Paul Schnabel, socioloog en voormalig directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) is somber over de economische toekomst van Nederland. ‘Mensen moeten de snelle groei van de welvaart vergeten en de tering naar de nering gaan zetten’, dat zegt Paul Schnabel dinsdag in Knevel en Van den Brink.
Structureel
Volgens Schnabel is het belangrijk dat mensen beseffen dat we in een situatie zitten die ook structurele kanten heeft. ‘Mensen moeten beseffen dat het niet alleen crisis is, maar dat ook inkomens en pensioenen naar beneden gaan. Dat de uitkeringen tenderen in de richting van de bijstand, dit betekent niet alleen dat je sneller in de bijstand komt, maar ook dat de hoogte van de uitkeringen richting bijstandsniveau gaan’, aldus de socioloog.
Bruto nationaal product
Een andere belangrijke ontwikkeling is volgens Schnabel is dat het bruto nationaal product van Nederland al jaren rond de 600 miljard zit, terwijl dit volgens Schnabel tien procent hoger zou moeten liggen. ‘Vergeet niet dat in die vijf jaar dat het nu crisis is, er een paar honderdduizend mensen zijn bijgekomen. Die mensen moeten ook allemaal eten, en hebben een baan nodig. Dat moet allemaal van datzelfde geld’.
Levensonderhoud
Daarnaast worden de kosten van levensonderhoud duurder. ‘Mensen hebben steeds meer vaste lasten die niet lager worden maar hoger worden, ook als hun inkomen naar beneden gaat’, zo zegt voormalig directeur van SCP.
Economische groei rond nulpunt
De verwachting van Schnabel is dan ook dat de komende tien vijftien jaar de economische groei in Nederland zich steeds rond het nulpunt zal bewegen. Het lijkt de Schnabel dan ook verstandig dat mensen ‘de sfeer van een snelle groei van de welvaart vergeten’. En dat betekent volgens de socioloog dat mensen ‘de tering naar de nering moeten zetten’. ‘Maar voor een heel belangrijk deel is de tering hen opgelegd door de overheid. Meer BTW betalen, meer voor de kinderopvang betalen, hoger eigen risico, enzovoorts’, aldus Schnabel.
Zegeningen
Maar we moeten volgens Schnabel ook onze zegeningen tellen. ‘Nederland behoort nog steeds tot de top 3 landen van Europa wat betreft inkomen per hoofd van de bevolking. En we doen het nog steeds uitstekend op het gebied van opleidingsniveau en gezondheidszorgniveau. Maar als ik kijk naar de huidige situatie en hoe die zich ontwikkeld dan ben ik bezorg over of we dat kunnen volhouden’, aldus de voormalig directeur van het SCP.
bron: Knevel en Van den Brink
Het is jammer dat ze pas zulk soort uitspraken nadat ze ‘gepensioneerd’ zijn. Lijkt sowieso of de ouderen zoals Schnabel en Priemus wat meer realiteitszin hebben dan de huidige ‘wetenschappers’. Of misschien zijn mijn mening en ideeën oubollig net zoals die van Priemus en Schnabel.
“meer voor de kinderopvang betalen”
Nieuwe stelletjes die een huis kopen op hun inkomen zouden dan meteen veeel minder moeten mogen lenen omdat de meeste alsnog toch wel een kind willen en kinderopvang is schrik niet 900 euro voor 3 dagen, er vanuit gaand dat er door beide 4 dagen gewerkt blijft worden. Daarnaast inkomensderving van 2 x 1 dag ( er vanuit gaand dat beide 5 dagen werkten daarvoor).
En waarschijnlijk is het dan nog beter dat deze nieuwe stelletjes (niet te dure) sociale woningbouw gaan huren, zodat er gewoon minder gewerkt kan worden en er toeslag huur aangevraagd kan worden als het laagste salaris voor het grootste deel opgaat aan kinderopvang.
Dit is voor 1 kind, met twee kinderen kun je met deze nieuwe plannen ongeacht 90% van de inkomens beter meteen mama thuis houden.
En deze plannen, terwijl we weten dat al die vrouwen over een jaar of 5-10 massaal nodig zijn omdat de babyboomers uitstromen…….
Mijn advies: neem geen kinderen de komende 5 jaar als het kan en spaar je geld voor een (5-8% per jaar goedkoper wordend) koophuis…..
