De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen, die de Nationale Hypotheek Garantie regelt, wil dat huizen met zo’n garantie niet meer geveild worden omdat ze dan te weinig opleveren. Directeur Schiffers van het fonds zegt dat in de Volkskrant.
Lees ook: Karel Schiffer: 2 miljard staatssteun voor NHG
Schiffers zegt dat het verlies kan worden voorkomen als mensen langer de tijd krijgen om hun huis te verkopen of door de huizen zelf op te kopen.
In het laatste kwartaal zijn 780 huizen met een NHG geveild;vorig jaar waren dat er 470. Bij een veiling compenseert de NHG het verlies voor huiseigenaren en banken.
bron: NOS
Dat gaat vroeg of laat fout natuurlijk, dat opkopen van huizen “om verliezen tegen te gaan”.
Konden we vorige maand nog lezen dat de Noorhollandse notaris Erkamp zei dat de tijd van “handjeklapveilingen” voorbij was …….niets is wat het lijkt.
Geld raakt nooit op, dat is er onbeperkt.
“De NHG stelt huiseigenaren in staat om bij de aanpassing van hun woning de volledige hypothecaire lening te herfinancieren met de NHG en zo te profiteren van een lagere rente. In de eerste helft van dit jaar hebben ruim 70.000 huishoudens gebruik gemaakt van de garantieregeling. Dat zijn 10.000 huishoudens meer dan in de eerste helft van vorig jaar.”
http://www.elkehypotheek.nl/nhg-populair-bij-verbouwing/
“als mensen langer de tijd krijgen om hun huis te verkopen”
Mensen doen een beroep op de NHG omdat ze helemaal geen baat hebben bij langer wachten. De NHG is een gratis put-optie en geen schandpaal voor de armen. Als je de kat op het spek bindt…
Dus de huizenhandelaartjes zullen minder huizen van de markt afsnoepen. En de prijs die zij betalen + 15.000€ zal nog altijd een stuk lager zijn dan hoe het nu op de markt getoond wordt.
Als zo alle huizen die normaal via de executieverkoop alsnog op bijvoorbeeld funda verkocht worden met een inschatting van wat ze zouden moeten vragen, zou dat ook de andere huizen onder druk kunnen zetten in hun prijs.
Ik zie er wel iets positiefs in.
Ik snap niet waarom er geen en nieuw veilingsysteem komt. Bijvoorbeeld: je laat particulieren bij de bank een raamovereenkomst voor een hypotheek opstellen. Hierin bepaal je dat de particulier maximaal 90% van het te bieden bedrag mag lenen en de maximum hypotheek. Dan kan een particulier ook gewoon meebieden op zo’n veiling.
Een andere mogelijkheid is dat er gewoon de standaard 5 weken voor ‘onder voorbehoud van financiëring’ wordt gehanteerd op een veiling. In het ergste geval moet je de woning daarna nog een keer aanbieden. Zal in ieder geval een stuk sneller zijn dan de jaren die het regulier te koop staat.
Althans er van uitgaande dat mensen het liever op de markt kwijt zijn en de executie waarde van dit moment + 15k en nog een klein bedrag erboven proberen te krijgen…
Zie steeds meer huizen op de markt verschijnen die een paar maanden ervoor in de executieverkoop kwam… Huizen die in 2008 voor 475k€ werden verkocht en nu na een executie verkoop voor 295k verkocht worden.(325m2 grond, 225m2 huis, vrijstaand)… Dan ook nog uitgaande dat die 295 de handelaar winst oplevert…
Kun je nagaan hoeveel hier nog te winnen valt voor potentiële kopers en wat op dit moment de echte waarde zou kunnen zijn.
Nu zit ik trouwens te denken op basis van de opmerking van V.
Stel een huis moet in de executieverkoop komen. Waarom neemt de bank dan geen stappen dat ze mensen informeren dat zo’n dergelijk huis in de verkoop komt en zij hun klanten wil vertegenwoordigen.
Ik zie hier een win win situatie. De bank heeft het nog enigzins in de hand en de gewone burger maakt kans zo’n huis te kopen met ondersteuning van de bank.
Er moet meer geld in de NHG en ze willen minder betalen…
Dat klinkt alsof de NHG de bodem in de eigen pot voelt aankomen.
Maar ja NHG is natuurlijk net zo’n piramide spel als “huizen prijzen die alleen maar omhoog kunnen”.
Waarom hanteren allerhande instanties toch telkens dit soort onhoudbare modellen (hypotheken, pensioenen, NHG,…)? En waarom doen ze er achteraf zo verbaasd over dat het niet houdbaar is?
Ongeloofelijk.
ALKMAAR – De problemen in de bouwsector nemen dramatische vormen aan. In Noord-Holland Noord is al een derde van de bouwvakkers ontslagen. In de rest van de provincie zit twintig procent zonder werk thuis.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article16507553.ece/Een-derde-in-bouw-Noord-Holland-Noord-ontslagen
De nood is blijkbaar hoog.
Cheerio,
Dow Jones
Dit jaar 3000 NHG’ers hun huis uit.
3000x€100.000=300miljoen
Hoe groot is potje?
Dat potje van NHG, staat dat gewoon op een bankrekening of is daar ook mee gespeeld in de financiële zandbak?
Volgens het NHG: In 2009 lag slechts 33% van de mensen die een beroep deden op het waarborgfonds in scheiding, dit jaar is dat al opgelopen tot 60%.
Wat een toeval allemaal…
http://www.noordhollandsdagblad.nl/algemeen/binnenland/article16530963.ece/Kwart-scheefwoners-in-corporatiewoningen
Kunnen corporaties door hun puntensysteem aangepakt worden op grond van kartelvorming???? Werk voor de eurocommissaris.
Vind ik een prima idee. Wat ze zouden kunnen doen is zo’n ‘hypotheekraamovereenkomst’ digitaliseren bij funda, zodat iedereen die zich heeft geregistreerd met zo’n overeenkomst, op Funda een bod kan uitbrengen (net als bij Marktplaats). Zou dat de markt niet fijn transparant maken??
Heb Klaas Knot ineens wat minder hoog zitten:
“Een crisis zoals in de jaren zeventig en tachtig, waarbij huizenprijzen ineens met 40 procent in elkaar zakten, zie ik niet gebeuren. Als de economie aantrekt, kunnen de huizenprijzen zomaar weer gaan stijgen.”
Er is al ~15% vanaf, die andere 25% is onmogelijk? Uiteraard is de daling langzamer, maar 40% vanaf de top is zeker niet uitgesloten lijkt mij, misschien zelfs meer. En dat de prijzen zomaar weer gaan stijgen? Ik zie het niet gebeuren.
bron: http://www.beurs.nl/nieuws/zakelijk-en-economie/3162377/klaas-knot-we-moeten-alles-doen-om-euro-te-redden
Ik denk zelf dat de daling nog flink gaat versnellen ook. Op een gegeven moment zijn alle potjes op, en kan je nergens meer aankloppen.
Adamus,
Kijk tegen het weekend eens op de parkeerplaatsen van de supermarkten!
Barst van de auto,s met logo,s van grootkoppelbazen en Poolse kentekens. Hoezo geen werk?
Jawel, als de rente in de buurt van de 10% komt.
Armoede dus.
Ik begrijp de cijfers niet. Nu wordt er 16% geveild, vorig jaar een kwart. Dus:
2011q2 — 470/.25 = 1880 gevallen
2012q2 — 780/.16 = 4875 gevallen
Ik zie dat niet in de overige cijfers terug, waar maak ik een fout?
Ook als het gewoon op een bankrekening staat, wordt ermee gespeeld in de financiële zandbak.
omdat wat er wordt gezegd en wat de werkelijke getallen zijn voor desinformatie moeten zorgen. En wie gaat het narekenen? Niet bij het NOS journaal denk ik.
maar met jouw berekenening zijn ze door de pot heen.
ahold heeft Bol.com gekocht, niet voor de boeken maar het moet een soort van Amazon/eBay worden. Food is geen item.
Pinkie,
eerst de pensioenpotten maar een verraggen.
de rente wordt vandaag of morgen .25 verlaagd.
Knot, er is géén plan B, ECB opkoopprogramma in diepe slaap.
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/27/knot-opkoopprogramma-staatsobligaties-ecb-is-in-diepe-slaap-daar-blijft-het.xml
Als de prijsdaling zich in een rustig tempo blijft voltrekken zie ik dat NHG-potje niet zo snel leeg raken. De garanties worden gedempt doordat er gerekend wordt met een fictieve maandelijkse afslossing op de VOLLEDIGE hypotheek. Weliswaar op basis van annuiteiten, maar hoe langer de hypotheek loopt des te sneller gaat de fictieve aflossing.
Ben wel benieuwd hoeveel kopers met NHG hiervan van deze voorwaarde op de hoogte zijn c.q. hierdoor verrast worden als ze aanspraak willen maken opd e garantie…?
ARTIKEL A1
Reikwijdte borgtocht
1. De borgtocht strekt tot zekerheid voor de betaling van de vordering die de geldgever uit hoofde van (een)
lening(en) op de geldnemer heeft op de datum van verkoop van de woning.
2.a. Het bedrag van de borgtocht ter zake van de hoofdsom van (een) lening(en) vermindert maandelijks.
Deze vermindering is – ongeacht de leningsvorm – gelijk aan het bedrag aan aflossing, begrepen in
de betaling van rente en aflossing van de lening(en) op basis van annuïteiten met betaling
maandelijks achteraf, waarbij de lening(en) na dertig jaar geheel is (zijn) afgelost.
hoe gaan ze dat doen mijnheer de ambtenaar?
Voor DNB is er alleen een plan A: Bundesbank bellen.
Begrotingstekort van Italie 8%. Als Knot dan zegt dat hij geen exit-plan heeft, geloof ik daar geen barst van. Die hebben allang wat klaar liggen. Maar kunnen dit moeilijk zeggen.
OT: ik krijg via de e-mail/social media steeds vaker linkjes door naar kennissen/vrienden van kennissen/vrienden die hun huis in de verkoop hebben staan en daar allerlei acties omheen verzinnen en zelfs complete websites voor optuigen. Zie dit voorbeeld: weekendje Berlijn erbij voor wie een koper aandraagt en voor de koper zelf. Gaat m.i. niet helpen –> 1 oplossing voor snel verkopen: prijs moet verder omlaag! Kopers zitten niet te wachten op weekendjes weg, of gratis auto’s erbij, maar willen niet langer de huidige bubbelprijzen meer betalen ondanks de gemiddelde correctie van 15%. http://www.stationsplein68.nl/index.html
Nee, er staat een foutje hier in het bericht. Aantal verkopen is 780, waarvan 16% geveild.
http://www.vastgoedactueel.nl/index.php?option=com_k2&view=item&id=939%3Ahoe-de-nederlandse-woningmarkt-om-zeep-werd-geholpen
(Zelfs de geestelijk minder bedeelde Marlies Pernot krijgt er van langs.)
Onheilsprofeten
“Het consumentenvertrouwen is historisch gezien tot een zeer laag niveau gedaald. Dat gebeurt niet zomaar en al zeker niet van de ene op de andere dag. Het begint eind 2008 als mevrouw Pernot van de Vereniging Eigen Huis bij Pauw en Witteman zegt haar leden te adviseren ‘nu maar even geen huis te kopen’.”
“sprookjes verteld over te hoge huizenprijzen, te hoge hypotheekschulden en zogenaamde onverantwoorde risico’s voor de eigenwoningbezitter. Hierdoor holt het consumentenvertrouwen verder achteruit.”
@37: Altijd geweldig om dat soort dingen te lezen…
De simpelste vraag die ik dan altijd wil stellen: “Als de huizenprijzen alsmaar harder blijven stijgen dan de lonen, dan kan er toch na een tijdje niemand meer instappen?”
Los van dat nu ook de voorwaarden strenger zijn geworden en nog strenger worden.
Maar ja, wie ben ik?
philippulus,
Volgens mij zit de schrijver van dat artikel in de paniek fase :).
@Schuurhuurder, altijd een goed teken wanneer men elkaar onderling de schuld begint te geven.
Het gaat ook niet om dat weekendje weg. Daar kijkt iedereen wel doorheen. Mensen kopen een woning omdat ze ervan houden en omdat de prijs hun aanstaat. Deze woning zakte al bijna 75.000 euro.
Als je je woning verkoopt in deze tijden dan mag degene die uiteindelijke koper aanbrengt best beloond worden.
Je moet deze dagen, of beter gezegd jaren, heel veel doen om je woning te verkopen. Dat vraagt om een intensieve aanpak en uithoudingsvermogen.
Echt? OK. thanks. Dan is die NHG dus helemaal geen garantie, maar een soort overbruggingslening op hypotheekrente basis.
