De strengere eisen om banken crisisbestendiger te maken leiden sinds de kredietcrisis tot hogere winstmarges op hypotheken. Banken geven aan dat zij gedwongen zijn de winstmarges op nieuwe hypotheken flink te laten oplopen om op die manier hun balansen te versterken.
Dat blijkt uit een studie van de Autoriteit Consument & Markt, de nieuwe toezichthouder die sinds 1 april de krachten heeft gebundeld van de Consumentenautoriteit, NMa en OPTA. Aanleiding voor de studie was het vertrek van spelers op de Nederlandse hypotheekmarkt waardoor consumenten minder keuzes hebben. Overheden en kredietbeoordelaars eisen van banken dat ze hun balansen versterken om crisisbestendiger te zijn. De hogere winsten op de hypotheken gebruiken banken om hun kapitaalpositie te versterken. De winstmarges van de banken op verstrekte hypotheken zijn na de kredietcrisis in 2008 gestegen met gemiddeld 0,24 tot 0,74 procentpunt. Dit betekent voor een consument die na de crisis een hypotheek afsluit van bijvoorbeeld 200.000 euro, de bruto hypotheeklasten met 40 tot 123 euro per maand hoger zijn.
De Autoriteit Consument & Markt constateert bovendien een terugtrekkende beweging bij het verstrekken van hypotheken. Banken die op de Nederlandse hypotheekmarkt actief zijn, geven aan op dit moment terughoudend te willen zijn met het verstrekken van hypotheken en verhogen daarom de hypotheekrente.
“Dat Nederlandse banken hun balansen moeten versterken om crisisbestendiger te worden, kost consumenten geld”, zegt Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de Autoriteit Consument & Markt.
Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen voor kartelvorming op de hypotheekmarkt. Uit de studie blijkt wel dat er nauwelijks sprake is geweest van toetreding in de afgelopen jaren. ACM heeft geen aanwijzingen dat op korte termijn nieuwe toetreders zijn te verwachten. Vervolgonderzoek door de Autoriteit Consument & Markt moet duidelijk maken wat er voor nodig is om de bestaande drempels weg te nemen voor buitenlandse banken en andere aanbieders om actief te worden op de Nederlandse hypotheekmarkt.
Hierbij valt naast de al genoemde terughoudendheid bij banken te denken aan de onzekerheid over veranderende hypotheekregelgeving, beperkingen bij internationale geldstromen, de hoogte van de compliancekosten, de hoogte van kosten voor het distribueren van hypotheken en de algehele onzekerheid over de Nederlandse woningmarkt. De nieuwe studie naar toetredingsdrempels past in de bredere focus van de Autoriteit Consument & Markt op dienstverlening in de gehele woonketen en het bevorderen van kansen en keuzes voor consumenten en bedrijven.
Chris Fonteijn: “De huidige situatie op de hypotheekmarkt is mede ontstaan doordat er nauwelijks nieuwe partijen toetreden, maar we weten onvoldoende waarom er geen nieuwe toetreders zijn en of je er iets aan kan doen. Dat gaan we onderzoeken, want nieuwe toetreding kan de problemen op de hypotheekmarkt helpen oplossen en concurrentie in de bancaire sector in zijn geheel verbeteren.”
bron: ACM.nl
Dus de Nederlandse banken hebben een monopoliepositie.Dat word straks knap beroerd als je je hypotheek moet oversluiten.
Het rapport heeft gelijktijdig conclusies alsmede uitsluitingen cq ”nog onzekerheden”.
Dank je de koekkkoek .
Als er overwinsten worden gedraaid, waarom zijn er dan niet of nauwelijks buitenlandse aanbieders actief op onze hypotheekmarkt?
Het lijkt er meer op dat de overwinsten puur theoretisch zijn, aangezien er niet afgeboekt hoeft te worden totdat het verlies daadwerkelijk genomen moet worden. Door rentepauzes / NHG / hypotheekvakanties wordt het moment van verlies vooruitgeschoven. Tot dat moment is er wellicht een overwinst, maar aan het einde van de rit is het resultaat voor de hypotheeknemer waarschijnlijk minder rooskleurig.
Als er op een open markt daadwerkelijk overwinsten behaald konden worden, zou er wel meer animo zijn. Het gebrek aan buitenlandse concurrentie laat zien dat deze hogere rentemarges noodzakelijk zijn gezien het risicoprofiel.
ROFL
We weten niet waarom er geen of nauwelijks geen nieuwe toetreders zijn [funders]
Simpel omdat er geen echte markt is. Volkomen verzoekt door hra, huursubsidie, huurders bescherming, grond speculatie door gemeentes, geen echte concurrentie onder de bouwers en ten slotte omdat geen gezond legal framework (woz bv, belachelijk gedrocht) ligt (AFM en DNB lagen te slapen / aan de ketting van gevestigde belangen).
Repareer dat en er treden funders toe want financieel interessant.
Ze weten het dus maar al te goed maar zeggen liever niet die dingen waarmee ze tegen heilige huisjes aanschoppen.
Te verwachten valt dat er op termijn enorme verliezen genomen zullen moeten worden. Babyboomers van 60 bijvoorbeeld, met twee huizen en een restschuld van zes ton. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?
Er is storm op komst, de eerste druppels zijn al gevallen.
Dan zouden de rentes in Duitsland, België en andere landen om ons heen toch ook hoger moeten zijn…
Gewoon een zieke smoes om “weer” op een andere manier de bevolking kaal te plukken…
In principe is de onderkant van de hypotheek tot zo’n 80% van de executiewaarde een vrij veilige belegging, zeker als het contract niet te lang loopt, en op tijd bijstorting wordt geëist bij waardedaling. Het deel daarboven heeft een groter risico, en voor dat deel zou dus een hogere rente moeten gelden.
Het grote probleem is de onbetrouwbaarheid van de banken: de oorzaak van de ellende begon in de VS met het frauduleus verpakken van hypotheken. In Nederland zijn kredieten verstrekt tot ver over 100% van de vraagprijs. Welke gek wil zoiets financieren?
Rentebetaling en terugbetaling van de schuld moet realistisch zijn bij het verstrekken van de lening. Dat is vaak niet het geval – uitgegaan wordt van het idee dat er in de toekomst een nog grotere gek langskomt om het oude huis voor een astronomisch bedrag te kopen. Dat is niet realistisch.
Er zijn grote risico’s genomen en het is mis gegaan. Veel schulden zullen niet worden terugbetaald. Iemand moet de rekening betalen, en de hypotheeknemer zit klem als zijn contract afloopt en is dus een makkelijk slachtoffer. Dat had iedereen met een beetje hersenen van te voren kunnen zien aankomen.
Ik kon 8 jaar geleden nog gemakkelijk een hypotheek afsluiten die de 3-maands Euribor volgde met 0.8% opslag, nu mag je blij zijn als ze je 3% opslag aanbieden.
Tuurlijk daar is ie weer, off-balance. 🙂
Funding gap Europa 4 triljoen
NL 450 miljard.
En NL securitiseert gewoon door……..funding gap groeit dus nog steeds, een raadsel ….. of slaapt DNB ?
http://www.reuters.com/article/2013/03/18/bank-funding-securitisation-idUSL6N0C7G6P20130318
Beter dit dan dat de belastingbetaler in zijn algemeenheid de balansen van de banken moet versterken.
@ Tufkaj, please, waarschuw de arme starters hiervoor op je website. …….
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2013/april/18/domijn_helpt_starters
Leuk stukje van Gerhard Hormann
Volkskrant.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3427382/2013/04/17/En-wat-nu-als-er-helemaal-geen-groei-meer-komt.dhtml
Overwinst is toch gewoon de risico-opslag?
Opruiend woord net als scheefwoner, belastingontwijker…
Hoorde deze week van ambtenaar lokale overheid:
“Er is geen bouwgrond meer te slijten in te hele achterhoek” en “groei verkeer is al enkele jaren dalende, verwachting komend jaar 0%” en “geen extra parkeerplekken inplannen” etc etc. huidige plannen gaan door, maar gescheiden rijbanen had niet gehoeven -5jaar geleden was het nog groei. voorbij.
OT:
http://www.funda.nl/verkoop/?pagina=/nl/algemene-teksten-funda-sites/fundanl/verkoop/woningruil/woningruil
Hopelijk voor de business van de makelaar weer meer bezichtigingen,al die verhalen van mensen die in 3 jaar tijd 2 bezichtigingen kregen…… alleen dan waarschijnlijk een heleboel grote huizen eigenaren die een klein appartement of klein huis willen hebben ivm dalende huizenprijzen voor grote huizen 😉 en kleine huiseigenaren die en dat risico niet willen lopen en het niet kunnen betalen, die villa die ze aangeboden krijgen als ruil….
Wel goede zaak voor de mensen die het WEL kunnen en willen betalen ivm gezinsuitbreiding, die mogen hun agenda dan wel de komende maanden vrijhouden voor het grote aantal bezichtigingen op grote huizen dat ze toebedeeld zullen krijgen !! Die kunnen de grote huizenaanbiesders tegen elkaar uitspelen : wie wil er relatief het minste voor z’n grote huis en nog steeds voor goed geld mijn appartementje kopen….?
http://www.guardian.co.uk/global-development/2013/apr/17/land-grabs-europe-big-business-farming
ll,
Leuk stuk inderdaad, zeker de laatste alinea’s :
“Na de vorige crisis op de huizenmarkt duurde het, nog los van de inflatie, een jaar of vijftien voordat de prijzen weer op het oude niveau waren. Wordt ons land getroffen door een Japan-scenario, dan zou het wel eens tot 2031 kunnen duren voor de bodem op de woningmarkt is bereikt. Dat klinkt absurd, of op z’n minst absurd ver weg, maar het is misschien wel waarschijnlijker dan het waanidee dat we het einde van de crisis nu al kunnen noteren op 1 januari 2016.”
Dat is wat ik me met veel grote bouw projecten ook wel eens afvraag, voor wie bouwen ze die huizen?
Ik blijf me altijd verbazen hoe de focus altijd op die tekorten ligt, maar waarom gaat niemand op pad om te kijken waar het geld is heengegaan? Tenslotte is de ene zijn schuld, de ander zijn winst…
Maarja, mensen met het geld worden juist beschermd en ze proberen zogenaamd de gaten te vullen met waar het geld niet zit. Zoals nu weer bij de burgers… Is het niet via de belasting, dan wel door ziekelijke marges.
En de VEH maar continu “huilie-huilie”-tweets de ruimte inslingeren over hoe oneerlijk het wel niet is en “Huiseigenaren betalen bankprobleem!”, blablabla, en maar roepen om overheidsingrijpen.
Maar helaas: de regels voor Basel III en de strengere kapitaalseisen komen nou net van de overheid. Anders vallen bij de volgende tegenwind gelijk weer de banken om en gaat de hele economie onderuit, niet alleen de huizenmarkt. Lijkt me dat dat toch een hogere prioriteit heeft.
Huiseigenaren hebben tot 2008 ook geprofiteerd van de kredietorgie, waarbij torenhoge winsten zijn gemaakt, ook door huiseigenaren. Dat spel is nu over. De toen aangegane risico’s moeten nu gedragen worden.
Wat B88 zeg. Zou jij hypotheken verstrekken op de Nederlandse huizenmarkt? Ik niet…
Alleen een beetje jammer dat huurders verplicht mee mogen dragen..
En dat vind ik als koper!
@Snorkel
Waarom niet? Ik denk alleen dat de voorwaarden dusdanig zijn dat het niet goedkoper wordt. Waarschijnlijk duurder !
Zucht, VEH. De struisvogels zijn weer eens even vergeten dat de huurder hun HRA betaalt (dus die ‘hoge rente’ is helemaal niet zo hoog – want 1/3 tot 1/2 wordt gesubsidieerd). En dat bovendien de huren veel te hoog zijn door opgedreven vastgoedprijzen en alle afgeleiden daarvan. En dan heb ik het nog niet over de veel te lage rente op mijn spaarrekening, veroorzaakt door het hypotheek-waterhoofd van de banken.
Voorwaarden die realistisch zijn t.o.v. het risico
KoophuisXXL,
Ok, terecht punt… Dan ben je dus wel ‘actief’ op de NLse hypo-markt, maar ga je geen enkele klant werven. Want de NLse consument is veel te verwend 😉 Daar bedankt een bedrijf toch echt voor hoor!
De schrijver van “hypotheekvrij” doet duit in het zakje:
“Een huis kopen is op de lange duur altijd goedkoper. Bij een huurverhoging van 6,5% stijgt de huur al na vier jaar met ruim een kwart.”
MediaMark Rutte: “Neem nou dat beetje risico” – Nou, als het zo doorgaat hebben we niet veel keuze meer Mark. Een brood kopen is straks al een risico. We gaan namelijk keihard Club Med achterna: https://pbs.twimg.com/media/BIM83A2CEAA9WpX.jpg
Om het treintje op gang te houden. Niet voor de ‘starter’ maar om inkomsten van gemeenten/projectontwikkelaars door te laten lopen -met woco als katvanger 😉
Zoho? Alweer een nieuwe toezichthouder? Zijn er bij de gemeenten al niet genoeg toezichthouders (handhaving) en meer van dat spul waar NL als bureacratische VOC-staat sterk in is? Zo ook met zijn “dienstverleningsmentaliteit” (waar over produkten wordt gesproken) in de sector van financiële mannetjes, banksters en tussenpersonen?
