Het Centraal Planbureau zegt dat het tijdelijk verlagen van de overdrachtsbelasting zinloos is.
Het Centraal Planbureau (CPB) wijdt een apart hoofdstuk aan de huizenmarkt in de Macro-economische Verkenning, het stuk dat ingaat op de economie in Nederland.
De economen van het CPB zijn ongemeen kritisch. Het kabinet verlaagt de overdrachtsbelasting voor huizenkopers tussen juli 2011 en medio 2012 van zes naar twee procent. Het effect op de huizenmarkt noemt het CPB “verwaarloosbaar”.
De huidige en de toekomstige vraag naar koopwoningen bepaalt de huizenprijs, zegt het adviesorgaan. Niet de tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting.
Wel zal een groep mensen hun verhuizing naar voren halen, zegt het CPB: “Dat zorgt voor meer transacties dit jaar en begin volgend jaar, maar leidt juist tot minder transacties in de tweede helft van volgend jaar. In de tweede helft van volgend jaar komt daardoor het aantal transacties naar verwachting circa 5 procent lager uit.”
Negatieve overwaarde
En zo groot zal het effect van die verlaagde overdrachtsbelasting ook niet zijn, zegt het CPB. Het betoogt dat diverse huiseigenaren toch niet hun huidige huis willen verkopen, omdat door de prijsdalingen van de afgelopen jaren meer huizenbezitters met een ‘negatieve overwaarde’ zitten. Met andere woorden: hun hypotheekschuld is hoger dan de marktwaarde van hun huis
Lees verder op Z24.nl
Juan kraakt het CPB: k.k. verlaging was een prima maatregel had al in 2008 gedaan moeten worden dan stonden er nu geen 240.000 woningen op Funda.
Ben het niet heel vaak met je eens Juan, maar nu zeker wel. Bovendien is het al bekend dat de 2% blijft en aangenomen gaat worden als wet.
Kan in mijn optiek ook niet meer terug naar 6% dan zal de markt pas echt instorten.
Dank en goed om te zien dat de redeneringen van Ralph en Juan prima samen kunnen gaan.
als overdrachtsbelasting (k.k.) in 2008 was afgeschaft stonden er geen 240.000 huizen op Funda.
Logisch gevolg: dan waren de huizenprijzen inmiddels veel lager want dan was het proces van de onderwaardespiraal waar we nu in zitten eerder ingezet.
Off-topic
Bron: El Mundo met bronvermelding Ministerie van Wonen van Spanje.
http://www.elmundo.es/elmundo/2011/09/14/suvivienda/1315993212.html
Ter vergelijking: de heer Merijn Knibbe maakte eerder een vergelijk voor Holland en kwam om 50% van de top in 2007:
http://www.luxetveritas.nl/blog/?p=658
Voor nhz en andere liefhebbers 😉 van G.S.
http://www.prisonplanet.com/even-goldman-sachs-secretly-believes-that-an-economic-collapse-is-coming.html
Toch is die verlaging geen onredelijke actie. Eigenlijk was het een soort vermogenswinstbelasting. Maar van winst is op dit moment geen sprake meer.
De OB gaat over een paar maanden weer naar 6 % , de miljoenen nota , zeg maar.
5. Juan , de spaanse huizenmarkt interesseert toch niemand hier, teveel die meelullen maar niet weten waar het land ligt.
Hoe is het verder met de web-site http://www.westeunendespaansewoningprijzen.nl . Is die al af ?
Ik word een beetje moe van die totale discussie over de woningmarkt. Er is maar een (liberale) oplossing: OB eraf, HRA afschaffen en compenseren op de IB zodat iedereen die WERKT profiteert. Huurwaardeforfait eraf. Markten bepalen de prijs en dit blog kan gesloten worden.
Ik ga weer verder met m’n werk.
Prettige dag aan allen.
Juan
Juan kraakt het CPB: k.k. verlaging was een prima maatregel had al in 2008 gedaan moeten worden dan stonden er nu geen 240.000 woningen op Funda.
Regeren is vooruitzien (hatsjoe) daarom had het al in 1990 afgeschaft moeten worden.
Juan
Juan kraakt het CPB: k.k. verlaging was een prima maatregel had al in 2008 gedaan moeten worden dan stonden er nu geen 240.000 woningen op Funda.
Regeren is vooruitzien (hatsjoe) daarom had het al in 1990 afgeschaft moeten worden.
De hypotheekrente had een bepaalde bandbreedte moeten hebben. Ja dan had je geen 240k huizen op funda gehad.
Juan
Juan kraakt het CPB: k.k. verlaging was een prima maatregel had al in 2008 gedaan moeten worden dan stonden er nu geen 240.000 woningen op Funda.
