Voormalig DNB-president Nout Wellink was gisteren te gast in het EO programma Dit is de Dag. Hij gaf tijdens dit interview aan dat de huidige problemen op de woningmarkt en hypotheekmarkt voor een groot deel zijn veroorzaakt door de politiek.
zie ook: Nout Wellink: Nederlandse tophypotheken zijn ‘subprime’
zie ook: Reactie Hans de Geus (RTL Z)
‘Als het gaat om de zaken rond Icesave en DSB konden we ook niet meer doen dan we hebben gedaan,’ aldus Wellink. ‘Als je als wetgever toestaat, tophypotheken van 130,140, 150%. Sta je als wetgever een bedrijfsmodel toe, dat er niet zou moeten zijn’. Verder verwacht hij aan dat de tijd van hoge groei definitief voorbij is.
bron: eo.nl
Makkelijk praten over pijn, als je er zelf geen centje van voelt.
De man zonder inhoud is niet te negeren, Voerman, want hij staat steeds voor het beeld!
M’n 2 stukjes vh vorige topic zijn er nu al.
Tx admin.
Wat een lutser is Nout.
De politiek was, overal in de westerse wereld, zeker zo onverantwoordelijk om ongebreidelde kredietgroei aan te moedigen. En nu knijpt de politiek de kredietgroei af.
Wat een leugen !
Banken bepalen het monetaire beleid en niet de politiek.
Ben het eens met Wellink. Hij durft te vertellen dat er tophypotheken zijn en dat meer lenen niet de oplossing is voor de “starter”.
Ook interessant dat we rekening moeten houden met minder groei in de toekomst: een cultuurverandering. Dit vanwege gewijzigde demografie, zoals hier op deze webpagina al vaker voorspelt.
Kortom: goed betoog van Wellink.
Wereldwijd is de bancaire elite bezig met de handen in onschuld te wassen.
En natuurlijk helpt het systeem hen daarbij, hoogleraren journalisten opinimakers MSM, allemaal spreken zij dezelfde woorden als Nout.
Het is de man zijn vak.
Een chirurg voelt ook geen pijn, terwijl hij notabene niet over pijn praat, maar zelfs in je lichaam snijdt.
Maar dat terzijde, zelfs als je jezelf stoort aan Wellink’s verhalen, dan verandert je opwinding niets aan zijn verhaal en ook niet aan de realiteit. Elke energie die je steekt in het aanvallen en belachelijk maken van die mensen is frustrerend en dus ongezond. Beter je energie gebruiken in je eigen voordeel. Er zijn in de politiek en overheidsdiensten genoeg mensen die ruim betaald worden om elkaar te frustreren en te controleren.
Vindt Voerman geheel toevallig ook deze keer.
Overigens, Wellink begon al in een heel vroeg stadium te waarschuwen!
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/overons/pers/bericht/5016
Pipo,
eindelijk eens duidelijke stellingname..
helemaal mee eens..
“today is worse than yesterday but still better than tomorrow..”
wake up call!
Voerman,
Cassandras krijgen in de regel gewoon minder gehoor..
onze koning Kees de Kort wordt ook altijd in een hoekje van het amusement gezet..
logish? wie wil dat nu horen?
alleen die mensen die weten dat het tij vanzelf eens keert is voorbereid.
Die RvS…
http://nos.nl/artikel/456130-rvs-geen-100grens-hypotheken.html
Uit het artikel de woorden van nout:
‘Als je als wetgever toestaat, tophypotheken van 130,140, 150%. Sta je als wetgever een bedrijfsmodel toe, dat er niet zou moeten zijn’
Wat te denken van:
Als je als wetgever toestaat dat een buitenlandse macht, een wereldkartel van enkele superrijke bankiers, de uitgifte en controle over het geld heeft. Sta je als wetgever een bedrijfsmodel toe dat er niet zou moeten zijn. Een kartel dat de wereldeconomie volledig naar zijn hand zet en iedereen die niet voor het kartel werkt belast met rente en/of inflatie. (en sinds 2008 met bailouts)
@ Voerman: “Wellink begon al in een heel vroeg stadium te waarschuwen!”
O ja ? pleegde hij hier dan meineed ?
Tijdens de daarna volgende Parlementaire enquête in 2011/12 verklaarde Wellink tijdens de verhoren dat hij de kredietcrisis niet had zien aankomen: “De Nederlandsche Bank, maar ook de Nederlandse overheid heeft de systeemcrisis niet gezien. Niemand wereldwijd, behalve wat onheilsprofeten, heeft het gezien.”[8] De hoofdconclusie van deze enquête[9] is dat de Nederlandse autoriteiten onvoldoende voorbereid waren op een crisis van een dergelijke omvang en door de crisis overrompeld werden.