Ga je toch eens bezig houden met iets reëlers dan “dienstverlening”(oftewel een ander een poot proberen uit te draaien): tafels stoelen, violen, piano’s, blaasinstrumenten bijvoorbeeld maken.
Niks hoor we gaan gewoon op dezelfde voet door in dit land, terwijl het met al die “dienstverlening” en het idee “slapende rijk te kunnen worden” allemaal niks geworden is. Perspectieven intussen: 0,0. Dat krijg je er dan van. Probeer dat maar weer eens recht te trekken.
En daar hebben we gelukkig sinds 1 april (?)een nieuwe autoriteit voor: de “Autoriteit Consument & Markt”, alweer een nieuwe dienstverlenende toezichthouder zogezegd!
Is natuurlijk onmiddellijk met een studie gekomen, waaruit het handelen van de banken in vernieuwde opzet blijkt etc.etc. Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken, denk je dan.
“Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen op kartelvorming in de hypotheekmarkt”. Moest er nog bijkomen ook. Uiteindelijk allemaal de schuld van Basel III en wellicht IV, maar intussen stijgt de nood wel erg hoog.
En wat denk je? Jawel hoor, er moet nog een onderzoek komen van de kersverse toezichthouder:
Hoogste tijd verder te gaan studeren op wat er nodig is om “bestaande drempels weg te nemen voor buitenlandse banken en investeerders om actief te worden op de Nederlandse hypotheekmarkt”.
“De nieuwe studie [van de ACM] past in de nieuwe focus op dienstverlening in de gehele woonketen, etc….” Wat een gel*l uit eigen belang. Ik zou zeggen: ga eens over de grens kijken.
Zolang China – en dat zijn handelaren! – niet veel ziet in de NL-hypotheek en onroerendgoed markt kun je het met de belangstelling van overige buitenlandse kandidaten wel vergeten.
Ze kijken wel mooi uit: stoppen hun geld liever in oude gerenomeerde Europese bedrijven, kastelen en wijngaarden en jawel, zeer waarschijnlijk ook in de failliete luchthaven van Athene.
Zo werkt dat tegenwoordig in de praktijk van het NL- buitengebeuren.
Jammer voor al die vasthoudende huizenbezitters, die na vele jaren maar niet van hun woning afkomen en zichzelf a.h.w. hebben gestigmatiseerd met dat bord in de tuin of aan het raam.
Je kan precies zien, wie er boven zijn stand heeft geleefd. Maar gelukkig is de redding met de ACM nabij! 🙂
Ondertussen in Ierland.
The New Insolvency Service ………
http://www.irishtimes.com/news/consumer/new-insolvency-rules-to-allow-899-monthly-spend-for-debtors-1.1364648
ll,
In Nederland heb je de schuldsanering (WSNP). Is soms ook om je tenen van te krommen. Ik heb 6 jaar nodig gehad om een schuld van 28.000 af te lossen. En een collega in de schuldsanering is met een (naar eigen zeggen) schuld van 89.000 er in drie jaar vanaf. Die regeling lijkt me onhoudbaar als de onderwaterstaanden er straks allemaal beroep op gaan doen. (toch?)
Op zich zou ik best een leuke nieuwbouwwoning willen kopen tegen een redelijke prijs. Dat anderen met hun huis blijven zitten is niet mijn probleem.
De huur van mijn pensioenfondswoning ging afgelopen jaar met 2% omhoog.
Tegen die tijd worden de regels aangescherpt, zoals met alles.
Nico de Geit,
In mijn vorige huurwoning: 5 jaar gewoon, €0 huurverhoging in die 5 jaar
Ik ben dol op onderzoeken. Vooral de mogelijkheid van meerkeuzevragen die dingen uitsluiten is een pre!
Mail ontvangen van woningnet.
Enquette woningzoekenden Amsterdam
De woningcorporaties in de regio Amsterdam willen het zoeken naar een woning via WoningNet nog beter afstemmen op uw wensen als klant. Daarom doen zij mee aan een onderzoek van de TU Delft.
U staat ingeschreven als woningzoekende bij WoningNet Stadsregio Amsterdam. Daarom willen wij u vragen om via internet een vragenlijst in te vullen. De vragenlijst gaat over uw verhuiswensen en hoe u zoekt en reageert via WoningNet.nl. Het is belangrijk dat u meedoet, omdat WoningNet.nl met uw medewerking kan worden verbeterd!
U kunt de vragenlijst invullen tot en met 15 mei. Met het invullen van de vragenlijst bent u ongeveer 20 minuten bezig. Als dank voor de medewerking verloten we 25 VVV-cadeaubonnen van €20 onder de deelnemers!
Klik op onderstaande link om bij de vragenlijst te komen:
https://otb.collector-survey.tudelft.nl/nq.cfm?q=93C93215-8730-46C5-8F9C-3186C4163221
U kunt inloggen met de onderstaande gegevens:
Inlognaam: Amsterdam
Wachtwoord: A2dbp32
Als u vragen heeft over het onderzoek, kunt u een e-mail sturen aan: s.c.kromhout@tudelft.nl
Namens de samenwerkende woningcorporaties in Stadsregio Amsterdam hartelijk dank voor uw medewerking! Klik op onderstaande link om bij de vragenlijst te komen:
https://otb.collector-survey.tudelft.nl/nq.cfm?q=93C93215-8730-46C5-8F9C-3186C4163221
U kunt inloggen met de onderstaande gegevens:
Inlognaam: Amsterdam
Wachtwoord: A2dbp32
Als u vragen heeft over het onderzoek, kunt u een e-mail sturen aan: s.c.kromhout@tudelft.nl
Namens de samenwerkende woningcorporaties in Stadsregio Amsterdam hartelijk dank voor uw medewerking!
Halverwege ben ik afgehaakt, hoe zou dat nu komen.
Nemen ze dat ook mee in de resultaten? 🙁
Hier ook -iets boven €700.
@36(Animal Crackers),
Zoals ik zei in mijn @29:”dienstverlening”.
Dat is de huidige ziekte in NL waar je mee te maken hebt. De woningproblematiek in Mokum is gewoon niet op te lossen.
Zitten daar als hypocrieten voor zichzelf achter een bureautje en verder niks.
Klopt niet wat ik schrijf: was maximale, 3.5 geloof ik. Reden: “ivm met huurliberalisatie doen we (rabo pf) het maximale. Nu geen geld meer bij Rabo: ben ik ook vrij in.
Dat bestaat al wel een tijdje toch? ik zoek nog een beetje naar een vorm om dit in te gieten…
tufkaj,
ik zag een tijdje geleden een OTB wc-eend onderzoek naar startersleningen en de verschillende varianten van erfpacht. Misschien binnenkort een niet-wc-eend-vergelijking er naast zetten waar deze bij kan?
Daarstraks de Groene Amsterdammer gekocht vanwege een stuk van Hans de Geus.
Hoofdtitel: Gij zult aflossen
In rode letters in het stuk: Bij de Rabobank staat liefst 31 procent van de hypotheken onder water. Geen wonder dat beleggers zenuwachtig zijn.
Algemene strekking van het verhaal: schuldsanering.
Opmerkelijke quote:
“De horigheid ligt ver achter ons. Dat weerhoudt historicus en tegendraads econoom Michael Hudson er niet van om de gijzeling waarin de financiële sector de mensheid houdt te vergelijken met de economische repressie van de feodale landheer van weleer. Hij spreekt van renteniers die niets toevoegen, alleen maar zuigen. In plaats van dit te hervormen, houden overheden de situatie in stand door telkens de banken te redden.”
Lijkt me op zich wel een logisch mechanisme, als er verhoogde kwaliteitseisen gesteld gaan worden aan een bepaalde branche, dan gaat de prijs omhoog.
Stel even twee ontzettende domme voorbeelden:
– als er door de overheid wordt geeist dat bij het trekken of vullen van een kies in het vervolg minimaal twee gediplomeerde tandartsen aanwezig moeten zijn, gaat de prijs van het trekken en vullen van een kies OMHOOG.
– als er door de overheid wordt geeist dat bij elke shoarmatent er een parkeerplaats aanwezig moet zijn geschikt voor minimaal twintig auto’s, gaat de prijs van een broodje shoarma OMHOOG. Patatboer mag ook.
Dus waarom zo verbaasd zijn als de banken hun tarieven verhogen om aan BaselIII te kunnen voldoen ?
Jip en Janneke taal..
De overheid zegt tegen de burger: Jullie moeten betalen vanwege de banken, want die hebben geen geld meer.
En dan zegt de bank tegen de burger: Jullie moeten betalen vanwege de overheid, want wij hebben van de overheid meer geld nodig.
En dan zegt de overheid tegen de burger: Hier is geld om je te helpen om de bank te betalen vanwege het huis dat je gekocht hebt.
En dan zeggen de pensioen fondsen: hmm, dat lijkt me wel een goede investering.
En dan zeggen de gemeenten: Wie wil er nog wat extra geld lenen?
En gaan vervolgens de overheid, de banken en de gemeenten bij elkaar zitten om tegen een torenhoog tarief het koopgedrag van de burger onder de loep te nemen.
En dan zeggen zij samen in koor tegen de burger: We doen het voor jullie!
Als er nu eens direct gestopt zou worden met de HRA en alle rondzwervende subsidies op de woningmarkt?
Als het fiscale voordeel van de HRA wegvalt komt ook weer de noodzaak tot aflossen naar boven, gij zult aflossen! Gespaarde gelden voor de aflossing van de hypotheek hier direct voor gebruiken.
Bankbalansen weer ietwat op orde, minder private schuld en minder rondpompen van geld noodzakelijk.
Bezuinigingen niet noodzakelijk, koste de HRA niet 12,4 miljard?
Meer geld beschikbaar voor wezenlijke dingen.
Hmmm, Maria, dat is teveel boerenverstand gebruiken!
Maria,
Maar, maar, maar…
– Huizenbeztiters betalen de HRA zelf. en de belasting is in NL zo hoog dat een korting wel terecht is
– Gun je de huizenbezitter zijn geluk niet?
– Al ide huurders dan die door de huizenbezitters gesubsidieerd worden?
– HRA is nou eenmaal onderdeel van het belastingstelsel. Als je genoeg verdient wordt je geacht een huis te kopen
– etc… etc… etc…
[/sarcasm]
HRA gaat er gewoon aan natuurlijk… Het gaat gebeuren! Er is een crisis zoals we nog nooit gezien hebben voor nodig, maar het gaat echt gebeuren!
Kan dat dan vandaag nog, zijn we eerder uit de crisis!
snorkel: B88
tuurlijk niet. op andere plekken kan ik meer resultaat behalen met minder gedoe met dezelfde zak geld.
Ik ben daar niet zo optimistisch over hoor. HRA is zelf een crisismaatregel uit een tijd als deze. Ook nu zie je dat er meer en meer maatregelen tbv hoge huizenprijzen in het leven worden geroepen ipv afgeschaft.
Tja, de bankbalansen. We moeten de banken overeind houden en de mensen mogen vallen, that simple!
tufkaj,
Niet zo somberen joh! 😉 hahahahahra!
http://amsterdam.amsterdam.miljoenhuizen.nl/details/propnl/1038228/Amstel-230-2-Amsterdam
Mag niet zoveel aan gedaan worden. Achterzetraam is toch geen gezicht.
Als de “buurman” dan maar valt en niet ik 😉
moet een dezer dagen een nieuwe lease-auto bestellen. Heb ik mijn deel wel weer gedaan 😉
Wordt er wel eentje uit een categorie lager dan waar ik uit zo mogen kiezen. Maar dat is vooral omdat het dan een zogeheten ‘standaardmodel’ is die ik mag achterlaten bij mijn werkgever zonder enorme boete te betalen als ik naar een ander bedrijf zou besluiten over te stappen.
Actys/rabo pensioenfonds laat ze gewoon onverhuurd als de gewenste prijs niet wordt gevangen. Krijg de indruk dat 20% permanent leeg kan staan.
Maria, dat kan je toch niet menen!
De HRA is gewoon een belastingmaatregel die eens uitgevonden is om de te progressieve IB een beetje ten gunste van veelverdieners te nivelleren.
Voerman weet nog, dat de hoogste IB schijf 72% was (tot 1970!). Toen was de HRA nog eens de moeite waard! Toen kon je nog elke betaalde rente, zelfs van consumptief krediet, rood staan op de bank en de hele rentereutemeteut aftrekken. Afschaffen van HRA zal belastinghervormingen tot gevolg hebben, opnieuw voordeel voor de rijkeren en veelverdieners; brengt dus niets op.
HRA werkt voor de een als de rode lap voor de stier en voor de ander als het doekje voor het bloeden. Het is in wezen een fopspeen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Progressieve_inkomstenbelasting
Voerman,
Als ze daar in Den Haag slim zijn doen ze het als volgt:
– Nieuwe gevallen geen HRA meer
– Bestaande gevallen krijgen restschuld-kwijtschelding van de staat
– Maar daarvoor moeten ze dan wel hun recht op HRA inleveren
Dan geef je mensen zelf de keuze + je bent binnen 30 jaar van alle HRA-profiteurs af.
snorkel,
En de huizenprijzen kunnen eindelijk dalen, waardoor HRA voor nieuwe gevallen ook niet zo noodzakelijk meer is
Dat is dus tot de boomers gingen werken. Waarom verrast me dat niet?
flexibiliteit FTW! 😉
Er zijn criminelen actief die leegstaande huizen verhuren. Ander slot erin, bezichtigen, huur vangen en wegwezen.
