Van de Nederlanders verwacht 64 procent dat de prijzen van koopwoningen volgend jaar gelijk zullen blijven of zelfs stijgen. Vorig jaar dacht 67 procent nog dat de prijzen zouden dalen. Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek door Maurice de Hond in opdracht van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
De zorgen over de eigen financiële situatie als gevolg van de kredietcrisis zijn afgenomen, maar mensen zijn er niet gerust op dat anderen getroffen zullen worden door de recessie. Zo verwacht 60 procent van de mensen dat in de komende paar jaar veel woningen gedwongen verkocht zullen worden, tegenover 30 procent vorig jaar.
Het aantal huishoudens dat van plan is in de komende twaalf maanden binnen Nederland te verhuizen, bleef gelijk: 19 procent. NHG-directeur Karel Schiffer zegt dat de uitkomsten van het onderzoek sporen met het beeld dat de markt van koopwoningen zich de laatste maanden herstelt.
Het gaat om een representieve steekproef van tweeduizend Nederlanders, aldus Maurice de Hond.
bron: ANP
Het probleem met de huizenmarkt is dat met alle huidige pepmiddelen (HRA, NHG verhoging, starterslening) en het huidige “positivistisch media-offensief” de huizenprijzen inderdaad weer langzaam omhoog zullen gaan. Dit is uiteraard korte termijn politiek.
Het zit iets dieper, wellicht een gemiddelde afvlakking maar regionale verschillen worden groter. Huizen boven de 300K blijven lastig en het zou me niets verbazen als de echte correctie alsnog komt.
Is dat zo??
Als dat zo is dan verwacht ik dat ik volgend jaar 100% opslag krijg en dat ik weer 7 a 8x mijn jaarsalaris kan lenen bij de bank.
Ook verwacht ik dat de werkloosheid scherp zal dalen want de wereldcrisis raakt Nederland niet.
Ik ren alvast naar de makelaar voordat ze die te koop staande woningen voor mijn neus wegkapen.
Mijn verbazing groeit met de dag… De feiten zijn volgens mij als volgt:
– Werkloosheid blijft stijgen
– Lange rente blijft stijgen
– HRA gaat ingeperkt worden
– Leenpolicy banken strikter
– Kosten levensonderhoud stijgen
How on earth komen mensen aan dat blije gevoel dat de huizen weer vrolijk door gaan stijgen? Is het collectieve ignorantie? Geslaagde misleiding? Of worden we bedonderd en is het gewoon niet waar dat mensen dit denken?
Ik snap er in elk geval niets meer van. Lijkt wel of alles in tegenspraak is tegenwoordig. Torenhoge staatsschulden, jubelende aandelenbeurzen, imploderende krediethoeveelheid en burgers die hun koophuizen alweer kwijlend zien omhoogschieten in prijs…
Wie heeft een zinnige verklaring?
Wie heeft een zinnige verklaring?
de dode hond van Jan is groot nieuws.
ikke.
Maurice heeft veel geld verloren door zijn rechtszaak.
Hij zit krap, en probeert iets bij te verdienen. De NVM wilde hem wel sponseren, maar dan moest hij als “betrouwbare opiniepeiler” wel verkondigen dat de huizenmarkt weer aantrekt. Maurice heeft daar een eigen draai aan gegeven.
Een opiniepeiling waarschijnlijk onder maar liefst 2000 nederlanders.
Waarschijnlijk heeft hij 2000 huizenbezitters en natuurlijk Ger Hukker gevraagd wat zij dachten wat de huizenprijzen gingen doen. Eenmaal raden wat daar uitkomt…
@Patrick,
Misschien is het toch niet zo vreemd. Het verklaard waarom we dit jaar nog niet heel hard zijn gedaald: onder de consumenten is er nog steeds een heilig geloof in eeuwig stijgende huizenprijzen.
Dit betekent dat de laatste groep twijfelaars over de streep is getrokken en de markt vanaf nu alleen nog maar kan dalen.
Hoe zou Niek dit noemen…?
Contra-indicator!
@Patrick & Rik
Het is inderdaad geen houdbare situatie op de lange termijn. Op de korte termijn zijn veel potentiële kopers misschien geneigd om nu te denken: nu moet ik een huis kopen want als het weer gaat stijgen lukt mij dit niet meer. Als gevolg zullen deze mensen een lening aan gaan die ze maar heel krap aan kunnen betalen. Zeer waarschijnlijk moeten ze op ander levensgenot inboeten. Een ander effect wat op dit moment positief werkt is dat veel potentiële kopers een jaar hebben gewacht, maar dit niet nog langer willen volhouden.
Zoals Patrick al beschrijft zal deze “absolute financiële grens” voor mensen de komende tijd gaan dalen. Er wordt dus nu een soort mini-bubbel bovenop de bestaande bubbel gecreeerd.
Volgens dit onderzoek denkt dus 36% van de Nederlanders dat de prijzen van koopwoningen volgend jaar zullen dalen.
Hoeveel er denken dat de prijzen weer gaan stijgen, vermeldt dit bericht niet. Maar ik zal er niet ver naast zitten als ik stel dat (in dit onderzoek) een derde denkt dat ze zullen stijgen, een derde denkt dat ze zullen dalen en een derde denkt dat ze gelijk blijven.
De kop van het berichtje zou dus beter kunnen zijn: ‘Ontwikkeling huizenmarkt volgend jaar onbekend’.
En dan:
“Een klein groepje van 2000 Nederlanders is het niet eens over het antwoord op de vraag of de huizenprijzen volgend jaar gaan dalen of stijgen.”
Dat is geen nieuws, dus stop met dit soort onzinberichten.
(Helemaal op deze site die pretendeert niet aan de eenzijdige manipulatieve berichtgeving mee te doen.)
Eigen Huis Marktindicator
http://www.eigenhuis.nl/VerenigingEigenHuis/Actueel/EigenHuisMarktindicator
@10
als het inderdaad 1/3, 1/3, 1/3 is, dan had de kop ook kunnen zijn: “Bijna 70% verwacht dat de huizenprijs komend jaar niet stijgt!”
Kees de Kort zou zeggen “minder somber nieuws wordt als positief ervaren”.
Dus we stappen met z’n allen weer snel in. Het kuddegedrag hoort bij de mensheid.
Ach, ook ik heb wensen en verwachtingen… maar of die ook altijd uitkomen??
Verder kan je dit onderzoek nog het beste vergelijken met weersvoorspellingen 🙂
Lijkt mij dat je veel kan verwachten.. maar als keiharde economische wetten anders uitwijzen, wat dan?
Zijn er ook mensen die een huis kopen om in te wonen. Of moeten we deze site omdopen tot “huizenprijs-moet-omhoog-anders-koop-ik-geen-huis”.
Waar wonen jullie?
Voor verkopers de laatste kans om hun huis te verkopen aan het huidoge (hoge) prijspeil.
16
Dat was anderhalf jaar geleden. Let je wel op?
@12
Inderdaad, maar dan zou je impliciet nog steeds beweren dat de resultaten van dit nietszeggende flutonderzoekje er toe doen.
Maar als de administrator van deze site het bericht niet weg wil halen, dan zou de kop:
‘Bijna 70% verwacht dat de huizenprijs komend jaar niet stijgt!’
wel enig nuttig tegenwicht geven aan hoe dit in de andere media wordt gebracht.
Zou wel goed zijn eerst even uit te zoeken hoeveel mensen er in dat onderzoek denken dat de prijzen gelijk blijven.
Misschien dat het percentage dat denkt ‘dalen’ of ‘gelijk blijven’ gezamenlijk nog wel hoger is dan 70%.
later
Je wil dat de administrator van deze site – iemand die niet naar ondersteuning van de huizenmarkt tendeert – dit artikel weghaalt omdat je het er niet mee eens bent. Bericht niet negatief genoeg? Censuur!
Elke revolutie eet haar eigen kinderen denk ik dan.
@10
Volgens het bericht is het nieuws dat de verdeling dit jaar anders was dan vorig jaar.
Als je gelijk hebt met je verdeling in 3-en hoeft dat niet zo te zijn. In dat geval zou de middelste helft inderdaad ook gerekend kunnen worden tot de mensen die geen stijging verwachten, en als je dat weer iets anders brengt kun je stellen dat die groep een daling verwacht.
Zonder wat meer uitleg over het onderzoek zegt het bericht inderdaad niet al te veel.
Toch denk ik dat er wel degelijk mensen hun verwachting positief hebben bijgesteld de laatste paar maanden.
Dit wisten we toch al , bijna elke woning bezitter denk dat zijn woning niet in prijs zal dalen.
En dat ze nu niet van hun woning afkomen ,ja dat is alleen maar tijdelijk , in 2010 is alles weer anders en gaat alles weer zoals in 2007 , dat denkt 70% van de woning bezitters.
In 2010 is er weer werk in overvloed krijgen we ook te horen dat de hypotheekaftrek gewoon blijft bestaan en zullen banken ons weer smeken on bij ze te lenen en de rente ja die blijft de eerste 30 jaar zo laag staan.
Slaap lekker.
Diezelfde 2/3 dacht nog niet zo lang geleden ook dat de financiele wereld gezond was en dat er helemaal geen systeemcrisis aan zat te komen. Zij denken dat dus blijkbaar nog steeds want om een afvlakking dan wel stijging te bewerkstelligen, zullen de banken weer flink moeten gaan uitlenen. Of gaat iedereen in de toekomst soms cash betalen?
