dawg says:

    Voerman: Geen winsten; inflatie in je voordeel laten werken!
    In dit geval voornamelijk grondgerelateerde inflatie.

    De grondprijs is een residuele prijs, een prijs die het verschil is tussen de marktprijs van een woning en de bouwkosten van die woning. Stijgt die marktprijs dan stijgt ook de grondprijs en vv. Grondprijzen zijn dus zo hoog omdat de woningprijzen zo hoog zijn en niet omgekeerd.

  105. Vosje says:

    Hij is hier al veel vaker langsgekomen. Sterker nog, ik ben meer een lezer en post eigenlijk bijna nooit en toch heb ik deze grafiek al vaker aangehaald omdat ik hem zo interessant vind:

    http://floris.nu/funda/

    Stand 01/04: 266.810
    Stand 01/03: 262.417
    toename: 4.393 (1,6%)

    Jaar op jaar (01/04) bedraagt de toename 5.304 (2,0%)

    Wat kunnen we hier uit afleiden?
    1. Het is bijna open-huizen-dag (ook in de vorige jaren is er een leuke sprong waar te nemen rond deze maand).
    2. Er wordt behoorlijk gerommeld in het woningaanbod (uit verkoop halen, wachten, terug in verkoop), zeker na het vreemde verloop in de maanden voor en na 01-01-2013.
    3. Dat de jaar-op-jaar stijging van het aantal te koop staande huizen afvlakt. Ben wel benieuwd naar de volgende opsplitsing voor willekeurige perioden: Aantal te koop staande huizen Funda oud -/- verwijderd na transactie -/- verwijderd zonder transactie +/+ nieuw woningaanbod (fris) +/+ nieuw woningaanbod (al eerder op Funda afgelopen x maanden) = aantal te koop staande huizen Funda nieuw. Hoeveel echt nieuw fris aanbod is er? Wat is de trend? Hoeveel huizen worden uit de verkoop gehaald zonder transactie? Is hier een trend te ontdekken? Weet iemand of deze cijfers te vinden zijn?

  106. ll says:

    Lezing bibliotheek Groningen.

    Bankiers aan de schandpaal ?

    7 april.

    Ben nog op zoek naar de sprekert…… 😉

  107. De Pessimist says:

    ll,

    Is Boele Staal niet beschikbaar?

  108. ll says:

    ll: Ben nog op zoek naar de sprekert…… 😉

    Katherine Gardiner.

    Straffen vanuit filosofisch perspectief.

  109. ll says:

    Vanaf 2007 een daling in beschikbaar inkomen, met 5.2 % ?

    Groei hypotheken gestopt.

    Nergens meer groei en nu ? terug naar ?

    http://www.cobouw.nl/nieuws/algemeen/2013/03/29/groei-hypotheken-komt-tot-stilstand

  110. Voerman says:

    Dawg: De grondprijs is een residuele prijs, een prijs die het verschil is tussen de marktprijs van een woning en de bouwkosten van die woning. Stijgt die marktprijs dan stijgt ook de grondprijs en vv. Grondprijzen zijn dus zo hoog omdat de woningprijzen zo hoog zijn en niet omgekeerd.

    Laten we het kruisverstuiving noemen.
    In elk geval is het niet in het voordeel van “woners”.
    Wel een bron van onterechte afgunst vaak.

  111. ll says:

    Voerman: Laten we het kruisverstuiving noemen

    Voerman, zo raar de hazen kunnen lopen.

    Hier bij ons in Grunn hebben de huizen geen waarde meer ( gaan allemaal instorten ), maar de grond onder de huizen stijgt enorm in waarde door een gasbel die eronder zit 🙂

    Maar ja, de dijk die de gaswinning moet beschermen zakt ook, en kan de gaswinning in gevaar brengen bij een grote storm, is nu al niet veilig meer voor overstromingen …….. wat is nou wijsheid ?

  112. Voerman says:

    ll: Maar ja, de dijk die de gaswinning moet beschermen zakt ook, en kan de gaswinning in gevaar brengen bij een grote storm, is nu al niet veilig meer voor overstromingen …….. wat is nou wijsheid ?

    Er zijn veel wijsheden en ieder gebruikt zijn eigen wijsheid (eigenwijsheid) om op deze aardkloot aan zijn trekken te komen. Grappig zolang je aan de goede kant van de tafel zit. Ellendig wanneer je je plaats aan tafel niet weet.

  113. ll says:

    Voerman

    Grunn.

    Turfsteken in het verleden,
    leverde meer op
    dan gaswinning in het heden.

    🙂

  114. snorkel says:

    Voerman: Geen winsten; inflatie in je voordeel laten werken!
    In dit geval voornamelijk grondgerelateerde inflatie.

    1) Dan zou de prijs van een huis zou (reeël en nominaal) helemaal niet moeten stijgen met de tijd
    2) Wat jij dus zegt is dat een huis nu, inflatiegecorrigeerd, even duur is als zeg 25 jaar geleden? Dan let je niet helemaal goed op: http://oi48.tinypic.com/3535pvs.jpg
    3) Alleen de grond er onder is duurder geworden. En daar maakt de zielige bewoner geen winst op, alleen de graaiende gemeente? Dat, Voerman, is klinkklare onzin!

    Ik snap het wel, jij wilt jezelf, familie en vrienden liever niet als graaiers/profiteurs zien dus dan is het de schuld van graaiende gemeentes/projectontwikkelaars. Zal ik je nogmaals vertellen dat ik huizenbezitters niks kwalijk neem. Als ik zelf in de situatie zat waar mijn huis >10% per jaar in ‘waarde’ toeman (naast dat ik er ook nog eens leuk in zou wonen) zou ik het ook prima vinden. Maar daar hoort wel het realisme bij dat het nu is afgelopen en dat die winst nu wel eens een verlies kan worden voor sommigen (niet in jouw kennissenkring, maar wel in de mijne). De bubble is gespat en dat gaat nog wel even zo door. Zo lopen de hazen dezer dagen. Dat heb je dan ook maar te accepteren…

  115. erik(trol) says:

    Een hele goedenmorgen u allen. Hopelijk heeft u alleen een fijne Pasen gehad! Het nieuwe vinex huisje wat ik recent betrokken heb, blijkt volledig ‘Gourmet’ safe! Its good to be back, zit er weer klaar voor!

  116. erik(trol) says:

    Laten we de dag goed beginnen!

    We hebben een stijgende lijn te pakken………

    http://www.perssupport.nl/apssite/persberichten/full/2013/04/02/Woningmarkt+toont+stijgende+lijn+in+aantal+woningverkopen

  117. Claude says:

    erik(trol): Laten we de dag goed beginnen!

    Even doorlezen: “Er werden 5.500 woningen verkocht. Afgezet tegen vorig jaar zien we wel een aanzienlijke daling (grafiek 1). ”

    5500 in een maand. Er staan 48x zoveel woningen te koop.

