Betty de Boer (VVD) : ‘ Het kabinet kan weinig doen om de woningmarkt weer op gang te krijgen’

Wat kan het kabinet doen om de vastgelopen woningmarkt weer op gang te krijgen? VVD-Kamerlid Betty de Boer meent dat het kabinet door de economische tegenwind, als gevolg van de eurocrisis, weinig mogelijkheden heeft.

“Zolang die onzekerheid voortduurt, krijgen we de woningmarkt niet op het oude niveau. Het kabinet kan er wel voor zorgen dat het een zachte landing wordt, in plaats van een harde landing”, meent De Boer.

Paulus Jansen (SP-Kamerlid), de vaste tegenstrever van Betty de Boer op de NVM-site, vindt ook dat de economische onzekerheid bepalend is voor de woningmarkt. “Maar naast conjuncturele maatregelen kunnen er ook structurele maatregelen worden genomen om structurele onevenwichtigheden weg te nemen”, zegt Jansen.

bron: NVM

Share Button
Tagged with: ,
99 comments on “Betty de Boer (VVD) : ‘ Het kabinet kan weinig doen om de woningmarkt weer op gang te krijgen’
  1. Toren says:

    Het lijkt alsof de Nederlandse politici zich nog niet realiseren in welke ernstige situatie ze verkeren. Als een zeekapitein die tegen de rotsen is gevaren, spreken ze nu over hoe ze in de toekomst beter kunnen navigeren, betere kaarten zullen gebruiken, een betere uitkijk zullen houden, een betere piloot zullen raadplegen, betere planning en samenwerking enz. Maar het is ze niet duidelijk dat het schip onheroepelijk lek is – het gat is te groot – en gaat zinken met alle opvarenden.

  2. tinus says:

    Altijd fijn te lezen dat de hoeders van het liberale gedachtengoed pleiten voor (meer) overheidsinterventie.

  3. ()_____)________________)))) says:

    Dus… kunnen we nu concluderen dat het kabinet, of zelfs de politiek als geheel, incapabel is?

  4. ll says:

    ( )

    Schaakmat duzzzzzz

  5. Dawg says:

    OT

    Een beetje verstopt tussen dit:

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/05/eu-eens-over-aanpak-werkloosheid-en-groei.xml

    en dit:

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/05/25-eu_landen-doen-mee-aan-begrotingspact.xml

    besloot de EU gisteren dit:

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/05/eurozone-krijgt-permanent-noodfonds.xml

    “In de eurozone wordt in juli dit jaar het permanente noodfonds ESM actief. Het fonds moet beletten dat alle eurolanden gevaar lopen bij problemen door een schuldencrisis in een of enkele landen.”

    Het bedrag waarvoor de Nederlandse belastingbetaler garant staat is weer met enige tientallen miljarden verhoogd.

  6. dalen says:

    @ 5

    “Het bedrag waarvoor de Nederlandse belastingbetaler garant staat is weer met enige tientallen miljarden verhoogd.”

    We verdienen er aan!!

  7. lapje says:

    Ik lees geen filmpjes, maar ik ben benieuwd hoe de SP “structurele onevenwichtigheden” denkt weg te kunnen nemen. Het lijkt mij voor hun ideologische achterban beter dat sociale woningbouw en HRA worden afgeschaft. In ieder geval zijn ze niet gebaat bij hoge grond- en huizenprijzen. Echter iets in mij zegt dat ze het zoeken in de subsidie-sfeer.

    @Dawg(5)
    Het bedrag waarvoor de Nederlandse belastingbetaler garant staat is weer met enige tientallen miljarden verhoogd.

    T.z.t. stemmen we massaal op een partij die wil weglopen van die garantie. Dat weten beleggers ook wel. Het is niet voor niets dat de 10-jarige EFSF 3,00% rendeert tegenover 2,14% voor Nederland en 1,80% voor Duitsland.

  8. ll says:

    @ nhz, de marktindicator van eigen huis ligt eruit, ict storing zeggen ze, ze proberen het te herstellen, dit verwachtte jij al 🙂

  9. Dawg says:

    dalen,

    Een overduidelijke win-win situatie. En nog permanent ook!

  10. ll says:

    Private schulden worden publieke schulden…….

    Maak je borst maar nat, dat wordt dokken ……

    http://www.telegraaf.nl/dft/11412257/___Banken_gaan_minimaal_1_biljoen_lenen_bij_ECB___.html

  11. Willem says:

    Woningmarkt vlot trekken?
    Dat is de taak en verantwoordelijkheid van de mensen die daar het meeste belang bij hebben, namelijk de jonge mensen van nu, oftewel de toekomstige starters. Zij hoeven allen maar te doen wat de starters van alle eerdere generaties hebben moeten doen:
    Verantwoord met geld omgaan en een startkapitaaltje bij elkaar sparen en dan pas naar de bank gaan voor een hypotheek. Zo simpel is dat!

  12. Lex says:

    @ Toren (1):

    Helemaal mee eens. Helaas ook op globale schaal zo. Europese leiders behandelen de euro/schuldencrisis ook zo.

    Ondertussen in de VS: alweer het schuldenplafond verhoogd.

    Maar ze zorgen er wel voor dat via de rating bureaus de europese broeders een lagere rating krijgen, en dus iedereen weer de oude vertrouwde VS obligaties koopt. Niet zo fraai, maar ze hebben wel een manier gevonden om hun schuld te financieren, wat in Europa niet wil lukken…..

  13. Lex says:

    @3

    NU…….Dat wisten we toch al 😉

  14. Juan Belmonte says:

    @ artikel

    De gedachte dat de Overheid verantwoordelijk is voor het vlottrekken van de woning-“markt” zegt al genoeg.
    Zoals eerder gesteld de sleutel in een overbeprijsde markt met overaanbod:
    – ligt NIET bij de overheid
    – ligt niet bij starters
    – ligt niet bij Banken
    – ligt bij DE VERKOPER die een te hoge vraagprijs hanteert waardoor de boel op slot zit: gemiddelde vraagprijs op Funda 11 maal JanMo, gemiddelde transactieprijs 8 maal JanMo, verschil 3 maal JanMo = 1 ton euro = 33% moet de boel inzakken vooralleer een marktmechanisme weer de boel op gang kan brengen.

    Maar dàt lezen we niet in de krant, dat is tegen het zere been van Hogehuizenprijsminnend NL.

    Willem: Woningmarkt vlot trekken?
    Dat is de taak en verantwoordelijkheid van de mensen die daar het meeste belang bij hebben, namelijk de jonge mensen van nu, oftewel de toekomstige starters. Zij hoeven allen maar te doen wat de starters van alle eerdere generaties hebben moeten doen:
    Verantwoord met geld omgaan en een startkapitaaltje bij elkaar sparen en dan pas naar de bank gaan voor een hypotheek. Zo simpel is dat!

    Eens.

  15. Lex says:

    @Willem (12)

    Goed idee. Maar nu ik gespaard heb als starter en serieus kapitaal begin op te bouwen komt natuurlijk wel de vraag; ga ik nog mee doen in dat huizengekkenhuis van Nederland?

    Kortmom, kan nu kopen zonder hypotheek of met een kleine hypotheek (afhankelijk van hoe groot ik wil wonen), maar ja, met een goede opleiding en geld gaat het buitenland dan opeens hard aan je trekken. Goedkopere huizen in Belgie, Duitsland, verenigd koninkrijk etc. Dus waarom mijn geld steken in een hopeloze situatie?

