Jonge huizenbezitters hebben veel te hoge schulden

Steeds vaker hoor je vanuit de bouwwereld dat banken uiterst kritisch en terughoudend bij het verstrekken van hypotheken. Zij zouden hard op weg zijn om de woningmarkt de genadeklap te geven.  De onderstaande afbeeldingen geven aan dat dit een zeer eenzijdig verhaal is.

Loan to value ratio naar leeftijdscategorie hoofdkostwinner

Leningenen spaartegoeden

Dutch Household Debt


Kwetsbare huishoudens
Een ander risico van de hoge hypotheekschuld ligt specifiek bij bepaalde groepen huishoudens. Het gaat dan vooral om mensen die net voor de crisis een huis hebben gekocht en sindsdien de waarde van hun woning fors hebben zien dalen. Bij verkoop (wegens bijvoorbeeld werkloosheid of scheiding) krijgt de eigenaar minder geld voor zijn woning dan het hypothecair geleende bedrag en blijft hij met een restschuld zitten.

Het gaat voornamelijk om jonge mensen die net een huis hebben gekocht. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat de leeftijdscategorie onder de 35 jaar een relatief hoog hypotheekbedrag heeft openstaan in verhouding met de waarde van het huis. Dit wordt ook wel de loan to value ratio (ltv) genoemd. De hypotheekwaarde overtreft voor deze groep de woningwaarde, waar deze ratio bij oudere leeftijdscategorieën onder de 1 blijft. Dit komt doordat oudere mensen hun huis vaak kochten tegen lagere prijzen en ook meer tijd hebben gehad om (een gedeelte van) hun hypotheek af te lossen.10) Opvallend is dat sinds de crisis steeds meer leeftijdsgroepen een ltv van dichtbij of zelfs boven de 1 hebben.

Voor jongeren ligt de hypotheekschuld in verhouding tot het besteedbaar jaarinkomen,de loan to income ratio (lti), ook veel hoger. Huishoudens (met een hypotheek) waarvan de  hoofdkostwinner jonger dan 25 was, hadden een gemiddelde schuld van 6,9 maal het besteedbaar inkomen. Bij 65-plussers bedroeg deze ratio nog slechts 3,0. Niet alleen wordt de gemiddelde hypotheekschuld door aflossingen naar verloop van tijd kleiner, ook neemt het inkomen toe naarmate de hoofdkostwinner ouder is.11) Hoewel het natuurlijk is dat de
hypotheekschuld van jongere huizenbezitters ten opzichte van de huizenwaarde en het inkomen hoger is, kan wel gesteld worden dat zij sinds de kredietcrisis extra kwetsbaar zijn geworden. bron: CBS

Jongeren hebben amper eigen geld

Langlopende leningen huishoudens incl. IZWh’s

Aflossingsvrij

Banken zijn in het verleden duidelijk veel te gul geweest met hypotheken. Het is juist goed dat hier een eind aan komt. Helaas is de kans groot dat de PvdA en de VVD weer met startersleningen gaat komen om nog een generatie de vernieling in te draaien.

Share Button
Tagged with:
121 comments on “Jonge huizenbezitters hebben veel te hoge schulden
  1. ll says:

    @ admin U vergeet de allermooiste statistiek

    Loan to income, die van 259 % 🙂

  2. Jr says:

    Dit is dus de reden dat hra voor bestaande gevallen niet aangepakt wordt. De jonge groep scheefleners zal verschrikkelijk in de problemen komen. Om dit te voorkomen, aflossen voor nieuwe gevallen.

  3. Okkie says:

    Jammer dat Marcel van Dam dit niet meenam in zijn laatste betoog over de ‘rijkdom’ van Nederland.

  4. 2Cent says:

    Jr,

    Helaas lijkt het er na de verkiezing meer op dat de VVD oplossing gekozen gaat worden. Dit komt neer op jongeren nog meer teveel laten lenen in plaats van aflossen en zelf geld mee brengen.

  5. Juan Belmonte says:

    @ artikel

    Klopt helemaal.

    Het is kompleet krankzinnig hoe iedereen over elkaar buitelt om de starter te stimuleren om MÉÉR te lenen. (KAMIKAZEKOPERS opstellen in rijen van 5 graag)
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/28-08-2012/helft-hypotheekrenteaftrek-is-voor-hoogste-inkomens/#comment-112178

    Het klopt ook dat er veel misleiding in de beeldvorming hierontrent is. De heer Mr ger Hukker stelt dat de Nederland woningmarkt “behoudend” gefinancierd is.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-09-2012/vereniging-eigen-huis-opent-de-aanval-op-de-vvd/#comment-113045

    We komen uit een tijdperk waar we elkaar graag veel schuld aanpraatten … Maar daar wil niemand de schuld van krijgen. (Hogehuizenprijsminnend NL = Hogeschuldenminnend NL)
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/01-09-2012/rutte-zorgt-voor-stijgende-huizenprijzen/#comment-112561

  6. Juan Belmonte says:

    @artikel

    Wat een “ontdekking”:
    Jonge huizenbezitters hebben veel te hoge schulden

    Maar zoals het vaak gaat in Hogehuizenprijsminnend NL wil men het er niet over hebben.
    De heer Wientjes: nooit meer over krimp praten.

    Hogehuizenprijsminnend NL = Hogeschuldenminnend NL = Woekerpolisminnend NL.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-09-2012/vereniging-eigen-huis-opent-de-aanval-op-de-vvd/#comment-112933

    Hetzelfde aan de HRA kant:
    DE KRANT STAAT VOL VAN DE BERICHTEN OVER DE FOEI FOEI SCHEEFHUURDERS MAAR HRA-MISBRUIKERS, daar lezen we maar weinig over.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/22-08-2012/het-bnr-economenpanel-over-de-vastgoedzeepbel/#comment-111556

    Belangen 🙂

  7. Juan Belmonte says:

    Spreken is Zilver,
    Maar zwijgen is
    -althanks voor de jongere generatie-
    geen goud maar gewoon boud.

  8. ll says:

    Brengt een bankenunie je spaargeld in gevaar ?

    Jawohl Heinrich 😉

    http://www.n-tv.de/ratgeber/Geld-der-Deutschen-in-Gefahr-article7226201.html

  9. tufkaj says:

    Juan Belmonte,

    koper is koper
    wachter is goud

    🙂

  10. Juan Belmonte says:

    ll: Brengt een bankenunie je spaargeld in gevaar ?

    De vraag
    of de huidige historisch en kunstmatig lage rente
    een oorzaak
    een tijdelijke oplossing
    of de definitieve oplossing
    of nog iets totaal anders
    is
    voor een probleem van
    teveel lenen
    en maar niet terugbetalen

    Is er eentje die Juan in het verhaal vaak mist.

    Maar een stierenvechter
    is geen oekoenoom
    en dat wil-i graag zo houden… 🙂

  11. Juan Belmonte says:

    tufkaj: koper is koper
    wachter is goud

    Da’s precies hoe Juan er over dacht over denkt en er nog wel een tijdje over zal denken, zeker wanneer Holland in de waan gelaten wordt
    – dat bestaande huizenleasecontructies (100% aflossingsvrij) houdbaar zijn
    – dat bestaande 100% HRA subsidie contructies (100% aflossingsvrij) houdbaar zijn
    – dat rente eeuwig laag blijft
    – dat inkomens niet zouden krimpen
    – dat dientengevolge bestaande huizenprijzen houdbaar zijn (de casametrische natte droom)

    Wie nu rekent met 100% HRA
    over 1,5,10,20,30 jaar
    is een Kamikazekoper

    Ookwel:

    Wie nu rekent met hogehuizenprijzen
    gebaseerd op gesubsidieerd (HRA) huizen leasen (aflossingvrij)
    is een Kamikazekoper

  12. Juan Belmonte says:

    NVM 2011: Huis kopen in 2011.
    Juan 2011 vrijvertaal: alleen knettergekken snappen de zeepbel niet

    juli 2012: NVM geeft aan dat een huis kopen in 2011 toch niet zo’n Slimme Z was
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/12-07-2012/huizenprijzen-dalen-63/#comment-108893

    NVM augustus 2012: De woningmarkt bevindt zich momenteel rond de bodem.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/05-08-2012/onroerendgoedzeepbel/#comment-110358

    Kortom: wie nu nog niet doorheeft dat huizenprijzen sterk opgeblazen zijn, die moet ook maar een extra startersleninkje afsluiten ook :

    Kamikazekopers opstellen in rijen van 5000 graag 🙂

  13. Juan Belmonte says:

    buenas noches
    Juan

  14. ll says:

    Juan Belmonte: De vraag
    of de huidige historisch en kunstmatig lage rente
    een oorzaak
    een tijdelijke oplossing
    of de definitieve oplossing
    of nog iets totaal anders
    is
    voor een probleem van
    teveel lenen
    en maar niet terugbetalen

    Zat ik ook aan te denken Juan, wat is de toegevoegde waarde van een bankenunie ?