Waarschijnlijk denkt die 2/3 dus ook dat de lonen hier flink zullen stijgen en dat NL helemaal niet met de rest v/d wereld hoeft te concurreren. Ook hoeft de staatsschuld niet via lastenverzwaringen te worden opgelost. Als ik het zo bekijk, klinkt het allemaal erg logisch, of mis ik toch iets?
En als je in 3-en deelt kan je natuurlijk niet van een middelste helft spreken, maar hierboven deed ik dat lekker toch. Jullie begrijpen hopelijk wat ik bedoelde.
..allemaal beeldvorming….huizenprijzen gaan gemiddeld 70% van de top (2008) omlaag…..ken uw geschiedenis….
24 Mieke
Het is je hopelijk wel bekend dat de geschiedenis achter ons ligt?
Dat je niet denkt dat je al gelijk hebt gekregen?
70% eraf.
Van 150 duizend naar 45 duizend.
Van 3 ton naar 90000 euri’s.
Van 1 Miljoen naar 3 ton.
Jahahaha.
Binnen afzienbare tijd zijn mensen met een huis en een hypotheek allemaal slaaf van de banken. De huizenprijzen gaan in de toekomst zover omlaag dat de meeste mensen bij verkoop van hun huis een schuld overhouden. Deze schuld is virtueel want de banken met de Ned. Bank voorop en steun van onze ministers van financiën hebben onbeperkt geld bijgemaakt. Kijk maar naar de totale hypotheek schuld. Dit kan niet anders zijn dan gecreëerd geld. Het maakt de banken echt helemaal geen barst uit of de hypotheken niet afgelost kunnen worden (liever niet). Iedereen moet gewoon elke maand rente over dat virtuele geld betalen. Mensen met schulden zijn de nieuwe horigen en lijfeigenen van de banken. Kijk maar hoever onze goede sociale voorzieningen en arbeidsvoorwaarden gesloopt worden. En niemand protesteert. Men kan zich geen staking of werkeloosheid meer veroorloven want anders ben je dakloos. Uiteraard is er een constant media offensief gaande dat de recessie voorbij is. Dat de huizenprijzen niet meer zakken. De beurzen gaan uiteraard omhoog, dat is niet zo moeilijk als de banken over gratis geld kunnen beschikken (zij kopen die aandelen!) Op deze manier hopen ze dat ook de mensen die ze nog niet hebben geknecht aandelen kopen. Vervolgens laten ze het hele kaartenhuis in elkaar donderen en voilà, wij zijn weer terug in de middeleeuwen.
@Mieke(24)
Ik dacht mijn geschiedenis te kennen, maar de pre-historie was nooit mijn forte. Cijfers en bronnen graag! Heb je het over reële waarde of nominale waarde?
Rtlz. nl DNB waarschuwt voor kredietrantsoenering van Ned. Banken, voor de komende jaren.
@19
Nee, niet omdat ik het er niet mee eens ben of omdat het bericht niet negatief genoeg is.
Maar omdat het onderzoek niet deugt (steekproef van 2000 mensen is te gering) en omdat de presentatie van de conclusies niet klopt (tendentieus, je kunt op basis van de cijfers net zo goed een heel ander verhaal schrijven).
26
En “de meeste” huurders gaan dan dikke villa’s kopen voor aan ton of anderhalf.
Mensen, ik krijg buikpijn van deze dommigheid. Komop, hou het reeel.
Probeer eens een enter tussen je argumenten te plaatsen, dan kan je ze uit elkaar houden om van ons maar niet te spreken.
Later
Neem van ome Mises maar aan dat de moderator genoeg heeft bijgedragen aan een negatieve tendens op de huizenmarkt om zich dit tegengeluid te mogen veroorloven.
We mogen overigens ook los van dit artikel constateren dat de moderator zich lijkt te ontwikkelen tot een meer genuanceerd denker die ook van tegengeluiden nota durft te nemen.
Das een aan te bevelen als je gelijk wilt hebben ipv krijgen.
hoelang gaan mensen wachten met een huis kopen? Gaan ze echt wachten tot die prijzen zwaar droppen? Degene die dat doen, piepen binnen 5jaar anders. En ondertussen gaan ze huren, in als maar stijgende huurprijzen. Tot het aanbod huizen nog meer is afgenomen, en prijzen weer hard stijgen en banken hun amper willen lenen. En dan kunnen ze niet meer kopen, gedoemd om te huren tot hun broek afzakt.
Ja hoor slaap lekker
oh, en over de geschiedenis. Nog nooit crisis curves bekeken? Daar heb je bij het ontstaan van de crisis het eerste jaar een pijl naar beneden, die dan stilaan afzwakt en terug omhoog komt. Die pijl naar beneden hebben we nu al gehad. HAHA, 6% daling 😀
Stukje economie, voor de liefhebbers:
5. When interest rates do rise (which they will) it will be a currency event impacting the long end then pulling at the near.
6. From 1968-1980 overnight money rose from 3% to 21%. The yield on 10 year money went to 14 7/8%. In the same period with rising interest rates gold rose to $835.
Vergeet niet dat het allemaal AL in 2007 in Amerika begonnen is. Toen steeg de rente en daalden in de zomer de huizenprijzen. Het is in NL nog lang NIET voorbij. Ga eens geen verhaaltje lezen op internet maar gewoon op je gevoel af en kijk eens om je heen. En wat zie je dan?
Wat ik dan zie, honey, is een lange rente die gestegen is van 3.6 naar 5.7%.
Dat is wat ik dan vooral zie.
ik zie stijgende huurprijzen, stijgende voedselprijzen, stijgende brandstofprijzen, stijgende grondstofprijzen, stijgende zorgkosten
wat zie jij echt zwaar dalen?
Koopkracht van huurders?
@32 ‘hoelang gaan mensen wachten met een huis kopen? Gaan ze echt wachten tot die prijzen zwaar droppen?’
Neuh..we wachten tot het wat beter betaalbaar wordt…Hadden we toch van LvM geleerd?
Maar met die stijgende rente…en de toenemde eisen van banken…phoe. Maar hopen dat we sneller kunnen sparen dan de inflatie…hehehehehe
Betaalbaarheid neemt af als je moet financieren en toe als je cash hebt.
Heb je cash?
Ligt eraan hoe hoog de vraagprijs is. Bij vrprijs van 800.000 heb ik geen cash.
Betere vraag: hoe behoudt je je cash?
@43 koop goud.
@42 koop goud
Op elk verjaardags feestje was iedereen een woningtaxateur van 1995 tot okt. 2008. Moeten we nu weer hun deskundigheid erbij halen om de kop van het artikel te rechtvaardigen ?
26 : is dat zo erg dan ? Over 10 jaar zeggen we dat dit de beste tijd is geweest als we met de kinderen praten.
45 lorenzo
Ge-wel-di-ge analyse. Ik ben om. Je hebt gelijk. Logica en feiten zijn onweerlegbaar.
Villa voor 3 ton – here I come.
@46
“toen was geluk nog heel gewoon”.
Nederland is een land voor zelfgenoegzame mensen. Mensen die niets meer willen.
De analyse van mijn pen lijkt me altijd een goede. Echter , ondanks het feit dat ik geen enkel belang heb bij een instortende markt ( mijn werk is vastgoed..) zal ik niet mijn
daden ( huis kopen in 2009) willen ompraten in casu te rechtvaardigen.
Dat zal inpliceren een hele kortzichtige en vooral geen kijk op de zaken die zich in nederland afspeelt.
Er zijn derhalve nog teveel mensen die spreken van een economische crisis , een hele grote fout.
ps. ik heb een vrijstaande Villa te koop voor € 165.000 , nieuw en met 800 m2 grond , een uur en een half rijden van utrecht . Daar gaan we naar toe namelijk.
Zinsopbouw is even warrig als argumentatie.
Villa voor 165000?
Centerpark “villa”?
@44 I know…en dat doe ik ook. En nog onder de marktprijs ook.
Ik erger me alleen dood aan het feit dat om de bankiers en de vastgoedkliek te redden de overige 99% (de ‘gewone man’) de rekening gepresenteerd krijgt.
Chantal ziet ook alles duurder worden en voorziet dus ook een vlinke lasten verzwaring voor de burgers zeker met de aankomende bezuinigen
Maar ziet als elke woning bezitter toch ook wel , dat de woning prijzen gewoon door stijgen.
ppppffffffffffffffffffffff
@lorenzo
Heb je een Funda linkje voor ons? Of loop je maar wat te lullen?
52 Henk
Jij denk dat de appelen goedkoper worden omdat de peren duurder worden? Denk nog even door.
Inflatie is altijd en overal een monetair fenomeen – om mijn naamgenoot aan te halen. Chantal begrijpt dat.
51
Wel, de bankiers en de vastgoedlieden straffen omdat we ze niet aardig vinden, is schieten in eigen voet.
Aangezien we in een markteconomie leven staat het een ieder vrij bankier of vastgoedman te worden…
Waarmee ik niet wil zeggen dat de sectoren zich in het verleden erg elegant hebben opgesteld.
