De kamerleden Erik Ronnes (CDA) en Daniel Koerhuis (VVD) willen minister Stientje van Veldhoven dwingen huizen te bouwen op Rijnenburg. Het Utrechtse college van burgemeester en wethouders willen dat er in Rijnenburg acht windmolens en circa 230 hectare aan zonnepanelen komen.
Volgens Ronnes is de situatie op de Utrechtse woningmarkt zodanig dat de minister er niet aan ontkomt in te grijpen. ,,We zien daar forse tekorten, de huidige doelstellingen worden ternauwernood gehaald en dat leidt tot forse prijsstijgingen. De nood is hoog, we moeten meters maken. In Rijnenburg kan dat.”
Klinkt nobel, maar is dat wel de echte reden dat hij de minister wil dwingen? Wat is hierin de rol van directeur BPD gebiedsontwikkeling en voormalig CDA wethouder grondzaken Harm Janssen?
En steekt een sigaar op….
https://cdn.drawception.com/images/panels/2017/9-25/tqabEs8tfA-12.png
Wat een grond zeg. Als die slootjes er niet waren hebben we het over moeras. En, laat me raden, gekocht door beleggers, in verband met te verwachten toekomstige bouwbestemming?
Nico de Geit,
klopt goed gezien, maar inpolderen is geen probleem…en er is ruimte zat
Tuurlijk is er ruimte zat. Kijk niet alles, maar zap wat voorruit. https://www.youtube.com/watch?v=Kd__s2sqaHE
Die trein heb ik meerdere keren gereden.
Helemaal waar Steven, ik rij ook wat af in NL, dus alle uithoeken : Waarom zo moeilijk doen over die ruimte …bouwen pvd; Lijkt wel of er bewust de rem op wordt getrokken..met alle bijhorende excuses
Schaarste creëren…zo duur mogelijk verkopen…NL, het kost wat voor een plekje te hebben tjongejonge…nee we hebben het niet in de gaten…pffff wat een soap
Het plan is dus om woningen van vier, vijf, zes ton te bouwen in dat moeras? Goed bezig.
‘Je moet klaar zijn voor na de brexit, maar hoe?’ https://nos.nl/artikel/2321093-onrust-onder-britten-in-nederland-je-moet-klaar-zijn-voor-na-de-brexit-maar-hoe.html
Praktijkgevalletje. Gisteren in een brief aan een Brit van de IND, een linkje naar een app waar je de verblijfsvergunning kan aanvragen, en dan lees je dit ‘er is een probleem geconstateerd met de beveiliging van de app, voor uw eigen veiligheid de app niet gebruiken ……. tja en dan ?
Geachte heer De Geit,
U spaart bij ons. Met dit bericht informeren wij u dat de rentes voor uw spaarrekening(en) met een variabele rente wijzigen per 1 januari 2020. Hieronder ziet u de rentepercentages op een rij:
Spaarrekening Rente per 1 januari 2020
Saldo van € 0 tot € 1.000.000 0,00% (was 0,05%)
Waarvan basisrente 0,00% (ongewijzigd)
Waarvan bonusrente 0,00% (was 0,05%)
Saldo van € 1.000.000 tot € 5.000.000 0,00% (ongewijzigd)
Waarvan basisrente 0,00% (ongewijzigd)
Waarvan bonusrente 0,00% (ongewijzigd)
Saldo van € 5.000.000 t/m € 10.000.000 0,00% (ongewijzigd)
Waarvan basisrente 0,00% (ongewijzigd)
Waarvan bonusrente 0,00% (ongewijzigd)
Best historisch.
Als je toch geen rente ontvangt; kan je je geld beter steken in een huis en leen er nog een paar ton voor bij. (dat doen anderen namelijk ook en dus is het wijs). 🙂
De schaarste aan woonruimte kun je ook op een andere manier benaderen: Hoeveel vierkante meter woonruimte is er in totaal? Hoeveel mensen zijn er? Dan kom je er al snel achter dat het aantal vierkante meters, gemiddeld per persoon, helemaal niet het probleem is – er is geen tekort.
Aan de ene kant zie je oude mensen alleen in een kast van een huis wonen, aan de andere kant zie je complete gezinnen in een veel te kleine flat of kamer.
Het kan eenvoudig opgelost worden door belasting te heffen per vierkante meter. Zoals in de Russische Federatie bijvoorbeeld: de eerste 40 m2 vrij, + 5 m2 per kind of oma, en daarboven betalen.
Verder wordt heel veel woonruimte bezet gehouden door mensen die recht hebben op een uitkering of toeslag, want die uitkering of toeslag vervalt als ze geen zelfstandige woonruimte hebben.
Maar waarom blijft dit probleem in stand?
– Aan de onderkant heb je dus de mensen die hun uitkering en/of toeslagen verliezen als ze geen zelfstandige woonruimte hebben.
– De woning-eigenaren nemen doorgaans een zo groot mogelijk krediet om maximaal mee te spelen in het Grote Piramidespel met woonruimte. Woningen worden immers altijd meer waard.
Ooit ploft de boel, en dan blijkt dat er alleen sprake was van kunstmatig gecreëerde schaarste.
In Toronto kopen beleggers appartementen om op termijn door te verkopen. Die appartementen staan doorgaans leeg, want met een huurder erin zijn de appartementen minder waard.
Maff, vorig draadje 🙂
https://pbs.twimg.com/media/EPPJFDRWoAEcnGR?format=jpg&name=small
😉
maff, lost post…
https://pbs.twimg.com/media/EPmfcioW4AMAAkU?format=jpg&name=900×900
‘Is CDA-Tweede Kamerlid Erik Ronnes corrupt inzake Rijnenburg Utrecht?’
Het lijkt er inderdaad op dat hij een bepaalde agenda aan het pushen is. ‘Om het probleem op te lossen’. Of om financieel flink binnen te lopen?
Eigenlijk zou het helemaal geen probleem moeten zijn: als de gemeente of de landelijke overheid er wil laten bouwen, de grond wil kopen, moet eerst de grond getaxeerd worden. Het is nu bijna moeras, er groeit gras omdat het teveel aan water wordt weggepompt, 24/7/365. De grond is niet meer waard dan het gras wat eraf komt, minus de kosten van het wegpompen van water en het bijhouden van de vele slootjes.
De gemeente kan de eigenaren een brief sturen: we hebben die grond nodig, en u gaat het aan ons verkopen. We hebben reeds een taxateur aangesteld. Het is dan aan de rechter om de speculanten op hun plek te zetten als ze het er niet mee eens zijn.
De gemeente koopt de grond voor vijf euro per meter, of minder, maakt de grond bouwrijp, en verkoopt vervolgens voor 400-600 euro per meter.
Wat hebben de speculanten eigenlijk voor die grond betaald?
Komt er straks echt een woonwijk, dan gaan mensen wel klagen natuurlijk over de beweging in de grond. Vind je het gek als je op een moeras bouwt?!
Andere opties: het blijft grasland, waarbij de eigenaren natuurlijk wel opdraaien voor de kosten om droge voeten te houden. Teruggeven aan de natuur kan natuurlijk ook, dan hoeft er ook niet meer gepompt te worden.
Knot wil van de HRA af. Maar is dat allemaal wel betaalbaar als de rente ooit omhoog gaat?
400.000 0% –
400.000 1% 4.000
400.000 2% 8.000
400.000 3% 12.000
400.000 4% 16.000
400.000 5% 20.000
400.000 6% 24.000
400.000 7% 28.000
400.000 8% 32.000
400.000 9% 36.000
400.000 10% 40.000
400.000 11% 44.000
400.000 12% 48.000
400.000 13% 52.000
400.000 14% 56.000
400.000 15% 60.000
400.000 16% 64.000
400.000 17% 68.000
400.000 18% 72.000
400.000 19% 76.000
400.000 20% 80.000
400.000 21% 84.000
400.000 22% 88.000
400.000 23% 92.000
400.000 24% 96.000
400.000 25% 100.000
Grafiekje, rente:
https://slimbeleggen.com/wp-content/uploads/2017/01/rente-2.png
Mortgage rates, 100 years:
https://i2.wp.com/images.dailywealth.com/images/mortgage%20rates.png
Over een aantal jaar lopen de aflossingsvrije hypotheken af. NIBUD, (oude tekst): ‘wie een huis koopt bouwt vermogen op’.
Momenteel worden veel hypotheekleningen afgesloten met een extreem lage rente. Die leningen lopen ook een keer af. Maar ‘dat zien ze dan wel weer’. Een piramidespel vol tijdbommen?
Nico de Geit,
Geit,
Die rente gaat niet omhoog, dan is BV Nederland failiet….Dat gaan ze dus niet toelaten….enige wat kan gebeuren is dat we nog verder infateren.
Straks 1 Kg aardappelen voor 3 euri! in die trent dus
ook een goeie:
https://www.nu.nl/economie/6027783/gemeenten-zijn-miljoenen-kwijt-aan-inwoners-die-woz-waarde-aanvechten.html#coral_talk_wrapper
aaach daar gaan we weer, ik wil een post doen ivm aanvechten WOZ-waarde
Bunk says:
Your comment is awaiting moderation. This is a preview, your comment will be visible after it has been approved.
Nu punt NL staat ie economie
Geef je ook garanties af? Natuurlijk gaat de rente ooit weer omhoog.
Er wordt hard nagedacht over een oplossing voor een eventuele restschuldproblematiek.
Veel mensen hebben de rente vastgezet, en zij blijven dus betalen wat ze altijd betalen. Als de woning voor minder moet worden verkocht, dan hebben ze ook het voordeel dat de volgende woning voor veel minder kan worden aangeschaft.
Zodra aflossingsvrij en de lage-rente-hypotheeklening massaal aflopen kan er restschuldproblematiek optreden. Voor betrokkenen is dat niet fijn. Ze kunnen dat betalen vanuit hun pensioen of erfenis. Het wordt dan mogelijk een armoedige oude dag, maar je moet iets over hebben om nu een koophut te kopen.
De hoogte in betreffend gebied:
Gemiddelde hoogte: 0,9 m
Minimale hoogte: -1,0 m
Maximale hoogte: 1,4 m
De dijk verderop: Maximale hoogte: 10,1 m
https://www.ahn.nl/postcodetool
Eens in de zoveel jaar loopt het dus vol als een badkuip – dat gaat zeker gebeuren, de vraag is alleen wanneer. Voor landbouw maakt dat niet zoveel uit, het gaat immers doorgaans om zoet water.
De binnenstad van Utrecht ligt op zo’n 5-6 meter boven NAP.
Overstromingen in Nederland: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overstroming
Dan zal de huurder er voor mogen boeten,zoals in 2012.
Hoe had je dat gedacht, de huur verdrievoudigen? Wat denk je dat er dan gebeurt?!
Nico de Geit,
Ik bedoelde vertienvoudigen, of meer. Dat kan natuurlijk niet. Maar leg uit, hoe draait de huurder hiervoor op? Door de huur een klein beetje te verhogen? Dan begrijp je de risico’s van een mega-XL-krediet misschien niet helemaal – die zijn groot. Een huurder kan iedere maand de huur opzeggen.
washuurdertot2016,
Hoe zal de huurder moeten boeten (bij het afschaffen van de HRA)?
De huurder boet juist bij het in stand houden van de HRA, een kadootje van de huurders aan de kopers.
Vooral aan de meestverdienende kopers vanwege de hogere belastingschijf en dus teruggave (HRA).
Ik betwijfel of het bedrag van de huurtoeslag hoger is dan die van de HRA.
Huurtoeslag wordt afgebouwd, waarom HRA niet afgeschaft?
Hoe kom je daarbij? Als sociale huurwoningen alleen aan de doelgroepen worden aangeboden, hetgeen de bedoeling is, dan zal iemand (de overheid dus) daar aan mee moeten betalen. De volledige huur betalen, stoken en ook nog te eten hebben gaat niet van een uitkering alleen, daar hebben de doelgroepen ook de toeslagen voor nodig.
Wel een mooi woord: ‘de doelgroepen’, met een privilege op sociale huur.
Ik denk dat veel mensen dat inderdaad niet zien. Als je zeg (een kleine) 50.000 onder water komt te staan is het precies hetzelfde als lenen voor een nieuwe auto van 50.000 euro die je op dag 1 in de prak rijdt zonder verzekering. Dat kost je dus bijvoorbeeld 100 maanden 500 euro aflossen voor lucht.
Als de HRA wordt afgebouwd komt er mogelijk meer vraag naar huurwoningen, precies in de categorie waarin ik nu huur. Meer vraag naar toch al schaarse huurwoningen kan leiden tot maximale huurverhogingen.
