Prijzen koopwoningen 1,9% gedaald

Verkochte bestaande koopwoningen waren in juni gemiddeld 1,9 procent goedkoper dan in juni 2010. De prijsdaling is nagenoeg gelijk aan die in april en mei. Dit blijkt uit de cijfers van het CBS en het Kadaster.

Alle woningtypen waren in juni goedkoper dan een jaar eerder. Appartementen daalden met 2,4 procent het meest in prijs, vrijstaande woningen met 0,9 procent het minst.

In alle provincies daalden de prijzen. Het grootst was de afname in Friesland met 3,7 procent. In Groningen en Gelderland waren de prijzen 3,4 procent lager dan een jaar eerder. Het kleinst was met 0,1 procent de afname in Zeeland.

Ten opzichte van mei 2011 daalden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 0,1 procent. Daarmee was de afname kleiner dan die in de twee voorgaande maanden.

In juni wisselden circa 9,5 duizend bestaande koopwoningen van eigenaar. Daarmee was het aantal verkopen bijna 13 procent lager dan een jaar eerder. In de eerste helft van 2011 zijn er bijna 58 duizend woningen verkocht. Dit is bijna 3 procent minder dan in dezelfde periode in 2010.

bron: CBS

Share Button
Tagged with:
74 comments on “Prijzen koopwoningen 1,9% gedaald
  1. Nico de Geit says:

    1,9% daling

    Ik lees niets over de voorgaande dalingen, maar sinds 2008 zit de klad erin. Als ik me niet vergis is dit dus de 3e of 4e daling op rij.

  2. nhz says:

    Ach, dit soort dalingen zijn helemaal niks vergeleken met de vele honderden procenten stijging die vooraf gingen. Ruis in de marge, de echte daling moet nog beginnen.

  3. Nico de Geit says:

    In Detroit is de gemiddelde prijs van een woning $ 5.700,–. Filmpje, Detroit in Ruins:

    http://www.youtube.com/watch?v=1hhJ_49leBw

  4. Nico de Geit says:

    @ nhz

    “de echte daling moet nog beginnen”

    Wat nodig is is het inzicht bij de massa dat de prijzen dalen en blijven dalen. De bodem is nog lang niet in zicht.

    Nederland heeft grote aantallen mensen uit de derde wereld geïmporteerd. Die nemen Nederland op termijn over. En de productiecapaciteit van die mensen is volgens het CBS lager dan van autochtonen.

    In Noord-Afrika verdienen mensen gemiddeld 50 euro per maand. In Turkije een paar honderd euro, In Oost Afrika 5 tot 50 euro. Op termijn zal het hoge loon- en prijsniveau in West Europa niet gehandhaafd kunnen blijven.

  5. Nico de Geit says:

    Schokkend filmpje over een Amerikaan die zijn huis kwijt raakt. Samen met zijn oude schoolvriend gaat hij op zoek naar de oorzaken. Animatie, ‘The American Dream’, Nederlandstalig ondertiteld:

    http://vimeo.com/19725649

  6. Starter says:

    @5 “Nederland heeft grote aantallen mensen uit de derde wereld geïmporteerd.”

    komt op mij over als nogal een oneerbiedige uitspraak, alsof er in gehandeld is, maar misschien is dat ook je doel.

    Kan je denk ik beter formuleren dat Nederland die mensen aantrekt om hier werk te doen waar de hollandse jongelui hun handen niet voor vies willen maken. En de reden voor die migranten om hier te komen is natuurlijk dat ze het zat zijn om daar 5 euro per maand te verdienen.

    Als je het hebt over de “productiecapaciteit” van die mensen, heb jij het dan over de hoeveelheid werk die ze kunnen verzetten, of de hoeveelheid euro’s die ze er mee kunnen generegen? Ik hoop dat laatste anders zeg je feitelijk dat Afrikanen lui zijn?!

  7. Nico de Geit says:

    @ Starter

    “komt op mij over als nogal een oneerbiedige uitspraak, alsof er in gehandeld is, maar misschien is dat ook je doel”

    Die mensen zijn speelbal van Bilderberg en dat soort clubjes.

    Die mensen denken dat Europa de hemel op aarde is. Op termijn zal dat niet zo blijken te zijn. Europa heeft een relatief hoge welvaart, maar die komt niet aanwaaien.

    Ik heb niets tegen een Chinees die hier een paar centen komt verdienen door met een heftruck rond te rijden. Het lijkt me alleen wel wenselijk dat hij huiswaarts keert als hij genoeg heeft verdiend of als het werk erop zit.

    Een oude discussie: inmiddels is duidelijk dat veel gastarbeiders hier zullen blijven. Als slaafje van een blank bedrijf hebben velen een hoge productiecapaciteit. De ervaring leert dat als ze het zelf moeten doen en gaan leven zoals in hun land van herkomst de productiecapaciteit gemiddeld veel lager ligt.

    Blijft overeind: gastarbeiders verhogen de welvaart. Voorwaarde is wel dat ze werken en terugkeren na gedane arbeid.

    In Nederland is de keuze gemaakt deze mensen te laten blijven. Velen leven van een uitkering of produceren weinig. Iemand die weinig produceert kan ook weinig consumeren, en uiteindelijk ook minder voor een woning betalen.

    Aan geld verdienen kleeft ook een raciaal aspect. Negers verdienen wereldwijd gemiddeld weinig, blanken en Joden hebben gemiddeld een hoog inkomen en en hoge welvaart. Ga maar eens in Israël kijken naar de verschillen in welvaart – en dat is echt niet alleen toe te schrijven aan ‘achterstelling, discriminatie en onderdrukking’. Welvaart maak je uiteindelijk zelf.

  8. Starter says:

    @8 “In Nederland is de keuze gemaakt deze mensen te laten blijven. Velen leven van een uitkering of produceren weinig. Iemand die weinig produceert kan ook weinig consumeren, en uiteindelijk ook minder voor een woning betalen.”

    Dat zou dan een prijsopdrijvend effect voor de koopwoningmarkt hebben want de allochtone uitkeringstrekker zal geen koopwoning hebben en dus de sociale huurwoningen vullen.
    Dat verhoogt de druk op vraagzijde van de koopwoningmarkt –> hogere prijzen.