    Worden daardoor de schulden minder ? Nee
    Wordt er daardoor meer afgelost ? Nee.

    De toegevoegde waarde zou kunnen zijn dat er meer controle is over de balansen ? ……of, om particulier spaargeld te kunnen inzetten overal ter wereld, het grotere jatwerk duzzz 🙂

    Maar controle over derivaten, het grootste probleem is er niet voor een bankenunie, want het is geen bankproduckt 😉

    En er zullen altijd weer nieuwe producten worden bedacht door de banken, producten om buiten de controle te kunnen houden, banken zijn altijd slimmer dan de controle, welke controle er ook bedacht kan worden. 😉

    Dus voor de particulier is het een hachelijke zaak……… lijkt me, correct me when i’m wrong…… 🙂

    Schept wel weer baantjes, natuurlijk…….

    @ Admin, yes hij staat er, thankx 🙂

  15. SchuurHuurder says:

    http://www.nu.nl/geldzaken/2910188/veh-vindt-hypotheekrente-hoog.html

    Funding gap, hoge LTI en LTV en een bubble die aan het leeglopen is? Dat hoort volgens de VEH natuurlijk niet uit te maken op hypotheekrente! Tegen de percentages die zij als normaal beschouwen wordt er geen hypotheek meer verstrekt in Nederland.

    Als Nederland zo’n goudmijn zou zijn qua hypotheken, waarom zijn dan inmiddels alle buitenlandse aanbieders vertrokken?

  16. ll says:

    De uitslag van het nieuwe akkoord.

    VVD de HRA aftrek
    PvdA het huurbeleid.

    De HRA blijft aftrekbaar met een paar aanpassingen, wen er maar vast aan :-), de eerste 4 jaar duidelijkheid is geen duidelijkheid forever ;), wat gaat de a.s. huizenkoper ermee doen ?

    http://www.rug.nl/corporate/nieuws/archief/archief2012/nieuwsberichten/128-stokman

  17. Nou says:

    De samenleving wordt zo ingericht, dat de burger van zijn 0e tot zijn 67e jaar in een kantoor zit om uiteindelijk op 0 euro uit te komen. Verontwaardiging lijkt me niet gepast omdat tijdens de verkiezing maar weer blijkt hoe veel burgers dat allemaal prima vinden.

    Ik zal niet verrast zijn om te zien dat steeds meer (slimme) mensen besluiten om niet meer mee te doen aan deze no-win game. dwz geen baan, geen school, geen bezit, wel dikke pret.

  18. lorenzo says:

    Ja Marcel van Dam , een bezit van 80.140 m2 , publiekelijk verdiend ( hij dankt u nogmaals..) , en ver van het gepeupel .
    Een tijd waarbij het tweede kind een Volvo station verdiende, waar we na onze studie eerst een jaar gingen wereldreizen ( voor de mentale vorming ) alvorens te ”werken” en de woonboulevards vaste krachten had om het verkeer te ”leiden”.
    Een tijd waarin als je zei naar Spanje op vakantie te gaan de hele zaal of kamer met u medelijden kreeg en hoopte voor u betere tijden ..
    Een tijd waarin we ( behalve ik ) nu voor ruim 11.000.000.000 rood staan omdat de banken het infuus naar ons heeft ontbonden , net nu we de vakantie nog moeten afbetalen .
    Wat een heerlijk land toch , we hebben het maar goed.

  19. Floor says:

    ll,

    De ‘onduidelijkheid’ zit ‘m niet in de HRA maar in de euro de komende 4 jaar.
    Maar dat zullen we de schapen maar niet gaan proberen uit te leggen toch? HRA is al zo lastig.

  20. lorenzo says:

    Marcel van dam was trouwens een PVDA man (het lot van anderen trekt me aan..) , nee niet zoals u denkt VVD.
    Net als vele andere socialisten die nu onafhankelijk (..) zijn , u wel bekent mits u niet in de cognitieve dissonantie fase zit , alwaar ik wel een beetje bevreest voor ben. Ook hier.

  21. Ain says:

    @Nou, 18

    Maar wat moet je dan als je er niet aan mee wil doen? Ergens autharkiesch gaan leven, in ruraal frankrijk, zoals de spanjaarden en grieken nu ook weer naar het platteland trekken? Mij lijkt het wel wat. Nu moet je iemands voeten kussen voor een of ander lullig baantje, terwijl die gast er met geluk ook toevallig zit vanwege zijn/haar ‘verworven rechten’. De tijd wordt hier ook echt slecht. Ik zie zoveel hoger opgeleiden die van jaarcontract naar jaarcontract hoppen, als ze dat al lukt. Mbo-banen aannemen of ZZP’ers die het slecht hebben. Ik ben het met Juan eens: de inkomensspiraal gaat echt neerwaards en zal uiteindelijk veel meer mensen raken, ook in NL.

    Ps morgenavond laat in de herhaling op nl2 Inside Job, de moeite van het opnemen waard.

  22. cartoonist says:

    Mijn mening over QE3 en het ESM

    De QE3 van de FED en de ESM van de EU, ze zijn beide bedoeld om borg te staan voor de banken. De economie gaat er niet mee gered worden evenmin dat het veel werkgelegenheid oplevert.
    De Fed gaat vanaf nu maandelijks voor 40 miljard $ mortgage-backed securities opkopen van de banken.
    Met belastinggeld worden er junk-status hypotheek derivaten opgekocht. Derivaten met een gefantaseerde waarde die een groot negatief risico vormen voor de bankbalansen komen nu op de balans van de centrale bank waarvan de belastinbetaler de aandeelhouder is. De private banken hebben nu meer geld beschikbaar om de grondstoffen-markt en stock-market te manipuleren en op te drijven.
    Het ESM zal ongetwijfeld hetzelfde recept gaan toepassen, maandelijks voor 10-tallen miljarden hypotheek-rotzooi en slechte leningen van de euro-banken opkopen zodat hun balans gered is en ze volop geld beschikbaar krijgen om te speculeren met derivaten en aandelen.
    Dat ze het uit gaan lenen aan M&K-bedrijven en huizenkopers is natuurlijk een sprookje want dat is financieel gezien niet verstandig, die kunnen het immers niet terugbetalen.
    Banken gaan alleen maar uitlenen/investeren in landen die groeipotentieel hebben wat tot gevolg heeft dat er nog meer werkgelegenheid uit USA/EU verdwijnt. Totdat ook deze landen met groeipotentie volledig vastgelopen zijn in de schulden.
    Pas over een paar jaar zal blijken dat de onderliggende waarden, de derivaten die opgekocht zijn , een groot deel van hun waarde verloren hebben en op dat moment woden de lidstaten verplicht om de balans van de FED/ECB aan te zuiveren met ‘echt’ zuurverdiend belastinggeld.
    De derde gigantische bubbel zal dan knappen, bubbel-1 aandelen, bubbel-2 huizenprijzen/private schulden, bubbel-3 staatsschulden.

    Tot zover loopt het geheel volgens plan van de bankiers. Wereldwijde depressie met flinke inflatie creëren en dan straks met het plan komen om een nieuwe wereldmunt in te voeren. Onze leiders zullen de bankiers dan binnenhalen als de redders van de wereldeconomie. (New World Order).
    Ik zie er minder nobele bedoelingen in, zeg maar gerust ‘kwade opzet’.

  23. Juan Belmonte says:

    Adamus: Peter Schiff vanaf 6 minuten “houseprices”

    Ja het is opmerkelijk hoe het blazen van een nieuwe vastgoed-zeepbel in de USA toch maar weer op de agenda van Hogehuizenprijsminnend USA is gekomen.

    Dr/ Bernanke is van alle oekoenomen de primaire primaat op de rots. Waarschijnlijk is het printen van geld -hoe onbegrijpelijk ook- het beste om de welvaart van de USA in de wereld te beschermen.

  24. Scheefwoner says:

    ll:
    De uitslag van het nieuwe akkoord.

    VVD de HRA aftrek
    PvdAhet huurbeleid.