Heel realistisch betoog. Beide beentjes op de grond klinkt goed.
De lagere groei zie ik nog niet zo 1 2 3.
Waarom zou in Duitsland, waar de vergrijzing al veel sterker heeft toegeslagen en er een krimpende bevolking is de economische groei wel behoorlijk zijn en in Nederland niet?
Er zullen genoeg Kenianen, Libiers, Grieken en Cyprioten zijn die de handen aan het bed willen zijn. Die zullen willen wonen en ook belasting gaan betalen. Maar ook besteden.
Dus zo voor de vuist beweren dat de groei niet meer zo hoog zal zijn … zie ik niet onderbouwd.
diegene bekend met de werken van Boethius
direct uit de werken “Consolation of Philosophy” the Wheel of Fortune..(480-524 AD)
http://www.youtube.com/watch?v=66gmYLtJJuc
op z’n nederlands gezegd:
het kan verkeren….
Wie zei, dat de politiek in het geheel niet verantwoordelijk is?
De politiek schuift wederom door deze RvS uitspraak de verantwoordelijkheid richting banken onder het mom van zorgplicht door de banken. Slap…
Zo kan je de banken gemakkelijk verantwoordelijk stellen.
Politiek en banken spelen met elkaar en de burger die er het slachtoffer van wordt moet het allemaal maar snappen. Bullshit! 😐
@ admin:
Het zou behulpzaam zijn om te weten wanneer een posting in het filter blijft hangen. B.v. door automatisch te melden dat er te veel tekst in de post staat.
Sorry, link vergeten.
http://nos.nl/artikel/456130-rvs-geen-100grens-hypotheken.html
We mogen in Dld. nog van geluk spreken, dat ome Nout niet 5km zuidelijker het levenslicht zag.
Dan zaten wij met hem opgescheept.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nout_Wellink
Wat mij betreft vergelijkbaar met een politieagent die alle overtredingen vaststelt in z’n vrije tijd, en er tijdens z’n dienst niemand voor bekeurt.
Och Mark,
Voerman houdt zichzelf nooit bezig met het onderzoek naar individuele ambtenaren, politici en professoren en drhalve ook niet met het beschimpen daarvan.
Allemaal te afhankelijk van de waan van het moment of de bron en de toonzetting van de bron.
Wel een beetje op de hoogte blijven en op grond van eigen waarneming je plan trekken is beter. 🙂
Oef!!
Dit is een subtiele!!
Dank, dank, dank!
Ik had nu 3 minuten nodig om dit te ontleden, ik dacht zelfs even dat Wellink volkomen redelijk was.
Kijk,dat is nu de reden dat Wellink een topfunctie heeft: hij weet de zaken zo te verdraaien dat het reeel lijkt, maar ondertussen zijn eigen clan dienende!
Ik geef hem een 9 voor dit optreden!
Ik neem wat meer de tijd voor een goed uitgewerkte analyse: dit is TOP materiaal!!
Mijn analyse valt kort uit:
met alle winden meewaaien is niet lastig.
Krijg je van mij geen 9 voor.
Degenen, die het standaardwerk van Korteweg en Keesing: “Het moderne geldwezen” (inmiddels een klassieker) hebben bestudeerd, weten hoe fout de heer Wellink heeft gehandeld en hoe medeverantwoordelijk hij is voor de ontstane situatie.
Hoe karakterloos kun je zijn? Kwestie van genen en DNA-structuur?
Sorry, nog een keer, iets fout gegaan met copy and past vanuit word,nu ook met de juiste interpunctie!
Analyse.
**De acceptatie van het overeindhouden van de banken is het belangrijkst!**
Ten eerste moeten we kijken welk belang Wellink moet dienen: zoals het nu gaat, gaat het goed, dus precies weten waar de defensie linie ligt is van belang om het optreden van Wellink te begrijpen.
De overcreditering valt niet meer te ontkennen: dat doet Nout ook niet. Hij moet een vlekje wegwerken: het probleem is overcreditering, en waar komt het crediet vandaan? Juist, de banken.
Er zijn een aantal partijen: de banken en de consument in het geval van de (top)hypotheken.
De bank is de professional, de bank is diegene waarvan het bedrijfsmodel uitlenen van geld tegen rente, waarbij de rente een functie van het risico moet zijn. Dit is de *kern* van het wezen genaamd “bank”.
Aan de andere kant staat de consument die hopelijk over een portie gezond verstand beschikt, en verder is er nog de politiek die een verplichting heeft zorg te dragen voor zijn burgers.
Als eerste in de taakomschrijving van de DNB staat het handhaven van de financieele stabiliteit!