“Nederland behoort nog steeds tot de top 3 landen van Europa wat betreft inkomen per hoofd van de bevolking. ”
En waarschijnlijk horen we tot dezelfde top 3 qua hoogste vaste maandlasten in Europa(woning, auto, benzine, energie, water, belastingen, telefoonkosten per minuut volgens nu.nl gisteren)
vrouwen, (iets met kippen)
hahahahhaha
http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/21777506/__Soms_zijn_het_net_kippen…__.html
linken lukt ook al niet
hele link even kopieren dan doet ie het wel
nee, nog niet
dan: http://www.telegraaf.nl
bij zoeken: kippen
tweede link
Hmmmmmm …. ‘Posted in economische depressie’ de eerste post, een historische post 😉
+ deze:
http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/21789761/___Intelligente_vrouw_blijft_kinderloos___.html
soort nivelleerfeestje
iedereen even dom, slaven van de toekomst, of zoiets?
wat ons dus toekomt
schulden afbetalen
nou bedankt allemaal
\
en de groeten
http://nos.nl/artikel/537400-onterecht-tbs-voor-klokkenluider.html
voor nico de geit
nou is het natuurlijk niet te hopen dat hij zijn (voormalig) partner overhoopschiet
ik denk het niet (de man is slim, maar een man….)
paranoide schizofreen als ik ook ben…..
slim als hij is zal hij kiezen voor riante schadevergoeding en niet meer op zoek gaan naar zijn (valse) vrouw
‘t is wat met de dame’s vandaag
zo op de vroege morgen
vind u ook niet?
klerewijven
Dit is ook Paul Schnabel http://pauwenwitteman.vara.nl/Artikel.4215.0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=22929&cHash=e70d4554d62941c5763d6d665b636a2c/
ik zou van mezelf graag willen dat ik veel en veel meer genuanceerder zou kunnen zijn
het waren zomaar een paar gedachten, meer niet
en nu over het onderwerp
pessimisme
kom op, realisme viert hier hoogtij
begin de dag goed, wees inderdaad realistisch (wat is dat?)
en start ook een keer optimistisch
(ontbijtje, altijd een goed begin van de dag)
enzovoorts, enzoverder
Jaja, die ouwe PvdA-er is weer lekker aan het draaien. Zoals ik al eerder heb gezegd op ‘Woningmarktcijfers staan hier’, het is toch te bizar voor woorden dat je ‘de waarheid’ vind op een ‘obscuur’ blog met een stelletje ‘amateurs’ terwijl de ‘experts’ jaar na jaar, maand na maand hun onzin mogen verkondigen in de mainstreammedia.
waarheid
betekenis?
economie
betekenis?
cijfers
betekenis?
als ik naar mezelf kijk (niet doen!!!!!!!!)
voelt het (alsmede in mijn portemonnee)
als terug naar af
taste that!!!!!
@Tsjaa,
Ik kom hier niet voor niks. Maar de waarheid is een gevaarlijk begrip onder gelijkgezinden die vooral bezig zijn met het actief afstruinen naar feiten/cijfers op het internets om hun eigen stelling te ondersteunen. Falsificatie is niet voor niets zo`n sterk begrip.
16 . de therapeutische werking van dit blog moet daarnaast tevens als positief worden gezien , onverlet een eventuele waarheid , als die al bestaat .
na al die jaren van tegenslag
tegenspoed
moet het toch weer beter gaan?
revalisme?
dat is de gedachte
ga don gvd aan het werk en zeik niet zo op het zeikloket
@jammerdan
http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/21791646/__Huizenmarkt__verwarring_bij_consument__.html
grappiger kan het niet worden
(onder voorbehoud, dat is)
Wat mijn erg op is gevallen in de uitzending van gisteren. Is dat gewoon iedereen donders goed weet dat het alleen maar na beneden kan. Maar iedereen wil het gewoon niet zien en wil dat alles weer bij het oude wordt net zo als vroeger.
Het oude komt niet meer terug. Ik moet nog altijd denken aan een uitzending van RTL Z met Rienk Kamer uit 29 april 2009. https://www.youtube.com/watch?v=GBwDgoa88UY
Het ergste is nog steeds niet gekomen na mijn gevoel en inzichten.
Ach, in een land vol met naïeve optimisten, is een realist al snel een pessimist.
Wat Paul gisteren vertelde bij K&B is wat de meeste reaguurders hier al heel lang weten. Het feestje is over en de tijd van voor 2008 komt niet meer terug. Dat de huizenmarkt nu hopeloos vast zit komt niet door een gebrek aan vertrouwen, maar juist door een overschot aan misplaatst optimisme dat het binnenkort weer flink opwaarts gaat. Scheefhopers! Nu zijn ze nog massaal op vakantie.
welja.mag ik ook nog iets laten zien?best wel interressant.zo omstreeks 9.30 zie je weer een interessante grafiek,voor velen onder U geen verrassing.veel kijkplezier
https://www.youtube.com/watch?v=_EDGTzOXa_g
Waarom kunnen die journalisten hun bek nooit houden als iemand een antwoord geeft?!