    Wat wel goed nieuws is, voor iedereen, is dat het lijkt alsof iedereen de huidige regels omarmt en dat er weinig reuring meer is. Blok heeft wat dat betreft met zijn opmerkelijke hypotheek-idee wel wat goeds gedaan. Tenminste, vanuit het afweren van het hele niet-aflossen-gedachte.

    Komende twee maanden nog een kleine stijging in de 270-305k categorie voor de daling van de NHG. 1 januari 2014 nieuwe Nibud-regels en het besef dat de HRA met een half procentpunt is gedaald (als dat percentage niet wat wordt getweakt uiteraard). Dat vergeten mensen ook nog wel eens, dat er wel degelijk de eerste stap is gezet om de HRA aan te pakken.

  118. Adamus says:

    Alleen de temperatuur stijgt. Het loopt al lekker vast tegen de muur 😉 admin: verder blijven aan het Blokdraadje hangen?

  119. Tijdelijke Huurder says:

    erik(trol),

    Ik snap niet zo goed wat ik nou met zo’n bericht aan moet. Als er in januari/februari extreem weinig woningen zijn verkocht, dan kun je toch al snel spreken van een positieve situatie bij stijging. Volgens mij moet je niet zozeer kijken naar de stijging t.o.v. de vorige maand, maar t.ov.v. het jaarlijks gemiddelde. En de conclusie is dat dat altijd nog lager ligt.

    Daarnaast zie ik hier niets terug van eventuele verkoopprijzen van die verkochte woningen. Misschien zijn die wel ver onder de vraagprijs verkocht (waarbij het dus misschienn voordeel is dat er meer verkocht zijn, maar wel voor een veel lagere prijs).

    Of zie ik dingen niet goed?

  120. snorkel says:

    Amsterdammers en andere geinteresseerden: http://www.debalie.nl/artikel.jsp?articleid=475257. Lijkt een iets evenwichtiger panel dan het hogehuizenprijzenminnende theekransje van Michiel Mulder afgelopen week

    Het Parool en AT5
    Het gesprek

    di 09 apr aanvang: 20.30 uur

    Zowel op lokaal als nationaal niveau zijn de problemen binnen de woningmarkt van grote invloed op de economie; op dit moment is het misschien wel het grootste probleem in Nederland. Ondertussen dreigt de Amsterdamse woningmarkt compleet stil te vallen en zijn de reacties op het in Den Haag onlangs gesloten woningmarktakkoord niet onverdeeld positief. Hoe reageert de hoofdstad op de maatregelen uit Den Haag? Welke oplossingen zijn er om de woningmarkt weer uit het slop te halen?

    In Amsterdam is Bouwproject IJburg II op de lange baan geschoven en de woningplannen rondom de Houthavens sneuvelen stuk voor stuk. Op slechts een paar plekken, zoals het Cruquiusgebied, worden er nieuwe woningen gerealiseerd. Hoe komt het dat bouwprojecten stil komen te vallen? Wat zijn de consequenties voor de stad en zijn er oplossingen die de woningmarkt weer uit het slop kunnen halen?

    Met o.a.
    – Maarten van Poelgeest: wethouder ruimtelijke ordening
    – Hans van Harten: directeur Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties
    – Hans de Geus: commentator economie (o.a. RTL Z)
    – Ewald Engelen, financieel geograag en columnist.
    – Walter Manshanden: sociaal geograaf bij TNO
    – Karin Laglas, decaan van de faculteit Bouwkunde aan de TU Delft

    Het Stadsgesprek
    Het Parool en De Balie geven Amsterdam een stem met de nieuwe debatserie Het Stadsgesprek. Tijdens deze maandelijkse bijeenkomsten wordt er gedebatteerd over een thema dat de stad raakt, met uiteenlopende sprekers uit de politiek, wetenschap, sport, journalistiek en het bedrijfsleven, maar bovenal betrokken en trotse Amsterdammers. De presentatie is in handen van Ronald Ockhuysen, adjunct-hoofdredacteur van Het Parool. Het Stadsgesprek wordt ook uitgezonden op televisiezender AT5.

    Redactie De Balie: Marije Ligthart & Lise van den Anker

    Kaartjes kosten wel €9,50… WTF?

  121. Nothus says:

    Tufkaj en andere geinteresseerden:

    interactieve kaart van Nederland, inclusief lokale fiscale inkomens:

    http://www.oscity.nl/

    Is op basis van CBS cijfers per postcodegebied:

    http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/informatie/beleid/publicaties/maatwerk/archief/2012/data-en-toelichting-postcodegebieden-2008-10.htm

    (zip van 14.4MB!)

  122. TP says:

    ABP niet blij met hypothekenplan

    Nederlands grootste pensioenfonds ABP is niet enthousiast over het plan van 22 topeconomen om pensioenfondsen meer te betrekken bij het financieren van hypotheken. “Wij zijn er niet om nationale problemen op te lossen”, zegt een woordvoerder.

    http://nos.nl/artikel/344287-abp-niet-blij-met-hypothekenplan.html

  123. TP says:

    Sorry oud nieuws!

  124. Voerman says:

    snorkel: Maar daar hoort wel het realisme bij dat het nu is afgelopen en dat die winst nu wel eens een verlies kan worden voor sommigen (niet in jouw kennissenkring, maar wel in de mijne).

    Je overschat Voerman, Snorkel.
    Voerman is slechts een simpele ouwe MBOer met alleen maar boerenverstand. Hij weet wel hoe de hazen lopen enwet als een van de weinigen wie van de kip en het ei er eerder waren! 🙂

  125. haasje says:

    @120 Trolly:

    http://www.perssupport.nl/apssite/binaries/content/gallery/afbeeldingen/persberichten/2013/04/02/WMI+maart+2013jpg

    Aantal “Verkocht onder voorbehoud” maart 2013 t.o.v. maart 2012: min 30%. Maar natuurlijk waren januari en februari 2013 nog beroerder, zodat van maand op maand een kleine stijging te noteren valt. Trolly was een stuk realistischer geworden de laatste week, maar nu is hij (eventjes?) weer terug bij af.

    Verder interessante opmerking in Makelaarsland BV -stukje:
    “Vanaf 1 juli 2013 wordt de NHG-grens verlaagd van Euro 320.000 naar Euro 290.000,-. Als hetzelfde percentage aan bijkomende kosten wordt gehanteerd betekent dit dat een koopsom vanaf 1 juli 2013 waarschijnlijk niet meer dan Euro 276.190 mag bedragen. Ongeveer 90% van de woningen binnen de NHG-kostengrens werd het afgelopen jaar onder NHG voorwaarden gekocht. Het verlagen van deze grens zal een groep kopers ertoe bewegen nog voor 1 juli een woning aan te kopen. Wie nu een huis op het oog heeft tussen de Euro 276.190 en Euro 304.761 en gebruik wil maken van de voordelige rente onder de Nationale Hypotheek Garantie zal in april/mei de woning moeten aankopen.”