Anderzijds: als de HRA wordt afgebouwd en de rente flink omhoog gaat en bijgevolg de huizenprijzen flink dalen, halveren of zo, dan wordt verhuren aantrekkelijker. Dan kunnen woningen door vermogende partijen worden opgekocht om te verhuren, en komt er dus meer huur, waardoor de krapte op de huurmarkt afneemt.
De HRA eraf bij een extreem lage rente zoals nu het geval is, ik verwacht daar niks extreems van. Maar als de rente flink omhoog gaat wel.
En vergeet niet: dit is een internationaal dingetje dat wordt gespeeld met geld van over de hele wereld. Geld dat er nu wordt ingepompt en dat ze morgen misschien weer terug willen. In zo’n speelveld kun je beter flexibel blijven en gewoon iedere maand je huur betalen. Gaat het goed, prima. Kan het beter, dan kun je snel een nieuwe positie innemen.
De sociale huurder kun je niet laten boeten, ook al denken mensen behorend tot de doelgroepen misschien van wel. Vrije-sector-huurders, dat zijn er niet zoveel. En de speelruimte om de huur te verhogen is daar doorgaans heel beperkt. Van de kleine groep vrije-sector-huurders heeft slechts een heel klein deel genoeg geld om eventueel een veel hogere huur te betalen.
Nico de Geit,
Huurtoeslag fors lager in de komende jaren :
https://www.ad.nl/binnenland/huurtoeslag-fors-lager-in-de-komende-jaren~add8e410/
was al bekend in 2017, en m.i.v. 2019.
De KAN-bepaling wordt afgeschaft, zie artikel van de Woonbond uit 2018:
https://www.woonbond.nl/nieuws/kamer-stemt-wijzigen-huurtoeslag
Huurbeleid 2020, Aedes d.d. 31 januari 2020:
https://www.aedes.nl/artikelen/klant-en-wonen/huurbeleid/huurprijsbeleid/huurbeleid-in-2020.html
Wet is miv 01-01-2020 aangenomen.
b,
Vanaf 2020 stijgen de huren sociale woningen minder snel ,Aedes 29 januari 2020:
https://www.aedes.nl/artikelen/klant-en-wonen/huurbeleid/huurprijsbeleid/vanaf-2020-stijgen-de-huren-sociale-huurwoningen-minder-snel.html
Max inflatie.
Huishoudens met meer dan vier personen, een AOWer, gehandicapte of chronische zieken zijn uitgezonderd van de huursom-benadering waarbij de huur 5,2-6,6% kon stijgen.
Het valt me op dat ze in veel kranten de doelgroepen van sociale verhuurders ‘huurders’ noemen.
De regels die voor corporaties gaan gelden, zijn niet van toepassing voor alle sociale huurwoningen bij institutionele beleggers zoals o.a. Vesteda.
Ik wist niet dat het zo erg was. Nederland richting derdewereldland, wen er maar aan. En: red jezelf. Zonder vangnet kun je maar beter niet vallen.
Mijn brutomaandlast blijft ieder jaar hetzelfde. Kopen slim? Ik dacht het wel.
washuurdertot2016,
Sowieso raar dat particuliere verhuurders sociale huurwoningen hebben, puur en alleen omdat er een grens is gesteld waaronder alles sociale huur moet zijn.
Ik heb geen jaarlijkse verhoging. Kopen slim? Ik dacht het wel.
Arjan,
Dit is ontstaan uit de tachtiger jaren, toen pensioenfondsen o.a. ABP sociale woningen liet bouwen in opdracht van de overheid.
Veel van deze woningen zitten al dik boven de liberalisatiegrens, maar zodra het een nieuwe huurder is voor het een vrije vestiging woning.
Tijdens de woningcrisis in de jaren tachtig hebben pensioenfondsen o.a. Abp sociale huurwoningen gebouwd met subsidie van de overheid.
Deze woningen hebben nu een huur van minstens 850 euro, maar zodra er een nieuwe huurder de woning betrekt wordt het een huurwoning in de vrije sector.
In het koloniale tijdperk was er systeem met hut-belasting, die de inboorlingen moesten betalen. En om het te kunnen betalen moesten ze werken voor de kolonialist.
De kluizen van Duitse banken puilen uit van cash geld. Het geld was gecreëerd om de economie aan te jagen maar het is goedkoper om het op te slaan. Het geeft nogal een instabiele indruk. Het Corona-virus zou wel eens de aanzet kunnen zijn die de eerste dominosteen laat vallen, Martin North:
https://www.youtube.com/watch?v=C5dBEot7wWk
Hoge huizen/grond-prijzen zijn goed voor:
– Overheid en gemeenten: Belastingen gebaseerd op WOZ
– Banken: Hoe meer schuld hoe meer rente inkomsten (verdienmodel)
– Makelaars en notarissen: Courtage gebaseerd op de verkoopprijs
– Beleggers: Hoe hoger de waarde van de investering hoe meer rendement bij verkoop
– Emigranten/NL Expats: Uit een stijgende of hoge markt stappen is meestal voordelig.
– Erfgenamen: Hoe hoger de prijs des te meer de erfenis is.
Hoge huizen/grond-prijzen zijn slecht voor:
– Iedereen die in Nederland wil gaan wonen of wil blijven wonen.
Welke groep is groter?
2030.
Stijgende en hoge huizen/grond-prijzen zijn ook goed voor:
– Eigenaren die niet meer gaan verhuizen. Ondanks dat er meer belasting betaald moet worden is het psychologische aspect van hoge prijzen (men voelt zich rijk) overheersend. De eventuele schuld is beter gedekt. De Nederlander is hier zeer gevoelig voor.
– Als men goedkoper (kleiner) gaat wonen. De absolute prijsstijging van een goedkoper huis is lager. ( bv. 10% van 400.000 of 10% 200.000 )
Vanwege de grote hypotheekschuld die Nederland heeft is het duidelijk dat de Banken de grote winnaars zijn. Een groep die slecht af is (iedereen die in Nederland woont en wil blijven wonen), is soms ook erfgenaam van een huis. Toch zal de erfenis uit de nagelaten woning het verlies op de eigen woning niet gaan compenseren en is de Overheid de winnaar (erfbelasting).
Dit gaat allemaal duidelijk en concreet worden in 2030.
De schuld gedreven economie van de BB moet overeind gehouden worden door het piramidespel van de Nederlandse huizenmarkt. De welvaart van de boomer is ontstaan uit deze schuld. Schuld is een claim op de toekomst. Die schuld zal afgelost moeten worden door de nazaten van de boomer. Hoe langer de huizenprijzen stijgen of hoog blijven des te meer generaties betrokken worden in deze ponzifraude.
Maar de boomer denkt: Na mij de zondvloed.
2030
70.000 woningen gedeeld door 17 miljoen mensen = 242. Als er gemiddeld twee mensen in een woning wonen duurt het dus gemiddeld 121 jaar voordat ze aan de beurt zijn voor een nieuwe woning.
OK Boomer.
washuurdertot2016,
Het blijft voor mij een vreemde zaak dat alles beneden 737 (?) gereguleerd moet zijn. Ook in het hele land, terwijl de prijzen per regio sterk verschillen. Hoe wil je nou een grote vrije huursector krijgen (en dat wil het kabinet) als je zo’n hoge grens handhaaft voor geliberaliseerde woningen?
De hypotheekschuld in verhouding tot het bbp is al jaren dalende.
Dat is niet helemaal correct, want die 70.000 woningen worden vooral bijgebouwd, niet vervangen. De oude troep blijft gewoon staan. Het duurt dus nog langer dan 121 jaar als ze zo doorgaan. En in 2050 moet alles van het gas af….
De hypotheekschuld en het bbp zijn beiden stijgende. Het bbp stijgt iets meer. Het bbp kan snel gaan dalen de hypotheekschuld niet.
OK Boomer
Arjan,
Tot welke groep behoor jij?
Het maakt natuurlijk niet uit tot welke groep iemand behoort. Het gaat puur om de te hoge prijzen. Je kan er allerlei (rare) gedachtegangen over hebben, maar de huizenprijzen zijn gewoon veel te hoog.
Ze zijn zelfs zo hoog dat leraren geen huisje meer kunnen lenen in de Randstad. (kopen kunnen ze natuurlijk al helemaal niet want dan moeten ze decennia sparen)
Ik snap Arjan echt niet. Ik kan me niet voorstellen dat hij uitblonk in wiskunde of andere exacte vakken. Het gaat hier namelijk puur om abstract goed kunnen nadenken en daarom dus de volstrekt idiote bubble te kunnen zien.
en ja ik drink te veel, maar ik meen het wel.
OK Boomer. Mijn hypotheekschuld daalt iedere maand net zoals dat van miljoenen andere Nederlanders. OK Boomer.
Arjan,
Kopen slim? Niet altijd. Stel dat de huur met 30 euro omhoog gaat, moet iemand die een huis bezit van circa 200k 1% aan onderhoudskosten per jaar reserveren.: dat is 166,6 euro per maand.
Heb je een oude woning, achterstallig onderhoud dan is het kostenplaatje hoger. Dus Arjan, je bent selectief in je uitspraken mbt huizenbezit tov een huurhuis.
b,
Correctie: huur met 30 euro per maand omhoog.
Ik heb al vaak genoeg gezegd dat ik geen baat heb bij stijgende huizenprijzen. In die zin moet ik je gelijk geven boomer.
Waarom leest/onthoudt niemand hier ooit eens iets? OK Boomer.
b,
Komen met een stokoude slecht onderhouden woning is evengoed selectief. Ik heb het over een normale situatie zoals die van mij en vele anderen.
En nogmaals: daar betaal je ook een lagere aanschafprijs voor.
Jij hebt je hypotheek 30 jaar vastgezet?
Het ponzi schema heeft meer schuld nodig. Vandaar de volgende grafiek.
https://images.app.goo.gl/rVG83FKyqvVvkzT58
2030.
OK Boomer.
Voor de liefhebber 🙂
https://twitter.com/freezerohedge
ps,
🙂 No problem http://www.bushywood.com/council_images/NHS_cartoon_graham_syringe_help_patricia_hewitt.jpg
Oei, oei
SSE Composite Index
SHA: 000001
2.737,92 −238,60 (8,02%)
AEx .. + 0.27 ..
klaar.. op naar de volgende griep..
Nederlanders vertrekken uit ’te vol land’
Van Nederlanders die emigreren, of dat van plan zijn, doet een toenemend aantal dat omdat ze hun land te vol vinden. Van inwoners die naar het buitenland (gaan) vertrekken, neemt meer dan een derde uit ruimtegebrek die stap.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/579455095/nederlanders-vertrekken-uit-te-vol-land
De problemen in kwetsbare wijken in Nederland nemen toe. Mensen voelen zich onveiliger en de overlast wordt groter.
Volgens de studie blijft de instroom van mensen met een laag inkomen in wijken met corporatiewoningen groeien. Daar komt bij dat huurders met een hoger inkomen steeds vaker de wijken verlaten.
De corporaties roepen de overheid onder meer op de markttoets af te schaffen, zodat woningbouwverenigingen ook huizen met een middenhuur kunnen bouwen in wijken waar nu te veel sociale huurwoningen staan.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/774108263/problemen-in-kwetsbare-wijken-nemen-toe
Amsterdam: 10.000 huizen voor De Middengroep
https://www.geenstijl.nl/5151747/amsterdam-10-000-huizen-voor-de-middengroep/
Getto’s keren terug in Nederland
“De leefbaarheid in de kwetsbaarste wijken van het land neemt steeds verder af. De bewoners merken dat vooral aan meer overlast en aan groeiende onveiligheid.”
https://www.geenstijl.nl/5151748/getto-s-keren-terug-in-nederland/
Zeker niet. Ik ben binnen nu en een paar jaar weer vertrokken.
Beetje zwakke reactie. Hoe verklaar je dat starters steeds moeilijker aan een woning kunnen komen? Is dat omdat ze zich helemaal scheel lenen?
Woningcorporaties slaan alarm: ‘Kwetsbare wijken gaan hard achteruit’
De leefbaarheid in buurten met veel corporatiewoningen gaat harder achteruit dan verwacht, blijkt uit onderzoek van woningcorporaties. Woningcorporaties roepen op tot een verbeterde wijkaanpak.