  9. nhz says:

    @8:
    “Europa heeft een relatief hoge welvaart, maar die komt niet aanwaaien. ”

    wat een belachelijk kortzichtig, discriminerend verhaal …

    Die relatief hoge welvaart van Europa is voor een groot deel gebaseerd op kolonialisme, piraterij, slavenhandel regelrechte diefstal en andere vormen van uitbuiting en veel minder met ‘hard werken’ want dat lieten ze doorgaans aan anderen over.

    Hoeveel mensen verdienen heeft m.i. voor 90% te maken met milieu waar je uit komt, en dan niet vanwege ‘genetische kwaliteiten’ oid, maar vanwege welke vriendjes je hebt (inclusief regelrechte discriminatie van mensen met andere afkomst) en NIET vanwege je capaciteiten. Sommige culturen hebben nu eenmaal een fascinatie met heel veel geld verdienen en de medemens tot op het bot toe uitbuiten, andere culturen hebben andere prioriteiten zoals een prettige sociale omgeving, intellectuele uitdagingen of culturele/artistieke ontplooing.

  10. Nico de Geit says:

    @ 10 nhz

    Robinson Crusoë kan op zijn kont blijven zitten, maar hij kan ook een hutje bouwen en eten gaan zoeken. Welvaart maak je zelf.

    Jij gaat er vanuit dat welvaart cultureel bepaald is, ik ga uit van genetische aanleg. In de praktijk zal het een mix zijn. Grote groepen nieuwkomers moeten niets hebben van de westerse cultuur. Dus ook vanuit jouw standpunt zal het op termijn gevolgen hebben voor de welvaart.

  11. xenobinol says:

    @7: Starter

    Er is ook daadwerkelijk gehandeld in asielzoekers. Nog nooit van de ‘quota asielzoeker’ gehoord? Dat zijn mensen die door het COA naar Nederland gehaald zijn om het bestaan van het COA te continueren. Gelukkig is daar (te laat) het mes in gezet.

  12. nhz says:

    @11:
    welvaart bepaald door genetische aanleg, ik geloof er helemaal niks van. Helemaal niet voor die culturele club die zo prat gaat op hun via de moederkant overerfde superioriteit. Dat zou dan dus allemaal op het mitochondriaal DNA gecodeerd moeten zijn, merkwaardig dat al die supergenen dan niet al allemaal bekend zijn, want genetisch stelt dat dus helemaal niks voor …

    Ik denk dat als je die nieuwkomers fatsoenlijk behandeld, ze kansen geeft (en selecteert op mensen met ambitie, in plaats van groepen die alleen dienen om het welzijnswerk steeds groter te laten worden) het met de welvaart op termijn ook wel goed komt. Als je ze verkettert, als achterlijk blijft behandelen en geen baan geeft gewoon omdat ze toevallig de foute religie of huidskleur hebben tja … dan zal het niks worden, ook niet met de welvaart van Nederland zelf trouwens.

  13. Nico de Geit says:

    @ nhz

    “Die relatief hoge welvaart van Europa is voor een groot deel gebaseerd op kolonialisme, piraterij, slavenhandel regelrechte diefstal en andere vormen van uitbuiting en veel minder met ‘hard werken’ want dat lieten ze doorgaans aan anderen over”.

    Ik heb gewoon moeten werken voor mijn geld. De boeren in Zimbabwe buitten die arme negers ook uit zeker. Kijk wat er gebeurt als de blanke boeren weg zijn.

    Ik ga minder werken. De welvaart van veel mensen in dit land is gebaseerd op de belastingafdrachten van de werkenden. Ik ben het zat. Ik zie geen mogelijkheden om belasting te ontwijken, behalve minder werken.

    Als de werkenden minder gaan werken dondert uiteindelijk de productie in elkaar. En productie = consumptie, en consumptie (een aanbod van goederen en diensten) is welvaart.

    Veel mensen denken dat de welvaart in Europa gegarandeerd is. Maar dat is niet zo. Welvaart maak je zelf. Wat jij beweert, dat ik mijn welvaart te danken heb aan roof, kolonialisme, slavenhandel en andere misdaden is gewoon schandalig.

  14. Frans says:

    @ Nico de Geit: ik heb je niet de argumenten zien weerleggen van nhz 10.
    Ik ben het helemaal eens met nhz by the way.
    Nico je argumentatie is kortzichtig, dom en beledigend, en bovendien getuigend van erg weinig kennis van historie.

  15. nhz says:

    @14:
    “Welvaart maak je zelf. Wat jij beweert, dat ik mijn welvaart te danken heb aan roof, kolonialisme, slavenhandel en andere misdaden is gewoon schandalig.”

    Ik zeg niks over JOUW welvaart, maar over die van Europa want daar ging het over. Dat mensen (gemiddeld gesproken) hun welvaart te danken hebben aan hard werken, maak dat de kat maar wijs. 95% van de superrijken in Nederland zijn parasieten die nog nooit wat van betekenis gepresteerd hebben. Uit een rijk geslacht, de juiste vriendjes uit het corps, voorwetenschap op de beurs, leuke deals in de vastgoed sector – dat soort werk. Heeft allemaal niks met prestaties of hard werken te maken. Er is in Nederland zelden een duidelijke relatie tussen iemands inkomen/vermogen en presteren.

    Je moet toch echt eens leren om niet zo kortzichtig, zwart/wit te denken want het maakt op mij een tamelijk puberale indruk.

  16. Frans says:

    @ Nico: bovendien blijft de werkelijke oorzaak van de depressie waar we in zitten op deze manier totaal onderbelicht.
    Ik zou zeggen dat je redenatie de kant opgaat van wat vaker plaats vind in dergelijke omstandigheden: het zoeken van een sculdenbok.
    Ik zou je willen vragen eens in je huishouden te kijken hoeveel producten die er staan in Nederland zijn gemaakt…. Juist ja, je moet daarom ook niet zo kortzichtig zijn om gastarbeiders de schuld te geven.
    De factor van het (laten) produceren in lage lonen landen is een veel grotere factor, en juist ja, daar kun je WEL zelf iets aan doen: welvaar maak je zelf koop Nederlands.