Leegstand zou verboden moeten worden zolang er nog mensen zijn die dringend op zoek zijn naar woonruimte.
Dan verliest half Nederland zijn dienstverlenende baan.
Waarschijnlijk verrast jou dat niet, omdat je moeite hebt met de muren die jij voor jezelf hebt gebouwd tussen generaties. Stoort Voerman niet, maar errug lastig voor jezelf. 🙂
Een inhoudelijk argument was beter geweest, Tufkaj.
Verder vind ik je natuurlijk nog steeds een aardige jongen.
@tufkaj: like. en er kan er weer een bij op mijn lijstje:
voordeeltjes van de generatie boomers waar alle andere generaties voor moeten bloeden.
Jij weet even goed als Voerman, dat dan de HRA profiteurs van vandaag in een andere hoedanigheid of met een andere naam het voordeel gaan genieten. Afschaffing – of aanpassing van de HRA zal in elk geval de welvaart niet verhogen of anders verdelen. Maakt mij persoonlijk geen bal (meer) uit. Mar denk eens nuchter na.
Een even domme onomstootbare stelling:
Er is leegstand omdat wij niet gastvrij genoeg zijn voor alle aardbewoners die zich hier permanent gratis zouden willen vestigen.
Het helpt hier altijd om het met Tufkaj eens te zijn! 🙂 Is Voerman ook vaak, maar alleen na nagedacht te hebben waarom.
Voerman,
Dat vind ik een beetje te gemakkelijk Voerman. Er is een raar systeem dat je de rente kan aftrekken van de belastingen als je een huis koopt. Dus hoe duurder het huis is en hoe meer je verdient hoe meer je terug krijgt. Laten we dat dan i.i.g afschaffen. Ze zullen wel andere wegen bewandelen om belasting terug te krijgen, maar het is geen reden om een rare regeling NIET af te schaffen.
Houden we massa’s geld over, een groot gedeelte hiervan naar uitkeringen en de creatieve mensen vinden of vormen een baan waar Nederland iets aan heeft.
En dat zal niet het rondpompen van andermans geld zijn!
Ik meen het uit de grond van mijn hart!
Als ieder zinnig mens gaat tellen wat hij voor zijn of haar hypotheek betaalt (uitgaande van niet-Euribor rentes want daar zit het probleem) is de bank de enige die er beter van wordt.
Vooral de grote massa die geen mega inkomen heeft wordt er niet beter van, het is het salontafelpraatje waarin iedereen geloofd heeft.
Lenen kost nog steeds geld en bij een 30-jarige hypotheek is het huis zeker 3 x betaald.
De HRA wordt gezien als een liberaal, rechts speeltje en dat is het ook, voornamelijk voor de financiële wereld.
Zou het niet o.a. de grondslag kunnen zijn voor het financiële waterhoofd in de vorm van banken zoals Nederland die nu heeft?
Hypotheken zijn een vorm van schuldslavernij en wij hebben naar het schijnt een overheid die haar onderdanen aan de ketting wil houden, anders had zij aan deze vorm van slavernij allang iets aangepast.
Voerman,
Zullen we nog even verder proberen te denken:
Als je een ruim inkomen geniet kun je maximaal HRA genieten.
Wat als dat ruime inkomen wegvalt?
Ondertussen aan de top van de voedselketen…
De man bestaat voor 70% uit water. Wiens water? Kijk en huiver! http://www.youtube.com/watch?v=nTqvBhFVdvE&feature=player_embedded#!
Ben je de klos.
Net als alle andere mensen die om wat voor trieste reden dan ook met inkomensachteruitgang te maken hebben. Zo is het leven.
Maakt mij niets uit.
Geen argument voor – of tegen; dat wilde ik zeggen.
Blijft een fopspeen.
Oke, geen Nestle producten meer!
Waar is Frans?
Die heeft hier vast een goed antwoord op!
Als dan het speeltje (HRA) wordt afgeschaft en er compensatie optreedt in de vorm van bijv. vlaktaks en de huizenprijzen zich bewegen naar een aanvaardbaar en afbetaalbaar nivo zouden we daar denk ik toch met z’n allen beter van worden.
Oh nee, dat is niet waar, de bank niet!
Mocht nog iemand denken aan het Deense model of het inbrengen van onze pensioenen in de hypotheken:
http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2013/04/15/in-daenemark-platzt-die-immobilienblase/
Interessante site trouwens, lees je meer dan je op de “Fabeltjeskrant” hoort en ziet!
“Banken die op de Nederlandse hypotheekmarkt actief zijn, geven aan op dit moment terughoudend te willen zijn met het verstrekken van hypotheken en verhogen daarom de hypotheekrente.”
En daarom mogen onze pensioenen erin!
Hij zou iets kunnen zeggen in de trant van:
Corporate fascism van de bovenste plank!
Alleen al hierom is de man gek: ‘The production of one kilogram of beef requires 15 thousand litres of water’
( http://www.waterfootprint.org/?page=files/homehttp://www.waterfootprint.org/?page=files/home ) Stel je nu toch eens voor dat het waterverbruik WEL in de prijs van vlees verdisconteerd werd. Over Israel die het water van de Palestijnen steelt door de Jordaan leeg te drinken hebben we het nog maar niet. De onzin die hij over GMO’s verkoopt is zo beangstigend omdat bedrijven zoals die waarvan hij bedrijfsleider is de natuur ombouwen tot iets waarop copyright aangevraagd kan worden. In Europa was labelen tot nog toe verplicht maar Europa is te schijterig volgens deze baas. De invloed van de lobby klinkt af en toe tot in Wageningen door. Maar Wat is er mis met op de verpakking zetten wat er in zit vraag ik mij dan maar af. Vergelijken bij de Paarden vlees schandalen steekt dit er schril bij af. http://naturalsociety.com/corporate-giant-nestle-contradicts-gmo-stance/
———————————-
Sorry voor ‘t kapen van dit topic.
Daar zat ik op te wachten!
En hij heeft weer gelijk gekregen, “the damned basterd!”.
Naast “preppen”, zonnepanelen en brandhout wordt het volgens mij tijd voor het slaan van een nieuwe waterput!
Dubbel eraan verdienen win win
Het tarief van 72% werd pas in 1990 afgeschaft. Paste in een trend waarbij de belastingdruk opschoof van directe belastingen naar indirecte belasting. Niet bepaald een trend die in het voordeel is van bepaalde leeftijdsgroepen, eerder eentje in het voordeel van bepaalde inkomensklassen.
http://biflatie.nl/artikelen/maatschappij/somberheid-zonder-lichtpuntjes/#comments
“De paradox
Een paradox is een ogenschijnlijk tegenstrijdige situatie, die lijkt in te gaan tegen ons gevoel voor logica, onze verwachting of onze intuïtief. Velen van ons voelen en weten dat het compleet anders zal moeten om een faillissement of ondergang van onze huidige samenleving te voorkomen. Tegelijkertijd zijn we echter niet bereid om daarvoor de barricaden op te gaan, de mouwen op te stropen en zelf samen met anderen aan de slag te gaan. We zien het als te complex, als een spel waarin de machtigen en rijken toch zullen winnen en wijzen liever naar politici en bestuurders om het voor en namens ons te doen, terwijl we feitelijk wel weten en vooral intuïtief voelen dat het zo niet gaat lukken. We willen leven, streven naar het beste voor onze kinderen, de naasten en anderen en toch is het als of we last hebben van een zware druk die ons onbeweeglijk maakt. Ik heb het de paradox van de actieloosheid genoemd.
Transitie: Dwarsdenkers, kantelaars en friskijkers
Tegenlicht zond op 15 april als afsluiting van een prachtige serie over de crises af met een programma over verandering. Verandering in een zo grote mate dat die maar twee uitkomsten zal kennen namelijk ondergang of een complete metamorfose. Bestuurlijk gezien is men nu bezig met incrementeel beleid. Stapje voor stapje streven naar aanpassingen. Dit is nu net iets wat niet werkt en niet zal gaan werken. Wat was zal verdwijnen, langzaam of snel. Wat komt en zal ontstaan is aan ons zelf. Delen we één boormachine in een straat met twintig bewoners of kopen we er in totaal twintig. Werken we samen of ieder voor zich. Koopt ieder 2 kg aardappels of gaan we voor 50 kg samen, tegen uiteraard een veel lagere prijs per kg.
Ons leven is maar kort
Wie jong is ziet een eeuwig leven voor zich. Wie de leeftijd van zestig, zeventig of tachtig jaren heeft bereikt weet inmiddels beter. Terugkijkend is voor de meesten van ons het leven in een sneltreinvaart verlopen. Al het verzamelen van materiële zaken die we eeuwig dachten nodig te hebben blijkt het achternalopen van hersenspinsels te zijn geweest. Als we het eens opnieuw konden doen dan….
1.Moeten we zelf samen met anderen in actie komen en samenwerken;
2.Moeten we beseffen dat we geen hamsters zijn. Dat onze kinderen en kleinkinderen ook een leven in welzijn willen;
3.Dan hebben we een overheid nodig die faciliteert en zorgt voor zo min mogelijk regels die onze creativiteit en innovatie beperken. Wie de afgelopen dagen de debatten in de 2e Kamer heeft gevolgd weet dat we daar nog lichtjaren ver van verwijderd zijn;
Off-topic:
In San Francisco Bay Area is op dit moment nieuwe bubble in de maak:
http://www.mercurynews.com/ci_23054077/bay-area-home-prices-up-12th-straight-month?source=email
In contrast met vorige bubble (gedreven door goedkoop krediet), wordt deze gedreven door cash van buitenlandse investeerders (uit voornamelijk China), waar in eigen land een ander systeem geldt voor eigen huisbezit. 85% van huidige huizen wordt verkocht aan deze buitenlandse investeerders. Huizenprijs op dit moment ver boven wat gemiddelde local kan aanschaffen.
Zou dit toekomstig scenario voor Nederland kunnen zijn?
Bij elke crisis zien we protectionisme opkomen dus niks nieuws nu onder de zon.
Nu zien we het gebeuren met de fabricage van zonnecellen.
Wat wel nieuw is dat het protectionisme niet meer gericht is om arbeidsintensieve industrie te beschermen maar om kapitaal intensieve industrie te redden.De lobby doet goed zijn werk en toont aan dat de democratie mors dood is.
Vrouwen kopen huizen van ………… vrouwen 😉
Huizenmarkt moet vrouwelijker …….
http://powervrouwen.blog.nl/werk-maatschappij/2013/04/19/huizenmarkt-moet-vrouwelijker-gaan-handelen
‘ Zonder een goede verkenning van de problemen komen we namelijk niet tot de juiste oplossingen ‘ SER
http://www.allepersberichten.nl/persbericht/21766/1/Unanieme-steun-en-waardering-voor-macro-economische-verkenning-SER/
Erkennen van het probleem ( Juan )
Het probleem is n.l. het best bewaarde geheim van NL, probeer er maar eens achter te komen
Maar hier op dit blog zéér wel bekend duzzzz………. 🙂
Starter blijft cash-cow 😉
Grondprijs voor starters omhoog.
http://www.destentor.nl/regio/oldebroek/grondprijs-startershuis-omhoog-1.3775939
De starter
http://beverlylewis.files.wordpress.com/2012/06/cashcow1.jpg
Ze weten echt niet meer wat ze willen ,ik ruik blinde paniek.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21497633/___Beperk_hypotheek_later___.html
Nl se banken zijn zombie banken aan het worden. Vandaar dat het zo beroerd gaat. Het symboliseert het onvermogen om verlies te nemen. Niet alleen bij de banken, maar ook bij de burger als hun riante sociale voorzieningingen ook maar met een procentje of twee worden afgeroomd.
Dat buitenlandse banken niet op termijn terugkeren, lijkt me onzin. Zekunnen zelf de voorwaarden stellen voor het verstrekken van een hypotheek, bijvoorbeeld 50 procent eigen geld als inleg. De banken in het buitenland zijn echter vaak ook niet in staat te doen, waar ze goed voor zijn….
Dus verlies nemen, bad banks creeren, en het liefst aparte banken voor consumenten en bedrijven.
Ojaa voor ik het vergeet, een rapport waaron werd gesteld, dat een staat max 90 procent van het bnp als schul zou mogen hebben, bleek op fraude te berusten. Exit basel normering? Ook een manier om weer wat leven in brouwerij te creeren.
Grappig dat u dit zegt, na de vorige depressie jaren ’30 vorige eeuw werden de banken juist samengevoegd als oplossing voor de crisis, en nu weer uit elkaar ?
Vond nog een rapportje over deze topic.
de NL-woningmarkt-hypotheekrente-huizenprijzen-en-consumptie. CPB
http://www.cpb.nl/publicatie/de-nederlandse-woningmarkt-hypotheekrente-huizenprijzen-en-consumptie
Off Topic:
Opvallend.
Ik zat http://www.huizenzoeker.nl te bekijken, maar in de laatste 1-2 weken of zo is er een explosie van ‘verkocht onder voorbehoud’ eengezinswoningen in het laagste segment hier in de buurt: 200.000-280.000(10!!!). Geen appartementen, weinig boven NHG (2).
Veel mensen blijkbaar die door de opbeurende woorden van Rutte “Kopen, kopen, kopen” toch maar de stap genomen hebben, maar dan wel een verantwoorde, nl niet een appartement, maar een woning waar je in principe tot je 80e kan blijven met gezin, maar dan wel een goedkope.
