Elco Brinkman: ‘Hypotheekrenteaftrek niet de grote boosdoener’

BrinkmanHoe denkt Elco Brinkman – voorzitter van Bouwend Nederland en CDA-fractievoorzitter van de Eerste Kamer – over de Nederlandse woningmarkt? In tegenstelling tot de geluiden die regelmatig over de woningmarkt klinken, is Brinkman niet onverdeeld negatief. “Er is het beeld dat er veel mis is met de woningmarkt, maar er zijn ook positieve zaken, zoals het toenemende aantal eigen woningbezitters, een welvarender Nederland en een toenemend aantal tweeverdieners.”

Brinkman vervolgt: “De hypotheekrenteaftrek wordt vaak gezien als de grote boosdoener, maar het is niet de renteaftrek die de markt verstoort. Het zijn de overdrachtsbelasting, het scheefwonen en de te grote voorraad aan sociale woningen. Gelukkig is er al een begin gemaakt en wordt het scheefwonen nu aangepakt.”

Brinkman is ontzettend druk met een lobby om de huidige woningmarkt uit het slop te trekken. “Voor een deel is de scheefgroei ontstaan door nieuwbouwplannen waarbij iedereen een graantje mee wilde pikken. Prijzen zijn daardoor steeds verder opgekrikt. Nu moeten  het scheefwonen en de overdrachtsbelasting aangepakt worden. En van de hypotheekrenteaftrek moeten ze juist afblijven.”

bron: vastgoedactueel.nl

In 2005 zag Elco het nog heel anders..

Donner probeert vriendje Brinkman te helpen

Share Button
Tagged with: ,
105 comments on “Elco Brinkman: ‘Hypotheekrenteaftrek niet de grote boosdoener’
  1. xenobinol says:

    Eelco Brinkman is als spreekbuis voor bouwend Nederland natuurlijk niet serieus te nemen. Misschien dat de man eens wat vaker dit blog moet bezoeken, hij kan nog een hele hoop leren.

    Het zijn lieden als Brinkman die groot financieel gewin hebben bij het ‘hogehuizenprijsminnen’ die constant weer terug vallen op het scheefhuren. Kennelijk ben je heel verstandig bezig als je scheef huurt, scheef kopen daarentegen hoor je niemand over dus zal dat wel niet zo’n slimme zet zijn (is ie weer die slimme Z).

  2. Dawg says:

    Tuurlijk Eelco: the’re are no Americans in Bagdad.

  3. hugo says:

    Ik zal de text even aanpassen zodat Eikelo wat meer de waarheid spreekt. Wat een crimineel die gas zeg. En dan nog eerste kamer leider van het CDA zijn.

    In tegenstelling tot de geluiden die regelmatig over de woningmarkt klinken, is Brinkman totaal negatief. “Er is het beeld dat er veel mis is met de woningmarkt, en dat klopt, zoals het toenemende aantal huurders van de bank, een steeds armer wordend Nederland wat leidt tot een toenemend aantal tweeverdieners welke niet rond kunnen komen.”

    Scheefgroei in woningmarkt

    Toch is Brinkman ontzettend druk met een lobby om de huidige woningmarkt uit het slop te trekken. “Voor een deel is de scheefgroei ontstaan door nieuwbouwplannen waarbij iedereen een dief was, ik ook en nog steeds. Ik wil zeker meer dan een graantje meepikken. Nu wordt dat steeds lastiger. Prijzen zijn daardoor steeds verder opgekrikt. Nu moeten de laatste verstandigen keihard aangepakt worden. Niet meedoen met de ponzi kan echt niet. Hoe kan ik anders die rekening en kluizen op de Kaaiman Eilanden vullen met vele miljoenen omkoopgeld vraagt hij zich vertwijfeld af. En van de hypotheekrenteaftrek moeten ze juist afblijven.” Een uitstekende witwas mogelijkheid mag me niet worden afgenomen!

    Hypotheekrente niet boosdoener

    Brinkman vervolgt: “De hypotheekrenteaftrek wordt vaak gezien als de grote boosdoener, maar het is niet de renteaftrek die de markt verstoort. Mensen als ik zijn dat veel meer! Het zijn de overdrachtsbelasting, het scheefwonen en de te grote voorraad aan sociale woningen welke mijn verdere graaien in de weg staan. Gelukkig is er al een begin gemaakt en wordt het scheefwonen nu aangepakt.” Als het meezit hou ik daar zeker 50 miljoen aan over. Daar heb ik zo mijn mede corrupte politieke vrienden voor. Waarom zit je anders in de politiek? Uiteraard is macht geil, maar het gaat mij vooral om de ontelbare miljoenen.

    Volgens mij klopt het zo ongeveer. Corrigeer me waar ik het fout heb.

  4. xenobinol says:

    hugo:

    Volgens mij klopt het zo ongeveer. Corrigeer me waar ik het fout heb.

    Foutloos 🙂

  5. dalen says:

    @ 3

    Wat een vieze criminele leugenaar die Brinkman.

    Zie dit filmje maar eens. Hier pleit hij voor afschaffing HRA

    http://www.nujij.nl/economie/elco-brinkman-wil-afschaffing-hypotheekrente.8468788.lynkx#axzz1fJZzIhCX

    Het interesseert die lui geen barst of ze jongeren regelrecht de afgrond in helpen met het huidige piramidespel. Als ze er zelf maar beter van worden. Zij gaan over lijken die glibberds.

    Hier in 2005.

    “Dit kabinet moet al een begin maken met de beperking van de hypotheekrente-aftrek. Politici vermijden de discussie over dit onderwerp alleen uit electorale angst, inhoudelijk is er geen reden om de regeling ongemoeid te laten.Dat zegt Elco Brinkman, prominent CDA-lid”

    http://www.vragenoverhypotheken.nl/belastingen/toekomst-hypotheekrenteaftrek/discussie/brinkman-renteaftrek-aanpakken

    Met pek en veren is veel te lief voor deze boeven.

  6. dalen says:

    Moet morgen toevallig naar Dirksland, Elco’s, de leugenaar, zijn geboorteplaats.

    Zal gelijk eens vragen hoe ze over deze viezerd denken.