  17. Harry says:

    De welvaart van het westen komt van het eeuwenlange beroven van de derde wereld landen. Het gebeurd nog steeds. Kijk maar naar Libie. De nieuwste vorm van neo kolonialisme. Als de olie van Libie veilig wordt gesteld door het westen dan heeft dat wel degelijk invloed op de westerse welvaart. Ik heb het altijd gezegt. De blanke westerling is de meest a-sociaale mens de afgelopen eeuwen op aarde. By the way, ook ik ben blank.

  18. Frans says:

    @ Harry 18: helmaal mee eens!!!

  19. Harry says:

    Het is nog erger. Waarom zijn de woning prijzen zo hoog! Omdat de kopers met hulp van de regering gesubsidieerd worden door alle belastingbetalers. Heeft niks met democratie te maken. Als ik in het bedrijf kijk waar ik werk. Dan kan 30% zo de straat op geschopt worden. Deze 30% hoeft er niets voor te doen. Ontslaan is n.l duurder. Ga eens in Africa kijken wat men voor 50$/maand gedaan moet worden. 6-daagse werkweken van 12-16 uur per dag werken. Maar dan ook echt werken en niet op je reet zitten. Ik kom vaak in Afrika, dus ik kan het weten.

  20. nhz says:

    @17:
    en als we nou toch een zondebok zoeken voor de depressie waar we nu inzitten, dan zou ik toch in de eerste plaats denken aan de ‘superintelligente’ mensen die het allemaal organiseren vanuit hun roversnesten, en die (nog steeds) vet van de crisis profiteren – en niet aan de talloze (vooral) niet-westerse wereldburgers die de dupe zijn van het kaalplunderen van de planeet.

    Voor de goede orde nog even voor Nico: ‘ras’ is wetenschappelijk / genetisch gezien een onzin begrip, slaat nergens op als je naar het DNA kijkt. Gebaseerd op een paar genen die je toevallig aan de buitenkant kunt ‘zien’ maar die in het grote geheel nauwelijks van belang zijn. Genetisch kunnen twee Afrikanen véél meer van elkaar verschillen dan bijvoorbeeld een gemiddelde Europeaan van een willekeurige Afrikaan verschilt. Ik vind het ook hilarisch hoe sommige inwoners van een bepaald klein landje in het Midden-Oosten zichzelf op raciale basis verregaand superieur achten (zo zelfs dat ze daaraan het morele recht ontlenen de anderen uit te buiten), terwijl ze genetisch in niks verschillen van de door hen zo verfoeide medemensen. Niks genetica of harde feiten, allemaal cultuur, constructies van de geest.

  21. sofia says:

    @21 eens met nhz.

    Hopelijk heeft Nico nu een ander besef van de realiteit, en dat de huidige crisis niet wordt veroorzaakt door wat hij noemt ‘derdewereld’ burgers.

  22. Cinelux says:

    Ben het met zowel NHZ als met Nico eens.

    Het is inderdaad belangrijk een netwerk of “vriendjes” te hebben om ergens binnen te komen of bepaalde plannen voormekaar te krijgen.Zonder deze contacten wordt het een heel stuk moeilijker of onmogelijk.

    Maar ik moet Nico ook gelijk geven dat wat je bereikt zelf moet doen.
    En inderdaad in de criminaliteits/uitkeringslijsten, zijn de allochtonen ruim oververtegenwoordigd i.v.m. autochtonen, en dat heeft niets te maken met “kansen”.
    Ieder “normaal” mens moet onderaan beginnen in een bedrijf of risico lopen met het opstarten van een bedrijf

  23. nhz says:

    @23:
    “Ieder “normaal” mens moet onderaan beginnen in een bedrijf of risico lopen met het opstarten van een bedrijf”

    ach kom nou … jij hebt duidelijk geen flauw benul van hoe de wereld van grote ondernemers en echt rijke mensen in elkaar zit. Ik ken er een hoop (via-via), en onderaan beginnen resp. hard werken is de uitzondering op de regel. Voor de goede orde: soms zijn het best aardige mensen, maar door eigen prestatie aan de top komen, ho maar. Niet alleen in ondernemersland als bij de veelverdieners bij (semi-)overheid.

  24. nhz says:

    sorry, laatste zin moest zijn: Niet alleen in ondernemersland, ook bij de veelverdieners bij (semi-)overheid.

    Van dat laatste ken ik ook een tekenend voorbeeld van een mislukte koekjesbakker (letterlijk) die het geschopt heeft tot vele tonnen jaarsalaris zonder ooit te presteren (ten minste, presteren waar hij voor betaald werd). Puur op basis van zijn vele vriendjes, manipulatie en corruptie (het laatst bij die Hogeschool ergens In Holland, maar zijn hele loopbaan zit zo in elkaar).

  25. tinus says:

    Nou nou…

    Het idee dat de Europese welvaart bij elkaar geroofd zou zijn is van hetzelfde dubieuze kaliber als het idee dat de allochtonen Europa armer maken.

    Welvaart is de som van:
    1)geografische ligging
    2)omvang en spreiding van populatie
    3)sociaal-economisch systeem
    en
    4)geluk

    Ad1)
    Levert de grond voldoende voedsel in relatief weinig tijd op? Zo ja, dan houden de mensen tijd over voor innovatie, productie van productieverhogende zaken en handelswaar.

    Ad2)
    Van belang voor het ontstaan van complexere samenlevingsvormen, hetgeen innovatie en productieverhogend werkt. Tevens bepalend voor handelsrelaties.

    Ad3)
    Competitie werkt productieverhogend.
    Vrijheid werkt productieverhogend. Omdat innovatie dan loont (de mensen mogen houden wat ze hebben). Dit in tegenstelling tot een autoritair systeem, waarin de despoot pakt wat hij pakken kan. Waarom zou je dan hard werken en ook de kans lopen dat je kop eraf gaat omdat jouw innovatie bedreigend is.

    Ad4)
    Het helpt als de geschiedenis een samenleving een aantal eeuwen gunt om tot bloei te komen. Djengis Kahn stond aan de poorten van Europa, maar besloot op het laatste moment terug te keren naar Azie. Zou Europa met de grond gelijk zijn gemaakt, dan zou het heel anders zijn gelopen…

  26. tinus says:

    En goed nieuws dat de prijzen met bijna 2% zijn gedaald!