    Als Makelaarsland BV is dit heldere verkooppraat, categorie WC-Eend. Vanuit het perspectief van de koper kun je beter wachten tot na mei, als de markt voor woningen tussen 276k en 304k instort, omdat op dit moment 90% van alle woningverkopen met NHG zijn en slechts 10% zonder NHG. Na mei kun je bij een woning van 304k afdingen tot <276k. Dus opnieuw -10%.

    Alle woningen die nu voor 275k vraagprijs staan krijgen na de zomer concurrentie van nu 300k woningen, die dan ook voor 275k te koop zullen komen. Dus 275k nu zal straks de nieuwe 250k worden. Oftewel, wie de aantallen 275k op Funda in de gaten houdt zal na de zomer die aantallen zien toenemen ten koste van de 275k-300k aantallen. Een paar maanden later zullen de 250k aantallen stijgen, etc.

    Verwachting eind van het jaar: -10% jaar op jaar.

  126. snorkel says:

    TP,

    Sterkt mij in mijn vermoeden dat de pensioenfondsen één of ander cadeautje toegeworpen gekregen hebben om nu wél aan het plan mee te gaan doen. Verhoging rekenrente of het niet doorgaan van vooruit gehaalde belastingenafdrachten o.i.d

  127. haasje says:

    Voor de ont-schulding was 2012 een neutraal jaar.

    De hypothecaire schuld is afgelopen jaar slechts met 0,1 procent gestegen. De hypotheekschulden namen in de periode 1994 – 2007 gemiddeld jaarlijks met 12 procent toe. (http://www.cobouw.nl/nieuws/algemeen/2013/03/29/groei-hypotheken-komt-tot-stilstand)

    De afbouw van de hypo-schulden, deleveraging, van de Nederlandse huishoudens en betrokken banken, zal dit jaar een aanvang nemen, als voor het eerst sinds begin jaren ’90 de totale uitstaande hypo-schuld zal afnemen.

    De LTV ratio zal de eerste jaren echter nog stijgen vanwegen de dalende huizenprijzen in samenhang met het fenomeen “aflossingsvrij”. De druk tot aflossen zal de komende jaren dus nog toenemen vanuit de macro-economische betekenis van de verslechterende LTV-cijfers, ook al daalt de totale hypo-schuld.

    Het beschikbare krediet voor de woningmarkt zal dus nog een paar jaar blijven dalen. Aangezien het beschikbare krediet maatgevend is voor de huizenprijzen, is de trend voor de komende jaren nog steeds naar beneden.

    Banken zitten klem tussen noodzaak tot deleveraging en verslechterende LTV ratio’s. Het voor de banken gunstige scenario is dan een krimpende markt bij gelijkblijvende LTV-ratio’s, oftewel een dalend aantal verkopen bij gelijkblijvende prijzen.

    In een vrije markt is dit zoiets als het uitvinden van economische anti-zwaartekracht: laat een steen vallen en hij blijft zweven. De verwachting van Trolly was nog optimistischer, bij hem ging de vallende steen omhoog.

    Ben zeer benieuwd hoe de landelijke lobby dit zweven van de vallende steen voor elkaar denkt te krijgen. De propaganda in die richting is duidelijk ingezet. Wie zal het winnen: de propaganda of de vrije markt werking?

    Ik gok erop dat de moetjes in de verkoop het zullen gaan winnen van de propaganda, maar dat de propaganda de ontwikkeling naar een “gezonde markt” flink zal vertragen.

  128. haasje says:

    Voor mij persoonlijk is dit een shit-situatie. In een normale markt was ik allang verhuist naar een grotere woning. Mijn verhuizing had de economie een gunstige impuls gegeven. Ik spaar, wachtende op een stabilisering van de markt.

    Nu verhuizen betekend een zekere aanslag op mijn vermogen, op mijn financiële armslag in het heden en vervolgens op mijn pensioen in de toekomst. Daar tegenover staat dat elk jaar dat ik niet verhuis het uitstellen van extra woongenot impliceert en daarmee het uitstellen van extra levenskwaliteit.

    Als de landelijke lobby zou besluiten de huizenprijzen zo snel mogelijk naar een realistisch niveau te praten ipv te ijveren voor een handhaving van de huidige nog steeds te hoge prijzen ivm de LTV-ratio positie van onze banken die op de internationale kapitaalmarkt een gat van 300 miljard moeten blijven dichten, dan zou ik veel sneller kunnen verhuizen en daarmee de verhuiseconomie kunnen stimuleren.

    Het is een politieke keuze: lobby voor de banken met hun LTV-ratio probleem of lobby voor de verhuis-economische activiteiten. In het eerste geval probeer je de huizenprijs op het huidige niveau te houden en verklaar je de prijsdaling voor beëindigd. In het tweede geval praat je de huizenprijs zo snel mogelijk naar de reële bodem.

    Je kunt er ook voor kiezen de pensioenpotten tijdelijk in te zetten om het LTV-ratio her-financieringsprobleem op te lossen, maar dan gekoppeld aan het zo snel mogelijk naar de bodem praten van de huizenprijzen zodat de reële economie van de verhuis-bouw weer op gang kan komen.

    300 miljard lange termijn her-financieringsrisico enerzijds en een stijging van het pensioens-, spaar-, en verzekeringsvermogen in een jaar van 127 miljard anderzijds; daar moet een oplossing te vinden zijn.

  129. haasje says:

    Oproep aan Elco Brinkman: laat eens zien wat je waard bent voor de bouw-economie. Lobby voor afboeken van gemeenten op hun grondposities zodat nieuwbouw-woningen reëel geprijsd kunnen worden. Lobby voor prijsdaling bestaande bouw. Lobby voor reële prijzen van opknappertjes waar veel renovatiewerk in zit. Kijk naar de VS waar ze veel beter zijn in het verwerken van verlies, waaronder het afboeken van grond-vermogensposities zodat de echte economie weer sneller opleeft. Zet je in voor al die bouwvakkers die zonder werk zitten omdat onze banken in de luwte gehouden moeten worden. Kijk naar Cyprus en trek je conclusie: het wordt tijd de rekening neer te leggen bij de bron, de financiële gokkers, en niet bij het gewone werkvolk dat in de huidige situatie gestraft wordt met werkeloosheid.

  130. Claude says:

    haasje: De LTV ratio zal de eerste jaren echter nog stijgen vanwegen de dalende huizenprijzen in samenhang met het fenomeen “aflossingsvrij”

    En het verkopen van afgeloste woningen door babyboomers aan dertigers met weinig eigen geld. Volgens een onderzoek is er nog iets van 150 miljard euro nodig om enkel dit proces al te financieren bij een nog iets sneller dalende huizenmarkt. Dus dat weegt nogal op die gemiddelde LTV.