Paul,
Ja goed filmpje! (ik kende hem overigens ook al)
Kijk even het fragmentje op 2min 50 sec.
Toespraak Joop den Uyl 1e oliecrisis 1973.
Het zou toen ook nooit meer goed komen! 🙂
Doempraat is het cement wat machthebbers op hun positie houdt! Dankzij de angst van de kiezers.
http://www.youtube.com/watch?v=rj-jivW3-Ac
Dit soort voorspellingen zijn volkomen uit de lucht geplukt. Er is niemand, ook geen econoom, die iets kan voorspellen op de langere termijn, zelfs niet op de korte. Alle voorspellingen zijn gebaseerd op trends, en als die trend omslaat, dan weet men niet wanneer en hoelang die nieuwe trend weer duurt.
Goed komt het altijd, maar wanneer?
Groei werd gestimuleerd met krediet, waar het de komende jaren aan zal ontbreken.
Een groei rond de nul-lijn en wel inflatie die hoger is dan ze in Den Haag voorstellen.
De huizenprijzen zullen voorlopig blijven dalen, maar of ze daardoor betaalbaarder worden betwijfel ik.
Ik kwam gisteravond ook nog leuk interview met Hennie van der Most tegen op youtube.
Van af 32 min gaat over de huizenmarkt.
https://www.youtube.com/watch?v=RFgVAylhtU0
Ja, toen hadden we ook net 20 jaar van ongeremde groei dankzij (bijna) gratis geld erop zitten. De overeenkomsten tussen toen en nu zijn opvallend 😉
Neen, want de woonlasten (inclusief de energiebronnen die daarvoor nodig zijn) zijn in de meeste landen het belangrijkste middel om macht uit te kunnen oefenen.
In landen met een welgezinder klimaat (zuiderlijker gelegen warme en arme landen dus) wordt dat door middel van het voedsel geregeld.
Vind het maar een rare kwiebus.
Nou, zou ik niet willen zeggen met een hypotheekrente van +/- 8%. De liefhebbers van het verondersteld rijke boomersverleden zullen het graag anders voorstellen, maar toen was het meer dan nu sappelen.
klerewijven
http://www.telegraaf.nl/vrouw/relatie/scheiden/21791827/__Tips_voor_Sylvie__mijn_ex_gaat_door_met_zijn_leven__.html
snap het ook niet
Sylvie loopt toch altijd in bikini?
Er zijn overigens zat weilanden die bebouwd zouden kunnen worden. Dus massaal vrije kavels tegen redelijke prijzen in de verkoop. Zou dan ook gelijk de woningprijzen drukken.
http://pauwenwitteman.vara.nl/Artikel.4215.0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=22929&cHash=e70d4554d62941c5763d6d665b636a2c/
tsjaaaaaaaaa, die minister Kamp, kijk even naar het einde van de uitzending, hoger opgeleiden? jah maar mensen in de zorg en techniek dan?
ongelooooooooooooflijk wat een eikel die min Kamp
en dan krijg je dit:
http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/22297_ernstige_misstanden_in_gehandicaptenzorg/
met overigens uitstekend commentaar
ik zal later mijn ‘bevindingen’ laten weten, ben zelf ook ooit voor 9 maanden opgenomen geweest
als u zegt : laat maar, debiel
dan ook goed
Lariekoek!
Ik mocht van Finie ‘s avonds laat geen koffie meer voor mezelf zetten
vrijheidsberoving!!!!!!!!!!!
verder wel een aardig meisje hoor
én zeer hoog opgeleid
alle medewerkers trouwens
het beleid was alleen hartstikke fout
konden zij ook niks aan doen
jah, als je ons, als mannen, “hufters”, ons ons gang zou laten gaan………
nee, de opleidingskwaliteit was triple AAA
nu
twijfelachtig
1. beleid moet beter
2. personeel moet BIG geregistreerd zijn (en zelfs dat is nog twijfelachtig)
ach, misschien ligt het ook wel aan mezelluufff
Frans
Lariekoek? geef me een voorbeeld waar de economen, op basis van hun theorieën, als groep, dus niet een enkele individu, een crisis hebben voorspeld en een waar ze het einde van de crisis juist hebben gehad.
Daar ben ik het niet mee eens eigenlijk is alles 180 graden anders.
Na de oorlog tot aan de olie crisis waren assets ondergewaardeerd! huizen en aandelen waren lager geprijsd dan de intrinsieke waarde Q .