Naast iedereen weer een kleine auto, nu ook als er dan toch een huis gekocht moet worden, een verantwoorde goedkope woning 🙂
Maria,
PRECIES. We zijn geen hamsters die aan het eind zoveel mogelijk bezit moeten hebben. Het geld komt ons niet uitwaaien bij de doodskist, mensen waar je wat voor betekent hebt WEL 🙂
uitwaaien = uitzwaaien
Tja, dat argument gebruik jij bij alle voorgestelde veranderingen. Is ook nergens op gebaseerd, anders dan je eigen scepsis natuurlijk. Ik heb hier al eerder voorgerekend dat afschaffing van de HRA voor ELKE Nederlander voor een belastingverlaging van 30% kan zorgen. ELKE Nederlander, over de gehele linie. Natuurlijk kun je ook de hele 12 miljard voordeel selectief teruggeven aan de 500 mensen die in de Quote-500 staan. Die mogelijkheid bestaat ja… Met zo’n redenatie kun je dus overal voor gaan liggen en zal er nooit iets veranderen. Doorbreek dat comme-il-fait-denken Voerman! 😉
voor Maria
http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2013/04/20/spd-alle-deutschen-sollen-ihr-geld-zur-bank-bringen/
nou begrijp je waarom ik gister mijn kluisje geopend heb en een bedrag van de spaarrekening heb gehaald..
sowieso hier nog minder rente als in NL en dan de bronbelasting erover?
man houd toch op.. en dan strakjes laten maaien door de regering als “eenmalige bijdrage voor de ondersteuning van de euro” dank U ?!
de koekoek..
Keesje,
Het kan interessant zijn om over een maandje eens te kijken of die woningen niet gewoon weer te koop staan. Is in mijn oude buurt een tijdje de trend geweest:
– Huis staat (al lang) te koop met bord op de gevel
– Ineens prijkt er een ‘verkocht” sticker over het te koop bord… en zo blijft het bijna een maand lang
– Dan is het bord er af, maar er trekt niemand in het huis (staat nog gewoon leeg dus)
– Een maandje later hangt het te koop bord er ineens weer op
Verschillende makelaars deden mee aan dit trucje. Ik snap de logica er achter nog steeds niet helemaal, maar vermoed dat de makelaar hoopt op deze manier mensen schrik aan te jaren / te overtuigen dat woningen in die buurt heel ‘courant’ zijn.
Ik heb er in ieder geval van geleerd: Verkocht is verkocht. Verkocht onder voorbehoud is niet verkocht.
afbetaalde huiseigenaar,
Lijkt me zeer verstandig!
30% belastingverlaging voor iedere Nederlander!
En dat willen we niet?
Rutte lees!
Dan zou iedereen wellicht op die termijn die andere auto of misschien een ander huis (gespaard!) kunnen kopen!
Eerst het CBP Teulings en nu Knot, vanuit het buitenland ……….
http://www.nu.nl/economie/3402397/dnb-pessimistisch-groei.html
Dan gaan ze geen klanten werven dus, want de NLse consument is nog steeds veel te verwend. Als de NLse overheid buitenlandse banken terug wil hebben, dan moet er een ‘level playing field’ geschapen worden, waar ook buitenlandse banken mee kunnen leven: Dus inderdaad 20% eigen geld, 80% lenen en alles aflossen in 30 jaar. Dan staan de buitenlandse banken morgen op de stoep.
Met andere woorden: hoeveel Nederlandse bedrijven ken jij die Nederlandse rijst naar China exporteren, onder ‘Nederlandse voorwaarden’? Dat zou best kúnnen, maar die rijst is dan zo ‘onaantrekkelijk’ dat de overgrote meerderheid van de lokale bevolking gewoon lekker Chinese rijst blijft kopen.
Napoleon begreep al dat je inkomen en vermogens progressief diende te belasten om het spel van macht dynamisch te houden .zeker in een tijd dat er geen groei is zal er een snelle verschuiving van het bezit naar de top gaan.je ziet nu al dat de groei naar de top exponentieel verloop.
Had ongeveer ingeschat dat rond Mei de druk en de opvolgende paniek bij onze geliefde politicie zo zou toenemen dat echt alles uit de kast wordt gehaald om de woningmarkt een push te gaan geven.
Hyptotheken niet jaarlijks terug naar max 100% woningwaarde.
Geld uit de hoge hoed(pensioenen) om starters hypotheken te verschaffen.
Hypotheken voor langer dan 30 jaar toestaan.
50% aflossingsvrij terug op de agenda.
etc etc.
Het wachten is op de eerste zwakke knieen, en geloof me die gaan komen.
Ik wacht het rustig af. Vermaak me prima.
Het wachten is
Dat de NLse overheid overigens helemaal niet. Buitenlandse concurrenten kapen alleen maar geld weg dat nodig is om de balansen van de NLse banken te stutten.
…en laat dat nou net niet zijn aangetoond ( rapport lezen ) , een argument om het aan het krediet verslaafde volk niet alleen in zijn waan te houden maar vooral hun veelal emotionele denkniveau ( emotie crisis nu..) voeding te geven.
ps. als u straks ook een hypotheek nog heeft (daarom bent u hier per slot van rekening ..) gaat u uw argument veranderen , dat weet ik zeker.
Vlaktax is maar een woord waar nooit een inhoud bij verzonnen is. Een reclameboodschapje van het CDA in een of andere campagne.
Huizenprijzen is een ander item. Huizenprijzen zijn sinds 2008 gemiddeld (gocorrigeerd met inflatie met 25% gedaald. Markt is verzadigd; avontuur is ervan af, de meeste mensen hebben er tabak van en geen zin meer in. Lost zichzelf wel een keer op een verrassende wijze op. Laat zich in elk geval niet politiek meer sturen.
‘Hypotheek koopwoning nu nog niet beperken’
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2013/16/hypotheek-koopwoning-nu-nog-niet-beperken.xml
Die sukkel van de het CPB, welke laatste de schuldpositie van burgers (en van banken) niet in hun rekenmodellen doorvoert, meent iets te moeten zeggen over hoogtes van hypotheken…
Aan de andere kant beroepen de banken zich op (verschuilen ze zich achter) de CPB bevindingen qua uitleen beleid….
Fraai geregeld! (en geen toeval)
Nee , tegenover die 12. 4 miljard besparing staan 8 miljard op de balans.
Als de mensen daarnaast geen cent meer kunnen uitgeven ( i.t.t. nu ) gaat de economie er pas echt aan .
Aldus een conclusie van iemand znder econommische opleiding .
Communisme op de hypotheekmarkt van VS en UK: http://www.ft.com/intl/cms/s/2/5ac969ec-a1c3-11e2-ad0c-00144feabdc0.html#axzz2QzS9kYPV
Het is allemaal te doortrapt crimineel om door sukkels verzonnen te zijn.
Mensen die over leeuwtjes en geitjes en kamelenneuzen en struisvogels praten snappen er geen bal van en laten zichzelf dankbaar gebruiken door dat gespuis.
200.000 tot € 280.000
weet niet uw domicilie , maar vrijstaand en zeezicht kan er ook voor geregeld worden .
Over Nestle:
Ten eerste is het al langer bekend dat de NWO de controle over water wil krijgen: dit gaat puur om macht en geld en controle.
Ten tweede is Nestle vaste bezoeker van de Bilderberg vergaderingen. Het Bilderberg overleg is opgericht door onze eigen prins sint berhard hond. Aangezien water de toekomst is qua macht, is onze nieuwe aanstaande koning in het watermanagement gegaan: een volledig onschuldige benaming, handig gevonden!
Ten derder kun je aan de bewindvoerder van Nestle zien dat hij zich superieur voelt, verheven boven het gepeupel, een ander kenmerk van de illuminati.
Ten vierde was er al veel langer benkend onder de mensen die zich interesseren voor de NWO dat dat controle op de watervoorziening een belangrijke factor gaat worden van de zich uitbreidende machtsbasis van de NWO.
Precies Voerman, precies!
lorenzo,
Een aanzienlijk deel (namelijk ongeveer de helft) van de mensen gaat er juist op vooruit as de HRA wordt afgeschaft en wordt teruggegeven aan de burger. Bovendien kan ook nog, als ‘bijvangst’, de totale uitagave aan huurtoeslagen dalen.
De andere helft van de burgers zal als de wiedeweerga hun schulden gaan aflossen. Dat zal tijdelijk minder consumptie (van die helft, maar daar staat dus meer consumptie van de andere helft tegenover) tot gevolg hebben, Maar ontschulden levert op de lange termijn weer veel positieve effecten op.
Sukkel zal meevallen , wie nu nog niet aanvoelt dat er hulp komt ( dat roeptoeter ik ook al een tijdje ), zal dit weekend eens moeten inruilen het woonboulevard bezoek in een boswandeling .
CPB en schuld:
“In de berekeningen van het CPB zijn ook de rente-effecten op een studieschuld niet meegenomen. Door het afschaffen van de basisbeurs zullen studenten in de toekomst een hogere studieschuld oplopen.
Over deze schuld betalen studenten rente vanaf het moment dat ze afstuderen. Het CPB heeft daar in de berekeningen opmerkelijk genoeg geen rekening mee gehouden, omdat de extra schuld die deze rente oplevert klein zou zijn.”
http://www.nu.nl/politiek/3336206/ruim-10000-studenten-minder-leenstelsel.html
als dit ook de praktijk zal zijn heeft u groot gelijk .
Die berekening heb ik kennelijk gemist, want dat kan niet kloppen. 12 miljard gedeeld door 17 miljoen mensen levert je 700 euro per jaar per persoon. Als ik je tegemoet kom en het aantal huishoudens neem (ca. 7.5m) dan kom ik nog altijd tot slechts 1600.
Als je nog verder gaat delen, zeg 1/3 van de huishoudens geniet HRA, dan kom je aan gemiddeld 4800 belastingkorting. Al die huishoudens gaan in jouw plan dus 3200 achteruit.
Welke externe mega-effecten mis ik waardoor toch IEDEREEN er op vooruit gaat?
Overigens betalen veel mensen vrijwel geen inkomstenbelasting, omdat de laagste schijf voornamelijk uit premie-afdrachten bestaat.
Let op: HRA is belachelijk omdat het een onbeperkte open-einde regeling is, natuurlijk moet dit worden afgeschaft ten gunste van een IB verlaging. Het leidende argument is m.i. vrijheid waaraan ik mijn geld wil besteden (dat is kennelijk te liberaal voor de VVD).
Daarnaast moeten we Europa-wijd ervoor zorgen dat (grote) bedrijven gewoon belasting betalen over hun winsten, dat zet namelijk wel zoden aan de dijk.
waarbij de opmerking dat de gemiddelde student vaker in china is geweest dan ik in Salou .
lorenzo,
Ja, dat is een interessant punt. Voerman is er van overtuigd dat een ‘geëgaliseerde belastingverlaging’ niet mogelijk is. Ik denk dat politici zo opportunistisch zijn dat, wanneer half Nederland hier maar hard genoeg om roept, het ineens best kan. Van de politiek zelf hoeven we niet al te veel te verwachten inderdaad…
Voerman denkt niet voor niets zoals hij denkt.
Scepsis en wantrouwen worden geboren en groeien omdat het klimaat daar gunstig voor is. Maar maak je niet ongerust over Voerman; hij weet de meeste veranderingen wel in zijn voordeel om te buigen, maar alleen bij de gratie van het feit, dat niet iedereen dat kan. Zou eigenlijk anders moeten zijn, echter…..
mijn ”snapvermogen ” zit hem dan ook hierin dat ik hier dan ook nooit de suggestie heb gewekt aan dezelfde kant te staan als het leeuwendeel (..) van de prikkers.
Ja weer die belangen . ”uw belang zal nooit mijn belang zijn” ! is mijn motto in het leven (hoewel ooit overgenomen van elders ).
Hulptroepen worden momenteel verzameld.
Kijk naar het sociaal akkoord, het is toch om te lachen hoe snel ze de kabinetsplannen hebben terug gedraaid. Aantal werklozen rijst de pan uit en we zijn er nog lang niet.
Die VVD-ers met hun veel te dure huizen, gaan het nu ook behoorlijk voelen, er valt niet veel te graaien momenteel en hun huis daalt met 10k per maand, de telefoon staat vast roodgloeiend bij ons Blokkie.
Eens houd het verhaal van het komt goed op………Het is voor de VVD te hopen dat ze dan niet tot het formaat SGP zijn uitgegroeid.
Lorenzo: Met een vlaktax is die hele huurverhoging voor niks geweest. Het is immers de bedoeling dat mensen in een huurhuis zo weinig geld over houden, dat ze wel een woning moeten kopen……!!
Ja ik weet, rare wereld haha
En dat is je goed recht Voerman.
Maar ook ik denk niet voor niets zoals ik denk. En ik zie dagelijks om me heen (wat zeg ik, het is mijn werk) dat er altijd betere alternatieven zijn en dat dingen best ten goede kunnen veranderen. Niet vanzelf, maar het kan best.
Speciaal voor de beliebers: http://www.youtube.com/watch?v=1gSCEDfhcxc
Somberen is zo 2012 😉 Ik ga nu meteen Funda op!
Mogelijk wel, helaas, ligt er maar aan wat je daaronder verstaat.
Als je voor afschaffing van de HRA bent; Oké.