  27. nick says:

    @8 – Nico de Geit

    Aardig voorbeeld van je misvatting over dat landje aan de Middellandse zee kun je zien in een documentaire van Zembla uit 2009.
    Net na de laatste massale destructie van de economische mogelijkheden van hun van de buitenwereld afgesloten buren.

    Daarin is o.a. aan het woord Shir Hever die onderzoek deed naar het besteden van de hulpgelden door de jaren heen.
    Hij komt met verrassende uitspraken.

    O.a. dat het altijd een land met schulden was, maar dat de balans van de centrale bank aardig werd opgekrikt door het verkrijgen van buitenlandse valuta via de hulp die bestemd was voor degenen die ze onderdrukken. (Overigens wordt het middel daartoe, hun leger, voor een belangrijk deel door de VS gefinancierd.)
    De voor hun onderdrukte buren bestemde hulp loste verder hun eigen handelstekort op.
    Want van alle hulpgelden vloeit minstens 45% (maar vermoedelijk meer) direct hun eigen economie in, zonder daar een prestatie voor te leveren.
    En voor de rest is het al even eenvoudig: ze hebben een monopolie op het leveren van goederen en diensten. Zodra die geleverd zijn wordt de hele handel vernietigd en begint de cirkel van voren af aan.
    En zo werd de door hen in stand gehouden ellende van wie ze onderdrukken hun “exportproduct”.

    Zie Shir Hever op 14:00, 15:28 en 30:49:
    http://player.omroep.nl/?aflID=9219683

    Bij mij verdient dat meer de naam roof en plunder. Met veel hoogstaande ijver heeft het bijzonder weinig van doen.

    Voor het overige kan ik je de boeken van en interviews met John Perkins aanbevelen.
    Titel van zijn eerste boek “Confessions of an Economic Hitman”.
    Uitgebreide interviews op internet volop te vinden via de geëigende kanalen.

  28. Martijn says:

    @Nico

    Zitten ‘we’ in Irak vanwege massavernietigingswapens en in Afghanistan om democratie te verspreiden?

    Was de slavenhandel er vroeger ten goede van de slaven?

  29. Frans says:

    @ 25 nhz: je bedoelt niet toevallig de hogeschool Nijenrode? haha! Ik noem dat altijd fraude instituut Nijenrode!

  30. Ronald e says:

    @29 Hugo
    De Shockdoctrine is zeker een aanrader ja. Het mechanisme wordt nu in Europa (Griekenland etc.) wederom toegepast.

  31. Joost says:

    Ruim 8% daling vanaf de top in augustus 2008 dus. En weer terug op ‘t niveau van juni 2006 (even doorklikken naar de cijfertjes op CBS statline)

    De volgende 5 jaar terug gaat denk ik in minder dan 3 jaar gebeuren. Geduld is een schone zaak.

  32. Cinelux says:

    24 NHZ: ach kom nou … jij hebt duidelijk geen flauw benul van hoe de wereld van grote ondernemers en echt rijke mensen in elkaar zit.

    Ik heb het hier over MKB bedrijven tot ongeveer 100 man.Bij de grotye bedrijven heb je inderdaad gelijk.

    Overigens stond dit er boven:Het is inderdaad belangrijk een netwerk of “vriendjes” te hebben om ergens binnen te komen of bepaalde plannen voormekaar te krijgen.Zonder deze contacten wordt het een heel stuk moeilijker of onmogelijk.

    Voortaan iets beter lezen voordat je reageert 😉

  33. Nico de Geit says:

    @ tinus

    “Welvaart is de som van:
    1)geografische ligging
    2)omvang en spreiding van populatie
    3)sociaal-economisch systeem
    en
    4)geluk”

    En dan komt het gewoon aanwaaien???

    Zo beschouwd doet Japan het erg goed. Zimbabwe deed het goed met blanke boeren. Die zelfde blanke boeren wagen nu een kans in Nigeria: http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl/hi/picture_gallery/05/africa_zimbabwe_farmers_in_nigeria/html/1.stm

    Voor de goede orde: die oorlog tegen Irak en Libië vind ik ook maar niks. Maar je kunt je afvragen wat de netto-opbrengst is.

    Verder blijf ik bij mijn opvatting dat gastarbeid de welvaart ten goede komt. Maar dat geldt uiteraard niet voor criminele schoften die op onze welvaart parasiteren. Dat wordt overigens mogelijk gemaakt door een falende overheid.

    Dat rassen niet zouden bestaan en dat er geen genetische aanleg zou bestaan, maak dat de kat maar wijs.

    Dat ongelijke mensen gelijk behandeld worden, dat is een groot onrecht. Ze ‘gelijk’ verklaren terwijl ze dat niet zijn leidt tot grote misstanden.

  34. Nico de Geit says:

    @ 22 Sofia

    ‘Hopelijk heeft Nico nu een ander besef van de realiteit, en dat de huidige crisis niet wordt veroorzaakt door wat hij noemt ‘derdewereld’ burgers.’

    Nee, die derde wereld burgers kosten slechts 12 miljard per jaar. Maar het bedrag groeit. De problemen in kansenwijken zijn enorm.

  35. Nico de Geit says:

    @ Starter 7

    “Kan je denk ik beter formuleren dat Nederland die mensen aantrekt om hier werk te doen waar de hollandse jongelui hun handen niet voor vies willen maken”.

    Ook dat hoor ik vaker: zij zouden het vieze werk doen voor weinig geld – dat doen ze niet!!!

    De Polen doen dat misschien nu, maar ze krijgen toch gewoon betaald? Je moest eens weten wat ik allemaal heb gedaan en nog steeds doe.

    “Als je het hebt over de “productiecapaciteit” van die mensen, heb jij het dan over de hoeveelheid werk die ze kunnen verzetten, of de hoeveelheid euro’s die ze er mee kunnen generegen? Ik hoop dat laatste anders zeg je feitelijk dat Afrikanen lui zijn?!”

    Het zijn cijfers van het CBS. Ik denk dat ze minder efficiënt werken en kansen laten liggen. Je zou dat lui kunnen noemen, maar ik denk dat het er gewoon niet in zit. In Afrika groeit het fruit het hele jaar door aan de bomen – wat zul je je druk maken? Gelijk hebben ze. Kijk dan eens naar die dolgedraaide westerling – 40% krijgt kanker!