Dit op een rijtje zettende is het moeilijk te geloven dat alle genoemde partijen een precies even grote verantwoordelijkheid hebben voor de credietbubbel, want zonder deze bubbel was de huizenbubbel nooit ontstaan!
Toch is het juist dat wat Nout ons juist wil doen laten geloven! Nout trekt het allemaal “in het redelijke” waarbij iedereen heeft gezorgd voor de bubbel. En nu moeten we allemaal door de financieele pijn heen, lees bloeden voor de totale falen van de belangrijkste taak van de DNB. http://www.dnb.nl/over-dnb/taken/index.jsp
Hiermee roept NOUT een fals samenhorigheidsgevoel op. Het oproepen tot samenhorigheid heeft ook nog eens een positieve connotatie.
Het doel van Nout is het voorkomen van een (terecht) vijandsbeeld naar de banken, waarmee hij en passant de praktijk van het overeindhouden van de banken verdedigt.
Het is natuurlijk belachelijk om de professional, wier meest belangrijke taak het is inschatten van risico, waarbij ook nog eens de DNB als hoofdtaak heeft dit te monitoren en te bewaken, als het mis te helpen met de schulden, en de schulden van burger in alle gevallen 100% overeind te houden. Het is precies dat mechanisme wat ons tot schuldslaaf maakt.
Handig van Nout in dit verband de DSB te noemen: zie je wel, we laten wel banken failliet gaan. Wel, er is handig gebruik gemaakt van de crisis om een partij te lozen waar ze toch al vanaf wilden, meteen handig voor PR.
Nout slaat twee vliegen in 1 klap door het te hebben over de buitensporige groei van de laatste 50 jaar.
Hiermee suggererende dat we er ook allemaal van hebben geprofiteerd, en bovendien impliceert hij meer intrinsiek dat we allemaal dachten daardoor dat de bomen tot in de hemel groeiden. Hiermee de DNB mensen op “sympathieke manier” een menselijk gezicht gevend, en gelijkschakelend aan de burger. Dit is zeer doortrapt!
(bovendien schakelt hij hier een periode aan elkaar wat gezien de dynamiek van de ontwikkelingen op het bancaire en monetaire vlak absoluut niet aan elkaar geschakeld kan worden. Erg handig voor publiek gebruik! Het grotere gezichtsveld wat wordt opgeroepen haalt de aandacht af van de degenererende krachten die hebben gespeeld afgelopen decennia, en wekt bijna zeker bij de burger het gevoel op van de professional die het weet).
Ik laat het even hierbij wegens tijdsgebrek
@20 asd
Waarbij we wel moeten bedenken dat in K&K’s klassieker het moderne geldwezen, dat met zijn schaduwbanken en met derivaten als geldsubstituten z’n credietcreatie effectief had losgekoppeld van de controle van de centrale bank, niet adequaat wordt beschreven.
Voerman,
Welk geschuif bedoel je?
De politiek/regering (met advies van RvS) stelt een wettelijk raamwerk waarbinnen de banken(ondernemer) MOETEN blijven.
Wat deze ondernemer binnen het wettelijke raamwerk WIL aanbieden is zijn vrije keuze.
Zo werkt het in principe.
Dat de banken geen ondernemer in een zuivere markt zijn, en de politiek onder invloed van de banken opereert vertroebelt de zaken enigszins.
Maar de roep om vrijere wetgeving en dan de ondernemer bijna dwingen deze ruimte volledig te benutten is te dwaas voor woorden.
Basis vd hypothecaire lening is het onderpand.
De waarde daarvan is momenteel dalende.
Dan kun je van een hyp.nemer niet verwachten dat ie effies 106% gaat lenen op basis van huidige prijzen.
Nog steeds verkoopt (excl. k.k.) 85% met winst.
Ik zie daarom geen enkele reden voor ruimere kredietverstrekking.
voor Frans (ea) nog een leuk fimpje. Dit keer met Herman Gollum http://www.youtube.com/watch?v=VaWQIccSw94&feature=player_embedded over hoe goed eea is.
@21(Constance),
Dat is natuurlijk zo. Maar duidt er wel op hoe ziek de samenleving zich heeft ontwikkeld.
En dat neem ik de heer Wellink (ex-ministerie ambtenaar) kwalijk, dat hij daar in is mee gegaan. Gewoon niet uit het goede hout gesneden.
Ik verwacht van een CB-president het vermogen tot lange termijn denken en niet anderen de schuld te geven! Anders moet je voor de eer bedanken.
Volslagen incapabele figuur, die er beter aan doet – zoals enkele medeverantwoordelijke lepe oud-politici- de publiciteit te mijden.