Ik denk dat wie wil vergelijken er beter aan doet naar de jaren dertig te kijken.
hj,
Wat hebben jouw berichten met de huizenmarkt zeepbel te maken?
@T
geheel juist opgemerkt
echter op huizemarkt zeepbel valt ook verder niks op te merken
behalve dan dat de “bodem” inmiddels wel is bereikt (ahuum)
je moet toch wat (ik dacht, maar misschien is dat misplaatst, dat enige afleiding, u van uwe, tja wat moet ik zeggen, fixatie, eind van het licht van der tunnel des tunnels, totale stilstand, s9rry dronken)\
enige vreugde zou kunnen verschaffen
enzovoorts enzoverder
kortom leg een groente tuin aan, ga fietsen ipv auto rijden, gewoon genieten van het echte leven dus.
bespaar geld door je lege cartridges en oude mobieltjes in te leveren voor geld.
http://www.legecartridge.com
gewoon geen cartridges en mobiel kopen, bespaar je meer mee.
Coen Teulings over een paar gekke mensen die de crisis wel zagen aankomen ……… Parool 20-4
‘Het mooiste verhaal vind ik dat van de Indiase econoom Raghuram Rajan, die in 2005 bij het afscheid van Alan Greenspan als voorzitter van de Amerikaanse centrale bank de kredietcrisis van 2008 helemaal voorspelde. Het is niet opgepikt.’
en
‘ Heeft het CPB gefaald?
‘Dit had beter gekund, ja. De crisis heeft ons volledig verrast. ‘
En één van die gekke mensen ( Raghuram Rajan wordt de nieuwe president van de centrale bank van India RTL ), uit het interview met C. Teulings is nu de nieuwe president van de Centrale Bank van India 🙂
Ik dacht al, waar heb ik die naam eerder gehoord …..
Toch zo gek nog niet 🙂
Zou mooi zijn, lijkt mij echter geen wetmatigheid, waarom zou alles altijd allemaal goed moeten komen? Fijn wereldbeeld maar realistisch?
Denk dat het huidige systeem nog lang gerekt zal worden maar voor velen (de meeste) nooit meer goed komt. Denksport voor mij is om nu de juiste strategie te ontwikkelen om niet met de puinhoop van een ander opgescheept te zitten. Neemt niet weg dat het vreemde en soms vermakelijke tijden zijn.
Past goed in de strekking van de quote van de dag van RealisT.
“De tering naar de nering zetten?’En wat is hier nieuw aan Schnabel? Is voor veel huishoudens al 15 jaar gaande. Dat gegeven konden zelfs de usual suspects als CPB en DNB onlangs niet langer meer onder het vloerkleed vegen.
Minder inkomsten ? Vraag huurverlaging aan …….
http://www.woonbond.nl/nieuws/3210
Economen als groep zegt me helemaal niets.
De economen zijn bedrijfsblind, hun modellen zijn te beperkt, kloppen niet.
Bovendien spreken de meeste zoals hun broodheer het wenst.
Zo’n beetje alles wat op de massa media verschijnt kun je meteen in de prullenba gooien, het ergste zijn nog de bankeconomem, maar die worden er voor betaald om te liegen.
Waar ik me zelfs een beetje aan kan ergeren is de juist de houding: we hebben het niet zien aankomen.
Natuurlijk is het niet gemakkelijk, en misschien zelfs wel onmogelijk, (alhoewel: http://armstrongeconomics.com/armstrong_economics_blog/ ) om natuurrampen te voorspellen en “trends”, het is zeker niet gemakkelijk de dagelijkse waan te voorspellen, maar het is mogelijk veel meer te voorzien dan het brodelwerk van interpreatatie wat we dagelijks krijgen voorgeschoteld.
Waarom is het bijvoorbeeld zo moeilijk te zien dat austerity natuurlijk tot gevolg heeft dat een economie krimpt, waardoor er weer een negatief resultaat bijkomt via minder belastingsinkomsten?
Waarom is het zo moeilijk te zien dat er een eind gaat komen aan de USD als reserve currency? (ook al kan dit nog wel ff duren). Zo zijn er legio voorbeelden te noemen.
Waarom is het dat er zo vaak iets wordt doorgevoerd door de poltitiek waarvan ikzelf, en ik denk een hoop anderen met mij, meteen zien dat het niet gaat werken, en dat dit dan jaren later ook precies blijkt uit te komen???
Corporate fascism. Er worden bepaalde belangen gediend, en niet die van de burger. De mensen die belang hebben om dit in stand te houden willen je maar al te graag doen geloven dat dit allemaal niet te voorzien is: “wegens niet voorziene omstandigheden”.