    En dan heb ik het nog niet eens over het verstikkende politieke klimaat in Nederland. Ze hebben het over solidariteit als je moet betalen, maar als je iets nodig hebt kun je er vaak naar fluiten. Dus het mooie sociale stelsel dat iedereen kent uit de jaren 60 – 70 is allang niet meer.

    Jongeren uit Griekenland, Spanje, Portugal, Ierland met een beetje opleiding migreren nu ook allemaal. Dus de vergrijzing zal mogelijkerwijs harder gaan dan verwacht in centraal Europa. En de vraag is dan, hoe egoistisch ook, blijf ik hier, en betaal ik daar de prijs voor, of kies ik iets dat beter is voor mezelf en mijn familie? Velen zullen net als ik buiten de boot zijn gevallen om ook maar voor sociale hulp in aanmerking te komen in Nederland toen ze het nodig hadden. Niets studie beurs etc. Dus dan wordt de emotionele binding met Nederland wel heel flinterdun.

    Dus het doel voor starters is goed, maar eenmaal bereikt kan het wel eens heel anders uitpakken dan je verwacht. En mensen die net als ik niets anders hebben dan liquide middelen en goede opleiding kunnen snel weg als het moet.

    En als ik zo de beleggingssites eens doorneus, dan zie je toch tussen de regels door een steeds grotere emigratie golf op gang komen. Zoek maar eens. En mijn collega’s? Al hun kids op internationale scholen. Dus gericht op een eventuele verhuizing naar een Engelstalig land.

    Ik weet het dus niet precies. Enige dat ik weet is dat ik lekker verder spaar/beleg etc. Want ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat ik het geld in de toekomst goed kan gebruiken.

  16. Juan Belmonte says:

    De 7 reden om te wachten met het kopen van een huis:
    – huizen zijn overprijsd en zullen moeten dalen
    – huizen zijn overprijsd en zullen moeten dalen
    – huizen zijn overprijsd en zullen moeten dalen
    – huizen zijn overprijsd en zullen moeten dalen
    – huizen zijn overprijsd en zullen moeten dalen
    – huizen zijn overprijsd en zullen moeten dalen
    – huizen zijn overprijsd en zullen moeten dalen

    NVM: Huis kopen in 2011: Slimme Z ?
    Juan: Even Wachten (en sparen): Slimme R


    Correct Hergebruik
    is de kracht van reclame 🙂

  17. Frans says:

    Wow!
    http://www.youtube.com/watch?v=9802NwSSS6U

    Waar het op neer komt is dat de ISDA http://www2.isda.org/ machtiger is dan de regeringen. Deze instantie beoordeeld of iets een credit event is of niet.
    Dit heeft te maken met de CDS Credit Default Swaps, welke voor 80% in handen zijn van de 5 grote US banken.
    Als Griekenland voor 30% aan zijn schulden blijft hangen, (en dus 70% failliet gaat) dan zal deze instantie dit NIET als een credit event beoordelen, waardoor dus de verzekeringen op deze staatsobligaties NIET uitkeren. Dit betekend dat er op grote schaal geld moet worden bijgedrukt, en dit verklaard de swap van 1 miljard USD naar de ECB.
    Dit is tevens de reden dat MF global failliet ging: de verzekering betaalde niet uit.
    Zelfs al bij het uitkeren van de CDS van alleen de Griekse staatsobligaties zorgt ervoor dat de 5 grote banken insolvabel worden. Dit natuurlijk omdat de CDS, een derivaat, u raad het al, allemaal ongedekt zijn.
    Het niet uitbetalen van de aanstaande afwaardering zal op grote schaal het bijdrukken van geld betekenen. Dit om het piramidespel nog langer in stand te houden.
    Dat de vezekering op staatsobligaties in feite waardeloos zijn (ze betalten toch niet uit, en als ze dit wel doen dan gaat ook alles op zijn gat) heeft natuurlijk grote consequenties voor de kredietwaardigheid van financieele instellingen.

    Dus: not nice!
    Veiligheid zoeken in aandelen en edel metalen is het devies.

  18. Paul99 says:

    Ook de grotere bouwers beginnen last te krijgen van de problemen op de woning”markt”.

    “Winstalarm Heijmans door slechte vastgoedmarkt”

    “De afboeking op vastgoedposities is het gevolg van de slechte situatie op de woningmarkt. Volgens Heijmans blijven de vooruitzichten slecht.”

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3146141/2012/01/31/Winstalarm-Heijmans-door-slechte-vastgoedmarkt.dhtml

  19. Hans says:

    De huizenmarkt vlot trekken = alle lucht er rustig uit laten lopen, zodat een modaal inkomen weer een modaal huis kan kopen en jongeren echt een kans krijgen op termijn in dit land.

  20. ll says:

    Frans, ISDA is onderdeeltje van Het Golfclubje 🙂

    http://www.isda.org/wwa/BOD.html

  21. dalen says:

    OT

    Voor de liefhebber: vandaag een analyse van rapporten over de Nationale Hypotheek Garantie aan de Tweede Kamer gepresenteerd.

    Het gaat met name om de pro’s en contra’s en of
    verhoging NHG zinvol is en een eventuele permanente afschaffing overdrachsbelasting.

    Dus geen conclusie maar een analyse van het Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven van de Tweede Kamer.

    https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-151001.html

  22. dalen says:

    @ 19

    Verleden jaar en dat jaar daarvoor gingen al nieuwe woningen met fikse korting weg. Heb me daarom ook altijd verbaasd waarom om het aandeel verleden jaar zo plotseling hard steeg. Ik doe niets in aandelen dus snap er ook (gelukkig) niet veel van.

    Vandaag is het aandeel in de in de ramsj.

  23. nhz says:

    ll: @ nhz, de marktindicator van eigen huis ligt eruit, ict storing zeggen ze, ze proberen het te herstellen, dit verwachtte jij al 🙂

    en ik las gisteren nog dat het consumentenvertrouwen in de eurozone weer flink aantrekt … zal wel gebaseerd zijn op een Tweet van Gollum van Rompuy 😎

    Lex: En mijn collega’s? Al hun kids op internationale scholen. Dus gericht op een eventuele verhuizing naar een Engelstalig land.

    naar de VS of UK zeker? Die houden zichzelf voor de gek. De vooruitzichten in NL zijn niet best, maar in de VS en UK straks nog een stuk slechter tenzij je bij de ‘0.1%’ hoort maar dan kun je net zo goed in belastingparadijs Nederland blijven.

    Paul99: “De afboeking op vastgoedposities is het gevolg van de slechte situatie op de woningmarkt. Volgens Heijmans blijven de vooruitzichten slecht.”

    vastgoedposities = grondportefeuille ??

    dalen: Dus geen conclusie maar een analyse van het Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven van de Tweede Kamer.

    oftewel een politiek gekleurd rapport waarin geen lastige vragen gesteld gaan worden.

  24. Dawg says:

    Frans,

    Merkwaardig zo’n unedited interview: ik hoorde Jim Sinclair zichzelf een keer of vijf herhalen. Inhoudelijk is het op zich natuurlijk niet mis wat ie naar voren brengt. Anderzijds, het valt me op dat Jim de laatste maanden zo’n beetje een keer per week een cataclistische gebeurtenis ziet of voorspelt.

  25. Henk says:

    Lex,

    Ik zit in een zelfde situatie. Wat moet ik doen, nu een huis kopen of een wereldreis??? Nu spaar geld inleggen voor een huis wat minder waard wordt, ben wel gek. Ik kan net zo goed gaan feesten, dan gaat het ook op en ben over een jaar terug.