Maar dan moet je niet vinden, dat de negatieve effecten voor de mensn die daar het meeste van geprofiteerd hebben gecompenseerd moeten worden door het belastingstelsel te wijzigen.
En dat nu juist, is de op gezond wantrouwen gebaseerde vrees van Voerman. 🙂 Snappie?
En Voerman is niet bepaald een socialist!
Klopt, dat moet je niet vinden 😉 Vind ik ook niet!
Stoelgang,
MediaMark Rutte to the rescue!
@ Frans.
Enig idee waarom die schulden ( hypotheek, plus nu ook blijkt die studieschulden ) nergens geadresseerd zijn ?
Zit me suf te peinzen, het moet een reden hebben, of zou het gewoon ‘vergeten’ zijn ? Zoiets van een beetje dom……..
En hoe kom je daarachter ? ……..
ll,
Ze worden gezien als investering, niet als schuld. Vandaar dat ze ook niet worden meegenomen in de inflatiecijfers. Als dat wel zo zou zijn, dan hadden we nu Drie Doldwaze Decennia lang GIERENDE inflatie gehad 😉
snorkel,
Tja Snorkel, als we het als land moeten hebben van een premier die de hoop uitspreekt dat alles weer goed komt, staan we er als bevolking slecht voor. Onze leiding spreekt in termen van hoop, terwijl nu juist daadkracht, visie en leiderschap noodzakelijk zijn. Hoop is namelijk slechts een uitgestelde teleurstelling. En maar vasthouden aan het oude stramien, de oude idealen en de vertrouwde systemen. Wat een politieke armoede, maar niet getreurd, de wal is bezig het schip heel stevig te keren. Onderschat twee krachten nooit: marktwerking en grote groepen hongerige mensen.
De wal keert het schip.
Op de lange duur zijn we allemaal dood.
De klassieke patronen aan het einde van een cyclus, het einde van een tijdperk en aan het begin van een crisis. Een kenmerk is dat politici en alles wat daarmee samenhangt zullen liegen, draaien, verdraaien, zwalken, huichelen en nogmaals liegen om het systeem in stand te houden tot het systeem zijn laatste adem uitblaast. Kijk eens in de geschiedenis hoe alle (alle!) grote systemen tot hun einde zijn gekomen en bekijk daarin de rol van de politiek eens.
De westerse wereld als economisch centrum heeft zijn langste tijd gehad. Dat centrum is aan het verschuiven naar het oosten. De achterblijvers hier inclusief hun verdiende politieke leiding kunnen elkaar diensten verlenen tot ze er letterlijk bij neervallen, maar het zal het tij niet keren.
Dat is maar al te waar. NL hangt aan elkaar van dienstverlening. Iemand ooit van toegevoegde waarde gehoord? De lachpremier in ieder geval niet als hij meent dat het kopen van geïmporteerd spul (auto’s) of het kopen van vaak reeds economisch afschreven consumptiegoederen (huizen) de economie aanzwengelt.
Hahahahahaha 😀
De wal keert het schip. Ook als je een wal of een schip zou kopen helpt het niet.
“Hoe langer de duur, hoe lager de huur”
Huurprijzen volgen de vastgoedprijzen en niet andersom 😀
De wal keert het schip
Helemaal juist!
ter aanvulling voor animal crackers
ook interessant http://www.youtube.com/watch?v=aCgeRsB1oN0
Maria,
Goeie comments heb je trouwens altijd Maria, ik lees jouw dialogen met Frans ook met veel belangstelling 😀 Dat is volgens mij zoals het zaakje zich zal ontvouwen, niet prettig, maar onontkoombaar…
De wal keert het schip (a.k.a. de trollenboot) 😀
Dat huizen niet altijd onafgebroken erg veel duurder worden is inmiddels wel duidelijk.
Dat huren erg veel kunnen dalen is bij mijn weten nog nimmer aangetoond!
Communicerende vaten!
Huren in de particuliere verhuur in ieder geval wel.
Waar een aantal jaren geleden mensen in de rij stonden voor een appartement van € 700,= komt er nu misschien 1 stel op af.
Alleen als het huren betreft die onder de huurgrens liggen mag je massa mensen verwachten.
Advies dus aan iemand die zijn woning snel wil verhuren: onder de huurgrens.
Maria,
En ook voor deze constructie geldt weer dat als er huursubsidie wordt toegepast alleen de verhuurder gespekt wordt. De huurder woont te dur voor zijn inkomen.
Maar aangezien de huursubsidie grens iedere keer wordt verhoogd, kunnen de huren ook omhoog.
Volgens mij heb ik dat zelfde systeem gezien bij de woningen. Als banken de leencapaciteit verhogen gaan de prijzen ook omhoog.
En nu gebeurt dus het tegenovergestelde!
l-o-l-
ja beste ll – je legt de vinger op de zere plek:
dan kan je toch alleen maar lachen om de uitingen die zowel teulings als knot gedaan hebben over de huizenprijsdaling die de bodem heeft bereikt..
ongeveer zoiets? http://www.gelderlander.nl/regio/liemers/huizenprijs-liemers-op-niveau-begin-eeuw-1.3775366
hoe gaat het liedje: ben niet bang voor de boze wolf.. ben niet bang ben niet bang..
Voerman,
http://www.luxetveritas.nl/blog/wp-content/uploads/2011/05/Grafiek21.jpg
http://07_12.sites.v3.savills-vx.com/Research/_images/Renting%20vs%20Buying%202012/rent-buying-graph1.jpg
En deze is ook wel interessant. Zou iedere potentiële starter verplicht moeten bestuderen: http://static.seekingalpha.com/uploads/2009/2/4/saupload_s5.jpg – Dan zijn ze subiet geen starter meer 😉
Teulings:
Zolang de malaise op de huizenmarkt aanhoudt, is het onverstandig om het maximale leenbedrag bij de aankoop van een woning te verlagen, zegt hij in de interviews. ,,Om dat te doen tijdens een huizenprijscrisis is minder gelukkig. Het gevolg is dat huizenprijzen nog verder onder druk komen te staan.” Overigens zou Teulings het verstandig vinden om ‘spijkerhard vast te leggen’ dat de beperking van de hypothecaire financiering weer wordt opgepakt als de huizenprijzen niet langer dalen.
Zo bruin heb ik ze nog niet gebakken zien worden zeg. Teulings adviseert om de starter om voorlopig broodjes te kopen voor anderhalve euro, terwijl ze een euro waard zijn. Als daar weer genoeg mensen zijn ingetrapt, dan mag de prijs omlaag, om weer hetzelfde probleem te krijgen.
Wat Teulings dan uiteindelijk wil is dat looninflatie het toestaat om de multiplier te laten doen veranderen. Maar daar zijn we nog wel een aantal jaartjes vanaf.
Maar hoe dan ook: de attitude van de mensen is veranderd. Mensen lenen niet meer allemaal maximaal op twee inkomens. Dat alleen al zorgt ervoor dat duurdere woningen hun ‘waarde’ niet houden. Behalve als de overheid een euro-voor-euro regeling zou introduceren. Voor elke euro dat ik een huis wil kopen, leggen zij een euro bij. Dan wil ik er nog eens over nadenken!
Krijg je onder de grens geen gedoe met puntentellingen?
Kenmerk van grafieken en statistieken is, dat zij altijd over een voorbije tijd gaan.
Grafieken hebben het altijd gemakkelijk, want hun gelijk is reeds aangetoond.
Kenmerk van een starter is, dat hij heden een jong mens is die geen woonruimte kan huren naar tevredenheid en op zichzelf wil wonen met evt. een (toekomstig) gezin.
De starter heeft het moeilijker dan de grafiek, want hij moet zijn besluit(en) nemen in een veld vol hindernissen en pas later zal zijn gelijk – of ongelijk blijken.
Een grafiek geeft in wezen weer, wat je ziet als je een koe in de kont kijkt. 🙂
Voerman is vandaag blij, dat hij ooit starter geweest is.
Voor de starters van vandaag ligt het nog er onzeker wat het beste is.
Alleen als je een ernstig ontevreden huurder hebt!
Antipakjes:
http://www.kokenmetkarin.nl/kookboeken/ZPZkijkjeinboek.html
Dat is natuurlijk nog niet zeker en gaat evt. zo langzaam, dat wij hier op dit log (zelfs de jongeren) er niet veel meer van mee zullen krijgen. Geen zorgen hierover dus; wel over andere kleinere en meer nabije zaken! 🙂
Je he hebt overstapplannen?
En als je als starter dus met misinformatie (“een huis kopen is de beste investering”, “huizenprijzen zullen nooit dalen”, “huren is geld weggooien”) wordt bekogeld, dan is het ook wel eens verstandig om er en grafiekje bij te pakken waaruit blijkt dat dit niet altijd opgaat.
Ik ben vandaag blij dat ik in 2006/2007 géén starter ben geworden, terwijl velen van mijn vrienden/kennissen wel in de val gestapt zijn. Dat jij met droge ogen durft te beweren dat “voor de starter vandaag onzeker is wat het beste is” geeft maar weer aan dat jij een een compleet andere wereld leeft als de starter van vandaag Voerman. Met alle respect natuurlijk 😉 Wanneer een gemiddeld huis zo’n €120k – €150k (tot max €170k) kost, dan zou de starter zich weer eens achter de oren kunnen krabben. Anno nu ben je echt niet goed bij je knar als je een huis koopt.
Gelukkig heb jij je huis verhuurd aan een tevreden huurder. 🙂
Amstelveen, door ons werk en gezin zijn we helaas echt gebonden aan randstad, anders zien we onze kinderen niet meer of is er geen werk dichtbij 😉
Lijken me vragen waar Johanna wel uit de voeten kan. Of die Australische econoom Steve Keen. Volgens Keen veronderstelt de mainstream economische theorie ten onrechte dat ons geld in essentie een min of meer neutrale rol speelt in het economisch verkeer. Geld vergemakkelijkt volgens die min of meer conventionele theorie de ruil van goederen, productiefactoren en vermogens, maar het verandert de aard van het ruilverkeer zelf niet wezenlijk.
Neen hoor! Voerman is echt van vandaag en blijft bij de tijd.
Gekheid op een stokje, Snorkel.
Ik dacht met mijn reactie juist aan geven, dat ik het met je eens ben. Alleen toen Voerman op 22-jarige leeftijd zijn 1e huis kocht werd hij ook door niemand fris bevonden. Ligt niet alleen aan jezelf; ook aan je omgeving.
Hahahaha. Dat is dan toch nog goed gekomen 😉 Zo zal het voor de huidige generatie uiteindelijk ook goed komen!
Wie is die gek? https://pbs.twimg.com/media/BISh9eQCYAANHcg.jpg
In de vrije sector schijnen de huren wel te dalen. Maar je weet net zo goed als ik dat de huurprijzen in de sociale sector door en door verpolitiekt zijn. En politiek denkt nu dat het mogelijk is om de marktprijzen huurconform te make”:
Er moeten alleen r een paar ellendelingen achterhaald te worden:
http://www.nu.nl/economie/3401579/flink-deel-inkomens-scheefhuurders-niet-achterhaald.html
Niet voor iedereen even goed natuurlijk!
Ale mensen zijn dan wel gelijk, maar sommige mensen zijn meer gelijk dan anderen. 🙂
Voor jou komt het met zekerheid goed, als jij tzt je grote (door)start gaat maken.
Dat is zo!
Heb je daar een grafiekje van?
Nee, dagelijkse praktijk!
nee, maar houd graag mijn opties open.
Je creativiteit gecombineerd met inzicht en een zeker mate van kunde maakt van jou binnenkort toch wel een starter.
Maar dan van je eigen bedrijf.
Rexpat,
denk het niet. Heb teveel verplichtingen om nu loondienst op te zeggen, mijn vrouw heeft zich al in een dergelijk avontuur geworpen, gaat niet werken als we dat allebij doen.
Kwam deze tegen…vond ik wel een leuke.
Ik zie maar een voordeel van de Bankenunie. Namelijk dat de rente hier even hoog wordt als in de probleemlanden. De dekkingsgraad van pensioenen schiet dan als bij toverslag naar 150%. Hoera! Indexeren! Korting terugdraaien! Nadelen? Je spaargeld weg? Welk spaargeld? If you can’t beat them, join them. Leve de Euro, leve de Bankenunie.
Er zijn mensen die een baan aanhouden (en niet voor zichzelf beginnen) omdat ze een huis willen kopen. Vervolgens hebben ze het huis en moet de zekerheid blijvend zijn. Ik spreek ze regelmatig. Zitten te wachten totdat hun baas hen ontslaat (zitten gevangen in een gouden kooi) want dan gaan ze ondernemen. Zelf ontslag nemen doen ze niet want dan krijgen ze geen vergoeding mee.
Ik denk dat jouw “Moonlighting” activiteiten waarschijnlijk al een basis kunnen vormen. Ik bedenk me nu:
Eigenlijk ben je al ondernemer.
Je houdt een baan aan om je zakelijke activiteiten te financieren.
163 was @Tufkaj
In de Gelderlander vandaag een pleidooi tegen de starterslening. Wel gepleit voor huren van grond……de gemeente kan dit gemakkelijk doen, de rente is immers laag. :-))))))
Zalig zijn de onwetenden hahahaha 😀 Nederland IS een probleemland, daar kom jij op een andere manier wel achter. Sterkte.
Noet in de categorie €700. Misschien €1000/2000?