    De HRA blijft aftrekbaar met een paar aanpassingen, wen er maar vast aan , de eerste 4 jaar duidelijkheid is geen duidelijkheid forever , wat gaat de a.s. huizenkoper ermee doen ?

    rug.nl/corporate/n…erichten/128-stokman

    De a.s. huizenkoper gaat gewoon wachten en anticiperen op een verdere daling van de huizenprijzen. Het gaat nog een hard gelag worden voor het VVD electoraat dat hoopt op de door Rutte voorspelde huizenprijsstijging. Nu de zeteltjes daar binnen zijn zal er binnenkort wel wat genuanceerder over deze prijsstijging gesproken worden.

    Maar ach, ik zou misschien ook wel op een partij stemmen die mij belooft dat mijn auto volgend jaar 5% meer waard zou zijn. Dat er dan geen koper voor is, dat is dan maar bijzaak.

    Jammer dat Rutte niet verteld heeft wie die kopers zullen zijn. Lente akkoord=ook VVD, verlangt per jan 2013 volledige aflossing (anders geen hra) dus 100% annuitair of lineair aflossen waardoor de maandlasten alleen maar toenemen. Hoe kun je dan aan de kiezers beloven dat de huizenprijzen zullen stijgen?

    2.5 miljoen stemmers (minus de echte kapitalisten)stonken erin.

  25. Juan Belmonte says:

    Scheefwoner: 2.5 miljoen stemmers (minus de echte kapitalisten)stonken erin.

    Ja 2,5 miljoen stemmers zien hun belangen het beste vertegenwoordigd door de patij die de woning-“markt” het meest traag hervormd.

    Want een volledige greep op het geheel heeft ook de politiek niet.

    De bruto schuld gedeeld door bruto inkomen in de EU is ongeveer 100%, in Nederland is deze 250%.
    En maar aflossingsvrij financieren.

    Kredietkrimp is onvermijdelijk.

  26. Draaikont says:

    Scheefwoner: De a.s. huizenkoper gaat gewoon wachten en anticiperen op een verdere daling van de huizenprijzen. Het gaat nog een hard gelag worden voor het VVD electoraat dat hoopt op de door Rutte voorspelde huizenprijsstijging. Nu de zeteltjes daar binnen zijn zal er binnenkort wel wat genuanceerder over deze prijsstijging gesproken worden. Maar ach, ik zou misschien ook wel op een partij stemmen die mij belooft dat mijn auto volgend jaar 5% meer waard zou zijn. Dat er dan geen koper voor is, dat is dan maar bijzaak.Jammer dat Rutte niet verteld heeft wie die kopers zullen zijn. Lente akkoord=ook VVD, verlangt per jan 2013 volledige aflossing (anders geen hra) dus 100% annuitair of lineair aflossen waardoor de maandlasten alleen maar toenemen. Hoe kun je dan aan de kiezers beloven dat de huizenprijzen zullen stijgen?2.5 miljoen stemmers (minus de echte kapitalisten)stonken erin.

    Meest bedroevende is nog wel dat inderdaad half Nederland de illusie heeft gekregen van toch vooral de media dat de huizenprijzen met het VVD-beleid zullen stijgen. In werkelijk luidden de kleine lettertjes “ten opzichte van de basislijn”. Met andere woorden: ook onder de VVD gaan de prijzen zakken, alleen net iets minder hard.

  27. Voerman says:

    Nou: Ik zal niet verrast zijn om te zien dat steeds meer (slimme) mensen besluiten om niet meer mee te doen aan deze no-win game. dwz geen baan, geen school, geen bezit, wel dikke pret.

    Dat kan je niet menen!
    Zelfs domme mensen hebben geen pret in die situatie.

  28. Dawg says:

    Juan Belmonte: Ja het is opmerkelijk hoe het blazen van een nieuwe vastgoed-zeepbel in de USA toch maar weer op de agenda van Hogehuizenprijsminnend USA is gekomen.Dr/ Bernanke is van alle oekoenomen de primaire primaat op de rots. Waarschijnlijk is het printen van geld -hoe onbegrijpelijk ook- het beste om de welvaart van de USA in de wereld te beschermen.

    Ik ben niet zo geneigd om maar mee te gaan in de door de centrale banken naar buiten gebrachte “stated objectives” van hun beleid. Dat beleid is in wezen weinig anders dan een permanente bail out voor commerciele banken, maar dat moet natuurlijk (vanwege een groeiende publieke weerzin daartegen) gecamoufleerd worden als een poging de economie van goederen en diensten weer op gang te krijgen. QE3 is niets meer dan oude wijn in nieuwe zakken: de FED koopt of beleent onderpand waar de banken van af willen in ruil voor liquiditeit. ‘t Gaat weinig doen voor de echte economie, maar ‘t zadelt de samenleving wel op met centrale banken die steeds meer een ‘bad bank’ worden.

  29. Juan Belmonte says:

    Off-topic.

    Spaanse huizenprijzen blijven kelderen

    Sommige oekoenomen riepen hard dat de bodem in Spanje recent al bereikt was, maar die kunnen wellicht beter (ook) worden herinnerd aan hun uitspraken toen de AEX 10 jaar gelee nog op 700 punten stond.

    SEM van Berkel denkt dat het weer Koop tijd voor huizen in Spanje:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/16-03-2012/betalingsachterstanden-stapelen-zich-op/#comment-100957

    La burbuja que no rie
    es algo que no se puede torear
    ni toreros ni oekoenomen de holanda

  30. Juan Belmonte says:

    Home » DFT » Nieuws
    vr 14 sep 2012, 09:56
    Spaanse huizenprijzen blijven kelderen
    MADRID (AFN) – De huizenprijzen in Spanje zijn in het tweede kwartaal op jaarbasis met 14,4 procent gedaald, de sterkste afname sinds 2007. Dat maakte het Spaanse nationale bureau voor de statistiek vrijdag bekend.

    http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/12943350/__Spaanse_huizenprijzen_blijven_kelderen__.html

    SAMENVATTING situatie Spanje
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/14-03-2012/koopkracht-komende-vijf-jaar-onder-druk/#comment-100778

  31. Adamus says:

    Juan Belmonte,

    Stonken er in… Kenmerkend vind ik dat de Libertarische Partij maar 4000 stemmen had….
    Conclusie: er zijn er weinig die denken “sodemieter op met jullie geleuter”. We zijn toch een volkje dat als een haasje in de lampen blijft kijken. Dat heeft ons groot gemaakt -in ieder geval in aantal 😉 . BTW naar 21%, benzine naar €2,50, rode diesel wordt wit en naar €2.00 om vervolgens te worden gelijkgetrokken met benzine, autorijden duurder en OV dus ook, echte huiseigenaren krijgen weer een forfaitbijtelling, rente spaarrekening nog meer negatief…..WE ZIJN NOG NIET UITGEMOLKEN – ER IS BIJ DE BUREN NOG MEER TE ROVEN 🙂

  32. Voerman says:

    Scheefwoner: Jammer dat Rutte niet verteld heeft wie die kopers zullen zijn.

    Sterker nog; hij weet ook niet wie de verkopers zullen zijn.

    Voerman voorspelt, dat er nog heel lange tijd heel weinig gaat gebeuren.

    Geen eigen geld, geen eigen huis!

  33. Juan Belmonte says:

    Dus na de column van de heer van berkel ziujn de huizenprijzen harder dan ooit gekelderd

    Huis kopen in 2011 Slimme Z ?
    Nee dus.

    de makelleugenaars geven stelselmatig te kennen
    geen snars te snappen
    van de luchtbel in de Hollandse Huizen-“markt”.

    vakmanschap
    is meesterschap 🙂

  34. Adamus says:

    Juan Belmonte: Ja 2,5 miljoen stemmers zien hun belangen het beste vertegenwoordigd door de patij die de woning-”markt” het meest traag hervormd.

    Want een volledige greep op het geheel heeft ook de politiek niet.

    De bruto schuld gedeeld door bruto inkomen in de EU is ongeveer 100%, in Nederland is deze 250%.
    En maar aflossingsvrij financieren.

    Kredietkrimp is onvermijdelijk.

    Je hebt wel een heel erg uitgesproken mening zeg 🙂

  35. Adamus says:

    Floor:
    ll,

    De ‘onduidelijkheid’ zit ‘m niet in de HRA maar in de euro de komende 4 jaar.
    Maar dat zullen we de schapen maar niet gaan proberen uit te leggen toch? HRA is al zo lastig.

    De euro vs usd stond gisteren wel 1,30 , maar wat koop je er voor (-in kk dus). Olie moet dan goodkoper worden maar merk daar niets van.

  36. Juan Belmonte says:

    Adamus: Je hebt wel een heel erg uitgesproken mening zeg

    Excuses, Juan is gewoon “iets minder expliciet” dan Peter Schiff (goed post overigens), maar dat kan met het continent te maken hebben….