  36. Adamus says:

    Frans Zegt:
    21 July 2011 om 10:12 pm
    @ 25 nhz: je bedoelt niet toevallig de hogeschool Nijenrode? haha! Ik noem dat altijd fraude instituut Nijenrode!

    Wim Kok, JK de Jager, etc.

  37. Adamus says:

    Nico de Geit Zegt:
    22 July 2011 om 8:31 am

    Nee, die derde wereld burgers kosten slechts 12 miljard per jaar. Maar het bedrag groeit. De problemen in kansenwijken zijn enorm.

    Zullen wel je favoriete usd’s zijn 🙂

  38. Adamus says:

    Wie de rijke topondernemers zijn zal de komende jaren gaan blijken…..

    De rijken, degenen die hun toko op tijd hebben verkocht en de cash op de juiste manier hebben opgeborgen. Niet de papieren- digits-tijgers dus. 😉

  39. nhz says:

    @31:
    nee, ik bedoelde niet Nijenrode; maar het probleem zal ongetwijfeld vaker voorkomen.

    @34:
    de geslaagde kleine ondernemers die ik ken zijn ook bijna allemaal rijk geworden omdat ze een vliegende start hadden dankzij het familiekapitaal (vaak gewoon in een al lang bestaande zaak gestapt), of een grandioze deal met een vriendje bij de overheid. Die mensen hebben er wel wat voor moeten doen, maar zonder die externe factoren was het niets geworden.

    @35
    “Dat rassen niet zouden bestaan en dat er geen genetische aanleg zou bestaan, maak dat de kat maar wijs.”

    ja, er is een genetische basis voor huidskleur, haartype en dat soort zaken; maar daarmee houdt het echt op hoor. Nogmaals, wat je aan de buitenkant ziet zegt vrijwel niks over die andere 99,99% van de genen. Al sluit ik niet uit dat sommige ‘rassen’ een gen hebben voor extreem opportunistisch gedrag, wat ze een zeker selectievoordeel oplevert in onze maatschappij 😉

  40. Ain says:

    @ Nico de Geit.
    Inderdaad is het kortzichtig om mensen over één kam te scheren en hele ‘rassen’ in een bepaalde hoek te zetten. Wist je dat onze eerste gezamenlijke voorouders uit Afrika komen? Kijk naar individuen! Als ik jouw verhaal hoor moet ik heel erg denken aan de apartheid in Zuid Afrika en dus aan de aflevering van de Beagle die ik daarover heb gezien. Kijk maar eens naar deze aflevering.

    Geld maakt soms meer kapot dan je lief is en dat heeft niet altijd te maken met willen werken. Dat ‘werken’ wordt in NL soms zwaar overschat…het is vooral machtsspelletjes uitvoeren in plaats van constructief samenleven met respect voor de natuur. Daar kunnen sommige ander culturen ‘ons’ nog wat leren.

    http://player.omroep.nl/?aflID=11010448

    In deze aflevering ligt de Stad Amsterdam aan wal in Zuid-Afrika. Centraal staat de ontwikkeling van de huidskleur van de mens vanaf zijn zwarte oorsprong in Afrika, de huidige rassendiversiteit en de mogelijkheid van één mokkakleurig toekomstig mensenras.

  41. xenobinol says:

    Ik zie hier in mijn eigen omgeving steeds meer woningen leeg staan, de prijzen wenst men niet aan te passen. Als men de prijzen aanpast dan is dat meestal met een bedrag van zo;n 10k op een initiële vraagprijs van zo’n 200k. Dat is een daling van een lullige 5%
    Kennelijk wil het niet tussen de oren van wannabe verkopers dat dit ze echt niet van hun ‘blok beton’ aan het been gaat verlossen 🙂

    Daarnaast zie ik nu ineens een explosie aan ‘v.o.n.’ acties bij makelaars… Ik vraag me af welke idioten daar nog instinken?

  42. Pieter says:

    In de jaren 70 waren het GASTarbeiders die hier kwamen. Normaal gesproken gaan gasten weer weg, maar niet deze keer. Deze blijven plakken omdat alles hier gratis is voor mensen die een kleurtje hebben en geen Nederlands kunnen lezen en schrijven behalve het woord oitkering…

    Deze gasten fokken zich voort als konijnen en gaan lekker uitkering vangen met 0 bijdrage aan de maatschappij, integendeel ze zijn zeer hoog vertegenwoordigd in de criminaliteit.

    Chapeau Nederlandse overheid voor dit heldere beleid de afgelopen decennia…

  43. Ain says:

    Ik was trouwens gisteren in het winkelcentrum in Apeldoorn (zo’n overdekt geval – de Oranjerie). Daar staat sinds begin dit jaar al een groot oppervlakte leeg omdat de It’s failliet is gegaan en nu zag ik ook dat de Houtbrox en Pulls (beide kledingzaken) opheffingsuitverkoop hielden. De meeste rekken waren leeg. Ik ben benieuwd of er iets voor terugkomt of dat ook deze mtr2 leeg blijven en dan vrees ik voor de andere zaken, aangezien deze zaken in het hart van het winkelcentrum liggen en zwarte ramen geen gezellige uitstraling creëren.

  44. xenobinol says:

    @44: Pieter.

    Dat die gasten zich voortplanten is niet zo heel erg raar, je zal maar de hele dag opgesloten zitten met je vrouw in een vreemde omgeving, een vreemde cultuur en een vreemde taal.

    De fout zit hem in het gegeven dat wij die mensen hier naartoe gehaald hebben. Meestal zijn het ook nog eens de mensen uit rurale gebieden die zelfs in het land van herkomst als ‘achterlijk’ bekend stonden. Je denkt toch niet dat je voor je lol in een ander deel van de wereld gaat wonen om daar het werkt te verrichten waar de lokale bewoners zich te goed voor voelen?

    Iedereen met meer dan 2 werkende hersencellen had kunnen verwachten dat dat vragen om problemen is.

  45. Martijn says:

    @nico

    Voor de goede orde: die oorlog tegen Irak en Libië vind ik ook maar niks. Maar je kunt je afvragen wat de netto-opbrengst is.

