‘Aanscherping hypotheken slecht voor nieuwbouw’

Nieuwbouw krijgt te lijden onder strengere hypotheeknormen.” Dat zei Ger Hukker, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Makelaars (NVM) woensdag in de Tweede Kamer.

“Het financieren van nieuwbouw is anders dan het financieren van een bestaande koopwoningen” legt Hukker uit. “Je hebt vaak te maken met meerwerk, de rente tijdens de bouw moet gefinancierd worden en bijvoorbeeld ook de aanleg van de tuin is extra. Dat soort zaken kun je straks niet meer meefinancieren in de hypotheek. Daarbij richt nieuwbouw zich steeds meer op starters, en die hebben vaak geen of weinig eigen geld. Dan krijg je dat nieuwkomers liever geen nieuwbouwwoning kopen, of een lagere prijs bieden.”

Volgens een schatting van de NVM-voorman raken de maatregelen 10 procent van de nieuwbouwmarkt. Minister De Jager (Financiën) wil dat mensen per 1 augustus 2011 maximaal 110 procent van de marktwaarde van een woning kunnen lenen. Ook mag niet meer dan de helft van het hypotheekbedrag aflossingsvrij zijn.

bron: Cobouw.nl

Share Button
Tagged with:
47 comments on “‘Aanscherping hypotheken slecht voor nieuwbouw’
  1. Get a Life! says:

    Gelukkig hoef je aan die bestaande rommel niets te doen en zijn huizen uit de jaren 60/70/80 onverwoestbaar.. Daarnaast komen de kleuren oranje, bruin en kikkergroen ook weer helemaal terug.

  2. nhz says:

    ‘nieuwbouw richt zich steeds meer op starters’
    Yeah, right … daarom wordt er in mijn provincie overwegend gebouwd in de 400-800K prijsklasse. Waar blijft de verhoging van de NHG grens naar 1 miljoen, en de verhoging van startersleningen naar pakweg 400k?

    Die hele vastgoed maffia is een stelletje kleuters die niet los kunnen komen van de overheidstiet – pathetic …

  3. Juan Belmonte says:

    @artikewl.

    De heer Mr G Hukker “vergeet”daarenboven dat de op handen zijnde afschaffing van k.k. het relatieve voordeel van v.o.n teniet doet.

    Daarmee zal de markt een verdere prijsverlaging van nieuwbouw tov bestaande bouw eisen.

    Maar het kan weer zijn dat Juan het niet helemaal begrijpt en dat de verwachting van een prijsexplosie van de heer Ed van de Bijl op korte termijn toch nog (in het echt en alhier) gaat gebeuren 🙂

  4. j says:

    Idd zeker na afschaffen van k.k. zal de nieuwbouwsector moeten concurreren op een ander vlak. Kwaliteit bijvoorbeeld.

    Of een huis helemaal afmaken inc keuken en tuin, dan mag het waarschijnlijk wel meegefinancierd worden.

  5. Libertango says:

    De zeepbel in tuincentra en doe-het-zelvers gaat dus ook leeglopen.

  6. AVE says:

    @4
    Die zeepbel in tuincentra en DHZ-zaken is inmiddels al een jaar of drie aan het teruglopen.

    Het valt me inmiddels ook op dat het laatste jaar de prijzen voor “bedrijfsmatig” onroerend goed, onderling heel sterk zijn gaan afwijken. Vooral “onroerend goed jongetjes en meisjes” proberen de prijs nog hoog te houden, maar inmiddels huur je, als je je best doet, al een leuk halletje voor € 40,- per m2 per jaar.

  7. Mark1 says:

    Tsja, grondprijs maar omlaag dan. Kan geen kwaad lijkt mij.

  8. bigD says:

    Grondprijs omlaag en gemeentebelastingen omhoog. Parkeertarieven zijn de voorbode voor wat gaat komen. Parkeertarieven zijn dan nog discretionair… dat zijn WOZ, rioolrechten, afvalheffingen en leges niet.