    Als ik gisteren bij Radar zie dat er 2 mensen zijn die zwaar over gekrediteerd zijn (35k inkomen 200k schuld, 38k inkomen 250k schuld) maar deze mensen zijn ook heel normaal, geen rare mensen. Ze waren boos dat de bank 5% rente vroeg ipv 4,.2%.

    Wat nu als ze straks misschien wel 7% moeten betalen, dat is 14k rente bruto per jaar en dat op een jaarloon van 35k???? Niemand in de uitzending die vertelde dat er iets geks aan de hand was met deze mensen, nee iedereen was boos op de bank, 5% rente !!!… als dit Nederland is dan ben ik bang dat er een hele grote klap op ons afkomt. Iemand met 35k loon(zonder spaargeld) kan een huis kopen van 110k is mijn mening en niet meer. Laat staan wat de gevolgen zijn als dit huis geen 200k meer waard is maar 120k,…

    In 2009 heb ik voor het eerst de AFM staatjes van overkreditering gezien in Nederland (hoge LTV, KLTI en alles aflossingsvrij), toen werd er nog aan alle kanten gesteld dat dit niet waar was en dat het wel mee viel. Nergens zijn de hypotheken zo veilig als in Nederland werd toen gesteld,… Gisteren werden er gezichten getoond van deze over-gekrediteerde mensen en raad eens hele normale mensen….

    We gaan nog rare tijden tegemoet. Sorry ik ben nog steeds onder de indruk…

  26. Willem says:

    Beste Henk,
    Als je die wereldreis gaat maken kom je over een jaar thuis. De kater van het feest zal zijn, dat je spaargeld op is en je zult evengoed nog een huis nodig hebben.
    Daarmee heb je hetzelfde probleem als de meeste voorgenomen starters van nu!

    Succes met het trekken van een goed plan.

  27. Henk says:

    Willem,

    Ik zal niet mijn spaargeld opmaken in 1 jaar. Maar goed je hebt wel een punt. Andere optie is wachten en wachten, en wachten…

  28. Dawg says:

    Henk,

    Vergeet niet dat de rekensommetjes van al die doodnormale doch overgekrediteerde huizenkopers gemaakt werden tegen de achtergrond van huizenprijzen die alleen maar konden stijgen en een rente die alsmaar daalde. Dat zorgde er voor dat hoe vol men zich ook zoog met hypotheekschuld in de toekomst altijd het perspectief leek te lonken van ons nationale glijmiddel: overwaarde.

  29. Paul99 says:

    nhz:
    vastgoedposities = grondportefeuille ??

    Dat neem ik wel aan, grond is tenslotte ook vastgoed en Heijmans is een bouwer en de meeste bouwers hebben er in het verleden voor gezorgd dat ze ruim in de grond zitten zodat ze voldoende kunnen bouwen, anders kwamen ze niet of onvoldoende aan de bak.
    Dat wat voor hen in het verleden gunstig uitpakte werkt natuurlijk nu behoorlijk tegen. Ofwel in het verleden te duur aangekochte grond waarop in de huidige situatie grof op moet worden afgeschreven. Daarbij komen ook nog de extra financieringslasten want ze moeten de grond langer in pf hebben dan waarop was gerekend, want er wordt bijna niets meer verkocht, behalve aan kamikazekopers.
    Ga er maar an staan, die vastgoedjongens en bouwers hebben het niet makkelijk tegenwoordig. Een ding staat volgens mij vast, het wordt nog (veel) erger. Waarom ? Even op de achterkant van een sigarendoos, een daling van nu nog 35% (ik hou het even gematigd) zou voor een woning van 250.000 (bouwkosten 150.000 en grond 100.000) euro een nieuwe verkoopprijs opleveren van 162.500. Ga er nou eens vanuit dat de bouwkosten met wel 20% omlaag kunnen, minder winst bouwers en kleiner en (nog) uitgekleder bouwen.
    Dan gaan de bouwkosten terug van 150.000 naar 120.000. Blijft er volgens de residuele methode van vaststelling van de grondprijs dus 42.500 euro over. Was oorspronkelijk 100.000 ofwel een teruggang van 57,5%. Dit exclusief de extra financieringslasten.

    Ben nu al benieuwd naar de “winst”-cijfers van Heijmans over 2013 en 2014.

    Tip, maar GEEN beleggingsadvies, er bestaan PUT-opties op Heijmans.

  30. Bluppie says:

    Dawg

    Wel een goed idee voor een volgend item. Een paar mensen uitnodiging die verontwaardigd zijn dat hun huis niet in waarde stijgt, ondanks alle beloften en garanties van makelaars, hypothekers, bankiers, vrienden, familie, en kennissen. Vraag is natuurlijk bij wie ze verhaal moeten halen natuurlijk.

    De VEH kan dan ook voor deze aflevering het publiek ronselen

  31. Henk says:

    Dawg,

    Bluppie,

    Maar zonder gekheid, dit gaat toch helemaal fout en snel ook. Of zien jullie dat anders.

  32. Frans says:

    Dawg:
    Frans,

    Merkwaardig zo’n unedited interview: ik hoorde Jim Sinclair zichzelf een keer of vijf herhalen. Inhoudelijk is het op zich natuurlijk niet mis wat ie naar voren brengt. Anderzijds, het valt me op dat Jim de laatste maanden zo’n beetje een keer per week een cataclistische gebeurtenis ziet of voorspelt.

    Inderdaad kon het korter, maar de boodschap is duidelijk en erg logisch. Eigenlijk had je het zelf kunnen bedenken: het is 1 + 1 = 2. Het maakte mij in ieder geval weer meer bewust van de betekenis van de beperkte werking van CDS.
    Verder is het ook weer niet zo erg nieuw omdat bij de voorgestelde 50% afwaardering al werd verklaard dat dit geen credit event zou zijn omdat het “vrijwillig” door de banken zou worden geaccepteerd, en dus de CDS hier geen dekking voor zou bieden.

    Anyway: het maakt weer meer duidelijk hoe explosief de derivaten zijn.

  33. nhz says:

    Bluppie: Vraag is natuurlijk bij wie ze verhaal moeten halen natuurlijk.

    bij de belastingbetaler, vanzelfsprekend. ‘de politiek moet iets doen!’
    De enige vraag is nog wie er voorgaat voor de politiek, de Grieken en andere PIGS (= de banksters) of de scheefleners. Ik vrees dat het geld op is voordat al die benadeelde huiseigenaars aan bod komen. Wat er dan gebeurt is moeilijk voorspelbaar, want afhankelijk van politieke beslissingen. Talloze Amerikanen zitten al een paar jaar in hun ‘eigen’ huis, zonder een cent hypotheekgeld te betalen. Da’s feesten dus (je moet wél zorgen dat je je inkomen opmaakt aan andere zaken dan de hypotheek). Een paar jaar geleden was dat in de VS nog ‘not done’ (= niet zo leuk voor de buren die wél netjes betalen) maar inmiddels volkomen normaal aan het worden. Ik krijg de indruk dat de Amerikaanse Occupy beweging ook vindt dat mensen die de hypotheek niet meer kunnen betalen (je moet tenslotte eerst de nieuwste iPhone en iPad kunnen kopen!) gewoon in hun huis mogen blijven.
    Ik wed dat steeds meer polderbewoners straks ook vinden dat ze daar ook recht op hebben: stopzetten van hypotheekbetaling en toch in je huis blijven wonen. Misschien een mooi punt voor Wilders voor de komende verkiezingen, om stemmen terug te pakken van de SP (die natuurlijk net zo goed voor allerlei onrealistische ‘verworven rechten’ gaat).