    Irak is niet enig in zijn soort. De CIA zit al een paar decennia in Z-A, Afghanistan is onder Amerikaans bewind de grootste heroïneproducent ter wereld geworden, de Balkan-oorlog kwam er ook niet voor niets en bij Kadafi komen ‘we’ ook geen mensenrechten brengen.

    En waarom mogen de Saudi’s hun land maar op de meest ‘achterlijke’ manier blijven runnen?

    Als je dergelijke dingen niet meeneemt of je nog moet afvragen wat Irak oplevert dan valt al de rest van je verhaal niet serieus te nemen.

    En dat terwijl ik de indruk had dat je geen domme jongen bent verder.

  46. xenobinol says:

    @45 Ain:

    Ik zie de laatste tijd heel veel modezaken verdwijnen. Kennelijk willen de mensen niet meer zoveel geld uitgeven aan dure merkkleding. Ik heb immers nog nooit een filiaal van Wibra of Zeeman zien verdwijnen 🙂

  47. Ain says:

    @48 Xenobinol, daar heb je gelijk in, dit zijn beide zaken in het wat hogere segment, al kan het altijd nog hoger..

  48. Martijn says:

    @44

    Krijgen nu de ‘gastarbeiders’ de schuld omdat jij teveel hypotheek op je huis genomen hebt?

    Dat het beleid ten opzichte van immigratie niet helemaal zuiver is geweest ben ik met je eens, maar dat de rest van Nederland zich als een ‘goed huisvader’ gedragen heeft met het verbrassen van de overwaarde aan flatscreens en de Spaanse costa’s zou ik ook niet willen zeggen.

    Overigens zou ik als overheid ook gewoon wat problemen importeren in de onderklasse. Krijgen die het met elkaar aan de stok en kan je de boel blijven ‘runnen’.

  49. xenobinol says:

    @50 Martijn:

    “Overigens zou ik als overheid ook gewoon wat problemen importeren in de onderklasse. Krijgen die het met elkaar aan de stok en kan je de boel blijven ‘runnen’.”

    Precies… en het levert ook nog eens lekkere goedkope arbeid op 🙂

  50. sofia says:

    @50 Martijn:
    ‘…met het verbrassen van de overwaarde…’

    En auto voor papa, autootje voor mama, autootje voor zoon en/of dochter. En een scootertje.

    Wel goed voor de accijnzen dat wel 🙂

  51. Vrijdag says:

    Waarom accepteren mensen het wel als aandelen flink omlaag gaan, maar snappen ze niet dat de vraagprijzen van hun vastgoed flink omlaag moeten willen ze het ooit nog verkopen?

    Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan de wet van vraag en aanbod?

    Ga je er echt dood van als genoegen neemt met 10% minder of ga je nog een jaartje wachten en dan alsnog 15 % moeten verlagen?

  52. sofia says:

    Als aandelen omlaag gaan dan gaat iedereen die het bezit erop achteruit en is er geen winnaar.
    Dat is minder erg.

    Bij huizen denkt een verkoper dat elke % die hij/zij inlevert de winst is voor de koper. En dát kan natuurlijk niet!

  53. sofia says:

    @54. Excuses, dat is misschien een beetje kort door de bocht. Maar ik kan me wel voorstellen dat een enkele verkoper er wel zo over denkt 😉

  54. nhz says:

    @54/55:
    bij huizen denken veel verkopers dat hún huis uniek is, al was het maar omdat deze superslimme verkopers er hoogstpersoonlijk woont. Bij aandelen valt dat moeilijk vol te houden 😉

    Overigens zie je bij eigenaars van aandelen die in waarde dalen heel vaak dezelfde denial als bij huiseigenaars die niet ‘met korting’ willen verkopen. Ze blijven volhouden dat het ‘op termijn’ weer goedkomt, zelfs als een aandeel 99% van zijn waarde is kwijtgeraakt (talloze voorbeelden in de afgelopen tien jaar). In gedachten is men vooral bezig met de weinige spectaculaire winnaars die 10, 100 of 1000x meer waard werden. Helaas, er zijn vele overeenkomsten met kuddegedrag op de huizenmarkt (inclusief dat de overheid de aandelenkoersen steunt, al is dat momenteel vooral in de VS).

  55. Cinelux says:

    41 NHZ:de geslaagde kleine ondernemers die ik ken zijn ook bijna allemaal rijk geworden omdat ze een vliegende start hadden dankzij het familiekapitaal (vaak gewoon in een al lang bestaande zaak gestapt), of een grandioze deal met een vriendje bij de overheid. Die mensen hebben er wel wat voor moeten doen, maar zonder die externe factoren was het niets geworden.

    Hier heb je inderdaad gelijk in.Van de vijf ondernemers die ik ken, hebben er drie het van papa overgenomen.De vierde werkte in de zaak en de eigenaar ging met pensioen en hij kon de goed draaiende zaken overnemen.Er is er een die alles zelf heeft opgezet en al een lange tijd bestaat zonder hulp en familiekapitaal.Ik zelf het het ook zelf moeten doen zonder hulp en familiekapitaal (overigens wel een goede leerschool?).

    Ik zeg vaak: De kaarten zijn al verdeeld.

  56. Paul99 says:

    Ik vind dat we behoorlijk afdwalen met discussies over genen en cultuur.

    Okay, laat ik me ook even laten meeslepen. Ter verduidelijking, ik woon en leef buiten Nederland, in een land met een totaal andere cultuur dan de westerse landen. En ik merk dat bij de meeste kleine kinderen er zulke totaal andere opvattingen leven dan wat ik gebruikelijk vind, ook na lang doorvragen, dat ligt niet aan opvoeding of door cultuur overgedragen gewoonten. Nee, naar mijn bescheiden mening, ben niet een of andere …oloog, maar zeg maar amateur of ervaringsdeskundige, zit dit voor 90% in de genen en kun je dit hoogstens voor 10% sturen of corrigeren.
    Waarom bereiken de meeste vanuit Afrika gekomen mensen in Europa of de U.S. niets en zijn de meeste Aziaten (Chinezen, Koreanen en Vietnamezen) wel succesvol ? Waarom worden de meest succesvolle zaken in Indonesie en omliggende landen gedreven door Chinezen en niet door de inwoners van het land zelf ?