  9. Paul99 says:

    Wat wordt er precies bedoeld met `de op handen zijnde afschaffing van k.k.` ? Het lijkt me in ieder geval een niet nauwkeurige, misleidende en onjuiste uitdrukking.
    Tenzij het kadaster, de bank en de notaris ineens gratis gaan werken of dat de koper de kosten gaat betalen.

  10. ll says:

    Kijk ereens aan, het gaat helemaal NIET meer om de financiele vaardigheden en intellectueel vermogen bij DNB, het gaat alleen maar over partypolitiek. 😉

    http://www.fd.nl/artikel/22028816/dnb-botst-kabinet-opvolger-nout-wellink

  11. Adamus says:

    1
    Bungalowtje uit de jaren 60 kun je helemaal strippen om een beetje up to date te geraken. Voor een prijs die bijna net zo hoog is als een Duitse “schlüsselfertig”.

  12. Get a Life! says:

    Karl Marx 1867

    “Owners of capital will stimulate the working class to buy more and more of expensive goods, houses and technology, pushing them to take more and more expensive credits, until their debt becomes unbearable. The unpaid debt will lead to bankruptcy of banks, which will have to be nationalized, and the State will have to take the road which will eventually lead to communism. (Das Kapital, 1867)

  13. BalancedView says:

    @12

    Dat citaat getuigt toch wel van een vooruitziend inzicht en hoge intelligentie van Marx.

    Jammer alleen dat communisme een nog veel desastreuzer effect heeft op het welzijn van mensen.

  14. nhz says:

    @13,14:
    jammer ook dat het laatste deel van het inzicht in de praktijk helemaal niet blijkt te kloppen. Deze weg is al vele keren bewandeld, en meestal werd het geen communisme maar gewoon oorlog. Maar we zullen zien, de VS is in pakweg 20 jaar veranderd van een kapitalistisch in een socialistisch land (socialistisch in de zin van socialisme voor de rijken), dus communistisch (onder de bezielende leiding kameraad Bernanke) zit er misschien ook nog wel in op korte termijn. De overeenkomsten met 1984 etc. zijn ook al legio, dus misschien nog maar een klein stapje.

  15. Marketwatch says:

    De hypotheeklasten zorgen geheel onverwachts ineens ook steeds vaker voor betalingsproblemen in ons kleine landje waar “alles toch echt anders is” hoor…

    http://www.telegraaf.nl/overgeld/lenen/9645903/__Vaker_schuld_huishoudens__.html?p=12,1

  16. lorenzo says:

    Willen de bovenstaande Heren de term k.k. en de daaraan nu geconstateerde (te vele) echo’s door ondergetekende nog eens in beraad willen nemen , in casu het woorden boek in deze willen raadplegen ? Dit alles buiten het simpele feit dat de k.k. niet eens afgeschaft KAN worden , nou ja een grondwets wijziging zou , wellicht, enige soulaas kunnen bieden maar praktisch niet aan te bevelen.

  17. Jeroen says:

    Meerwerk? Goed plannen voorkomt veel meerwerk. Bij nieuwbouw waarbij je zelf niet de regie hebt (dus geen particulier opdrachtgeversschap), heb je er nauwelijks (of helemaal niet) mee te maken. Je koopt de woning, kiest je opties, en de prijs staat daarmee vast.

    En die tuin? Denkt Hukker alleen nog in termen van 20.000 euro voor een tuinaanleg ofzo? Een middagje scheppen, voor 500 euro goede grond erin, gras zaaien voor 10 euro, wat leuke plantjen en bloemetjes voor 200 euro, 200 euro tegeltjes voor een terrasje, etc. En klaar ben je!