  7. JR says:

    Het is echt belachelijk, je moet je als starter tot de nek in de schulden steken om de machine maar draaiende te houden. Alles is eraan gelegen om de hoge huizenprijs in stand te houden. Huren mag niet meer tenzij je werkloos of arbeidsongeschikt bent of niet wilt werken. Zodra je maar een paar euro’s verdient is het inleveren geblazen.

    Toch denk ik dat er een bewustwording gaande is omtrent de hoge huizenprijs en het aangaan van idioot hoge schulden. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van een oude garde die niet meegaan met hun tijd. We krijgen binnen nu en 5 jaar een enorm huisvestingsprobleem als dit zo doorzet.

  8. floor says:

    @Dalen
    Kun je beter naar Leiden gaan, adres hebben?

  9. nhz says:

    tja, rechtstreeks uit de mond van de slang …

    ‘in 2005 zag hij het nog anders’: heeft hij daarna pas het Grote Licht gezien, of was dat al eerder? Misschien heeft de Heer hem de goddelijke zegeningen van de hypotheekrente aftrek persoonlijk uitgelegd …

    Verder sluit ik mij aan bij de reacties hierboven van Dawg, hugo en dalen 🙂

    JR: je moet je als starter tot de nek in de schulden steken om de machine maar draaiende te houden.

    luister goed naar Elco en dan weet je voor wie je een molensteen om je nek hangt 🙂
    niet doen dus, gewoon huren in de vrije sector (is misschien wat duurder, maar zonder risico).

  10. Scheefhuurder says:

    Vooral net naar de bouwmarkt en de uitgifte van grond kijken. Naar mannetje van de bouwwereld die onze regering is geinfiktreerd. Bah.

  11. niels says:

    Wat een gelul dat scheefwonen,
    dus als je meer dan 33000 verdient mag je ook niet meer winkelen bij de aldie.

  12. nhz says:

    niels: Wat een gelul dat scheefwonen,
    dus als je meer dan 33000 verdient mag je ook niet meer winkelen bij de aldie.

    ja, en dan die scheefrijders: voortaan verplicht rijden in een porsj of andere patserauto voor bovenmodaal (en geen tweedehandjes!!). Misschien kan de autobranche Elco nog inhuren om dit netjes te regelen. Scheef(samen)wonen: wie meer dan gemiddeld verdient wordt voortaan verplicht er meerdere vrouwen (of mannen) op na te houden. Of zou de schijnheilige achterban van Elco daar een probleem mee hebben, het is tenslotte voor het goede doel. Er is nog volop werk aan de winkel in Nederland!

  13. Loki says:

    Neemt iemand deze man nog serieus dan? Zijn verhaaltjes hebben een hoog Hukker gehalte.

    Wie gaat deze heren over een aantal jaar, als ze volledig ongelijk hebben gekregen, ter verantwoording roepen? Dit is namelijk willens en wetens liegen.

  14. Maria says:

    Kijk, luister en huiver:

    De Zwanenzang van Eelco Brinkman, dit gelooft toch alleen Bouwend Nederland met 2 kratten bier in zijn nek!!

  15. Dawg says:

    OT

    Met een beroep op de Freedom of Information Act heeft Bloomberg de FED via de rechter gedwongen gegevens over de over de omvang van de kredietfaciliteiten aan het bankwezen te openbaren. Op Welingelichte Kringen worden worden wat getallen opgelepeld:

    “7.77 biljoen dollar: de totale hoeveelheid steun van de Fed aan alle banken.

    1,2 biljoen dollar: het grootste bedrag dat de Fed op 1 dag (5 december 2008) gaf aan banken.

    13 miljard dollar: het geschatte bedrag dat 190 banken hebben verdiend door het verkrijgen van leningen van de Fed met een lage rente.

    146,3 miljard dollar: het bedrag dat Amerika’s zes grootste banken hebben betaald ter compensatie in 2010, een stijging van bijna 20% ten opzichte van vijf jaar eerder. Dat komt neer op een gemiddelde van 126.342 dollar per werknemer.

    86 miljard dollar: terwijl de CEO van de Bank of America zijn klanten in 2008 mailde dat zijn bank ‘op weg was een van de sterkste ter wereld’ te worden, leende de bank diezelfde dag 86 miljard dollar van de Fed.”

    http://www.welingelichtekringen.nl/16752-gezonde-amerikaanse-banken-leenden-miljoenen-dollars.html

    Hoeveel is 7.700.000.000.000 in jezusnaam? Het bbp van Nederland is zo’n 800 miljard dollar. Dat van de VS misschien 15.000 miljard dollar. Terwijl men in ‘t Amerikaanse congres lekker debatteerde over officiele steunprogramma’s als TARP (700 miljard dollar) en het schuldenplafond van de federale overheid (1000 miljard dollar)deed de FED ongezien en ongehinderd z’n ding.

  16. Scheefhuurder says:

    Het walgelijke is dat hij dus wel een relevante functie heeft in de politiek. Ziet niemand daar hoe fout dut is. Wtf dit is juist waarom dingen fout zijn gegaan in de financiele wereld, enkel aan je eigen belangen denken.

  17. abu says:

    Hij heeft maar een belang en dat is bouwend nederland en eerste kamerlid is zijn hobby. Beetje a la de premier van italie. Ik ben ondernemer en in mijn vrije tijd premier.

    Als je nu nog in het zinkende schip stapt ben je echt gestoord en zou ik zeggen. Eigenschuld dikke bult.

    Politici zijn geboren leugenaars. Dat noemen ze politiek.

  18. dr.t says:

    Enige nuance en ruimte voor andersdenkenden kan soms geen kwaad.

    Een markt zonder HRA en alleen sociaal verhuur aan mensen die het echt nodig hebben zie ik als ideaal.
    Scheefhuren en het grote aantal sociale huurwoningen vormen verstorende factoren.
    Het alleen mogen afgeven op de HRA maakt jullie in zekere zin net zo eenzijdig als de heer Brinkman die de huursector als hoofdprobleem ziet.

  19. Rien says:

    “Scheefwonen”

    Je woont scheef als je huis niet in het lood staat.
    Laat het maar rustig aan de politiek over om een nieuw begrip te bedenken zodat ze weer een andere groep mensen kunnen pakken.

  20. tufkaj says:

    dr.t: Een markt zonder HRA en alleen sociaal verhuur aan mensen die het echt nodig hebben zie ik als ideaal.