  34. Dawg says:

    Frans,

    Dat derivatenhoofdstuk roept bij mij wel de vraag op in hoeverre de Anglo-Amerikaanse wereld belang heeft bij het uiteenvallen van de eurozone, zoals veel analysten (bijv Webster Tarpley) bijna axiomatisch veronderstellen.

  35. dalen says:

    @ 28

    “Andere optie is wachten en wachten, en wachten…”

    Dat wachten duurt m.i. niet tot de zomer. Het gaat nu hard. De media (kranten, internet, tv enz) vallen over elkaar heen om te melden dat het einde van het feestje nabij is. Economen, politci en zelfs Henk en Ingrid in de straat kunnen je vertellen dat de boel op instorten staat.

    Wachten loont minimaal 1000 euro per maand!!

    Kan je je droomhuis kopen met “minimaal” 30% korting dan doen en dan 30 jaar de rente vast zetten.

    Net zo bieden als dat er gevraagd wordt, dus onbehoorlijk (eufemisme).

    Kennissen in het noorden van het land boden 40% minder en tot hun verbazing kregen ze het met 35% korting.

    Zeg later niet “ik wist het niet”

    Wat mij helpt is het terugrekenen naar de gulden, ik schrik dan bij ieder kop koffie die ik ergens ga drinken.

  36. boerke says:

    Beste mensen,
    Het item is momenteel het vlot krijgen van de huizenmarkt!
    Ik lees vandaag ook allerlei beschouwingen over Europa en veel wat daarmee samenhangt.
    Laten wij elkaar niet gek maken en belazeren met de gedachte dat dat hele Europese circus iets met de Nederlandse huizenmarkt van doen heeft of omgekeerd!
    De huizenmarkt zou toch zijn vastgelopen zonder Europese, Griekse toestanden etc.
    Evengoed zouden Europese problemen ontstaan zijn zonder een vastgelopen huizenmarkt. Met voldoende eigen geld geeft elke bank je tot verantwoorde hoogte een hypotheek; daar leven die jongens tenslotte van.

    Daarom:
    – Spaar een startkapitaaltje bij elkaar.
    – Dan krijg je ook nog wat rente van de bank.
    – Ondertussen worden de huizen nog vast goedkoper.

    Zoals je ziet snijdt het mes van drie kanten.
    Beter kan niet!

    Even tevreden zijn met wat je hebt is de beste investering voor de toekomst!

  37. Dawg says:

    boerke,

    “Laten wij elkaar niet gek maken en belazeren met de gedachte dat dat hele Europese circus iets met de Nederlandse huizenmarkt van doen heeft of omgekeerd!”

    Vast niet. De financiele sector gaat wereldwijd door z’n hoefjes door uit de hand gelopen kredietverlening, maar dat heeft natuurlijk niks te maken met de uit de hand gelopen kredietverlening op de Nederlandse hypotheekmarkt.

  38. Frans says:

    Dawg:
    Frans,

    Dat derivatenhoofdstuk roept bij mij wel de vraag op in hoeverre de Anglo-Amerikaanse wereld belang heeft bij het uiteenvallen van de eurozone, zoals veel analysten (bijv Webster Tarpley) bijna axiomatisch veronderstellen.

    Wat is de Anglo-Amerikaanse wereld feitelijk?
    De illuminati achter de schermen zijn niet gebonden aan landen. Voor hun zijn landen pionnen op een schaakbord.

    Een van de belangrijke doelen is het breken van de macht van de supermacht de US.(Dit kan bijvoorbeeld door een nederlaag in een oorlog tegen Iran)

  39. Frans says:

    @ 40 Frans:
    als ik wat meer nadenk slaat dit misschien nergens op!

  40. Henk says:

    dalen,

    Dat zeg je nu wel, maar ik vind het al veel te lang duren! Wanneer komt de paniek fase dat mensen zo snel mogelijk van hun huis af willen, ik ben bang dat dit nog wel tot de zomer duurt. Want nu zitten we nog in een fase van een verkopers-staking!

  41. Willem says:

    Zoals eerder gesteld de sleutel in een overbeprijsde markt met overaanbod:
    – ligt NIET bij de overheid
    – ligt niet bij starters
    – ligt niet bij Banken
    – ligt bij DE VERKOPER die een te hoge vraagprijs hanteert waardoor de boel op slot zit: gemiddelde vraagprijs op Funda 11 maal JanMo, gemiddelde transactieprijs 8 maal JanMo, verschil 3 maal JanMo = 1 ton euro = 33% moet de boel inzakken vooralleer een marktmechanisme weer de boel op gang kan brengen.

    Kopers zien een verkoper met een te hoge vraagprijs allang niet meer als een serieuze “verkoper” maar als een “goudzoeker”. Zij willen en kunnen (notabene ook beschermd door de terughoudendheid van de banken) niet anders dan die “verkopers” links laten liggen.
    Komt vanzelf goed, kwestie van tijd!

  42. Aurely says:

    prima! ik ben nog niet klaar met sparen hoor..

  43. dalen says:

    @ 42 henk

    Ben ik met je eens maar ik weet uit ervaring hoe heerlijk gevoel het geeft als je niet hoeft te kopen maar je als verkoper wel graag wil verkopen.

    Reken maar dat zij veel meer in de piepzak zitten dan jij. Speel dit uit. Heb je al een huis naar je zin gezien en heb je al eens een, sorry voor de term, aso bod gedaan. (aso bedoel ik de helft of meer) Zeggen ze nee ok, rij met opgeheven hoofd verder, dat deden zij de laatste 25 jaar ook.

    Rij rond als koning koper en voel je machtig. Je kans komt heus wel. Er zijn 250.000 meer huizen dan er kopers zijn. Benut dit!! Zij moeten en jij niet.

  44. Micky says:

    Tja ik ben eigenlijk wel klaar met sparen, maar ik waag het er niet op. Zometeen blijkt dat ik met 30% korting nog veel te duur uit ben. Ik heb allang een appartementje op ‘t oog. Staat denk ik 2 jaar te koop voor 235, nog nooit gezakt.
    Nu een huis ernaast voor 285! maar dat zijn twee verdiepingen! Dus ik zou zeggen dat huis van 235 mag nu max 150 kosten.

  45. Henk says:

    dalen,

    Ik heb een aankoopmakelaar. Deze zegt altijd dat we veel te laag zitten met onze beiding, ik word er ziek van, de verkopers lijken hun verlies nog niet te willen nemen.

  46. nhz says:

    boerke: Laten wij elkaar niet gek maken en belazeren met de gedachte dat dat hele Europese circus iets met de Nederlandse huizenmarkt van doen heeft of omgekeerd!

    wie is er hier nou gek … natuurlijk heeft dat van alles met elkaar te maken! Het zijn twee kanten van dezelfde medaille: een Ponzi systeem dat drijft op eeuwig groeiende schulden.

    boerke: Daarom:
    – Spaar een startkapitaaltje bij elkaar.
    – Dan krijg je ook nog wat rente van de bank.
    – Ondertussen worden de huizen nog vast goedkoper.

    ja, vast … lang voordat je startkapitaaltje kompleet is is de bank met je spaargeld pleite; overleden aan Griekse verplichtingen ofzo.