Steven,
Aflossing is na 25 jaar het meest 🙂
Toen ik de titel van het bericht las gingen er maar twee woorden door mijn hoofd:
Ha Ha
🙂
Hoe heeft die Schiffer zich in die baan geluld? Ik zie niet het meest heldere lampje branden bij hem ( Komt misschien door mijn bevooroordeelde bril)
Schiffer,
Hoeveel probleemgevallen onder hypotheken die al 20 jaar lopen?
neee, daarom zijn er dus startersleningen nodig. De prijzen zijn niet te hoog, de leningen zijn te laag:
http://amstelveen.blog.nl/wonen/2012/07/03/cda-tegen-stoppen-met-startersleningen
duur cabaret
@artikel
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen, die de Nationale Hypotheek Garantie regelt, wil dat huizen met zo’n garantie niet meer geveild worden omdat ze dan te weinig opleveren.
Tsja: dit is typerend voor de Hollandse Huizen-“markt”.
– prijsniveau gebaseerd op gesubsidieerd (100% HRA) leasen (100+% aflossingsvrije lening) van woonconsumptie: huizen.
– uitpuilend van Kunstgrepen variered van HRA tot starterssubsidies tot generatiehypotheken.
Wie heeft gezegd dat cabaret
eeuwig
gratis bleef ?
Wie nu rekent op gratis cabaret over 1,2, 5, 10 jaar is een Kamikazecabaretier? Bent u van naam veranderd, of is dat een typo?
Alles kan,
of iets waarschijnlijk is, is iets anders.
DNB (mevrouw Mr Joanne Kellerman) waarschuwde recent voor donkere tijden.
De boodschappen die DNB uitzendt, zijn divers.
Excuses Juan Blemonte moet zijn Juan Belmonte
Het is een keer op de onderbroekenlol door professoren, makelleugenaars en andere maatschappelijk verantwoordelijken.
Kijk naar Spanje daar wonnen de Burbujistas (zeepbellers) de discussie over huizenprijzen van de Nunca-Bajistas(nooit dalers).
Op een dergelijk moment verandert de gratisheid van de eerder geuitte reclame-boodschappen en andere fantastische droombeelden (gratis cabaret wordt -op de lange duur- duur betaald)
zou eigenlijk met een WOB op te vragen zijn welke NHG huisjes in een gedwongen verkoop traject verkeren? Lijkt me handige info wel 🙂
@ artikel
”De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen, die de Nationale Hypotheek Garantie regelt, wil dat huizen met zo’n garantie niet meer geveild worden omdat ze dan te weinig opleveren.”
Dat heeft de stichting waarborgfonds uitstekend gezien. Deze (en andere gesecuriseerde pakketjes hypotheken) zijn namelijk 100% van de hypotheek waard op dit moment. In ieder geval bij de ECB. Dus een bank moet ze kopen voor zeg 60% op de open markt. Aangezien de NL banken markt een oligopolie is weten ze de partijen welke er vanaf moeten wel een poot uit te draaien en kunnen ze ze voor facevalue dumpen bij de ECB waar de burgers weer voor opdraaien.
Spel wordt nu in heel Europa gespeeld. We willen toch niet dat die zielige banken omvallen na al dat geweldige werk wat ze hebben gedaan. Lees hier hoe het spel in detail werkt.
http://dollarcollapse.com/euro-2/eurozone-banks-dump-bad-paper-on-taxpayers/
Hmmmmm, 1/3 al van de prijs af…….
Hugo, deze woningen zijn niet gesecuritiseerd 🙂
http://mnw.datawonen.nl/
http://nl.linkedin.com/in/karelschiffer?_mSplash=1
hugo,
Je bankiers tegen de marmeren muur zetten?
k.T site
hugo,
De ecb heeft misschien niet het eeuwige leven? Het is tenslotte een politieke organisatie (geworden) .
Duisenberg kan het weten 🙁
Zojuist op nhz’s eigen NVM-journaal de huizenveilingen en Kareltje.
Nope, geloof niet in de doodstraf. Uiteraard kan ik wel iets van toepassing bedenken (idem voor de politici). Dhr Dr. Klaus Peter Krause (ex hoofdredacteur economie Frankfurter Allgemeine Zeitung 1966-2001) stelt Neurenberg 2 voor.
http://www.mmnews.de/index.php/politik/10331-hochverrat-an-deutschland
Off-topic
NVB Bouw: “Focus op starters helpt woningmarkt het meest”
In het hele artikel worden prijsverlagingen niet genoemd.
Totale ontkenning dus nog steeds. Hoe Oost-Indisch blind kan een polderpartij zijn ?
Valt in de categorie Brandbrieven
Appendix brandbrieven wordt steeds langer:
Brandbrief 100.001 over de Starter die de dupe zou zijn van minder lenen is een grijze plaat van Hogehuizenprijsminnend NL
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-02-2012/nvb-grondprijzen-moeten-40-procent-omlaag/#comment-97599
brandbrief 100.002 (NVB):
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-02-2012/cda-dwingt-tot-hervormen/#comment-97785
brandbrief 100.003 22 puntenplan van de topeconomen
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/24-02-2012/abp-niet-blij-met-hypothekenplan/#comment-98895
Brandbrief 100.004 de bouw blijft opropen tot continuering van het maken van onverantwoorde schulden en etvens zou de NL huizenmarkt in beginsel gezond zijn:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/27-02-2012/honderdduizenden-kunnen-rekeningen-niet-betalen/#comment-99373
Brandbrief 100.005 oud-Politici roepen op om pensioenfondsen te verplichten om in hypotheken te gaan. Huizen-“markt” of huizen-markt ? Hypotheek-“markt” of hypotheekmarkt ?
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/29-02-2012/twee-keer-dezelfde-steen/#comment-99904
Brandbrief 100.006 de bouwfrauduleuzen (ontwikkelaars en vastgoedbeleggers) roepen het kabinet op om de hypotheekverstrekking op peil te houden
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-03-2012/dnb-groei-consumptie-laagst-van-eurozone-door-huizenmarkt/#comment-100244
Brandbrief 100.007: HELP
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/22-03-2012/starters-verwachten-verdere-daling-huizenprijzen/#comment-101612
Brandbrief 100.008: HANS DE BOER KOMT ten tijde van 16 miljard bezuinigen met een plan om starters 10% van de huizenprijs kado te doen:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/30-03-2012/bouwlobby-maakt-minister-chagrijnig/#comment-102412
En wat moet er gebeuren om het prbleem wel integraal aan te pakken (4 ton subsidie op de Vinex Villa in Voorschoten):
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/02-04-2012/ger-hukker-nvm-vraagprijs-van-veel-huizen-is-te-hoog/#comment-102422
ll,
lol ll… daar zullen we het van moeten hebben. Mocht je nog een woning willen leasen that is.
http://zboregister.overheid.nl/zbo/details/2611
Terwijl banken wel realistisch zijn en prijsverlagingen verwachten
Mr Ger Hukker positioneert de uitspraak van Rabo-bestuurder Ir. Piet van Schijndel dat de huizen 10 procent te duur zijn, als “onverantwoord”. Hogehuizenprijsminnen was kennelijk wèl verantwoord.
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/27-02-2012/rabo-huizen-10-te-duur-in-nederland/#comment-99291
Het is dus NIET DE STARTER maar de onredelijke verkoopprijzen die de woningmarkt op slot zetten. Het verkrampte hogehuizenprijsminnen van de NVM (makelaars zelf hekelen Hukker) wordt ook genoemd:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-02-2012/cda-dwingt-tot-hervormen/#comment-97622
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-02-2012/cda-dwingt-tot-hervormen/#comment-97623
http://zboregister.overheid.nl/zbo/details/2611
Schuldigen aanwijzen + de oplossing aandragen 🙂
Laten we meteen een inzameling houden voor de Zwitserse deeltjesversneller.
Juan denkt altijd dat men eerst een probleem moet hebben alvorens een oplossing hiervoor te kiezen.
Zolang Hogehuizenprijsminnend NL blijft ontkennen dat het probleem is dat schulden de huidigeprijsnivos op de huizenmarkt onfinancierbaar hebben gemaakt
…
wemelt het nog van de brandbrieven 100.001
tot
199.999
🙂
Soms is versnelling een wens 🙂
Altijd de bedoeling geweest. Van een ex minister van financiën kan je niets anders verwachten.
Oplossing is simpel, ECB geeft de bevolking en overheden gratis geld ipv de parasieten. Opgelost en klaar. Helaas, dat is niet in het belang van de ECB en kornuiten.
Hugo, de ECB is uitgekacheld……..een Bad Bank in winterslaap.
Monitor nieuwe woningen, voorjaar 2012, sein donkerrood
http://www.neprom.nl/Downloads/monitor-nieuwe-woningen-voorjaar-2012.pdf
Een CB is nooit uigekacheld. Het kan en zal blijven bijdrukken. Pas als we Zimbabwe toestanden hebben is het uitgekacheld. FED, BOE, BOJ etc etc idem. Ze gaan allemaal voor de eerste plaats. Beggar they neighbour….
@Hugo (55)
Dat is dus hetzelfde spelletje wat al een aantal jaar in de US gespeeld wordt. http://www.rollingstone.com/politics/news/bank-of-america-too-crooked-to-fail-20120314
Te zielig voor woorden eigenlijk dat ze hier in Europa niet beter kunnen dan alles uit de US te kopiëeren.
ja zo is het gewoon. Dus spaar ik edelmetaal en heb zelfs een berg blikvoer in huis gehaald om in ieder geval te eten te hebben tijdens de max van de crisis. (maar misschien niet nodig hoor.. vind het gewoon prettig het wel te hebben). Dan eet ik die blikken met frankfuster worsten, olijven, rare vissoepen en zo wel op wanneer ik er zin in heb.
Dat huizen voor onrealistisch lage prijzen geveild worden, daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Ik begrijp alleen niet goed dat de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen niet besluit om zèlf in de veilingzaal plaats te nemen; dan kan zij díe NHG-woningen opkopen, waarvan zij vindt dat ze te weinig opbrengen. Vervolgens kan de stichting die woning zelf in de markt zetten en daarmee haar verlies beperken.
Of ben ik nu naïef?
Off-topic:
Aantal afgegeven bouwvergunningen keldert
DEN HAAG (AFN) – Het aantal afgegeven bouwvergunningen voor koopwoningen is de afgelopen jaren met meer dan de helft gedaald. En ook het aantal bouwvergunningen voor huurwoningen keldert. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/bam_groep/12493541/__Aantal_afgegeven_bouwvergunningen_keldert__.html
Forse afname -50% is zorgelijk voor de bouwsector.
Juan snapt niet dat ze nog steeds heil zoeken en de confrontatie met de tot bizarre hoogten gestegen grondprijzen maar steeds uit de weg gaan.
De oude Brinkman: consument MOET méér lenen.
Overcapaciteit op de kantorenmarkt: (in 10 jaar 7 miljoen meter erbij, leegstand is gegroeid met 6 miljoen meter)
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/04-06-2010/brinkman-wil-dat-we-nog-meer-lenen/#comment-41302
De draai van Drs Elco Brinkman: eerst meer lenen en later: grondprijs omlaag:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-02-2012/nvb-grondprijzen-moeten-40-procent-omlaag/#comment-97509
daarentegen: volgens Bouwend NL is de totale NL hypotheekschuld al niet zo’n probleem:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-02-2012/cda-dwingt-tot-hervormen/#comment-97770
Maar nu klaarblijkelijk zoekt men wéér heil in méér lenen.
En dat terwijl de NL hypotheekschuld per verdiende euro al de HOOGSTE op de planeet is.
Kansloze gedachte dus.
Ja dat ben je :). Dat kost allemaal meer geld in een dalende markt. Ze willen liever gewoon extra geld zoals elke financiele niet produceerder. En zeker in een op klappen staande markt.
Welnu laten we eens kijken naar Spanje:
La banca llegará a ser propietaria de entre 350.000 y 400.000 viviendas ejecutadas.
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/09-03-2012/dnb-groei-consumptie-laagst-van-eurozone-door-huizenmarkt/#comment-100217
Aldaar staat er dus een enorme voorraad huizen op de balans. Dan snappen mensen ook wáárom Spaanse banken steun nodig hebben.
buenas noches
Juan
Steven,
Herkenbaar 🙂
Hendrik,
Zie mijn post @55. De ECB koopt die junk voor 100% van de facevalue op. Beetje naief, je dacht toch niet dat banken ooit verlies gaan leiden met een officiële gemiddelde leverage van 25 en als je off balance meeneemt meer dan 50? Dexia was zelfs officeel iets van 74x geleveraged…. 1.5% verlies op de portfolio, geen bank meer. Gegijzeld….
Juan Belmonte,
Slaap wel Juan.
http://www.zerohedge.com/news/fed-and-libor-biggest-manipulator-them-all
Ik bedoel maar, dat al oude verhaal, alle ellende komt uit de US via de UK naar het vaste land van Europa.