    Mee eens. Het sociale huurdeel zal waarschijnlijk helaas wel fraudegevoelig blijven altijd.

  21. V says:

    “Er is het beeld dat er veel mis is met de woningmarkt, maar er zijn ook positieve zaken, zoals het toenemende aantal eigen woningbezitters, een welvarender Nederland en een toenemend aantal tweeverdieners.”

    Mijn vader werkte vroeger 40 uur per week. Maar mijn opvoeding, de boodschappen, het eten en het huishouden werden door mijn moeder gedaan.
    Ik moet daarentegen net als mijn vrouw (die ook 40 uur/week werkt) de helft van alle huishoudelijke taken doen. En als we nu een huis zouden kopen dan kunnen we nieteens hetzelfde huis kopen als waar ik in ben opgegroeid. En dat terwijl wij beiden een stuk hoger geschoold zijn dan mijn vader destijds.

    Ik zie de termen ‘positieve woningmarkt’, ‘welvarend’ en ‘tweeverdieners’ dan ook niet in een logisch verband. Tenzij je naar de generatie van Brinkman gaat kijken natuurlijk. Het is typerend voor een groot deel babyboomers om hun eigen situatie te projecteren op jongere generaties.

  22. xenobinol says:

    Goed om te zien dat al die ‘liberale’ VVD kopstukken het er in 2005 al over eens waren dat je niet aan de HRA moet komen. Wat een liberale inborst bravo!!!

    Uiteraard vergeten ze te vermelden dat hun achterban er optimaal van profiteert, liberalisme toont de VVD alleen maar als er door de eigen achterban gegraaid kan worden. Walgelijk hypocriet.

  23. xenobinol says:

    dr.t:
    Enige nuance en ruimte voor andersdenkenden kan soms geen kwaad.

    Een markt zonder HRA en alleen sociaal verhuur aan mensen die het echt nodig hebben zie ik als ideaal.
    Scheefhuren en het grote aantal sociale huurwoningen vormen verstorende factoren.
    Het alleen mogen afgeven op de HRA maakt jullie in zekere zin net zo eenzijdig als de heer Brinkman die de huursector als hoofdprobleem ziet.

    Alle kopers lenen scheef maar dat mag je niet zo zien.

    Ik ben direct voor afschaffing van alle subsidies, ik wed dat ik als scheefhuurder een stuk minder ‘onder water’ sta als de gemiddelde scheeflener 🙂

  24. nhz says:

    tufkaj: Het sociale huurdeel zal waarschijnlijk helaas wel fraudegevoelig blijven

    met name zolang je partijen hebt als de PvdA en GL die vinden dat hun achterban het volste recht heeft om te frauderen met dit soort subsidies, en dat controle ontoelaatbaar is. Moet je de verhalen eens horen van bijv. verwarmingsmonteurs wat ze allemaal aantreffen als ze bij sociale huurders moeten langskomen. In minstens 20% van de gevallen woont er heel iemand anders dan volgens de WBV; en dan zien we de slimmere fraude gevallen nog over het hoofd.
    Gewoon een minimumwoning voor wie een uitkering heeft, dan hoeft er weinig subsidie bij en is het stukken minder aantrekkelijk voor fraudeurs dan nu.

    xenobinol: Uiteraard vergeten ze te vermelden dat hun achterban er optimaal van profiteert, liberalisme toont de VVD alleen maar als er door de eigen achterban gegraaid kan worden. Walgelijk hypocriet.

    ik betwijfel of de VVD achterban de grootste profiteurs zijn van HRA. Een kleine ondernemer heeft er weinig of niks aan, oud geld (de traditionele VVD achterban) evenmin. HRA is ideaal voor de grote graaiers bij de overheid, van die omhooggevallen onderwijzers en vakbondsbaasjes die levenslang 3 ton per jaar verdienen, hoger management bij de bedrijven (veel CDA en D66?). Dat de VVD niet liberaal is daar zijn we het wel helemaal over eens.

  25. tufkaj says:

    nhz: In minstens 20% van de gevallen woont er heel iemand anders dan volgens de WBV

    Ik denk nog wel meer. Bij mij in de wijk zie ik sociale huurwoningen m.n. vrij komen zodra de bewoner overlijdt. Het is ook vrij makkelijk te zien: als het huis enkele maanden leeg staat is hij terug bij de WBV, is hij binnen een week verhuurd is het onderhuur.

    Je moet voor de grap ook eens in de wachtkamer gaan zitten bij cition/parkeerbeheer. Minimaal de helft van de mensen daar probeert via een slap lulverhaal aan een vergunning te komen waar ze geen recht op hebben. Moraal voor mij is, dat als je ergens kunstmatig schaarste creëert, je wachtrijen, uitbuiting en misstanden krijgt.
    Ik denk niet dat ik wil weten hoeveel mensen HRA genieten + flinke inkomsten van een onderverhuurde sociale huurwoning die ze achterlieten toen ze een woning kochten.

  26. Suzanne says:

    V: Ik moet daarentegen net als mijn vrouw (die ook 40 uur/week werkt) de helft van alle huishoudelijke taken doen. En als we nu een huis zouden kopen dan kunnen we nieteens hetzelfde huis kopen als waar ik in ben opgegroeid. En dat terwijl wij beiden een stuk hoger geschoold zijn dan mijn vader destijds.

    Wij hebben het meer geregeld zoals je ouders, V. Dat is heerlijk voor iedereen: mijn man kan zich wijden aan zijn baan, en hoeft geen energie te steken in het huishouden. Hij kan er ‘s avonds gewoon zijn voor de kinderen. De kinderen hoeven alleen naar school en zijn geen energie kwijt aan overblijven of nablijven. Daardoor zijn ze ontspannen en gezeglijk. Ik kan mij wijden aan het huishouden en de kinderen, zodat alles op rolletjes loopt. Ik hoef me niet te verantwoorden tegenover een baas als de kinderen een keer ziek zijn.

    Daar staat tegenover dat mijn man wel eenverdiener is en wij dus minder kunnen besteden aan woonlasten dan andere mensen van hetzelfde opleidingsniveau (om nog maar niet te spreken van al het negatieve commentaar van mensen die vinden dat het zonde is dat ik mijn carrière en opleiding aan de wilgen heb gehangen).