Ik ga weer zorgeloos in de huurtuin zitten, de zon schijnt en de zon gaat voor niks op. Lijkt wel een hypotheek van eind 2012 😀
De wal keert het schip
Ben blij dat ik af ben van die enorme huurlast elke maand, in combinatie met die overlast van die ‘familie’s van wat minder nivo en die van die familie’s waar alleen de dochter wat gebrekkig Nederlands spreekt’. Nog niet te spreken van dat kleine gebrekkige keukentje en die badkamer waar een normaal mens niet kan bukken.
Ga straks na werk maar is genieten van mijn riante tuin op het zuiden, en proosten op mijn lachwekkend lage hypotheekje welke in elke maand met veel liefde betaal. Weet je wat ik koop gelijk een leuke nieuw fietsje voor de kleine jongen, kan er nou wel van af sind ik ook nog is kindgebonden budget ontvang omdat mijn hypotheekrente aftrek mijn bruto inkomen zo verlaagd, tis mooi wonen in de vinex(en nog bijna voor niks ook!). Fijn weekend u allen xx
Maria,
ben best wel benieuwd naar het stuk. Ik kreeg een draft van Hans om op te schieten 🙂 Heeft hij de stelling nog aangepast dat een starter meer in leenvermogen is gedaald dat de prijsindex?
-t +n
tufkaj,
Ik weet niet of hij dat aangepast heeft, per slot van rekening heb ik de draft gezien! Ik vind eigenlijk wel dat hij je het stuk had kunnen toesturen!
Geeft wel voorbeeld hoe leenmogelijkheden in 2008 waren en hoe die nu zijn in 2013.
120:70
Het gat wat hierdoor ontstaat is het huidige probleem. 120 lenen in 2008, 70 kunnen betalen/lenen in 2013. Geeft ook aan hoezeer prijzen moeten dalen willen er starters opstaan om te kopen.
Geeft ook aan hoeveel mensen in de problemen zitten.
Geeft ook aan waarom Teulings roept dat de hypotheekregels nu niet aangepast dienen te worden.
Hmm, ik had hem dus geprobeerd uit te leggen dat hij eea had aangedikt. Dat het nu niet 70 is, maar 90. en dat het huis in tussentijd van 100 naar 80 was gegaan.
tufkaj,
Geeft aan dat het huis voor 100 gekocht is, voor 120 gefinancierd en nu voor 80 verkocht zou worden, dus dat wel! Huizenprijzen met 20% gedaald.
erik(trol),
Fijn weekend Erik!
erik(trol),
Goed weekend Erik!
Hee, da’s dubbel.
Nou ja, meen ik ook!
erik(trol),
Goed weekend Erik! Geniet van de zon en je mooie woning en het fietsje met kleine waar je dan achteraan moet rennen 😉
snorkel,
Ik plak hem achter op mijn voordeur, zou hij zel fook moeten doen 😉
snorkel,
Ik plak hem op het raam .
Als het systeem het verdelings probleem alleen kan oplossen met meer consumeren is het systeem dood .
Voerman ‘n dubbele plus maakt ‘n min.
Bedankt voor ‘t inkijkje in de agenda Erik als ‘t allemaal zo geweldig leuk is daar waarom verveel je je dan hier.
tinus, bedankt voor de link, waarde vriend!
Hij is gek. Op leaseconstructies!
Tufkaj, starter, waarde vriend, hier zit ‘n remix in, toch ?
http://www.youtube.com/watch?v=Md2vBiNm7W0
I won’t send you the horses head if you don’t 🙂
btw de cijfers over oplopende werkloosheid lopen 1 tot 1,5 jaar achter op de realiteit!
Ook bn-ers blijven zitten met restschulden …….
http://huizenmarkt.blog.nl/huis-verkopen/2013/04/20/ook-bners-blijven-met-restschulden-zitten
Een oplaaiend vuur ‘n blinde met vooruiziende blik
laai la laai la laai http://www.youtube.com/watch?v=OctJP0GLzhw
Wat een gedoe bij een scheiding, moet je minstens een halve jurist zijn 😉
http://www.z24.nl/z24geld/artikel_433060.z24/Uit_elkaar._Wat_doe_je_met_je_huis_.html
Waar baseer je dat op?
Ok, de werkgelegenheid is niet top, daarentegen:
De rente is historisch laag, de overdrachtsbelasting 2 procent.
Persoonlijk zou ik liever nu kopen dan in 2008, maar goed, ik ben dan ook slechts zeer gedeeltelijk goed bij mijn hoofd.
Liederlijke lieden zingen hun eerbetoon in koor.
Lekker belangrijk, met de nadruk op rijk!
Hier ook. Meteen een dikke sticker ‘VERKOCHT’ over het te koop bord terwijl ‘verkocht onder voorbehoud’ natuurlijk niets betekent.
ll,
http://www.youtube.com/watch?v=mgtNjZYuSZo
Nico de Geit,
Voorbehoud, behouden voor…
http://www.youtube.com/watch?v=Jw9i0bu7PyQ
Dawg,
Gebakken lucht zit ‘n luchtje aan. ‘N lange neus maken niet. Wellicht neemt het reukvermogen af? Als primaten onraad ruiken is de hele groep gestressed. Survival valt of staat met the fittest. Achterhaald paradigma. Afleren is moeilijk omdat we geconditioneerd zijn in ons denken en tijd is kostbaar! YOU better believe it, we haven’t got much time! Waarom wachten op grijze haren? Verlichting is onmiddelijk!
Als we eensgezind zoveel mogelijk paarden achter de wagen spannen gaan we vanzelf achteruit. Vroeger was het beter. My kingdom for a horse!
Oh, lintrestant maar hoe zit dat?
‘If we get to 8.1%, like NL, all the wallets in this country will close up faster and tighter than a deep sea clam.’
http://www.macrobusiness.com.au/2013/04/dutch-unemployment-surges-as-house-prices-fall/
Leve de terassen en de MSM die laat weten dat je ‘n loser bent als je geen meivakantie boekt vanwege het aanhoudende winterweer. Niet geboekt? Dan piste je naast de pot, de grote boodschap van de NOS! Nieuwswaarde 2013. An orchestrated Self-fulfilling prophecy in full swing. Well done! Kondratief? Wa’s dah
Meten kost tijd. Nu is ‘n rekbaar begrip 😉
Fabeltjeskrant!
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, +1, maar het is en blijft triest.
Lijkt me interessant om te kijken wat ze in Ierland gedaan hebben om het zakken van de huizenprijzen te stoppen. Denk dat mensen zonder het zelf te weten toch gewoon de grafiek volgen (dus zal het in Nederland ook gewoon verder zakken). Je kan bijv. bij een ander goed zoals bij tweedehands boten wel allerlei rare regelingen treffen dat ze niet zakken in prijs, maar men ziet dat het zakt en dus zakt het verder. en da’s logisch natuurlijk na zo veel stijging boven inflatie uiteraard.
http://farm5.static.flickr.com/4101/4771207381_008f86a971.jpg
http://www.economicshelp.org/blog/wp-content/uploads/2013/03/irish-house-prices.png
(wat recenter)
Wat je namelijk krijgt en dat is misschien wat onderbelicht; is dat mensen niet maximaal groot willen wonen met hun inkomen, maar denken: met die huizen verliezen we alleen maar geld: ik ga klein en luxe wonen of ik blijf gewoon zitten waar ik zit en wacht de daling wel af. vandaar die sinus bewegingen in prijs. Stijgt het weer vanaf een bodem: ja dan koopt men weer groot. het is eigenlijk heel simpel…
Ijzersterk Steven! Boerenverstand!
Steven,
Ik denk dat datgene wat in Ierland speelt ons voorland is. Prettig allerminst, maar wel zaak om naar te kijken en je maatregelen te treffen. Misschien dit jaar al een keer niet op vakantie en een extra stuk veiligheid inbouwen.
Spreek ik toch zomaar de Fabeltjeskrant tegen!
Maria,
bedankt! vanaf hier bodem raden.. Echt geen idee overigens. Hangt van zoveel dingen af. Ik denk door gestegen werkeloosheid en zo dat we dus gewoon richting Spanje en Ierland gaan. (lijkt mij gewoon het meest logische)
oh je was me al voor..
😉
Ierland heeft de top in de huizenprijzen 1 jaar eerder bereikt, 2007.
Wellicht dat Il hierover nog interessante informatie kan vertellen!
Op onze zeepbel:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/15-02-2009/deflatie-in-ierland/
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/pdf/FSO062006.pdf
In de commentaren van bovenstaande link het volgende:
“Bouke Zegt:
15 February 2009 om 9:39 am (Quote) (Reply)
Fijn dat de prijzen daar wat dalen. De doorwerking van de lagere energieprijzen laat in Nederland juist op zich wachten. In NL zijn de consumentenprijzen voor elektriciteit en gas juist heel fors gestegen in januari (met resp. 12.5% en 14.5% ten opzichte van januari 2008 (CBS – cpi). Samen zijn ze verantwoordelijk voor 3/4% van de inflatie in januari. Alsof dat goed is…
Goedkopere energie leidt niet tot uitstelgedrag 😉 Goedkopere kleding en schoenen waarschijnlijk ook niet. Die worden echt wel gekocht als ze sterker dan normaal worden afgeprijsd in de uitverkoop. Als ze minder gekocht worden, is dat omdat mensen denken het niet te kunnen betalen ivm (potentieel) inkomstenverlies. Dat is geen voorbeeld van ‘schadelijke’ deflatie.
Gewoon een marktreactie volgens het boekje: de vraag neemt af en de prijs daalt.”
Al iemand van de bank die het verhaal “een goede zwaai” moest geven?
Stoelgang,
Thanks!
Ons voorland met dank aan Il:
http://www.irishtimes.com/news/consumer/new-insolvency-rules-to-allow-899-monthly-spend-for-debtors-1.1364648
En dit is wat er beter aan gaat worden:
http://www.irishtimes.com/news/social-affairs/strong-bonds-between-young-and-old-helping-families-to-withstand-recession-1.1363890
En plak er nog een paar dagen aanvast 😉
http://www.irishtimes.com/search/search-7.1213540?tag_organisation=Vincentian Partnership for Social Justice&article=true
Vintcentius hulp vanuit de RK-kerk, dat speelde in mijn vroege jeugdjaren ook. Mijn moeder was daar destijds bij betrokken.
“Gelukkig” hebben we nu de voedselbanken!
Tjonge, wat hebben we er een zooitje van gemaakt!
zeau: http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/2013/04/20/nieuw-in-het-assortiment-internationale-prijsindexen/
Mocht economist er weer eens uit liggen met de international price-indices pagina, voila 🙂
tufkaj,
Bravo tufkaj! Goed werk 😉
tufkaj,
Ach, we zijn of rood of zwart maar het deugt beide niet!
Mooi Tufkaj!
Wie heeft er nog in pdf Boston Consulting Group Back to Mesopotiame?
Het blijft toch de waarheid!
fd.nl vandaag
Grillige beurzen en lage spaarrentes bieden kleine beleggers weinig soelaas. Een huis kopen om te verhuren wint aan populariteit, maar niet alles is kassa.
Ruim twintig jaar is Irma Willemsen huisbaas. ‘Ik ben er min of meer toevallig ingerold omdat ik in 1990 ging samenwonen en we plots over twee huizen beschikten’, vertelt de 52-jarige medewerker in de financiële dienstverlening. ‘Maar ik heb er nooit spijt van gehad. Ik heb de huurinkomsten eerst gebruikt om versneld af te lossen en nu zijn ze een mooie aanvulling op mijn inkomen, ook als ik straks met pensioen ga.’ De premie-C-woning waarop zij destijds met subsidie intekende, heeft zich ruim terugverdiend.
Gesubsidieerde koopwoningen zijn er niet meer, maar nu de huizenprijzen zijn gekelderd en spaarrentes de inflatie niet eens meer bijbenen, zijn beleggers aan het rekenen geslagen. Een woning kopen voor de verhuur lijkt interessant. 7% à 8% van de aanschafprijs aan bruto huuropbrengst levert netto ongeveer 4% op. En dat is het dubbele van het rendement op een spaarrekening.
Die interesse is er dan ook, signaleert voorzitter Ger Hukker van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). ‘We kunnen nog geen harde uitspraken doen over kopers die kopen om te verhuren, maar het is een groep die wij zien groeien’, zei hij bij de presentatie van de NVM-cijfers over het eerste kwartaal. ‘Het vertrouwen in de banken is afgenomen en mensen zoeken een bestemming voor hun geld. In het Rotterdamse zijn er al appartementen te koop voor € 55.000. Mensen denken: “Ik maak zo € 550 per maand”, terwijl de spaarrekening niets oplevert.’
Instappers in de zogenoemde buy-to-letmarkt beginnen vaak dicht bij huis, zegt hij. ‘Soms begint het met ouders die een appartement nodig hebben voor hun studerende kind. Dat verhuren ze dan aan meerdere studenten en maken er zo (een bescheiden) winst op.’
Zo is het gegaan bij de directeur-eigenaar van een verpakkingsbedrijf die niet bij name genoemd wil worden. Alleen, hij maakt geen winst op zijn pand, een monumentje in het Amsterdamse centrum dat zijn twee studerende dochters samen met vijf medestudenten delen. ‘Ik kocht aan de top van de markt en heb er destijds ruim acht ton voor betaald’, vertelt hij vanuit zijn kantoor op een fabrieksterrein in Zaandam. ‘Inmiddels is een deel van de hypotheek afgelost en nu draai ik quitte, met twee dochters die geen huur betalen en de rest € 550 in de maand.’