Ze hebben geen cash. Zal wel uit garantstelling bestaan vanuit de poverheid.
euh, betekent dat ja? (privaatrechtelijke organisatie maar wel ZBO?) En lees ik daar dat het stichtingsjaar het zelfde jaar is dat Kareltje directeur werd? Hij is gewoon al sinds het begin directeur daar?
Koop meteen een paar blikopeners, straks sta je te pielen met een roestige schroevendraaier.
Hollandse zaken net gezien.Sentiment richting banken is op een dieptepunt, er komt langzaam aan georganiseerde weerstand.
ha ha. ja nou lachen we er om, maar op het moment zijn de mensen van de ECB zelfs overspannen(zoek maar op google). Zijn ze dat van het werk of van de klap die gaat gebeuren? Ik neem gewoon het zekere voor het onzekere (terwijl ik geen enkele macht heb of zo hoor: ik zorg gewoon voor wat persoonlijke zekerheid)
schroevendraaier? Stoep!
http://www.youtube.com/watch?v=Mmmpg-XCU-k
@5:20, maar hele filmpje is wel vermakelijk.
Geen vertrouwen in banksters.
http://www.hollandsezaken.tv/04-07-2012/vertrouwen-in-bankiers
En in het buitenland zgt men er wel wat van in de media:
http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/euro-krise-hans-werner-sinn-ruft-zu-protest-gegen-bankenunion-auf-a-842662.html
In Londen hebben de mensen al jaren geen vertrouwen meer in de bankiers. Terecht, gezien Barclays. Maar nu heet de fraude van Diamond opeens geen fraude meer, maar ‘fouten’. En zo komt iedereen er mee weg. Het onderzoek sputtert en gaat als een nachtkaarsje uit, iedereen gaat weer over tot de orde van de dag en er gebeurt verder helemaal niets.
Als niemand meer vertrouwen heeft in de banken, waarom, zo vraag ik me dan af, haalt niet iedereen zijn geld van de bank? Pas als iedereen dát doet, dwing je de banken op de knieën en komen we van ze af. Tot die tijd komen banken overal mee weg: zij hebben immers het geld van iedereen?!
duufbier,
Wat ga je met die contanten doen? In sommige winkels/restaurants kan je niet eens meer contant betalen, rekeningen betalen met cash bij bijvoorbeeld het postkantoor brengt extra kosten met zich mee en wanneer je een huis met een koffer geld komt betalen kan je vooruit zien naar een gesprekje met een belastinginspecteur (is natuurlijk wel uit te leggen, maar leuk is anders). Bovendien smelt inflatie+belasting nog harder je spaargeld weg als je die 2.5% rente misloopt. Nee, de banken hebben mooi voor elkaar gekregen dat cash niet of nauwelijks meer praktische waarde heeft en wij afhankelijk zijn van een bankrekening.
Bovendien vraag ik mij af of de consequenties van een massale bankrun prettig zijn voor de bevolking.
Zal tijd worden , velen nog te druk met een auto financieren ( ruim een miljard weer aan kredieten erbij) , de vakantie plannen en de woonboulevards waar het op maandag nu ook al spitsverkeer is.
Bij de komende grote bankencrisis gaan de spaarders, de aandeelhouders en de obligatiebezitters de rekening betalen.
De vereffening zit eraan te komen. Goedschiks of kwaadschiks.
Zorg er ondertussen wel ff voor je schaapjes op het droge te halen.
We zitten bijna 4 jaar ná Lehman dus ga achteraf niet zeggen dat je geen tijd had of het niet aan zag komen. Er is 1 zekerheid: dit loopt voor het collectief fout af. Als individu kun je jezelf beschermen door het systeem te verlaten. Je maakt jezelf toeschouwer ipv deelnemer.
En timing doet er niet toe: beter 4 jaar te vroeg dan 1 dag te laat.
Nog eentje dan voordat we terug gaan naar onze huizenmarkt:
site van de BBC stellen ze open en eerlijk: ‘Do we need to re-forge the link between money and something tangible?’
http://www.bbc.co.uk/news/business-18644230
Gewoon in de mainstreet media…
15% van elke euro is gedekt door goud. 😉
Schuurhuurder,
Als jij jouw geld thuis hebt liggen betaal je daar geen belasting over. Voorheen was het 1.2% over het gemiddelde van 1 jan en 31 dec. Vanaf nu is het over het bedrag wat op 31 december op jouw bankrekening staat.
En niet meer met contacten kunnen betalen? Dat ben ik nog nooit tegen gekomen. Ik betaal alles contant, iedere pin transactie is een extra registratie waar ik geen behoefte aan heb. Nou ja … alles…, tot 1000 euro in elk geval, een auto of een hus is misschien iets te veel, maar dan is die registratie er toch ook al. Als ze mijn geld niet willen hebben, haal ik het toch ergens anders?
FT,
Officieel moet je ook VRM betalen over je contanten. Als je na veel jaren sparen besluit je huis contant af te tikken zonder ooit VRM te hebben betaald zal je toch echt 1,2%*12*400% = 48% moeten betalen. Daar nog gemiddeld 6 jaar wettelijke rente over en je hebt praktisch niets meer over. Dit is als je kunt aantonen dat je contant hebt gespaard, anders is het probleem nog een stuk groter. Dit geldt trouwens ook voor beleggingsgoud (ben niet zeker hoe dit voor zilver zit, Steven).
Waar ik woon weet ik al een handjevol winkels en restaurants die geen contant geld meer accepteren. Ook kan je bij de helft van de kassa’s bij de supermarkt niet afrekenen met contant geld. Dit wordt steeds normaler. Meldplicht van ongebruikelijke transactie geldt pas vanaf 15.000 euro, dus dat is verder meestal geen probleem inderdaad. Overigens is de peildatum voor VRM 1 januari.
Even ter informatie:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingtarieven/inkomstenbelasting/box-3
Vrijstelling van zo’n 500 euro aan contanten per persoon, over de rest moet afgetikt worden.
Adamus,
NHG koopt de huizen niet op omdat ze zelf dan met onverkoopbare huizen blijven zitten straks….valt ook niet uit te leggen natuurlijk!
Door “tijd” en minimale investeringen te doen hopen ze dat klanten of alsnog een betere baan vindend het huis duurder verkocht word, toch nog wel…maar ja, er staat zo idioot veel te koop terwijl we steeds minder mogen lenen….dat gaat maar voor weinig mensen goedkomen…
Kariz,
Jij hebt aandelen in een goud & zilver fonds / verkoper?
Ook goud kun je niet eten of je auto van laten lopen.
Geef dan echte tips..
Een NHG-huis verkopen is niet zo moeilijk. Pensioenfondsen stoten ook huizen af als de huurder de huur opzegt. Een door het pensioenfonds ingeschakelde makelaar biedt het huis aan tegen een redelijke prijs en het huis is binnen een paar maanden verkocht.
Dat zou de NHG ook kunnen doen: een makelaar inschakelen die wél in staat is vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
De NHG zou mensen ook kunnen dwingen zaken te doen met een door hen aangewezen makelaar die de prijs reëel inschat zodat het huis wél verkocht wordt.
Langer wachten zal waarschijnlijk resulteren in een nog lagere prijs.
Adamus,
Hoe hou je dat blikvoer veilig? Wat doe jij ervoor om te zorgen dat het inbrekersgilde liever bij de buren op bezoek gaat?
Eindelijk, vrij verkrijgbaar in Nederland op de MSM:
http://fd.nl/economie-politiek/781232-1207/duitse-economen-luiden-alarmklok
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Europese-Unie/343290/Protest-Duitse-topeconomen-tegen-Europese-bankenunie.htm
aan Aurely
Denk dat je het over mijn posting hebt? In mijn geval is het vrij simpel. Het beneden appartement is gebouwd in 1984 (ook tijdens een crisis dus junk-proof). Om in mijn betonnen opslag te komen heb je twee verschillende sleutels nodig waarvan geen van beiden de huissleutel is. Dus dan zouden ze voor de blikken een thermische lans of zo moeten gebruiken. Ik ga er dus maar vanuit dat ze het omaatje verderop bestelen.
Klopt! 🙂
De eerste. Heb je een balkon?
Ik weet het niet hoor..
ECB RENTE NEGATIEF 🙁
Gaat goed met leaseplanbank, zoeken weer spaarders.
Adamus,
@83: Ik vermoed inderdaad dat dat de achterliggende reden is; ze mogen het niet of hebben de middelen niet.
Toch zou zelf opkopen van NGH-huizen het fonds veel geld kunnen besparen. Nederland is niet met Spanje te vergelijken, waar een grote overcapaciteit is neergezet. Goed geprijsde woningen worden in de Nederlandse markt nog steeds behoorlijk vlot verkocht. Het verschil tussen veilingprijs en courante marktprijs kan snel verdiend geld zijn; zo redeneren de commerciële partijen die op veilingen opereren immers ook.
Nederland middenmoot in Europese woningmarkt
De Nederlandse woningmarkt presteert in veel gevallen gemiddeld in vergelijking met andere Europese landen. Opvallend is de hoge prijs voor een woning in Amsterdam. De prijs voor een woning in onze hoofdstad ligt hoog in vergelijking met andere Europese steden, Parijs blijkt echter de duurste stad om te wonen.
http://www.accountantsonline.nl/artikel/3411/_nederland_middenmoot_in+europese+woningmarkt
duufbier,
Dan wordt het eigen vermogen gewoon fictief als een pm’etje gezien. Ze hebben geen spaarders nodig, die zijn er voor de vorm, om het volk te verlakken.
http://www.funda.nl/nieuwbouw/heemstede/project-47402425-waterhof/omschrijving/
Korting heel veel. (90.000 minder) Hoe voel je je dan als buur die eerder voor de initiele prijs heeft gekocht…
Ze zouden ze kunnen verhuren 😉 SPV’tje oprichten of zoiets. Scheefhuurders moeten ook ergens naar toe.
Tja die is leuk LOL 🙂
Hoe gaan ze dat nou controleren? “Meneer ik ben de belastinginspecteur, mag ik even tussen uw sokken graaien?”
Nee, cash is niet alleen een leuke manier om van de bank af te komen, het is ook een hele aardige om de belastingdienst op het verkeerde been te zetten. En zolang de overheid dat belastinggeld alleen maar doorsluist naar frauduleuze Spaanse banken en failliete overheden, lijkt me dat een prima alternatief.
En als je het niet vertrouwt, van die sokken, zou ik een mooi eilandje in de Stille Zuidzee uitkiezen en je schat daar begraven. Hebben je kleinkinderen nog iets te doen als je de pijp uit bent!
lekker handig met de komende crisis. (dure auto kopen)…
http://nos.nl/artikel/391586-recordaantal-autos-op-de-pof.html
Geld dat zich buiten het fiscale regiem bevindt kun je niet overal kwijt. En dat zal wel erger worden. Hetzelfde geldt voor fysiek edelmetaal.
De crisis was toch officieel voorbij?!
‘Ja maar schat de buren hebben ook al weer een nieuwe’
aan Nico
ha ha. ja dat zal wel volgens ons lachebekje Rutte of zo.. Hij krijgt toch wel betaald en kan het geen ruk schelen of de middenklasse zich suf leent aan vinex troep en kleine rot autootjes. 🙂
Klinkt een beetje elite achtig misschien, maar heb zelf ook maar een gewoon baantje hoor. Ik ben alleen wat voorzichtiger met geld uitgeven. We verdienen in nederland echt veel en dus zonde en dom om er dan nog zo veel geld bij te lenen.
Al zo vaak gezegd:
Ban the “Banksters”!!
http://biflatie.nl/artikelen/34-economisch/33054-een-onbewoond-eiland-voor-bankiers
De problemen hiermee zijn alleen:
– Je kan het geld niet gebruiken voor grote uitgaven, omdat je je geld hebt zwartgewassen.
– Inflatie smelt de waarde weg.
– Die 1,2% weegt niet op tegen de rente die je krijgt bij de bank.
– Tegen de tijd dat mijn kinderen het op zouden gaan graven wordt contant geld nergens in Nederland meer geaccepteerd. Ik geef het nog 5-10 jaar voordat het moeilijk wordt contant te betalen.
Nou wil ik niet prediken dat op de bank een fantastische plaats is voor je spaargeld, maar allicht beter dan contant.
Weten we nu ook gelijk waarom die Duitsers al die kuilen graven. 😉
Maakt allemaal niet uit. Bij meeste 50/50 deals betaal je de rest pas over 2 jaar. Dan is de crisis al voorbij een stijgen de huizenprijzen weer. Of de hele boel is definitief naar de klote en het volgende kabinet roomt alles boven de 500 Euro vermogen af om het aan zielige scheefleners te geven. Win-Win voor de potverteerders dus. 😉
Adamus, negatieve rente, wie had dat nou ooit kunnen bedenken …………
Domme politici……, en er nog zó voor gewaarschuwd 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=ACAInWAa6uw
Dat is het nu vaak al. Als je in een winkel voor 35 Euro contant wilt afrekenen en je geeft een briefje van 50, doen ze al moeilijk. “Kunt u niet pinnen?”