Uit het onderzoek blijkt dat buurten die al zwak waren, de laatste jaren nog zwakker zijn geworden. “Het is nog erger geworden omdat meer kwetsbare mensen uit de maatschappelijke opvang een zelfstandige woning zoeken en mensen die iets meer verdienen zo snel mogelijk uit armere buurten vertrekken.”
Steeds meer mensen met uiteenlopende sociale problemen wonen samen in dezelfde wijk. Dit zijn bewoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, mensen met een licht verstandelijke beperking en met psychiatrische problemen.
Gemengde wijken zijn sterke buurten, maar omdat de mensen die een beetje meer geld gaan verdienen, meteen vertrekken, blijven de kwetsbare groepen over.”
Maar wat is de oplossing voor deze problemen? “De handen ineenslaan”, zegt Van Buren stellig. “De gemeenten moeten het voortouw nemen. Pleisters plakken heeft geen zin meer. Er moet een integrale aanpak komen. Zoals investeren in onderwijs en werk en middeninkomens moeten niet de buurt uitgejaagd worden.”
Ook willen ze samen met de gemeenten meer sturen op spreiding van kwetsbare mensen in verschillende buurten.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5007236/achterstandwijken-terug-nederland-woningcorporaties-slaan-alarm
Werk – dan krijg je Marokkaanse NS-treincontroleurs, die met zijn vieren in burgerkleding meisjes controleren. Dat valt niet altijd even goed.
Spreiden – dan is straks heel Nederland de klos.
——
‘Gettowijken in Nederland? Dat slaat nergens op’
16 jaar geleden vroeg het Sociaal en Cultureel Planbureau aan Nederlanders voorspellingen te doen voor het jaar 2020. In 2004 voorspelden veel Nederlanders dat er gettowijken zouden zijn. Die voorspelling is niet uitgekomen. “Voor 0 procent”, zegt sociaal geograaf Gideon Bolt zelfs. “Een getto is een gebied waar één groep domineert, dat hebben wij niet in Nederland. De gekleurde wijken die wij hebben zijn heel erg divers. En dat zijn geen no-goareas geworden waar mensen bang voor zijn.”
In totaal staat 1,2 procent van de huizen leeg. Dat klinkt vreemd, zeker gezien de enorme woningnood. Maar volgens Peter Boelhouwer, hoogleraar huizenmarkt aan de TU Delft, is leegstand niet per se erg: “Een deel van de leegstand is gezond voor de woningmarkt”.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5005741/leegstand-90000-huizen-woningnood-cbs-cijfers
Geld opslaan op pallets in uitpuilende geldpakhuizen is lastig. Waarom niet meteen briefjes van 1.000.000 euro?
https://i1.wp.com/www.medemblikactueel.nl/wp-content/uploads/2018/09/miljoen-euro.png
Dat doet me toch een beetje aan Zimbabwe denken.
Over zwakke reactie gesproken.
OK Boomer.
Ga eens in op mijn vraag. Over zwakke reacties gesproken.
OK Boomer.
En inmiddels wordt dat geld opgeslagen in uitpuilende geldpakhuizen. Blijkbaar is de markt verzadigd en zijn er geen, of onvoldoende kredietwaardige muppets meer te vinden. Iedereen die kon en wilde lenen zit ook tot zijn nek in de schuld.
Twaalf jaar geleden woonde ik in een kansenwijk. Ik ging ‘s avonds boodschappen doen op mijn fiets. Op het fietspad kwam ik drie kans-mannen tegen waarbij ik een heel onprettig gevoel kreeg – het ging maar net goed. Daarna ging ik niet meer met de fiets boodschappen doen maar met de auto. Dat is één van de redenen dat ik ben verhuisd, ik wil me veilig voelen in de wijk waar ik woon.
Nu blijkt dat dat soort kans-mannen voor de politie werkt. Dat maakt het nog veel erger. Ik hou maar een beetje afstand van kansrijk Nederland, het is niet mijn ding en het moet ook niet mijn probleem worden.
‘Afgelopen vrijdagavond heeft zich in mijn naaste omgeving een vervelend incident voorgedaan. Twee jonge vrouwen die goede bekenden van mij zijn, vertelden me dat zij in de trein hoogst onaangenaam zijn bejegend door een groep mannen. Dit waren controleurs, maar dat was voor de vrouwen onduidelijk. De wijze waarop zij werden aangesproken was voor de vrouwen zeer intimiderend.’
https://www.geenstijl.nl/5151760/baudet-over-treintweet-te-snel-en-te-stevig/
Amber ontvluchtte Rotterdamse probleemwijk: ‘Met gierende banden weg’
Afval dumpen op straat, scheldpartijen en drugshandel voor de deur, voor Amber was het dagelijkse kost in de Sikkelstraat in Rotterdam. Uit nieuw onderzoek van woningbouwcorporaties blijkt dat wijken als die van Amber steeds sneller achteruitgaan.
Filmpje: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/video/5008931/amber-ontvluchtte-rotterdamse-probleemwijk-met-gierende-banden-weg
Fear fueled by speculation & doomsday scenarios over coronavirus spread poses greater threat to global economy than the epidemic
https://www.rt.com/op-ed/479749-coronavirus-economic-crisis-economy/
Lang verhaal kort: Corona-gedoe zet economische neergang in gang en kan mogelijk ook anderen dominostenen om tikken.
Waarom 90.000 leegstaande huizen de woningnood niet gaan oplossen
De afgelopen jaren stonden elke dag zo’n 90.000 huizen leeg. Dat klinkt veel, maar het gaat om ‘slechts’ 1 procent van de totale voorraad.
https://www.ad.nl/wonen/waarom-90-000-leegstaande-huizen-de-woningnood-niet-gaan-oplossen~af98e40c/
Verwijdering Britse vlag uit het EU-gebouw:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=_GkWKsFN_SE&feature=emb_title
Rule, Britannia! Britannia, rule the waves;
Britons never shall be slaves.
En nu de rest nog… Maar ik vraag me wel af hoe dat met die pakhuizen vol euro’s moet.
Mopperende muppets ( gepikt van Geit 🙂 ) hoarden cash
Duitse banken overvol met cash: deposito’s worden leeg getrokken
https://biflatie.nl/duitse-banken-overvol-met-cash-depositos-worden-leeg-getrokken/
Het wordt rustig op zee …….. het corona effect 😉
https://www.hellenicshippingnews.com/worldwidetraffic/
Steeds meer jongeren tot 25 jaar kopen een huis, met name in Friesland, Noord-Holland en Limburg. Opmerkelijk, want de huizenprijzen zijn de afgelopen jaren steeds hoger geworden.
Een gemiddelde koopwoning kost inmiddels zo’n 326.000 euro. De leeftijdsgroep onder de 25 koopt een huis van gemiddeld 195.022 euro
https://www.rtlnieuws.nl/economie/personal-finance/artikel/5008596/huizen-koper-jong-huizenprijs-hoger-koopwoning-huurwoning
Corona Hysterie.
Op een bevolking van een miljard mensen gaan iedere dag 40.000 mensen dood. Ongeveer tien daarvan sterven dus aan ‘het nieuwe corona-virus’. In de praktijk is vaak helemaal niet duidelijk waar mensen precies dood aan gaan en wat de exacte oorzaak was. De media geeft een heel ander beeld.
Chinezen eten al heel lang alles wat leeft, inclusief vleermuizen, enz. enz., en daar zitten corona-virussen in. Dat het om iets nieuws gaat, daar geloof ik helemaal geen zak van. We hebben te maken met hysterie.
Facebook gaat berichten censureren die de corona-hysterie niet steunen. Andere sociale media zullen wel volgen. Binnenkort dus de Corono-ontkenners, dat zal wel strafbaar zijn, want je brengt mensenlevens in gevaar, beledigt de nabestaanden, je bent geen arts, enz.
Tijd om afscheid te nemen van deze site…teveel “Your comment is awaiting moderation. This is a preview, your comment will be visible after it has been approved.”
Blijkbaar mag het Tegenlicht hier niet gegeven worden en reacties die in de censuur vallen is niet Bunk zijn ding
Groetjes en take care
Woningnood
Joren (31) wacht al acht jaar op woning: ‘Ik word boos als ik lege woningen zie’
Joren loopt er elke dag voorbij: leegstaande panden om de hoek van het huis van zijn ouders. En dat terwijl hij al acht jaar in de wachtrij staat om een woning te vinden. Het gebeurt vaker: door heel Nederland staan er in totaal 90.000 woningen leeg.
Filmpje: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/video/5010366/joren-31-wacht-al-acht-jaar-op-woning-ik-word-boos-als-ik-lege-woningen
maff, 🙂
…better save than sorry…
https://twitter.com/newworlddd555/status/1224462346929819649
In 2030 dreigt in Parkstad een overschot van 7500 particuliere woningen, leren doorberekeningen op basis van de bevolkingsopbouw.
Woningcorporaties hebben daarom in prestatieafspraken met Stadsregio Parkstad, de gemeentes en huurdersorganisaties toegezegd dit soort woningen de komende jaren structureel te gaan aankopen. In de prestatieafspraken wordt verder ingezet op nieuwbouw van kwalitatief goede huurwoningen, de aanpak van ‘slecht’ particulier woningbezit en andere investeringen in leefbaarheid. Volgens Tim Weijers, portefeuillehouder Wonen Stadsregio Parkstad, is ingrijpen geboden. „Als je niks doet, loop je op termijn tegen problemen aan. Er is helaas een mismatch tussen vraag en aanbod.”
Zo’n overschot aan koopwoningen kan leiden tot een keten van problemen. Om te beginnen raken mensen hun woningen moeilijker kwijt. Onverkoopbare en onderkomen huizen van particulieren kunnen bij langdurige leegstand in verval raken.
Ze hebben het erover Bernie Madoff vrij te laten. Is zijn kennis nodig om het piramidespel nog even overeind te houden?
Nieuw dieptepunt: €800 per maand voor kamer van 4 m2
In de Amsterdamse wijk de Pijp is wel een hele treurige kamer te huur. Voor €800 per maand kan de ’gelukkige’ een kamer van 4 vierkante meter huren. Dat is dan wel weer, heel schappelijk, inclusief gas, water en licht. De borg bedraagt ook nog eens €800.
https://www.telegraaf.nl/financieel/1421458704/nieuw-dieptepunt-800-per-maand-voor-kamer-van-4-m2
Als huizenprijzen omhoog gaan is dat altijd een ‘hoogtepunt’, gaan de huren omhoog dan is dat een ‘dieptepunt’.
4m2, daar past net een hoogslaper in met bureau eronder.
Wel irritant dat je er overdag niet mag zijn, misschien mag je die uren in mindering brengen op de huur? Het wordt verhuurd voor zes maanden maximaal, ook een minnetje.
RTL Z Huizenindex: ‘Markt muurvast en het einde is nog niet in zicht’
Hoe staat de huizenmarkt ervoor?
06 februari 2020
Filmpje: https://www.rtlnieuws.nl/economie/video/5012646/rtlz-huizenindex
‘Nul op de meter’, dat geldt misschien voor oude meters, maar die zijn er straks niet meer. Net als de salderingregeling.
Natuurlijk, die warmtepomp, die slurpt energie. Maar dat maakt niet uit, want: zonnepanelen. Het idee is momenteel ‘nul op de meter’, dat je de energie die je opwekt met je zonnepanelen in de zomer mag aftrekken van de energie die je verbruikt in de winter. En dat terwijl de salderingregeling op termijn wordt opgeheven.
Hoezo ‘klaar voor de toekomst’?
De zonnepanelen renderen niet want stroom in de zomer is nauwelijks iets waard. De warmtepomp verbruikt gigantisch veel elektriciteit en is dus peperduur als de salderingsregeling wordt afgeschaft.
жжжжжжжжжжжжжж
Overal prijsstijgingen, maar niet hier in de straat. Verder natuurlijk vergeten te corrigeren voor inflatie, en alleen de periode laten zien die lekker is gestegen.
жжжжжжжжжжжж
Ook nog: in bijvoorbeeld Canada en Australië speelt precies hetzelfde. Hoe zou dat nou toch komen?!
Grappige is natuurlijk dat zo’n vijftig procent van de bevolking golven niet zien. Die zien het hier en nu en die handelen er op. Die kopen dus voor een ton een paar vierkante meter voor hun dochter/zoon die communicatie wetenschappen studeert of iets anders low iq niks.
Het gaat natuurlijk fout. daar moet je op rekenen. Doe iets nuttigs. Maak zo min mogelijk schulden en dus al zeker niet voor een te dure hut.