Gewoon een domme ijdele man.(zie hoorzittingen)
Nee! Wellink is UITERST geslepen! Een gevaarlijke man, en niet voor niets heeft hij een toppositie!
Zolang het publiek denkt dat het incompetentie is, is het voor hem goed. Als het publiek achter de werkelijkheid komt, heeft hij als ex top bank van de BIS volkomen immuniteit in Zwitserland (inclusief verwanten). Kan ie op weg daar naaroe nog een paar kinderen vermoorden, maakt allemaal niet uit.
Deutsche Mark,
mee eens!
De RvS lijkt te ontkennen dat er een krediet crisis is veroorzaakt door, … te veel kredietverstrekking.
o ja, hoe hoog was de hypotheek van Donner (baas RvS) ook al weer,… 800k+
Ik hen hem maar niet uitgekeken: volkomen onzin kraaamt die man (natuurlijk) uit. Ik houd niet van reclame boodschappen!
Dit geschuif:
http://nos.nl/artikel/456130-rvs-geen-100grens-hypotheken.html
Voorlopig nog door de RvS
@24 asd
Beetje pedant dat wel, maar regelgeving loopt altijd achter op de vindingrijkheid van de fin. sector of is zelfs contraproductief zoals bijv. CVaR als niet-convexe risicomaat (ook nog in Basel 3).
Geen regulering is trouwens ook geen garantie voor succes, bijv. Australische bankencrisis 1893,( gouden standaard, geen centrale bank, geen depositogarantiestelsel, vrijwel geen regels tav. kredietverstrekking,die so-wie-so niet gecontroleerd werden) na een klassieke vastgoedbubbel
Frans,
Fout Wellink is ook een Trilateral Commission man. Tentakels overal. Ik vond het schitterend te zien hoe ontzettend veel onzin die gast uitkraamt. Propaganda van de bovenste plank (heersers) zoals dit zie je niet vaak.
@25(Frans),
“An sich” is Wellink gewoon een domme man in heel zijn wezen. (zie bijv. de hoorzittingen over zijn functioneren. Dat is toch heel erg voor een CB-president, dat zoiets nodig was?)
Ben het zeker met je eens, dat hij in zijn verschijningsvorm met de nodige( voor mij zielige) “poi” geslepen overkomt.
Blijkbaar heeft hij een vermogen mensen voor zich in te nemen. Dat lijkt de verklaring te zijn voor het succes als sociale klimmer.
Maar het mooie van de huidige crisis is, dat er heel wat lieden met “de billen bloot moeten”, hoewel ze dat met man en macht proberen uit te stellen of te verhinderen. Onbegonnen werk. “Het uur U” is nabij.
Hugo,
+1
U moet niet vergeten Wellink is een bankmannetje, ALLES VOOR DE BANK.
Achter elke zin die hij zegt moet u in gedachten erachter zetten ‘voor de bank’
Bankmannetjes hebben een aparte groupthink.
Burgers zijn voor de bankmannetjes slechts wormvormige aanhangsels 🙂
Kijk! Daar hebben we Captain Hindsight weer!!!
de vergelijking met politiemannen die mensen die 300 rijden niet bekeuren, is ook volkomen iets anders dan stupide mensen ferrari’s voor dertig jaar uitlenen tegen lage rente zonder airbag.
Zo, dus de politiek is verantwoordelijk dat banken teveel geld uitgeleend hebben…
Volgens sommige mensen zou er helemaal geen politiek nodig moeten zijn voor zoiets. Regelgeving is niet nodig, want als een bank teveel geld uitleent (met te veel risico) dan gaat die bank vanzelf failiet en blijven alleen de ‘goede’ banken over.
Maar dan zouden de banken zowaar te maken krijgen met ‘een vrije markt’. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Even serieus: de banken hebben de politiek in hun broekzak. Al jaren.
Voerman,
Ja, schandalig! De admin had hier ook al een linkje over ge(re)twitterd:
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/52/raad-van-state-wijst-maximum-voor-hypotheek-af.xml
Ze missen dus nog een toereikende motivering???
Nou bij deze dan, twee woorden:
NHG, depositogarantiestelsel
Maar op zich ben ik het wel met de Raat van State eens. Voor ieder procent boven de 80% mis ik namelijk ook de motivering, volledig 🙂
Heeft iemand dit boek al gelezen ?
Schrijver Ewald Engelen.
http://www.bol.com/nl/p/een-ongeluk-in-slow-motion/9200000005930862/
Grondschrijver,
Raad van State
En al weer een beslag….
http://www.quotenet.nl/Nieuws/Beslag-op-te-koop-staande-megavilla-Ton-van-Dam-foto-s-50000
Libor-gate
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121227_00415726
Nou gelukkig, dat er zoveel gelijkgestemde visies bestaan op de heer Nout Wellink, als hierboven uitgedrukt.