In principe heb je wel gelijk dat de rente op spaargeld iets hoger is dan de 1.2% VRH, maar de vraag is hoe lang nog. Vandaag gaat Euribor naar 0.75% en voor bankdepositios zelfs naar 0%. ‘Geld moet rollen’ volgens Draghi. En het liefst naar de top. Van beide weet hij als Itialiaan natuurlijk alles af.
Eliot Spitzer ‘cartel-style corruption ‘ behind Libor scam
http://www.youtube.com/watch?v=1UG8RowZcks&feature=youtu.be
2de woning / vakantiewoning in Frankrijk?
Winstbelasting 35% is onderweg.
uit de Telegraph
http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/offshorefinance/9377307/Francois-Hollande-announces-French-tax-grab-on-holiday-homes.html
Nico de Geit,
Hoe krijg je het verzonnen.
Voerman en andere belastingbetalers draaien er wel voor op.
Natuurlijk niet, dan bestaat er nl geen zwart geld meer en dat kan natuurlijk niet! Er bestaan binnen de EU landen, die een grotere zwarte dan witte economie.
En wat te denken van de bouwwereld in ons eigen landschap? En de kleine zelfstandigen die zo graag contant en zonder faktuur afrekenen? Wel eens een bonnetje gehad bij de kapper als je cash betaalt?
Weet je zeker, dat je hier wel goed over hebt nagedacht? Uitkijken dat we niet verzanden in kreten en onzin!
Steven,
Dat is praat voor mensen die uit angst voor wat maar komen kan een of andere goeroe nalopen en in een spelonk in de Himalaja.
Nuchter blijven Steven.
Jij hebt toch ook nog in het leger gediend?
Heel eenvoudig.
Geef vanaf vandaag geen cent meer uit aan alles wat je niet keihard nodig hebt. Denk bij elke opwelling om geld uit te geven heel goed na, of dat wel moet.
Zo simpel is dat en het is nog een leuke sport ook.
Goedenavond allemaal.
Even off topic maar ook on all topics: waar staat de server die deze waardevolle website in de lucht houdt? kan deze niet worden geplaatst in een gewapend betonnen bunker met aggregaten en een heleboel diesel om de zaak draaiende te houden als straks de pleuris uitbreekt en alle basisvoorzieningen tijdelijk knock out zullen zijn?
In feite zouden de posters op deze site een politieke beweging op moeten richten, de PvdR, de Partij van de Realiteitszin, om die incompetente per week van standpunt veranderende kiezersbeliegende eurofiele geldverkwanselende dwaallichten in den haag en brussel met de neus op de FEITEN te drukken. En dan letterlijk DRUKKEN. Wat een tenenkrommende leugenachtige wanprestatie heeft draaitol Rutte weer geleverd zeg… En het door de belastingbetaler betaalde haagse cabaret is nog niet over…
BAH!!!
@ Voerman, ik heb keihard een nieuwe kleine rotauto nodig en bij de dealer hoef ik nu maar de helft af te tikken. Kan dat wel?
Mijn bijdrage was natuurlijk ironisch bedoeld, maar weet je wel zo zeker dat het onzin is? Er zijn hele volksstammen op dit blog je voorgegaan die de huidige situatie een paar jaar geleden volledig ondenkbaar achtten.
Er zijn links en nog linkser al diverse voorstellen gedaan om ‘dood’ vermogen af te romen. En de rente heeft een all time low bereikt, ten koste van spaarders en gepensioneerden. De SP wil de geldpers aanzetten.
Ik bepleit niet dat overheden zelf geld gaan drukken. Dat gaat onherroepelijk mis. De bankiers wilde toch de EU(ro)? Prima, dan ook hun problemen zelf oplossen. ECB is eindverantwoordelijk. Wat mij betreft schrijf de ECB een eeuwig durende obligatie met 0% rente uit. Iedereen met schulden betaald deze af (problematisch of niet) en iedereen zonder schulden mag dit gebruiken voor waar hij/zij zin in heeft. Oh uiteraard moet de ECB ook de staatsschuld problematiek, welke ze zelf heeft veroorzaakt, ook zelf oplossen middels een zelfde manier. Griekenland terug naar 60% en alle andere landen er dus fors onder.
Dat er inflatie gaat komen lijkt me idd wel duidelijk….
Volgens mij ben je wat vergeten te vermelden, volgens mij iets metaligs kopen 🙂
Cash is ook een goede manier om je koopkracht kwijt te raken. De ECB geeft het openlijk toe met de 2% inflatie doelstelling. Nu smokkelen ze meer dan een beetje aangezien de inflatie, zelfs officieel, wat hoger ligt. Beetje cash kan uiteraard geen kwaad.
Daar is iets voor te zeggen, ware het niet dat de realiteitszin bij de posters vaak verloren gaat wanneer het over huizen en wonen gaat. Nog steeds veel onzin en vaak respectloze taal richting verkopers en ouderen in het bijzonder.
Natuurlijk kan dat!
Bij aankoop van een huis krijg je zelfs nog steeds geld toe!
aan Voerman
weet niet precies op welke posting je reageerde, maar ik blijf er bij dat we als Nederlanders genoeg verdienen en het dus geen enkele zin heeft je in de schulden te steken. Ben o.a in Indonesië geweest. Ze verdienden toen 10 keer minder als wij en zullen (terecht) niet begrijpen dat wij ons zo in de schulden steken voor huizen en auto’ s. Nog sterker: we leenden ons rot voor een klein huis. En de verklaring dat ruimte schaars is, is echt onzin. Rijd maar eens met de trein door Nederland: bebouwing is hoogstens op 10 procent van de grond dus is geen goed argument.
en ja ik heb mijn dienstplicht gedaan.., maar wat maakt dat nou uit?
bebouwing is nu 12,5% om precies te zijn. Als we alle huizen die we volgens de CPB cijfers op de piek nodig denken te hebbenzo ruim mogelijk bouwen, komen we op 13% bebouwing.
Bouwgrond is een gemeentelijk prisoners dilemma. Iedere gemeente wil voor zich zo veel mogelijk verkopen. Maar als iedere gemeente dat tegelijk doet is er overaanbod en daalt de prijs. Langzaam uitknijpen dus.
Net als met parkeertarieven eigenlijk: http://www.nu.nl/economie/2852202/beleggers-en-gemeenten-verdienen-goed-parkeergarages.html
aan Tufkaj
Bedankt voor de exacte cijfers! (als ik de trein vanaf A’dam naar Groningen neem heb ik overigens het idee dat maar 1 procent bebouwd is, maar je cijfers zullen vast kloppen)
Steven,
Hier de CBS cijfers over bebouwing… http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/dossiers/nederland-regionaal/publicaties/artikelen/archief/2011/2011-3433-wm.htm
http://ontdekkingvangroningen.blogspot.nl/2010_12_21_archive.html
Steven,
Zag dat laatst in een filmpje hier voorbij komen van eoa vastgoedprof (een echte, zonder nvm-subsidie). Heb geen bron naar cpb of cbs erbij helaas.
aan Hugo
ha ha. maar 8 procent dus? waar hebben we het over? (dacht al zoiets)
Nee hoor.
Het jaarverslag over 2011 stelt:
“In het kader van het beleid gericht op het beperken van oneigenlijke verliezen, bewaakt de stichting
op de veiling de opbrengst van woningen die zijn gefinancierd met NHG. In gevallen waarin een
niet reële opbrengst dreigt, kan de stichting besluiten woningen aan te kopen.”
“De stichting heeft in 2011 in totaal 22 (2010: 18) woningen op de veiling aangekocht. Voorts heeft
de stichting in 2011 in totaal 12 (2010: 10) op de veiling verworven woningen verkocht. Per saldo
had de stichting aan het einde van het boekjaar 2011 nog 23 (2010: 13) woningen in eigendom.”
Totale boekwaarde waarde van de 23 woningen bedroeg 2 miljoen, het zijn dus goedkopere appartementen/woningen van gemiddeld minder dan 90k.
In totaal is er potje van 10 miljoen euro gereserveerd voor aankoop van woningen.
Uitgezet tegen het aantal verliesdeclaraties van 2.021 (1.335 in 2010) is het een zeer sporadisch ingezet middel. Er wordt niet vermeld hoe vaak de WEW als bieder aktief was op een veiling zonder het hoogste bod uit te brengen.
https://www.nhg.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Jaarverslagen/Jaarverslag_2011/Jaarverslag_2011_en_Liquiditeitsprognose_2012-2017.pdf
Boude stelling, laten we dan eens kijken wat hierover op deze blog aanwezig is.
Welnu Juan durft de stelling wel aan dat het met de realiteitszin van veel bloggers alhier wel snor zit.
Juan geeft al ruim twee jaar aan dat Spanje serieuze problemen heeft. Wilt u een linkje ?
Dat staat nu pas in de populaire Poldermedia (op een andere plek dan pagina 25).
Ook onze de voorspellingen van
– k.k aanpak
– en HRA aanpak
komen uit evenals
– de stelling dat Holland vwb de aankoop van huizen beweegt van (startpositie)
– gesubsideerd (HRA) huizen leasen (100% aflossingsvrij)
naar
– gewoon eerst sparen
– en dan lenen en terugbetalen (toekomst)
Regelmatig (en al jaren) toetsen wij ook het realisme van de Hukkers Franckes, etc van deze Planeet en die komen er “wat minder goed” van af.
Kiojkt u gerust mee.
Tussenstand wie er gelijk kreeg over verloop woningmarktprijzen (Hukker 0% Priemus 100% Martens 50%) …. eigenlijk had hier ook Francke moeten staan.
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/19-08-2011/rabobank-voorziet-verdere-daling-huizenprijzen/#comment-85513
Laatste stand:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/28-08-2011/hollandse-zaken-pijn-in-de-portemonnee/#comment-86267
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-02-2012/veel-woningbezitters-met-restschuld/#comment-97451
Doelt u met uw statement dat het hier ontbreekt aan realiteitszin op de “doorsnee blogger” ? Kunt u deze wellicht wat beter onderbouwen ?
@142: in dat geval zal de wal het schip wel keren… Dit kan niet zo langer dit is Kafka
hmm, en welk bedrag krijg je dan als pasgescheiden stelletje voor je huis?
Op welke posting ik reageerde kun je zien, door in mijn posting op jouw rood gedrukte naam te klikken. Dan kom je in de betreffende post terecht. Misschien ook handig voor je om bij postings waarnaar je bij een post van een medeposter wilt verwijzen om gebruik te maken van de mogelijkheid van quoten. Dat voorkomt verwarring en misverstanden en is minder omslachtig.
Ik wil ook graag reageren op je percentage bebouwing:
In de trein over het platteland rijdend zie je inderdaad niet veel bebouwing. Als je middenin Amsterdam staat is de bebouwing echter bijna 100%.
Percentage is als het om bebouwing gaat een relatief begrip, maar je weet ongetwijfeld, dat Nederland ongeveer het dichtst bevolkte land ter wereld is. We hebben ook nog wat nodig voor recreatie, natuur, landbouw etc. Je moet het niet ongezellig willen maken.
Wat betreft dat dienen in het leger:
Door mij aangehaald, omdat je dan minstens een jaar of tweeenveertig oud moet zijn en voldoende realistisch om eenvoudige zaken nuchter te bekijken.
De basis hiertoe is ook bij voerman in het leger gelegd……..dienstmakker!
Dat onderschrijf ik vaak en met verve!
Ik generaliseerde echter niet door het woord vaak te gebruiken.
Verder bestaat er in het algemeen tussen Uw en mijn opvattingen over lenen en afbetalen en andere belangrijke punten geen verschil van mening.
Zelfs diep repect voor Uw standpunten en Uw nimmer kwetsende manier van communiceren.
Niet genoeg om je hypotheek af te lossen, maar dat is nu juist het probleem van de NHG.
aan Voerman
bedankt. (ben inderdaad 47). en dat klikken op mijn eigen naam en terug naar mijn eigen posting is ook iets wat ik nu wel weet! (ondanks je leeftijd toch een wizzkid.. 🙂
maar goed. ik blijf gewoon heel negatief over de huizenmarkt.
Kijk dat de banken een zware maatschappelijke vrantwoordelijkheid dragen (ze beheren de stabiliteit van ons aller financiëel stelsel) en de mate waarin zelfbeloning (m.n bonussen) hierin een rol speelt moet tegen een zeer kritisch licht gehouden worden.
Tegelijkertijd moet we HET HELE GEVAL kritisch bekijken.
Het is de man zèlf die:
– een aangekondigde (bewuste) zelfmoord pleegde
– zelf de media opzocht
– bewust een zelfdoding pleegde met als doel zij tegenpartij te beschadigen.