    Sterker nog: hoe meer huizen er de eerste jaren verkocht worden, des te hoger de gemiddelde LTV-ratio in de portefeuille. 100% aflossen is leuk, maar als je begint op 105%, dan duurt het nog iets van 9 jaar voordat je op 80% uitkomt. Neemt niet weg dat alles beter is dan aflossingsvrij uiteraard.

    Mij lijkt het dat het geld nergens anders vandaan kan komen dan de pensioenpotten.

  131. De Pessimist says:

    haasje: enerzijds en een stijging van het pensioens-, spaar-, en verzekeringsvermogen in een jaar van 127 miljard

    Dat is een waardering van het vermogen ,daar zou nog wel eens heel wat lucht in kunnen zitten.als de economie met 1% gegroeid is mag je niet verwachten dat het rendement van beleggingen harder zal groeien.beleggen levert per definitie een iets lager rendement dan dat de economie groeit .

  132. snorkel says:

    Claude: 100% aflossen is leuk, maar als je begint op 105%, dan duurt het nog iets van 9 jaar voordat je op 80% uitkomt.

    Yup! Dit probleem wordt natuurlijk simpelweg veroorzaakt wordt door vast te willen houden aan prijsniveaus die niet op te brengen zijn door de starter van nu. Wat haasje zegt klopt dus helemaal. De bank zit in de tang: Bij lagere prijzen kan de LTV makkelijker omlaag, maar dan moet er afgeschreven worden op de bestaande portefeuille. Bij gelijkblijvende (of stijgende) prijzen hoeft er minder te worden afgeschreven (of kan dat langer worden uitgesteld), maar is het veel moeilijker de LTV naar beneden te krijgen. De meeste huiseigenaren zijn nou eenmaal niet in staat zoveel af te lossen dat de hun LTV flink kunnen verlaten. Sommige idioten denken zelfs nog steeds dat aflossen onwenselijk is.

    Als het hele plan om een deel van de portefeuille aan de pensioenfondsen te verkopen doorgaat, dan zou ik niet graag bij het deel behoren dat bij de bank achterblijft. Daar kunnen wel eens flink de duimschroeven aangedraaid gaan worden… Pay up bitchezzz!

  133. Claude says:

    haasje: Lobby voor afboeken van gemeenten op hun grondposities zodat nieuwbouw-woningen reëel geprijsd kunnen worden.

    Zal snel genoeg gebeuren. Ook effectief voor de huizenprijzen voor de bestaande bouw. Als er een volledige nieuwbouwwoning voor 2 ton gebouwd kan worden, dan besef je ook wel dat 3 ton voor een jaren-80 hut wat optimistisch is.

    Bovendien kunnen gemeentes na de verkiezingen volgend jaar altijd zeggen: was de schuld van de vorige gemeenteraad. Nieuwe of het behouden van inwoners (= WOZ, = scholen, = museum, = leuke hobby’s) zal altijd belangrijker gevonden worden dan een ‘saai balanstechnisch’ probleempje.

    Al vaker opgemerkt: bouwgrond zal in grote delen van Nederland gratis worden (of alleen de kosten van het bouwrijp maken kosten). Nu vragen gemeentes in de periferie nog doodleuk anderhalve tot twee ton voor een stukje grond. Dat moet echt naar 20.000. Anders trekken de mensen die je wilt hebben (jonge gezinnen met baan en kinderen) wel naar de volgende gemeente.

  134. Nico de Geit says:

    Steven: Ik heb het al in de negentiger jaren zien aankomen.

    Ik ook, eind jaren ’90. Maar de timing was dus heel beroerd, want het keerpunt kwam maar niet. Beurskrach in 2000, en binnen twee jaar zou de neergang van de huizenmarkt komen, gebeurde niet.

    Ik zag tien jaar van enorme prijsstijgingen niet aankomen. Ik dacht dat we eind jaren ’90 al op de top zaten. Wat een blunder. En dat meen ik, het is vandaag geen 1 april meer. Maar beter niet gegokt dan nu een tophypotheek.

    Tegen de tijd dat de huizen betaalbaar zijn ben ik te oud om de tuin bij te houden.

  135. snorkel says:

    Nico de Geit: Tegen de tijd dat de huizen betaalbaar zijn ben ik te oud om de tuin bij te houden.

    Zet je toch gewoon een geit in je tuin? 😉 Zijn leuke beesten, wel stronteigenwijs, en in geval van apocalypse prima te eten!

  136. Claude says:

    snorkel: Bij lagere prijzen kan de LTV makkelijker omlaag, maar dan moet er afgeschreven worden op de bestaande portefeuille.

    Principe wel. Maar dan nog moet er de mentaliteit zijn dat je eigen geld meeneemt. Die hebben wij totaal niet. Dat over vijf jaar (!) de LTV max 100% mag zijn, dat wordt al een probleem. Terwijl de meesten er toch echt al over eens zijn dat 90% de echte max is, liefst nog minder: 80%.

    Een single in België die zijn eerste woning koopt nam vorig maar liefst 87.000 euro mee. Dat is ‘hallucinant’ vergeleken met de Nederlandse situatie.

    Hier kocht iemand met 2x 35k studieschulden tot voor kort met gemak een woning met 120%-LTV-schuld, gebaseerd op toekomstige inkomsten en natuurlijk de eeuwigdurende stijging van de prijzen.

  137. snorkel says:

    Claude,

    Ja klopt helemaal. Ik zou eigenlijk voor de grap toch maar eens bij de bank langs moeten gaan om te kijken hoeveel ik kan lenen zonder aanbetaling… Kijken of ze me nog steeds zo graag een hypotheek willen verkopen als in 2006 😉

  138. Claude says:

    Trouwens, meer en meer mensen beseffen hoe wij zo ‘rijk’ zijn geworden de afgelopen zeventien jaar. Zie Syp Wynia in de Elsevier deze week: http://tinypic.com/r/b3tzll/6

    Zoals hier uiteraard al jaren wordt geschreven, maar toch: glashelder.

  139. Nico de Geit says:

    ll: Herhaling van 2008 ?

    Geldschaarste. Als dat zich inderdaad voor doet moet je dus geld hebben om voordelig bij te kunnen kopen.

  140. snorkel says:

    Weet niet of deze al gepost was; Ivo Arnold – http://ivoarnold.wordpress.com/2013/03/12/hypotheekplan-vergroot-risicopositie-staat/

    “Hypotheekplan vergroot risicopositie staat”

    Weet niet of ik het helemaal eens ben met de redenatie. Volgens mij hebben NHG-hypo’s een vrij slechte leverage omdat ze na 1995 afgesloten zijn en dus nog maar beperkt (max de helft) afgelost vergeleken met hypo’s van vóór NHG. Allerslechtste troep is natuurlijk de (aflossingsvrije) hypo’s van ná 1995 zonder NHG.