“Man muss wissen wo der Hase liegt”, om het maar eens in het Frans te zeggen.
+1
Sociale klimmer? For godsake!: de man was opperhoofd van de BIS en nu opperhoofd vertegenwoordiging in China!
zou Nout in China anders gaan adviseren?
Precies! That’s it! 🙂
maarten,
hehe hoezo ongeloofwaardig??!?
@48(Frans),
Daar zou jij dan blijkbaar raar van opkijken, als je eens wist hoeveel er van die sociale klimmers op dergelijke posities bestaan!
Op een gegeven moment vallen ze door de mand. Onafwendbaar. Dat is het komische. Stuk voor stuk.
Wat Wellink betreft: dan weet je ook welke waarde je zou kunnen toekennen aan zowel de BIS in Basel – indien hij daar alleen de dienst zou hebben uitgemaakt – als aan de Chinezen met zo’n adviseur, let wel adviseur en geen “decisionmaker”.
Naar het zich laat aanzien, spelen ook hier andere argumenten een rol bij dergelijke benoemingen. Zo gaat dat vaak in de internationale politiek.
En Wellink is leep genoeg zijn huig naar de wind te hangen. Daar kun je als sociale klimmer ver mee komen!
cartoonist,
Wellink kan alles zeggen: geniet immuniteit door BIS activiteiten. Hugo weet daar wel meer van 😉
En Wellink adviseert nu de Chinees. Lekker mee-eten.
http://www.youtube.com/watch?v=TId2NDiuu2s
http://rudystroink.me/2012/12/24/the-second-chapter-of-my-book/
Voor de nog vroeg invallende donkere avonden.
Dollarsysteem heeft ook niet het eeuwige leven. Wereldwijd lijken landen zich aan ‘t voorbereiden op een ander systeem van internationaal betalen en de BRICs lopen daar in voorop. Dat Wellink zo’n baantje krijgt is, los van de persoon Wellink, misschien toch niet zonder betekenis. Zegt misschien wel iets over de nieuwe allianties die door Europa worden aangegaan voor na het dollartijdperk. Gaat wel iets verder dan Dirk Scheringa en z’n DSB.
http://www.quotenet.nl/Nieuws/Eigenaar-Mediapark-Hilversum-in-uitstel-van-betaling-42519
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article9454721.ece/Acht-miljoen-van-TCN-op-de-tocht
In de onderwereld zou “de tolk” genoemd worden; om maar eens een knietje uit te delen.
Dawg,
ach ik ben ook maar lekker krities, tis zo makkelijk immers
Weet het niet hoor met Engelen. Toch een wat ouderwetse prater en dol op “overheid”.
maarten,
weetikveel
?????
maar ik denk wel dat ie precies hetzelfde gaat adviseren in China, het zal me verbazen als het anders is
ondertussen zakt de dow future dramatisch.. (als verwacht overigens).Ik zal volgende week wel weer hoog in de rtlZ beurscompetitie staan.
Steven,
Steven, jij rakker! ga je weer winnen
maarten,
is wel de bedoeling…. ha ha. (weinig kans hoor: veel te weinig keus in beleggingen (geen opties bijv,) en 14000 mederommelaars)
Voor de liefhebbers … “Immobilienblase in Frankrijk!”
http://www.zeit.de/wirtschaft/2012-12/frankreich-wirtschaft-immobilienkrise
het blijkt dat het toch gewoon overal “anders” is 🙂
zolang de kern van het probleem niet wordt aangeraakt, blijft de crisis doorgaan …
Dat vind ik bij Wellink wel meevallen.
De man wordt volgend jaar 70 en zit er nog warmpjes bij.
Wellink was BIS president is in het publieke domein.
Wat wil je weten adamus? Hier tragedy and hope van Quigley. Van de oude leeslijst. http://www.scribd.com/doc/4047296/Carroll-Quigley-Tragedy-and-Hope-A-History-of-The-World-in-Our-Time
Dat dacht ik ook! Verder, adamus is meer een soort van een Another, je moet de taal van die boer leren spreken 🙂
Wat ik een beetje jammer vind van de hele discussie (maar begrijp het wel degelijk uiteraard), is dat wij hier een soort conspiracy zaken aan het licht brengen terwijl er zoiets simpels aan de gang was: te veel lenen met geen geld en te weinig inkomen. Dus het hoeft allemaal niet zo moeilijk: zij die veel te veel leenden of uitleenden moeten betalen en de rest leeft gewoon normaal door.. : maar dat zal wel weer niet helaas…
Ooit……:-)
Martijn Zegt:
13 February 2010 om 7:16 pm
@87
Fukuyama (us filosoof) zou eens wat van Mark Buchanan, Ravi Batra, Paul Kennedy of Richard Maybury moeten lezen.