Kijk maar eens naar de inflatie in japan ,die staat al bijna 10 jaar op 0
En ooiii wat zijn de huizenprijzen daar gestegen
Wat ik zie is dat bedrijven wel heel mager in de orders zitten. Deeltijd wordt weer op getrokken tot april en dan mei en dan juni? De huizen die verkocht worden zijn dit zwaart gesubsidieerde starters? Mensen die nog een hoofdprijs hebben mogen ontvangen? Moet ik 2 mannen trouwen om straks een huis te financieren?
Rabo Bank : vooruitzicht S & P van stabiel naar negatief, ha, hogere rente op spaargeld ???
Waar heeft de beurs last van? Het graat toch de goede kant op??
@24
Hee Mieke, je leeft nog! Je begint inmiddels al aardig gelijk te krijgen met die 70 procent van je, of niet dan?
@Ludwig
Voorlopig lijk ik er niet helemaal naast te hebben gezeten toen ik zei niet verbaasd te raken van een kleine stijging van de dollar – hij is gestegen en ik ben niet verbaast.
@56 Henk
Heb je wel eens naar bijvoorbeeld het particuliere spaargeld van Japan gekeken toen en nu? Kan wat zaken verklaren; de wereld nu is niet Japan toen.
Ja en de Rabobank roept ook de laatste tijd ,dat er niks aan de hand is ,en dat de huizenprijzen echt niet gaan dalen.
Ja vind je het gek , ze zijn de grootste hypotheek verstrekker van nederland
Nou je kunt toch heel goed lezen , dat steets meer economen er van uit gaan dat we de zelfde kant op gaan als in Japen.
@55 Ze zouden rekenschap af moeten leggen. Zeker omdat hun belang raakt aan het belang van de gehele maatschappij. Dat doen ze niet, amper iets gemerkt van maar enige mate van (bedrijfs)ethisch handelen. En toch die krankzinnige bail-out krijgen…
Dát fascineert mij aan deze crisis. Overal vallen de gordijnen…ineens hebben we zicht op wat er achter de schermen aan de hand is…en vrolijk wordt je er niet van. ‘Don’t look at the men behind the curtain’.
En het is nog pijnlijker om te moeten constateren dat het is doorgedrongen tot in praktisch elke branche van de samenleving. Wat dat betreft staan de bankiers en vastgoedwereld natuurlijk niet alleen.
Mag ik u eraan herinneren dat in de States de huizenprijzen ook even stegen… om vervolgens keihard onderuit te gaan!!!!!
Wie zegt niet dat Nederland ook in een dergelijk scenario zit?
Alles is anders in Nederland , maar wat niet anders is dat de markt alleen nog door steun overeind word gehouden.
Uit alles wat je leest blijkt dus ,dat er 1 miljoen redenen zijn waarom de huizenmarkt hier ook kan in klappen.
Als ik dan de verhalen lees van mensen die dus blijven vol houden dat de prijzen gewoon weer gaan stijgen , komt dat maar door 2 redenen.
Nummer 1 is inflatie , dus door de komende inflatie blijven de prijzen gewoon hoog staan, hadden ze dat dan ook niet in de rest van de wereld kunnen bedenken of krijgen we alleen hier inflatie.
Nummer 2 is geen ruimte , nou daar weten we nu ook al van dat het niet klopt aangezien 80% van nederland nog niet bebouwd is.
“In tegenstelling tot een beurscrash is een vastgoedcrash een gewoonlijk een langzamer proces omdat de eigenaren, indien mogelijk, doorgaans vast blijven houden aan hun vastgoed en weigeren om het object tegen een substantieel lagere prijs te verkopen.
Historisch gezien blijven de prijzen gemiddeld dan ook meestal “vlak” voor een periode van 3-5 jaar en door de inflatie zakken de prijzen dan nominaal gezien niet.”
Ben ik nu de enige die hier een parallel in ziet met betrekking tot de huidige situatie?
(bestedings) Inflatie 0,5%…
Verloop refirente:
15 oktober 2008: 3,75%
12 november 2008: 3,25%
10 december 2008: 2,50%
21 januari 2009: 2,00%
11 maart 2009: 1,50% [1]
8 april 2009: 1,25%
13 mei 2009: 1,00%
Zal die rente nu echt niet eens een keertje moeten stijgen?? Je kan immers niet eeuwig geld bij blijven drukken!!
Stijgende huizenprijzen… droom lekker verder…
Ik las in een ERA makelaarskrantje vandaag de nieuwste truuk om de huizenprijs te stutten: erfpacht!
Let wel: het gaat hier dus om erfpacht van particulieren aan particulieren.
Binnenkort zien we dus overal de huizenprijs exclusief de grond verschijnen. De grond(huur)prijs wordt dan in een canon oid verwerkt. Gecombineerd met een aflossingsvrije hypotheek kan je zo dus nog een veel duurder huis veroorloven dan nu. En het werkt blijkbaar, want de makelaar die deze nieuwe opzet heeft bedacht, heeft dit jaar al TWINTIG huizen zo verkocht.
Briljant!
Leuk ook voor scrabble: erfpachtrenteaftrek.
Over scheefHUREN gesproken…
@Henk (63)
Praten over economen volgens is economen volgen doen.
Jij hebt een huis gekocht op de top toen economen het er over eens waren dat prijzen enkel nog konden stijgen?
Respect dat je toch hier mee komt lezen.
@71
Ik bedoelde dat als je economen zo geweldig vindt je vast ook een huis kocht op het slechtste moment – toen economen vertelden dat het een goede investering was.
Het Westen is nu is niet volledig vergelijkbaar met Japan toen. Ga maar eens op zoek naar de verschillen.
Ik heb mijn woning , en wat ik in de verhuur had staan , verkocht op het moment dat idereen riep ,dat een woning in NL nooit kon dalen.
Dat was begin 2008
Soundwave
Je kan hierboven lezen wat de rente tussen ’68 en ’80 deed.
Wat deden de huizenprijzen in die periode volgens jou?
Leuk hoe hier ook alles verdraaid word , we hebben de minste werlozen van europa ze vertellen er alleen niet bij dat we ook nog duizende mensen hebben die werken als ZZPer en die nu zonder werk thuis zitten , alleen ja die staan niet op het lijstje dus die vergeten we maar.
De mensen die gewoon betaald thuis zitten staan ook niet op het lijstje.
Ja zo kan ik het ook
@ Henk
Nietus.
@ 74
1966 – 1980 is de Kondratieff Zomer. Wij zitten nu in de Kondratieff winter 2000 – 2015. Huizenprijzen zakken met 89% vanaf de top in 2007. Ludwig von missers denkt dat het zomer is. Heb je van het weekend op het strand gelegen?
Ludwig,
de prijzen stegen in die periode.. forse stijging van 1972 tot aan 1978, om tot aan 1982 / 1983 te dalen… circa 30% van de nominale waarde…
Goh, zou er dan toch een parallel zijn? Stijgende werkloosheid, koopkracht onder druk, hoog financieringstekort etc etc…
ps. ik heb een vrijstaande Villa te koop voor € 165.000 , nieuw en met 800 m2 grond , een uur en een half rijden van utrecht . Daar gaan we naar toe namelijk.
den bosch
als de slaapzakken fabrikant een machine gekocht heeft van 150000€ voor dagelijks 100 slaapzakken te produceren, maar door de crisis er maar 10 slaapzakken moeten gemaakt worden. Dan moet dat machine afgeschreven worden op die 10slaapzakjes dagelijks. Die slaapzakken worden dus duurder. Of hoopt er iemand dat men slaapzakjes met verlies gaat maken?
Aangezien we in een markteconomie leven staat het een ieder vrij bankier of vastgoedman te worden…
vond Dirk ook; alleen niet het juiste wiegje.
Hij wordt nu uitgelachen door buurman JR Zeeman, de vastgoedman.
Moet ik 2 mannen trouwen om straks een huis te financieren?
ambtenaar?
Dus je gaat er van uit dat niemand anders slaapzakken maakt.
stel dat er iemand is die de zelfde machine al veel eerder had gekocht , die kan ze dus voor veel goedkoper blijven maken , en dat zie je dus ook om je heen , degene die op het laatste moment een duure aanschaf heeft gedaan , zal deze crisis dus niet overleven
Nee henk, iemand anders gaat die slaapzakken niet maken, want ook die machines worden nu minder geproduceerd en zijn daardoor duurder geworden.
Degene die zijn machine al het langst heeft, kan zijn paar concurenten die nog overblijven proberen dood concureren, maar ook hij verkoopt minder hé… En zijn stock van voor de crash geraakt nu stilaan ook uitverkocht.
Tot nu toe zien we dat bedrijven op halfe kracht draaien , en toch blijven de prijzen dalen.
zelfs auto’s worden nu voor veel minder verkocht en zijn de standaard nieuwprijzen voor 2010 al duizende euro’s goedkoper dan in 2008 / 2009
wel eens van Mark Dice gehoord?
Liet voorbijgangers petitie ondertekenen om hyperinflatie te ondersteunen en aan te bieden bij de treasury en fed. Wonderbaarlijk hoeveel mensen ervoor waren 🙂
Als je nu bij een baas werkt , en niet bang hoeft te zijn voor ontslag, zal je er niet veel van merken op de folders na die ze met dozen te gelijk door je bus gooien met de eene korting na de andere.