  141. Claude says:

    VEH: Verkoop huizen naar dieptepunt: http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2013/392244-verkoop-huizen-naar-dieptepunt/

    Volgens Makelaarsland was het aantal verkopen tot nu 30 procent lager dan tijdens het vorige dieptepunt, het derde kwartaal van vorig jaar. Het aantal verkopen lag toen op 25.000, en komt dit kwartaal uit op ruim 17.250, stelt Makelaarsland. Brancheclub VBO Makelaars spreekt van een `drama’ en denkt dat de afname zelfs nog hoger ligt, op 40 procent.

    (…)

    “Klanten zijn bang dat als ze een huis kopen, het volgend jaar weer 10- of 15.000 euro minder waard is,” zegt directeur Jeroen Stoop van Makelaarsland. Volgens VBO Makelaars moet het kabinet zijn woningmarktaanpak omgooien. “Dat starters sinds dit jaar verplicht hun hele hypotheek moeten aflossen, is echt de misser van de eeuw,” vindt directeur Hans van der Ploeg.

  142. Voerman says:

    erik(trol): Een hele goedenmorgen u allen. Hopelijk heeft u alleen een fijne Pasen gehad! Het nieuwe vinex huisje wat ik recent betrokken heb, blijkt volledig ‘Gourmet’ safe! Its good to be back, zit er weer klaar voor!

    Hoi, Erik.
    Jij denkt ongeveen net zo als Voerman 45 jaar geleden.
    Zo dom nog niet, kan bijna niet verkeerd gaan.
    Je moet alleen met alle kracht aflossen en pas verbouwen of verhuizen als je klaar bent met aflossen.

    Pas als de wereld de andere kant op gaat draaien of de huur voor een soortgelijk huis als het jouwe verlaagd wordt , dan pas wordt het echt link.

    Hoe minder je huis waard wordt, hoe hoger het rendement ervan zegt mijn neef Jules! 🙂

  143. snorkel says:

    Claude: “Klanten zijn bang dat als ze een huis kopen, het volgend jaar weer 10- of 15.000 euro minder waard is,”

    Ja, dat is even schrikken als je bent opgegroeid met de gedachte dat huizen elk jaar minstens 10% méér waard worden. Gaat er ineens, ipv een vrije sector huurwoning bij, een vrije sector huurwoning áf. En dan de rente, belastingen, onderhoud en alle kopzorgen nog. Leest heel Nederland ineens massaal huizenmarkt-zeepbel? 😉

  144. snorkel says:

    Voerman: Hoe minder je huis waard wordt, hoe hoger het rendement ervan zegt mijn neef Jules!

    Dat zeg ik nou ook al de hele tijd; hoe sneller we een fikse daling + undershoot krijgen, hoe sneller de prijzen weer kunnen stijgen en we weer allemaal rijk kunnen worden 😉 Het is net een computerspel; als je doodgaat reset je de boel en begin je weer vrolijk van voren af aan! Nieuwe ronde, nieuwe kansen

  145. erik(trol) says:

    Voerman: Haha, dat zou betekenen dat een huurwoning van 125m2 in het gebied waar ik woon voor 490 euro zou moeten te vinden zijn……..Dan moeten die huurwoningen aardig in huur gaan dalen….ik zie ze alleen maar stijgen.

    Dat van de Wereld de andere kant op, daar ben ik wel angstig voor, zie wel vreemdere zaken gebeuren de laatste tijd…….

  146. snorkel says:

    erik(trol),

    Heb jij maar 125m^2?

  147. snorkel says:

    ai ai ai https://twitter.com/minefornothing/status/319076494095810560

    #Netherlands: 755 companies declared bankruptcy in February, the highest number since records began in 1981

    Gaat even tegenvallen met die looninflatie de komende tijd

  148. erik(trol) says:

    Snorkel: Ja en inmddels is er een halve baksteen echt van mij!!! Jippie, me eigen baksteen!!

  149. erik(trol) says:

    #Netherlands: 755 companies declared bankruptcy in February, the highest number since records began in 1981

    Snorkel: Is pas het begin.

  150. Voerman says:

    snorkel: Dat zeg ik nou ook al de hele tijd; hoe sneller we een fikse daling + undershoot krijgen, hoe sneller de prijzen weer kunnen stijgen en we weer allemaal rijk kunnen worden Het is net een computerspel; als je doodgaat reset je de boel en begin je weer vrolijk van voren af aan! Nieuwe ronde, nieuwe kansen

    Snorke, probeer het verhaal van mijn neef Jujes nog eens aandachtig te lezen! Echt heel duidelijk.

    —————————————————-

    Nog maar eens een keer geprobeerd:

    Mijn neef Jules en zijn vrouw Cindy (beiden 64 jaren jong en kerngezond) hebben een huis, vrij van hypotheek, waar ze in de vrije sector ong 1.200 euro/pm huur voor zouden moeten betalen = 14.400 euro/jr
    Om dat bedrag veilig aan rente te vangen moet je tegen de huidige rente van 2% een bedrag van 720.000 euro op de bank hebben.(los nog van belasting box 3)
    Aangezien het hoogste bod voor hun huis totnutoe 400.000 euro was en wij er dus vanuit gaan, dat dat de marktwaarde is maken zij dus op dat huis een rendement van bijna 3,6% belastingvrij!
    Probeer het maar eens ergens!

    Ergo, mijn neef Jules zou wel stapelgek zijn om zijn huis te verkopen.
    Daar komt nog bij, dat ingeval van verdere waardevermindering van het huis het rendement omgekeerd evenredig hoger zou worden.

    Temeer, daar toekomstige plaatsing in een tehuis langzamerhand onmogelijk wordt en anders wel onbetaalbaar zie je de bui al hangen:
    Beiden laten zich tzt tussen 6 plankjes het huis uitdragen en de rest van de wereld bekijkt het verder maar.

    En de meesten rekenen nog slechter als Voerman!

    Elke arrogante huizenzoeker aan de voordeur wordt door neef Jules aangezien voor een intervieuwer van “man bijt hond”.

  151. snorkel says:

    Voerman,

    Voerman, je verwart consequent (individuele) micro-economie met (wereldwijde) macro-economie. Individuen of individuele bedrijven waarmee het goed gaat zijn er altijd: Las vandaag dat de grootste overname ooit op stapel staat: $245 miljard, dat is een derde van het gehele NLse huizenbestand). Maar in zijn algemeen gaat het toch niet zo goed: afgelopen maand is bijna 0.1% van ALLE Nederlandse bedrijven failliet gegaan.