Regeren is vooruitzien (hatsjoe) daarom had het al in 1990 afgeschaft moeten worden.
De hypotheekrente had een bepaalde bandbreedte moeten hebben. Ja dan had je geen 240k huizen op funda gehad. O ja daarnaast had e HRA afgebouwd moeten worden. ok detail
@Scheefwoner
100% mee eens. Had het niet beter kunnen zeggen.
Dus een “verwaarloosbaar” effect op de huizenmarkt moet de Nederlandse staat (dus de belastingbetaler) 1 miljard euro per jaar kosten. Mmm, wat een goede ideeën komen er toch uit de koker van dit kabinet!
@3 (Long Time Lurker)…
Uit de “uitgelekte” miljoenennota blijkt dat het OB-tarief van 2% ook na juli 2012 gehandhaafd blijft.
Ik ben het er trouwens niet mee eens dat de OB al in 1990 zonder tegenmaatregel naar 2% verlaagd had moeten worden. Op zichzelf is het wel een goed idee om kleptocratische belastingen (denk bijvoorbeeld ook eens aan de in Nederland extreem hoge vermogensrendementsheffing) af te schaffen, maar dan moet je de hypotheekrenteaftrek dus wel evenredig afbouwen om bubble-vorming te voorkomen. Dit had heel goed kunnen gebeuren tussen 1995 en 2005. Dat is echter niet gebeurd, waardoor we nu met een grote mand vol gebakken peren zitten. Bedankt dus, Gerrit “Valium” Zalm, en welterusten maar weer!
Ik ontving gisteren trouwens een propagandablaadje van ABN AMRO, Relevant, waarin Gerrit Zalm desgevraagd aangeeft het eens te zijn met de verlaging van de overdrachtsbelasting. Wellicht zet ik het citaat straks nog even in het desbetreffende thread. Geen grote verrassing natuurlijk. Gerrit Zalm weet als pragmatisch van de PvdA naar de VVD geswitchte baby boomer hoe je op kosten van de gemeenschap je zakken vult. Deze man loopt niet alleen nog vrij rond, maar bestuurt nu een van de drie grote Nederlandse systeembanken. De weg naar de “top” vereist blijkbaar de nodige “flexibiliteit”. Toch grappig dat men Wouter Bos van draaien betichtte…
Cheerio,
Dow Jones
@7 (lorenzo)…
Niet liegen hè, Lorenzo…
DJ
@15 Dow, was een verkeerd geplaatst bericht in de Volkskrant die ik hier ook geplaatst had. De miljoenennota/belastingplan spreekt nog steeds van een verhoging naar 6% per 1 juli 2012. De uitgaven die de verlaging mogelijk maakte (spaarloon etc.) zullen per 1 juli 2012 worden aangewend voor het afschaffen van bepaalde belastingen. Niet echt geloofwaardig, maar het kabinet lijkt toch nog te willen gaan voor een sterke juni 2012-maand. Of het echt tijdelijk willen laten blijven.
Baden Powellweg 22 a Amsterdam, vraagprijs 207.500.
http://www.huizenzoeker.nl/koop/noord-holland/amsterdam/baden-powellweg-22-a/details.html
Verkocht op veiling 128.500
http://www.mva-makelaars.nl/veilingx/index.shtml
15, ikke denken jij hebt de uitgelekte nota en ik de originele 🙂
Regeren is toch vooruitschuiven?
En deze jongen moet ook al meer dan 3 % afschrijven op een huis (je) , als de Lambo maar binnenboord kan blijven zal Winston wellicht denken :
http://www.telegraaf.nl/prive/10565131/__Huis_Bogarde_geveild__.html
Overleg onnheilspellend tekort aan kapitaal voor vastgoedsector…….is geannuleerd 😉
http://www.europa-nu.nl/id/vir6fx4dthyy/agenda/algemeen_overleg_kapitaaltekort?ctx=vh8lnhrpmxv3
Off-topic, but relevant…
Eelco Brinkman is blij met de miljoenennota:
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2011/37/bouwers_ga-door-met-stimuleren-woningmarkt.xml
Cheerio,
Dow Jones
Als we dan toch OT gaan hier nog een leuke quote van prodi uit 2001 in de FT (om de amerikanen te pleasen)
”Writing in the Financial Times in December 2001, then EU Commission President Prodi declared, “I am sure the euro will oblige us to introduce a new set of economic policy instruments. It is politically impossible to propose that now. But some day there will be a crisis and new instruments will be created”. This may not be the crisis, but it has probably brought Europe closer to the point where institutional reform is required. For any monetary unions to survive, the costs must not persistently outweigh the benefits.“ ”
http://www.zerohedge.com/news/gold-gives-ground-europegermany-decides-its-future
Voel je je al EU(ro) slaaf of moet het nog duidelijker worden?