Maar ik werk voor me zelf en koop en verkoop alles wat los en vast zit , wat mij echt is opgevallen is dat de gewoone burgen echt geen piek meer in zijn zak heeft en met moeite op het einde van de maand zijn rekeningen kan betalen en tot nu toe word dat beeld steets slechter en word die groep zonder geld steets groter en gaan ze er van uit dat het volgend jaar nog erger word
Het zijn ook mensen uit alle lagen van de bevolking.
ook hoor ik dat er op alles bezuinigt wordt dus het laatste waar die mensen aan denken is het kopen van een nog duurder huis.
@84 Interessante manier van redeneren. Als de productie afneemt omdat de vraag afneemt, dan stijgen de prijzen dus door schaarste. En ik maar denken dat schaarste werd veroorzaakt omdat er minder van is terwijl de vraag hoog is. Ik ga mijn schoolgeld terugvragen…
Trouwens: Staatssecretaris de Jager pleit voor een extra belasting voor huiseigenaren. Die belasting moet de overdrachtsbelasting (uiteindelijk??) vervangen. Ik vraag me af of je die belasting ook via een 125+% hypotheek vooruit kunt financieren via de HRA. Ik denk echter van niet. Oeps….
Op de korte termijn zal het wellicht goedkoper zijn, maar op de lange zeker niet. De overheid maakt dingen nooit goedkoper als ze er zelf bij inschieten. Het past wel prima in het plan van de overheid om de burger de komende jaren eens flink uit te persen.
De Jager oppert belasting op bezit huis
mises, de Jager is desperaat. Huizen blijven dan op dezelfde prijs. Het gaat immers om de leencapaciteit. Die 6% staat redelijk vast. Maar wat gaat komen wordt een speelbal van wie?
Niet alleen huurders gaan een prijs betalen, ook de inflexibel huizenbezitter met hypo.
De 6% wordt een lening van de overheid en die gaat dubbel en dwars worden terugbetaald.
option trader
Ben jij niet de man die short goud en long de dollar gong twee maanden geleden? Omdat je zodig Mises ongelijk wilt geven?
Dollar – 15%
Goud + 25%
Zeker vergeten daar in Benidorm.
For the record:
optiontrader Zegt:
4 September 2009 om 4:05 pm
@ M
Instituut van missers heeft het over investeren na armageddon. Ik zeg dat kan niet vanwege openbaring 18. Laten we eerlijk zijn M ‘jubeljaar’is niet eens zo gek.
@ Ludwig
Rogers is China gek. China heeft al 20 jaar dubbele cijfers groei. In het verleden behaalde resultaten bieden….
Dan ga ik nog liever USD long
Ludwig von Mises Zegt:
4 September 2009 om 4:07 pm
optiontrader
succes.
en:
optiontrader Zegt:
4 September 2009 om 4:39 pm
Option trader is een wholesale gokker.
Nog niet eens zo gek idee USD long. De carry trades zijn volgens mij van YEN naar Dollar verplaatst vanwege lage rente in amerika.
Jammer dat er veel te weinig geld in omloop is als de derivaten bommen afgaan. Een mega implosie. Als de dollar stijgt, daalt alles….AEX, Goud, Olie enz enz
3% zit dollar long. De hele wereld is flauw op de dollar. De hele wereld zit goud long (behalve JPM en GS. Nu is de vraag, gaat de hele wereld geld verdienen?
Ludwig von Mises Zegt:
4 September 2009 om 4:44 pm
Kleine gokkers, grote gokkers, doe ze in de wasmachine.
Laat maar lekker draaien, doe ze in de wasmachine.
Wedden dat goud stijgt, dollar ook heel even en dat olie en aex dalen?
Artikeltje voor jou, van mensend ie wel weten waar ze het over hebben en een paar stappen vooruit kunnen denken.
thefundamentalview…bank-default_03.html
Flauw op de dollar. Je doet me denken aan een collega hier die zijn hele hebben en houden verloren is in financials. Raad is wat ie vroeger deed op het Rokin?
Als het over geld gaat onthoud ik alles wat iedereen zegt. Voorzover het geen volstrekte wartaal is natuurlijk.
Compliment voor jou, Option Trader.
Soundwave
Had je in 1968 moeten gaan huren of niet? Of ben je er ook zo een die het verschil tusen 1980 en 1968 niet ziet.
Tip: denk 3 rente. Denk dan 15 rente.
Bij stijgende huizenprijzen.
Ludwig , geen inhoudelijke reactie …het was te verwachten.
Voor de anderen : ik heb verschillende woningen te koop , nieuw met cirka 800 m2 grond op 1.5 uur rijden vanaf Utrecht va. € 165.000 .
In totaal cirka 130.000 . Wereldwijd , opdat u zich een ruimer beeld van de wereld kunt verkrijgen en een indruk kunt krijgen waar we in nederland ook naar toe gaan.
Of denkt u dat nederland zich op een eiland bevind en de prijzen alleen hier (..) zo blijven als ze zijn ?
Lorenzo
Mijn hoofdkantoor staat in Adam-zuid-as. Da’s dan 3 uur van jouw villa. Dus ik passeer.
In oost europa ben je overigens voor 20 duizend de man.
Inhoudelijk genoeg?
84
het gaat niet om produceren. Kennis is het parool.
Kijk naar “Mises”. Productie is voor de onderkant.
“kees Zegt:
8 December 2009 om 6:57 pm
De Jager oppert belasting op bezit huis
mises, de Jager is desperaat. Huizen blijven dan op dezelfde prijs. Het gaat immers om de leencapaciteit. Die 6% staat redelijk vast. Maar wat gaat komen wordt een speelbal van wie?
Niet alleen huurders gaan een prijs betalen, ook de inflexibel huizenbezitter met hypo.
De 6% wordt een lening van de overheid en die gaat dubbel en dwars worden terugbetaald.”
De hamvraag is, gaat dit fiscaal probleem een inflatoir of een deflatoir karakter krijgen in de monetaire betekenis van het woord. En wat betekent dat op de lange 30 jaar termijn) voor de huizenprijzen.
Mijn hoofdkantoor is heel Europa.
Nederland is zoooo benauwd.
Trouwens niet inhoudelijk genoeg want daar ging mijn inhoud niet over. Snap best dat je het ontwijkt. Geeft niet.
Op het journaal hoor ik dat de economie al weer gaat plussen . Een goed bericht zo voor de kerst. We kunnen weer crediteren ….
is zondag de woonboulevard open ?
@77
Jij denkt dat economie een exacte wetenschap is en dat een Russische econoom die in de aanloop naar de grote depressie in onmin raakte de wereld tot 70 jaar na zijn dood kan voorspellen.
Wedden dat jouw geld niet zit waar je mond is?
@97
Het gaat om werken en waarde toevoegen, hoe je dat dan ook wil noemen.
@94 Ludwig:
Stijgende huizenprijzen bij stijgende rente? Je bedoelt nominale prijzen neem ik aan… in verband met inflatie neem ik aan…
tot zover volg ik je, maar hoe rijm ik dat met betere betaalbaarheid voor mensen met cash?
@Mieke
Fijn te horen dat je nog leeft. Hoe staat het met huren? En heb je al op andere manieren ingespeeld op de daling van 70% ?
Moet je nog in Nederland zitten de komende jaren? Dat is de vraag.. Ik weet het antwoord nu al zo’n 95% zeker.
Welke socialistische heilstaat heeft in het verleden haar onderdanen richting het einde niet uitgeperst en in het uiterste geval vermoord?
Europa : een vrij verkeer van wonen en werken.
Option trader 77 zegt:
“1966 – 1980 is de Kondratieff Zomer. Wij zitten nu in de Kondratieff winter 2000 – 2015. Huizenprijzen zakken met 89% vanaf de top in 2007. Ludwig von missers denkt dat het zomer is. Heb je van het weekend op het strand gelegen?”
“Huizenprijzen zakken met 89% vanaf de top in 2007.”
Das niet mis. Ik bedoel, een miljoen villa voor 110 duizend. Apartementje voor 11 duizend.
Ja, dat lijkt me wel wat. Die Konratieff, wie is dat?
Jahahahaha.
Ik begrijp uit het artikel dat het om een jaarlijkse enquete gaat.
Weet iemand waar we de eerdere enquetes kunnen vinden?
Me dunkt dat uit die enquetes ook een rooskleurig scenario naar voren kwam.
Feit is dat de prijzen de laatste tijd dalen.
Wat maakt dan dat we aan de enquete van dit jaar waarde kunnen hechten, als ze er vorig jaar naast zaten met hun voorspelling?
De positieve enquete is bedoeld om de beeldvorming van de markt te beinvloeden. Het recente verleden heeft echter geleerd dat zelf als alle krachten roepen dat de prijzen nog zullen stijgen, ze tóch dalen.
Voor ons critici vanwege de open deur dat een markt uiteindelijk niet alleen wordt gereguleerd door sentimenten maar ook door economische wetmatigheden.
104
Voor nu nemen de prijzen tijdelijk licht af. Dan is wachten met cash voordeel.
Hoe kunnen we nu concluderen dat de prijzen dalen of stijgen terwijl er geen mutaties zijn van betekenis….
@80
Complete onzin!
Met jouw logica zijn er geen verkeerde investeringen mogelijk. Het voorbeeld dat je geeft is een typisch gevalletje van overcapaciteit. De slaapzakken fabrikant gaat gewoon failliet.
lorenzo
Lage volumes horen bij bodems. Hoge volumes horen bij toppen.
Nu heeft iedere idioot een huis. Jij zelfs 130.000
Straks alleen hele slimme mensen zoals mijn persoontje.