    Dan kun jij wel met voorbeelden aan blijven komen van die ene persoon die het goed vergaat. Prima, oprecht veel geluk gewenst. Maar daarmee verandert er helemaal niks. Ik kan zo met 5 voorbeelden komen van jonge gezinnen die, als één van de twee werkeloos raakt, hun huis kwijt zullen raken en met een dikke restschuld blijven zitten (die de NHG hopelijk oppakt, maar dat moet je ook maar afwachten). Of wil je een voorbeeld van iemand die al 3 jaar met 2 huizen loopt te leuren en ze beide niet kwijt kan? Of van iemand die na een relatiebreuk op bijstandsniveau moet leven, terwijl hij gewoon een goed betaalde baan heeft, alleen maar om het huis niet kwijt te raken? Met alle respect, maar je leeft toch wel een beetje in een bubble hoor Voerman! 😉

  152. snorkel says:

    Voerman,

    Conclusie: mensen die goedkoop hebben kunnen kopen vergaat het goed. Mensen die duur hebben moeten kopen zitten op een tijdbom. Die tijdbom kan ook niet afgaan, maar het risico is er wel degelijk en de gevolgen zijn verregaand.

    Dan zou ik zeggen: zorg dat er meer mensen goedkoop kunnen kopen! Minder risico, meer geluk.

  153. Claude says:

    Voerman: Mijn neef Jules en zijn vrouw Cindy (beiden 64 jaren jong en kerngezond) hebben een huis, vrij van hypotheek, waar ze in de vrije sector ong 1.200 euro/pm huur voor zouden moeten betalen = 14.400 euro/jr

    Huis 2012: 440.000
    Huis 2013: 400.000

    Verschil: 40.000
    Kosten afgeloste woning aan belastingen en onderhoud, etc.: 4.000 (1%)

    Vermogensverlies niet verkopen woning in een jaar 44.000
    Rente op vermogen van 440.000: 0 euro

    Totaal verlies: 44.000

    Huren:

    Kosten: 14.400
    Rente op 440.000-14.400: 8.500

    Totaal verlies: 4.900

    Een jaar verlies is vijf jaar wonen. Een jaar huren is bijna een jaar onderhoud.

    Echter, ik geef ze groot gelijk dat ze er blijven wonen. Mijn ouders vertrekken ook niet uit hun afgeloste woning en dat begrijp ik goed.

  154. Steve says:

    haasje,
    We zitten al vol in de schulddeflatie:

    “In het vierde kwartaal van 2012 is de hypothecaire schuld van huishoudens gedaald met 3 miljard euro tot 671 miljard euro. Dit betekent dat er per saldo meer hypotheekleningen zijn afgelost dan opgenomen. ”
    http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie/publicaties/dne/sectoren/archief/2013/2013-29-03-01-ne-s.htm

    Dit jaar, implosie…

  155. Claude says:

    Hmm, ik vergeet in mijn berekening de Cypriotische Box 3-heffing. Dat vermindert natuurlijk de rente met zo’n 4.000 euro.

  156. Patrick says:

    @Erik

    Zou Ola ook ieder jaar in april opnieuw jubelen dat de ijsmarkt beter wordt?

    Of worden er in de lente gewoon meer ijsjes verkocht dan in de winter?

  157. De Pessimist says:

    snorkel,

    Zo had ik een paas gesprekje met mijn moeder;
    Mam leuk dat je dat huis kocht in 1974 voor 80K fl na de scheiding toen we dat huis van paps moesten verlaten wat net voor 100k was gekocht .Heel goed trouwens mam dat je naar me luisterde en het in 2004 hebt kunnen verkopen voor 400K euro en nu lekker wat kleins huurt.Mam ik begrijp best dat je je gepakt voelt nu, door de negatieve rendement op je spaar rekening maar je hebt in het verleden ook waanzinnig veel meer gekregen dan waar je recht op had.en mam denk eens wat er was gebeurt als je in deze tijd was gescheiden ? dan had je 30 jaar later gewoon helemaal niets misschien zelfs alleen maar schulden.
    Het waar en wanneer je geboren wordt, dat bepaalt bijna alles en de rest verzinnen we er maar bij om ons goed te voelen .

  158. Tsjaa.. says:

    Voerman: g veilig aan rente te vangen moet je tegen de huidige rente van 2% een bedrag van 720.000 euro op de bank hebben.(los nog van belasting box 3)
    Aangezien het hoogste bod voor hun hui

    Voerman koop dan gewoon aandelen Shell, krijg je 5,5% dividend en er gaat 1,2% box 3 belasting af en dan heb je een rendement van 4,3%. Shell is veiliger dan een bank en je bent nog redelijk beschermd tegen inflatie.

    Wel ben ik het met je eens dat de huidige lage rente verschrikkelijk is en alleen maar zombie’s creëert.Je familie blijft er wonen, omdat ze geen andere opties hebben voor hun geld. Bedrijven blijven bestaan omdat ze goedkoop kunnen blijven lenen. Staten doen niks omdat ze geen tucht voelen van de financiële markt, want de ECB print toch wel bij. Banken hebben rotzooi op de balans, maar waarderen niet af. Duizenden huizenkopers stappen nog steeds in de val omdat de maandlasten van een hypotheek lager zijn dan huren. Overheden boeken geen bouwgronden af, omdat ze anders de broek moeten aanhalen en mensen ontslaan.

    Je familie zou verhuizen als ze 5% rente zouden krijgen op hun rekening. Bedrijven gaan failliet, zodat de gezonde bedrijven over blijven en de capaciteit normaliseert. Staten bezuinigen wel, maar voorlopig is het tekort in bijna geen enkele staat onder de 3%, dus geven ze nog steeds meer uit dan dat ze binnen krijgen. Banken lenen niks uit, maar blijven wel lekker salarissen uitkeren en houden kunstmatig huizenprijzen hoog. Bij liquidatie zouden de activa gelijk op waarde geschat worden en kunnen we daarna weer vooruit kijken. De huizenzeepbel loop heel langzaam leeg, terwijl een klap een veel beter iets zou zijn en we na een aantal jaren afzien we weer sneller vooruit kunnen kijken. Overheden moeten erkennen dat ze op vel te grote voet hebben geleefd en dat hun beleid inzake de woon’markt’ gefaald heeft en dat het residuële waardemodel niet klopt. Als bouwgrond de prijs krijgt van landbouwgrond en mensen zelf kavels mogen ontwikkelen is de crises in de bouw morgen opgelost. Momenteel wordt de lage rentestand kunstmatig een situatie in stand gehouden die niet meer te houden is. Net zo als jarenlang onze welvaart was gebouwd op een enorme schuldenexplosie. De overheid kan dit niet oplossen en moet de markt zijn werk laten doen, anders zitten we straks net als Japan 2 decennia in de ellende.