    Frans: De illuminati achter de schermen zijn niet gebonden aan landen. Voor hun zijn landen pionnen op een schaakbord.

    niet eens; in sommige landen zoals de angel-saksische wereld kunnen ze veel makkelijker tewerk gaan, o.a. vanwege het soort wetgeving dat daar gebruikt wordt (waar prive bezit ongeveer boven alles gaat, en de elite uiteindelijk altijd aan de touwtjes trekt). Er zijn grote delen van de wereld waar ze weinig invloed hebben (o.a. islamitische landen).

    Aurely: prima! ik ben nog niet klaar met sparen hoor..

    ik wel en iedere week dat ik wacht is weer meer risico dat mijn spaargeld ineens pleite is, of op zijn minst minder waarde wordt 🙁

    Micky: Zometeen blijkt dat ik met 30% korting nog veel te duur uit ben.

    lijkt me ook … in mijn woonplaats zijn de prijzen misschien een paar procent gezakt sinds de top, en de dure huizen zijn alleen maar duurder geworden de afgelopen jaren (nog geen sprake van een daling). De gemiddelde prijsstijging in de afgelopen 20 jaar is hier zeker 10x, als je 30% korting krijgt betaal je nog steeds véél te veel. Ik ga pas weer over kopen denken als de prijzen vér onder het nivo van 2000 komen, 1995 zou ongeveer OK zijn als je inflatie meerekent. Daar zijn we nog lang niet, en in dit tempo gaat het tientallen jaren duren. Laat maar komen die waterval van wanhopige verkopers, maar ik merk er nog niks van. Iedereen gaat er nog steeds vanuit dat de politiek, en anders wel Radar, ze te hulp gaat komen. Verworven rechten !!

  47. ll says:

    Dawg ” De financiele sector gaat wereldwijd door z’n hoefjes door uit de hand gelopen kredietverlening, maar dat heeft natuurlijk niks te maken met de uit de hand gelopen kredietverlening op de Nederlandse hypotheekmarkt.” 😉

    Vergeet niet dat de Ollandse off-balance aan hypotheken zo’n 300 miljard is……

    En dat ‘onze ‘banken nu helemaal vastzitten in deze off-balance producten, en ze persé NIET op de balans kunnen hebben, en dat

    daarom de ‘oude bestaande hypotheken ‘ ook niet kunnen worden overgesloten, omdat die oude hypotheken niet op de balans staan, en als ze wel op de balans zouden staan deze hypotheken zouden moeten worden afgewaardeerd, kortom,

    de banken zitten vast in de off-balance troep, en daarmee ook de oude bestaande hypotheken …….maar, er is niets aan de hand hoor, zolang de rente maar betaald kan worden …… 🙂

    En die kritieke fase ligt eraan te komen, hoelang kunnen wij de RENTE nog betalen ?

  48. Ralph says:

    Juan Belmonte: @ artikelDe gedachte dat de Overheid verantwoordelijk is voor het vlottrekken van de woning-”markt” zegt al genoeg.Zoals eerder gesteld de sleutel in een overbeprijsde markt met overaanbod:- ligt NIET bij de overheid- ligt niet bij starters- ligt niet bij Banken- ligt bij DE VERKOPER die een te hoge vraagprijs hanteert waardoor de boel op slot zit: gemiddelde vraagprijs op Funda 11 maal JanMo, gemiddelde transactieprijs 8 maal JanMo, verschil 3 maal JanMo = 1 ton euro = 33% moet de boel inzakken vooralleer een marktmechanisme weer de boel op gang kan brengen.Maar dàt lezen we niet in de krant, dat is tegen het zere been van Hogehuizenprijsminnend NL.Eens.

    Wat een domme en vooral nutteloze berekening.
    Gemiddelde woningprijs 4,5x (inmiddels iets lager, maar dit rekent makkelijker) gemiddelde brutoloon per huishouden. Bank financieert geen 4,5x meer dus er worden geen woningen verkocht. Simpel en correct.

    @46 Wen er maar aan, dat zullen de meesten niet doen. En terecht overigens (in veel gevallen in ieder geval).

  49. dalen says:

    @ 46 henk

    “Ik heb een aankoopmakelaar. Deze zegt altijd dat we veel te laag zitten met onze beiding”

    Je moet pas ongerust worden wanneer hij dat niet meer zegt. Vergeet niet dat het makelwereldje is “ons kent ons”.

    Ik heb wel eens bij een andere makelaar een taxatierapport gevraagd terwijl de eerste dat niet wist.

    Tot op de komma was het rapport identiek! Ik het wielren-metier heet dat in een dubbele slag zitten.

    Nogmaals, iedere maand bespaar je 1000 euro, dat zijn de woorden van Hukker (vrij vertaald).

  50. Henk says:

    ll,

    Is het niet inmiddels zo dat de banken helemaal klem zitten met de hypotheken.

    – Veel achterstand op rente betalingen, bron BKR. Dit verlies wordt door de banken zelf opgehoest en niet door de bezitters van de (verkochte) hypotheek pakketten. Fitch schreef hier iets over dat Nederlandse banken dit niet hoefde te melden , ivm speciale regels. Hierdoor blijven de ratings nog redelijk.

    – Veel huizen die gedwongen verkocht moeten worden maar die niet naar de veiling gebracht worden door de banken, ik denk dat er een stuw meer is.

    – 30% van de hypotheken staan onderwater (onderzoek ING). Dit heeft invloed op de rating van de doorverkochte hypotheek pakketjes en dus de rente.

    – hoog percentage aflossingsvrij in NL

    – Commercieel vastgoed, andere case maar zelfs nog grotere problemen.

    Bovenstaande doet mij denken aan Fortis. Tot het laatste toe werd er door baron Lippens verteld dat alles goed ging. De mensen van RTL-Z gaven toen al aan dat Fortis voor 36 miljard euro aan rommel hypotheken hadden, een paar weken later viel Fortis.

    Bovenstaande punten zijn echt ernstig maar goed alles gaat gewoon door lijkt het. Als het grote publiek dit echt door krijgt dan begint de ellende.

  51. ll says:

    Hoera, hij is er weer de marktindicator

    http://www.eigenhuis.nl/tools/marktindicator/

    Wacht totdat die op 40 staat……..

  52. dalen says:

    @ 49

    “@46 Wen er maar aan, dat zullen de meesten niet doen. En terecht overigens (in veel gevallen in ieder geval).”

    Dat went prima hoor. Ik lig niet te zweten en slaap erg goed. We slapen ook niet apart en er is geen loonbeslag.

  53. Dawg says:

    ll,

    Ik moet iets bekennen: ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat bedoeld wordt met “off balance”. Als Nederlandse banken door hen afgesloten hypothecaire leningen bundelen en verkopen aan bijv, pensioenfondsen dan is het toch ook terecht dat die hypotheken van de balansen van de banken verdwijnen?
    Wat mis ik hier?

  54. Henk says:

    Ralph,

    “@46 Wen er maar aan, dat zullen de meesten niet doen. En terecht overigens (in veel gevallen in ieder geval).”

    We moeten wachten tot dat ze moeten, tijd genoeg

  55. ll says:

    Henk, ja Fortis, die had verzwegen bevroren SPV’s in de UK ( vakkundig buiten de balans uiteraard ), had iedereen kunnen weten, maar was een goed bewaard geheim……., maar toen onze Wouter er wel achter kwam, was er behoorlijk paniek, toen met de overname van de ABN. 🙂

    Trouwens nu ik erover nadenk, ING had ook twee frozen SPV funds in Australie, wat zou daarmee gebeurd zijn…….