We leven in een internationale wereld economisch gezien, en je moet breder kijken, ook in de geschiedenis, om grote trends wel degelijk te zien aankomen.
Gerald Celente heeft bijvoorbeeld veel zaken goed voorspeld, maar zo zijn er veel meer.
Waar we nu inzitten is echter niet in de hand te houden, en het zal op een “organische manier” instorten.
DAT het gaat instorten is duidelijk, de manier precies waarop, de timing is niet precies te voorspellen (denk ik).
Hans,
http://ineteconomics.org/
Ga hier eens tussen zoeken
Verder Steve Keen .
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat de macro economie voorspellen heel wat simpeler is dan het weer.
Waarom dit plaatje zo enorm groot moest uitvallen is me een raadsel, maar wel mooi beeld van ons grondgebruik: http://www.pbl.nl/infographic/nederland-een-dunbevolkte-stad
betoog VEH om ‘uniforme informatie’ te verstrekken nu zelfs ook in Telegraaf. Waarbij hij en passent even de vriendjes noemt die ook altijd jubelberichten de wereld in helpen: http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/21791646/__Huizenmarkt__verwarring_bij_consument__.html
Een hopelijk beter leesbaar stuk dan het vorige, over het totaal verstrekte bouwvergunningen en de verhouding koop/huur daarin: http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/2013/08/06/historisch-dieptepunt-verleende-bouwvergunningen/
Vanuit een bloedheet Munchen een hartelijk groet. Zoals beloofd een update. De huizenprijzen zijn hier krankzinnig, de huren nog erger. 3,6% afsluitkosten bij het kopen van een huis. Er is hier momenteel in verband met de gemeente verkiezingen een heel debat bezig over de huizenprijzen en of huren beter is als kopen. In de stad was het krankzinnig druk maar veel bier en weinig tasjes. Hoog segment winkels kon je helemaal een kanon afschieten en er wordt door de mensen hier veel geklaagd. Gegroet blijf nog een weekje spelen hou jullie taai! x-jes trolletje
tufkaj,
Heel helder stukje! Logisch ook dat het aantal bouwvergunningen omlaag gaat: de bouwgrond is veel te duur.
Hetzelfde grafiekje kunnen we ook gebruiken voor de inkomsten van de bouwgrond-verkoop van gemeentes. Wanneer zullen gemeentes eens flink gaan bezuinigen?
Inderdaad heel eenvoudig.
Het spoor is door mensen gelegd en de trein kan niet anders dan de rails volgen.
Heeft niks met kosmische straling of geesten van doen; gewoon door mensen geregisseerd.
Frans
Wat je zegt is dat er een aantal gebeurtenissen in de toekomst te voorspellen zijn aan de hand van simpel gezond verstand. Dat ben ik met je eens. Als Amazon.com stijgt tot $850 zonder winstprestaties, en andere dot.com ondernemingen in zijn kielzog mee zuigt, dan is het zeer plausibel dat er een keer een flinke correctie komt. Als de huizenprijzen 3 of 4 keer in waarde stijgen, dan is het aannemelijk dat er een keer een einde aan komt. Maar dat is anders dan wat de economische wetenschap pretendeert, met het voorspellen van de economische groei, met een zog nauwkeurigheid van percenten achter de komma. Ik ben het er niet mee eens dat de economen het beter doen dan de weervoorspellers. De weersvoorspellingen zijn de laatste jaren, dankzij supercomputers, vrij accuraat geworden. Wanneer is er een voorspelling van de IMF, Wereldbank, OESO, CPB echt uitgekomen? Alleen als er niets gebeurt wat het systeem verstoort, dan gaat het goed. Maar dan kunnen jij en ik het ook wel.
Hetzelfde als voorspellen dat je buurman boos wordt, als je hem een schop onder zijn kont geeft.
De gevolgen voorspellen als je de oorzaken ziet. 🙂
Ik heb het daar nooit over gehad….
Erik (trol)
Seesa la vivre
En zo is het.
Een boer die zijn koeien niet telt weet ook niet wat ze geven.
Hahahahhahaha.
Beter geen cartridges te gebruiken en zo lang mogelijk met je mobieltje te doen. 🙂
Economen laten het best de staat van de wetenschap zien .De echte wetenschap is zo klein en zit in een hoekje van de universiteit en zelfs die m
Dat zijn ook belangenbehartigers en politieke instellingen .Als je het weerbericht zou laten maken door de Efteling was het ook elke dag een pracht dag .