  159. Tsjaa.. says:

    De Pessimist: een paas gesprekje met mijn moeder;
    Mam leuk dat je dat huis kocht in 1974 voor 80K fl na de scheiding toen we dat huis van paps moesten verlaten wat net voor 100k was gekocht .Heel goed trouwens mam dat je naar me luisterde en het in 2004 hebt kunnen verkopen voor 400K euro en nu lekker wat kleins huurt.Mam ik begrijp best dat je je gepakt voelt nu, door de negatieve rendement op je spaar rekening maar je hebt in het verleden ook waanzinnig veel meer gekregen dan waar je recht op had.en mam denk eens wat er was gebeurt als je in deze tijd was gescheiden ? dan had je 30 jaar later gewoon helemaal niets misschien zelfs alleen maar schulden.
    Het waar en wanneer je geboren wordt, dat bepaalt bijna alles en de rest verzinnen we er maar bij om ons goed te

    Goed verhaal.

  160. Adamus says:

    Nico de Geit: Ik ook, eind jaren ’90. Maar de timing was dus heel beroerd, want het keerpunt kwam maar niet. Beurskrach in 2000, en binnen twee jaar zou de neergang van de huizenmarkt komen, gebeurde niet.

    Ik zag tien jaar van enorme prijsstijgingen niet aankomen. Ik dacht dat we eind jaren ’90 al op de top zaten. Wat een blunder. En dat meen ik, het is vandaag geen 1 april meer. Maar beter niet gegokt dan nu een tophypotheek.

    Tegen de tijd dat de huizen betaalbaar zijn ben ik te oud om de tuin bij te houden.

    Ik had rond 2000 ook iets verwacht. Is nu 2013 en we zitten nog maar bij “cyprus”. Frankrijk schudt op,haar grondvesten, maar verder alles goed.

  161. Voerman says:

    Voerman geeft het op!
    Onbegrijpelijk; een heel log vol wetenschappelijk- of HBO opgeleide jonge mensen en dat ligt angstig of azend te wachten met het kopen van een huuske, totdat de prijzen door een wonder naar niveau noppes getoverd worden of een of ander door de crisis geofferd medemens gedwongen wordt om zijn onderdakje voor een prik te verkopen.

    Echt; vrachtwagens vol respect, maar snappen doet Voerman het niet.
    Voermannetjes werden vroeger ook niet geboren met een glazen bolleke, maar met een gewoon kopke!
    Een beetje geluk moest je hebben, maar je moest zelf ook wat durven.

  162. Claude says:

    Voerman, blijf, blijf! Al is het maar voor de geschiedenis. Kostte jouw eerste woning bijvoorbeeld ook 12 keer je nettojaarsalaris, terwijl de markt wellicht nog 25% kan dalen (dus drie keer je netto jaarsalaris) in bepaalde prijsklassen. Het duurt namelijk wel even voordat mensen drie keer hun netto jaarsalaris bij elkaar kunnen sparen.

    Dit is namelijk wat ‘verwacht’ wordt van de wetenschappelijk opgeleide jonge stelletjes. Dat mensen dan huiverig worden, dat begrijp ik best. Het is nogal wat geld namelijk.

  163. snorkel says:

    Voerman,

    Tijden veranderen Voerman. Wat 30 jaar geleden een goede actie was, is dat nu even niet. Over 10 jaar weer wel.

  164. snorkel says:

    Voerman,

    Maar dat neemt niet weg dat er inderdaad ook succesverhalen zijn. Waar ik in de familie één stel heb dat al 3 jaar met 2 onderwaterhuizen zeult (waar onlangs zelfs de relatie op stukgelopen is), heb ik ook één stel wiens huis al lang en breed afbetaald is en die nu nagenoeg gratis in een mooi huis midden in een stad(je) zitten. Die gaan daar de komende 15 jaar ook niet meer weg, en dat zou ik ook doen in hun situatie. Mag jij raden wie van de twee dacht “rijk te worden met vastgoed” 😉

  165. Keesje says:

    Wat gebeurt er eigenlijk als ik mijn woz stekje van zeg 500.000 voor 300.000 kan en wil verkopen? Wat doet de belastingdienst dan en vanaf welk percentage vinden ze het geen arktpris maar een illegale (vriendenprihsje?) transactie?

    Welk percentage van de woz waarde wordt door de belastingdienst nog als normale verkoopprijs gezien en krijg je geen boetes / lastige vragen enz? 75% ?

  166. Keesje says:

    Misschien zouden de gemeenten de woz waarden voor 2014 flink naar beneden bijgesteld moeten worden als de verkoopaantallen bij vooral dure huizen 500.000+ zo enorm weinig verkocht worden het laatste jaar……kunnen kopers ook wijzen naar de op te vragen woz waarden: kijk je huis staat te duur te koop….verlagen joh of haal het uit verkoop……

  167. snorkel says:

    Keesje,

    Hehe, prima plan! Eigenlijk zou de WOZ gewoon mee moeten dalen met de PBK natuurlijk.
    Wat zou https://twitter.com/michielmulder er van vinden denk je? 😉

  168. Hans- says:

    Hoe groot is de rem, op huizen verkoop boven ong. 450.000,=
    ivb bovenstaand art. belasting woz/verkoop prijs??

  169. trol(erik) says:

    IK herhaal binnen enkele maanden herintrede 50% aflossingsvrij………

  170. snorkel says:

    trol(erik):
    IK herhaal binnen enkele maanden herintrede 50% aflossingsvrij………

    Ik vrees er ook voor dat, zodra het gif van de balansen van de banken verschoven is naar de balasen van de pensioenfondsen, de banken weer helemaal los gaan met nieuwe constructies. 20% LTV zelf inleggen, 30% aflossen en 50% aflossingsvrij bijvoorbeeld. Daarvoor moet de minister dan nog wel even de 100% aflossen woningwet herzien.

  171. Steven says:

    tufkaj,

    ha ha ha. en kijk eens naar http://www.nwwi.nl/site/over-nwwi/

    Dat jonge stel (19?) voor dat poenerige huis…

  172. snorkel says:

    tufkaj,

    whahahahaha!

  173. Steven says:

    en dan ook nog steeds dat maximale… Stel je voor dat ze dat bij auto’s zouden doen..

    Hoe steekt u zich zo ver mogelijk in de schulden bij uw eerste auto?

  174. Steven says:

    “Bereken en vergelijk uw maximale Startershypotheek online” : het staat er echt.

  175. Keesje says:

    Steven,

    Het is een appartementenblok :0

  176. tufkaj says:

    Steven: en dan ook nog steeds dat maximale… Stel je voor dat ze dat bij auto’s zouden doen..

    Hoe steekt u zich zo ver mogelijk in de schulden bij uw eerste auto?

    Ik zocht op NWWI en kwam op dat stukkie van ‘maximalestarterslening.nl’ waarin ze beweren gesponsord te worden door het ‘onafhankelijke’ taxatie-instituut. Ik vond het hoogst dubieus.

  177. tufkaj says:

    Overigens zocht ik op NWWI omdat ik het internet qua NWWG en NWWH net uit had 😉

  178. Voerman says:

    Claude: Dit is namelijk wat ‘verwacht’ wordt van de wetenschappelijk opgeleide jonge stelletjes. Dat mensen dan huiverig worden, dat begrijp ik best. Het is nogal wat geld namelijk.