Puntenstelsel
Zowel Irma Willemsen als de Zaandamse directeur verhuurt in de geliberaliseerde of ‘vrije’ sector. Die begint bij huren van boven de € 681,02 per maand (2013) voor woningen die meer dan 143 scoren volgens een landelijk geldend puntenstelsel. Daarbij worden punten aan de woning toegekend op basis van onder meer het aantal vierkante meters, aanwezige voorzieningen, energielabel en of het huis zich bevindt in een zogenoemd schaarstegebied.
Woningen van minder dan 143 punten vallen binnen de gereguleerde (‘sociale’) sector. Daar moet u als kleine particuliere verhuurder in ieder geval niet zijn, meent Co Koning, commercieel manager bij Vastgoed Belang. Deze vereniging vertegenwoordigt circa 300.000 van de 700.000 particulier verhuurde woningen in Nederland. Zo’n 5000 van de circa 40.000 kleine particuliere woningbeleggers zijn lid.
‘In de loop der jaren zijn de kosten voor particuliere verhuurders steeds gestegen’, terwijl de huren door toedoen van de overheid achter zijn gebleven’, zegt Koning.
Heerlijk draadje 🙂
Good morning NL, het is lente, geniet er maar van.
Heb ik weer …… een vogel zit te broeden in een conifeer, maar kan hem geen naam geven, nergens te vinden in de Petersons Vogelgids, ( de Rolls Roys onder de vogelgidsen, maar hij staat er niet in.)
Maria, ja grappig die BCG pdf.
60-60-60 schuldverdeling.
Alleen al met de heilige huisjes zitter wel al op 166% ……..
http://www.bcg.com/documents/file87307.pdf
Ondertussen in Griekenland.
Fire sale van Rhodos.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/greece/10007606/Greeces-great-fire-sale.html
Complimenten Tufkaj
http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/2013/04/20/nieuw-in-het-assortiment-internationale-prijsindexen/
Ben benieuwd wanneer je site mainstream wordt in NL.
Wellicht word je dan door de Nl politiek als een soort Persona non grata afgeschilderd. (Ontkenningsfase heeft vele gezichten)
Ik vind het frappant hoe een volk zich zolang om de tuin heeft laten leiden door een samenzwering van salon socialisten (het kartel PvdA/CDA/VVD) en bankster-gespuis.
Top 3:
1. Kok,
2. Zalm,
3. Brinkman
De film Wall street met in de hoofdrol Gordon Gekko (michael Douglas) met de vaak gesiteerde uitspraak GREED is GOOD maakt echter veel duidelijk.
http://www.dailymotion.com/video/xex9rz_gordon-gekko-greed-is-good-full-spe_shortfilms#.UXOO7LXIajF
De toespraak in de film belicht ook waarom een markt/bedrijf niet goed functioneert. politici zoals Kok, Zalm, en Brinkman hebben “no skin in the game.” En worden ook niet geelimineerd wanneer ze fouten maken. Ze komen gewoon weer terug desnoods aan de andere kant van de vergadertafel. Nl op z’n best: Ons kent ons. Politieke en wetenschappelijke inteelt pur sang.
En gek op plaatjes ?
Nieuwe Armstrong Economics …….
http://armstrongeconomics.files.wordpress.com/2013/04/taxcollectorbar.jpg
ll,
Bedankt, maar buiten de Engelse versie is er ook een Nederlandse versie in relatie met een bank. En die zoek ik, iemand misschien?
Heb ik nooit gezien, raar, wel deze.
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1327296/2011/10/01/Schuldencrisis-veel-erger-dan-gedacht.dhtml
ll,
Dank je, die was ik gisteren met googlen inderdaad ook tegen gekomen.
Voor wie mijn eerder geposte linkje wilde bewonderen; mijn hosting provider (mijndomein) loopt te rommelen met de server waardoor de pagina is verdwenen en vooralsnog ook niet terug te zetten is.
Maakt ‘ie nog geluid? Omschrijf ‘m maar, ga ik ff in de Kist neuzen.
Adamus,
Lijkt me geen probleem, ook een opstekertje voor het hoofdkantoor van GraaiLinks in Utrecht.
http://www.proglass.nl/producten/monumentale-beglazing/
Gevonden……. en het is feest in de tuin, de kleintjes zijn er…… een zangvogeltje, en Zwartkop is haar naam 🙂
http://www.vlassen.be/images/sized_zwartkopIMG_6293.JPG
We hoeven ons niet op te winden: it’s all about cycles 🙂
En als de QE cycle afgelopen is ?
Dan wordt ook de rekening opgemaakt, geen treintjes ( NVM )maar traantjes ………
El-Erian van Pimco.
http://www.businessinsider.com/el-erian-g-20-warns-of-qe-collateral-damage-2013-4
Komt er eigenlijk nog een feestje als de admin door de 2.000.000 views op youtube heen gaat komende week? http://www.youtube.com/user/vastgoedzeepbel
thx, maar ik versta hem niet 🙂
denk zelf aan deze: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ZJgydsVdz2E#t=8015s maar moet nog mooi plot + anderstalige versie vinden
http://www.nu.nl/gezondheid/3401972/risicofactor-depressie-besmettelijk.html
Remedie: Negatief geladen posts vermijden!
naar aanleiding van KRO reporter zondag 21 april: gvd 25 Bulgaren inschrijven op één adres…. verhuurder… rotzak, crimineel!
@ artikel
Dat diverse banken zij gestopt met het verstrekken van hypotheken is niet nieuw.
De lijst is minimaal:
– Van Lanschot (2008)
– BNP Paribas stopt met hypotheken per 1/1/2012
– SNS gaat veel minder hypotheken verstrekken
– Direktbank
– Elq (2008)
– Avero Achmea is gestopt met hypotheken
– GMAC stopt Nederlandse hypotheken
Dit lijstje is al reeds 1,5 jaar bekend.
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/22-12-2011/draaikont-frans-weekers/#comment-94247
Wat is het nieuws ?
Het beste is om adviezen uit het verleden nieuw leven in te blazen.
Even langs de carnavalswinkel (is omzet pluspunten van de heer Drs Rutte) en daar een struivogel outfit aanschaffen.
Dan de adviezen van Drs Rob “Aflossen is onwenselijk” Mulder van de Vereniging Geleased Huys nog eens nalezen.
Of de adviezen van Mr Ger “de NL woningmarkt is over het algemeen behoudend Gefinancierd” Hukker van de Nederlandsche Vereniging van Makelleugenaars.
Daar wordt eenieder zo weer vrolijk van.
Huis kopen in 2011 Slimme Z
Neen, met de kennis van nu absoluut Geen Gemiste kans.
Wat een rustgevende gedachte 🙂
buenas noches
Juan
EU Covertly Spending Millions to Censor Media
http://stratrisks.com/geostrat/11974
Juan de Meeleezer,
De post van Juan zijn kritisch inspirerend!
Immer positief en nimmer deprimerend!
Goede nacht gewenst van Voerman.
fd.nl
Adviesketens zien eerste teken herstel huizenmarkt
De twee grootste ketens van hypotheekadviseurs krijgen voor het eerst sinds lange tijd meer klanten op bezoek die informatie willen over de koop van een huis.
…
Er waart een virus door het land, het Hormannvirus.
http://www.bol.com/nl/p/hypotheekvrij/9200000002308041/
Zowel arm als rijk bezuinigt erop los. Metro.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/zowel-arm-als-rijk-bezuinigt-erop-los/SrZmdu!vCLLztslZ5V6/
Wat een geheugen Juan, Petje af 🙂
Zitten ook nog sub-prime tussen Elq en Gmac, ook nikx meer over gehoord ………
Van ander draadje 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=8ZWu9qGFSHo
Gebouwd voor grondopbrengst ( gemeentekas spekken ) en daarna leegstand ? Griekse, Spaanse, en Ierse toestanden in de polder, politieke prutsers, maar er is hoop 😉
Vastgoedplannen alleen nog beoordelen op lokale behoefte. Binnenlands Bestuur.
http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/vastgoedplannen-alleen-nog-beoordelen-op-lokale.9014369.lynkx
Admin al weer ‘boven water’ ? 🙂
Iedereen denkt maar dat je met een hoog inkomen rijk bent maar het gaat nog steeds om het vermogen .Ik vrees dat juist heel veel mensen die rijk genoemd worden juist straat arm zijn .Te veel leenvermogen keert zich tegen je als je nooit met geld hebt leren omgaan.
En Knot over de ECB ……. de middelen zijn opperdepop, en staat nu buitenspel…… en QE-en helpt ook al niet meer……
Hoe noemen we dit ook al weer 😉 ? Oh ja de liquidity trap.
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/03-12-2008/de-liquidity-trap-is-een-openstaande-val-voor-centrale-banken/
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/21497694/__Knot__vooruitzichten_worden_nog_niet_beter__.html
Denk ik ook pessimist, het gaat om het vermogen, de inschatting is nu ( Henk6 weet er alles van ) dat we met z’n allen bij elkaar nu een NEGATIEF vermogen hebben, ( zonder de pensioenfondsen uiteraard ) …….
+1
Nieuws van de Boston Consulting Group:
http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2013/04/22/boston-consulting-euro-krise-muss-mit-radikaler-enteignung-geloest-werden/
Als dit juist is, kun je inderdaad beter hoge schulden of een huurwoning hebben!
Of toch maar niet:
“Und was ich auch denke:
Kredite werden steuerlich dann so behandelt wie Guthaben. Wir sehen das aktuell an der EU-weiten Studie zur Vermögensverteilung. Dort wurde angegeben, daß die Vermögenswerte in der Südperipherie (Spanien, Italien, etc.) höher/ größer wären, weil der Anteil von Immobilienbesitz größer sei. Ich denke allerdings nicht, daß diese Immo’s abbezahlt sind, denn sonst hätten wir dort in der jüngsten Vergangenheit keine Immobilienblasen gesehen (statistisch kommen auf z.B. auf einen Spanier ca. 7 Immobilien – und die werden sicherlich nicht bezahlt sein !).
Ergo: Hier – in dem Bericht – werden bereits Guthaben und Kredite in einen Topf geworfen und als Vermögen ausgewiesen. So wird es deshalb vermutlich mit allen Krediten und Leasing-Verträgen passieren: Schulden sind Guthaben und werden deshalb für eine Vermögenssteuer mit besteuert.
Wer noch immer Schulden hat (außer er nimmt die Schulden über eine GmbH/ Ltd. auf), dem ist nicht mehr zu helfen. Time is ticking away ”
Bouwen zonder te kijken of er vraag naar is. Dat is jarenlang de praktijk geweest in Nederland. Het gevolg is dat ons land in Europa behoort tot de landen waar de meeste kantoren leegstaan. Dat blijkt uit een vrijdag verschenen rapport van Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en Amsterdam School of Real Estate (ASRE).
Kwestie van anno 2013 de Koe in de Kont Kijken.
Wisten we toch al ?
Van Juan mag die Amsterdam School of Real Estate het pad volgen van het Holland Financial Centre.
Alle overheidssubsidies weg, eigen broek ophouden.
Wat hebben we aan dergelijke casametrische scholen met wetenschappers die zich laten prostitueren door belanghebbenden ?
Anno 2010 promoveert Drs Francke op de casametrische theorie die voorspelt dat er géén zeepbel in NL vastgoed zit.
Groot applaus van de NVM en de “Bouwpolder” alias Hogehuizenprijsminnend NL.
In 2013 komt -nota bene- een politiek orgaan, de Tijdelijke Commissie Huizenprijzen van de (schaf de) Tweede Kamer (af), tot de conclusie dat er wel degelijk een zeepbel is.
Ondertussen roeptoeteren de “wetenschappers” van de Amsterdam School of Real Estate” in een recente studie die in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Makelleugenaars is uitgevoerd dat het voor de Startertjes nu toch wel héél aantrekkelijk is om een huis te kopen….
– Nèt als in 2011 ? –
– De nieuwste Slimme Zet – ?
Kamikazekopers
Zolang de HRA voor bestaande gevallen niet is aangepakt
(zij die de zeepbel het meest hebben opgeblazen)
Zoland Dr Ir Maartje Martens het 8 uur journaal niet hebben gehaald.
Kunt u beter huren 🙂
Wie kan kijken of er staatssubsiedie zit op die Amsterdam School of Real Estate ?
beter: Amsterdam School of Irrealistic Estate ? 🙂
IN 2011 kwamen insider uit de vastgoedwereld al tot de conclusie dat
Iedereen hield iedereen voor de gek
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/13-08-2011/de-nederlandse-vastgoed-zeepbel-dreigt-uit-elkaar-te-spatten/#comment-84988
In 2008 gaf professionele partij Redevco (onbekend in het publiek maar voor insiders een grote professionele partij) al aan dat er 42% prijsdaling zat aan te komen.
Redevco voorspelde in 2008 al reeds een crash orde grootte 42% prijsdalingen omdat zij een relatie legden tussen inkomens- en schuldgroei
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/13-01-2012/meer-dan-half-miljoen-huiseigenaren-onder-water/#comment-95504
In 2010 promoveerde de beste heer Drs Francke tot hoogleraar vastgoed-(en nu komt i)financiering.