Wat Juan niet fraai vindt zijn die journalistiek zwakke rapportages waarin alleen de helft wordt getoond en dat is hier J.i. het geval.
We hebben het over een 57 jarige man die werkloos is en ondersteund wordt met een uitkering, betaald door de belastingbetalers (die wel maatschappelijke toegevoegde waarde weten te maken).
Opmerkelijk, iemand die dus niet zelfstandig zijn broek kan ophouden, met eigen huis en hypotheek lukt het niet om weer aan de slag te komen en zijn lening weer af te betalen.
Daarbovenop neemt de man -eigenaar van een eerste woning met hypotheek- het RISICO om een tweede woning te gaan bouwen en daar zelf de nodige werkzaamheden te verrichten. Het lukt de man niet om aan (betaald) werk te komen maar een TWEEDE eigen huis (mee-)bouwen in de door de maatschappij betaalde tijd lukt (althanks i het begin) wèl.
De man vindt in de Rabobank een financier voor zijn plannen en besluit de extra hypotheek te nemen.
Dat dit een onverstandig besluit van de bank is blijkt nu, de man berooft zich van het leven.
Punt dat Juan wil maken is:
Als we met zijn allen oproepen om verantwoordelijkheid te nemen (en een schuldige zoeken) moeten we beginnen bij degene die de SCHULD
(vrijwillig) aangegaan is.
Voordat de media een bank in deze zeer trieste zaak veroordeelt, laat diezelfde media dan OOK eens eerlijk naar de andere kant van de medaille kijken.
Als alle burgers zouden handelen met de verantwoordelijkheid van de man in kwestie:
– een EERSTE hypotheek hebben
– het EERSTE huis niet VERKOPEN (is ook een besluit)
– er niet in slagen om betaald werk te vinden
– onder deze condities een TWEEDE huis aanschaffen
– een TWEEDE hypotheek hiervoor afsluiten
– Nog steeds het eerste huis niet verkopen
– als de boel dan fout loopt zelfmoord plegen, niet stilletjes maar op de stoep van een bank met als enige de intentie om die bank te schaden.
VRAAG IS DAN:
– is dan alléén de bank niet goed bezig
(want dat is wel het beeld wat de journalist in deze geeft)
Kortom:
– als er problemen zijn met LENEN en (niet) TERUGBETALEN
WAAR o WAAR
ligt dan primair de SCHULDVRAAG:
– bij de schuldhebber
of
– bij de geldverschaffer ?
Dit programma heeft weer een hoog KASSA gehalte, “de consument heeft het zelf nooit gedaan.”
Dank Voerman, heldere taal.
Vaak is het stellen van een vraag
een beter antwoord
dan welke andere woorden
dan ook.
Bovendien snapt Juan het verschil tussen
– Groningen
en
– Friesland
….
en al die andere zaken die nogal op elkaar lijken niet zo goed en
… is dan is een vraag niet enige optie ?
🙂
Bedoel je dat je denkt dat we hyperinflatie gaan krijgen? Ik vraag het me af, en kan het ook niet zien aan historische cijfers:
http://www.inflation.eu/inflation-rates/europe/historic-inflation/hicp-inflation-europe.aspx
Geld gecreerd door meer leningen te geven, gaat er vanuit dat deze leningen (op tijd?) worden betaald(?). Een ‘bad-loan’ die je moet afschrijven .. creert uiteindelijk geen geld. En dat lijkt ne de keuze te zijn. Of je schrijft erop af zoals in het geval van Griekenland, of je schopt hem verder voor je uit in de vorm van LTRO of wat de Fed recentelijk gedaan heeft door de looptijd van kortlopende leningen met tientallen jaren te verlengen. Voorlopig houd Duitsland dat laatste tegen, wat er nu voor zorgt dat inflatie niet enorm oploopt. En dat zie ik ook niet veranderen.
Het belangrijkste instrument van de (E)CB is de rentevoet, en er zijn er die menen dat zodra die naar 0% gedaald zou zijn, de (E)CB geen controle meer heeft .. hoewel:
http://www.zerohedge.com/news/central-banks-helpless-denmark-goes-nirp-cuts-certificate-deposit-rate-negative-02
Blijkbaar kan een negatieve rente ook!
Zolang schuld niet word betaald met daadwerkelijk bijgedrukt geld, maar alleen een stukje vooruit word gekickt, zie ik die enorme hyperinflatie nog niet van de grond komen. Zou je niet eerder denken dat door het hebben van schulden en geen geld in je zak, de vraag naar geld (deflatie) een keer toeneemt? Dat laatste zie je trouwens nu ook niet door die rare gemanipuleerde lage rente. Klein beetje deflatie wellicht door waardevermindering van de Euro .. hoewel ook dat nog meevalt omdat alle andere grote munteenheden het ook niet geweldig doen ..
Voorlopig kost een zakje spruitjes nog geen eettafelstoel .. en ook geen 100000 Euro .. en vraag ik me af of we echt een enorme inflatie krijgen of dat we een run op Tier-1 geld krijgen ..
😯
Juan geeft aan de uyitzending van Hollandse Zaken het oordeel
Dat is een hard oordeel.
De achtergrond om dit zwak te noemen hebben we al reeds een keer eerder behandeld, vandaar een terugblik.
Journalistieke ethiek verbiedt éénzijdige berichtgeving:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/23-12-2010/nieuwsuur-nog-snel-een-hypotheek-afsluiten-hoe-dom-kun-je-zijn/#comment-58999
hugo,
Ik beschouw verkeersterrein en recreatiegebied ook als bebouwd dus kom ik tot 13% bebouwd.
Bedankt Juan, mn ouders zijn behoed voor het aankopen van hun huurwoning tegen de prijs van 2009. Ze zijn geen kamikazekopers geworden, mede vanwege de kritische berichtgeving alhier. Times they are a changing
pardon was bedoeld voor
Steven,
Verder uiteraard eens dat bebouwingsdichtheid niet gelijk verspreid is.
De nada = graag gedaan.
Juan vindt dat iedereen zijn eigen afwegingen moet maken, wie nu wil kopen moet dat vooral doen, zeker als u er gelukkig van wordt.
Deze blog is één van de weinige waarin wel een kritisch tegengeluid komt tegen de boodschappen van de volgende partijen inzake het Realisme van het al – dan niet bestaan van een zeepbel in de NL huizen-“markt”:
– overheid (inmiddels minder onrealistisch)
– banken (inmiddels veel minder onrealistisch)
– DNB (inmiddels aardig minder onrealistisch)
– makelleugenaars (nog steeds in vrijwel volledig ontkenning)
– bouwend NL (vrijwel in volstrekte ontkenning: ze struikelen over hun eigen brandbrieven)
Kortom Juan denkt dat er een significante correctie op de NL woning-“markt” zal moeten plaatsvinden. De vraag is niet of maar wanneer.
Maar Juan kan het helemaal mis hebben, bijvoorbeeld zij de kredietcrisis NIET zagen aankomen hadden dat ook. 🙂
Mooie post Juan, toen gemist, nog steeds geldig helaas. Er beginnen echter barsten in de vesting van ”Hogehuizenprijsminnend NL” zichtbaar te worden. Toen zo ongeveer alleen hier.
Natuurlijk kan dat:
http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/12495746/__Meer_auto_s_gekocht_met_geleend_geld__.html
😯
Het proces is J.i. al verder: “Verpulverd”, hugo.
Zelfs de heer Mr Piet Heijn Donner is het eens met Juan dat HRA en Kamikazekoperschap hand-in-hand gaan.
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/05-09-2011/donner-zwijgen-over-hypotheekrenteaftrek-ook-risico/#comment-87019
Aflossen is onwenselijk volgens Rob VGH anno mei 2011:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/17-06-2011/rutte-niet-blij-met-hypotheekvoorstel-rabobank/#comment-78966
De VGH (VEH) geeft zelf toe dat ze stropfinancieringen nastreven en dat zal Juan ze nog wel nadragen:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/17-06-2011/rutte-niet-blij-met-hypotheekvoorstel-rabobank/#comment-78966
Rob Mulder raaskalt en denkt datti hij bepaalt welke risico’s banken nemen: http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/17-06-2011/rutte-niet-blij-met-hypotheekvoorstel-rabobank/#comment-78969
VGH is gedraaid: Wij vinden het verstandig dat u uw hypotheek aflost
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/26-06-2012/arm-en-beschaamd-zo-arm-te-zijn/#comment-108168
4 mei 2012 ZÈLFS de VGH gestopt is met Hogehuizenprijsminnen
http://testa.huizenmarkt-zeepbel.nl/04-05-2012/hugo-priemuswoningmarkt-nog-slechter-af-door-wandelgangenaccoord/#comment-905
Redevco voorspelde in 2008 al reeds een crash orde grootte 42% prijsdalingen omdat zij een relatie legden tussen inkomens- en schuldgroei
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/13-01-2012/meer-dan-half-miljoen-huiseigenaren-onder-water/#comment-95504
Steven,
Steven,
dacht dat je 20 jaar was ofzo.
aan Konstantijn..
ha ha. komt waarschijnlijk omdat ik vooral post als ik veel drink (en dan komt het misschien wat kinderlijk over). maar heb veel gelijk hoor.: heb o.a de internetbubble, de stijging in edel, de huizenbubble en zo voorzien. Ook won ik de beleggers competitie op belegger.nl vorig jaar (prijs: mooie Asus laptop). maar zal er wat meer op letten… (ben nu ook weer naar de kl.ten). maar zie het ook als compliment, want ik blijf fris naar de idiotie kijken. 🙂
zizo
buenas noches
Juan
We hebben nu de tour met het Armstrong schandaal 😉 de Banksters in UK komen weg met een “foutje”. MSM bespeelt het volk weer leuk.
Juan, dat zijn mensen die zich indekken. 20 jaar bubbelen krijg je er niet uit met een paar uitspraken. ”Verpulverd” is wat mij betreft Spanje, USA of Ierland om wat te noemen.
Respectloze oudere heb ik vandaag nog horen zeggen over het bungalowtje van hem in de verkoop: “doe het niet weg voor een fooi”. Al 5 jaar onbewoond, al die tijd in de stille verkoop nu voor 520K. Incl. Groen sanitair en schrootjes, origineel 1967. Aanschafprijs €60K. Ook ouderen worden de pootjes rechtgetrapt door de realiteit.
Ik ken ook oudere ir’s die veel in het MO hebben gewerkt; allemaal betaald met vers gedrukte USD 🙂 RESPECT? GELUL!
Tuurlijk Juan, : steeds de banken de schuld geven is niet altijd de oplossing. Maar waarom gaven ze die leningen? omdat ze zelf een premie kregen en het gedrocht doorschoven naar een andere bank. Dat houdt natuurlijk een keer op. Voor mezelf is het al jaren duidelijk: Ik huur een appartement en heb wat edel als spaargeld. Gaat Nederland daar aan lopen knabbelen dan verhuis ik naar Thailand of zo. (geintje)
Dat geldt dus ook voor jou. In Japan daalden de huizenprijzen met 80 procent. In Ierland, Spanje, Amerika etc, zijn ze goed op weg. Een beetje soldaat moet dat nuchter ook zien. 🙂
en niet zeggen dat het in Nederland anders is.. (we hebben net gezien dat maar 13 procent max bebouwd is ongeveer)
Uiterst betrouwbaar 🙂
http://www.flexmens.org/drupal/?q=node/624
Eens.
Eens.
De nuance die Juan ziet is dat:
– het stelsel van afspraken en normen en gebruiken die leidt tot een bepaalde beleving van de woningmarkt (een woning-“markt” igv de polder)
kan verschillen van de stand op de woningmarkt: hoe de transacties en prijsvorming er op dat moment voor staan.
Juan ziet dat stelsel normen en gebruiken als Hogehuizenprijsminnend NL, niet zozeer de stand op de huizenmarkt zelf.
Kortom: de woningmarkt zèlf hoeft op enig moment zelf nog niet verpulverd zijn als Hogehuizenprijsminnnd NL wel al verpulverd is.
Op de lange termijn gaan die twee natuurlijk samen.
Over dat verschil:
Prof. Dr. Peter Boelhouwer draait 78 toerenplaten van Hogehuizenprijsminnend NL en denkt dat met nog een paar extra leningen en subsidies de overwaardespiraal-treintjes wel weer op gang komen en de hele woningmarkt in beweging komt:
nu moet je zorgen dat de starters voldoende leningen kunnen krijgen en als dat niet lukt geef ze subsidies
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-04-2012/jeroen-pauw-woningmarktexpert/#comment-103111
Over het uitblijven van de relatie tussen verpulveren van Hogehuizenprijsminnend NL en de daadwerkelijk stand op de woningmarkt en daarmee woning-“markt”:
De beste indicatie dat Hogehuizenprijsminnend verpulverd is:
– erkennig dat Hogehuizenprijsminnen leidt (althans TUD) tot huizenlease
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/26-06-2012/arm-en-beschaamd-zo-arm-te-zijn/#comment-108209
– erkenning dat gesubsidieerde huizenlease geen waarde toevoegt en simpel jezelf voor de gek houden is
Jacques Monasch (nota bene een Tweede Kamer Lid) SNAPT de Vereniging Geleased Huys.