    Maar eigenlijk vind ik dat nog niet het ergste. Het ergste vind ik, dat indien wij een huis zouden kopen dat past bij ons budget, wij tussen de tokkies zouden wonen. Dat is ook het echte nadeel van het scheefwonen! Je kunt niet in je eentje verstandige (vinden wij) keuzes maken. Dan word je keihard geconfronteerd met de realiteit.

    Wij blijven daarom voorlopig ons huis nog even huren. Dat kunnen we wél betalen. Maar ik vind het wel jammer dat op deze manier straks in de knoop komen met ons pensioen: we kunnen niks aflossen en dus ook niks opbouwen. Het spaargeld dat we hebben, reserveren we liever voor de opleiding van de kinderen. Want wie denkt dat de universiteiten over 10 jaar nog net zo zwaar gesubsidieerd worden als nu, is een kamikaze ouder.

  27. angelique van uuden says:

    Wij wonen in een huurhuis,hoekwoning woonoppervlak is 12 meter lengte ruim 5 meter breedte 2 verdiepingen plus zolder met vaste trap en dakraam,nieuwe cv ketel 12 meter diepe tuin.
    Huurprijs 518 euro per maand.Nu is het zo dat deze
    woningen te koop zijn aangeboden en een prijs hebben van 108.000 euro.Zodra iemand de huur opzegd wordt de woning verkocht en er komen dus geen huurders meer in.
    Wonen in de buurt van station winkelcentrum etc.
    Aan het einde van de straat staan woningen te koop die veel kleiner en minder grond erbij hebben voor 260.000 euro. Zo gek is de markt op het ogenblik.
    Onze woning is in goede staat dubbel glas etc rustige buurt.Gebouwd in de jaren 70. Ik denk dat in de komende jaren er veel meer huurwoningen zullen worden verkocht zeker in onze regio.

  28. nhz says:

    tufkaj: Ik denk niet dat ik wil weten hoeveel mensen HRA genieten + flinke inkomsten van een onderverhuurde sociale huurwoning die ze achterlieten toen ze een woning kochten.

    ja, ik zou de Belastingdienst graag assisteren om deze fraude boven tafel te krijgen; dat is helemaal niet moeilijk en kan miljarden per jaar opleveren. Maar ja, mag niet van de politici die hun bestaan danken aan al deze fraudeurs.

    Suzanne: Wij blijven daarom voorlopig ons huis nog even huren.

    heel verstandig, doe ik ook; ondanks dat ik makkelijk een huis kan betalen (zonder hypotheek) en ook ‘hoog opgeleid ben’. Lekker consuminderen, ze kunnen opzouten met hun consumptiemaatschappij. Wel jammer dat je desondanks nog steeds gedwongen wordt om volop mee te betalen aan de gekte maar ja, daartegen helpt alleen emigreren uit de EU (en straks moet je misschien nog veel verder weg om de wereldwijde banksteun te omzeilen). En wat dat pensioen betreft: is net zo’n Ponzi scheme als de huizenmarkt, tenzij je heel snel met pensioen mag. Ik heb zelf al mijn pensioenverzekeringen etc. laten uitkeren (wat er nog van over was, niet veel meestal).
    Wat universiteiten betreft zou ik niet zo benauwd zijn: de tarieven gaan omhoog met de overheids subsidies, als de subsidiestroom stopt kunnen de tarieven (met wat vertraging) vast ook omlaag.

    angelique van uuden: Huurprijs 518 euro per maand.

    da’s een mooie huurprijs voor zo’n grote woning, en de koopprijs is helemaal laag vergeleken met nieuwbouw. Is het een ‘achterstandswijk’ of stad die achteruit gaat? Ik ken zulke prijzen wel van een stad bij mij in de buurt, maar niet voor zulke grote woningen en je woont daar heel erg multi-culti (en dan niet de meer ondernemende, geintegreerde types).

  29. nhz says:

    leuk voorbeeld van hoe de tijden veranderen:

    De meest recente nieuwbouwwijk in mijn stad is een betondorp in de arm van de snelweg, met poenige, overmaatse nep-jaren-dertig woningen. Als sinds de bouw startte een jaar of 5 terug staat er veel te koop, er wordt levendig ‘geflipt’ met huizen om slapende rijk te worden en je ziet ook overal de bijpassende auto’s . Er wonen bijna alleen tweeverdieners in de wijk, en overdag is er dus niks te doen.
    In het deel van de wijk met de duurste woningen (500-850K) is nu ineens het bestemmingsplan gewijzigd, en komt tussen die poenige jaren-dertig imitaties een appartementenblok van 20 meter hoog; want dat levert meer geld op voor de gemeente 😉
    Bewoners hebben geprocedeerd maar helaas, blijkbaar waren er kleine lettertjes die de gemeente dit recht geven. Ondertussen vragen de meeste lieden daar nog steeds véél meer voor hun huis dan ze er een paar jaar geleden zelf voor betaald hebben. Ik zag o.a. huizen die zijn opgeleverd in 2008 voor 499K die nu 850K moeten kosten; je moet maar durven in deze tijd.

  30. angelique van uuden says:

    allochtonen 3 % criminaliteit 10 woninginbraken en 3 bedrijfsinbraken per jaar voor onze hele gemeente
    Binnen 10 minuten met trein in nijmegen.

  31. p.j.v.a. says:

    Brinkman heeft gelijk daar waar hij beweert dat het niet om de HRA gaat.

    Het is fout gegaan vanaf 1995, met allerlei exotische bankproducten, het steeds verder opschroeven van het mee laten tellen van het 2e inkomen, 125% kunnen lenen enz..

    Niets meer en niets minder.

    Dat je ook de HRA wil aanpakken prima, maar is een ander verhaal.

    Het legt de woningprijs structureel op een hoger niveau en heeft invloed op een grondprijsverschil tussen koop en huur.

    De HRA zorgt voor wat grotere uitslagen in goede en slechte tijden, maar dat is het dan.

    Kijk alle grafieken vanaf 1995 maar eens na en vergelijk ze ook eens met omliggende landen.