‘En wat dacht je van het risico van negatieve elektriciteitsprijzen? Gegarandeerd dat deze zich in Nederland ook voor gaan doen. En reken maar dat energiebedrijven dit door gaan rekenen want kijk maar eens wat de banken op dit moment doen met de rente en het gros van de grote energiebedrijven kun je een op een vergelijken met banken. Wanneer zijn de energieprijzen nu al negatief? Wanneer het een beetje waait en… Inderdaad: wanneer het lekker zonnig is. Daar ga je dan met je extra panelen die opeens bijvoeden tegen een negatieve prijs: je moet dan betalen voor de aan het net teruggeleverde electriciteit.
Kortom: het NoM-concept (NoM = nul op de meter) is financieel gezien op dit moment zo goed als volledig gebaseerd op het huidige salderingsregime en in heel veel gevallen gebaseerd op ‘resultaten uit het verleden’.
https://vastgoedjournaal.nl/news/28198/nul-op-de-meter-is-zeker-geen-nul-op-de-rekening
Een warmtepomp die warmte of koude uit de grond haalt, dat werkt wel. Maar warmte uit de buitenlucht halen als het buiten vriest? En hoeveel elektriciteit verbruikt zo’n warmtepomp dan? Kortom: ik vraag me af of je niet gewoon beter elektrisch kunt verwarmen.
Anja schreef:3 februari 2020 om 22:09
De problemen met onze nieuwe warmtepomp, sinds september:
Meerdere keren per dag erg veel lawaai (trillen, loeien, dreunen) in de hybride ketel, in de buitenunit en in de leidingen die over de zolder lopen.
Er wordt dan ook steeds gas bijgestookt.
Na een aantal uren valt alles stil. Dit duurt 2 à 3 uur maar ook wel eens 4 uur. De thermostaat blijft wel aangeven dat het rond de 20 graden is maar intussen koelt het hele huis af tot onder de 19 graden.
Installateur en fabriek weten geen oplossing.
Wat is in zo’n situatie gebruikelijk?
Wij zijn nu zo ver dat we zeggen: alles eruit en een nieuwe installatie erin.
https://www.installatie.nl/nieuws/warmtepomp-klachten-onopgelost/
En Anja heeft het nog niet over het elektriciteitsverbruik van haar warmteketel.
De zonnepanelen, warmtepompen, nul op de meter, de salderingsregeling en energieprijzen, maar ook isolatie en gezondheidseffecten, daar gaan we nog meer van horen.
Voor- en nadelen erfpacht:
https://www.djbnotarissen.nl/de-voor–en-nadelen-van-erfpacht..html
Wanneer je je huis niet verkoopt voor de gewenste prijs dan splits je de woning en de grond(wordt erfpacht).
De k.k. prijs ‘halveert’ maar toch moet je (nieuwe koper van het huis) 5-6% van de grondwaarde per jaar betalen voor de erfpachtcanon (bovenop de hypotheek).
Bijv de WOZ-waarde van 01-01-2018 is 270k, je kocht het een jaar geleden voor 350k (k.k.) , nu wil je het verkopen en vraagt 400k (k.k), maar verkoop lukt maar niet.
Je ‘splitst’ het geheel en vraagt nu 210k (k.k.) voor het huis alleen.
Grond kan je erbij kopen voor 200k (k.k.) of via een erfpachtconstructie.
Lokatie buiten de randstad, krimpgebied.
Wat een verschil in WOZ-waarde tov de gevraagde prijs, bijna 100k.
En 5-6% van bijna 200k is toch 10-12k per jaar erfpacht.
Wat zou een hypotheek van 210K (k.k.) zijn per maand?
Komende ernergietransitie-kosten bij dit huis, waarbij ‘de originele elementen volop aanwezig zijn'(?
Is de koop van dit huis een slimme zet?
b,
Het linkje opnieuw:
https://www.djbnotarissen.nl/de-voor–en-nadelen-van-erfpacht..html
Linkje doet het niet, dan de tekst maar proberen te kopieeren :
‘De voor- en nadelen van erfpacht.
Als u een ‘huis’ koopt, moet u zich goed realiseren met welke vorm van eigendom u te maken krijgt. Wordt u eigenaar van de grond en het ‘huis’? Of alleen van het ‘huis’ en niet van de grond? Of van een appartementsrecht met een aandeel in de onderliggende grond? Of juist hier ook alleen van het appartementsrecht en niet van de grond? Elke vorm heeft consequenties voor de prijs die u betaalt. Hoe gaat het in z’n werk?
De markt voor koop’huizen’ is grofweg verdeeld in drie varianten van eigendom.
1. Grond en ‘huis’ in eigendom.
Grondgebonden ‘huizen’ heet dat in het jargon. Dit houdt in dat u eigenaar wordt van een stukje Nederland in de vorm van een kadastraal perceel. In de wet is geregeld dat de eigenaar van de grond automatisch eigenaar wordt van de op die grond aanwezige bouwwerken (de juridische term hiervoor is “natrekking”). U wordt dus eigenaar van de grond en het ‘huis’.
2. Wel het ‘huis’ maar niet de grond.
Een andere vorm is erfpacht. Als u een ‘huis’ op erfpachtgrond koopt wordt u geen eigenaar van de grond, maar erfpachter. In de meeste gevallen is de grond door de gemeente in erfpacht uitgegeven. In plaats van een eenmalige koopsom geeft erfpacht voor de gemeente een doorlopende bron van inkomsten. De erfpachter moet namelijk een jaarlijks bedrag aan de gemeente betalen, de erfpachtcanon. De erfpachtcanon bestaat meestal uit een percentage van de waarde van de grond. In tegenstelling tot huur is erfpachtcanon onder de huidige belastingwet fiscaal aftrekbaar.
Aan een erfpachtconstructie kunnen in de praktijk allerlei haken en ogen zitten waar u mogelijk niet op bedacht bent. De erfpachtvoorwaarden bestaan meestal uit 10 tot 15 pagina’s juridische tekst waar voor een niet-jurist geen touw aan vast te knopen is. Hoe lang loopt de erfpacht? Dertig jaar? Honderd jaar? Onbepaalde tijd? Wanneer mag de grondeigenaar de canon verhogen? Elk jaar? Of bij afloop van het contract? Als erfpacht afloopt kan deze bijna altijd wel verlengd worden. Veel gemeenten grijpen die kans aan om de canon drastisch te verhogen. In de gemeente Den Haag bijvoorbeeld liepen in de jaren negentig de meeste honderdjarige erfpachtcontracten af. De erfpachters kregen toen de keuze uit het gaan betalen van een nieuwe canon die in veel gevallen tot 200 maal de oude canon bedroeg. Ook kon worden gekozen uit het eeuwigdurend afkopen van de canon waarbij de erfpachter de taxatiewaarde van de grond aan de gemeente kon betalen. De soort erfpacht is in sterke mate bepalend voor de waarde van een huis. Een ‘huis’ op erfpachtgrond met een looptijd van 30 jaar zal in de laatste jaren van de looptijd lastig te verkopen zijn. U wilt weten waar u aan toe bent, hoe hoog de nieuwe canon wordt, wat de nieuwe looptijd wordt.
3. Appartementsrecht
Ook bij het kopen van een appartement kunt u te maken krijgen met erfpacht. Nu de huizenmarkt al geruime tijd niet meer zo soepel loopt hebben de projectontwikkelaars erfpacht ontdekt als middel om een appartement tegen een lagere prijs in de markt te zetten.
Dit werkt als volgt: stel, de normale prijs van een nieuwbouwappartement is € 250.000,– vrij op naam. Door te kiezen voor erfpacht blijft het bij het appartement behorende aandeel in de grond eigendom van de ontwikkelaar en hoeft u hier dus ook geen koopsom voor te betalen. De prijs van het ‘huis’ kan dan zakken tot bijvoorbeeld € 190.000,– waardoor deze voor een grotere groep kopers bereikbaar wordt. Wel gaat de koper na de koop een maandelijkse canon betalen die meestal 5 a 6 % van de grondwaarde bedraagt, in dit voorbeeld dus circa € 250,– per maand. Doordat de canon fiscaal aftrekbaar is zal het netto bedrag op circa € 160,– uitkomen. Een bijkomend voordeel is dat het te betalen bedrag van de canon niet meetelt voor de berekening van de Nationale Hypotheekgarantie waarvoor u dus sneller in aanmerking kunt komen.’
Ik heb de tekst een beetje aangepast door een woord (begint met een w…..) te vervangen door ‘huis’ anders komt mijn post niet door de filter.
De erfpacht die je betaalt is fiscaal aftrekbaar, betaalde huur is niet fiscaal aftrekbaar.
Of het slim is om je geld te beleggen door een woning te kopen, maar niet de grond, en waarbij je dan ook nog 150 tot 250 euro per maand verplicht moet betalen aan de VVE?
Of het een slimme belegging was kun je pas na afloop zeggen. Als mensen willen downsizen, bijvoorbeeld vanwege stijgende rente, zou er best wel eens veel vraag kunnen komen naar ‘goedkoop wonen’.
Woning?
Wanneer komt dat omslagpunt nou eens een keertje? Peter Schiff had het er gisteren nog over, ook hij weet het niet. Voorlopig is het ‘kicking the can down the road’, en ze weten dat hoe langer ze een crisis uitstellen hoe erger het wordt.
Het is begonnen met Alan Greenspan, problemen oplossen met geleend geld. Dat was in de jaren ’80. In 1996 sloeg het systeem op hol, the sky was the limit – ongelimiteerd geld creëren. De crisis diende zich aan in 2008 maar werd uitgesteld door de rente te verlagen.
En daar zijn we nu, levend op een enorme bom. En we vragen ons af: wanneer gaat het ploffen? Veel mensen snappen er helemaal niks van dat ze op een bom leven, dat morgen opeens alles heel anders kan zijn, dat de situatie waarin we zitten heel fragiel is. Vooral mensen met enorme leningen en mensen met veel bezit kunnen hard geraakt worden.
De Herengrachtindex laat weliswaar dalen zien van 70%, maar dat moet wel gecorrigeerd worden voor inflatie.
Als de huizenprijzen stijgen is eigenaar zijn prettig. Als de huizenprijzen niet stijgen maar de inflatie bijhouden, dan is het ook nog te doen. Maar als de prijzen dalen of de inflatie niet bijhouden dan is eigenaar zijn minder fijn.
Daar komt straks bij: fiscalisering van de eigen woning en de AOW. Heb je een eigen betaalde woning, dan mag je die nog een keer betalen.
Stel: de crisis komt. Beurzen klappen misschien snel in elkaar maar de huizenmarkt gaat vrijwel zeker op slot. Stress voor de muppets met mega-leningen. Ik verwacht eigenlijk geen koopjes in de markt omdat de muppets hoe dan ook in hun woning moeten blijven. De enkele woning die vrijkomt gaat niet weg voor weinig, daar zorgen de banken wel voor.
De prijzen zouden eigenlijk moeten dalen maar dat gebeurt dan niet, dat wordt doorgeschoven naar later. En wanneer ‘later ‘precies komt weet niemand. Wie wil er nou eigenaar zijn van iets dat ‘later’ in waarde gaat dalen? De kranten blijven natuurlijk schreeuwen over prijsstijgingen en hoe slim het is om nu in te stappen.
Zie zeepbelgrafiek.
Een woning verkopen zonder toestemming van de bank / verstrekker van de hypotheeklening kan niet. Dus gaat de boel op slot, en dat kan heel veel jaren gaan duren. In tussentijd moet je wel wonen, en hoe ja dat precies doet blijft een lastig puzzeltje.
Wat stoot per saldo minder co2 uit, een nieuwe Fiat Panda diesel of een Tesla? De overheid subsidieert de Tesla terwijl die panda per saldo (alles bij elkaar opgeteld, inclusief productie en opwekken elektriciteit, transport, enz.) schoner is.
Wat stoot per saldo minder co2 uit, een nieuwe, niet al te grote goed geïsoleerde woning met een zuinig cv-keteltje of een te grote slecht geïsoleerde woning met een warmtepomp en zonnepanelen?
De overheid kiest voor de Tesla en de warmtepomp met zonnepanelen. De Fiat Panda diesel wordt zwaar belast, de Tesla wordt gesubsidieerd. We leven nu eenmaal in een wereld vol krankzinnigheid, dat gaat ook niet veranderen.
Blijkbaar hebben bepaalde personen het idee dat die Tesla op zonnepanelen en windmolens rijdt, en dat dat allemaal gratis is. En niet op kolencentrales omdat de zon niet altijd schijnt en de wind niet altijd waait.