  56. Frans says:

    @ nhz
    “niet eens; in sommige landen zoals de angel-saksische wereld kunnen ze veel makkelijker tewerk gaan, o.a. vanwege het soort wetgeving dat daar gebruikt wordt (waar prive bezit ongeveer boven alles gaat, en de elite uiteindelijk altijd aan de touwtjes trekt). Er zijn grote delen van de wereld waar ze weinig invloed hebben (o.a. islamitische landen)”

    Goede opmerking! Mee eens!
    Trouwens… Ik las laatst dat Agmedinezjad (of hoe hij ook heet) de uitspraak had gedaan dat Israel was gesticht om een invloed op dat gebied te kunnen hebben in verband met de olieprijs. Lijkt me een uiterst plausibele uitleg!
    (ik ben trouwens fan van de man, dus niet onbevooroordeeld haha!)

  57. boerke says:

    Frans,

    We dwalen weer af van het eigenlijke onderwerp!

  58. Ralph says:

    Henk:
    Ralph,

    “@46 Wen er maar aan, dat zullen de meesten niet doen. En terecht overigens (in veel gevallen in ieder geval).”

    We moeten wachten tot dat ze moeten, tijd genoeg

    Ook dan kan je wachten totdat je een ons weegt. Merendeel is afgesloten met NHG waardoor men gewoon gaat scheiden of wachten tot een gedwongen verkoop, het verlies hoeven zij dan niet te pakken. Dus dan moet je via de executieveiling kopen.

  59. Ralph says:

    Frans:
    @ nhz
    “niet eens; in sommige landen zoals de angel-saksische wereld kunnen ze veel makkelijker tewerk gaan, o.a. vanwege het soort wetgeving dat daar gebruikt wordt (waar prive bezit ongeveer boven alles gaat, en de elite uiteindelijk altijd aan de touwtjes trekt). Er zijn grote delen van de wereld waar ze weinig invloed hebben (o.a. islamitische landen)”

    Goede opmerking! Mee eens!
    Trouwens… Ik las laatst dat Agmedinezjad (of hoe hij ook heet) de uitspraak had gedaan dat Israel was gesticht om een invloed op dat gebied te kunnen hebben in verband met de olieprijs. Lijkt me een uiterst plausibele uitleg!
    (ik ben trouwens fan van de man, dus niet onbevooroordeeld haha!)

    Dat laatste verklaard een heel hoop over jouw posts….

  60. Dawg says:

    Ralph,

    En bij zo’n gedwongen verkoop brengt zo’n huis vast heel veel op? Eind van het liedje is dat de huizenprijzen toch gaan zakken naar een houdbaar niveau (zeg -50%). Met massale executieveilingen misschien alleen wat sneller.

  61. Juan Belmonte says:

    Ralph: Wat een domme en vooral nutteloze berekening.

    Dat zijn uw woorden.
    Juan denkt dat dit nu juist een prima berekening is, om in JanMo’s te rekenen.

    Drs Kees de kort kwam uit op 140.000 euro voor een starterswoning: zie http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/12-11-2011/kees-de-kort-toekomst-huizenmarkt/

    We zullen zien 🙂

  62. floor says:

    @Frans
    Eerst wat meer kennis opdoen knul voordat je fan van iemand wordt, al helemaal wanneer ze zulke waanzin verkopen.

  63. Juan Belmonte says:

    Henk: Ik heb een aankoopmakelaar. Deze zegt altijd dat we veel te laag zitten met onze beiding, ik word er ziek van, de verkopers lijken hun verlies nog niet te willen nemen.

    Kijk dan snappen die aankoopmakelaars het niet.
    Ze willen het nu al een jaar of drie niet snappen, de verkopers en de oekoenomen en de aankoopmakelleugenaars (Eerst Slimme Z roepen en dan doodleuk “opeens” 5% prijsdaling verwachten) en dus duurt die prijsaanpassing gewoon nog wat langer 🙂

    Gewoon volhouden en breder oriënteren er zijn 300.000 woningen in de aanbieding:
    de nieuwe woningnood
    (300.000 overprijsde woningen is ook woningnood, nood aan betaalbare woningen 🙂 )


    Kamikazekopen
    is een Keuze 🙂

  64. nhz says:

    Henk: Fitch schreef hier iets over dat Nederlandse banken dit niet hoefde te melden , ivm speciale regels.

    1 jaar je hypotheek betalen heet in Nederland géén ‘betalingsachterstand’, dat wordt het pas als je langer dan 1 jaar niet betaalt. Waar een klein land groot in kan zijn, statistische fraude dus.

    Henk: Bovenstaande doet mij denken aan Fortis.

    en feitelijk aan bijna alle andere banken, en de ECB, en de FED. Mooie praatjes voor de vaak, maar feitelijk zijn ze allemaal hardstikke failliet. Ondertussen wordt alle mogelijke moeite gedaan om de burgers te overtuigen dat er niks aan het handje is.

    ll: Hoera, hij is er weer de marktindicator
    Wacht totdat die op 40 staat……..

    ik wacht tot 25 denk ik 🙂

    Ralph: Dus dan moet je via de executieveiling kopen.

    of wachten tot het WeW ploft, kwestie van 1-2 jaar geduld. Dan zullen ongetwijfeld de touwtjes worden aangetrokken, want anders (als ze dan nog de scheefleners de hand boven het hoofd blijven houden op kosten van de belastingbetalers) dan voorspel ik een revolutie. De tulpenbollenmanie eindigde met het lynchen van twee hoge politici omdat de kwestie niet eerlijk opgelost werd; zou zomaar weer kunnen gebeuren.

  65. Juan Belmonte says:

    nhz: of wachten tot het WeW ploft, kwestie van 1-2 jaar geduld.

    Exact, notarissen zijn doorgaans (behalve tijdens wat vastgoedfraudes) serieuze mensen:
    Notaris Vic van Heeswijk:
    begin jaren ’80 veilden we 6000 à 7000 hypotheekveilingen op 2 miljoen koophuizen. Nu 2000 per jaar, als je dat projecteert verwacht je 13.000 – 14.000 hypotheekveilingen per jaar.

    Risico’s van veiling
    Als je het op een veiling koopt loop je het risico dat je:
    1) geen financiering krijgt
    2) het huis totaal anders aantreft dan je dacht dat het was: er is een risico dat het gestript, aan puin geslagen, of afgebrand is terwijl het onverzekerd was of dat de oorspronkelijke bewoners er nog in zitten.
    Één Vandaag 24-10-2011

  66. Henk says:

    Ralph,

    Nhg is niet mijn segment gelukkig.

  67. Juan Belmonte says:

    Off-topic:

    In tijd van dalende huizenprijzen besluit de gemeente Landgraaf om onze WOZ-waarde 34.000 te verhogen

    https://twitter.com/intent/user?screen_name=denniscolijn&original_referer=http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/31-01-2012/betty-de-boer-vvd-het-kabinet-kan-weinig-doen-om-de-woningmarkt-weer-op-gang-te-krijgen/#comment-96840

    Twitter-tweet die stelt dat de Poelgeest zèlfs in Landgraaf (mega-krimpgebied) uit de fles is.

    Kortom: nu koopt ècht helemáál niemand meer een huis in Langraaf (voorheen een enkeling :-))

    KamikazeKopen
    is een Keuze

  68. Cinelux says:

    52 il: De marktindicator kan wel op 40 staan, maar als de prijs nog niet echt gedaald is, heeft die indicator ook weinig nut.