  37. Juan Belmonte says:

    🙂

  38. cartoonist says:

    Juan Belmonte: Ja 2,5 miljoen stemmers zien hun belangen het beste vertegenwoordigd door de patij die de woning-”markt” het meest traag hervormd.

    Hoeveel van die 2,5 miljoen stemmers zijn onbewust gemanipuleert door al die VVD-bill-boards met de oneliners. Iedere forens zag ze tientallen malen per dag. Herhaling is de kracht van de reclame.

    We gaan steeds meer de USA achterna met een volledig vercommercialiseerd politiek bestel. En helaas ook een steeds meer imploderende economie voor de lagere en midden klasse.

    Het gaat langzaam maar zeker van kwaad tot erger: weg baan, weg pensioen, weg spaargeld ,weg huis, weg vrijheid.

    Maar je kan op die manier wel 130 rijden op steeds rustiger wegen, als je tenminste je benzine nog kunt betalen 🙂

  39. Juan Belmonte says:

    cartoonist: Herhaling is de kracht van de reclame.

    Helemaal eens 🙂

    cartoonist: Het gaat langzaam maar zeker van kwaad tot erger: weg baan, weg pensioen, weg spaargeld ,weg huis, weg vrijheid.

    Dat kan ook wellicht meevallen, tegenvallers zullen er echter ook zijn, zeker voor een generatie die tegen hogehuizenprijzen en dankzij grote (vaak aflossingsvrije) hypotheken (met een mooie afsluitbonus voor de Jazekers) gewoon kwetsbaar zijn.

  40. Juan Belmonte says:

    Tegen valt het in SPanje:
    – werkloosheid 25%
    – jeugdwerkloosheid 50%

    Daarom ook is er onrust:
    Los sindicatos advierten que el Gobierno “tiene la llave” de la que sería la segunda huelga general desde su llegada a La Moncloa. La denominada Cumbre Social exige al Gobierno de Rajoy que “basta ya” de ajustes.
    http://www.elmundo.es/elmundo/2012/09/13/espana/1347529408.html

    Maar eeuwig op te grote voet blijven leven is geen oplossing net zo min als op een nog grotere voet gaan leven een oplossing zou kunnen zijn, maar daar verschilt Juan van mening met de oekoenomen en die zullen het weten, immers die hebben er voor gestudeerd en vakmanschap blijft meesterschap.

    Maar Juan denkt dan van:
    zonder probleem
    geen oplossing 🙂

  41. Juan Belmonte says:

    Waar zijn de tijden
    waarin M3
    méér was
    dan alleen
    de snelste uit de 3-serie 🙂

  42. Juan Belmonte says:

    buenos días
    Juan

  43. cartoonist says:

    Juan Belmonte: Dat kan ook wellicht meevallen, tegenvallers zullen er echter ook zijn, zeker voor

    Deze satirische cartoonist ziet de toekomst ook wat somber in, dan kan het altijd nog meevallen.

    Maar ik bereid me voor op het sombere scenario.

  44. Juan Belmonte says:

    cartoonist: Deze satirische cartoonist ziet de toekomst ook wat somber in, dan kan het altijd nog meevallen.

    Dat kan in deze tijden best verstandig zijn.

  45. Adamus says:

    Maar je kan op die manier wel 130 rijden op steeds rustiger wegen, als je tenminste je benzine nog kunt betalen

    Dat kwartje is nog niet gevallen, “ik rij immers een auto van de zaak” en “de baas betaalt het”. Dat de geschuffelde er zelf voor moet werken….:-)

  46. Adamus says:

    cartoonist: Deze satirische cartoonist ziet de toekomst ook wat somber in, dan kan het altijd nog meevallen.

    Maar ik bereid me voor op het sombere scenario.

    Al een crashcourse gevolgd?

  47. Voerman says:

    Juan Belmonte: Dat kan in deze tijden best verstandig zijn.

    Daar is voerman het mee eens!
    Reserves veilig stellen kan alleen nog zolang je reserves hebt.
    Als je zolang op grote voet leeft tot je reserves op zijn ben je te laat.

    Het devies is tot de situatie duidelijk zekerder wordt:
    Hand op de knip!
    Slecht voor de economie, goed voor jezelf.

    Hoofdkenenmerk van het martelaarschap is dat men er zelf voor kiest.

  48. Voerman says:

    Hoofdkenenmerk=Hoofdkenmerk

  49. cartoonist says:

    Adamus: Al een crashcourse gevolgd?

    Nee nog niet maar wel een anti-slipcursus .

  50. cartoonist says:

    @ Adamus

    deze crashcourse in 72 delen lijkt me wel leerzaam.

    http://www.youtube.com/user/crashcourse

  51. Nou says:

    @Ain,

    Mogelijkheden zat, ook in Frankrijk. zelfs in Nederland en soms zelfs legaal. Beetje profiteren van het systeem oid?
    De mensen willen graag dat jij dit doet,
    anders hadden ze vast geen gestemd op
    Vrijheid voor de Partij, Arbeid voor het Volk.

    @ Voerman (29)
    Inderdaad ik meende het helemaal niet, mijn fout. bedankt dat je me er even op wijst.

  52. Dawg says:

    “Het permanente noodfonds ESM zal eind oktober operationeel zijn. Dat zei Jean-Claude Juncker, de voorzitter van de zogenoemde eurogroep, vrijdag na overleg met de ministers van Financiën van de 17 eurolanden. De eurolanden zullen in oktober de eerste twee termijnen moeten storten in het fonds, aldus de Luxemburger.

    Nederland moet in totaal circa 4,6 miljard euro, verdeeld over vijf termijnen, overmaken aan het fonds. Daarnaast staat Nederland nog voor circa 35 miljard euro garant.”

    http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3316483/2012/09/14/Juncker-ESM-eind-oktober-operationeel.dhtml

    Voorlopig dus 4,6 miljard euro. Is ongeveer 0,5 miljard euro meer dan het bedrag dat de Nederlandse collectieve lasten in 2040 lager zullen zijn door verhoging van de AOW-leeftijd van 65 naar 67. Uiteraard is dit soort vergelijkingen benepen, provinciaals en populistisch.

  53. Hugo says:

    2 leuke reacties van de gekozen politici over Bilderberg.

    Opstelten welke gehele archieven (gemeentelijke) kan laten verdwijnen;
    http://www.youtube.com/watch?v=Y-aeFNJtIdU

    Uri Rosenthal vind het heel eng om daarover te worden aagesproken…..
    http://www.youtube.com/watch?v=d-3YtR1ZiRA

  54. Hugo says:

    Goede analyse over wat de EU uitelkaar trekt (decentralisatie tendens)

    ANALYSIS: Superstate socialists and neocon elites –
    why they can only thrive in the context of division

    ”Catalans in particular are being increasingly open about becoming an independent state, and only a fool would ignore the old Civil War enmities that still exist between Barcelona and Madrid.”

    ”For the first time since 1974, the military have made an official statement that they ‘will protect the people of Portugal’. The imputation is clear: the army is asking whether the Government still deserves to be the sovereign power in the land.”

    ”Italy is intrinsically split anyway between the family/community business/profession thing, a virtual closed shop; medium and larger enterprises responsible for most of the country’s exports; and government-owned enterprises, utilities, and banks whose productivity has been risible for years. There is also a north/south divide exacerbated by the fact that most efficient enterprises are in the north, whereas the public sector/mama and papa disasters tend to be to the south of the country.”

    ”it is very much in the EU’s interests for its member States to be weakened… and so too do the madder neocons work hard to erode the nation as a unit.”

    http://hat4uk.wordpress.com/2012/09/14/analysis-superstate-socialists-and-neocon-elites/

  55. Hugo says:

    Hat tip ”Off course” dit stuk ”Those Dutch Tulips Ain’t Looking All That Rosy” http://theautomaticearth.com/Finance/those-dutch-tulips-aint-looking-all-that-rosy.html

    ”Now Barroso may claim that you can still have a nation state after you have given up your fiscal, political and monetary powers, but that seems mere semantics. ”

    ”There is absolutely nothing being said that reflects Dutch reality. There’ll be another coalition government that will lead the country into another 2-3-4 years of delusion. Until either the infighting picks up again, or the real economic situation can no longer be denied. ”

    ”And when the latter happens, the blow will be devastating: everyone will look to the government for salvation, but the government will face Troika demands like those presently forced upon Greece. For now, however, I bet you can’t find a soul in the whole country who would think this is a realistic scenario.”
    (Ik vind het een logische conclusie)

    ”One issue that is hardly ever addressed when it comes to such matters as the ESM is the one of those of the parties involved that are perceived as strong and rich. When the ESM, and bail-outs in general, are discussed, conversation circles around, on the one hand, the PIIGS countries’ debts and needs, and on the other, the rich countries’ willingness to pay for them. It’s rare to see the rich countries’ ability to pay questioned,”

    Nogmaals ”It’s rare to see the rich countries’ ability to pay questioned”

    Als klapper op de vuurpijl;
    ”You see, my view is that this constitutes criminal behavior by a government and the banking industry it shares a pillow with. When you make it attractive for people to rack up as much debt as they can, there is only one possible outcome: some form or another of debt slavery.”