  18. jan says:

    Als de hypotheken aangescherpt
    worden dan nog is er geen land ter wereld dat ons op dit terrein maar enigszins kan benaderen .We zijn wereldkampioen hypotheekschulden ,en de banken zijn nog steeds veel te soepel.
    Er moet gewoon ingegrepen worden
    anders is het leed niet meer te overzien . keep on dreaming

  19. ll says:

    Mijn vaste boodschappen zijn in één maand gestegen met 5.95% Kwestie van bonnetjes bewaren :-), want het gaat ongemerkt, en dit is dus de realiteit. Dit gaat grandioos fout, nog erger dan in het M.O., vergt wel enig rekenwerk trouwens.

  20. Starter says:

    Op nu.nl vandaag een artikel over kartelvorming op de executieveiling markt.

    http://www.nu.nl/economie/2502574/huizenhandelaren-verdacht-van-kartel.html

    Ik dacht hier wel eens gelezen te hebben dat op die veilingen nou ook weer geen echte koopjes te halen zijn. 70% vd marktwaarde werd altijd wel gehaald.
    Zouden de kartelboefjes dan ook in de hoge huizenprijzen geloven?

  21. BalancedView says:

    @14

    Precies wat ik ook al zei. Je kunt klagen over kapitalisme, maar het communisme is al een halve eeuw failliet en achterhaald.

    @16

    Kk zien als 100% overdrachtsbelasting klinkt zo makkelijk. Dan is het net alsof het alleen maar aan de overheid ligt.

    Ik vraag me overigens ook wel eens af hoeveel winst er wordt gemaakt door de makelaar / adviseur etc.
    Waarom rekenen deze lieden met percentages?
    Waarom moet je daar soms 30 jaar lang maandelijks aan betalen?
    Volgens mij is het antwoord: om op een zo ondoorzichtig mogelijke manier zoveel mogelijk geld van de consument afhandig te maken.

    In de tijd van internet en funda heeft een makelaar sowieso maar zeer beperkte toegevoegde waarde. Ik denk dan ook dat dit een uitstervend beroep is en dat uiteindelijk alleen de makelaar voor het topsegment klanten blijft bestaan. Ze zullen dan wel wat meer service moeten bieden.

    @17

    Lol@ je tuin beschrijving.
    Zoals jij het omschrijft zou ik inderdaad ook de tuin van mijn eerste huis aanleggen. Sterker nog, ik vind dat vanzelfsprekend als je de tuin moet aanleggen van GELEEND geld. Misschien zou ik die plantjes en tegels zelfs nog even uitstellen totdat ik het geld gespaard had. Helaas zien anderen dat kennelijk anders.

  22. Adamus says:

    Lorenzo, zoals er ook een 0 tarief voor btw is zou dat toch ook voor kk kunnen? Blijft een politiek speeltje.

  23. Adamus says:

    In de tijd van internet en funda heeft een makelaar sowieso maar zeer beperkte toegevoegde waarde. Ik denk dan ook dat dit een uitstervend beroep is en dat uiteindelijk alleen de makelaar voor het topsegment klanten blijft bestaan. Ze zullen dan wel wat meer service moeten bieden

    Alle 30+ academen, veelal rechten en bestuurskunde, zweren bij een makelaar. Dat geeft zekerheid, geeft garantie, regelt financiering; kortom iemand die hunsgelijke is 🙂 ik heb het over stelletjesinkomens van 100/120k
    Makelaar regelt prijs en financiering, dus ze betalen de juiste prijs…..alles tot het gaatje hë.

  24. Adamus says:

    Jeroen toch, “wij laten een ontwerp maken voor een onderhoudvrije tuin”. Je wilt niet weten hoe slap er wordt geluld met dit soort dingen.

    Ook een leuke: huis van 750K en dan “we gaan dit weekeinde sauzen met de vrienden”. Ze hebben allemaal hun studentenkamer al een keer een beurt gegeven.