112
Klopt. En dan krijg je ondercapaciteit in de slaapzakkenproductie met winststijgingen.
Zo bezien kan het heel verstandig zijn in een gezonde slaapzakkenproducent te investeren als de concurrent failliet gaat.
wat gaat de overheid met ons geld doen. zoals mises memoreerde: het verleden……..
http://www.rothbard.be/boeken/105-geld-rothbard
Ludwig er ontstaat geen ondercapaciteit, immers de machine blijft bij het faillissement bestaan. Een mooi rendement is absoluut mogelijk, maar dan wel door de slaapzakken machine voor een appel en een ei over te nemen.
Ludwig , je geeft zelf het voorstootje inzake slimheid :slim is in mijn eigen niet een woning kopen in 2009 en nog in het hartje randstad. Daar denken wij al jaren een beetje anders over.
Dat je redeneert dat we over een ”bodem situatie ” praten anno 8-12-2009 , mag .
Ik heb alleen het vermoeden dat het enkel ingegeven wordt door de vermeende aankoop in 2009 en dat is niet zo’n sterk argument voor de algehele cyclus in nederland.
116 Dat is als er deflatie is. Dus, wanneer het nieuw geschapen geld niet me triljarden virtueel wordt uitgehelikopterd.
In het andere geval is er altijd wel een stakker zonder slaapzak te vinden…
ja hoe dom kun je zijn , om nu een huis te kopen
Lorenzo
Ik heb een hui gekocht voor vraagprijs 2008 minus 35%. En gefinancierd tegen een half procent lager dan je nu kunt krijgen tot mijn pensioen.
Dat is winst.
Waar moet ik nog op wachten? Tot de woning nog maar een habbekrats doet? 89% daling?
maar de huizen waren toch maar 5% gedaald ??
Henk
Brief met de jaarlijkse huurverlaging al ontvangen?
Als jij straks je AOW bij het ministerie van huisvesting inlevert omdat je te dom bent te rekenen, spreek ik je weer. Reken niet op financiele empathie.
“de huizenprijs”bestaat niet henkie.
“de rente” ook niet.
Kern van mijn betoog. Al die tijd.
Nee die heb ik nog niet ontvangen , wel vergelijk ik nog steets de maandlasten van een vrien van me , die in een zelfde huis woond als ik in de zelfde straat , hij betaald rond de 1000 euro per maand meer en dat is alleen rente
Voor het gemak gaan we er dan wel even van uit dat CAO’s weer gaan stijgen, de leen capaciteit nog niet maximaal benut is en de babybommers niet bestaan.
Ik ga lekker tv makelaar kijken, altijd weer leuk om te zien……
ja , mijn vrouw zegt ook altijd – 20 % en daarom heeft ze het gekocht . Maar waarvan -35 % ? We denken al heel snel spekkoper te zijn. Een foefje van de marketeers.
En ja het klopt : een waarde van een woning bestaat niet . Zeker anno nu niet.
@109 Tinus
64 % denkt dat de huizenprijs niet zal dalen.
Waarmee aangetoond hoe groot “Hogehuizenprijsminnend NL” is: 64% dus van alle Nederlanders, dat is logisch en in lijn met het % huidige huizenbezitters (>50%).
De USA kredietcrisis brak los bij een verhouding totale hypotheken/nationaal inkomen van 90%. Dus om huizen te financieren hebben Amerikanen bijna 1 maal het totale jaarlijkse USA inkomen geleend. Dat bleek teveel, de overwaardespiraal is inmiddels gebroken.
In NL is die verhouding nog veel groter:
>>>>>>167% !
Tot op heden is er een bescheiden correctie in waardering (-5%), Mogelijk is er hier geen overwaardespriraal, mogelijk zitten we op een tijdbom en gaat de spiraal duidelijk merkbaar naar beneden, we gaan het allemaal beleven.
Voor details: zie eerdere posts
USA: http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-12-2009/nieuwe-eis-nhg-voor-kopers-nieuwbouwwoning/#comment-22943
NL: http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-12-2009/nieuwe-eis-nhg-voor-kopers-nieuwbouwwoning/#comment-22955
Stelling:
– het is volkomen logisch dat 64% van NL géén daling voor 2010 verwacht. Die 64% doen er nu net niet toe, die hebben nu al een koophuis en 200.000 daarvan staan te koop.
Wie er wel toe doen zijn potentiele kopers: hoe de OVERIGEN reageren.
Als die OVERIGEN tegen de huidige prijzen blijven financieren en kopen, geven we Maurice de Hondt welgemeende complimenten voor de goede beeldvorming.
Zoniet: exit-spindoctors, er zitten teveel slimme vogels in het publiek die de feiten op blogs op een rij zetten en de zaken die er echt toe doen blootleggen.
Joselito verwacht dat NL huizen nog in 2010 duidelijk zichtbaar in prijs gaan dalen.
Laten we brood brood en wijn wijn noemen.
M,
Je vroeg er een paar keer naar. In september schreef ik:
“Wedden dat goud stijgt, dollar ook heel even en dat olie en aex dalen? ”
We zitten nu bij de stijgende dollar. Vanaf voorjaar is het stijgend goud en dalende dollar, aex en olie mij dunkt.
Dat zou wel eens tot voorjaar 2011 kunnen aanhouden. Denk Olie 50, goud 2500, aex 250.
My take.
Dat klop , het is altijd wat een gek er voor geeft , en om die gek te vinden die meer geeft dan wat de laatste gek er voor gaf , word steets moeilijker
Jeselito
Het is hier de VS niet.
110 trillion publieke liabilities op 17 trillion economie is heel andere kost dan 350 miljard op 700 millad economie.
Maar begrijp me niet verkeerd , ik wil best wel aannemen dat een woning nog duurder kan worden alleen goeie reden is er tot al die tijd niet gegeven , alleen maar domme opmerkingen
@ Slaapzakdiscussie
Gegeven recente beelden uit de USA lijkt er helaas op dat er een enorme markt in de USA is voor tenten, slaapzakken en gaarkeukenapparatuur. HELAAS.
En alvast complimenten aan de heer De Hondt: zijn spin heeft de nodige emoties hier losgebracht, historisch onderzoekje.:-)
En wat betekent dat op de lange 30 jaar termijn) voor de huizenprijzen.
mises, prijs zegt mij niet zoveel, dat is relatief.
Wel zal het onderdeel – door de staat bepaalde – woonlasten t.o.v. inkomsten gaan stijgen. Let wel: de overheid geeft nooit iets voor niets. Niet juichen over die 6% anders invullen van de afdrachtsheffing.
Al iets over loonsverlaging van ambtenaren gehoord? We zullen meer gaan naar cashmanagement, ieder voor zich.
126 en 129
35% minder dan de overbuurman op de ene hoek en de overbuurman op de andere hoek betaalden. Transactieprijs.
Verkoper had dubbele woning en overwaarde. Ga eens praten met een verkoper zou ik zeggen.
119henk Zegt:
8 December 2009 om 8:25 pm
ja hoe dom kun je zijn , om nu een huis te kopen
Je zult zo’n schattig huisje kunnen kopen van centreparcs; meteen doen. Kunnen we centreparcs niet gaan bashen?
Het is toch te gek voor worden , dat woningen een paar 100% zijn gestegen in al die jaren en nu het allemaal wat minder gaat , moeten er zakken subsidies aan te pas komen , want o we o we als er 30% van af gaat.
Daar uit kun je toch wel zien hoe verziekt die markt is , en dat er nu ook nog mensen zijn die aan 2 kanten hun hand ophouden omdat ze anders met hun keel aan kapstok hangen , gewoon nog door gaan in de zelfde droom , dat hun woning ze ooit in de toekomst rijk maakt.
Het is gewoon te gek voor worden.
@130 Ludwig bon Mises
Gelukkig is NL de USA niet, het is daar pure ellende.
Wat niet betekent dat de huizenprijzen hier weer direct omhoog gaan, het is namelijk een huizen-markt, waar vraag en aanbod samenkomen.
Met een nog hogere gemiddelde hypotheekschuld per gemiddeld verdiende euro loopt NL méér risico op het spatten van een zeepbel dan de USA, dat is een maat voor “toekomstige opgepotte inflatie”. Zie 127.
Joselito is een techneut met een passie vor stierenvechten en heeft eigenlijk meer verstand van goede hammen dan van verzekeren, bankieren en economie, dus wellicht is deze zienswijse voor verbeteringen vatbaar.
En nogmaals, als De Hondt gelijk krijgt feliciteren wij hem op 08/12/2010 van harte.
@ Henk
Volledig EENS.
Krachtig kramp-achtig, wat er nu gebeurt om maar niet omlaag te hoeven, NL Sluit de ogen voor de werkelijkheid en is niet eens in staat om de werkelijke hoeveelheid nationale hypotheekschuld een tweede keer in de krant te krijgen. Hulde voor CBS en Kaster voor de initiele publicatie over 2008.
Olé :/)
Voo de goede orde, Mises is hier niet aan het beargumenteren dat “de huizenprijs” omhoog zal gaan. Maar dat de rente en de huren op zullen lopen.
Dat de daling van de huizenprijzen (nominaal) over de komende decennia gesmoord zal worden (reel) in monetaire inflatie.
Als je nog 50 jaar moet wonen is huren niet de verstandigste oplossing.