    Lees die laatste nog een keer.
    ”there is only one possible outcome: some form or another of debt slavery.”

    ”As I said before, the “richer” countries in Europe need breathing space in order to save themselves. Because they’re not nearly as rich as they like to think,”

    Denk na en bereid je voor dat grote ellende (dank aan ECB en politici). Het gaat heel heftig worden.

    Zerohedge heeft het al over $3350 goud en $190 olie eind 2013. De EU (Barosso et al) vinden het zalig, dat maakt de EU superstaat mogelijk in hun zieke geesten.

    Zorg dat je voorbereid bent. Anders ben je de lul zoals de bevolking van Zimbabwe, Rusland, Argentinie etc.

  56. Voerman says:

    Hugo: 2 leuke reacties van de gekozen politici over Bilderberg.

    Hier missen wij de zienswijze van Frans.
    Frans, waar ben je in hemelsnaam?

  57. Adamus says:

    Hugo:
    2 leuke reacties van de gekozen politici over Bilderberg.

    Opstelten welke gehele archieven (gemeentelijke) kan laten verdwijnen;
    http://www.youtube.com/watch?v=Y-aeFNJtIdU

    Uri Rosenthal vind het heel eng om daarover te worden aagesproken…..
    http://www.youtube.com/watch?v=d-3YtR1ZiRA

    Voerman op het puntje van zijn stoel: “vraag nou wat over zijn libido trutje” is op zijn leeftijd veel opener….

  58. Adamus says:

    Gek die tijdwaarneming hier

  59. Adamus says:

    Uri Rosenthal vind het heel eng om daarover te worden aagesproken…..

    Ministers zijn geen vertegenwoordigers van ons. De ministers ontkennen dat overigens niet…..maar de veaag is aan de verkeerde personen gesteld. Ze had het aan Pechtold moeten vragen, die was recent ook op stap met de kunnegin.

  60. Frans says:

    Voerman: Hier missen wij de zienswijze van Frans.Frans, waar ben je in hemelsnaam?

    Ha die Voerman!
    Net terug van zo’n slordige 2300 KM zeilen.
    In 3 dagen terug van Noorwegen naar Nederland, windkracht 6 gemiddeld: lekker fris! En in 4 weken 4 kilo afgevallen, overal spierpijn, gesloopd, maar gelukkig!

    Meer reactie volgt!

  61. Frans says:

    Hugo: 2 leuke reacties van de gekozen politici over Bilderberg. Opstelten welke gehele archieven (gemeentelijke) kan laten verdwijnen;http://www.youtube.com/watch?v=Y-aeFNJtIdUUri Rosenthal vind het heel eng om daarover te worden aagesproken…..http://www.youtube.com/watch?v=d-3YtR1ZiRA

    Ten eerste: leuk (understatement) dat we are change nu ook een Nederlandse afdeling heeft! 🙂
    Ten tweede: we leven niet in een democratie, daarom heb ik ook niet gestemd.
    Ten derde: het model wat heerst is corporate fasism.
    punt uit.
    Na 4 weken op zee, weinig verassing. Het oneindig bijdrukken van geld om de heersende machtstructuur overeind te houden (onder andere de global bankers occupation) is zo voorspelbaar.
    We are all getting fucked, and there is nothing you can do about it.
    En de VVD zijn nog steeeds bankhoeren.

  62. Voerman says:

    Frans,

    Welkom thuis, zeeman.

  63. Voerman says:

    Adamus,

    Pechtold denkt, dat LiBiDo een coalitie van niet bestaande partijen is.
    Misschien zou dat nog het beste zijn ook voor dit landschap.

  64. Frans says:

    Voerman: Frans, Welkom thuis, zeeman.

    Dankjewel! 🙂 good to be back! 🙂

  65. Adamus says:

    Voerman:
    Adamus,

    Pechtold denkt, dat LiBiDo een coalitie van niet bestaande partijen is.
    Misschien zou dat nog het beste zijn ook voor dit landschap.

    😉

  66. Voerman says:

    Adamus,

    :-$

  67. Voerman says:

    Adamus,

    Waarom kan voerman geen fatsoenlijke emoticon produceren?
    Hoe mottat Adamus?
    Help!

  68. floor says:

    Dawg,

    Mijn computer is vanochtend om pak ‘m beet half twaalf gecrached. Loop enigszins achter nu.
    Maar wil onderstaande link over “nieuwe ESM” wel even onder de aandacht brengen. De schrijver, Hannibal, kun je serieus nemen.
    http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/09/nieuwe-duitse-dreiging-voor-de-euro

  69. floor says:

    gecrashed dus als in hartstikke dood, wordt hier op het verkeerde been gezet door andere computer.

  70. Dawg says:

    floor,

    Ik heb wel eens iets eerder van deze Hannibal gelezen. Hij lijkt vrij goed ingevoerd, maar van het artikel waar jij nu naar verwijst snap ik niet zo heel veel. En dat Federale Constitutionele Hof in Luxemburg, moet ik dat kennen?

    Maar goed, de grote lijn lijkt wel dat verdere machtsuitbreing van Brussel steeds harder in aanvaring komt met de Duitse grondwet.

  71. Adamus says:

    Voerman:
    Adamus,

    :-$
    : – )
    : – (
    Zoals in de eerste klas: gewoon overtrekken wat hierboven staat : – ) zonder spatie

  72. floor says:

    Dawg,
    Nog een keer lezen Dawg, helpt bij mij meestal ook en heb ik in dit geval zeer zeker moeten doen.
    Grote lijn: nieuwe ESM is slap aftreksel van oude en grootste probleem, de bazooka is gone (700 miljard is de max) en daar gaan we Spanje niet eens mee redden laat staan Italië.
    Het hof heeft oa bepaald dat Duitsland zonder verdere goedkeuring niet meer dan die 190 miljard mag storten en het ESM geen bankgarantie krijgt>>>> die 190 miljard mag dus niet opgeblazen worden met de factor 85/15. Met deze factor zou je met het totale kapitaal van het ESM indien volgestort dus 85/15=5.7×700 miljard is 4000 miljard kunnen maken.
    Die 190 miljard is Duitsland’s aandeel (27%) voordat ze de boel opblazen naar die 4000 miljard en indien alle landen mee doen.
    Dat alle landen meedoen gaat ‘m ook niet worden en ook daar is een stokje voor gestoken, zonder toestemming van het hof mag dat bedrag dus niet
    ‘geleveraged’worden.
    Anyway, om een lang verhaal kort te maken, het goedgekeurde ESM verdrag heeft niets meer te maken met het oude, de ‘bazooka’ is eruit gehaald.
    Gewoon een beetje meer kicking the can.

  73. Voerman says:

    Adamus,

    :-$

  74. Voerman says:

    Adamus,

    :-$

    Iedoetetnie!

  75. Adamus says:

    Dawg:
    floor,

    Ik heb wel eens iets eerder van deze Hannibal gelezen. Hij lijkt vrij goed ingevoerd, maar van het artikel waar jij nu naar verwijst snap ik niet zo heel veel. En dat Federale Constitutionele Hof in Luxemburg, moet ik dat kennen?

    Maar goed, de grote lijn lijkt wel dat verdere machtsuitbreing van Brussel steeds harder in aanvaring komt met de Duitse grondwet.

    http://adbroere.nl/web/nl/columns/het-duitse-hof-heeft-gesproken.php

  76. Dawg says:

    floor,

    Duidelijk. Iets zegt me dat de eurocratie het hier niet bij zal laten zitten.