Even de relatie tussen inkomens en schulden vergeten 🙂
Wie niet van de vastgoedjongens?
http://www.asre.nl/about/links/donateurs.html
In ieder geval via SNS:
http://www.asre.nl/about/links/donateurs.html
Amsterdam School of Real Estate
http://www.asre.nl/
Initiatief van de vastgoedsector, rijksoverheid en Universiteit van Amsterdam. Een overzicht van de opleidingen en onderzoeken.
Kortom het Holland Financial Centre van het vastgoed.
NOOIT van dat ASRE gelezen dat Holland
– vàn gesubsisieerd leasen van huizen (100% aflossingsvrij)
zal gaan naar
– gewoon lenen en terugbetalen
Als leken meer zicht hebben op thematiek dan wetenschappers, wat is dan hun toegevoegde waarde ?
Kritiek op Ewald Engelen: de Krediet-explosie vond plaats tussen 1990 en 2008 en NIET in 2012. Tussen 1990 en 2008 NIETS gezien. in 2012 HET LICHT GEZIEN.
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/11-12-2012/ewald-engelen-over-pensioenen-en-hypotheken/comment-page-4/#comment-122682
Wie dat gemist heeft geeft te kennen dat vakmanschap meesterschap is:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-09-2012/vereniging-eigen-huis-opent-de-aanval-op-de-vvd/#comment-112901
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-09-2012/vereniging-eigen-huis-opent-de-aanval-op-de-vvd/#comment-112903
buenos días
Juan
Uit oprichting ASRE
‘ Naast de bijzondere leerstoel Vastgoedkunde, sinds 2003 bezet door prof. dr. Peter van Gool, is in 2006 de leerstoel Woningmarkt ingesteld. Deze leerstoel, bezet door prof.dr. J.B.S. Conijn, wordt mede mogelijk gemaakt door de NVM.’
LOL
“return to normal” – http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Stages_of_a_bubble.png
http://fd.nl/ondernemen/977035-1304/adviesketens-zien-eerste-teken-herstel-huizenmarkt
Zouden lagere prijzen écht werken om interesse op te wekken? Het zal toch niet… 😉 In dat geval zou ik zeggen; zak maar lekker door!
Eerst dit en dan het CBS vandaag.
http://fd.nl/ondernemen/977035-1304/adviesketens-zien-eerste-teken-herstel-huizenmarkt?visited=true
Volgens de krant die niet genoemd mag worden, lijkt de Nederlandse huizenmarkt zich te herstellen. De eerste tekenen zijn daar…Sinds drie weken worden er bij de twee grootste hypotheekadviseurs, De Hypoptheker en De Hypotheekshop, iets meer oriënterende gesprekken gevoerd. Dit is de eerste stap in de aankoop van een woning. Verder stabiliseerde de tijd dat woningen gemiddeld te koop staan en daalt de gemiddelde verkoopprijs minder snel. De gesprekken bij de adviseurs zijn op gang gekomen na het sluiten van het woonakkoord in februari. Dat had tot doel had rust en zekerheid te brengen rond de hypotheekrenteaftrek en op die manier de markt aan te zwengelen.
http://www.mt.nl/478/76130/nieuwsupdates/huizenmarkt-herstelt-dnb-onzorgvuldig.html?utm_source=nieuwsbrief-mt&utm_medium=email&utm_campaign=huizenmarkt-herstelt-zich-gewetenloos-mvo-is-even-wennen-meet-effectiviteit-van-communicatie-858
De Hypotheker en de Hypotheekshop zullen toch iets positiefs naar buiten moeten brengen.
Helaas voor hun publiceert Nu onderstaand:
http://www.nu.nl/economie/3403494/huizenprijzen-dalen-met-7-procent.html
Toch verstandiger om nog even te wachten?
Maand-op-maand een stabilisatie prijzen. Echter, kwartaal op kwartaal weer een procent of 2,5 eraf.
Verder een dunne verkoop natuurlijk. Ter vergelijking Q1 2013 was (iets) minder dan rampkwartaal Q1 2012. Maar zelfs Q4 2012 (met de bonanza) was minder dan rampkwartaal Q4 2012.
Hopelijk gaat heel Nederland een woning kopen op basis van de nieuwe regels. Komende maand mei zal nog wel een push geven voor de aanstaande daling van de NHG-max.
hoi maria.. jij bent snel.. zat het hier nog te lezen op de rss feed en jij had hem al gepost.. en terecht!
huis is vast goed— vast– dus en dan kan je onteigenen..
morgen een afspraak om een kluis in Nederland te openen voor mijn spaargeld aldaar
( afgelopen week in D. al gedaan)..
voor en rond de verkiezing ( september) in D. alles nog rustig- bewust
ondertussen stapelen de problemen rustig verder- maar we gaan er niet over spreken –
winnaar van de verkiezing: merkel -komt er weer in met de gebruikelijke beloftes..en ze staat voor de zo gewenstte stabiliteit- maar wel met een paar blauwe vlekken door de AFD
Na de verkiezing: onrust- want dan worden de beloftes gewoon weer gebroken..
want er is geen stabiliteit-
en all hell brakes loose
Banken unie is dan al een feit ( juni staat het al in de steigers)interbancaire verplichtingen worden net zo meegenomen- er is geen depositogarantiestelsel.. ( het woord bestaat de belofte bestaat- maar reaal bestaat ze niet..
wie weet kont dan een haircut van de spaarrekeningen en als dat niet voldoende is vermogen ( lees huiseigenaren..
het is de ham vraag: ben je gelovig of niet..
en ik ben agnosticus.. dus..
ik wacht met het geld in de kluis en dan zien wat er gebeurd..
of doomsday scenario( boven)
of eurobonds
of euro crash..
wat valt ons op: er zijn geen positieve keuzes..
persoonlijk tip ik op eurobonds .. betekent in ieder geval dat de rente omhoog gaat in D. en NL.
maar het is alles te volatile..
Huis kopen slimme Z? slimmer is in je huurwoning te blijven- geld van de bank nemen en af te wachten wat er gaat komen.
hoe luidde de oude beursweisheid?
sell in May and go away…
Ik dacht altijd dat Amsterdam het best goed doet, maar als je de cijfers erbij pakt, komt het in Amsterdam bovengemiddeld hard aan.
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=81885NED&D1=0,2-3,5&D2=0,5-20&D3=a&HDR=T&STB=G1,G2&VW=T
Q1 2013 tov Q1 2012: -9,3%
Q1 2013 tov Q4 2008: -17,3%
Weer een lokaal erfpacht verhaal. Nu geïnitieerd door de PvdA: http://maarkelsnieuws.nl/index.php/algemeen/4822-erfpacht-als-oplossing-om-woningmarkt-hof-los-te-trekken
“Een tweede voordeel is dat het element verplichte aflossing achterwege blijft bij de grondwaarde”
Het niet bezitten maar huren van de grond en het enkel aflossen van wel hele dure stenen is inderdaad een voordeel.
Erfpacht zou verboden moeten worden. Het is 2013.
voor maria
de fan column van alex sassen van elslo op Fin Telegr…
is de enige kolumnist die ik graag lees, daar hij echt verfrissend direkt en niet zo MSM is..
hier een referentie weer naar het Boston Consulting group voorstel.. :
Saillant detail is dat het mee laten betalen van de €100,000-plus spaarders al in 2011 werd voorgesteld in een rapport van Boston Consulting Group (BCG).
In dit (zeer interessante!) rapport, getiteld “Back to Mesopotamia”, stellen de auteurs dat om de schulden te reduceren binnen de eurozone het noodzakelijk gaat zijn om vermogens boven de €100,000 eenmalig te belasten om zo (tip: ga eerst even zitten!) € 6.100.000.000.000 op te halen ( €6,1 biljoen). Aangezien het een rapport uit 2011 is met veel cijfers uit 2009 zal dit bedrag inmiddels veel hoger liggen. Cyprus ging alleen over spaargeld (in plaats van de bredere term vermogen) en dit gaat geen uitzondering zijn en is dus wel degelijk een blauwdruk voor toekomstige bailouts. Maar buiten het feit dat overheden/banken dit geld nodig hebben, geeft de Cyprus actie een voor hun hemels signaal af: uw spaargeld is nergens veilig dus beter om het te investeren of consumeren. unquote..
de rst kan je lezen hier de link.
http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/alexandersassenvanelsloo/21495825/__Financiele_dictatuur__.html
Claude,
Ik voorspel dat in de zomer van 2013 het verschijnsel “steenpacht” als dé oplossing voor de tanende woningmarkt geïntroduceerd wordt. Volledig fiscaal aftrekbaar natuurlijk. Samen met erfpacht gaat dit de markt uit de put trekken. Niet langer dat gezeik met ‘het bezitten van’… nee gewoon lekker de grond huren, de stenen huren en wonen maar.
De heren van Volg Het Geld zijn weer goed bezig: Link naar artikel via Twitter van de auteur Jesse Frederik: https://twitter.com/jessefrederik/status/326280685914562562
Ze missen natuurlijk nog wel de “moeder aller grafieken”: http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/images/huizenprijzen_300jaar.jpg
En de versie door de TUDelft, met daarin crash-snelheden aangeduid en de huidige stand verwerkt, door ondergetekende: http://oi48.tinypic.com/3535pvs.jpg
Als de grond van de gemeente is kunnen ze hun benodigde inkomsten voor de gemeente halen uit verhuur van die grond.
In het verleden werden stukjes grond en de huizen die daarop staan steeds duurder verkocht, maar daar wordt de gemeente niet wijzer van.
Verkoop betekent eenmalige inkomsten voor de gemeente, verhuur betekent doorlopende inkomsten. Als grond te huur is hoef je niet meer naar de bank voor een lening, of hooguit voor een lagere lening.
Helemaal EENS Claude.
Erfpacht is opium van het volk, net als gesubsidieerd huizen leasen.
Hoeveel Kunstgrepen gaan er nog komen
om gewoon te kunnen wonen
tegen KostenKoper ?
Eigen huis
is anders dan
Geleased Huys
in Eigenhuis zit een eigen vermogens(opbouw) component 🙂
Maar alle opleidingen ten spijt
dit simpele inzicht
is niet voor iedereen
gesneden koek 🙂
Tsja, we leven nu met de hoogste huizenprijzen anno 1628.
Hoewel, er is 18% af van de top
en het houdt voorlopig nog niet op
Lex H. Wist dit weekeinde nog te twitteren dat ECB ruimte genoeg had.
Over de noodzaak van erfpacht gesproken.
Het nieuwe verhuren heeft zijn intrede hier al gedaan.
Koninginnedag 2013 het Amsterdamse Oosterpark, de publieke, openbare ruimte alweer (voor de 2e keer) verhuurd dankzij de pooiers van de groene raad PVDA/Groen Links die kennelijk nog een cashcow nodig hebben! Zo corrupt ging het 2 jaar geleden ook. Hoezo gratis, hoezo diversiteit, hoezo commerciële activiteiten verbieden? Hoezo kinderen die hun speelgoed verkopen of muziek maken om ‘n zakcentje te verdienen supporten. Verbannen! Buurtbewoners de toegang tot de openbare ruimte ontzeggen om de pillenslikkende, betalende pretparkgeneratie te gerieven! Moet kunnen a raison van 24 euro per persoon! Kunnen bestuurders ‘n hoop leuke dingen mee doen. Waar is de tijd gebleven dat ONS park openbaar was en er allerlei muziekoptredens naast en door elkaar plaatsvonden zonder dat je 24 euro p.p. hoefde te betalen om het mee te kunnen maken en kinderen er hun ding konden doen op die ene, unieke dag in het jaar?
Als de drukte uit de binnenstad zo nodig geweerd moet worden waarom staat het Olympisch stadion dat uiterst geschikt is voor dance events op die dag dan leeg en moet ons park eraan geloven, nota bene tijdens het broedseizoen?
http://loveland.nl/queensday-2013/
Omdat DJ’s in Ferrari’s moeten rijden, het uitgaansleven moeten monopoliseren en opkopen, omdat ze vriendjes hebben binnen de gemeente? Nothing new about how the mafia operates. En toch, ik kan er maar niet aan wennen. Ook wordt ik gek van de dure vormgegeven 4 kleurendruk folders van, om het even, welke publicatie voor om het even welke activiteit van het stadsdeel. Stencilmachine kapot? Er is wel geld, het gaat doorlopend naar de verkeerde dingen! En de verkeerde mensen! http://www.youtube.com/watch?v=Lg5CGqLB3E4
In het land waar ik ook vertoef is de strijd tegen armoede en educatie om boeren meer te leren dan alleen drugs te verbouwen een hoofd doel en dat dan secondair de economie groeit een gevolg daar van.
In Nederland moet de economie groeien maar niemand weet voor welk doel en mocht er geld verdient worden met die gegroeide economie dan wordt dat geroofd door de grootste graaiers .Ik voel dat ik me nu bevind in een geestelijk en moreel barbaars ontwikkelingsland
afbetaalde huiseigenaar,
Volgens mij is er veel te veel kapitaal er worden van de gekste dingen kapitaal gemaakt zo als een ronding van een telefoon, pompstation locatie, telefoon vergunningen ,spoorwegen zorg aanbestedingen het zijn allemaal kapitaal goederen geworden die prijsopdrijvend effect hebben en net zo schadelijk zijn als belastingheffing het land staat vol kleine tolpoortjes maar ja je moet iets met die 1000 miljard vermogen .Als kapitaalgoederen de productiviteit remmen waar blijven we dan ? Of zie ik dit allemaal fout?het is maar een idee