Maar ze waren beter af.
Boektip voor adamus: Alvin Toffler – The Third Wave.
En voor diegenen die the intelligent investor gaan aanschaffen ondanks dat ik het adviseerde:
Alvin Tofler – Revolutionary Wealth.
——————————————————-
Begrijp de situatie of de situatie grijpt jou.
RICHARD MAYBURY
——————–
Buchanan:
-Ubiquity, why disaster happen
-The social atom
Ik zou ze in die volgorde lezen Buchanan
—————————————————
Martijn Zegt:
3 March 2010 om 1:00 pm
@Ludwig
Je vroeg laatst naar Sarkar.
http://www.proutpublications.com/
Koop het cdeetje maar. Staan alle boeken op inclusief een zoekfunctie.
—————
Hugo Zegt:
5 March 2010 om 11:59 am
@224
Ik heb het creperen op wat andere plekken gezien. De Economic Hitman van deze wereld hebben hun werk uitstekend gedaan.
amazon.com/Confess…erkins/dp/1576753018
LvM.
Geinig. Heb de link geopened. Laat ik dat boek nu in de kast hebben staan.
http://www.cyberclass.net/turmel/quig00 “Tragedy and Hope” by Dr. Carroll Quigley
ISBN 0913022-14-4
Ik can the evolution of civilizations ook aanbevelen van dezelfde auteur. (quigley)
en als ik dan toch bezig ben: Sri Aurobindo, the human cycle.
The Cycle of American History. Schlesinger.
Omdat je altijd terug naar de bron moet.
Veel leesplezier
Adam Smith
Clash of civilisations van Huntington
“This time is different” van Reinhart en Rogoff
Ayn Rand, Atlas scrugged (lvm)
willem brakman
The Earth Care Manual van Patrick Whitefield het beste Permacultuur boek voor onze klimaat zones is, dat ik tot nu toe gelezen heb. Echt een dikke aanrader voor diegenen die zich met Permacultuur willen gaan bezig houden.
goudforum 7 sept. 2010:
Ben nu bezig mijn laatste boek, ‘De geldmachine’ van Niall Ferguson aan het lezen.
Dan begin ik met de lang aanbevolen boek: ‘power of gold’ van Peter Bernstein (t is besteld en onderweg….)
——————-
Lees eens “The Prize, Daniël Yergin” dan worden heel wat zaken duidelijker ivm olie, geld en macht. Zeer goed boek, zeer verhelderend historisch inzicht over geostrategische en politieke relaties.
Amazon.com: The Prize: The Epic Quest for Oil, Money & Power (9781439110126): Daniel Yergin:…
Interessant verhaal van John Law, ik kende het nog niet.
——————
Ludwig von Mises’ Human Action, Adam Smith’s Wealth of Nations, and Bastiat’s The Law,
Dat is een vriendje die ik 10 jaar eerder had willen kennen, maar toen waarschijnlijk, al zou ik over hem (haar?) struikelen, over het hoofd zou hebben gezien.
Verbindingsofficier vind ik iets te veel eer.
http://www.tijd.be/reactie/9285215-2336-848669#react848669
Het gaat om de CONSTITUTIONAL CLIFF. “No Treason- The Constitution of No Authority” by Lysander Spooner 1867 http://jim.com/treason.htm etc….. OT maar wel koningsHUIS
Deze Harry, genaamd Wellink, heeft NU wel deels gelijk, alleen waarom niet 8-10 jaar geleden, toen eigenlijk al duidelijk was dat dit (politiek beleid) nergens meer heen ging….
Poltiek (vanaf ~1990, Lubbie, Balkie, Kokkie tot aan Ruttie nu zijn allemaal fails. Alleen maar mensen op kosten jagen. Toen het nog kon hadden ze de stekker er uit moeten trekken (dak repareren als de zon schijnt). Dat is al lang geleden. Nu zit ik nog steeds met huur omdat ik het nooit vertrouwd heb,; en met allemaal jankende collega’s die allemaal gekocht hebben aan de lunchtafel (en die mij vroeger uilachtten). En nog steeds doorjammeren, en willen dat ik daar voor ga dokken….
De groeten!
Steven ik geef je groot gelijk, die consparicy mafketels nemen meer en meer de overhand hier en bevuilen het blog. Vroeger zag je ze amper hier en was het nog een huizenblog, nu lijkt het meer op een niburu of mischa katblog, echt heel jammer. Een negeerknop zou al een beetje helpen, ik ben dat geleuter van Frans, Hugo en cartoonist etc echt kotsbeu hier.