  77. Dawg says:

    “Want het zou dan echt waar kunnen zijn dat de euro voor een groep invloedrijke Duitsers niet anders was bedoeld dan de Duitse hegemonie over de Europese economie te vestigen. Nu dat doel is bereikt, wordt de euro een blok aan het been. Het is -wellicht- nooit de bedoeling geweest dat Duitsland diep in de buidel zou moeten tasten om de zwakke eurolanden overeind te houden. Dus, misschien verkneukelt Merkel zich nu wel. Voor het oog van Brussel is zij DE kampioen van een verenigd Europa onder leiding van de EU commissie. De werkelijkheid zou kunnen zijn, dat als straks de eurozone uit elkaar valt Duitsland zich niet financieel heeft uitgeput om de euro te redden. In dat geval is Duitsland automatisch de baas geworden over Europa…”

    http://adbroere.nl/web/nl/columns/het-duitse-hof-heeft-gesproken.php

    Met alle respect van Ad Broere, maar die conclusies raken m.i. kant nog wal.

  78. cartoonist says:

    floor: Het hof heeft oa bepaald dat Duitsland zonder verdere goedkeuring niet meer dan die 190 miljard mag storten en het ESM geen bankgarantie krijgt>>

    Die goedkeuring moet van het duitse parlement komen en niet van het constitutionele hof. Het Duitse parlement keurt een verhoging gewoon goed als de duimschroeven door het bankensyndycaat aangedraaid worden. Duitse parlement heeft gewoon ingestemd net als nederlandse parlement. Geen enkele parlementarier leest zo’n verdrag , ze hebben het ‘te druk’ om zoiets triviaals als een wetsartikel of verdrag door te lezen en te begrijpen. Parlementariers laten zich liever adviseren door een lobbyist.

  79. floor says:

    cartoonist,

    Nee, eerst een duits referendum
    Maar verders, mijn eigen opinie, leverage dat ESM maar naar die 4000 miljard en laat dan de boel ploffen,
    Ploffen door Duitsland & Co bedoel ik dus door uit de EMU te stappen. Euro stort in, schuld is minimaal.
    Bestrijd die hele financiële wereld met eigen middelen, fuxx them.

  80. ll says:

    @ Bovenstaand

    Mensen, valt hier tegen te vechten ? Sociopaten.

    Mises noemde dit woord regelmatig.
    Het ons kent ons wereldje, bestaat hier alleen maar uit, maar het zijn wel charmante mensen, ik heb er wel wat ervaring mee……..je hebt het niet in de gaten, totdat je bent vermoord of beroofd, en er afstand van nemen is de beste oplossing voor jezelf.

    Bedenk maar vast een soort ruilsysteem, ter vervanging van het geld.

    Voerman, de tekentjes op zich zijn prima, alleen Smiley’s hebben de ruimte nodig.

    U plakt ze tegen een fictieve muur, geef ze ruimte door een of twee spatie’s ervoor en erna. Doet U met Uw kleinkinderen toch ook ? Ruimte geven, en niet tegen een muur plakken 🙂

  81. ll says:

    Gisteren in Nieuwsuur. Pastoor vecht tegen banken.

    Wat met opviel, een mevrouw met een huis met een hypotheek van 95.000 en die daarna 60.000 heeft afgelost, en nu nog een hypotheek heeft van 34.000 wordt ook haar huis uitgezet. Is de waarde dan zo ver gedaald, dat de hypotheek van 34.000 nog steeds hoger is dan de waarde nu ?

    Wat me ook opviel. Op 6.10 minuten, komt er een jonge bankdirecteur ZONDER enige bevoegdheid om te handelen.
    Dat hoor je steeds weer, mensen zonder bevoegdheid, want die ligt bij een andere afdeling, en steeds weer een andere afdeling. Waar ligt de uiteindelijke bevoegdheid om iemand eruit te zetten ? Hier gebeurt hetzelfde, niet alleen daar in Spanje. Is dit het gevolg van de securitisatie ? Wie heeft het eigendomsrecht ? Is het probleem hier in Europa hetzelfde als in de US ? Wat willen de banken met al die leegstaande huizen ?

    http://nieuwsuur.nl/video/419192-spaanse-pastoor-vecht-tegen-banken.html

  82. king says:

    Wordt het funda tellertje niet meer bijgewerkt?
    Hij blijft staan op :263.833 huizen te koop.

  83. MikeStrike says:

    Voor mensen die het gisteren gemist hebben,
    debat op 2 over de woning markt:

    http://www.herhaling.nl/debat-op-2/2174/

  84. ll says:

    Ga aflossen !, de bank is niet erg klantvriendelijk, als u de rente of aflossing niet meer kan betalen.

    http://www.youtube.com/watch?v=TekeOXYRxZA

  85. ll says:

    VEH de U betaalt tevéél rentebarometer 😉

    http://www.eigenhuis.nl/tools/rentebarometer/

  86. ll says:

    Economist, huizenprijzen/inkomen nog 33% te hoog

    http://www.economist.com/node/21560599

  87. ll says:

    Economist huurprijzen/inkomen 17% te hoog ?

    http://www.economist.com/node/21560599

    Tja, als je nou naar Ierland kijkt zijn de huizenprijzen doorgeschoten naar onderwaarde -5%

    Maar…… in Olland komt Economist ook uit op een daling van plusminus 50%, dat is dan ook precies die 50% die berekent wordt in ‘the overvalued housing prices in the Netherlands’ uit het BIS rapport.

    We ontkomen er niet aan, ben ik bang.

  88. Dr. t says:

    maar ‘t zadelt de samenleving wel op met centrale banken die steeds meer een ‘bad bank’ worden.

    Leg eens uit hoe een centrale bank een bad bank kan worden?

  89. ll says:

    Makkie Dr.t. 😉

    Huishoudens en staten maken schulden, die schulden worden opgekocht door de Centrale Banken in héle slechte tijden, zoals nu, waar het onmogelijk is om de schulden af te betalen, omdat die schuldenberg véél te groot is om te kunnen betalen en die schulden worden geparkeerd in een z.g. Bad Bank.

    Strakjes, laterrr als er ooit weer eens een keer goede tijden aanbreken, moeten de staten en de huishoudens hun schulden gaan aflossen aan de CB.

    De Bad Bank zijn wij 😉

    Het is een bank voor uitstel van executie. Deze en de volgende generatie moeten hun leven lang gaan betalen voor de geleende welvaart van de vorige generatie, schulden tijdelijk geparkeerd in een Bad Bank.

  90. tinus says:

    Boeiende aflevering van debat op 2.

    Tekenend dat nota bene de econoom van de Rabo het eerlijke verhaal vertelde.

    Moest wel gnuiven om die man met dat tafellaken-jasje van 64 jaar die zich in de nesten had gewerkt door kort voor pensioen een heel duur huis te kopen voordat hij zijn bestaande huis had verkocht.

    Dan heb je het toch écht zelf gedaan…

  91. lorenzo says:

    Juan Belmonte: Off-topic.Spaanse huizenprijzen blijven kelderenSommige oekoenomen riepen hard dat de bodem in Spanje recent al bereikt was, maar die kunnen wellicht beter (ook) worden herinnerd aan hun uitspraken toen de AEX 10 jaar gelee nog op 700 punten stond.SEM van Berkel denkt dat het weer Koop tijd voor huizen in Spanje:huizenmarkt-zeepbe…h-op/#comment-100957La burbuja que no riees algo que no se puede torearni toreros ni oekoenomen de holanda

    Klopt , de markt loop alweer een tijdje , hele mooie prijzen . De keus tussen leven in de zon (no worry) , op meubelstuk zijn op een blog.

  92. lorenzo says:

    MikeStrike: Voor mensen die het gisteren gemist hebben,debat op 2 over de woning markt:http://www.herhaling.nl/debat-op-2/2174/

    Geen verschil met het gemiddelde verjaardags feestje zeg maar , inherent aan het feit als 98 % van de mensen over een zeker onderwerp gaan praten. Dat doet de kwaliteit meer dan geweld aan. In die gevallen probeer ik het onderwerp te krijgen op zoals het vroeger was ; autos of …desnoods iets anders.

  93. Voerman says:

    ll: Deze en de volgende generatie moeten hun leven lang gaan betalen voor de geleende welvaart van de vorige generatie

    Dat gezeik over generaties hangt mij nu langzamerhand zo de strot uit, dat ik totaal geen zin meer heb om weerwoord te geven. De mensen die generaties uitspelen tegen elkaar of daar gevoelig voor zijn kunnen wat voerman betreft met al hun stommiteit de pot op.

    Probeer liever op eigen kracht te overleven en voor jezelf vandaag te besluiten wat goed is voor je eigen toekomst als je die al niet zelf definitief verknald hebt.

  94. sven says:

    Voerman

    Je hoeft er ook niet op in te gaan als het niet begrijpt.

  95. Dawg says:

    lorenzo: Klopt , de markt loop alweer een tijdje , hele mooie prijzen . De keus tussen leven in de zon (no worry) , op meubelstuk zijn op een blog.