Beter in je eigen micro-economie (je eigen huishouding dus) op je eigen waarnemingen af te gaan voor het doen van voorspellingen die betrekking hebben op je eigen leven. De rest is toch niet interessant voor je. Geleuter! 🙂
Dat was ook precies mijn punt, vandaar het knipoogje ;-).
Voerman heeft overigens gelijk dat het in die tijd beslist geen pretje was voor veel gezinnen. Ik groeide toen op en kan mij nog goed herinneren dat het bij vrienden thuis soms pure armoede was. Veel collega’s van mijn vader hadden het heel moeilijk. Veel slapeloze nachten, echtscheidingen en zelfs zelfmoord. Ik heb dus best wel respect voor de mensen die zichzelf er doorheen geslagen hebben.
Maar een belangrijk verschil is wel dat we toen niet uit een periode van geldgekte kwamen. De mentaliteit van huiseigenaren was ook heel anders. Die mensen hadden niet gekocht om maximaal fiscaal te profiteren, maar om zelf iets op te bouwen. Men had naast rechten vooral eerst plichten. De prijzen waren bovendien verhoudingsgewijs laag en de rente hoog, dus kon het er eigenlijk alleen maar beter op worden. Ook financierde men in die tijd nog behoudend op 1 inkomen.
Ik beschouw daarentegen de periode van kort voor 2008 als een hoogtepunt in particuliere kredietdecadentie. Op het moment dat een simpele productiemedewerker met een echtgenote die 2 dagen per week bijspringt in een boetiekje samen 250.000 Euro lenen voor een krappe 60-er jaren tussenwoning die ze nevernooit gaan afbetalen, weet je dat het nauwelijks nog gekker kan.
Oh zo waar!!
Boetiekje opgedoekt en productiewerk naar een goedkoper land, afbetalen: nevernooit!!
Je hebt er blijkbaar geen idee van wat zich daar afspeelt, wie ze dienen. (niet de burgers kan ik je verklappen)
Google eens op karen hughes en luister daar eens naar.
Zoals ik al eerder zei: er is op de MSM (main stream media) een hoop gelul, en dat van deze instanties valt daar onder. De CPB houd bijvoorbeeld geen rekening met schuldenposities van de burger om maar eens wat te noemen. Het CPB is een instantie waar de banken zich achter verschuilen: allemaal smoke & mirrors.
Je haalt dus de verkeerde voorbeelden aan.
Shit, het is KAREN HUDES.
Bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=dGCvZuzShSc
Dat filmpje van de NOS is echt shocking: Hommen mag daar doodleuk verkondigen dat de snelheid waarmee de huizenprijzen dalen aan het afnemen is, zonder dat hij daar een verdere vraag over krijgt of in de studio tegengas gegeven wordt. De snelheid in de daling staat nu juist op het hoogste niveau sinds de start van de recente crash. De NOS moet zich echt schamen voor een dermate slechte uitvoering van hun vak.
Ha, die Eric, daar let ik ook al jaren op , de tasjes, de beste graadmeter voor de oekoenomie 🙂
Die 2 ‘topmannen’ die daar een Ruttetje deden op het Journaal was dat niet een beetje een foute keuze ?, want wie gelooft er nog een bankier ………. 🙂
Hangout van het MKB over bijzonder beheer
http://www.mkbservicedesk.nl/7865/in-bijzonder-beheer-bij-bank.htm
Voor de onderwaterstaanders, en anderen met huizenbetaalperikelen, STA NIET ROOD, dat is de maatstaf waar de bank mee rekent, voor de gang naar bijzonder beheer
‘ Kijken naar limiet gebruik ‘ in vaktermen, hoor hier boven 🙂 , weer wat geleerd vandaag 😉
U kunt natuurlijk uw continu krediet op de betaalrekening opzeggen ……. sta je nooit meer rood, en ………. ook geen BKR registratie meer bij roodstaan 🙂
Hier een continu krediet opzeg voorbeeldje van de ING
https://www.ing.nl/particulier/lenen/Opzeggen/index.aspx?form=CL
En voor de Rabo
https://www.rabobank.nl/particulieren/producten/betalen/krediet_op_betaalrekening_aanvragen_2_formulier
In de jaren ’96 tot/met 2001 is via tweede hypotheken en oversluitingen 30 miljard aan overwaarde opgegeten, in topjaar 2000 zelfs 10 miljard ……
In de jaren 1999 en 2000 heeft dit opeten van de overwaarde gezorgd voor een stimulering van 1% GROEI BNP.
Uit terug naar 1982 rapport DNB :-), vrij vertaald…….. kan niet linken ….