Is ie al meer dan twee jaar aan het lezen ? 🙂
Ondertussen in Holland, de stand van het land……december – 1.5 %
http://www.z24.nl/standvannederland/
K zat ook al ff te denken, wat doet Wellink in China……. ?
Maar natuurlijk, het financiele systeem is aan barrels, en er moet nu een nieuw systeem in elkaar worden geknutseld……..
China bezit nu ongeveer de helft van de US staatsobligatie’s ( kopen ze nog ? ), en Mecking had ook al een passende naam voor het nieuwe financiële stelsel …….. Beijing I 🙂
Deleveradge van de grond via de burger…….. tot 5720 per huishouden ! ……..
http://economie.nieuws.nl/732720/verliezen_gemeente_op_grond_nog_hoger
Ja Marco , de fysieke wereld wordt steeds schraler en dat moet gecompenseerd , de profileringsdrang wordt groter en groter en het klopt de titel geeft de lading allang niet weer. Vastgoed , wat is dat ? Het zal vast goed zijn.
Pseudo economen , hier en in de kantines .
Als we maar beseffen , anno bijna 2013 , dat de economische principes ons niets hebben geleerd , we nu met z’n allen nu de koe in de kont kijken . En dat is makkelijk praten .
Teveel met elkaar verweven. “Zij die terug moeten betalen” hebben de rest aan hun taas. Niks conspiracy.
De analyse van Frans (@24) lijkt me weinig conspiracy te bevatten.
Het is juist belangrijk om zo’n verhaaltje van Wellink te fileren en daarmee te laten zien welke “massage” we wordt gedaan om allerlei nare maatregelen over het volk uit te storten.
Het belangrijkste punt daarbij is om er in te rammen dat “iedereen meedeed en profiteerde” en dus ook dat iedereen nu moet meebetalen. Dat is een pertinente leugen en kan niet vaak genoeg vermeld worden.
Groeten,
Apekool
Dat inderdaad. En ik weet er nog wel één: HRA!
Iedere euro hypotheekcaire lening die wordt afgesloten kost de belastingbetaler zo’n (heel grofweg) 2 tot 2,5 cent per jaar. Iedere €250k hypotheeklening kost ons jaarlijks (heel grofweg) €4000 tot €6000 aan subsidie. Over de gehele looptijd dus tot €180k.
Disclaimer; heel grof gerekend met 5% rente (zal voor veel bestaande hypo’s hoger liggen), aftrekpercentage van 33% tot 50% en 30 jaar rente betalen over het volle bedrag (aka aflossingsvrij, wat gelukkig niet iedereen doet). Is dus ter indicatie en kunnen geen rechten aan ontleend worden 😉
Apekool,
Ja die is zeker goed! Wel is het zo dat Nout Wellink echt vaak heeft geroepen dat die hoge hypotheken niet goed zou kunnen blijven gaan, maar deed daar vervolgens niets mee.
snorkel,
precies! Het (tot een half jaar geleden) veel gehoorde argument ‘sociale woningbouw is te duur’ slaat hierom ook als een tang op een varken. totale subsidie om die huizen neer te zetten is gelijk aan de subsidie die koophuizen per jaar krijgen.. (Volgens mijn berekening, maar u bent vrij me te corrigeren)
Had ie geen mandaat voor 🙂
Politieagent met een leeg bonnenboekje?!
Apekool,
Eensch!
‘Kwaliteitskrant’ NRC handelsblad bericht in 2009 hoe de politiek de wensen van de banken volgde.
http://vorige.nrc.nl/economie/article2283976.ece/Politiek_volgde_wensen_banken
Onder druk van de bankenlobby werden tussen 1993 en 2008 tot driemaal toe de regels voor kredietvoorwaarden versoepeld door de centrale banken.
Precies in de periode dat Wellink directielid (1982-1997) en president (1997-2011) van DNB was.
Dan is het heel hypocriet van Wellink om nu te stellen dat het niet de banken zijn die aan de wortel van de overkredietering en de kredietcrisis hebben gestaan. Hij tracht de AFM, de controlerende instantie, de zwarte piet toe te schuiven. Wellink was tussen 1970-1982 ambtenaar bij financien en kende, zeker in die periode, de mensen van de AFM allemaal persoonlijk, hij weet als geen ander hoe de AFM werkt. AFM handhaaft haar eigen regels nauwelijks, de boete’s die de AFM aan banken oplegt zijn een lachertje.
Zeer doorzichtig als je je een beetje verdiept in de materie en je niet laat misleiden door Wellink’s manipulatieve gepraat. (hij komt toch zo redelijk over, zo betrouwbaar)
Wellink is een van de hoofdschuldigen van deze enorme crisis.