Als je nu een beetje verder kijkt zie dat de huren ook onder druk staan , ik ken zat mensen die mooi panden in de verhuur hebben staan en zijn er nu ook achter dat je geen gekke prijzen meer kunt vragen.
Ik woon zelf ook in een huurwoning en mijn huursverhoging was 1,5% in 2009 dus dat valt allemaal wel mee
@Ludwig
Ik verwacht al een tijd een lagere aex. Geeft overigens aan dat ik er naast kan zitten, maar wat er nu voor bedrijven betaald wordt staat in geen verhouding tot de onderliggende assets of de winstverwachting. Voor mij toch een duidelijk teken van inflatie.
Eerder (in 2008 al) had ik het over voedselprijzen en landbouw. Ik zie het nog steeds misgaan in beide, en wat stijgende voedselprijzen betreft heb ik al deels gelijk gekregen.
waarom moeten er nu zakken subsidies komen voor de woningmarkt als er niks aan de hand is ???
Ondanks dat de rente zo laag staat word er nog geen spijker verkocht , waarom ???
Waarom zijn mensen nu zo bang voor hun hypotheekaftrek ??
Waarom lenen banken geen piek uit als ze toch weten dat de prijzen in NL alleen maar kunnen stijgen waarom ???
141
Het lijkt dat stakkes tch liever een bord eten kopen dan slaapzakken…
henk, over welke subsidie heb je het?
@139 “Voo de goede orde, Mises is hier niet aan het beargumenteren dat “de huizenprijs” omhoog zal gaan.”
Da´s wel wat de banken roepen en wat De Hondt gevonden heeft uit “eigen representatief” onderzoek. (zie artikel boven)
Huurders bang maken voor huurstijging mag natuurlijk maar gaat echt geen verschil maken in de huidige markt die de huizenmarkt zou moeten zijn, peanuts, waarde Mises, peanuts.
Het gaat om 167% tegen 90%, waarbij het bij 90% in USA al fout ging. Those are not peanuts, getuige de heer Bos, minister van Financien die in DFT rept van 200 miljard garanties en steun…..
Vanwege die USA slaapzakken?
Of is er een torredor in de tweede ronde van het padje af? Cuando pueda 🙂
Als je een tweede huis in de verkoop hebt staan krijg ook daar hypotheekaftrek voor
@147 Henk u bent de HRA toch niet vergeten, subsidie van 14 miljard (toegegeven valt in het niet bij de 200 miljard van de heer Bos)
146
Ja dat is waar. Tsja. Vind ik ervan. Beetje lapmiddel.
Jeselito
Die was er al. Zonder HRA was er lagere belasting en minder huursibsidie, kortom een andere woningmarkt geweest. Staar je er niet blind op, die HRA. Kijk de stier ook eens in de kont zogezegd.
99 lorenzo
Snap best dat je het ontwijkt. Geeft niet.
wat snap je? Kun je dat uitleggen?
Ik snap niet eens wat ik ontwijk.
Het is dus zeker niet aan te raden om in NL een huis tekopen van je eigen geld.
De waarde van je woning word alleen bepaald door subsidies
Zou je aandelen kopen van een bedrijf dat alleen leeft van subsidies , ik denk het niet.
Wat zou je dan met je geld willen doen?
@ Ludwig von Mises
Goed punt !
Als een torredor de kont van een stier ziet, zal hij hem roepen en uitdagen, “de duivel” is het best handelbaar als hij zich op de lap focust.
HRA werkt als een multiplier op het opblazen van vastgoed, en het creeeren van “opgepotte toekomstige inflatie” omdat het de financieringskosten substantieel vermindert.
Het is echt een drol:
UK heeft de HRA in een ver verleden afgeschaft en de huizenmarkt is daar gecrashed. NL heeft nog steeds HRA en de De Hondts van deze “appeltjes-monarchie” slagen er nog steeds in de beelvorming zo te beinvloeden dat alleen onze neus lichtjes bloedt. Leve de onafhankelijke kritische PERS….. 🙂 🙂
Nederland, mijn Holanda, het land van het stabiliteitspact van Maastricht 🙂
henk, Daar uit kun je toch wel zien hoe verziekt die markt is
Dat hoort bij deze markt, zo is die ingericht. Doe er je voordeel mee. Is JP in een kleiner/goedkoper huis gaan wonen recent? Volg de leider. Hij snapt er wel niets van, maar maakt in zijn positie de juiste keuze.
154
HRA was er al voor de rente van 15% plus terug naar 3.5 ging (1980 – 2007)
Voor zover de HRA een factor is in het opblazen van vastgoed, was ie vele malen kleiner dan de renteverlaging.
Aanvullend op 154.
“HRA werkt als een multiplier op het opblazen van vastgoed, en het creeeren van “opgepotte toekomstige inflatie” omdat het de financieringskosten substantieel vermindert. ”
VERVANGEN DOOR
“HRA werkt als een multiplier op het opblazen van vastgoed, en het creeeren van “opgepotte toekomstige inflatie” omdat het de financieringskosten KUNSTMATIG vermindert.
De prijs van het financieren van vastgoed wordt namelijk gesubsideerd, kunstmatig verlaagd en dat terwijl de rente al lange tijd belachelijk laag was (zie 127).
Die gedachte moet een liberaal die de vrije marktwerking (incluis zichtbare signalen voor risico, zoals rente) hoog heeft aanspreken, mij althans wel.
@ 156 Eens
Tegelijkertijd is HRA is een multiplier ter grootte van een factor bijna 2. (TWEE)
Wellicht verklaart HRA het verschil tussen de factor 0.90 en de 1,67.
Dit doet mijn middelbare school-economie goed, deze discussie, eerst MV=PT (Fisher) en nu multipliers…
Joselito
Die HRA was er al.
De technokraten gaan het middel HRA gebruiken om de mensen ertoe te bewegen over de komende 30 jaar hun woningen af te betalen. Zonder twijfel. Kan je op inspelen. Maar het is geen verklaring. Geen oorzaak van de bubble.
De oorzaak is lage rentes. De “vergissing” is QE. Het gevolg daavan zal zijn hogere rentes en prijsinflatie.
Wie gelooft de marktonderzoekers nog?? Door wie worden ze betaald?? Het is makkelijk, alles hangt af van de financiële belangen. Onderzoeksbureaus zijn absoluut niet onafhankelijk, in zulke sprookjes geloof ik niet meer.
En weer een tegenstrijdige belasting. Overdrachtsbelasting uitsmeren, met welk doel? De huizenprijzen vooral niet naar een gezond niveau laten dalen. En welke gedachte zit erachter? Heel simpel again. De overheid krijgt nauwelijks nog overdrachtsbelasting binnen, dus dan moet er maar geld om een andere manier binnenkomen. Huizenbezit blijft altijd, dus dat is een mooie melkkoe.
Zou wel mooi zijn; goederen zonder eigenaar, zelf de grenzen van percelen bepalen, gratis winkelen, lekker graaien.
@159 EENS
HRA was niet de belangrijkste oorzaak van de bubble, dat is primair meneer Greenspan met zijn rentebeleid en de ECB en heel Hogehuizenprijsminnend NL die volgde. Er is goed aan de opbuw van de bubble verdient en het heeft welvaart gebracht. Jammer is dat de rekening van de bubble niet betaald wordt door degenen die schulden aangingen.
Gefeliciteerd overigens dat u spreekt van “een bubble”, ook dat zijn we eens.
HRA is echter wel een versterkende factor ter grootte van 2 en is zijn doel (het betaalbaar maken van woning voor de particulier) al lang ver voorbij geschoten en werkt constraproductief op doorstroom in de huizenmarkt.
Overal om ons heen dalen de huizenprijzen en hier niet. Waarom?
Zijn hier de politici zo slim dat ze hele stomme ideeën in stand kunnen houden?
Mogen we niet uitsteken onder het maaiveld?
Lopen we gewoon achter?
@S de meeste informatie heeft een kleur, sommige een transparantie kleur, sommige diepdonker…
Ik geloof De Hondt, wat hij zegt klopt, alleen in de beeldvorming suggereert hij iets anders.
– het is volkomen LOGISCH dat 64% van NL géén daling voor 2010 verwacht. Die 64% doen er nu net niet toe, die hebben nu al een koophuis en 200.000 dat zijn VERKOPERS.
Wie er wel toe doen zijn potentiele KOPERS: en die kopen niet tegen de huidige prijzen.
Spindoctors als De Hondt verdraaien zaken, hij is er multimiljonair mee geworden, kennelijk is er in de markt een functie voor deze mensen en heeft hij “toegevoegde waarde” 🙂
@ 162 De “appeltjes-monarchie” is anders, hier doen we dingen samen. Die dingen gebeuren wel, maar het duurt allemaal wat langer en alleen als het echt niet anders kan.
“Tweede startersleningen, WAO, ZZP, deeltijdww die niet in de ww cijfers zitten. Staatssteun aan Banken die anders om zouden vallen.
Op zich goed om zaken langzaam en voorspelbaar te laten veranderen. Maar veranderen gaan ze. Geduld, waarde S, geduld.
jos. eerst MV=PT (Fisher)
die doet het goed als je denkwijze van een 18 middelbare scholier hanteert. Ken je dat trucje dan hoef je weinig meer te studeren 😉
Nu hebben we met politiek van doen en die kennen geen wetten. Of je moet een end in de ruimte lullen ook een wet vinden.