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/11-04-2012/jacques-monaschmensen-met-een-aflossingsvrije-hypotheek-zijn-huurders-van-de-bank/#comment-103438
– erkenning vanuit DNB en politiek maatschappelijk middenveld (m.n. VGH) dat aflossingsvrij lenen een heilloze weg is
– taboe op HRA is doorbroken: Schaf de Tweede Kamer AAN:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/27-04-2012/vereniging-eigen-huis-tweedeling-renteaftrek-zet-rem-op-doorstroming/#comment-104159
Eens met het feit dat de woning-“markt”volledig op slot en en DUS dat de sleutel niet bij de vraagkant ligt maar bij de aanbod kant (prijsverlaging).
‘Alleen verdere prijsdaling kan woningmarkt nog vlottrekken’. De sleutel van de woningmarkt gaat langzaam over Dankzij de Hogehuizenprijsminners Van de STARTER (arme Kamikazkoper) naar de VERKOPER (die vaak jarenlange exorbitantie huizenprijsstijgingen achter de rug heeft)
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/10-06-2012/alleen-verdere-prijsdaling-kan-woningmarkt-nog-vlottrekken/#comment-106933
Dat beeld (men kàn de vraag niet méér stimuleren) is voor de meeste keurig opgevoedde Keynessianen wel heel erg nieuw 🙂
Oh….
en vergeten:
de loftrompet voor de heer Mr Drs jan Kees de Jager alias El Cazador die immers afdwong dat consumenten een eerlijk advies krijgen als ze koffie drinken om een financieel product aan te schaffen door te verbieden dat een financiele instelling ze indirect betaalt voor een advies aan een consument.
Het feit dat zooo lang de Jazekers Hypothekers de consument hebben mogen voorliegen is te bizar voor woorden. Ze dienden hun eigen belang en die van de financiële instellingen en niet die van de consument.
Met het verbiden hiervan neemt de NL regering (eindelijk) de politieke verantwoordelijkheid voor deze bizarre situatie waarin de financiele adviseurs, uiteindelijk vi de financiele instellingen (duur) betaald door de consument het adies gaven:
– NIET AFLOSSEN, rek maxmimaal af.
Hoeveel kortetermijngedachten passen er in één zin ?
Verloedering dreigt……..
“Het met NHG volledig en zonder inbreng van eigen geld kunnen meefinancieren van woningverbetering en energiebesparende voorzieningen, voorzag de afgelopen jaren in een grote behoefte”, stelt Schiffer. ”
http://www.bnr.nl/topic/beurs/371863-1207/nhg-directeur-waarschuwt-voor-verloedering
Met geleend geld je huis onderhouden ? Wat is dit nou weer voor een waanzin 😉
Onderhoud van een huis van 250.000 is 1500 per jaar. ( Is volgens mij aan de lage kant )
http://www.eigenhuis.nl/tools/onderhoudskosten/
Met de huidige stand van de prijzen op de woning-“markt”
– voor een gemiddeld koophuis vraagt men 10 maal Jan Modaal
zit inderdaad ook een generatieconflict.
Laten we in ieder geval vaststellen dat de huidige Hogehuizenprijsminnend NL qua idealen wat ver weg zit van de Tuinkabouters en Provo’s uit de jaren ’70 die alles voor iedereen toegankelijk wilden maken.
Halsstarrig is het woord.
Maar dat is J.i. niet het belangrijkste punt.
Met Hogehuizenprijsminnen maakt men innovatie dood, de prutsers (die voor innovatie zorgen, techneuten die dngen doen, ipv bureaucraten die nadenken hoe anderen (huns inziens) het beste zouden kunnen innoveren) hebben geen ruimte meer om te prutsen omdat deze te duur is. En dat terwijl er een leegstand is van 20% van het kantoor-arsenaal.
Als een maatschappij zó ingericht is dat -ondanks overcapaciteit- innovatie verstikt wordt omdat nieuwelingen vanwege hogehuizenprijzen en hogekantoorprijzen géén toegang krijgen tot middelen is men bezig zijn eigen toekomst te verknallen.
Hoe is die gedachte te verenigen met de kabouter gedachten van weleer ?
NHG ?
NHG moet naar 5.000.000 om te werken zoals men verwacht dat deze werkt.
Juan stelt dat de hele NHG in normale tijden met kleine zwiepers in een huizenmarkt een buffer si die goed werkt.
Juan vermoed dat in tijden van structurele aanpassingen:
– stoppen met huizen te waarderen op basis van gesubsidideerd (100% HRA) huizen leasen (100% aflossingsvrij)
een dergelijk buffer(NHG) voornamelijk een rem is op die prijscorrectie waarmee de aanpassing uitgesteld wordt en alleen maar groter wordt.
Is straks de NHG wel de zegen die men denkt datti is ?
Oeps,
Lees Jim Sinclair er maar op na. Of we moeten geloven in gesteriliseerde QE centjes?
Beter is je huis na een paar jaar te verkopen en geen onderhoud te plegen. In het volgende huis een aftrekbare verbouwing plegen ofwel het achterstallig onderhoud rechttrekken.
Eigenlijk is men op die manier permanent bezig met schulden op de grote hoop te gooien.
“kicking the can”
Respectloos naar spaarders 🙂
Samen in hetzelfde schuitje collectiviseert de schulden iets gemakkelijker zal de gedachte zijn.
Eens.
Een structureel kunstmatig lage rente leidt op termijn tot een forse inflatie.
Met meteen de opmerking dat de oudere generatie -met gespaarde pensioenen- de grootste spaarder is.
🙂
Wij hebben onze “leidingen” onder de grond omdat de beebouwing zo mooi gelijkmatig is verdeeld over het land. Overigens ook omdat de openbare bestuurders nauwe banden hebben met de leidingwroeters.
En de VVD wil de lasten de komende 4 jaar fors verhogen. En noemen dat bezuinigen.
Misschien brandt wel overal licht, voor ‘t gevoel. Geen duister, dus onbewoonde vierkante kilometer te bekennen.
Lijkt mij geen goed idee.
En die hypotheekvrije huizen die zij niet willen verkopen. Hebben wij het nog niet over andere bezittingen en geld in oude sokken. (geldt lang niet voor iedereen)
Is wel het heersende idee, daarom dat malle voorstel vam Schiffer.
Er zijn gewoon banken die alleen nog ‘n hypotheek met NHG verstrekken anders niet. Zegt genoeg!
Van de HRA weten we dat het elf miljard op jaarbasis kost. Naast te waarschuwen voor een overigens volstrekt voorspelbare trend zou ik van Schiffers wel eens cijfers willen zien van wat het ons nu precies allemaal kost!
Al die ontkenning en dat doen alsof. Al die praatjesmakers al die jaren en al dit soort rekeningen. Niets helpt. Niet doorschuiven maar aanpakken (VVD) Muhahaha.
Garantie? Top!
Lijkt me meer iets van de generatie daarvoor. De meeste nu nog levenden zijn toch van het girale geld m.i.
Dat idee moet iedereen soldaat kunnen maken.
Griekse toestanden in NL:
“Dat gemeenten het rookkanon aanzetten om verliezen te verdoezelen, is niet zo vreemd. Als ze hun grondposities realistisch zouden calculeren, dan ontstaan Griekse toestanden.”
http://www.binnenlandsbestuur.nl/financien/nieuws/nieuws/gemeenten-schatten-grondopbrengsten-te-hoog-in.7543882.lynkx
In het blad Binnenlandsbestuur staat een groot artikel met als titel ‘Kop in het onverkoopbare zand’. De realiteit is definitief binnengedruppeld bij onze ambtenaren. Nu de politiek en de publieke opinie nog…
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/redactie/column/degeus/2012/articles/sloopfonds-kantoren-helemaal-niet-in-ieders-belang.xml
jawel, maar ik bedoelde:
– de veiling prijs
of
– de prijs na latere verkoop
Aanpassing ontslagrecht leidt tot betalingsproblemen, vooral voor mensen met hypotheken ……..
amweb.
http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/aanpassing-ontslagrecht-leidt-tot.189036.lynkx
Foei toch 😉 , de gemene Rabobank rekent nog steeds voor de variabele…… 4% Euribor 3-maands 0.549 %
http://www.homefinance.nl/algemeen/informatie/euribor.asp
Toch wel een beetje raar, in 2004, 2005 en 2006 stond 3-maands Euribor op 2% en was de variabele rente bij de Rabo 4%, opslag = 2%
Vandaag staat de Euribor op 0.549 en de variabele weer op 4%, opslag = 4.5%.
Ondertussen géén extra risico-opslag 🙂
Euribor-gate ?
ECB, blind – radeloos én vertwijfeld
http://biflatie.nl/artikelen/69-eurocrisis/33182-ecb-blind-radeloos-en-vertwijfeld
Radeloos, reddeloos, redeloos. Dat wordt het volk meestal toegedicht.
Sina Salim, gemeenteraad Ede en binnenkort op lijst voor D66 in 2e kamer: http://d66ede.nl/page/downloads/programmarekening_aanpassingen050712.pdf
Een stuk realisme. Afboeken op grond, niet doorbouwen als de omringende struisvogel-gemeenten doen.
Ach, heer Juan, wie groeit verandert wel eens van mening of argumenten. Zo komt het dat zelfs goede, respectabele ideeen vergankelijk zijn en in een veranderende wereld herziening nodig hebben.
De mensen die Adamus op de grebbeberg heeft zien rusten zouden daarover mee kunnen praten, evenals latere oorlogsveteranen die worstelen met een bepaalde levensfase.
Wie vasthoudt aan principes heeft geen vooruitgang geboekt. Inprincipe is immers een latijns woord en betekent ïn het begin”.
Misschien wel het grootste nadeel van het ouder worden. Je kunt altijd afgerekend worden op je in de tijd veranderde opvattingen.
Anderzijds het voordeel, dat je met datzelfde ouder worden vanuit een mildere stemming nuances aanbrengt.
Terzijde, voerman is nooit een kabouter geweest, erger nog, hij heeft tijdens de provorellen in +/- 1967 geholpen om de verstoorde orde in Amsterdam te herstellen.
Beste lezers en lezeressen,
Ik luisterde vandaag naar radio 1 en hoorde hoe Mark Rutte beaamde dat er “een beetje onrust is op het vlak van de Euro”. Dat deed me denken aan die man die zijn huis zag afbranden en mij vertelde dat zijn huis een beetje in de brand stond.
Beste mensen: ken U die uitdrukking: ik wordt een beetje misselijk?
Nou, ik werd kotsmisselijk toen ik Rutte op de radio hoorde. Verder wordt ik kotstmisselijk van bijna alles wat zich aan het afspelen is.
Ik hoop dat U net als ik zie dat de chaos steeds groter wordt, dat het een aflopende zaak is, en dat de onttakeling van de economie way beyond de huizenmarkt gaat, welke overigens een zeer groot onderdeel uitmaakt van dit eindspel.
Mijn advies is dan ook aan U om zich te concentreren op geestelijk loslaten en U te begeven in een stille, waakzame en ontspannen staat.
Verder wens ik U toch een smakelijk eten toe, met spekjes en zo!
Frans,
Kotsmisselijk van de VVD. Precies wat ik dacht toen ik dit las: http://www.findinet.nl/news/hypotheken/hypotheken-en-wonen/vvd-wil-gedragscode-hypotheken-versoepelen/
@ tufkai:
“De VVD komt op voor het bezit van een eigen woning”.
haha! ze bedoelen: de VVD komt op voor recht op eigen overmatige schuld, oftewel voor de banksters!
ik weet niet of dit al gepost is, maar dit is een artikel waar ik het helemaal mee eens ben:
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/redactie/column/degeus/2012/articles/sloopfonds-kantoren-helemaal-niet-in-ieders-belang.xml
Ik ben denk ik wel wat jaartjes ouder dan U. Toch weiger ik met klem om mijn levenshouding te laten vergallen door fatalisme. Zie echter ook wel, dat de verantwoordelijke en in wezen misdadge mensen die zoals zij dat zelf noemen “het spel” wat zij zelf spelen niet in de hand hebben. Ik wens iedereen na het eten momenten van bezinning op de beste manieren van zelfredzaamheid.
Ook een partij met babbelaars, maar welke partij heeft ze niet?
Juan Belmonte,
@ 162: zwak verhaal waar ik het helemaal niet mee eens ben. Sorry, met misschien weinig respect, maar ik vind dat je blijkbaar niet het grote plaatje ziet als je deze opmerking plaatst.