    Gaat inderdaad lekker in Spanje. Kunnen jouw ad hominems ook niet veel aan veranderen:

    “De huizenprijzen in Spanje zijn in het tweede kwartaal op jaarbasis met 14,4 procent gedaald, de sterkste afname sinds 2007. Dat maakte het Spaanse nationale bureau voor de statistiek vandaag bekend.”

    in:
    http://www.bnr.nl/topic/beurs/612653-1209/spaanse-huizenprijs-blijft-kelderen

  96. ll says:

    Voerman: Dat gezeik over generaties hangt mij nu langzamerhand zo de strot uit,

    U vraagt, wij draaien.
    Don’t shoot the messenger Voerman 🙂

    Mijn dochter ( 24 jaar) is héél blij met een moeder die haar heeft behoed voor onbedachtzame financiele transactie’s :-), en daar ben ik trots op……..

  97. Voerman says:

    ll,

    Deze boodschap was niet persoonlijk bedoeld, maar wel heel gemeend en voor alle generaties.
    Ikzelf ben bijna 70, mijn kinderen zijn ruime 40-ers (met duidelijke taal opgevoed!) en mijn schare kleinkinderen (de gevaarlijkste generatie qua bestedingsdrift) tussen de 12 en 16 jaar oud.
    Voerman leeft dus multi-generatie en multi-cultureel.
    Voerman heeft allen heel erg lief, maar ze motte bij voerman geen van allen zeiken over generatiegerelateerde zaken. Het enige wat verandert is het aanzien van de wereld; mensen blijven in hun primaire eigenschappen altijd hetzelfde.

  98. MikeStrike says:

    @lorenzo, bij verjaardags feestjes probeer ik zelf het onderwerp te mijden, het komt er toch vaak op neer dat de vraag komt “Wanneer gaat jullie een huis kopen?”. Met de verwachting dat ik dan net zo reageer als die fysiotherapeut bij het debat. “Mijn vrienden konden het dus waarom ik niet?” Ik geef dan zeker niet het door hun verwachtte antwoord.

    Daar krijg je zo’n bedrukte sfeer van op de verjaardag, en inderdaad dan kunnen we beter praten over vroeger, vakanties, voetbal, vrouwen en bier 😉

  99. MikeStrike says:

    @tinus, ik vond het voorbeeld dat de Raboman hierop gaf wel leuk gevonden:

    “De SP wist ook niet of ze feest moeten vieren of dat ze teleurgesteld moesten zijn, nadat ze gelijk gebleven waren na de verkiezingen, de verwachting was immers dat ze flinke winst zouden hebben.”

    De man in kwestie had alleen zijn geld (winst?) al uitgegeven.

  100. Voerman says:

    MikeStrike: bij verjaardags feestjes probeer ik zelf het onderwerp te mijden, het komt er toch vaak op neer dat de vraag komt “Wanneer gaat jullie een huis kopen?”.

    Het valt mij in toenemende mate op, dat veel van de posters al de leeftijd van 40-50 jaar bereikt hebben. Zij praten met de dummies mee, alsof zij nog nooit een huis gekocht hebben en alsof zij levensbelang hebben bij lage huizenprijzen en het al-danniet sfschaffen van de HRA.

    Voerman is verbaasd hierover, omdat je op die leeftijd (40-50) je beste kansen waarschijnlijk al vele malen gemist hebt.
    Ik zou er althans op die leeftijd en in de huidige onzekere economische situatie niet meer over prakkizeren om nog mijn eerste huis te gaan kopen. Temeer, daar er volgens mijn inschatting nog reeksen van jaren geen vooruitzicht is op verbetering van de economische situatie.
    Ik zou zeggen, als je zoals voerman veel tijd over hebt, leuk en onderhoudend om de mensheid bezig te zien, maar als je een echte baan hebt lijkt het beter om je schaarse vrije tijd anders te besteden.

  101. MikeStrike says:

    Voerman

    Ik ben 33, huur al jaren met mijn vrouw en wij voelen ons daar prima bij.

    Mocht er een kans voordoen om voor een betaalbare prijs een woning te kunnen kopen, dan heb ik er wel oor naar. Ik ben alleen bang dat dat nog jaren gaat duren, we hebben geduld, maar dat neemt niet weg dat ik verwacht dat die kans er een keer komt.

    Ik ben van mening dat de maatschappij beter af is met relatief lage en stabiele huizenprijzen, dan de speculatieve bubbel waar we nu mee te maken hebben.
    Daar hoort het afschaffen van de schuldenprikkel (HRA) bij.

  102. Dawg says:

    Voerman: Voerman is verbaasd hierover, omdat je op die leeftijd (40-50) je beste kansen waarschijnlijk al vele malen gemist hebt.

    Je beste kansen gemist? Ha, ha. Ga maar eens praten met met degenen die in de afgelopen tien tot vijftien jaar een huis tegen de hoofdprijs hebben gekocht en nu onder water staan of dat nog gaan raken. Voor wie zelf wat cash opzij heeft kunnen zetten gaan de beste kansennog komen.

  103. Voerman says:

    MikeStrike,

    Alle respect!
    Prima leeftijd en overwogen plan.
    Hoop voor je, dat de kans niet te lang op zich laat wachten. Met kinderen op de leeftijd dat ze echt geld gaan kosten is het echt moeilijker.
    Zou me niet teveel aantrekken van die HRA. als je die niet meerekent bij het aangaan van een hypotheek is die alleen maar goed voor je.
    Alleen de sufferds hebben daar last van.
    Evt renteontwikkeling is volgens mij een bedreigender item. Blijft moeilijk en een beetje speculatief gebeuren. Kopen blijft per saldo goedkoper als huren van een gelijkwaardig huis en dat zal niet veranderen.
    Dat was in mijn tijd het belangrijkste argument.

  104. tinus says:

    @Mike,

    Dat was inderdaad een spitsvondige reactie en een mooi voorbeeld van hoe (pardon het woord) verneukeratief je rijk rekenen kan zijn.

    Een van de zegeningen van de huidige situatie is dat er op verjaardagen minder over de huizenmarkt wordt gesproken.

    Niet lang geleden was het bezingen van de overwaarde van de eigen stulp immers onderwerp nummer één.

    “Goh, ons huis is de afgelopen twee maanden weer 10k in prijs gestegen”.

    Ik hem ‘m al een tijdje niet meer gehoord, en ben daar wat blij mee. Kunnen we het gewoon weer over Ajax hebben.

  105. cartoonist says:

    Voerman: Dat gezeik over generaties hangt mij nu langzamerhand zo de strot uit, dat ik totaal geen zin meer heb om weerwoord te geven. De mensen die generaties uitspelen tegen elkaar of daar gevoelig voor zijn kunnen wat voerman betreft met al hun stommiteit de pot op.

    Voerman jij kunt je vast wel herinneren dat eind 60er jaren er ook een generatieconflict was, aan de ene kant de grote groep (veelal)jongeren, die nu babyboomers heten, en aan de andere kant de weldoorvoedde in 3-delig pak gestoken politici en machtshebbers die werden weggezet als de grijze oude knarren die alles voor zichzelf willen houden. Diegene die toen de meeste kritiek hadden waren b.v. het type ‘marcel van dam’. Die schreeuwers van toen bezetten nu die mooie plaatsen in de samenleving, politiek en het bedrijfsleven, waar het prettig vertoeven is.

    Met andere woorden, ordinaire opportunisten.

    Hier reken ik ook BNR presentator Paul van Liempt onder, hij is een exponent van deze groep opportunisten (zijn boek ‘bye bye babyboomers’ zegt meer over van Liempt dan over de babyboomers). Ondertussen smeert deze presentator vooral stroop om de mond van de personen die hij intervieuwt om zo zijn netwerk/positie te verbeteren.

  106. Voerman says:

    tinus,

    Ook helemaal mee eens.

    Verjaardagspraat is uberhaupt meestal gezwets, ongeacht het onderwerp.
    Auto’s doet het ook meestal goed; alleen wordt dan over PK’s en extra opties gesproken en niet over wat de financiering kost.
    Boerzoektvrouwachtige onderwerpen en de echtscheidingen van anderen doen het meestal ook goed.
    Voordeel van de leeftijd van voerman is, dat hij met goed fatsoen ‘smiddags kan gaan omdat hij op zijn leeftijd vroeg naar bed gaat. (elk nadeel hep zijn voordeel)

  107. MikeStrike says:

    @tinus,

    Ik heb het maar een paar jaar meegemaakt dat er op verjaardagen de hebberigheid gedeeld werd met anderen.