Vraag …….. hoeveel BNP KRIMP krijg je nu de huizenwaarde dalen ?
Zó moeilijk ………
Over nakomen…….. bij verkoop en aankoop woning……, en verkoper, vergeet niet een aangetekende brief naar de koper te sturen, bij niet nakomen ? 😉
Gadver, om een huis te kunnen verkopen moet je tegenwoordig een halve jurist zijn 😉
Bware…….
Van Edje ……..
http://www.vastgoedpro.blogspot.nl/
@ Admin comment 154560 is auteursrechtelijk beschermd en moet derhalve worden verwijderd 😉
Ger Rukker hoe is dit bericht door de spam gekomen ? 150 tekens + vermelding link bron, that’s all
Beste Ger Rukker dit blog heeft al enorme problemen gehad in het verleden, met de auteursrechten, en is ook al uit de lucht gehaald hierdoor …….
Zou jij als je mooie, winstgevende deals voor jezelf en je werkgever kan sluiten dat ‘adverteren’ in de krant, zodat anderen daar ook van kunnen profiteren?
Ja sorry
Ik was het even vergeten .Zal er op letten !
Inflatie is gestegen:
http://www.nu.nl/economie/3545540/inflatie-bereikt-hoogste-punt-sinds-najaar-2008.html
Oh nee, inflatie juli naar 3.1% , wat een ellende ………
De inflatie stijgt door de huurverhoging, en die komt dus straks weer terug in de volgende huurverhoging? Huren worden toch verhoogd met inflatie plus percentage?
Verbaas me dat ik deze hier nog niet gezien heb
Joris Luyendijk in NRC:
‘als jij met een enorme zak geleend geld een hypotheek afsloot waarvan je wist dat je die nooit zal kunnen aflossen, waar was je dan mee bezig? ‘
http://www.nrc.nl/joris/2013/08/08/geen-fijne-zienswijze/
Er valt gewoon niet meer tegen de inflatie op de sparen door de lage rente. Maar ondertussen kunnen burgers nergens heen met hun spaargeld. Aandelen zijn op hun hoogste koers ooit ondanks crisis, vastgoed wordt steeds minder waard.
Langzaam wordt al het geld van de burgers opgegeten:
http://waarheidzoeker.nl/2013/08/08/spaargeld-steeds-minder-waard-valt-niet-tegen-inflatie-op-te-sparen-met-lage-rente/
Van Orca dft draadje, hoop dat het door de spam komt. 🙂 blijft altijd lachen met Orca …….. mooie samenvatting …….
als ik, pijprokende bij de open haard in corduroy broek, ‘ns wat filosofeer voor de kat d’r viol, dan is ‘t probleem ontstaan in de 15de eeuw. goed lezen, want hier scoor je punten mee op feesten en partijen, of tijdens de bbq.
de medici zijn de grondleggerts vh moderne bankieren. dat deden ze door ‘t boekhouden revolutionair te benaderen. ze gingen werken met links en rechts en dan kon je opeens leuke dingen doen voor je eige.
heeft redelijk gewerkt eeuw of 5, want er was een link met tangible (goudstandaard), om ‘t niet té dol te maken. eeuw terug is de rot ingetreden, met de fed, gold act, de hele mikmak. helicopter view hoor. toen kregen we wat wereldoorlogen die de boel dusdanig op z’n kop zetten dat men boekhouden voor kennisgeving aannam, er was werk aan de winkel qua wederopbouw etc. toen dat dreigde te verzanden in stagnatie, jaren 70, werd tandje bij gezet obfuscationair, met bretton woods opzegging. konden we weer vooruit. met hindsight waren de jaren 70-80 het hoogtepunt, zie ook de jappies, en hiero knalden we nog efkens door op emu/euro y2k dotcomedy huisjes.
en nu is de koek op. he-le-maal op. we hebben grofweg 40-50-60 jaar voorschot genomen op de dingen die niet meer komen gaan. daaroverheen nog de vergrijzing, massa-immigratie van kanslozen, en virtuele immigratie van heel zuid- en midden-europa (piigs & friends).
de boekhoudelarij trekt dit niet meer. daarom zien we opschorting van allerhande regels, nirp, qe, de hele klotezooi bij elkaar, en zelfs dat helpt niet meer.
we staan aan de vooravond van het nieuwe experiment die je weet dat gaat komen. gaat qua prijs een klappert worden, dus long. qua w.a.a.r.d.e. wordt dit een neutronenbom.
nogmaals, alles los polsje, achteroverleunende enzo. gaat ‘m niet worden in academische krijgen of ene court of law, te grof geschetst, maar in de praktijk is dat hoe ‘t was en vooral hoe ‘t zal worden.
en dat zal haar uitwerking hebben micro (koers sjel volgt uiteindelijk koers imtech) als macro (wij zijn inmiddels grieks).
wil je dit overleven (“je zus, houdt ie dan nooit op?”) dan dien je zelf maatregelen te treffen. 1 van die maatregelen is dat je je lachspieren oefent, zodat je kan meeschateren wanneer uur u daar is.