Dat wellink in het verleden zo nu en dan een waarschuwing de media instuurde voor de gevaren van de hoge kredieten is niet meer dan wat je kunt verwachten van een door de wol geverfde carriere-ambtenaar. Hij zag al aankomen dat het eens fout zou gaan en wilde zich daar tegen indekken door wat vage waarschuwingen. Hij kon uiteraard niet voorspellen wanneer het fout zou gaan maar dat het zou gebeuren dat zit nu eenmaal in ons monetaire systeem ingebakken.
Steven,
Noud Wellink was toezichthouder, geen wetgevende macht.
Politiek Den Haag heeft nog steeds moeite om de waarheid onder ogen te zien!
Pinball,
Als je zo doorredeneert, kunnen we beter gelijk de hele politiek, 1e en 2e kamer etc afschaffen, die zijn in wezen toch overbodig en onkundig.
Dan maar gelijk zo’n dictator als Rompuy aan het roer.
Dan kunnen de banken tenminste gewoon hun gang gaan en lekker veel goedkoop krediet geven met minimaal 3% en liefst natuurlijk 5 of 10% jaarlijkse inflatie. Dan hoef je nooit af te lossen, je schuld verdampt vanzelf.
Duisenberg en Wellink maar lekker het Nederlandse goud verkopen. Wat heeft die grap ons al gekost. Het zijn gewoon prutsers. Als er de grootste Jan Boerenlul gezeten had en al die tijd niets gedaan had, was het heel wat beter geweest. Dan hadden we ook nog de gulden gehad.
Alle ellende is te wijten aan de conspiracy-gekkies. Snel afvoeren naar een TBS-kliniek in een dwangbuis. Iemand moet de schuld hebben.
Ik ben al zeker sinds eind jaren ’90 er van overtuigd dat de huizen veel te duur zijn. Dat komt – in mijn beleving – door het goedkope geld dat uit het niets wordt gemaakt en wordt uitgeleend tegen een ‘lage’ rente.
Een paar jaar terug werd je nog voor gek verklaard als je beweerde dat huren goedkoper is dan kopen. ‘Goedkoop geld van de Wallstreet bankiers’ behoorde tot het domein conspiracies.
De multicul zou goed komen – ik was een nazi, xenofoob en racist – en nu heeft Wellink het over ‘gewijzigde demografie’ en de gevolgen daarvan. En dan hebben we nog de opwarming, medicijnen tegen kanker en aids, enz.
Tegenwoordig mag je openlijk praten over de bankenmaffia en woekerpolissen. Een paar jaar terug was dat anders. Toen had de massa vertrouwen in de financiële sector. Maar mensen vergeten blijkbaar snel.
Zo, het is lang geleden dat ik hier wat gepost heb…
Maar eindelijk zegt Nout Wellink ook (hij wist het natuurlijk al langer) wat ik meer dan een jaar geleden al begon door te krijgen: de demografie is leidend in de monetaire en budgettaire discussie. Minder mensen aan het werk > minder economische groei en dus minder geldcreatie. Het worden zuinige jaren: balanceren op de rand van deflatie, Japan et cetera. Schuldafbouw wordt essentieel. Welterusten allemaal en morgen alvast een goede jaarwisseling gewenst!
Cheerio,
Dow Jones
Het Duitse systeem heeft er voor gezorgd dat de huizenmarkt, zowel koop als huur, wel goed functioneert, de Duitse woning bezitter zit in in ieder geval niet met torenhoge schulden op hun huis, dit zijn politieke beslissingen geweest die uitgevoerd werden door de Duitse centrale bank.
De Nederlandse politici zijn niet het slachtoffer geweest van het bankensysteem, ze wilden ervan profiteren voor kiezersgewin.
Nu de regels van de politici die in de jaren ’90 de verantwoordelijkheid hadden over het bestuur de huidige politici dwars zitten, kijkt men naar DNB.
Het enige wat de DNB heeft gedaan is de regels controleren die politici hebben opgesteld.
De Duitse politici hebben de Duitse centrale bank betere regels verschaft.
Wij wilden in Nederland een diensten industrie, de Duitsers hebben nog steeds een maakindustrie.
Het lijkt erop dat Nederland verkeerd heeft gegokt.
Welvaarts verhoging kun je alleen verwezenlijken door middel van een rechtvaardige verhoging van je productiecapaciteit van tastbare goederen, niet door het verhogen van een soort van virtuele productie verhoging van een “dienstenindustrie”.
Je ziet dat bijvoorbeeld terug aan het tekort aan technici, van middelbaar tot hoogopgeleid.
Nederland moet terug naar ontwikkelen EN produceren.
Dus weg achter het bureau en terug de werkvloer op.