    Een heleboel mensen gaan de komende jaren op ontdekkingsreis :-;

  25. Cinelux says:

    20 Starter:Op nu.nl vandaag een artikel over kartelvorming op de executieveiling markt.

    Wat een onzin artikel.Ik ben meerdere keren op deze veilingen geweest, en er wordt gedaan of er koopjes gekocht kunnen worden maar dat is dus niet waar op een enkele uitzondering na.Ik heb ook een aantal keer geboden op panden, maar heb nooit enige vorm van vijandigheid van de andere bieders gemerkt.

    Het is duidelijk dat deze mensen nog nooit op een executieveiling geweest zijn.

  26. Scheefwoner says:

    De hypotheeknormen kunnen mij niet streng genoeg zijn. Laten de aspirant kopers zonder eigen geld eerst maar eens een paar jaar sparen alvorens te kopen. Dan maar een jaartje langer bij moeke thuis blijven wonen. Mijnheer Hukker denkt geloof ik dat alle huizenkopers nog slapen ofzo. Hoe maf ben je om in deze tijden meer dan 110% financiering op een huis te nemen?

    We poffen straks nog meer dan die Amerikanen, gekker moet het in Holland toch niet worden!

    Ik zou zeggen bestaande bouw kopen en minstens 25% lager bieden. Lach maar, we spreken elkaar over 2 jaar nog wel. Spaar dan wel in die 2 jaar nog even door!

    En aan alle grondspeculanten en projectontwikkelaars: het heeft even geduurd maar de ogen van het volk zijn geopend! Prefab bouwpakketten twv 50K aan de man brengen voor 250K and up is over. Ook met een keukenbonnetje van 5000 euro gaat dat niet meer lukken.

    Wat een tijd!

  27. dalen says:

    @ 16, 21, 22

    Misschien moeten we van het idee af “kosten koper” en denken aan “kosten verkoper”.

    Ik zou dat zeker contractueel overeenkomen, althans gedeeltelijk.

    Ik meen me te herinneren dat het broederschap van notarissen hier al eens voorgepleit heeft.

  28. p.j.v.a. says:

    In wat voor vreselijk land leven we eigenlijk?

  29. Scheefwoner says:

    @ 28,

    Beste P.J.V.A.,

    Zo vreselijk is het niet, kijk naar buiten, het zonnetje schijnt. Laat je niet depri maken door al die sjacheraars en hypocrieten (lees: banken en politiek) en leef je eigen leven. Probeer alleen geen schulden te maken want dan hebben ze je in de tang!

    Fijne dag.

  30. Libertango says:

    @ 12

    Daarom is het m.i. ook vreemd dat Willem Middelkoop, een zelfverklaard libertariër, pleit voor nationalisering van banken en geldschepping. Want die zouden een “algemeen belang” zijn.

  31. Frans says:

    @30: er bestaat geen perfect systeem, maar in feite is een bank een dienstverlenende instelling, en daar moet het weer naar terug: saai. Als overheidsinstelling zou dan niet de eerste drijfveer winst zijn maar de dienstverlening.
    Ook zie ik de oplossing liggen in het geldscheppen door de overheid te laten doen: komt het geld niet in de verkeerde zakken terecht (alhoewel…) hetgeen de sameleving ten goede komt. Het moeilijke punt lijkt mij de controle op dit apparaat en de regels die bovendien moeten worden nageleefd.
    Sowieso zou volledige transparantie een must zijn.
    De ideale oplossing bestaat niet.

  32. lorenzo says:

    27. Als de overheid maar zijn centjes krijgt , maar..
    laten we ( velen) eerst maar eens de tijd nemen ons af te vragen wat kk is , privaatrechtelijk , publiekrechtelijk , sinterklaas kadoo,een belasting…

    Inzendingen voor 1 mei 2011
    Over de uitslag kan niet gecorrespondeert worden.

  33. lorenzo says:

    28 : voor hele arme mensen en voor bedrijven een walhalla . De rest nadenken en wegwezen, het wordt zelfs nog iets erger.