Wie gelooft de marktonderzoekers nog?? Door wie worden ze betaald??
Ned.energie mij.
mises, De “vergissing” is QE. Het gevolg daavan zal zijn hogere rentes en prijsinflatie.
dat is geen vergissing. Is niet op een achternamiddag bedacht. Als je spreekt van vergissen ga je uit van nog een optie. Was die er dan? In “hun” ogen niet.
Misschien hadden “ze” wel niets moeten doen. Bv. gewoon de hele handel van ING afpakken en saneren of zoiets. Ballen tonen. (Rabo nu ook 2 aatjes). Ik verheug me op de klikpartij van Nout nu hij aan de kant gezet gaat worden.
@Kees
“In der Beschrankung zeigt sich der Meister”
Al dat ingewikkelde gedoe, er moet een balans zijn tussen financiele sfeer(geld) en producten sfeer(goederen). Dat is allemaal al bedacht en kun je op een middelbare school leren.
Politiek doet wat het beste uitkomt, zolang ze maar nergens de schuld van krijgen dobbert het voort ook als iedereen WEET dat er een bubbel ontstaat.
Ongeloveloos: Nederland, mijn Holanda, het land van het stabiliteitspact van Maastricht en een nationale Hypotheekschuld van 1,5 maal BNP en een aantal genationaliseerde banken. “Eerst het zuur dan het zoet” schiet er ook door mijn hoofd en was was dat ook alweer?
Laten we Kees de Kort vragen om een Parlementaire Enquete te leiden. Maar stom, hadden we net gezegd over de politiek da´s te vroeg “men kan de put niet dempen voor het Kalf verdronken is”, dus wachten we gewoon op een klap.
En attendant Godot 🙂
@163
Voor een groot deel heb je denk ik gelijk. De mogelijke verkopers zullen nu ook niet gaan kopen, omdat ze eerst moeten verkopen. Dat zullen ze waarschijnlijk wel eerst gaan doen.
Statistiek is de grootste leugenaar.
Laatst ging het op tv over farmaceutica en onderzoeksbureaus. Je kunt de uitkomst zo goed als ‘kopen’. Op dit huizen-gebied zal het niet zomaar anders zijn. Wat is het belang van de NHG? Drie keer raden…
Inderdaad, geduld is een schone zaak.
@169 S
Zo werkt het:
“Rien ne se vend,
mais tout s´achete”
(J.Brel)
Het is meestal vrijwel onmogelijk teksten van Brel te vertalen, hierbij een kleine poging:
“er wordt niets ter verkoop aangeboden en toch kun je alles kopen” …… (en welgemeend welterusten)
Iemand er al eens over nagedacht dat als het hele financiele systeem klapt , je hypotheekschuld werkelijk het laatste is waar je je druk over moet maken. Als mensen geen voedsel meer hebben, zit je binnen 48 uur in een anarchie waarbij je de ratten van je af moet schieten. Of ze hebben al plan B klaarliggen waarin ze wereldwijd alle valuta afschaffen en een 1 wereldmunt invoeren zodat werkelijk iedereen lijfeigene van de (wereld)staat wordt gemaakt, met gebruik van elk denkbaar electronisch controlemiddel.
@ Simba
Het systeem klapt niet zo snel. Politici kloppen zich op de borst dat dit voorkomen is in oktober 2008, geen idee of het ook echt zo is, er zijn geen details bij vrij gegeven.
Goud is geen belegging die waarde creeert, dat blijft zichzelf, goud, blijft hooguit waardevast ten opzichte van zichzelf. Er zijn tijden waarin dat handig is, of dat nu ook echt zo is kan ik niet overzien.
QE, Quantiative Easing (geld drukken) is ingezet om alle “opgepotte toekomstige inflatie” die op de balansen van de banken staan aan te vullen met vers kapitaal als lening van de staat (Wij allen) aan probleembanken. Anders was het systeem (kennelijk) wel gecrashed. Dat laatste is gelukkig niet het geval.
En ja, op termijn moet de rekening betaald worden. “Eerst het zuur dan het zoet, zal ik maar denken.” Het was onze premier, de heer Jan Peter Balkenende, die opvallend afwezig is in deze discussie. Een discussie die wel op deze blog maar niet in de media en niet in de politiek gevoerd wordt. Primaat en politiek hoe zat het ook alweer? Hier ligt nog een schone taak voor verloren Europese ambities: orde in eigen huis 🙂
@nr.31:
Probeer je ons te zeggen dat de huizenprijs daalt ten gevolge van deze weblog? Dat lijkt me niet de belangrijkste factor.
@chantal nr.38:
De huizenprijs is wel vaker gedaald tijdens inflatie zoals hij ook sneller kan stijgen dan inflatie in ‘betere’ economische tijden.
@Ludwig nr.47:
Een villa hoeft niet voor mij, maar voor 3 ton wil ik meer dan een klein appartementje (de huidige situatie).
Jos. “Eerst het zuur dan het zoet”
Dat was dezelfde man die zei dat NL vanaf sept. (jl.) zou trillen op zijn grondvesten door de heimachines. “de palen gaan de grond in”.
@Ludwig nr.39:
Denk je dat de koopkracht van potentiële kopers wel in stand blijft?
nr.54:
Herengrachtindex wel eens bekeken?
nr.67:
Het lijkt me beter om het vervallen van de overdrachtsbelasting te combineren met afbouwen van de HRA.
@chantal nr.80:
Volgens mij heb je het concept van vraag en aanbod niet begrepen. Als mensen geen slaapzakjes willen hebben, kan de investeerder naar zijn centjes fluiten. Arbeiders om slaapzakjes in elkaar te naaien kosten trouwens bijna niets.
@Ludwig nr.120:
Dat zegt niets, omdat de vraagprijs soms belachelijk is.
Jos, Anders was het systeem (kennelijk) wel gecrashed. Dat laatste is gelukkig niet het geval.
Wognum is een crashje geweest. Een vingeroefening. Alles draait door. Op naar iets groter werk. VanLanschot bijvoorbeeld even verlossen van wat vermogenden 😉 Kwestie van dominosteentjes op de plek zetten.
…ING…paniek in het aandeel?
nee, geen domino: Ping Pong
http://www.boomerang.nl/kaarten/toettoet/de-ping-pong-bank/
Ludwig , je hoeft ook niet alles te snappen . Veelal is een mens gelukkiger als deze zich niet drukt maakt om iets wat hij zelf niet relevant vind en denkt een koopje in 2008 te hebben afgesloten.
Als je maar snapt dat alles erop wijst dat de prijzen weer vlot omhoog gaan , dit tot een gelukkig leven KAN lijden voor de persoon in kwestie. En dat wordt gegund.
We hebben in nederland 16 miljoen woningtaxateurs en
elke kantine zit vol met economen anno 2009.
Ik hoor de bel….we gaan weer aan het werk.
Als je een huis koopt om in te wonen en je kunt het betalen is er niks verloren.
@Joselito
Goud is geen belegging die waarde creeert, dat blijft zichzelf, goud, blijft hooguit waardevast ten opzichte van zichzelf. Er zijn tijden waarin dat handig is, of dat nu ook echt zo is kan ik niet overzien.
Volgens mij ben je een slimme vent. Ga maar eens nadenken over wat geld nou eigenlijk is, hoe er bepaald wordt wat geld is en welke rol goud daarin speelt.
Misschien vind je dit ook leuk:
http://www.safehaven.com/article-5205.htm
http://www.safehaven.com/showarticle.cfm?id=5206
Ik stel dat wie goud koopt niet aan het investeren is, maar de waarde die hij wil preserveren in een ander medium opslaat.
En voor wie nog steeds denkt dat we het over een bubbel hebben: denk een keer zelf na. Over bubbels had je vanaf 2000 kunnen roepen, niet nu we ons al voor voor minimaal een kwart door de grootste bubbel ooit geworsteld hebben. Maar goed, als ik zo een beetje rondkijk is bubbel roepen de nieuwe bubbel, en zoals we onlangs gemerkt hebben zijn er altijd genoeg mensen die op de top instappen.
Mij maakt het niet uit, ik kom er toch wel.
Anders was het systeem (kennelijk) wel gecrashed. Dat laatste is gelukkig niet het geval.
Als je durft te beweren dat het systeem gered is praat ik niet meer met je.
@185
Niet dat je je daar iets van hoeft aan te trekken hoor, er zijn zat mensen die niet met mij praten.
Toch wou ik je even laten weten dat je in dat geval beter bij jezelf te rade kunt gaan dan mij.
@ Martijn, in @ 159 zegt Mises, dat QE een vergissing is.
Een vergissing ???????
Mises gebruikt niet voor niets aanhalingstekens lijkt me.
Kees snapt bubbels en goud nog niet helemaal, maar deze wel.
Lees @167
Ik stel dat wie goud koopt niet aan het investeren is, maar de waarde die hij wil preserveren in een ander medium opslaat.
Zo heb ik al heel lang mijn 10 hectares, hoewel Fortis zijn bezittingen aan landbouwgronden aan het verkopen is. Heb ook mijn contanten nodig om het land te onderhouden en lasten te betalen. Lasten heb je met goud weer niet en dat is een voordeel. Ik ken de periode, begin jaren 70, dat akkertjes niet aan de straatstenen te slijten waren en 2ha. goede kleigrond fl. 11K opbrachten. Land heb ik om mijn familie te pesten, zij vonden dat ze 30 jaar geleden voor de opbrengst een auto moesten kopen 🙂
Kees,
Als mensen weer ontdekken dat goud geld is, gaat er wel een eenmalige herwaardering komen.