  57. nhz says:

    @58:
    ik denk niet dat jij het onderscheid kunt maken tussen de bijdrages van de cultuur, en dan met name van de ouders en directe omgeving (vooral in de eerste 1.5 jaar), en de bijdrages van de genen. De voorbeelden die je noemt van naar Europa gekomen mensen bewijzen niets, want deze groepen zijn al 100% geprogrammeerd door de (oude) omgeving. Het zou alleen iets bewijzen als die mensen direct na de geboorte van hun ouders/cultuur geïsoleerd waren, naar Europa kwamen, opgroeiden bij gemiddelde Europese ouders en zich daar vervolgens net zo lui, dom, relaxed (whatever …) zouden gedragen als in het land waar ze vandaan kwamen. Dat is NIET wat ik zie bij bijv. (jong) geadopteerde kinderen van elders.

    Echt, zulke zaken zitten NIET in detail de genen, dat KAN gewoon niet. Er zit wellicht, gemiddeld gesproken, genetisch verschil in de manier waarop men met risico’s omgaat, of de mate waarin individuen zich sociaal resp. individualistisch opstellen. In iedere cultuur zijn er risico-nemende en risico-mijdende individuen, ook bij veel dieren zie je dit en daarvan is een genetische basis bekend. Het zou kunnen dat sommige culturen gemiddeld meer risico-mijdend zijn, en heel simplistisch geredeneerd zou het voor de hand liggen dat Afrikanen – die op hun eigen continent bleven, een meer vertrouwde omgeving – wat minder risico’s hoefden nemen maar meer behoefte hadden aan een sociale instelling dan bijv. Europeanen. Maar ook dat is al veel te simpel omdat er in Afrika ook allerlei grote migraties etc. geweest zijn, en het individu zich doorgaans veel sterker zal baseren op de eigen levenservaring dan wat de genen hem vertellen over wel/niet risico nemen. Veel verder dan dit soort algemene zaken gaat genetica niet.

  58. Nico de Geit says:

    @ nhz

    “Het zou alleen iets bewijzen als die mensen direct na de geboorte van hun ouders/cultuur geïsoleerd waren, naar Europa kwamen, opgroeiden bij gemiddelde Europese ouders”

    In de jaren ’20 van de vorige eeuw zijn duizenden indianenkinderen in de VS, en duizenden kinderen van aboriginals in Australië bij hun ouders weggehaald en opgegroeid in blanke gezinnen. Het ging helemaal mis. Die kinderen vragen tot op de dag van vandaag schadevergoeding voor wat hen is aangedaan.

  59. Nico de Geit says:

    @ Paul 99

    ‘Waarom bereiken de meeste vanuit Afrika gekomen mensen in Europa of de U.S. niets en zijn de meeste Aziaten (Chinezen, Koreanen en Vietnamezen) wel succesvol ? Waarom worden de meest succesvolle zaken in Indonesie en omliggende landen gedreven door Chinezen en niet door de inwoners van het land zelf ?’

    Hetzelfde zie je met Indiërs wereldwijd. Er zijn etnische groepen of, zo je wilt, rassen, die gemiddeld beter zijn in bepaalde takken van sport. Sommigen zijn handig met geld, anderen kunnen goed rennen of dansen.

  60. Nico de Geit says:

    Heeft de komst van grote aantallen mensen uit de derde wereld invloed op de huizenprijs?

    nhz, Frans en anderen menen van niet. Zij beginnenn meteen ‘discriminatie’ te roepen. Ik meen dat de komst van grote aantallen mensen uit de derde wereld voor grote veranderingen gaat zorgen. Dat al die mensen straks zo gaan leven als wij al eeuwen doen zal een misvatting blijken. Dat zal zijn gevolgen hebben.

  61. Juan Belmonte says:

    Ik vind dat we behoorlijk afdwalen

    Het FD besteedt vandaag aandacht aan beleggingspolissen.
    – 400.000 huiseigenaren hebben een beleggingspolis.
    – de meeste beleggingspolissen werden verkocht op het hoogtepunt van de aandelengekte in 1999 en 2000
    (AEX destijds op 700, nu op 350)

    Verdere analyse ontbreekt.

  62. Juan Belmonte says:

    Een volgens de Vereniging Geleend Huis is de analyse van Ernst&Young helemaal verkeerd:

    Ik zal het even rechtzetten. Nee, we hebben geen totale hypotheekschuld in Nederland van circa 1.000 miljard zoals Ernst & Young vermeld, maar van circa 630 miljard (CBS, voorlopig cijfer 2010). Beetje afronden is niet erg, maar niet met een paar honderd miljard. Als je dat soort boekhoudmethodes hanteert, dan krijg je van die toestanden zoals ze nu in Griekenland hebben.
    Die circa 630 miljard is ook nog eens bruto; daarin is niet meegerekend het totaalbedrag dat in allerlei spaar- en beleggingspolissen en andere potjes is opgebouwd als aflossing. Als dat opgespaarde bedrag bijvoorbeeld een kwart is van de totale hypotheekschuld (niemand die het precies weet), dan resteert netto nog ‘maar’ een schuld van circa 475 miljard. Dat is minder dan de helft van wat Ernst & Young opgeeft.

    http://peilinghypotheekrenteaftrek.blogspot.com/

    Is die 630 Miljard ook echt bruto ?

    Opmerkelijk dat niemand nu precies weet wat er “open staat” aan hypotheken tegen welke waarde.

  63. Juan Belmonte says:

    En verder:

    En de totale waarde van de Nederlandse woningen die volgens Ernst & Young circa 1.400 miljard bedraagt? De totale waarde van alle eigen woningen is volgens het CBS een kleine 1.200 miljard (CBS, voorlopig cijfer 2010). Ook dat scheelt een paar honderd miljard met wat Ernst & Young opgeeft. Maar misschien moet je daar ook de waarde van alle huurwoningen van de woningcorporaties bij optellen. Want Ernst & Young vermeldt ook een schuld van een kleine 70 miljard die via de corporaties op die woningen drukt (wat eerder rond de 85 miljard is naar ik heb begrepen). Als ik op basis van de gemiddelde WOZ-waarde de totale waarde bereken van de circa 2,4 miljoen corporatiewoningen (wat iets anders is dan de ruim 2 miljoen woningen die Ernst & Young aangeeft), dan kom ik in onverhuurde staat uit op een kleine 400 miljard. Hoe je het draait of keert, Ernst & Young zit er circa een paar honderd miljard naast.