@21 (DJ)
Wat mij betreft is de spotnaam Zonnekoning brinkman meer dan terecht. Let them eat cake since there is no more bread.
Hij was al eerder gepost maar het is zeeeer belangrijk nieuws. De centrale banken van de wereld (ECB, Bank of Japan, FED etc) zijn dollars aan het uitlenen aan de Europese banken! Laat de inflatie maar beginnen, the end game komt toch wel!
http://www.bbc.co.uk/news/business-14928774
Mijn voorspelling van een daling van 90% van de huizenmarkt moet ik corrigeren naar 95%, uiteraard vanaf de top gerekend.
@ 23 Laurens
Kan je dat toelichten voor een niet-econoom. Inflatie snap ik wel maar bedoel je dat de rente gaat stijgen en daarmee de hypotheeklasten?
Als er veel inflatie is door al dat printen en geen groei in loon dan krijg je dus minder besteedbaar inkomen. Minder besteedbaar inkomen betekent dat men minder geld overhoud om de economie te stimuleren via consumptie van goederen (tv’s, kleding etc.), want men moet eerst de basisbehoefte aanschaffen (wonen, eten & drinken, educatie kinderen etc.).
Als men minder consumeert dan draait de economie slechter wat er voor zorgt dat er mensen ontslagen worden en dan kom je in een vicieuze cirkel. Dit heeft effect op alles en vooral op woningen gezien het een eerste levensbehoefte is, vandaar dat ik nog steeds sta achter mijn opmerkingen over deflatie in Europa en hyperinflatie in de VS.
De waarde van Bogarde z’n paleisje is in ieder geval z’on 12 jaar terug in de tijd gezet:
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/2911821/2011/09/16/Bogardes-paleisje-voor-een-prikkie-geveild.dhtml
http://www.telegraaf.nl/prive/10565131/__Huis_Bogarde_geveild__.html?p=31,1
Aankoopprijs was 1 miljoen (12 jaar geleden)
Z’n hoogste vraagprijs was 3.5 miljoen
Hij zakte naar 2.95 miljoen
De veilingopbrengst was 1.1 miljoen
Z’n hypotheek was 2.8 miljoen.
Helaas slechts een uitvergrote versie van een situatie waar waarschijnlijk vele huizen bezitters zich in bevinden.
Hopelijk helpt dit soort BN-er nieuws met het acceptatie proces en het afscheid van de bubble years in de publieke opinie. Gedeelde smart is halve smart, voor diegenen die zich in een soort gelijke positie bevinden.
Inflatie
Rogier van Boxtel van zorgverzekeraar Menzis:
“lonen gaan niet of nauwelijks omhoog, maar kosten van zorg stijgen natuurlijk wel……..”
HOE KEN DAT???
Ja ja politieke- schuldeconomie en deflatie is een contradictio i.t.
Schuldcontractie betekent einde systeem. Ziet het er naar uit dat onze overheden op de rem van de geldprinter gaan staan? 🙂
Deze week 500 miljard en de andere 500 deze maand nog? DEFLATIE!!
Bijzonder grappig dat jij denkt dat hier economen aanwezig zijn haha. Of bedoel je mensen die eens een keer een HBO studie commerciële economie hebben gedaan?*
*Dit bedoel ik niet denigrerend, voordat er weer mensen boos worden. De termen van een hoop opleidingen zijn gewoon misleidend.
*denigrerend
Ondertussen in Den Haag:
Huizenprijzen dalen 20% bij aanhoudende crisis, aldus De Jager.
http://www.nuzakelijk.nl/algemeen/2618144/jager-geeft-kamer-simulaties-crises.html
32
Niemand kan je helpen! Geithner was in Polen om de het gebruik van de geldprinter aan te vuren…..gaat ook gebeuren. Geld op de bank gaat in rap tempo in koopkracht achteruit, 20% per jaar of zo. De spaarders zijn met een paar jaar blut, maar waar is het geld daarna te rapen door onze gekozen boeven en banksters?