Wie er voor die tijd inzet, pakt een prima bonus mee.
Oke voor Ludwig en zijn vriendje Martijn nog een keer.
@ 108. Konratieff heb ik ook nog nooit van gehoord. Konratieff….hoe kom je erop, hahah. Een miljoenen villa voor 110 duizend. Ja, dat zeg ik. Maar ook dan kan je het niet kopen want je hebt of geen baan meer of je salaris is 80% gezakt. Ik weet je bent bankier en die doen alleen maar aan lineaire exploitatie, die snappen dat niet.
@ 102 @ 92. Nog niet eens zo gek idee…….Nog niet eens zo gek idee…Roubini vindt het ook geen gek idee. Denk jullie nou echt dat ik op een website mijn posities ga blootgeven? Denken jullie echt dat ik zo dom en naïef ben om op een website te zeggen dat ik fysiek goud koop en in Almere woon. Hou nou toch op.
Huizenprijzen zakken nog steeds in Amerika. Vorige week stond de US 30 jarige rente op een RECORD LOW. Hmmmm, hoe kan dat nou?
“Een miljoenen villa voor 110 duizend. Ja, dat zeg ik. Maar ook dan kan je het niet kopen want je hebt of geen baan meer of je salaris is 80% gezakt.”
Zonder blikken of blozen
Bluffert.
Re 102 en 92:
Oh, dus je hebt eigenlijk het tegendeel gedaan van wat je zei.
“Huizenprijzen zakken nog steeds in Amerika. Vorige week stond de US 30 jarige rente op een RECORD LOW. Hmmmm, hoe kan dat nou?”
Help. Dan gaat ie omhoog. En we weten allemaal wat er dan gebeurt: de huizenprijzen pelderen met 89%.
Villa voor 110.000
Met zwembad he..
Tot slot voor de de kwibus die vraagt of ik de herengracht index ken. Ik heb met Piet gestudeerd. Maastricht, weet je wel.
@Option trader
Als je het over hyperdeflatie wil hebben noem het dan ook zo en kom niet met van die halve verhalen die Russische heilige van je.
En om het over die hyperdeflatie van je te hebben: baseer je dat nou allemaal op die Rus? Al gehoord van Bernanke en zijn Amerikaanse superprinter?
Kondratieff is overigens een interessant geval. Ik ken maar 1 persoon die hem ooit gelezen heeft: mijn persoontje met dank aan mijn meisje voor de vertaling.
Hoe is jouw Russisch, option trader?
Ludwig , vanwaar die eeuwige bewijsdrang . Je hebt je werk toch ? En daar ben je goed in ga ik vanuit.
De banken hebben mij in het verleden ook geadviseerd , het was feest , een groot feest .
Nu hebben wij belasting betalers er heel veel geld in gestoken , de rente moet omwille van solvabiliteit heeeel lang ( jaren..) laag gehouden worden hetgeen controproductief is voor een economisch herstel ( we gaan de japanse senario toch zien de komende 15 jaar ev ?)
Alles voor de banken , die wel eens een toontje lager mogen zingen dunkt mij.
De economen hoorde trouwnes je niet , die zitten nu in de kantines anno 2009 en dat heeft niet zoveel van zins.
En qua woningen , je gaat het echt nog zien. Niet zo schreeuwen nu , doe ik ook niet om niet de zoveelste te zijn in de rij.
Kijk eens aan, ze hebben hem vertaald.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0943940079/qid=1112899290/sr=1-4/ref=sr_1_4/104-6820901-6884746?v=glance&s=books%20
Wat is nu je punt Lorenzo.
“Nu hebben wij belasting betalers er heel veel geld in gestoken , de rente moet omwille van solvabiliteit heeeel lang ( jaren..) laag gehouden worden hetgeen controproductief is voor een economisch herstel ( we gaan de japanse senario toch zien de komende 15 jaar ev ?)”
“de rente” bestaat niet Lorenzo. Dat is zo een van die dingen die ik al aan jaar probeer uit te leggen.
Honden zijn het. Voor mijn part blijven ze in staking. Voor altijd.
http://www.z24.nl/economie/europa/artikel_109289.z24/EU-ambtenaren_dreigen_met_staking.html
Tsa. We zullen het even zonder hun productieve arbeid moeten doen.
Ludwig , we moeten anno 2009 / 2010 2 dingen niet (meer ) doen : naar banken luisteren en economen . Wacht , doe politici ook maar niet.
Wat ben ik blij dat ik al jaren naar mezelf luister….
Wel, Lorenzo, je zegt in ieder geval deels iets zinnigs.
Ik wens je veel succes met het niet doen wat bankiers en economen zeggen. En politici.
Toch maar graaiers.
Overigens, toen in 1980 de rente naar onvoorstelbare hoogte werdt opgeschroefd, luisterde ook niemand. Geen Jan met de Pet te vinden die toen in obligaties investeerde. Dat deden alleen Gordon Gekko types.
Vandaag het tegendeel.
mises,
Overigens, toen in 1980 de rente naar onvoorstelbare hoogte werdt opgeschroefd, luisterde ook niemand
Ik luisterde naar mezelf en kocht een vrijstaand huisje. 90K en spaargeld 30K. Annuïteiten hypo bij afsluiten 11 en hoogtepunt 12,75.
Waarom variabele rente? Ik was zo overmoedig om te denken dat het niet zoveel hoger zou kunnen gaan. Immers een heleboel mensen zouden het niet meer kunnen betalen. Pfff….nu zou ik daar niet meer zo zeker van zijn.
Rente kan omhoog en mensen gaan het betalen, blij als ze zijn nadat het rad van de nominale huizenprijzen voor ogen is gedraaid.
Let maar op.
Variabel was verstandig. Huren en je spaarcentjes laten werken tot 87 was nog verstandiger geweest.
Punt i, toen dacht men dat de inflatie nooit op zou houden. Nu is het tegenovergestelde het geval.
ludwig , anti-cyclus leven . De massa heeft niet zo veel voortgebracht , toch ?
Ik ben ook zo voor de km-heffing . Het in de file staan , tussen de andere loon – hypotheek slaven heb ik jaren geleden al afgeschaft.
Een keuze , zeg maar 🙂
Lorenzo, je spreekt jezelf ontzettend tegen.
Laat iedereen in de file staan, stelletje stomme (lagere) middelklassers. Wordt een knooppuntje opgeheven gaan ze weer verhuizen zodat ze alsnog minstens 1,5 kwartier moeten rijden. Maar wel een groter huis voor hetzelfde geld 🙂 vervolgens fokken ze kinderen die op een HBO niet te ver van huis moeten. Universiteit kost ze te veel.
“Misis” woont anticyclisch en woont voor zijn leeftijd op de goede plek m.i. Openbaar vervoer moet je durven. Ook t.o.v. collega’s.
Lorenzo bedoel anticyclisch of a-typisch?
zover ik je kan volgen (…) . a-typisch is nogal snel voor nederlandse begrippen , ik merk voor jouw ook.
Als je niet dagelijks in de file staat ben je snel a-typisch .
Een niet loon- en hypotheek verslaafde heeft de mogelijkheid de files te ontwijken en vooral te zeggen dat A’dam verre van ”goede plek” .
Heerlijk , het enorme verschil in denkwijze.
Een bekrompen nederlandse versus ……..(vul zelf maar in..)
”Lorenzo, je spreekt jezelf ontzettend tegen ”
De kern : in welk opzicht , alleen maar bleeeren of komt er ook nog een motivatie ?. Ben benieuwd.
lorenzo Zegt:
9 December 2009 om 8:43 pm
ludwig , anti-cyclus leven . De massa heeft niet zo veel voortgebracht , toch ?
Ik ben ook zo voor de km-heffing . Het in de file staan , tussen de andere loon – hypotheek slaven heb ik jaren geleden al afgeschaft.
Een keuze , zeg maar
heb ik mezelf 30 jaar geleden ook toe gedwongen.
De loonslaven wordt een beeld van vrijheid voorgehouden en daar hoort ook een werkautootje bij.
Ik ben tegen de heffing en ook tegen uitbreiden wegennet. Economie is het volledig benutten van capaciteit. Daarom klopt het niet dat het op vaste tijdstippen zo druk is. Bekende verhaal: knooppuntje opgelost, men gaat dan verder wonen. Reistijd blijft per saldo hetzelfde. De sukkels.
Voornamelijk woningbezitters zullen dit willen denkeN. Dan leest U dit stukje maar eens:Het instorten van de huizenprijzen / huizenmarkt begin jaren 80.Dan te bedenken dat we toen geen eens een kredietcrisis hadden, maar het een normale correctie was op de toen al doorgeschoten huizenprijzen. En vergeet daarbij ook maar dat woningschaarste de prijs bepaalt. Woningschaarst in Japan was enorm toen in 1995 daar de gehele huizenmarkt instortte. Dus Aspirant kopers. Wacht lekker nog enkele jaren met instappen tot de door overheid-met allerlei maatregelen- in stand gehouden hoge prijzen echt gaan dalen. De daling van zo’n 40% komt eraan.