  34. MikeStrike says:

    @30 Vroeger waren ze bang dat de overheid misbruik zou maken van hun geldscheppende mogelijkheden, dus moest het een private instelling worden.
    Maarja nu is het volledig de andere kant op gegaan (bijv de FED)… totaal geen transparantie, transacties naar buitenlandse partijen, manupulatie van marktrentes….

    Ik vind het ook vreemd dat banksters vette winsten kunnen maken op iets wat uitstekend gemeengoed kan zijn.
    En als je het privaat wilt doen, waarom krijgen enkele dat voorrecht?

  35. nhz says:

    @17:
    waarde lorenzo, je onderschat de vindingrijkheid van de politiek? In het belang van de burger willen ze graag de notaris, de makelaar en het Kadaster direct uit de staatskas rijkelijk belonen voor hun inspanningen om de huizenbubbel overeind te houden, zodat de KK echt hélemaal afgeschaft kan worden.

    @21:
    het vermakelijke van het artikel is dat het suggereert dat de voormalige huiseigenaar (scheeflener) de dupe is, maar in de praktijk is het meestal de belastingbetaler. Maar geen woord daarover. Vandaar dat het al jarenlang zo gebeurt en dat het echt NIEMAND een ruk interesseert.

    @22:
    1989: einde communisme
    2008: einde kapitalisme
    2012: einde (staats)socialisme?

    @25:
    een jaar of tien geleden hoorde ik regelmatig mooie verhalen van een kennis die bij mij de (grote) tuin aanlegde. Over tuinen van bijv. 80K gulden die na 15 seconden bladeren door het ontwerp werden goedgekeurd; leve de belastingaftrek. En een week later had hij dan de buurman aan de telefoon die ook wel zo’n tuin wilde …

    onderhoudsvrij vaak, met veel dure stenen, duur hout en allerlei frutsels en vooral weinig plantjes want die zijn goedkoop en kosten alleen maar tijd.

    @27:
    ik wacht nog steeds met spanning tot de Chinezen prefab woningen gaan exporteren naar Nederland. Voor 20K kunnen ze daar een heel mooi ontwerp maken dat snel neer te zetten is. Helaas doet de vastgoed maffia, geholpen door de overheid, er alles aan om zoiets onmogelijk te maken. Het bouwbesluit etc. garandeert dat alleen truttige woningen zoals alleen Nederlanders ze kunnen bedenken hier neergezet worden. We hebben een aantal van de beroemdste architecten ter wereld in ons midden, maar wat er hier gebouwd wordt is echt verschrikkelijk. In een gemiddelde NL nieuwbouwwijk zou ik niet dood gevonden willen worden, een kerkhof is nog vrolijker.

    @31:
    follow the money. Willem is zakenman en heeft belang bij geldschepping voor zijn handel.

  36. dr.t says:

    @22:
    1989: einde communisme
    2008: einde kapitalisme
    2012: einde (staats)socialisme?

    Hoe je het ook noemt, de welvaart in NL hangt voornamelijk af van de vraag in hoeverre nederlandse bedrijven in staat zijn concurrerend te opereren op internationaal niceau.

  37. AVE says:

    @dr.t

    dat is een prijs-kwaliteit probleem. Omdat naar nu is gebleken het hoger onderwijs nogal aan aan kwaliteitsproblemen bloot staat, zal het wel een prijsprobleem worden.

  38. Libertango says:

    @ 36 nhz

    Prachtig, die prefab huizen. Op maat gemaakte, zelf aanpasbare woningen uit de catalogus en op voorraad, snel in elkaar gezet en tegen spotprijzen, dus met eigen geld betaalbaar. Dé doodsteek voor de huizenzeepbel, vastgoed- en hypotheekmaffia.

    Enneh … Willem Middelkoop heeft dus niet helemaal zuivere motieven met zijn goud. Belang bij overheden die zelf maar weer aan de geldpers zitten.

  39. Johan35 says:

    Rente tijdens bouw kan inderdaad flink in de papieren lopen, dat vergeten een hoop mensen als ze een v.o.n. prijs zien. En dan nog een keuken, badkamer, vloer, oprit, tuin, schutting en terras.