Huis verkopen = €700 huur betalen in Zevenaar, ver buiten de randstad. Ik heb hier wel drie 30jaar oude huurwoningen op rij leeg zien staan:-)
Bereid u voor op verhoging van gemeentebelastingen.
http://nos.nl/artikel/273481-bijstandsuitkering-strop-voor-gemeenten.html
Nederland vertoont exact hetzelfde soort financiële problemen als in de VS, Griekenland of Spanje, waar provincies openlijk toegeven failliet te zijn:
http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/2011/09/navarra-region-of-spain-bankrupt-by-end.html
31
Dalen t.o.v. wat? ik zie oude Arnhemse huizen in de wijk geitenkamp als warme broodjes gaan voor 130/160K en dorp verderop bungalows met taxatie in 2007 van 600K en 150K achterstallig onderhoud al jaren te koop staan. Die mogen blij zijn dit jaar 380 te beuren!
De geïntegreerde woningmarkt werkt niet meer.
Voor de bungalow is de verkoper van de 2onder1kapper de doorschuiver, maar die wil dan wel 380 vangen, het is tenslotte een courante, zeer gewilde woning 🙂
35
We hebben hier toch ook overheden die bij de IJslandse bank zaten. We hebben prov.Zuidholland gehad met beleggingen (Leemhuis, nu burgemeester Schiedam). Wie hebben er nog meer deals met Goldman Sachs et al.?
“Economen”
Dr. Ralph kan niet lezen……
De economen hebben Lehman Brothers niet voorspeld , de meltdown niet en het zou beperkt blijven tot de VS.
Nu zitten de kantines in Nederland vol met economen : kunnen we het weer over , nou , zeg auto’s gaan hebben ?
34 Paul , de oplossing is simpel ; zorg dat je arm wordt , DE minste zorgen gegarandeert. Niets of niemand is zo spichtig als de aspirant miljonair.
Arm worden…..25% werkt in de Financiële Industrie incl Real Estate…..gaat wel lukken.
Adamus ik zou de crackpijp even links laten liggen….
Niet helemaal waar. Jij hebt het dus over dezelfde ‘economen’ waar ik het over heb. Die tellen inderdaad niet mee en laat dat nou net de grootste groep zijn. Maar een Larry Summers waarschuwde al jaren voor de gevaren die de staten zouden lopen wanneer er deregulering zou plaatsvinden op de financiële markten. Daar heeft hij volkomen gelijk ingekregen en dat viel natuurlijk ook te verwachten.
“De Gulden Bodem”, “Sonsbeek noord” en “De Hoogkamp” verkopen de huizen van 350.000 en hoger, nog steeds snel en goed. Mits goed onderhouden.
@Ralph,
Larry Summers is een van de hoofdschuldigen aan de financieele crisis. Deze man zit compleet in de zak van de financieele industrie.
Summers blokeert regulering derivaten:
http://www.ritholtz.com/blog/2009/11/the-king-report-brooksley-born-vs-summers-greenspan-rubin/
Summers gokt en verliest met Harvard investeringsfonds:
http://blogs.reuters.com/felix-salmon/2009/11/29/how-larry-summers-lost-harvard-18-billion/
Fouter dan Summers zijn ze bijna niet te vinden. Z’n academische reputatie gebruiken om te lobbyen voor de FIRE industrie en ondertussen zelf z’n zakken vullen:
http://online.wsj.com/article/SB123879462053487927.html
@47 (steve)
Inderdaad, helemaal gelijk. Tevens is hij hoofdverantwoordelijke in het opheffen van Glass Stegal. Een van de hoofdoorzaken van deze crisis. http://dealbook.nytimes.com/2009/11/12/10-years-later-looking-at-repeal-of-glass-steagall/
Ralph, what have u been smoking dude? 🙂
46
Duurdere woningen keek ik meer naar Veluwezoom, Rheden. Inderdaad de afdeling van Arnhem die jij noemt heef niet te klagen, behoorlijk gewild.
47/48
Dat heet couperen:-)
Jullie hebben helemaal gelijk, ik verwar hem met iemand anders. Alleen kan ik absoluut niet op z’n naam komen. Welke (voormalige?) adviseur was het ook alweer die tegen de deregulering was? Dat was dus mijn standpunt, maar met de verkeerde naam erbij. Hij was vrij recent nog in het nieuws met een hele analyse over de EU schuldencrisis en een vergelijk met de jaren ’30. Daarin zei hij o.a. dat een scenario zoals toen nu technisch ‘onmogelijk’ is en dat (duurzaam) investeren belangrijk is voor het creëren van banen in de VS.
@51 (Ralph)
Enige welke zo te binnen schiet is een zij, Cathrine Austin Fitts (Bush sr kliek). Andere is Michael Hudson maar volgens mij had hij geen adviseur rol….
@ralph
Ik ben gelukkig geen econoom (zelfs niet eens een half bakken versie) en dus niet gebrainwasht met domme theorieën die dit systeem meer schade aan doen.