    Ja,……
    Als je de lat zo hoog legt, val je inderdaad te pletter als je buiten de mat landt.

    snorkel: Mag jij raden wie van de twee dacht “rijk te worden met vastgoed”

    Als het met spanningen gepaard gaat otmoet je met zekerheid problemen.

  179. Steven says:

    en die onzin moeten wij gaan redden straks (en nu al via NHG) door elke maand ons scheel te betalen aan belastingen. Het is niet alleen inkomstenbelasting natuurlijk, maar ook BTW, benzine tax en zo. Zelfs de energierekening thuis bestaat voor een derde uit belastingen.

  180. tufkaj says:

    Nothus:
    Tufkaj en andere geinteresseerden:

    interactieve kaart van Nederland, inclusief lokale fiscale inkomens:

    http://www.oscity.nl/

    Is op basis van CBS cijfers per postcodegebied:

    cbs.nl/nl-NL/menu/…gebieden-2008-10.htm

    (zip van 14.4MB!)

    Dank voor de link, mooi 🙂 Wel belachelijk groot team dat eraan gewerkt heeft..

  181. Steven says:

    Steven,

    aan Frans: Yep. gewoon oppassen. Het is diep triest.

  182. Steven says:

    Frans,

    was aan Frans dus

  183. Voerman says:

    Steven: en die onzin moeten wij gaan redden straks (en nu al via NHG) door elke maand ons scheel te betalen aan belastingen. Het is niet alleen inkomstenbelasting natuurlijk, maar ook BTW, benzine tax en zo. Zelfs de energierekening thuis bestaat voor een derde uit belastingen.

    Wordt een wedstrijd wie het diepste kan bukken! 🙂
    Cover your ass!

  184. Steven says:

    Voerman,

    gadverdamme…:) Beter niet bukken.. Voor je het weet wordt je gena..

  185. snorkel says:

    Frans:
    HOLLAND!!!!
    zerohedge.com/news…olland-economy-brink

    Voeg daar nog maar aan toe:

    snorkel:
    ai ai ai twitter.com/minefo…s/319076494095810560

    755 bedrijfsfaillisementen NL in feb 2013. All time record

  186. Keesje says:

    Voerman,

    Vandaar dat er zoveel dure huizen te koop staan, die zien de bui al hangen en wilen casjen en verhuizen naar iets minder belastingkostend 😉

  187. snorkel says:

    Nog meer over NL en zo te zien de bron van het Zerohedge artikel: http://www.spiegel.de/international/europe/economic-crisis-hits-the-netherlands-a-891919.html#ref=rss

    “You could readily obtain a loan for five times your annual salary,”

    5? 5? 5 times? maak daar maar “nine times” of meer van!

  188. Steven says:

    Keesje,

    Ja Keesje zo simpel is het. Stijgt het in waarde dan gewoon blijven zitten, maar als het daalt is het een belachelijke kostenpost. Die ommekeer was in 2008. De slimmerds zijn er al uitgestapt, maar het gros gaat nat.

  189. snorkel says:

    Surprise, surprise…. “Too Big to Fail” is staatssteun en oneerlijke concurrentie: http://www.cpb.nl/publicatie/de-waarde-van-too-big-fail-garanties

  190. Steven says:

    bij dure huizen dus

  191. Frans says:

    snorkel: Voeg daar nog maar aan toe:

    snorkel:
    ai ai ai twitter.com/minefo…s/319076494095810560

    755 bedrijfsfaillisementen NL in feb 2013. All time record

    Maar het gaat natuurlijk binnenkort beter op de huizenmarkt haha! 🙂

  192. Frans says:

    Voerman: Steven: en die onzin moeten wij gaan redden straks (en nu al via NHG) door elke maand ons scheel te betalen aan belastingen. Het is niet alleen inkomstenbelasting natuurlijk, maar ook BTW, benzine tax en zo. Zelfs de energierekening thuis bestaat voor een derde uit belastingen.

    Corporate fascism bitchez!

  193. Voerman says:

    Keesje: Vandaar dat er zoveel dure huizen te koop staan, die zien de bui al hangen en wilen casjen en verhuizen naar iets minder belastingkostend

    Ken veel mensen die hun huis te koop hebben staan, maar allemaal grapverkopers.
    Natuurlijk! Als ze 2x de vraagprijs krijgen geboden, maar anders niet.

  194. snorkel says:

    Voerman: Als ze 2x de vraagprijs krijgen geboden

    Erik? 😉

  195. Voerman says:

    Frans: Corporate fascism bitchez!

    Hide your life as well! 🙂

  196. Voerman says:

    Frans: Maar het gaat natuurlijk binnenkort beter op de huizenmarkt haha!

    Huizenmarkt is poppenkast. Alleen toeschouwers en niemand doet mee.

  197. Steven says:

    snorkel,

    zeker als je naar netto salarissen kijkt. Het gaat er immers om wat je verdient en niet wat er bruto op die loonstrook staat.

  198. Steven says:

    Je staat dat huizenbedrag namelijk netto in de schuld; je kan de rente wel bruto aftrekken en zo, maar de schuld zelf is gewoon netto.

    voorbeeld: 50.000 bruto verdienen en een huis kopen van 350.000? is gewoon 10 netto jaarsalarissen in de schuld. (of zoiets..ben geen belastingman)

    ha ha. blijf het ongelooflijk vinden dat mensen dat deden: kwam alleen maar door de stijging.

  199. snorkel says:

    Steven,

    Ik ken ‘n >8x bruto jaarsalaris gevalletje. Was een alleenstaande zonder vast contract, in 2007

  200. Steven says:

    snorkel,

    zeg maar 14 jaar netto of zo dus?

  201. snorkel says:

    Steven, iets minder denk ik… iets van 12x, maar het is al een tijdje geleden.

    Was vooral lullig toen hij een paar maanden later geen contractverleningen kreeg. Gelukkig binnen een paar maanden een nieuwe baan gevonden (dat kon nog in 2007), je moet er niet aan denken wat er anders was gebeurd

  202. Steven says:

    snorkel,

    12 netto jaarsalarissen voor een woning… en er nog rente voor betalen ook… Dan ben je echt een kneus. Een zwaar invalide bouwt in die tijd nog wat leuks.. 😉

  203. snorkel says:

    Steven,

    Hij kon maar bij 2 hypo-aanbieders in heel NL terecht, want de rest wilde niet. Dus ook niet een heel scherp rentetarief gekregen….

  204. Steven says:

    snorkel,

    tjonge jonge…maar goed. je weet nooit wat de politiek allemaal weet te verzinnen. Ik heb bijv. terwijl de huizenprijzen dalen een forse huurverhoging gekregen..

    tot morgen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*