Motivatie voor deze uitspraak omvat zoveel dat ik het wel wil toelichten bij een borrel, maar niet schriftelijk. (bovendien staat de motivatie wel op deze blog als optelsom van mijn reacties)
it is the bankster stupid!
@ Adamus: het is allemaal 1 pot nat, ze zitten allemaal in het verkeerde toneelspel, they are all in the matrix. Het heeft ook geen enkele zin eigenlijk om hier het verder over te hebben. (maar we doen het allemaal toch) 🙂
Had hem ook gelezen. ‘de krullebol’ wordt hier weleens verguisd, maar heeft echt wel goede standpunten m.i.
@ Voerman: nee, het is geen fatalisme, dat zie je fout. Het is juist op zelfredzaamheid gericht.
Alles wat je volgens de matrix doet, dus denken, reageren, redeneren is zinloos. Je moet “naast de wereld gaan leven”. Ik heb zo het idee dat jij dat al ten dele doet.
Ik voel me steeds beter naar mate ik steeds meer de samenhang zie, de matrix zie, en me ontkoppel van deze matrix. Ik heb wel het erg te doen met het menselijk leed wat wordt veroorzaakt, maar ik verander daar niets aan.
Toch maar even een beperkte toelichting voor Juan:
De consument in het hele spel van fraude en coroporate fascism is het slachtoffer, en zijn eigen verantwoordelijkheid is klein bier vergeleken met the power that be. Lees eens in zijn geheel mijn eerste link door van reactie 214 om een indruk te krijgen.
Hoe kan het dat zo’n beetje in de hele wereld het verschil tussen rijk en arm groter wordt?
Juist ja, corporate fascism, totale corruptie van staat, financieele wereld, rechtssysteem en meer.
Daar is GEEN ONTKOMEN aan voor de burger. Om te geloven dat je met eigen verantwoordelijkheid je kunt onttrekken aan de greep van the power that be is naief.
Natuurlijk is eigen verantwoordelijkheid ook belangrijk, maar een zorgvuldige hersenspoeling en manipulatie is zeer moeilijk te weerstaan. Je moet je bedenken dat diegene die de burger probeerd op te lichten hier 24/7/52 mee bezig houden. Dit geeft een zeer assymetrische verhouding. Je merkt hoe corporate fascism werkt: wie wordt er gered? Juist ja de financieele terroristen, niet de burger.
Zonder je echt te verdiepen wat er mondiaal plaatsvind op financieel en geo politiek vlak, en je bezig te houden met monetaire geschiedenis kom je inderdaad tot jouw uitspraken.
By the way: had ik al gezegd dat de VVD BANKHOEREN zijn? Ze begeven zich volledig in het morfogenetische veld van de banksters. Ik verdenk ze ervan dat ze zo dom zijn dat ze dit zelf niet in de gaten hebben! 🙂
Anyway, niemand met the right mind gaat in deze tijd in de politiek.
@ 212 Frans
Dat los kunnen laten heeft er ook mee te maken dat hetgeen, wat wij al langer wisten, nu in volle glorie naar buiten komt. Het is geen geheim meer, en ik moet zeggen dat ik het erg prettig vindt.
Het leeft in ieder geval een stuk gemakkelijker.
Een aantal zaken kunnen we zelf in de hand hebben, als we dat willen, een aantal zaken gebeuren toch, ook al willen we dat niet.
Legt ie een beetje het verband met de wereldwijde schuldencrisis?
Volgens mij zijn alle politici bankhoeren….. Heel misschien de SGP niet. Banken en politici, 2 handen op 1 buik met 1 doel….
Yep, mee eens!
Dat ze zo dom zijn lijken ze weer te bewijzen in hun partijprogramma.
Ze willen het vrije vermogen in box 3 ophogen tot 35.000 euro. Ten eerste ging het niet (zozeer) om dit vrijgestelde deel, maar om het forfaitaire rendement. Wanneer dit wordt doorgevoerd, gaat automatisch het vermogen omhoog dat huurders mogen hebben en toch huurtoeslag mogen ontvangen (naar maar liefst 70.000 euro voor een stelletje). Die 175 euro korting voor vermogenden valt hierbij natuurlijk in het niet. Nou heb ik niet het volledige partijprogramma doorgenomen, dus het kan zijn dat ze hier een uitzondering voor hebben gemaakt, maar ik kan het mij nauwelijks voorstellen.
Je verwijst in je post naar een post die je niet bedoelt!
Dat gebeurt dramatisch vaak, omdat postnummers doorlopend veranderen.
Probeer te quoten!
Admin, plaats ergens op de site een gebruiksaanwijzing, zodat mensen niet doorlopend op het verkeerde been gezet worden. Is dat mogelijk?
Het is allemaal heel eenvoudig, maar je moet het wel even weten.
Dank namens voerman en denk ik ook namens anderen.
Wat let je om het roer in eigen hand te nemen Voerman? Quoten is nl simpel uit te leggen. Zal ik het even voor de geconditioneerde, ”bevelen only” soldaat uitleggen hoe een vrij mens dat doet.
Mocht je willen quoten, ga naar de post waar je de quote uit wilt halen. Klik en hou de knop op de muis vast totdat je de text uit het stuk hebt geselecteerd. Laat dan de linker muisknop los en druk op de knop ”quote” boven de post waar je net op reageerde. Druk op de knop reactie verzenden. Klaar.
leuke is natuurlijk uit de puinhopen te groeien als een mooie plant/bloem. Denk aan jezelf en zorg dat je buiten het schulden systeem zit. In de 19e eeuw kon je met 500 zilveren guldens een boerderij kopen… : denk dat je straks met 500 zilveren guldens wel 3 boerderijen kan kopen (moet je geen schulden hebben natuurlijk)
maar dit is wat gefilosofeer… iets in die richting verwacht ik wel: terug naar edel als geld.
Over contanten gesproken.
Hypotheek kan je aflossen met centjes. 🙂
http://www.nu.nl/economie/2853589/amerikaan-lost-hypotheek-contant-af-in-centen.html
Je moet alleen nog na de regel “” je eigen commentaar in te vullen!
Daarna op de knop “reactie verzenden” drukken.
Dan is het klaar.
Overigens, voerman is langer in het leger geweest en heeft de stand van soldaat verre overschreden. Voor belangstellenden: Als je in het leger de mores kent en weet te hanteren is het leger een perfect territorium om in grote vrijheid te leven. In het leger staat namelijk alleen omschreven wat je wel moet doen en niet wat je niet moet doen. Dat laatste gebied is vele malen groter dan het eerste!
Als vrije fantasierijke burger ook heel toepasbaar!
Oei Oei!
Dat wordt niets.
Probeer eens te drinken tijdens het posten in plaats van te posten tijdens het drinken!
(voerman lust er zelf ook graag eentje maar volledig uittreden is weer wat anders!)
CDA tegen stoppen met startersleningen
Het CDA in de gemeenteraad wil voorkomen dat geen startersleningen meet worden verstrekt door de gemeente, omdat het geld ervoor nu eenmaal op raakt. De fractie wil voor de leningen vier ton gebruiken van de € 470 duizend die eerder was bestemd voor de aanleg van parkeergarages bij sociale huurwoningen, maar niet is benut. Het einde van de crisis op een vastgelopen woningmarkt is nog niet in zicht, denkt CDA-raadslid Geert Janssen. Daarom lijkt het hem nu niet het juiste moment om te stoppen met de starterslening. De gemeente had er een budget voor gereserveerd, maar de verwachting is dat het door de grote hoeveelheid verstrekkingen medio 2013 zal zijn uitgeput. “Dat zou het voorlopige einde betekenen van de startersleningen”, zegt Janssen, die morgen met een amendement komt, bij de behandeling van de kadernota (de voorbode van de begroting).Doordat de huizenprijzen fors zijn gedaald en huizen veel langer te koop staan dan enkele jaren geleden, banken strengere regels gingen hanteren bij verstrekken van hypotheken en de hypotheekrenteaftrek onder druk staat, is voor starters heel lastig een woning te kopen, redeneert het CDA. “En dat is ook niet goed voor de doorstroming op de Amstelveense huizenmarkt,” voegt Janssen er aan toe. “Als een starter een bestaande woning koopt, kan de verkoper van die woning een volgende stap zetten. En als de starter een sociale huurwoning verlaat, komt die beschikbaar voor de oorspronkelijke doelgroep.”
Een starterslening wordt verstrekt bovenop de hypotheek van de bank. De lening heeft een rentevasteperiode van 15 jaar en de eerste 3 jaar daarvan betaalt de starter geen rente en aflossing. Janssen: “De gemeente is dat geld niet kwijt, want op termijn wordt het terugbetaald.”
“Doordat de huizenprijzen fors zijn gedaald en huizen veel langer te koop staan dan enkele jaren geleden, is voor starters heel lastig een woning te kopen, redeneert het CDA.”
“Doordat de huizenprijzen fors zijn gedaald en huizen veel langer te koop staan dan enkele jaren geleden, is voor starters heel lastig een woning te kopen, redeneert het CDA.”
Nee, zelfs na meerdere malen nalezen begrijp ik het nog steeds niet, mss maar eens beginnen met drinken, wellicht dat het dan duidelijk zal worden.
http://amstelveen.blog.nl/wonen/2012/07/03/cda-tegen-stoppen-met-startersleningen
Nog gedroomd ?
D.Schmull
http://schmullstrategie.nl/2012/06/nog-gedroomd-vannacht/
Met zelfs tips voor een overlevingspakket.
Maar die hadden we ook al gekregen van Eric406 🙂
Goudadelaar 🙂
Die slag is voor jou, je hebt al meer gewonnen dan het NL leger 😉
Het FD en de strijd tegen het kopieren van artikelen 😉
http://srnels.people.wm.edu/articles/stolemygrandmother.html
Ik zag afgelopen week dit interview op Phoenix TV (van ARD + ZDF) voorbij komen:
http://www.youtube.com/watch?v=JNlZ9XOlvJ4&
Over wie voor het redden van de (zuidelijke) banken moet opdraaien, de waanzin van het ESM en of we de Euro bijeen moeten houden of het beter is deze op te splitsen.
Vraagje: waarom kan er in de Duitse media wel open over dit soort zaken worden gesproken en moeten wij het hier in NL met het NVM-staatsjournaal voor dumb en dumber doen?
RealisT, zeg dat wel, dommer dan dom……
Ondertussen in Duitsland
Prijs voor oekoenoom die pleit voor opheffen Eurozone
http://xandernieuws.punt.nl/
http://www.hypotheekvisie.nl/nieuws/Hypotheekrenteaftrek-nieuwe-regels-vanaf-2013
De meeste van jullie weten wel wat de nieuwe hypotheekregels gaan inhouden… Maar ik merk te vaak dat veel mensen het niet willen geloven dat ze dan meer kwijt zijn, laat z vooral deze link zien.
@242
uit je linkje:
‘De besluiten die werden gemaakt zijn verkeerd, stellen de academici. ‘Men moet de banken failliet kunnen laten gaan.’ Als de probleemlanden hun schulden niet meer kunnen betalen dan moeten alleen de banken daar verantwoordelijk voor worden gesteld en niet de belastingbetalende Europese burger, zoals nu gebeurt.
De econoom in het filmpje dat ik bij @241 postte zegt ook heel duidelijk (vanaf 29:00) dat het socialiseren van schulden een zeer gevaarlijke optie is. Hij verwijst o.a. naar Amerika waar na de Amerikaans-Engelse oorlog in 1792 de oorlogsschuld gesocialiseerd werd. Dit had als cement tussen de staten moeten fungeren, maar bleek zich als springstof te ontpoppen.
Nu de schuldenlast van banken, staten en particulieren in de zuidelijke landen door de noordelijke landen laten financieren zal over 10-20 jaar zeer veel onrust gaan geven omdat dan overduidelijk wordt dat de honderden miljarden aan steun nooit door de zuidelijke landen terugbetaald zal gaan worden.
Ook opmerkelijk is zijn conclusie dat Duitsland maar liefst voor 700 miljard het schip in gaat ALS de euro overleeft. En als de Euro niet overleeft…? Tja…
Opsplitsen in een Neuro en Zeuro lijkt eigenlijk nog de meest realistische optie voordat de boel helemaal uiteen valt.
Omdat Nederland een provincie is van de US en de media hier net zoals overseas in de greep is van het grote geld.
Bought and paid for…..
Leaving the euro: a practical guide (lead author Roger Bootle)
http://www.policyexchange.org.uk/images/WolfsonPrize/wep%20shortlist%20essay%20-%20roger%20bootle.pdf
RealisT hier in dit stukje van gisteren staat dat het Noorden al met handen en voeten zit gebonden aan het Zuiden.