Je kunt de elektriciteit die nodig is voor je warmtepomp niet opwekken met je zonnepanelen, want de zon schijnt niet als je verwarming nodig hebt. Dat schijnt er maar niet in te gaan bij nogal wat mensen.
Terug naar de zeepbel, lekker lenen voor warmtepompen en zonnepanelen.
Alles wat met grond en onroerende goederen te maken heeft wordt In Nederland bijgehouden door het kadaster.
https://www.kadaster.nl/over-ons/het-kadaster/geschiedenis
Als men bij de koop van een huis ook eigenaar wordt van de grond, koopt men eigenlijk alleen de grond. Alle onroerende zaken op het stuk grond wisselen van eigendom tenzij in de acte van levering afwijkende afspraken staan.
In Duitsland heet het kadaster daarom ook “ Grundbuch “. Veel duidelijker.
Erfpacht is ook een “ financial weapon of mass distruction “. Bedacht door een rijke elite / overheid die daar beter van worden.
De Nederlandse woningmarkt is ontzettend ziek maar wordt gestut door:
– Gecreëerde schaarste (overheidsbeleid)
– Lage rente op de hypotheekmarkt
– Ruime leenbeleid van banken en overheid (tot 100% financieren)
– De euro
– Slappe Nederlandse mentaliteit
De bel zal barsten maar het kan zo maar duren tot 2030.
Wanneer stopt de muziek? Op de Titanic speelden ze gewoon door. En als het een beetje meezit verandert er voor mij niet veel bij een totale ineenstorting.
https://steamcdn-a.akamaihd.net/steamcommunity/public/images/clans/25920479/e2798d583a62d1a3213f0722568b852b835c36f7.jpg
Voor je het weet hoor je daar bij, of word je door anderen zo gezien: succesvol, rijk, zelfs gelukkig en altijd blij.
Ik zie vooral een graaiende overheid, die alles af wil pakken wat je opbouwt. De kasteelheren zijn allemaal uitgestorven, kastelen raakten lang geleden al in verval.
Ho, ho, ho,
Grond? Alleen de grond aan de oppervlakte, niet tot aan het middelpunt van de aarde. Niet het grondwater, niet de bodemrijkdommen. En ook maar een klein beetje lucht boven je grond-oppervlak.
Vliegtuigen mogen zonder jouw toestemming over jouw grond vliegen en als het de overheid zo uitkomt wordt er gewoon een tunnel voor de metro onder jouw grond geboord.
Sven Hulleman in gesprek met een GroenLinks mevrouw, ook over woonproblematiek – ‘Een oorlog reeds verloren’ (Titel is zeer toepasselijk): https://www.youtube.com/watch?v=tcOof9qFias
Ja.
Als je dat woord gebruikt dan blokkeert de filter je post.
Stel: een nieuwbouwwoning doet nu 400K. Wat doet die woning in 2030, 2040?
Dat is maar één kant van het verhaal, want de woning wordt in de toekomst vrijwel zeker gefiscaliseerd, in het kader van ‘eerlijke vermogens-deling’ en zo.
Voor de overheid is het belangrijk dat die woning zo duur mogelijk blijft, dat er zoveel mogelijk ‘overwaarde’ in zit. De bewoner wordt immers aangeslagen over die overwaarde, nu al voor de sterfbelasting, straks ook voor box 3.
Voor de banken is het belangrijk dat de woningen zo duur mogelijk zijn, want als de woningwaarde verdampt verdampt hun onderpand. En er wordt natuurlijk meer verdiend aan dure woningen dan aan goedkope woningen.
Waar, hoe en wanneer crasht het systeem?
In Noord-Europa is het momenteel nog compleet onmogelijk om zonne-energie rendabel te krijgen.
Heerlijke discussie eronder op Geen Stijl: https://www.geenstijl.nl/5145681/zonnepanelen-niet-rendabel-in-noord-europa/
Misschien moet je autist zijn om te begrijpen dat het niet rendeert. De meeste mensen zijn nu eenmaal emotie-gedreven.
Woning – zonder vraagteken. Bij mij komt hij erdoor.
Al die berekeningen zullen allemaal meer of minder kloppen. Uiteindelijk heb ik panelen genomen om het gevoel te hebben het milieu iets te ontlasten. Niet om goedkoper uit te zijn of een investering terug te verdienen..
FarAwayFarer | 09-01-19 | 09:29 | 2
Ha, ha. Ja, de meeste mensen doen het voor het milieu. Ik voel mij ook al een stuk beter na het plaatsen van zonnepanelen.
kortebroek | 09-01-19 | 10:32
@FarAwayFarer | 09-01-19 | 09:29 Het milieu iets ontlasten? Weet jij hoe je panelen gemaakt zijn? Weet jij waar ze vandaan zijn gekomen, en hoe ze in Nederland zijn beland? Weet jij wat er mee gebeurd als ze ‘op’ zijn?
Goldfinger | 09-01-19 | 10:37
https://www.geenstijl.nl/5145681/zonnepanelen-niet-rendabel-in-noord-europa/
Deze discussie gaat dus feitelijk over alle nieuwe woningen met verplicht ‘nul op de meter’. Zonnepanelen en warmtepompen. En een Tesla voor de deur. Goed bezig.
Die warmtepomp is dus echt een omgekeerde koelkast, of omgekeerde airco. En dan ook nog voor 20, 30K, of meer, geleend tegen lage rente.
Het hele huis ombouwen, vloerverwarming erin omdat oude radiatoren niet geschikt zijn. En rendeert het? Ik geloof niet dat een omgekeerde koelkast rendeert. En als er al een klein voordeeltje is, is dat de mega-investering waard? Daar komen ze over een aantal jaren vast wel achter.
Als je ‘warmte wint’ met een paar oude koelkasten verklaren ze je voor gek. Betaal je heel veel geld voor een installatie, ‘dan moet het wel werken’, want mensen zijn nu eenmaal emotie-bepaald. We gaan er meer over horen.
Warmtepompen en zonnepanelen zijn verplicht bij nieuwe woningen. ‘Nul op de meter’.
Het systeem overeind houden, wat nu gebeurd, maakt de schade alleen maar groter. Vanuit Nederland verwacht ik weinig. Nederland wordt geregeerd door bankhoeren die in dienst staan voor een generatie die alleen maar aan zichzelf denkt.
De EU is een mislukking en de euro een drama. Nog 10 jaar aan de zijlijn staan en dan puinruimen.
Europa, haar ECB beleid en the left overs ……
https://www.welingelichtekringen.nl/economie/1506382/zo-erg-is-de-armoede-in-spanje-helft-bevolking-heeft-moeite-om-rond-te-komen.html
‘ Dublin soup kitchen runs out of food half-way through service with record crowds of over 600 people ‘
Psss 🙂 http://lowres.jantoo.com/animal-kingdom-bunny-food_chain-prey-predator-rabbit-76830804_low.jpg
‘Chauffeur Jesús Alcocer (58) zegt dat hij het niet lang meer volhoudt. Tijdens de economische crash moest hij zijn woning noodgedwongen verkopen. Nu deelt hij samen met zijn partner Manoli Navarro, drie dochters en een kleindochter een huurflat. Hij verdient 900 euro per maand. Navarro werkt parttime bij een kinderopvang. Hun huur is gestegen van 816 euro per maand naar 1.400 euro. “Ik kan dat gewoon niet betalen,” aldus Alcocer. “Het enige wat ik kan doen is de oude huur overmaken en hopen dat ze daarmee akkoord gaan. Ik heb altijd netjes betaald, maar ik kan me de prijsstijging gewoon niet permitteren.”
Navarro begint tijdens de bijeenkomst met de VN-gezant te huilen. “Mensen realiseren zich niet wat we doormaken of hoe het voelt om weer op te krabbelen en dan opnieuw onderuit te gaan. Wat is er tegenwoordig aan de hand in Spanje? Het wordt erger en erger. Politici doen er niets aan. Het is zo zwaar, maar ik laat ze niet mijn dochters uit hun huis zetten. Ik ga niet weg.”
https://www.welingelichtekringen.nl/economie/1506382/zo-erg-is-de-armoede-in-spanje-helft-bevolking-heeft-moeite-om-rond-te-komen.html
Dat soort toestanden leidden 100 jaar geleden tot de opkomst van het fascisme en nationaal socialisme.
Het raakt nu zelfs de Kamerleden zelf. Dus dan gaan ze er misschien toch echt wat aan doen.
“Ik heb mijn jongens straks tot hun dertigste bij me op de bank zitten”
https://wnl.tv/2020/02/09/staatssecretaris-mona-keijzer-we-moeten-nu-grenzen-stellen-aan-immigratie/
Straks toch weer verkiezingen? Dan zeggen ze dat soort dingen. Na de verkiezingen hoor je er niks meer over.
Mogelijke ontruiming Groene Heuvels houdt ook politiek in Den Haag bezig
Vakantiepark de Groene Heuvels in Ewijk is momenteel onderwerp van gesprek in Den Haag. Aan Stientje van Veldhoven, minister voor Milieu en Wonen, vroeg ze een reactie op de ‘handen zijnde ontruiming’. Maar ook waarom er nu, ten tijde van woningnood, juist over gegaan moet worden tot ontruiming. ‘Terwijl er al jarenlang niet gehandhaafd is op illegale bewoning.’
https://www.gelderlander.nl/beuningen/mogelijke-ontruiming-groene-heuvels-houdt-ook-politiek-in-den-haag-bezig~a7a1171a/
Nico, licht morgen je zonnen paneel op de straat in stukken, dan is het te hopen dat het in de inboedel mee verzekerd is!Maar de verzekering laat het af weten, want de bevestiging was niet juist!
https://www.zandvoortsecourant.nl/content/images/2018-01/18-01-18-Stormschade%20(CS)%20(4)-1.jpg
https://radio2.be/sites/default/files/styles/1200×630/public/2019-03/zonnepannele%20n.jpg
Daar gaat je (geleende) investering….
https://www.zandvoortsecourant.nl/content/images/2018-01/18-01-18-Stormschade%20(CS)%20(5)-1.jpg
NASA waarschuwt: In West-Europa kan de temperatuur fors gaan dalen door veranderde golfstroom
https://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/1510951/nasa-waarschuwt-in-west-europa-kan-de-temperatuur-fors-gaan-dalen-door-veranderde-golfstroom.html
Alles is cyclisch, economische crisis, virus pandemie en ijstijden ook 😉 https://energyeducation.ca/wiki/images/8/8f/Ice_ages2.gif
Ghost Ship WESTERDAM refused entry country after country, no port to dock
https://www.maritimebulletin.net/2020/02/10/ghost-ship-westerdam-refused-entry-country-after-country-no-port-to-dock/
🙂 als je dak maar niet lekt ……… https://i.pinimg.com/736x/41/0f/e7/410fe71d4f7feafc3c51014d2bbc2d25–funny-goats-pet-pictures.jpg
30-jaars hypotheekrente naar laagterecord
De gemiddelde 30 jaar-vaste hypotheekrente is voor het eerst gezakt onder 2%, meldt Van Bruggen Adviesgroep. Het gemiddelde bedraagt nu 1,99%. Een aantal prijsvechters biedt zelfs 30-jaars rentes tussen 1,85% en 1,89%. Het betreft hierbij rentes op hypotheken met Nationale Hypotheek Garantie. Voor hypotheken zonder NHG bedraagt de gemiddelde 30-jaars rente 2,45%, met 2,15% als de laagste aangeboden rente.
https://www.telegraaf.nl/financieel/958336529/30-jaars-hypotheekrente-naar-laagterecord
maff, 🙂
… https://pbs.twimg.com/media/EP8cQriWkAEyP5D?format=jpg&name=small 😉
‘Nul op de meter’
Als je dat goedkoop zelf wilt doen dan kan dat bijvoorbeeld met een dieselaggregaat, dat moet dan wel op rode diesel lopen.
Het is hier gezekerd met 25A x 240V = 6000 watt, als je meer terug levert knalt de stop eruit. Dus het aggregaat mag maximaal 6 kw zijn in mijn geval.
Ik verbruik ongeveer 1200 kwh per jaar, en als ik dat aggregaat 200 uur laat draaien (1200 / 6 = 200) heb ik ‘nul op de meter’. Goed bezig. Ik betaal nu ca. € 250,– per jaar.
Bovenstaand kan alleen interessant zijn zolang de salderingsregeling geldt. De stroomleverancier koopt de stroom zelf voor 2 tot 5 cent per kwh. Dat mensen terug gaan leveren met dieselaggregaten, dat is niet de bedoeling, maar het kan wel. Het rendeert momenteel, maar straks niet meer.