    Nu kom ik af en toe nog wel eens dromers tegen die denken dat hun “de markt” zijn. Er wordt gesproken over “de koper” en “de verkoper zal nooit dalen in prijs”. Ze bedoelen natuurlijk alleen zichzelf hiermee, niet de nieuwe werkelijkheid willen accepteren. Een paar jaar geleden hadden ze immers nog een grote mond op de verjaardag.

    Het valt me wel op dat ze niet zoveel steun meer krijgen in mijn vrienden / familie kring.

    De laatste tijd is het onderwerp “foute financieele adviseurs en makelaars” op verjaardagen ook populair en vooral vermakelijk 😉

  108. Voerman says:

    cartoonist: Diegene die toen de meeste kritiek hadden waren b.v. het type ‘marcel van dam’. Die schreeuwers van toen bezetten nu die mooie plaatsen in de samenleving, politiek en het bedrijfsleven, waar het prettig vertoeven is.

    Op het risico af om toch over generaties te gaan zeiken:

    Elke generatie en elke tijd kent zijn boeven.
    Ik kan je bijv. vandaag enkele politiek vooraanstaande figuren aanwijzen die de schreeuwers van bijna vandaag waren en over een jaar of twintig weggezet zullen worden als de boeven van de huidige tijd. Alles goed, maar daar kan je de huidige +/- 40ers niet op afrekenen, evenmin als de de +/- 70ers van nu af mag rekenen op het feit, dat van Dam, Lubbers, van Agt e.v.a. ongeveer van hun leeftijd zijn.
    Leuke bijkomstigheid is, dat voerman persoonlijk bij relletjes tijdens de sixties op professionele basis met de lange lat meegeholpen heeft om de orde te herstellen.

    Wat voerman bijv wel stoort, is dat vanuit bepaalde lobby’s tegenstellingen worden opgeroepen tussen generaties met het doel om bijv. pensioenen de nek om te draaien.
    Maak je geen zorgen om voerman persoonlijk, maar als dit fenomeen blijft bestaan ben jij (en daar bedoel ik mee ‘iedereen’) het slachtoffer van.

  109. cartoonist says:

    Voerman: Wat voerman bijv wel stoort, is dat vanuit bepaalde lobby’s tegenstellingen worden opgeroepen tussen generaties met het doel om bijv. pensioenen de nek om te draaien.

    Ik vind ‘t normaal dat voor pensioenen de dekkingsgraad reeel berekend wordt en omdat de reele rente nu bijzonder laag is volgt daaruit dat er veelal onvoldoende dekking is. Dat dit vooral komt doordat de boeven in de pensioenfondsen er een potje van gemaakt hebben is een geheel andere zaak.
    Dus dat sommige fondsen de pensioenen met 20% of meer gaan korten lijkt me reeel en onoverkomelijk.

    Ik persoonlijk heb als ex-zzp’er mijn eigen pensioenvoorziening en ook ik heb er mee te maken dat de reele rente minimaal is en zo dus ook mijn pensioen minimaal is. Het zij zo.

  110. lorenzo says:

    Dawg: Gaat inderdaad lekker in Spanje. Kunnen jouw ad hominems ook niet veel aan veranderen:“De huizenprijzen in Spanje zijn in het tweede kwartaal op jaarbasis met 14,4 procent gedaald, de sterkste afname sinds 2007. Dat maakte het Spaanse nationale bureau voor de statistiek vandaag bekend.”in:bnr.nl/topic/beurs…rijs-blijft-kelderen

    Hoe meer de prijzen dalen hoe beter zoals gesteld , de handel floreert weer zoals gezegd , de terassen gaan weer voller worden en BNR heeft intussen niet zo veel verstand van huizen in Spanje.
    Trouwens , zal HET recept voor Nederland zijn .

  111. lorenzo says:

    MikeStrike: @tinus,Ik heb het maar een paar jaar meegemaakt dat er op verjaardagen de hebberigheid gedeeld werd met anderen.Nu kom ik af en toe nog wel eens dromers tegen die denken dat hun “de markt” zijn. Er wordt gesproken over “de koper” en “de verkoper zal nooit dalen in prijs”. Ze bedoelen natuurlijk alleen zichzelf hiermee, niet de nieuwe werkelijkheid willen accepteren. Een paar jaar geleden hadden ze immers nog een grote mond op de verjaardag.Het valt me wel op dat ze niet zoveel steun meer krijgen in mijn vrienden / familie kring.De laatste tijd is het onderwerp “foute financieele adviseurs en makelaars” op verjaardagen ook populair en vooral vermakelijk

    Ik heb het al eerder hier gezegd , als de meerderheid van de mensen ober huizen gaat praten ( ja , dan doen ze al langer..) komt het de kwaliteit niet ten goede , breng autos in het midden , probeer maar eens.

  112. lorenzo says:

    ”als je zoals veel tijd over hebt” ,treffend en daar moet eens over nagedacht worden in dit theater.

  113. Adamus says:

    Voerman,

    Het ontgaat je geloof ik echt dat verliezen gesocialiseerd worden. Het gaat de huidige generaties vanaf 50 jaar niet meer lukken het te gaan afbetalen. Wie gaan dat dan doen?
    Het generatieconflict uit de jaren 70 is ook “socialistisch” opgelost….

  114. Adamus says:

    lorenzo: Ik heb het al eerder hier gezegd , als de meerderheid van de mensen ober huizen gaat praten ( ja , dan doen ze al langer..) komt het de kwaliteit niet ten goede , breng autos in het midden , probeer maar eens.

    Hoeveel % bijtelling?

  115. Adamus says:

    lorenzo: Ik heb het al eerder hier gezegd , als de meerderheid van de mensen ober huizen gaat praten ( ja , dan doen ze al langer..) komt het de kwaliteit niet ten goede , breng autos in het midden , probeer maar eens.

    Multitasking makker; kunnen ze in Spanje ook wel.

  116. Adamus says:

    Voerman,

    Je leest nog steeds te Telegraaf? “helderse jantjes knippen langharig werkschuw tuig kaal bij ontruiming op de Dam” “leve de kunnegin”

  117. Adamus says:

    Dawg,

    Geen respect dus. Zeg dat dan.

  118. cartoonist says:

    Adamus: Je leest nog steeds te Telegraaf?

    Lol , ik las in die tijd soms de Teleraaf , de alternatieve Telegraaf
    http://provo-images.info/teleraaf.html

  119. Frank says:

    Als ik de cijfers zie krijg ik zowat het gevoel, het is alleen nog maar een kwestie van tijd en ik krijg die koopwoning in mijn schoot geworpen.

    Ik ben jong en heb een factor x het gemiddelde eigen vermogen van de jongeren.

    Ik kijk soms ook met ongeduld naar de nieuwe maandcijfers van het CBS mbt de marktontwikkeling. Vorige maand was het -8% op jaarbasis, en ik ben – dus – alweer benieuwd waar we deze maand op uitkomen.

    Voorlopig ben ik huurder en ik denk alleen daarom in deze periode al een winnaar.

    En om het maar even heel simpel te zeggen. Ik krijg soms wel wat kriebels van, hey, dat huis komt nu wel in zicht. Maar laat je niet in de luren leggen, we zijn nu aan het zakken.

    Iemand schreef van de week op Facebook, het getuigd van durf om nu een woning te kopen.

    Zelf denk ik, dat het uit financieel oogpunt gewoon onverstandig is om nu te kopen.

    Maar om me heen zijn er vele met een met een hypotheek belast stuk vastgoed. Dus heel vaak houd ik mijn gedachten maar voor mijzelf…

  120. Charlie Goddard says:

    Hallo,

    Ons bedrijf werkt een dynamisch, online systeem dat bestaat uit meer dan 42 miljoen abonnees. Deze online technologie die we gebruiken geeft ons de mogelijkheid om onze mensen daar een beste, beste keuze als ze op zoek zijn naar leningen of andere financiële hulp. bieden wij leningen van 4.500,00 euro tot 98,000.000.00 euro

    We geeft alle leningen tegen een lage rente, voor meer informatie kunt u contact opnemen met e-mail: http://www.adicloaninsurance@gmail.com

    Have Been lager te zetten door banken of andere financiële instellingen en u de lening of persoonlijke financiële hulp nodig? E-mail: (www.adicloaninsurance@gmail.com) voor meer informatie.

    Bedankt

    Beste wensen,

    Mevrouw AGS William
    E-mail: (www.adicloaninsurance@gmail.com)
    Systems Network

1 Pings/Trackbacks for "Jonge huizenbezitters hebben veel te hoge schulden"
  1. […] Jonge huizenbezitters hebben veel te hoge schulden […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*