” Noord-Europa via achterdeur al verbonden met Zuiden | Het …”
Ik kan geen linkje geven want het FD doet vervelend 😉
Maar zo uit mijn hoofd staan er nu al vorderingen bij de ECB van NL 124 miljard en DE 500 miljard op het Zuiden…..
Even voor de goede orde, de opdracht voor deze Wolfson Economics Prize luidde: Break up Eurozone.
Met andere woorden, iedere inzender had dezelfde opracht, t.w. “If member states leave the Economic and Monetary Union, what is the best way for the economic process to be managed to provide the soundest foundation for the future growth and prosperity of the current membership?”
ik had daar tot zojuist overheen gelezen. Dank voor die link.
Langzaam maar zeker beginnen steeds meer makelaars het licht te zien:
“Goedkopere woningen zijn de toekomst”
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/11350096/Goedkopere-woningen-zijn-de-toekomst.ece
opmerkelijk uit dit artikel is het volgende:
“…Dat is voor een starter op te brengen, zeggen aspirant-kopers. We willen liefst nieuwbouw, want dan kan je de woning meteen in je eigen stijl maken. Weinig onderhoud en de prijs is aantrekkelijk. Bestaande woningen zakken wel wat in prijs, maar nog niet genoeg.”
Mooi om te zien dat de wijsheid en kritische blik nu dus ook bij de starters/jongeren begint door te dringen!
Makelleugenaar van de MAAND: de heer Leo van de Pas.
Nog een paar denklijnen:
Het woningaanbod neemt toe en verkopers en kopers zitten op elkaar te wachten. De rol van de media mag in dit licht ook niet onvermeld blijven. De slecht-nieuws-shows op radio en tv volgen elkaar in rap tempo op. De overheid kijkt te lang toe. En last but not least, de marktsector is eveneens niet in staat met één mond te spreken. Zo hebben we onze huidige malaise gecreëerd. Het wordt de hoogste tijd dat de onheilsprofeten de mond wordt gesnoerd.
Nee beste mijn heer Van de Pas, zo is de huidige malaise niet gecreëerd. Die is gecreëerd door decennia lang huizenprijzen op te jagen door:
– de rente kunstmatig laag te houden
– HRA niet tijdig aan ta pakken
– in NL veel méér te lenen dan in de rest van Europa (80% van executiewaarde is max voor EU gemiddelde, in Holland ging men tot wel 160% tot welke woningwaarde dan ook)
– inderdaad de media die dit alles niet aan de kaak stelde
– de makelleugenaars die maar blijven roepen dat de woningmarkt er prima voorstond (overigens gebeurde dat ook met BOG maar bij BOG geven de makellaars NU (2012) wel toe dat er overschotten zijn en dat prijzen dalen).
Kortom:
– als gedrende 20 jaar de schulden op vastgoed ruim drie maar harder stijgen dan de inkomens waarmee deze (inmiddels zelfs ook niet meer) afgelost worden …
– en huizenprijzen door het dak gaan dankzij deze enorme leeningen-explosie
– inmiddels de leennormen weer richting zinvolle standaarden gaan en daarmee de leencapaciteit krimpt
– soortgelijke situaties in het buitenland (Spanje Ierland) overduidelijk sprake is van zeepbellen in vastgoed
….
waarom zou er dan in NL GEEN sprake zijn van een ZEEPBEL op de woningmarkt?
Mooi stukkie over bouwgrond op pagina 14 mensen: http://www.binnenlandsbestuur.nl/bb-online/binnenlands-bestuur-14-2012.7576459.lynkx (nb; flash – dus niet iphone/ipad compatible)
Leo van de Pas is van de website woningmarktcijfers.nl
Die website is dus een NVM bastillion. En dat hadden we al reeds eerder geconstateerd:
http://www.Woningmarktcijfers.nl is een NVNM spin:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/21-10-2011/piet-eichholtz-huizenprijzen-zullen-niet-kelderen/#comment-89978
De Makelleugenaars verenigd in de NVM publiceerde stelselmatig met veel gebral veel te positieve “voorlopige” cijfers en coorigeerde dan later weer in stilte:
http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/nvm-cijfers-over-de-huizenprijzen-worden-altijd-naar-beneden-bijgesteld/
NVM kan niet eens eerlijk meters meten en moesten een eigen campagne voeren om het publiek ervan te overtuigen dat de vierkante meters op de NVM folder ook overeenkwamen met de maten die men kan meten met de geijkte middelen
Alleen Kamikazekopers
nemen Makelleugenaars nog serieus
Een extra stopcontact 1000 euro.
Ander tegeltje op de WC 1200 euro.
Ander knopje op de voordeur 350 euro.
Tuin aanleggen en tuinafscheiding en bestraten….
Nutsvoorzieningen binnenhalen…
Oh ja en ook nog een rookkanaal voor de open haard…
Niets vergeten? Wij zijn U graag van dienst!
Komt helemaal goed.
@247
Heb het stuk gelezen en opgezocht.
http://fd.nl/economie-politiek/697738-1207/noord-europa-heeft-zich-via-achterdeur-al-verbonden-aan-zuiden
Feitelijk houdt dit in dat als de ECB al dit geld uit heeft uitgeleend, dat de schade zonder het ESM, ESFS .. al dermate groot is dat het voor zowel Duitsland als Nederland grote gevolgen gaat hebben. Want degene aan wie het geld is uitgeleend, gaan dat nooit en te nimmer terugbetalen.
M.a.w. het wordt nog weer een stuk gecompliceerder om uit de euro te stappen.
Wow, dát is andere koek!
Dat blauw waarin je dient te typen, is wel érg donker, haast niet te lezen wát je typt.
(site is wel lekker snel :))
Oh, nu is ‘t weer normaal, niets gezegd!
Off & On
http://armstrongeconomics.com/2012/07/04/hyperinflation/
Gold is still a hedge in ether circumstance. However, the hyperinflation is but a curiosity where as the Sovereign Debt Default wipes out society for a very long time. It is like an Ice Age – nothing grows for quite a while.
Commercieel OR zit al in periode vergelijkbaar met de Donkere Middeleeuwen.
De NL bankensector (qua omvang 2x te groot)volgt spoedig.
Schuldenpositie particulieren (mn. 25% van uitstaande Hypotheken) is hopeloos.
ESM dwingt NL tot steeds grotere borgstelling met een toenemende kans dat ook een groot deel van die borgstelling wordt verspeeld. Lees: Betalen aan Europa zonder terugbetaald te worden.
Gevolg nieuwe bezuinigingen – nothing grows – op Nl begroting.
We zitten reeds in de Ice Age – nothing grows for quite a while.
Je kunt mooie economische en modern-financiele termen gebruiken om dit alles normaal en aanvaardbaar te doen lijken, maar in de geest van mijn opvoeding door mijn eigen ouders is dit alles ordinaire chantage en diefstal.
Zeker weten, dat de Kunduz coalitie hier niet mee gedraaid gaat komen. Het slechtste alternatief is bij de komende verkiezingen nog beter.
De huizenbubbel speelt op de achtergrond mee, maar is natuurlijk geen oorzaak en zal ook niet kunnen bijdragen in een oplossing.
Het is, dat voerman een hekel heeft aan armoede, maar verder staat hij verstandelijk en emotioneel zover van het huidige systeem afgekeerd, dat hij op zijn oude dag nog eens in aanmerking zou kunnen komen voor een belangrijke rol in “showroom” , “paradijsvogels”, “de stoel” of “man bijt hond”.
Dwag (en anderen)
Hier een goed interview met Steven Keen. Ik denk dat je deze wel kunt waarderen. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dsCzqqvIOms#!
Toch ervaar ook ik, dat de site op onverklaarbare wijze ineens heel erg snel is!
Voor Adamus, het vervolg van het sprookje ‘Marc Calon en de Blauwe Stad’ 😉
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=111548
azijnseikerT,
Daar is het FD weer lekker snel mee met dat artikel over TARGET2, bij mijn weten had Nederland afgelopen februari trouwens reeds 170 miljard ‘voorgeschoten’.
Je reactie is overigens dezelfde als de mijne toen ik het hier poste een aantal dagen geleden, zag mijn hoop op een uittreden van Duitsland in rook opgaan.
Hier een aardige uitleg over dit achterlijke systeem.
http://aadverbaast.wordpress.com/2012/02/17/target2-de-doodgezwegen-alles-vernietigende-tikkende-tijdbom-in-europa/
ps staat nog eeen 2e artikel over dit onderwerp op dezelfde site.
Die rare man die zijn huis had afbetaald en het ook nog een nieuw klompenaanbouwtje contant betaalde.
Buddy,
How can anyone in Europe sleep tonight with cash in the bank, even amongst the stronger nations whose banks are loaded with weak nation’s paper. The house of cards is coming down right now. Trying to manipulate the price of gold to hide the crisis at hand is futile.
If you have your positions on margin you are crazy and I cannot do anything for you. All others stand tall because gold will trade above $3500 and not in some LaLa Land future of Armstrong’s imagination.
Respectfully,
Jim
http://Www.jsmineset.com
Buddy,
Deleveraging…..en maar printen bij de klippen op.
Voor iemand die de cijfers in zijn kop heeft zitten is dit een overbodig bericht. Maar de meeste mensen kunnen gewoon niet bedenken wat eraan staat te komen: complete vraaguitval. Althans, de vraag blijft gelijk maar de Nederlanders krijgen gemiddeld veel minder te besteden. Dat komt omdat het aantal hoog-productieve burgers drastisch af gaat nemen.
Alleen voor mensen die na kunnen denken: http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/bevolking/cijfers/extra/piramide-fx.htm
In eenvoudige woorden: vergrijzing.
Daar komt bij dat nieuwe Nederlanders gemiddeld minder productief zijn, en het aantal nieuwe Nederlanders neemt de komende jaren drastisch toe.
In Amsterdam blijkt 1/8 van de bevolking zwak begaafd volgens de burgemeester in de Telegraaf. Het gaat dus om gehandicapten. Ik had al zo ‘n vermoeden maar werd altijd voor racist uitgemaakt.
Tot 1970 werden er zo’n 260.000 mensen per jaar geboren, daarna komt er opeens een blijvende daling van 30% (1975: 200.000 geborenen. Dus 30% minder productieve mensen waaronder een flink aantal gemiddeld-minder-productieven-vanwege-een-handicap. Die mensen – inclusief de vergrijsden – willen wel wonen maar zijn niet- of minder productief en hebben bijgevolg minder te besteden.
Duitsland kan nog een eigen (D)Eurokoers gaan varen, maar zover is het voorlopig niet. Hun goudvoorraad ligt in de USA, zijn ze dus kwijt. Ze zullen hun handelsoverschot met EU landen dus gecompenseerd willen zien met echt metaal. Om straks in een keer goed in de (her)startblokken te staan.
Toch mag ik je op de een of andere manier!
Herstel: Licht verstandelijk beperkt
http://www.telegraaf.nl/binnenland/12511261/__Veel_Amsterdammers_minderbegaafd__.html
261 @hugo
We zijn de “event horizon” voorbij, de point of no returning.
Al die zogenaamde oplossingen voor de crisis en reddingspogingen van de Euro, zijn afleidingen. Wij zijn een nieuwe ‘gebied’ ingetreden en het is daarom duidelijk dat de wereld er straks heel anders uit zal zien.
@ 261 hugo: goede link, hoe je het ook bekijkt! 🙂
The forgotten man.
Boek over de vorige depressie, gesprek met de schijfster.
http://www.youtube.com/watch?v=lLeAqbOUt4c
@ Floor, Target2, dan heeft Finland het spel wel goed gespeeld, Finland heeft voor alles wat ze hebben uitgeleend een onderpand 🙂 ‘echte assets ‘, geen I owe you’s…….
Trouwens wij burgers zijn ook een beetje dom, onze bankdeposito’s zijn ook allemaal ongedekte I owe You’s.
Zie het maar terug te krijgen, in tijden van malaise. 🙂
Dr. Doom is erg doomig 😉
Binnen 2 weken moet er nog even wat worden bijgestort, want anders……. boom
http://www.bloomberg.com/video/roubini-says-2013-storm-may-surpass-2008-crisis-HCAjTp9VTD~gm6Ux8jnQvQ.html
En de tip van Rik 🙂
http://schmullstrategie.nl/2012/07/tip-van-rik-veilig-sparen/
Stel ik en een andere partij kopen elkaars huis, maar we verkopen aan elkaar voor veel minder, bijv allebei min 200.000. De een verkoopt aan de ander voor 10.000 en de ander aan de een voor 150.000. Mag dat voor het kadaster? Zal een hypotheekadviseur hiermee akkord gaan….?makelaar misschien niet, maar daar hebben wevmakelaarsland of andere partijen voor ! Het scheelt veel aan overdrachtsbelasting, makelaarskosten en soms ook aan hypotheekadviseurkosten…..zou een interessant artikel opleveren….wie kan hier iets meer over zeggen?
De belastingdienst zal er zeker niet akkoord meegaan.