Mocht je toevallig een aggregaat hebben staan dat op rode diesel loopt, dan kan het interessant zijn om ‘even terug te leveren’.
http://www.nulopdemeter.nl is bezet
Plan: in mijn geval is het rode dieselaggregaat binnen 200 uur klaar met ‘terug leveren’. Daarna kan het verder naar de volgende persoon die ‘nul op de meter wil’. En daarna weer verder.
Het is het handigst om dat aggregaat in een bestelbus te zetten, met daarin ook voldoende rode diesel, genoeg voor het aantal uren dat terug geleverd moet worden. De bus moet in de buurt van de woning geparkeerd kunnen worden, het mag geen overlast veroorzaken, en er moet een stroomkabel naar binnen kunnen.
Ik denk dat het momenteel legaal is en rendeert. Maar het heeft geen toekomst natuurlijk omdat de salderingsregeling wordt afgeschaft. Zeker als je met je bestelbus ‘nul op de meter’ aanbiedt.
Misschien haal je de krant en levert het een interessante discussie op.
In plaats van rode diesel kan de klant ook kiezen voor bio-diesel, maar dat is dan wel duurder.
Steeds meer verzekeren zich voor conflict met fiscus
Steeds meer mensen kiezen voor een rechtsbijstandsverzekering die ook dekking geeft bij een eventueel conflict met de Belastingdienst.
https://www.telegraaf.nl/financieel/1130530818/steeds-meer-verzekeren-zich-voor-conflict-met-fiscus
Voor ondernemers zijn de kosten van een conflict met de belastingdienst fiscaal aftrekbaar.
‘Passagiers Nederlands cruiseschip de Westerdam mogen toch niet van boord in Thailand ‘ vandaag
Hmmmm …. MS Westerdam krijgt Flying Dutchman verschijnselen, zwervend over de grote zee zonder ergens te mogen aanmeren
https://www.vesselfinder.com/nl/vessels/WESTERDAM-IMO-9226891-MMSI-244128000
Vrouw vermoordt dochtertje (1) op verjaardag en dumpt lichaam in container
Nathalie S. en haar dochter Vanille verbleven in een opvangtehuis.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1460811235/vrouw-vermoordt-dochtertje-1-op-verjaardag-en-dumpt-lichaam-in-container
Makelaars: ‘Amper nog huurhuis onder € 1.000,–‘
https://www.telegraaf.nl/financieel/1874929128/makelaars-amper-nog-huurhuis-onder-1000
Achter betaalmuur
Ook bij Rabobank moeten miljonairs gaan betalen voor hun spaargeld
Vanaf 1 juli dit jaar betalen klanten met meer dan 1 miljoen op hun rekening 0,5 procent rente.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/personal-finance/artikel/5017446/ook-bij-rabobank-moeten-miljonairs-gaan-betalen-voor-hun
Maandalert Woningmarkt | Volledige Jaaranalyse Woningmarkt 2019
https://www.persberichten.com/persbericht/97236/Maandalert-Woningmarkt-Volledige-Jaaranalyse-Woningmarkt-2019
Ps 🙂 https://cdn11.bigcommerce.com/s-jyvxk5hzsq/images/stencil/500×659/products/5082/43067/5509L__72123.1539347667.jpg?c=2
Coronavirus ‘zeer ernstige bedreiging’ voor wereld, dodental naar ruim 1100
https://www.ad.nl/buitenland/coronavirus-zeer-ernstige-bedreiging-voor-wereld-dodental-naar-ruim-1100~a331a365/
De mens met uitsterven bedreigd. Nou ja in de geologische tijdschaal bestaat de mens nog niet eens …… 😉
Rijk moet ingrijpen op de woningmarkt en middeninkomens helpen
https://www.rtlnieuws.nl/economie/opinie/artikel/5018296/woningmarkt-ingrijpen-middeninkomens-rijk-huur-koop
De helft van de huurders verwacht nooit een huis te kunnen kopen
Nederlandse huurders zien zichzelf niet snel een huis kopen. Bijna de helft (48 procent) van de huurders in Nederland denkt zelfs nooit een eigen woning te kunnen aanschaffen.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/personal-finance/artikel/5016761/huurders-huis-kopen-woningmarkt-geld-sparen
Je pensioengeld vastzetten in stenen is niet al te slim. Verder komt de gefiscaliseerde AOW er aan, je mag dan eerst je eigen woning opeten. Eigen woning naar box 3. Het eigen woning bezit wordt afgesloten met sterfbelasting. In tussentijd moet je maar afwachten of de locatie een beetje leefbaar blijft.
Eigen woning? Nein, danke.
Bombrieven ontploffen bij ABN Amro
https://www.gelderlander.nl/binnenland/bombrieven-ontploffen-bij-abn-amro-in-amsterdam-en-postsorteerbedrijf-in-kerkrade~ab733e0a/
Boze (ex) klant?
Wat een frustratie straalt dit commentaar uit.
Jaren geleden de boot gemist en nu maar hopen dat het schip met man en muis vergaat.
Maar een luchtbel in het schip kan redding brengen.
Huizenprijzen naar recordhoogte – zo duur zijn de woningen in jouw gemeente
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5019031/koophuizen-prijs-flat-boerderij-zelfde-geld-delfzijl-bloemendaal
washuurdertot2016,
Welke luchtbel. die in je hersens? Grapje 🙂
Grappig dat iemand dat zegt die zelf het vermogen mist om logisch na te denken.
maff, 🙂
…no worries 😉
https://media2.giphy.com/media/P9KQl0uZOfFwk/source.gif
Rekenfout klimaatplan: vergroening huizen stuk duurder dan voorgespiegeld
De kosten om huizen te vergroenen vallen een stuk hoger uit dan het kabinet heeft ingeschat. Dat komt doordat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de kosten verkeerd heeft berekend.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5020226/rekenfout-klimaat-plan-vergroenen-woningen-doorrekening-planbureau
Nico de Geit,
De doodsteek voor verduurzaamheid.
Wiebes heeft verkeerd gegokt (niet de eerste keer).
Eerst geen gas uit Groningen, omdat dit goedkoper is dan vergoeden schade.
Toen verduurzaamheid gebruikt als verdienmodel voor de overheid.
Gewoon gas uit het buitenland halen en zelf beslissen over duurzaamheid.
Ik had het zelf als volgt ingeschat: de waarde van mijn woning is momenteel 400K. Kosten van renovatie, warmtepomp en vloerverwarming, ca. 150K. Badkamer en keuken kunnen meteen worden meegenomen, en verder wat is vergeten, 50K. Bij elkaar: 600K en dan heb je nog steeds een oude woning.
Er is eigenlijk maar één oplossing: nieuw bouwen. Zoals de woning is gebouwd, met grote ramen en zo, dat is niet energiezuinig.
Er worden 70.000 woningen per jaar gebouwd op een totaal van ca. 7 miljoen. Dus als die 70.000 woningen voor vervanging van het huidige bestand zouden zorgen duurt het zeker 100 jaar voordat alles vervangen is.
Daar komt bij: wie gaat die nieuwe woningen bouwen? Het kan allemaal wel, maar niet zoals het nu gaat. En ik stel ook meteen vast dat de huidige waarde van mijn woning, 400K, krankzinnig hoog is. Het is een krot dat niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd, laat staan aan de eisen van de toekomst. Ik woon hier omdat ik ergens moet wonen, maar zoiets kopen zou gewoon ronduit dom zijn.
Planbureau faalt. Klimaatakkoord fors duurder
Berekeningen PBL blijken gekwantificeerde kletskoek
https://www.geenstijl.nl/5151910/planbureau-faalt-klimaatakkoord-fors-duurder/#comments
Quote reactie Geenstijl:
‘Zijn er nog cijfers van de overheid die wel kloppen?’
Nico de Geit,
Eens.Waarom zoveel investeren in een oudere woning voor een prijs richting nieuwbouw?
De Woco hier is druk bezig met huurwoningen te verkopen om die reden, niet rendabel vanwege de aankomende energietransitie werd gezegd.
Eerder waren er enkele huurwoningen te koop (jaren ’50-60) per jaar, toen was schaarste de opgegeven reden, nu wil men snel verkopen met een diverser (koop)aanbod.
Het woningbestand van deze Woco is vrijwel schuldvrij, zo is te lezen in de jaarverslagen, waarom deze haast met de verkoop (ook nieuwbouwwoningen zijn erbij)?
Zonder o.a. erfpacht, en geen verplichting om minimaal 5 jaren erin te wonen(dit om speculatie te voorkomen).
Arjan,
Het zou toch wat zijn zonder die luchtbelletjes -die zuurstof heten- in je hersens Arjan. Als die bel maar niet te groot wordt, en wat is het verband met logisch (na)denken?….Geen.
Overigens mijn reactie was aan ‘washuurdertot2016’ gericht en niet aan jou.
Dat doet er niet toe.
Sociale huurwoning even verhuren? 20.750 euro boete
Wie in de toekomst zijn of haar woning aan toeristen wil verhuren, bijvoorbeeld via Airbnb, moet daarvoor een vergunning gaan aanvragen.
Zo mag een woning niet langer dan 30 dagen verhuurd worden, moet er daadwerkelijk in de woning gewoond worden en mag het huis aan niet meer dan vier personen tegelijk verhuurd worden. Daarnaast is vakantieverhuur van een corporatiewoning niet toegestaan. „Deze voorwaarden blijven bestaan en wie daar niet aan voldoet kan een boete krijgen voor woningonttrekking van € 20.750.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/873338346/sociale-huurwoning-even-verhuren-20-750-euro-boete
Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen in woonwijken te voorkomen want één elektrische auto slurpt evenveel stroomt als tien huishoudens.
https://www.ad.nl/auto/vermogen-elektrische-laadpalen-omlaag-anders-stad-op-zwart~a1878199/
Gaan ze dat straks ook doen met elektriciteit slurpende warmtepompen?
Geen plek voor ouderen
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/geen-plek-voor-ouderen
“Sinds een aantal jaar moedigt de overheid ouderen aan om zo lang mogelijk thuis te wonen. ”
Waarom eigenlijk?
Dan een andere route ivm ‘awaiting for moderation’:
Daar denk ik anders over. Ook de manier waarop je dat doet, nogal gedateerd.
Wat doet er bijvoorbeeld wel toe:
https://www.ad.nl/wonen/hoe-duur-wordt-het-nu-echt-om-je-huis-klimaatproof-te-krijgen~a4843626/
maak je daar maar druk om Arjan, daar gaat je ‘overwaarde’, vooral het ‘fictieve’ gedeelte boven de WOZ-waarde.
Daar denk ik anders over. Ook de manier waarop je dat doet, nogal gedateerd.
Paar dagen geleden weer eens met kromme tenen naar ask me anything op BNR geluisterd.
Was een huurder die veel huur betaalde en niet voor dat zelfde bedrag per maand mocht kopen van de bank. Het antwoord van Peter Boekhouder en een andere gast was dat de rente kon stijgen en dat je rekening moet houden met onderhoud..
Maar! Het gaat toch om die 2 ton schuld! Natuurlijk leent de bank geen 2 ton aan een flexwerker voor een veel te duur appartementje. Dat doen ze ook niet voor een nieuwe Mercedes of wat dan ook tegen super lage rente.
Nogmaals (herhaal herhaal) . Het gaat niet alleen om het bedrag per maand, maar ook om het enorme bedrag wat je bij “koop” in de min komt te staan.
In het geval van Geits huis koop je misschien iets dat over 20 jaar tegen de vlakte gaat of zo.
Waarom mijn laatste post in het spamfilter blijft hangen is een raadsel..
Eén laadpaal voor een Tesla: 250KW. Verbruik bij een simpel huishouden: koelkast die af en toe aanslaat, cv-ketel, computer en een paar lampen. Bij elkaar tussen de 80 en 130 watt.
Een ladende Tesla trekt dus net zoveel uit het net als 2000 – 3000 woningen waar niet veel gebeurt.
Ik verbruik ca. 1200 kwh per jaar. Een ladende Tesla verslurpt dat in vijf uurtjes.
Ik geloof dat het in de bovenkamer van veel mensen niet helemaal goed is aangesloten: wat verbruikt dat dan, wat kost dat dan? Elektriciteit is misschien niet zichtbaar, het kost wel geld.
Misschien denken ze dat die Tesla op een enkel zonnepaneeltje laadt. En dat soort lui besturen het land.