  32. p.j.v.a. says:

    Tegen de tijd dat de politiek rijp is om de HRA te verlagen (iedereen heeft het over aanschaffen, maar dat is helemaal niet aan de orde. Ook niet in omliggende landen) is het probleem op de woningmarkt voor het grootste deel opgelost omdat de banken zelf tot inkeer zijn gekomen en misstanden (vanaf 1995 ontstaan) hebben rechtgezet c.q. moeten zetten.

    Dat we nog door een diep dal gaan is duidelijk.

  33. nhz says:

    p.j.v.a.: De HRA zorgt voor wat grotere uitslagen in goede en slechte tijden, maar dat is het dan.

    op het moment dat de staat er aan failliet dreigt te gaan is het wel wat meer dan dat; HRA is de winstverdriedubbelaar van de scheefleners.

    p.j.v.a.: (iedereen heeft het over aanschaffen, maar dat is helemaal niet aan de orde. Ook niet in omliggende landen)

    ik denk dat je ‘afschaffen’ bedoelt, maar wat dan met die omliggende landen? Er is geen enkel land dat een HRA regeling heeft die ook maar bij benadering zo riant is als die van Nederland. Als Merkozy a.s. maandag écht een fiscale unie van de Eurozone gaan afdwingen, dan staat m.i. HRA met stip bovenaan het lijstje van zaken die van tafel moeten. De misstanden begonnen trouwens al begin jaren ’90.

    Wel met je eens in die zin dat de politiek altijd pas maatregelen neemt als het te laat is, en dus feitelijk irrelevant is. Maar in de tussentijd kunnen ze het probleem wel nóg groter maken, en daar doet dit kabinet zijn uiterste best voor. De enige vraag is nog of Nederland failliet gaat aan de huizenbubble; nog een paar jaar en we weten het, maar met de huidige koers lijkt het me een zekerheid 🙂

    misschien hopen ze in Den Haag dat ze alle problemen straks kunnen wijten aan de implosie van de euro ;(

  34. nhz says:

    nhz: HRA is de winstverdriedubbelaar van de scheefleners.

    P.S.: en dus ook per definitie de risico/verlies verdriedubbelaar voor spaarders en belastingbetalers.

  35. Chateau Bellevue says:

    Typisch struisvogelgedrag. De overdrachtsbelasting is de oorzaak? Pardon, maar die belasting was er altijd al. Hoe kan die de prijzen zodanig verhoogd hebben. Ja als je gaat speculeren, moet je die 6 procent er natuurlijk wel zien uit te krijgen maar voor de rest.
    We hebben ook gezien dat de verlaging een ongekende opstoot heeft gegeven:NOT.

    In de ons omringende landen is de overdrachtsbelasting overigens gelijk of hoger.

    Voorbeeld
    Belgie: registratierechten Vlaanderen 10%, Brussel en Wallonie 12,5 % op de aankoopsom. Je kunt evt wat korting hierop krijgen als je er minimaal drie jaar in gaat wonen.

    Duitsland: 3,5 % maar met makelaarskosten (3 tot 6%), inschrijving grondbuch en ander lasten komt de extra kost op ong. 7 tot 11% aankoopsom

    @29 nhz

    Die bewoners hadden kunnen weten dat de gemeente niet te vertrouwen is. Ze hebben er immers zelf bijgestaan toen, er werd begonnen met bouwen vlak naast de snelweg naar het centrum toe, ipv wat gebruikelijk zou zijn, vanaf een centrum uitbreiden naar buiten.

    Maar dit was om deze woningen al klaar te hebben voordat een Europese richtlijn mbt schadelijk fijnstof in effect kwam (dwz woningen en scholen niet dichter dan zoveel meter naast een snelweg met dergelijke concentraties uitstoot en fijnstof omdat dat erg schadelijk is voor de gezondheid).

    Ze zijn dus zelf in woningen gaan zitten waarvan ze wisten dat het ongezond was (maar dat zie je pas over 30 jaar in de aantal kanker, astma e.d. gevallen) en waar de gemeente dus geen donder om gaf, als ze die woningen maar konden verkopen en cashen.

    Niet gek dus dat de gemeente ze nu weer in de zak zet.

  36. p.j.v.a. says:

    nhz 33

    Natuurlijk ‘afschaffen’!

    Sinds 95 zijn de prijzen hier 2,5 keer over de kop gegaan terwijl ze in Duitsland iets zijn gedaald.

    Ook in 95 was er (uiteraard) hypotheekrenteaftrek.

    De problemen zitten echt voor 75% in zaken anders dan de HRA.

  37. tufkaj says:

    p.j.v.a.: De problemen zitten echt voor 75% in zaken anders dan de HRA.

    Jawel. Maar die andere zaken komen soms toch weer voort uit HRA. Aflossingsvrij bijvoorbeeld is een constructie die is bedacht om HRA optimaal uit te buiten.

    Nu wordt ook nog een trend om een huis zonder de grond te verkopen. Zo kun je toch een groter deel “aflossingsvrij” doen en zijn er weer andere belastingpotjes waar je uit mag snoepen. Ik denk alleen dat niet veel mensen daar in deze tijd echt warm voor zullen lopen..
    http://www.vastgoedactueel.nl/index.php?option=com_k2&view=item&id=641:woningmarkt-op-gang-wel-het-huis-niet-de-grond&Itemid=2#.TtiErl_JAEc.twitter

  38. Chateau Bellevue says:

    Ik heb de tekst ook maar eventjes aangepast:

    Elco Brinkman: ‘Falend beleid en corrupte bouwereld niet de grote boosdoener’

    Hoe denkt Elco Brinkman — voorzitter van Corrupt Bouwend Nederland en de kleurloze gristelijke huichelaars kiezersbedrog partij-fractievoorzitter van de Eerste Kamer — over de Nederlandse woningmarkt? In tegenstelling tot de geluiden die regelmatig over de woningmarkt klinken, is Brinkman niet onverdeeld negatief. “Er is het beeld dat er veel mis is met de woningmarkt, dat klopt helemaal maar er zijn ook positieve zaken, zoals het toenemende aantal slaven van de bank, een verarmend Nederland en een toenemend aantal slaven van de consumptie en statusdrift.”