  69. nhz says:

    Juan Belmonte: Kortom: nu koopt ècht helemáál niemand meer een huis in Langraaf (voorheen een enkeling 🙂 )

    dat komt goed uit voor de gemeente, dan kunnen de prijzen in ieder geval niet verder omlaag. Misschien kan de gemeente zelfs met een gerichte aankoop van een villa van een bevriende relatie de WOZ waarde gericht omhoog manipuleren 😎

    Cinelux: 52 il: De marktindicator kan wel op 40 staan, maar als de prijs nog niet echt gedaald is, heeft die indicator ook weinig nut.

    het plaatje suggereert dat de waarde helemaal niet onder de 50 kan komen 😎

  70. boerke says:

    Cinelux: maar als de prijs nog niet echt gedaald is

    jammer,
    Cinelux,

    betekent dat dat de verkoper is blijven zitten waar hij zat!

    Waarom zou hij ook.
    Het maandelijks rendement van zijn huis is gelijk
    aan de huur van een soortgelijk huis!

  71. Adamus says:

    We gaan een periode van deflatie tegemoet, daarom een doorplaatsing van deze link.
    http://trends.knack.be/economie/opinie/columns/johan-van-overtveldt/de-1000-miljard-verse-euro-van-super-mario-ecb/opinie-4000037461590.htm

    Zorg dus voor voeldoende cash op de bank 🙂

  72. WC eend says:

    Of de overheid nu wel of niet “wat” doet, een neerwaartse correctie is onvermijdelijk.

    Steeds meer mensen verwachten een forse correctie. Iedereen in mijn directe omgeving die een huis zoekt gaat huren. Kopen wordt, terecht, beschouwd als het pakken van een vallend mes. Ik ken zelfs mensen die hun huis verkocht hebben en zijn gaan huren zonder dat ze wilden verhuizen. Alleen maar omdat men een tsunami op de huizenmarkt wordt verwacht.

    Alleen al door deze verwachtingen zal de prijs komende tijd flink onder druk staan. Daarnaast nog de afbouw van de NHG, en de onoverkomelijke reducering van de hypotheekrenteaftrek.

    Iemand hier die ouder is dan 50? Herrinert u zich begin jaren ‘ 80 nog?

  73. Dawg says:

    Adamus,

    Dit is helemaal nieuw voor me: een oproep voor een reverse bankrun.

    Ik zal je voordragen voor de JK de Jager-penning.

  74. Maria says:

    @ 72 WC Eend

    Herinnert u zich deze nog???

    De nieuwbouwwijken in de buurt heten destijds de “Jambuurt” of de “Rabobuurt”.

    Mensen konden hun huis destijds niet aan de straatstenen kwijt omdat hun hypotheek hoger was dan de waarde van hun woning en dat bij een stuk hogere rente dan nu.

    Klein punt van verschil ten opzichte van toen en nu: een geldcrisis doordat van oorsprong degelijke financiele instellingen teveel risico hebben willen lopen voor (nog) grotere winsten.

    Nare eigenschap: Hebzucht

  75. Get a Life! says:

    Mortgage Refinance Program.. Dit gaan we over een tijdje in ons polderlandje ook vast meemaken:

    http://www.marketwatch.com/story/obama-mortgage-refi-plan-to-be-rolled-out-2012-01-31

  76. Boerke says:

    Maria,

    Hetzelfde doen als in 1980:

    -Als het riet in de polder meebuigen met de storm.
    -Als de storm uitgeraasd is weer rechtop komen.
    -Vervolgens doorgaan waar je gebleven was.

  77. eric406 says:

    WC eend,

    Herinnert u zich deze nog???

    In die tijd steeg het aantal huisvrouwtjes dat thuis diskreet kon ontvangen, explosief. In Apeldoorn althans.

  78. floor says:

    @Maria
    Groot verschil ook de rente.
    Heb in 1981 gekocht met een rente van 11.9%, met andere woorden, toen was de zaak uiteindelijk nog te redden omdat er met de rente gewerkt kon worden.
    Is nu een geheel andere kwestie, de boel kan niet meer recht getrokken worden door het verhogen van de rente, lang leven de Euro.

  79. Frans says:

    Ralph: Dat laatste verklaard een heel hoop over jouw posts….

    Ik zou niet weten hoe: please leg uit!

  80. Frans says:

    floor:
    @Frans
    Eerst wat meer kennis opdoen knul voordat je fan van iemand wordt, al helemaal wanneer ze zulke waanzin verkopen.

    Nou ja, het is als tegengif bedoeld en om mensen te prikkelen. Gedeeltelijk is het echt zo bedoeld. Ik heb onder andere de speech van Mr A. voor de VN beluisterd over de atoom kwestie: de man sprak volkomen samenhangend, en er was beter naar te luisteren (want veel meer de waarheid) dan naar veel ander politiek gelul.
    Ook zijn opmerking dat het vreemd is dat juist de atoombom bezittende landen gaan over atoomzaken is natuurlijk de spijker op z’n kop.
    Verder is hij, naast Ghadaffi (RIP) een van de weinige die niet meehuppeld met de US, dus weerstand bied aan de axis of evil. 😉
    Ik ben het eerlijk gezegd erg zat hoe gekleurd de westerse media berichten over het midden-oosten, hoe ze onderdeel zijn van misinformatie en manipulatie.
    Daar mag wel eens wat tegenover worden gezet.
    Ik heb al veel eerder gezegd dat het bij Irak ging om WMD, en nu bij Iran om de atoombom (ook een WMD): gelul! We worden weer zorgvuldig gebrainwashed om deze lariekoek te geloven.
    Goed, niet getreurd; als Iran wordt aangevallen dan hebben we weer mooi vuurwerk! De US heeft als zijn oudste vliegdekschip neergelegd als schietschijf. Dit schip staat op het punt te moeten worden gesloopd. Dit is vanwege zijn 6 kernreactoren een ongelogelijk dure klus. Af laten zinken in de de straat van Hormuz is natuurlijk veel goedkoper! Je hebt natuurlijk kans dat de Mossad het even regelt om een false flag te creeren.

  81. Frans says:

    boerke:
    Frans,

    We dwalen weer af van het eigenlijke onderwerp!

    Oeps!!! Je hebt helemaal gelijk!
    Ik heb me weer een beetje uitgeleefd, kan me voorlopig misschien wel weer wat beheersen! 🙂

  82. Juan Belmonte says:

    floor: Is nu een geheel andere kwestie, de boel kan niet meer recht getrokken worden door het verhogen van de rente, lang leven de Euro.

    Adagio:
    De rente kan niet omhoog omdat dan huishoudens/bedrijven/landen ergens in Europa omvallen ?

    Das logisch zou Cruijff zeggen en gelijk heeft-i want dat geldt voor alles watti zelf bedenkt.

    Maar denk Juan dan,
    als de boel dan nu zoveel schuld heeft dat de rente niet kàn (of zou kunnen) stijgen,

    wat zègt dat dan over de huidige prijs van geld (ookwel rente)?

    Radar maakt een brandbrief-rapportage (andere kennen ze niet) over een rentestijging van 4% naar 5,1 %. Dat is tijdsgeest anno 2012.

    Kunstmatig lage rente ?

    die omdatti zijn functie niet vervulde en nog steeds niet vervult (schulgroei in de perken houden) een steeds grotere uitdaging creëert ?