Column: investeren in winkelpanden komt met risico
https://www.telegraaf.nl/financieel/325484526/column-investeren-in-winkelpanden-komt-met-risico
Achter betaalmuur
Nico de Geit,
Je maakt jezelf erg ongeloofwaardig, als je zegt in een krot te wonen en maar 1200kwh per jaar verbruikt.
Of ben je nooit thuis.
b,
Moet ik potverdorie steeds weer uitleggen dat een koopwoning bestaat uit aflossing, rente en onderhoud en de dat de schuld kleiner wordt door inflatie? En dat huren meestal een stuk duurder is, niets afgelost wordt en de huur ieder jaar verhoogd wordt?
Ongelofelijk dat jullie dat maar niet willen onthouden en steeds met dezelfde bullshit aan komen zetten.
Maak eens een rekensom!
b,
Moet ik potverdorie steeds weer uitleggen dat een koopwoning bestaat uit aflossing, rente en onderhoud en de dat de schuld kleiner wordt door inflatie? En dat huren meestal een stuk duurder is, niets afgelost wordt en de huur ieder jaar verhoogd wordt?
Hoe kan het dat jullie zo’n slecht geheugen hebben? Of is het gewoon domheid?
Stel je hebt nu de keuze tussen kopen en huren, maak eens de rekensom!
Dat verhaal van Steven ook weer, precies hetzelfde riedeltje als wat ie altijd afdraait. Hij begrijpt er niets van!
Steven je moet eens een keer stoppen met het vergelijken van onroerend goed met roerende goederen. Dat zijn appels en peren!
Arjan,
“Iets” kopen met geleend geld heeft altijd een risico. Zeker als het historisch te duur geleend is. Daar kom je straks wel achter.
Arjan,
Dat is dus dommigheid. De huur kan niet altijd verhoogd worden. Jij ziet dat dat nu gebeurt, maar het kan wiskundig gewoon al niet.
Als de huren altijd blijven stijgen dan heb je gelijk.. maar altijd blijven stijgen boven inflatie kan dus niet.
Snap je het?
Steven,
Je leest het weer niet goed.
Waar heb ik het over stijgen van huur boven inflatie?
Hoe zit het met aflossing?
Hoe zit het met overwaarde?
Hoe zit het met het inbrengen van eigen geld?
Inflatie maakt schuld niet kleiner?
Iets huren ook.
Hoezo?
Je moet eerst borg betalen. Je moet je inkomen laten zien en als je het niet kan betalen moet je naar mama terug, maar je hebt geen 2 ton schuld.
Het lenen van een huis heeft risico’s.
Als je een profvoetballer bent en je koopt een huis handje contantje dan is er niets aan de hand.
Dat men dat zelfs na de crisis in 2008 niet ziet is bijna ongelooflijk. (Na 1974, 1984 en zo ook natuurlijk)
Kan ik de aankoop van mijn woning cash betalen? (België)
Ben je van plan een huis, appartement of bouwgrond te kopen? Hou er dan rekening mee dat het verboden is om de koopprijs hiervan cash te betalen. Sinds 1 januari 2014 is het immers absoluut verboden om de aankoop van onroerende goederen nog te financieren met cash geld.
https://www.dewaele.com/nl/advies/kan-ik-de-aankoop-van-mijn-woning-cash-betalen
De voetballer moet dus eerst dat cashgeld storten bij de bank – informeer naar de voorwaarden van geld storten bij uw bank.
Er is natuurlijk wel een probleem als de bank op omvallen staat, wegens Corona of zo. Dan is een koffer met geld een stuk veiliger.
De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb wil de huizenverkoop aan criminelen in zijn stad aanpakken. Bepaalde transacties met zwart geld wil hij zelfs achteraf ongedaan kunnen maken.
https://nos.nl/artikel/2316077-rotterdamse-burgemeester-pak-criminelen-woningen-af.html
Als de voetballer het geld netjes op zijn rekening stort, en overmaakt naar de notaris, is het dus niet genoeg. Hij moet – achteraf – ook heel precies aantonen hoe hij aan dat geld komt. Anders wordt alles achteraf – misschien vele jaren later – in beslag genomen.
Misschien kan die voetballer gewoon beter iets huren.
Voor de voetballer kan de inkeerregeling, herstel, een gunstige inkeerregeling, interessant zijn.
‘Vanaf 1 januari 2020 is een verdere inperking in werking getreden, waardoor de inkeerregeling voor box 2 en box 3, zowel voor binnenlandse als buitenlandse situaties is afgeschaft.’
https://www.navigator.nl/thema/1040/de-inkeerregeling
Het geld uitdelen op straat of folderen in brievenbussen is natuurlijk ook een optie. Of uitstrooien vanuit een helikopter.
Die voetballer heeft dus een koffer staan met een miljoen euro erin. Hoe hij er precies aan komt weet hij niet meer, hij heeft te vaak een bal voor zijn kop gehad – je krijgt dat miljoen niet gratis.
Hij wil met dat geld graag een woning kopen, maar heeft dat geld nooit gemeld bij de belastingdienst. De huidige inkeerregeling ziet er ongeveer zo uit: hij heeft dat geld ooit verdiend, daar moet hij alsnog inkomstenbelasting over betalen. In sommige jaren was dat 60%. Over de afgelopen twaalf jaar moet hij vermogensrendementsheffing betalen.
Groot voordeel: omdat hij het zelf meldt bij de belastingdienst krijgt hij misschien geen boete van 300%, misschien ook wel. Misschien moet hij zes jaar naar de gevangenis, misschien ook niet.
Ondertussen zijn buitenlandse partijen actief op de Nederlandse huur- en hypotheekmarkt, en er kraait geen haan naar de herkomst van dat geld.
Een Nederlander die een koffer heeft staan met geld kan dat niet kwijt, maar als die koffer in een ver land op een rekening wordt gestort, en wordt geparkeerd bij een verhuurder of verstrekker van hypotheekleningen, dat vindt de Nederlandse overheid helemaal prima.
In bijvoorbeeld Qatar wordt geen inkomsten- of vermogensbelasting betaald, maar ze zijn wel actief in de Nederlandse huur- en hypotheekmarkt. Een Nederlander die wél gewoon belasting betaalt kan daar onmogelijk mee concurreren.
https://www.cartoonstock.com/directory/b/bank_credit.asp
Maar de burgers blijven zich scheel lenen.
Lijkt me ook raar sparen. Je leent 2 ton voor een hutje en je gaat dan 10.000 euro sparen tegen 0 procent rente? Maffe wereld leven we in.
Huis op naam van de kinderen. Iets dat regelmatig wordt vergeten te vermelden in Box III is het zogenaamde “huis op naam van de kinderen.” Iets dat in het verre verleden heel vaak voorkwam maar sinds tientallen jaren een onverstandige keuze is. Op het moment dat het huis op naam van de kinderen staat met een recht van vruchtgebruik of recht van gebruik en bewoning voor de ouders, moeten zowel de kinderen als de ouders opgave daarvan doen in hun aangifte inkomstenbelasting. De ouders moeten de waarde van het vruchtgebruik opgeven als Box III vermogen en de kinderen moeten de blote eigendom vermelden in hun aangifte.
https://www.baa.nl/inkeerregeling-afgeschaft-zwart-geld/
Hoe zit het met aflossing, inflatie, eigen geld? Kun je daar eens een keer antwoord op geven?
En welke fundamenten zijn er voor een forse rentestijging?
Dat is bij iedereen anders. Wel kan ik zeggen dat lenen (is echt wat anders dan kopen) gezien de hoge prijzen niet slim is. Wellicht wel, maar dat is gokken op inflatie en lage rente.
Het is nog veel raarder dat ze dat geld lenen van een buitenlandse partij die nooit belasting heeft betaald, en dat ook niet van plan is ooit te gaan doen. Een beetje veehouder staat niet toe dat een vreemde zijn koeien gaat melken, zonder daar een stevige vergoeding voor te betalen.
Als een Nederlander belasting moet betalen over het geld waarmee hij een woning koopt, dan zouden voor buitenlandse partijen dezelfde regels moeten gelden.
Je gaat ook niet het casino in met 2 ton geleend geld en dan maar hopen dat het balletje op zwart valt.
Bij huizen lenen doet men het blijkbaar wel; terwijl ze juist nu al te duur zijn.
Zwartspaarders zijn mensen die sparen zonder belasting te betalen over hun spaartegoed. Dat is strafbaar.
Zwartleners zijn mensen die, vaak indirect, geld lenen van een, vaak buitenlandse, partij die geen belasting betaalt over hetgeen ze uitlenen. Het gaat om honderden miljarden euro’s en er kraait geen haan naar.
Een zwarthuurder is iemand die huur betaalt aan een, vaak buitenlandse, partij die geen belasting betaalt. Volkomen legaal.
Als je je hypotheek vastzet voor 20 jaar noem ik dat niet gokken op een lage rente. Ik denk dat jij meer gokt dan een huizenkoper. Jij hebt vermogen om een huis te kopen, maar dat vind jij op dit moment dom. Jij bent ook een gokker, want je hoopt dat de prijzen flink gaan dalen zodat je alsnog iets kan kopen.
Wat een onzin… terug naar mama is voor huurders en kopers geen oplssing…
Maar goed, ik begrijp dat dit jouw goed doordachte plan voor jouw toekomst is. Terug naar mama..
Hoe kom je daar toch bij? Waarschijnlijk blijven de huizenprijzen de komende decennia dalen. En bij dalende huizenprijzen is eigenaar zijn niet fijn.
Noem me eens één reden waarom de huizenprijzen zouden gaan stijgen de komende decennia, dan zal ik je tien redenen geven waarom ze gaan dalen.
Ik heb genoeg gespaard om niet naar mama terug te hoeven. Nog sterker.. met een bijstandsuitkering en huursubsidie zou ik zelfs jaren kunnen blijven wonen waar ik nu zit.
Ik heb het niet over betalers maar over leners. Lenen voor iets wat historisch duidelijk te duur is: daar gaat het om.
Kopen of huren is natuurlijk prima (Lenen is alleen gevaarlijk)
Even voor de duidelijkheid: ik werk full-time
Grootste reden dat huizen prijzen dalen is natuurlijk dat de fundering, het dak, de keuken en de kozijnen onder je toeziend oog wegrotten.
Maakt niet uit als je huurt of koopt, maar je er voor scheel lenen tegen deze topprijzen is dom. (Misschien zelfs funest)
https://ak6.picdn.net/shutterstock/videos/9597986/thumb/7.jpg
Fout, je kunt niet betalen met een koffer met geld, dan sluiten ze je op en de koffer wordt in beslag genomen. Blijkbaar moet je lenen. Sparen wordt bestraft, lenen wordt beloond – wat kan er mis gaan?
De warmtepomp.
Ik verbruikte afgelopen jaar 1.759 m3 gas.
1m3 gas = 9,77 kwh.
1.759 m3 gas = 17.185 kwh.
1.759 m3 gas kost € 1.586,–
17.185 kwh kost € 3.265,–
Elektrisch stoken is dus € 1.679,– duurder, per jaar.
De vraag is: rendeert een warmtepomp? Een warmtepomp slurpt energie, maar zelfs als hij nul kwh zou verbruiken, is het dan de investering waard?
Bij een investering van 30K duurt het 18 jaar voordat je dat hebt terugverdiend, als de warmtepomp nul kwh zou slurpen.
Bij een investering van 60K duurt het 36 jaar voordat je dat hebt terugverdiend, als de warmtepomp nul kwh zou slurpen.
Rente over de investering niet meegerekend. Als je dure warmtepomp stuk gaat of een vergissing blijkt dan wordt het helemaal duur.
Een warmtepomp verbruikt altijd meer, veel meer dan beloofd.
Voor de liefhebbers: climategate.nl
Wat een onzin… terug naar mama is voor huurders en kopers geen oplssing…
Maar goed, ik begrijp dat dit jouw goed doordachte plan voor jouw toekomst is. Terug naar mama..
En de komende jaren decenia dalen ze omdat er steeds minder mensen in NL komen wonen?
Omdat de rente omhoog gaat?
Je weet het niet.. en niemand weet het…
Wat we wel weten is dat huizenprijzen historisch hoog zijn.
Kopen is prima maar je scheel lenen is bijna nooit goed.
Nieuwkomers, het gaat goed komen, is ons beloofd.
Ik heb het al van dichtbij gezien, en ben verhuisd. Geen spijt van.
Jij bent degene die een huis leent, en er maandelijks geld voor betaalt. 🙂
Dat is dus wat ik ook bedoelde met ‘risico’.