    Brinkman vervolgt: “De hypotheekrenteaftrek wordt vaak gezien als de grote boosdoener,dat is waar en dat heb ik ook zelf gezegd vijf jaar geleden, maar als ik dat nu zou herhalen zou ik ingaan tegen mijn broodheren dus ga ik hier een lulverhaal ophangen over zaken die er alleen zijdelings iets mee van doen hebben zodat het grote publiek weer in slaap gesust wordt. Hier komt ie dan: het is niet de renteaftrek die de markt verstoort. Het zijn de overdrachtsbelasting, het scheefwonen en de te grote voorraad aan sociale woningen. Gelukkig is er al een begin gemaakt en wordt het scheefwonen nu aangepakt. We zijn van plan door te gaan met ons beleid alle hondehokken, ik bedoel, sociale huurwoninge te slopen en er rijtjeshuizen, ik bedoel ruime stadsvilla’s voor bankslaven, sorry,ik bedoel tweeverdieners, he het is lastig om de begrippen goed te hebben in de plaats te zetten.

    Meer leest u in ons propaganda blaadje, sorry he daar ga ik weer, ons magazine.

    Fijne dag nog
    Elco
    de begrippen goed uit te leggen,
    Brinkman is ontzettend druk met een lobby om de huidige woningmarkt uit het slop te trekken. “Voor een deel is de scheefgroei ontstaan door nieuwbouwplannen waarbij iedereen een graantje mee wilde pikken. Prijzen zijn daardoor steeds verder opgekrikt. Nu moeten het scheefwonen en de overdrachtsbelasting aangepakt worden. En van de hypotheekrenteaftrek moeten ze juist afblijven.”

  39. Chateau Bellevue says:

    Sorry dat stuk na ‘fijne dag nog Elco’ hoort er niet bij , dat was te belachelijk en te moeilijk om correct te kunnen herschrijven

  40. angelique van uuden says:

    nhz allochtonen 3 % criminaliteit 10 woninginbraken en 3 bedrijfsinbraken per jaar voor onze hele gemeente
    Binnen 10 minuten met trein in nijmegen.
    Onze straat is de enige met huurwoningen verder allemaal koophuizen om ons heen

  41. Peter2 says:

    Nout Wellink is er ook weer lekker op los aan het liegen:

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2011/48/wellink_niemand-had-crisis-voorzien.xml

    Zijn wereld zit zo in elkaar dat als hij het niet heeft gezien, niemand het gezien kan hebben! Daargelaten een enkele onheilsprofeet met geluk.

    En dus heeft het niet aan hem gelegen. Zo kom je natuurlijk overal onderuit!

  42. Peter2 says:

    En een “MUST SEE” voor iedereen:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8WBiTnBwSWc

    Gewoon integraal kijken, duurt niet extreem lang en je komt er beter onderlegd uit!

  43. floor says:

    @Peter2
    Dan zul je deze http://www.youtube.com/watch?v=9znsuCphHUU ook wel kunnen appreciëren.
    Is 8×10 min college van prof. Bartlett on arithmetic, delen 2 etc staan onder de video onderaan de tekst.
    Dateert uit 2000 ongeveer.

  44. deutsche Mark says:

    @ Peter2 en Floor

    Bedankt voor jullie links. Vooral de 1e vond ik zeer interessant.
    De “bonen-anekdote” kende ik als schaker natuurlijk allang, en de betekenis ervan op het gebied van energie en andere grondstoffen is op z’n minst verontrustend.

    Als middelbare scholier maakte ik me hierover al zorgen, en ben eigenlijk wel verbaasd, dat ze het zolang op de achtergrond konden houden. En dat nog steeds, ondanks dat we nu in het “eindspel” zijn aangekomen, om maar even in schaaktermen te blijven.

    De toegang tot (gezuiverd) water was niet echt een thema in Martensen’s betoog, hoewel het naar mijn inschatting minstens even bedreigend is, als het opraken van fossiele energie. (en nu al slachtoffers eist in de 3e wereld)
    De stijgende kosten van energie kunnen we gedeeltelijk oplossen door minder te “bewegen”, waar sinds het internet zelfs al een aardige oplossing voor paraat is. Maar hoe ik zonder energie aan drinkwater kom, moet me een politicus maar eens uitleggen. Drinkwater zuiver genoeg, zodat mijn “moderne” maag het gaat accepteren?

  45. Peter2 says:

    @floor,

    Ik herken hem uit een ander YouTube video, ik denk dat het over hetzelfde zal gaan.

    The Most IMPORTANT Video You’ll Ever See (part 1 of 8):

    http://www.youtube.com/view_play_list?p=6A1FD147A45EF50D

  46. ll says:

    Nhz, het werkt nog steeds, de marktindicator….., als ie op 40 staat is het tijd om naar een koophuis te kijken 🙂 , nog even geduld……..

    http://www.eigenhuis.nl/tools/marktindicator/

  47. Chateau Bellevue says:

    @47 II

    In Belgie en Frankrijk adverteren ze ook vaak met het zogenaamde
    ‘viager’.

    Dat betekent dat een (ouder) echtpaar hun woning aan jouw ‘verkoopt’ tegen een sterk gereduceerd tarief(1/10 tot 1/5e van de waarde;het bouquet) maar dat je er pas in kan als ze dood zijn en ondertussen betaal je hun een maandelijks ‘huurbedrag’ (wat wel een maximum, bijv 15 jaar heeft)

    Voor hun een oplossing om hun pensioen op te hogen en wat cash te hebben om leuke dingen te doen en de koper moet hopen dat ze snel dood gaan zodat hij een voordelig huis heeft.

    Ik heb dit nog niet in Nl gezien, maar wat in de link staat lijkt er een beetje op.

  48. Steven says:

    aan Admin

    sinds dat twitter blokje rechtsboven. Zie ik de bovenkant van de pagina niet en kan dus ook niet naar “home” of andere links. Browsergeschiedenis nu al 3 keer weggehaald.. (ik heb IE 9).

  49. tufkaj says:

    ll,

    Waarom bij 40?

  50. renren says:

    @ 49 steven
    Dat heb ik ook.
    Ik heb maar even google chrome erop gezet. Daar werkt het wel.

  51. Steven says:

    aan renren

    ok bedankt!!