    Kritisch nadenken is niet iedereen gegeven, maar iets meer Cruijfs (met wellicht tegengestelde meningen) zou wel welkom zijn. 🙂

  83. Frans says:

    Juan Belmonte,

    @ 63: hahahah! ontzettend geestig! LOL!!! 🙂

  84. Juan Belmonte says:

    Get a Life!: Mortgage Refinance Program.. Dit gaan we over een tijdje in ons polderlandje ook vast meemaken:

    TROS Radar kan alvast een uitzending voorbereiden 🙂

    Huishoudens die boven hun stand leenden
    krijgen de middelen om hun gedrag voort te zetten
    Stichting Leen je Leip (iedereen doet-et)

  85. Juan Belmonte says:

    Frans,

    Juan schrijft ook maar gewoon op wat er aan de hand is.

    Het is vooral een kans voor bestaande media om ook iets iets in een vrolijker daglicht te zetten 🙂

    Geen journalist die eens een kritische vraag aan de makelleugenaars stelt. Persvrijheid en gebrek aan humor gaan hand-in-hand 🙂

  86. Juan Belmonte says:

    Goh Meneer Hukker hou zit dat nu precies ?
    Vorig jaar een huis kopen Slimme Z en verwachte u stabilisatie van prijzen. Het werd een daling.
    Nu verwacht u 5% daling voor 2012.

    Vraag:
    – What happened to the Slimme Z gedachte ?
    – U was stelselmatig optimistisch, u kunt dat als een compliment opvatten, maar wat is de kans op een grotere daling van huizenprijzen dan die -5%, ook in het licht van een eerdere uitspraak dat -20% voor huizen die langer te koop staan, een verstandige zet is om tot verkoop te geraken.

    En dan kunnen we waarschijnlijk weer schuddebuiken om het antwoord en de plooien van het gezicht die gratis bij de overpeinzingen meekomen 🙂

    Moeilijk hè vragen bedenken 😛

  87. Juan Belmonte says:

    Kijk Holland heeft een Blauw Stadje
    Die een Puike Planoloog
    plande op een plek
    waar ooit de Gele Strokarton groeide

    Maar Spanje heeft dankzij die kunstmatig lage rente
    Hele Seseña-steden staan, gebouwd door Paco de Puttengraver.
    Niet 1 huis, niet 1 apartementencomplex maar vééél.

    Keynessianen smullen hiervan, wat een vraag is hier gegenereerd, behoudende mensen zien gewoon overcapaciteit door overinvesteringen door een jarenlange, structureel te lage rentevoet.

    Spanje heeft 1,500,000 huizen leeg, in de verkoop, deels op bankbalansen als verse vis (SUSHI).

    als de rente niet langer de (werkelijke) prijs van geld weergeeft
    treden er andere mechanismen op

    Blauwe Steden op Plaatsen van Strokarton
    en Seseña-steden …
    de zon verhit het ladrillo (bakstenen)
    waar het vroeger de arena opwarmde (zand)

    Nothing has changed
    … really 🙂

  88. asd says:

    Hé Juan, pssst, heb je voor je Villa Belmonte nog een loodgietertje nodig? 😉

    http://funnyrealestatejokes.com/wp-content/uploads/2010/11/Truck-john-web.jpg

  89. Juan Belmonte says:

    asd,

    Humor 🙂

  90. Juan Belmonte says:

    Juan Belmonte: Nothing has changed
    … really

    Welnu, er is in Spanje ietsie pietsie meer schuld ontstaan.
    Op goederen
    die leegstaan.
    (dat heeft het vertrouwen in de component “terugbetalen” van het vergeten fenomeen lenen en terugbetalen zeg maar ietwat aangetast)

    Ueh we printen er wel 1000 miljard euro bij 🙂

    Krakers gaan in Spanje een Gouden Toekomst tegemoet 🙂

  91. Juan Belmonte says:

    Het is jammer dat de Muppet show met die twee heren op leeftijd Statler & Waldorf niet de huidige economische kopstukken eens becommentariëren

    http://www.youtube.com/watch?v=NpYEJx7PkWE

  92. FT says:

    dalen:
    @ 42 henk

    Ben ik met je eens maar ik weet uit ervaring hoe heerlijk gevoel het geeft als je niet hoeft te kopen maar je als verkoper wel graag wil verkopen.

    Reken maar dat zij veel meer in de piepzak zitten dan jij. Speel dit uit. Heb je al een huis naar je zin gezien en heb je al eens een, sorry voor de term, aso bod gedaan. (aso bedoel ik de helft of meer) Zeggen ze nee ok, rij met opgeheven hoofd verder, dat deden zij de laatste 25 jaar ook.

    Rij rond als koning koper en voel je machtig. Je kans komt heus wel. Er zijn 250.000 meer huizen dan er kopers zijn. Benut dit!! Zij moeten en jij niet.

    De vraag hier is: Wat is een ASO-bod?

    Eigenlijk wist ik het al, maar via Radargisteren is dat nog een keer zeeer duidelijk geworden.
    Het gaat bij huizen maar om 1 ding: DE NETTO MAANDLAST!

    Een huis van 250.000 bij 42% op 4% rente kost inderdaad ca 530 per maand (Radar voorbeeld)

    Stel de rente gaat naar 8%, dan wordt de maandlast ruim 1000 euro, of in een ASO-bod bij 130.000 heb ik een maandlast van 530 euro. ==> 50% daling.

    Stel ook 8% en de HRA gaat eraf:
    Voor 530 per maand kan ikdan nog maar voor ca 80.000 ASO-bieden ==> 70% daling.

    En vandaag, ca. 6% op 10 jaar kom ik op 175000 dat is al 30% korting.

  93. Maria says:

    @ 76 Boerke

    “Hetzelfde doen als in 1980:

    -Als het riet in de polder meebuigen met de storm.
    -Als de storm uitgeraasd is weer rechtop komen.
    -Vervolgens doorgaan waar je gebleven was.”

    Ik sta alweer, als de rest nu nog wil buigen!!

  94. Dawg says:

    FT,

    Dat zijn een paar mooie vuistregels om te bepalen hoe je moet gaan bieden in voorkomende situaties!

  95. Maria says:

    @ 91 FT

    “Eigenlijk wist ik het al, maar via Radargisteren is dat nog een keer zeeer duidelijk geworden.
    Het gaat bij huizen maar om 1 ding: DE NETTO MAANDLAST!”

    En zo is het, er wordt gekeken naar de maandelijkse netto (!!!) leasetermijn en op basis daarvan wordt een huis gekocht.
    Afbetalen is voor onnozelaars.
    We want it all and we want it now!

    Slechte zaak of niet dan… want, what if:

    – de HRA wordt afgeschaft
    – de rente stijgt en de rentevast periode afloopt
    – de woning in waarde daalt en de bank extra stortingen vraagt

    De laatste twee punten staan allemaal in de overeenkomst die met de bank is gesloten voor de hypotheek.

    Hoezo, geen tijd gehad om dat te lezen!

    Dan gaan we naar TROS Radar.

  96. Dawg says:

    Scheeflenen: je voelt pas nattigheid als je droog komt te staan.

  97. FT says:

    En vandaag, ca. 6% op 10 jaar kom ik op 175000 dat is al 30% korting.

    Een correctie:
    “Vandaag” klopt niet helemaal. Want we zijn in dit voorbeeld immers een nieuwe hypotheekgever. Ik moet dus ook 50% aflossen.
    Als ik dan ook nog eens verstandig doe en ik voer een 1%/jaar onderhoudspostje op. Dan zou je vandaag nog maar 100.000 euro mogen/moeten bieden op dat huis.

  98. KariZ says:

    Dawg,

    Adamus kennende heeft ie liever een Gouden penning 😉

    JK Penning is zwaar verguld, blinkende toplaagje poets je er zo af…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*