    Geen journalist die hier een een goede analyse op los laat. Dat is ook niet nodig.

    Gelukkig weten we wèl precies dat de gemiddelde vraagprijs van te koop staande koopwoningen (330.000 euro) ruim 11 maal JanMo is, een prima indicatie in welke mate sprake is van Kamikazekopen 🙂

  64. nhz says:

    @60(Nico de Geit):
    jammer dat je het Australische ‘experiment’ gebruikt om je mening te steunen. Blijkbaar heb je je nooit verdiept in de zwaar racistische achtergrond van een en ander: die aboriginal kinderen werden per definitie als ‘ontaard’ beschouwd, het waren wilde beesten die met harde hand moesten worden opgevoed. Ze opleiding want dat was er toch niet aan besteed. Mishandeling, seksueel misbruik, echt onmenselijk wat er gebeurd is uit naam van ‘de beschaving’. Van de gebeurtenissen rond indianen in de VS weet ik minder maar gezien de diepgewortelde racistische ideeën bij veel Amerikanen (vaak mensen waarvan de voorouders zo bekrompen waren dat er in Europa geen plek voor ze was) zou het me niet verbazen als het van hetzelfde laken een pak is.

  65. nhz says:

    @64,65:
    gemiddeld 11x inkomen lijkt me duidelijk genoeg ja. En dat corporatiewoningen (vaak gebouwd in de jaren ’50-’60 voor 5000-20.000 gulden per stuk) gemiddeld 166K waard zijn … In Your Dreams, zou ik zeggen. Wel grappig trouwens dat Bob Maas alleen het negatieve scenario van Ernst&Young eruit pikt om op af te geven, kennelijk werd er een gevoelige snaar geraakt.

  66. Ralph says:

    @65; Ik heb het je al heel vaak gevraagd, e wellicht nog vaker op gewezen, maar waarom modaal met gemiddeld vergelijken? Weleens wiskunde of statistiek gehad? Modaal en gemiddeld zijn twee totaal verschillende begrippen.

    “Modaal inkomen is een algemeen gebruikt begrip in de Nederlandse inkomenspolitiek. Hoewel de letterlijke betekenis anders suggereert is het een ‘geprikt’ inkomensniveau. Het begrip betekent letterlijk het ‘meest voorkomende inkomen’, niet het gemiddelde inkomen. Modaal is afgeleid van het begrip modus in de statistiek.

    In Nederland gebruikt men het begrip modaal inkomen als referentiepunt voor de bepaling van inkomenseffecten van maatregelen door de overheid. Het begrip is door het Nederlands Centraal Planbureau (CPB) gedefinieerd als een geprikt inkomensniveau, net onder de maximum premie-inkomensgrens voor de zorgverzekeringswet (ZVW). Het CPB gebruikt het begrip als referentiepunt in veel van zijn publicaties.”

    Bovendien mis je dan het feit dat er binnen een huishoudens veelal twee kost winnaars zijn, zij het fulltime dan wel parttime. Bovendien gebruikt het CBS het besteedbare inkomen, wat ook weer iets anders is dan de letterlijke term “modaal inkomen”. Het besteedbare inkomen is natuurlijk een stuk lager dan het bruto inkomen. Het gemiddelde bruto inkomen in 2010 was 55,5 duizend euro per huishouden (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=70843ned&D1=a&D2=0&D3=0&D4=a&HDR=G1,G2,G3&STB=T&VW=T). Een gemiddelde woning kost zo’n 245 duizend euro (http://huizen.prijsverloop.nl/landelijkprijsverloop/. Hopelijk stop je nu met deze onzin, je lijkt de Ger Hukker van Huizenmarkt-Zeepbel wel.

  67. Okkie says:

    @68
    Het Kadaster toont nooit het statistisch gemiddelde van de huizenprijs maar altijd een gewogen mandje.

  68. ll says:

    @ Ralph, het is ook wel een beetje confusing, zie volgend plaatje

    Gemiddeld inkomen staat erboven en onder bruto modaal 🙂

    http://www.gemiddeld-inkomen.nl/schatting-inkomens.php

  69. ll says:

    @ Ralph en de gemiddelde woonwaarde is in 2011 237.000, oeps is gezakt, hoe kan dat nou ? 2011 is pas halverwege 🙂

    http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=37610&LA=NL

  70. Nico de Geit says:

    Het zou leuk zijn als op deze site een teller was te zien van de gemiddelde huizenprijs.

    238.000
    237.999
    237.998
    enz.

    Met centen erachter zie je hem bewegen…

  71. Nico de Geit says:

    Daarnaast een teller met de totale hypotheekschuld – oplopend.

    1.000.000.000.000
    1.000.000.000.001
    1.000.000.000.002

  72. Ralph says:

    @70; Nee hoor, dat is beide hetzelfde. Die bruto maal 12 + vakantie geld = modaal inkomen. Maar goed, de verhouding inkomen/huizenprijs is dus 4,27 i.p.v 11. En aangezien men 4 maal tot 5 maal het (gezamenlijke) bruto salaris als hypotheek kan nemen, zijn de huizenprijzen helemaal niet zo duur meer.

  73. Ronfin says:

    De hele wereld snapt het niet, Ralph wel; wordt eens wakker:
    Het gaat om het grote geheel.
    Indien de garanties van de periferie landen (inclusief Italië) waardeloos zullen worden, dan zal Duitsland €790 miljard aan garanties moeten verstrekken, ofwel 32% van het Bruto Binnenlands Product.
    Als je kijkt naar de spreads op Duits-Franse obligaties zal dit leiden tot een verhoging van de Duitse bijdrage €1385 miljard, ofwel 56% van het BBP.

    Amerika heeft het schuldenplafond verhoogd met 2000 miljard.
    De boel ontploft !!!
    Huizen duur of niet duur is een subjectief begrip, hangt ook af hoeveel geld je hebt.
    Het is gewoon niet slim om nu een huis te kopen.
    Eens?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*