  52. ll says:

    Hierom Tukaj, al beschreven in 2005 waarom de huizenmarkt zal instorten, tip van de schrijver…. 🙂

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/07-10-2008/deflatie-in-aantocht/

  53. tufkaj says:

    @ll, thx maar ik zie alleen dat prijzen 40% daalden en niet dat je bij index 40 zou moeten kopen… of ik snap het even verkeerd, dat kan ook. (ben nogal grieperig)

  54. jan says:

    Elco Brinkman, de loopjongen van de onroerendgoedmafia

  55. ll says:

    Tufkaj, beterschap 🙂 , de marktindicator is een sentiment meter, heeft niets met prijzen te maken…….

  56. Steven says:

    aan 55 (Jan)

    Zat me vaak af te vragen waarom ik met gymnasium en weet ik wat allemaal 40 uur per week allerlei ingewikkelde problemen moet oplossen en toch minder verdiende dan een willekeurige makelaar. Dat kwam puur door de hausse in de huizenprijzen en ander vastgoed natuurlijk. Het gaat weer net zo hard naar beneden dan het steeg (het pyramide sp. enz). Het valt me eigenlijk alleen maar op hoe langzaam het daalt. Begrijp echt niet dat men blijkbaar nog steeds een betonnen bunker durft aan te bieden rond 600.000 euro (ja is 1,3 miljoen guldens) zie dit huis op IJburg bijv. (hoop niet dat de buurman meeleest, want dat is een kennis van me): en kijk naar de badkamer en de deuren: goedkoper kan denk ik niet.
    http://www.funda.nl/koop/amsterdam/huis-47797556-jan-vrijmanstraat-181/

  57. tufkaj says:

    ll,

    Dank je. Ik snap dat het een indicator is, maar waarom geef je dan 40 aan? of is dat een educated guess? Heeft hij ooit zo laag gestaan eigenlijk?

  58. tufkaj says:

    Steven: Begrijp echt niet dat men blijkbaar nog steeds een betonnen bunker durft aan te bieden rond 600.000 euro

    Er zijn stukken in Amsterdam waar ik 4K/m2 zou durven vragen. Maar buiten Amsterdam niet en dus ook niet op Ijburg… Bovendien zie je het langzaam dichtslibben en doodbloeden daar.

  59. Steven says:

    grammatica en bier gaan niet samen (sorry) 🙂

  60. Steven says:

    aan Tufkaj

    ja klopt: IJburg is gewoon hetzelfde als Diemen of zo. Centrum is een ander verhaal. Gekke is dat ik rond de Zeedijk heb gewoond begin jaren negentig (geweldige tijd gehad), maar niemand wilde er toen wonen. Nu is het loeiduur.

  61. tufkaj says:

    Steven,

    Klopt. Maar toen hadden we nogal wat problemen met heroine en zo.. sinds we de junks aan de methadon en van straat hebben is het daar nog wel uit te houden. (hoewel je nogsteeds versteld zou staan van de hoeveelheid criminaliteit op de wallen, zelfs als je er gewoond hebt)

  62. Steven says:

    aan tufkaj

    ja is ook weer waar, maar Amsterdam zit vol met dat soort extremen. De Jordaan was super arm en is nu een yuppen buurt. De Pijp.. en straks misschien de Baarsjes.. : daar waar studenten gaan wonen gaat vaak in de lift. Het blijft in ieder geval: wat een gek er voor geeft. En er zijn gewoon veel gekken die zich in de schulden steken voor een dak boven hun hoofd. (totdat het klapt)

  63. Michiel says:

    In de betere buurten van Amsterdams – Grachtengordel en de Concertgebouwbuurt – heb ik ook al prijsverlagingen van een procent of 20 gezien. En daar vragen ze soms meer dan 8K per m2. Deze is lachen:
    http://www.jaap.nl/te-koop/noord+holland/groot-amsterdam/amsterdam/1015dm/prinsengracht+79+l/12039845/woningwaarde/

    En deze ook:
    http://www.jaap.nl/te-koop/noord+holland/groot-amsterdam/amsterdam/1015dm/prinsengracht+79+l/12039845/woningwaarde/

    Ik zoek zelf wel iets groters, heb in beide buurten als student redelijk goedkoop en riant gehuurd. Dus wie nog iets weet van rond de 70 m2 met 30% korting, ik houd me aanbevolen.

  64. Steven says:

    aan Michiel

    Dus 5600 euro voor één vierkante meter… Daar ga je voor?. (ha ha).

  65. Steven says:

    en in A’dam betaal je ook nog pacht er over en WOZ en verzekering en en en.

  66. Steven says:

    Zit hier een beetje tegen mezelf te lullen, maar de fictie dat je geld verdient door een duur huis te lenen lijkt langzaam doorgeprikt te worden (althans dat hoop ik)

  67. abu says:

    @68
    Je moet het alsvolgt zien: In Amerika is het gebeurd en het komt langzaam deze kant op. VS heeft een ruft gelaten en wordt langzaam met de wind deze kant op gestuurd. Wij lopen altijd achter. kijk naar alle technologische ontwikkelingen, etc. Gewoon geduld hebben. Eerst wordt de euro crisis opgelost en dan gaan de prijzen keihard omlaag.

  68. Juan belmonte says:

    @ artikel

    Er is het beeld dat er veel mis is met de woningmarkt, maar er zijn ook positieve zaken

    Okee:
    – 250.000 woningen te koop op Funda
    – 300.000 op Jaap
    – NL Hoogste Hypotheekschuld op aarde
    – er zijn enorme kunstgrepen nodig waaronder een Staatsgarantie op huizen tot een waarde van ruim 10 maal JanModaal
    – we hebben bankierende Gemeente gezien, bankierende provincies allemaal “om de starter te helpen” … om de Hogegrondprijzen instand te houden
    – HRA is ten dode opgeschreven, vrijwel alle oekoenomen, IMF ECB en grote banken onderschrijven dit.

    En toen kwam de voorzitter van Bouwend NL en Eerste Kamer-voorzitter op de gedachte dat het wel snor zit met die huizenmarkt en met HRA. Dàt hebben we eerder gezien:

    VGH denkt anno mei 2011 dat de condities voor de huizenmarkt zo slecht nog niet zijn.
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/24-05-2011/banken-strenger-voor-hypotheken/#comment-76311

    – De rest van Europa woont gewoon zonder al die kunstgrepen en zonder die uitzinnige schuld door.

    Waarmee bewezen dat ook zonder HRA prima te wonen is.