Paul99,
Wat ik frappant vind is dat de economische crash van 2008 een krimp had van bijna 5% en dat na het faillissement van Lehman.
Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie/publicaties/dne/economische-groei/archief/2011/2011-16-08-01-ne-e.htm
En nu Jan Kees het heeft over een krimp van 6,8% als er mondiaal een crisis uitbreekt. Hoe is het mogelijk dat er maar 2% extra krimp kan zijn bij een mondiale crisis, dit moet eerder een totale krimp zijn van 60-80% van onze economie.
Overigens is er maar 1 echte remedie en dat is spullen kopen die in waarde stijgen (goud, zilver, olie) en draagbaar (olie valt dus af ;-)). Goud en Zilver zijn zowel deflatie als inflatie bestendig!
hugo,
De Glass steagall act is de grondlegger van de economische groei en zorgt er voor dat een crisis minder diep is simpelweg, omdat banken de mogelijkheid niet krijgen om een financieel systeem te worden. Dat is dan ook het probleem van nu, we moeten de banken wel redden anders valt het gehele systeem.
Ik ben een grote voorstander van nationaliseren en herstructureren van de het financiële systeem. Die banksters hebben nu veels te veel macht en worden toch wel gered (is hun gedachte iig).
Wellicht bedoel je ‘tall’ Paul Volcker, ex topman van de Federal Reserve. Hij wist de inflationaire spiraal begin jaren 80 in te dammen m.b.v. 10+% rente. Integere man die niet terug deinsde om impopulaire dingen te doen of te zeggen.
Obama heeft hem gebruikt tijdens z’n campagne maar daarna al snel op een zijspoor gezet in een tandeloos advies clubje. Voor de PR kan Obama integere mensen natuurlijk wel gebruiken maar ze moeten natuurlijk niet echt aan de knoppen gaan zitten ofzo. Zie ook b.v. Elizabeth Warren, eerst haar geloofwaardigheid uitgemolken in de media en uiteindelijk afgeserveerd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Volcker
Toch is de Spaanse Huizenmarkt voor Holland meer relevant dan Griekenland, “de bliksemafleider”. Al is het vanwege inverstering van de NL Financiële sector in Sinaasappelland.
U gaat overigens wel vrij ver in het proberen om de Spaanse Woningmarkt (hier) buiten beeld te houden, bestempelt zelfs El Mundo tot onbetrouwbare bron. Een boude uitspraak J.i.
We krijgen het nog wel te lezen 300.000 tot 400.000 hypothecaire executies in Spanje, HRA plotsklaps afgeschaft, Sushi op de balansen.
Maar de timing is kennelijk nog niet rijp, het grote publiek mag niet weten wat er in Spanje gebeurt ?
Geduld dan maar. Tot nu toe een prima recept en zich te sappel maken is überhaupt geen goed plan 🙂
La burbuja que no rie
querido Lorenzo
es una burbuja
con pocos ganadores
y muchos perdedores
De Bubbel die niet lacht
beste Lorenzo
een een luchtbel
met weinig winnaars
en veel verliezers (400.000).
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/01-12-2010/voor-jan-modaal-is-koophuis-straks-een-illusie/#comment-57145
http://www.youtube.com/watch?v=xWrbAmtZuGc
54 Juan :, ”U gaat overigens wel vrij ver in het proberen om de Spaanse Woningmarkt (hier) buiten beeld te houden,”
Omdat een inhoudelijke discussie betreffende dit onderwerp voor mij elders is , immers er is hier geen publiek die er iets mee heeft en dus ook geen expertise. Datzelfde geldt voor jouw , ik merk geen enkele praktijk ervaring. Dat kan kloppen , je zit in Nederland , maar bent wel vol van jezelf . Daarnaast genieten die mensen lekker in de zon , geen stress en meer.
Ik vraag me echt te vaak af waar je , bijna obsessie , nu toch vandaan komt…
Een luchtbel , met weinig winnaars: 90 % van de mensen denkt en handelt cyclisch. De andere resterende deel is er rijk mee geworden kan ik je vertellen , of geniet gewoon.
Ga jij dat ook een keer doen ?
Vandaag bewijzen de verkoopcijfers het gelijk van het CPB. Een stijging van het aantal woningverkopen met 4%. Er zijn dus 1100 woningen meer verkocht! De kosten van de verlaging van de overdrachtsbelasting werden geraamd op 1,2 miljard euro. Dat is dus een investering van 272.000 euro per extra verkocht huis
zG3K4D rbtzblziqjrb
Woω, I love уour writing form. Ιt’s genuine as opposed to a large amount of other people that write on the world wide web.
Your wгiting style іs beautiful, you should think about writіng
for money.