    Gewoon eerst even sparen, heb ik ook gedaan want er komen meer kosten bij een nieuwe woning kijken dan je denkt.

  40. lorenzo says:

    36 NHZ, geschrokken van mijn vraag 🙂 en nu een lul antwoord merk ik. Je gebruikt te veel woorden jongen , hier en wellicht elders ook.
    Maar motiveer nu eens waarom kk afgeschaft moet worden met een (1)opmerking : de INHOUD en laat je ego eens voor wat het is. ik kijk er dwars doorheen , geen effect derhalve bij mij.
    INHOUD …dan kunnen we verder gaan.

  41. nhz says:

    @37:
    ook hier zijn we het volstrekt oneens; grote bedrijven zijn de molensteen om de hals van Nederland. Juist de kleine bedrijven zorgen voor banen en betalen relatief veel meer belasting. Multinationals gebruiken NL om allerlei subsidie laatjes leeg te trekken en belasting te ontduiken (NL staat niet voor niets al tijden in de top drie van belastingparadijzen voor het bedrijfsleven).

    @41:
    van mij hoeft KK helemaal niet afgeschaft te worden 🙂

  42. lorenzo says:

    42. kan ook niet , geen juridische grondsslag .
    Maar als ik op je nadere punten in ga , ga je ook onmiddelijk 180 graden draaien ?

  43. nhz says:

    @43:
    begin nou eens met een leescursus lorenzo, dat heb ik je al vele malen moeten aanraden.
    Ik draai helemaal niet en heb nergens gezegd dat de KK eraf moet (geef anders eens een citaat waaruit dat blijkt). Ik heb in principe geen enkele moeite met KK aangezien we tenslotte over bijna alle aankopen belastingen en overige kosten moeten betalen; dus waarom bij een huis niet. Voorzover ik weet is de KK in Nederland relatief laag, dus ook daarom no problemo.

    Natuurlijk kan de KK afschaft worden, desnoods alleen in de praktijk (en niet in juridische zin) door hem volledig door de overheid te laten betalen (dat was waar ik in #36 op doelde). Zou niet eens zoveel uitmaken, want de gemiddelde koper betaalt nu dankzij 120% lenen en nooit meer terugbetalen feitelijk toch al geen KK …

  44. wordt geen kamikazekoper says:

    Ik kan wel motiveren waarom het afschaffen van overdrachtsbelasting voor starters in totaliteit voor de overheid gunstiger is.

    Starters op de woningmarkt zullen zoals het woord het al zegt geen koopwoning hebben.

    Verkopers wachten in de huidige markt tot hun huis verkocht is voordat ze een nieuw huis aankopen.

    Door dus de overdrachtsbelasting voor starters af te schaffen kopen deze eerder een huis waardoor dit tot gevolg zal hebben dat de markt hierdoor weer wat op gang komt.

    Wanneer de bezitters van een eigen huis een ander huis kopen betalen die wel het tarief.

    Bij een gestagneerde woningmarkt komt er veel minder overdrachtsbelasting binnen.

  45. nhz says:

    @45:
    je verhaal klopt niet; als starters niet kopen komt dat uitsluitend omdat ze de hypotheek niet rondkrijgen. Als de KK verlaagd wordt dan gaan direct de vraagprijzen met hetzelfde bedrag omhoog (zo werkt de markt in NL nu eenmaal) en wordt er dus weer niks verkocht, en krijgt de overheid in de toekomst zeker minder geld binnen.

    Een minder doorzichtige truuk is het verstrekken van (hogere) startersleningen, wat sommige gemeentes zien als een implciete korting op de grondprijs (anders worden die woningen misschien helemaal niet verkocht en krijgt de gemeente zijn centjes niet). Klinkt leuk, maar als over vijf jaar blijkt dat die starterslening niet terugbetaald wordt dan draait de burger voor 30-50K schade op.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*