Oh oh oh, wat een trolpraat weer…
Als je legaal belastingvrij wilt sparen, moet je een huis kopen. 🙂
Arjan,
Hoezo is dat trolpraat? De meeste woningen gaan een jaar of 100 mee.
Betaal je 2 ton voor een flat uit 1960 of zo dan gaat dat binnen een paar decennia vrijwel zeker naar nul. Of je moet het in zijn geheel vernieuwen (dus niet alleen die ranzige badkamer en keuken maar de buren moeten ook meewerken om de ouwe zooi niet gewoon af te breken.
https://ukrainetrek.com/images/svetlovodsk-city-apartment-building.jpg
Ha ha (Gewoon een voorbeeldje)
Die zelfbedachte onzin. Je lijkt Geit wel.
Jaren ’50, maar er zit dus wél een atoombunker onder iedere flat, dat was bij de bouw verplicht.
Jaren ’50 Sovjet Unie: https://brewminate.com/wp-content/uploads/2017/02/Russia647.jpg
Bewoners van de oude zooi klagen steen en been. Maar als de zooi dan eindelijk afgebroken wordt om plaats te maken voor nieuwbouw zijn ze ook weer niet blij, want nieuwbouw kunnen ze mogelijk niet betalen.
In Oekraïne wachten ze momenteel tot het instort, en dan wordt het weer opgelapt. Gaan we daar in Nederland ook naartoe?
De grote pensioenfondsen hebben in januari een flinke tik gekregen. Door de dalende rente en tegenvallende beleggingsresultaten zijn de dekkingsgraden weer terug op een extreem laag niveau. De actuele dekkingsgraad van het grootste pensioenfonds van het land, het ABP, daalde van 97,8 naar 94,1 procent.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5024916/dekkingsgraad-pensioenfondsen-keldert-januari-door-rente-en-corona
Uit de reacties op het D66 plan om arbeidsmigranten uit Afrika toe te laten tot de arbeidsmarkt blijkt voor de zoveelste keer hoe moeilijk het is om een nuchter debat over migratie te voeren.
Het is dus heel verstandig om na te gaan denken over legale mogelijkheden voor lager geschoolden uit Azië en Afrika om in Nederland, of andere EU-landen, te kunnen werken.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/opinie/column/5023611/migratie-d66-afrika-gastarbeiders-geschiedenis-toekomst-polen
Nederlanders kunnen niet zonder….
Als je er van uit gaat dat men in Nederland maximaal leent voor een huis, wat is dan het prijsopdrijvend effect van de lage rente?
Na wat berekeningen te hebben gedaan met een rente die van 5% naar 1,8% gaat (30 jaar vast) kom ik tot de conclusie dat dit een prijsstijging van 25% veroorzaakt.
Deze ‘leenstijging’ is zeer gevaarlijk als men de rente korter vastlegt dan de aflostijd van de hypotheek. De dertiger jaren van deze eeuw gaan voor velen een nare tijd worden.
Je kunt ziek worden, je werk kwijtraken, een burn-out krijgen, helemaal niet meer lekker in je vel zitten, je relatie kan op de klippen lopen, het kan nodig zijn dat je verhuist, het kan dat je je niet meer prettig voelt in je woonomgeving, enz.
En weet dat iedere keer als je iets aan je hypotheek wilt veranderen vaak meteen de nieuwe regels gaan gelden. Je zit dus vast in je situatie. En daar komt onder water staan bij, wat ook weer stress oplevert.
Echt briljant. Ook met huisvesting en zo.
Op dit moment is de gecreëerde schaarste en blinde paniek bij de Nederlander de voornaamste reden van de hoge huizenprijzen.
De Nederlandse overheid heeft op dit gebied enorm gefaald. Vele generaties zullen nog heel lang de pijn voelen.
Een mislukte democratie die geleid wordt door generaties die alleen maar aan zichzelf denken ligt hier ten grondslag aan.
OK Boomer.
Kunnen ze jou niet naar Afrika sturen? Ze zullen blij zijn met zo’n helder licht als jij.
Kunnen ze jou niet naar Afrika sturen? Ze zullen blij zijn met zo’n helder licht als jij.
Aldus de profeet.
Altijd maar beren op de weg zien. Wat lijkt mij dat ontzettend vermoeiend.
Hoelang blijft het schuldenfeest duren?
https://www.tijd.be/politiek-economie/internationaal/economie/hoelang-blijft-het-schuldenfeest-duren/10208321.html
https://twitter.com/NicolasDorier/status/1228984723810045952
‘ In Japan, you can live without bank account. You can pay your bills in cash (including taxes) at the nearby convenience store. You can keep track of your bank account via a paper booklet you update at the ATM, and can do everything at the ATM.’
Ps 🙂 https://sd.keepcalms.com/i/keep-calm-cash-only.png
Hebt u van ons een aangiftebrief gekregen waarin staat dat u aangifte inkomstenbelasting 2019 moet doen?
Dan moet u aangifte doen.
U vindt deze brief ook in uw Berichtenbox op MijnOverheid.
Iemand al iets ergens ontvangen ?
U kunt vanaf 1 maart 2020 aangifte doen.
“Als je in de stad woont ben je eigenlijk geen ‘winner’ maar een ‘loser’ omdat je allemaal op elkaar gepakt zit”, aldus Rem Koolhaas in #buitenhof over de noodzaak en herwaardering van het platteland.
https://www.geenstijl.nl/5151966/joe-randstad-kom-niet-naar-het-platteland/
maff, 🙂
…cash is king 😉
https://pbs.twimg.com/media/EQ7_p6RWAAEBoS6?format=jpg&name=small
https://www.parool.nl/nederland/nederlander-gemiddeld-onverstoord-gelukkig~bd5e0511/
De zeepbellers maken een hoop kabaal maar zijn in de minderheid.
‘Een eigen huis een plek onder de zon.
En altijd iemand in de buurt die van me houden kon.
Toch wou ik dat ik net iets vaker.
Iets vaker simpelweg gelukkig was oho (2x)’
Hypotheekstress is momenteel erg laag. Hooguit zware irritatie dat ze niet kunnen kopen/lenen wat ze eigenlijk zouden willen.
Maar de hypotheekstress gaat ooit komen, en dat wil je niet meemaken. Huiselijk geweld, drank- en drugsmisbruik, criminaliteit, werkloosheid, zelfdoding, echtscheiding, honger, enz.
Wat ik me afvraag over dat onderzoek, hebben ze dak- en thuislozen ook vragen gesteld, of alleen mensen die alles op de rails hebben?
Start openbare consultatie wetsvoorstel plan van aanpak witwassen
Het wetsvoorstel bevat grofweg drie maatregelen. De eerste betreft een verbod op contante betalingen vanaf 3.000 euro. Zij mogen dit bedrag niet omzeilen via meerdere losse contante betalingen. Ook België kent een verbod op contant geld van 3.000 euro.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/12/02/start-openbare-consultatie-wetsvoorstel-plan-van-aanpak-witwassen
Wat ben je toch een warhoofd, Dr. t. De schuldenzeepbel is geen democratisch dingetje.
De zeepbellen is niet per definitie ongelukkig. Wel is de zeepbellen een realist. Helaas is de werkelijkheid niet zo rooskleurig als de Boomer doet geloven.
Zeepbeller. Van autocorrect wordt de zeepbeller ook niet vrolijk.
TK LIVE – Debat over de Gruwelijke WoonCrisis
Met filmpje Erik Ronnes: https://www.geenstijl.nl/5151998/tk-live-debat-over-de-gruwelijke-wooncrisis/#comments
Prijzen in 29 steden in US gedaald in 2019, bijvoorbeeld New York City -1%, Atlanta -2%
https://a.msn.com/00/en-us/BB1076PT
Schulden feest gaat door zolang geld creëren mogelijk is zonder onderpand.Huurverhoging juli 2020, 5,1-6,6 % zou voor huizen met energie label G negatief moeten zijn!!Maar hier heeft het geld voorrang op millieu! U heeft toch voor deze regering gekozen!
Huurverhoging juli 2020 wel hopelijk met de nieuwe regel van max 30% WOZ Waarde in de puntentelling zoals aangekondigd?! Energie label G is 0 punten! Zou -10 punten moeten zijn!
De zeepbeller is een jankende huurder die de boot altijd mist.
Rabobank: Huizenprijzen stijgen nog 25.000 euro, tekort aan woningen loopt verder op https://www.ad.nl/wonen/rabobank-huizenprijzen-stijgen-nog-25-000-euro-tekort-aan-woningen-loopt-verder-op~a0603b55/
Ps hierboven 😎 ….. In the long run http://www.zggallery.com/images/casey/casey-right_time_30x30_panel.jpg Painting by Amy Casey 🙂
Ook handig voor virussen en zo.
Aangifte doen is dit jaar nog gratis.
De bouwsector maakte in de laatste drie maanden van vorig jaar de laagste kwartaalgroei in vier jaar tijd mee. En met 137 faillissementen stijgt het aantal omgevallen bouwbedrijven nu al zes kwartalen op rij.
https://www.telegraaf.nl/financieel/1160611836/bouwcrisis-breekt-uit
Doorgedraaide bewoner multiculturele wijk richt bloedbad aan in Duitse sisha lounges.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/43907839/bloedbad-in-duitse-shishalounges
OK Boomer.
Op deze weilanden kunnen snel 127.000 woningen komen
https://www.telegraaf.nl/financieel/561434584/snel-extra-weilanden-aanwijzen-voor-bouw
Achter betaalmuur
Aantal ontploffende GGZ-gevallen neemt toe
Wageningen, waar woensdagavond bij een steekpartij een dode en twee gewonden vielen, hebben drie keer 112 gebeld, maar kregen te horen dat er geen politiewagen beschikbaar was.
https://www.gelderlander.nl/wageningen/buurman-instelling-wageningen-na-steekincident-politie-had-geen-wagens-beschikbaar~a360018d/
Ik hou een beetje afstand van GGZ-gevallen.
Ook aangifte doen bij de politie is nog steeds gratis.
Nijmeegse flat onveilig bij brand: ‘Als ratten in de val’
https://www.gelderlander.nl/video/nijmeegse-flat-onveilig-bij-brand-als-ratten-in-de-val~p130232
Woningcrisis wordt alleen maar groter
De politiek krijgt maar geen vat op de crisis in de woningmarkt. Het tekort aan woningen daalt niet, maar stijgt juist verder. De gevolgen zijn enorm.
Filmpje: https://www.rtlnieuws.nl/economie/personal-finance/video/5028056/woningmarkt-huizen-hypotheek-huis-kopen-geld-economie
maff, 🙂
…weer boven water…
https://pbs.twimg.com/card_img/1228391015083438080/Vj5BrTJv?format=jpg&name=small
Je bedoelt dat onderstaande quotes realistisch zijn? Als er iemand niet een realist is dan is het Geit..
Of is Geit juist net weer de uitzondering op de regel 😉
Ik heb daar een tijdje geleden nog een filmpje over geplaatst, van Martin North. blijkbaar heb je dat niet bekeken.
Stress over je schulden, brieven van de bank, deurwaarders, beslaglegging, contact van de bank met je werkgever, bijzonder beheer, een budgetcoach.
Geen geld om boodschappen te doen, niet naar de tandarts kunnen. Kinderen die mede daardoor het verkeerde pad op gaan. Enz. Wat denk je dat dat met mensen doet?!
Youtube staat vol met ‘Mortgage stress’ maar over de gevolgen hebben ze het liever niet. Wel kijken ze heel zorgelijk – ze zijn blijkbaar geïnformeerd over de gevolgen maar spreken dat niet uit. Er rust een taboe op.
https://www.youtube.com/watch?v=Suv_v9e6g9g
Vergeet ook de sociale gevolgen niet, mensen die nu even liever iets anders gaan doen dan met jou omgaan. En het allerbelangrijkste zal zijn dat ze denken dat ze gefaald hebben, en daar niet goed mee om kunnen gaan.
Ze dachten echt dat ze de weg omhoog hadden gevonden en nu donderen ze zomaar de afgrond in. En dat komt dan allemaal door de bank want die heeft het krediet ingetrokken, door hun partner want hij/zij heeft hem/haar overgehaald, en voor je het weet geven ze deze website de schuld – want hier werden de huizenprijzen naar beneden gepraat.
Je weg omhoog lenen, slim bezig.
En een nieuwe draad.
Vaak hebben ze daarbij ook nog eens een enorm ego (dat helpt bij lenen van de bank) en kunnen ze verder niet zo veel.