Admin op biflatie.nl is bovenstaande video verwijderd wegens auteursrechten EO
Admin , sorry moet zijn een claim van de EO …….
Het zou toch leuk zijn als ze op het staatsjournaal eens dit zeggen:
De huizenprijzen zijn nog nooit in de geschiedenis zo gestegen als in de jaren negentig. Vijftig procent er af zou een keurige correctie zijn. In de studio professor Snorkel die een uitleg geeft bij de grafiek… 😉
Dat zulk soort mensen op de TV mogen. Ze kan geen eens de meest simpele conclusies trekken.
http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/inflatie-op-31-procent#node_342121
Bart,
Het ligt er maar aan waar je voor spaart als je voor vastgoed spaart heb je nog steeds een geweldige rendement .Je kan je kapitaal natuurlijk ook gebruiken om een werkeloos familielid van kapitaal te voorzien zo dat hij zijn eigen werk kan creëren .Het klinkt ook lastig dus waarom zou de bank het wel renderend weg kunnen zetten als wij zelf al moeiten hebben om het met risico renderend weg te zetten .
Het is gewoon heel moeilijk om kapitaal renderend weg zelfs met risico .
Alexander,
Fijn stukje van Joris. Wel jammer dat dit soort informatie door de MSM nog steeds veel te ver wordt weggestop in columns e.d. Feiten worden gezien als meningen en meningen als feiten (zie NOS journaal).
Als de bankier (in het staatsjournaal) passie preekt, burger pas op je centen.
Leg uit? Ze begint aan de optimistische kant, uitgaande van meestijgend loon, maar is vrij duidelijk dat schuld = schuld en zonder loonstijging geen voordeel.
…”Daar profiteer je alleen van als je loon meestijgt met de inflatie.”
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/08/veel-schippers-binnenvaart-in-financiele-problemen/
Charlie,
Zelfde geld voor winkel panden, de spiraal naar benden gevoed door deflatie zal nog wel even doorgaan en daar handel ik ook naar op advies van Voerman .
ll,
Zelden zulke onzin gehoord. Ger Hukker zou in deze context moeder Theresa zijn.
Inflatie neemt toe, dus hypotheken en schulden worden minder waard. Een schuld van 100000 is volgend jaar 97000 enz… Als je 20 jaar wacht is je schuld nog steeds 100.000 maar je ervaart het als een schijntje.
Dat is lange adem, maar lijkt nog steeds op te gaan.
Rio,
Je schuld is alleen een schijntje als ook de inkomens dienovereenkomstig zijn gestegen.
Anders heb je toch écht een probleem…
Dat is soort van bakerspraatje, vergelijkbaar met het gerucht in het verleden dat de aarde plat was en de zon om de aarde draaide. Zodra je perspectief verandert, zie de nonsens van een dergelijke verhaal direct in.
RealisT,
En hieruit blijkt maar weer hoezeer we op onze centen moeten passen:
EU: Maximaal €100 tot €200 pinnen bij bankencrisis
http://marketupdate.nl/nieuws/economie/kredietcrisis/eu-maximaal-e100-tot-e200-pinnen-bij-bankencrisis
jup. schandalig he?
Voor wie het gemist had: VVD wil scheefhuurders huis uit kunnen zetten: http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/2013/08/08/vvd-wil-scheefhuurders-kunnen-uitzetten/
Voor de scheefhuurder van nu, die verder goed woont is er voorlopig nog niet zoveel aan de hand. Zittenblijven en niet bewegen.
De nabije toekomst ziet er natuurlijk minder rooskleurig uit, als de voorgestelde optie en al wat daar op lijkt gemeengoed wordt (“scheefhuurders” zullen links – ofrechtsom uit hun huurhuis “geregeld”worden). Goedkope huurwijken zullen door instroom van nog meer kansarmen, laagbetaalden, uitkeringstrekkers en mensen uit andere landen snel verpauperen en voor een beschaafde Nederlander onbewoonbaar zijn.
Wie overweegt om een huis te kopen, doet er goed aan, om ver van dichtbevolkte lokaties te kopen, zeker niet aan de rand van een goedkope huurlokatie en zeker geen woning van een WOCO.