    Ongelooflijk dat Drs E. Brinkman niet inziet dat Hogegrondprijzenminnend NL de bouwsector sloopt:
    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/12-11-2011/kees-de-kort-toekomst-huizenmarkt/#comment-91570

  69. Juan belmonte says:

    De hypotheekrenteaftrek wordt vaak gezien als de grote boosdoener, maar het is niet de renteaftrek die de markt verstoort.

    Huizen-“markt” ?

    Er is geen markt ter wereld (vrije wereld) waar niet zoveel overheidsbemoeienis is.

    Wie nu nog rekent met 100% HRA over 1,5,10,20,30 jaar
    is een Kamikazekoper

    🙂

  70. Juan belmonte says:

    Steven: Zit hier een beetje tegen mezelf te lullen

    Ach deze site is voor Juan ook een gedachtenordendenmiddel.

    Scheelt wel weer een hulpverlener 🙂

  71. p.j.v.a. says:

    @57

    Laten we de bunker eens onder de loep nemen:

    bouwkosten (casco) + bijkomende kosten: 375m3 x €525-, = 196.875,-
    afgerond €200.000,-

    Rest grond: €585.000 – €200.000=
    €385.000,-.

    Grondopp. 26×6=156 m2, dwz.

    Grondprijs = €2.470,-/m2, voor 50 jarige erfpacht.

    Om het om te rekenen naar vol eigendom moet je daar ca. 10% bij op tellen, dwz. ruim € 2.700,-/m2.

    Ik zou zeggen: Deel dat nu eens door 2, maar je mag ook gewoon 30% van de vraagprijs halen.

    Komt op het zelfde neer.

    Dan is de verhouding grond-gebouw redelijk in evenwicht (50-50)op deze locatie.

  72. deutsche Mark says:

    @ p.j.v.a.

    525,- voor die crisisbouw. Sorry, met meer dan 400,- ga ik niet mee. Maakt 150k€.
    Dan nog max. 600m2 voor de postzegel pachtgrond, en dat is al overdreven, maakt 90k€.
    Bijelkaar kom ik dan op 240k€, en daar zou ik het persoonlijk van z’n nooit niet voor kopen.
    Nederlanders houden van legbatterijen……

  73. SchuurHuurder says:

    @47/48 Deze grap werkt toch niet voor iedereen even goed:

    “In 1965, aged 90 years and with no heirs, Jeanne signed a deal to sell her former apartment to lawyer André-François Raffray, on a contingency contract. Raffray, then aged 47 years, agreed to pay her a monthly sum of 2,500 francs until she died. Raffray ended up paying Calment the equivalent of more than $180,000, which was more than double the apartment’s value. After Raffray’s death from cancer at the age of 77, in 1995, his widow continued the payments until Jeanne’s death.”

    hxxp://en.wikipedia.org/wiki/Jeanne_Calment

  74. Consu- says:

    @ll in de jaren 80 was er veel protest altijd tegen speculatie met woningen. Nu wordt fiscaal gestimuleerd om je woning net zo lang in de verkoop leeg te laten staan totdat je de hoofdprijs hebt. Door de mogelijkkheid van dubbele aftrek. Wellicht is het beter een belasting te heffen tegen deze speculatie. 22 maanden kost voor de woningen met dubbele hypotheek de staatsruif een hoop geld.

    Als de hra gehandhaafd blijft zijn er genoeg instrumenten over om de schulden berg af te bouwen:
    – hra alleen in combinatie met anuliteit
    – geen dubbele hypotheeklasten
    – hra alleen wanneer 80procent gefinanceerd

    Als ik in belgie en duitsland vertel over onze mogelijkheden voor hra en tophypotheken vallen de monden open.
    Maar nederland is anders dan sub prime USA, yeah right,

  75. dalen says:

    @ 77

    “Als ik in belgie en duitsland vertel over onze mogelijkheden voor hra en tophypotheken vallen de monden open.
    Maar nederland is anders dan sub prime USA, yeah right.”

    De bouwmaffia, bouwgrond beleid etc is ook sterker in Nederland dan in Duitsland en Belgie. In Duitsland koop ik tussen 35-75 euro per m2 bouwgrond.

    In Nederland worden de mensen uitgeperst en ze laten het gewillig gebeuren. Sterker nog uit gemanipuleerde enquetes blijkt dat Nedrlanders de meest tevreden mensen van de wereld zijn, zelfs in hun Vinex-woning met een postzegel grond.

    Dus, verder uitknijpen is toegestaan.

    Politici worden rijkelijk beloond met mooie baantjes, lees commissariaten van minimaal 100.000 euro per jaar, om 2 x per jaar een sigaartje te komen roken.

    Wat heeft Camiel Eurlings allemaal voor mooie dingen gerealiseerd voor Schiphol en door wie is hij nu rijkelijk beloond.

    Zo zijn er vele voorbeelden te noemen.

    Grote boeven zijn het en het volk wordt verteld dat ze het heel goed hebben.

    Gij geleuft het nie? foei!

  76. tufkaj says:

    ll,

    met een mooi kaartje op woningmarktcijfers:
    http://www.woningmarktcijfers.nl/downloads/kaart_nl_2011_trouw.pdf (hoort bij artikel)

    Zo’n kaartje moest ik ook maar eens interactief op mijn site gaan zetten 😛

  77. tufkaj says:

    Het artikel klopt niet erg trouwens. Als er 200 huizen zijn en er worden er ieder jaar 50 verkocht, is de theoretische verkoop tijd niet 4 maar 2 jaar. Je wilt immers het gemiddelde weten en niet het huis dat het langst duurt.

    Neemt niet weg dat met gemiddeld 11 maanden er een groot verschil is t.o.v. het getal van de NVM: 4.5 maanden.

    Op mijn site waar ik de cijfers van funda door reken, kom ik overigens op 26.4 / 2 = 13.2 maanden gemiddeld (http://fundacijfers.staanhier.nl/graph2.php?soort=Voorraad&gegeven=Totaal). Dat zou betekenen dat huizen die via funda / NVM worden verkocht langer duren dan gemiddeld 😀

  78. Juan Belmonte says:

    tufkaj,

    Tsjeeminee.

    Alleen Urk heeft een verkooptijd van 0-10 maanden.
    De rest méér.

    Conclusie: de woningmarkt zit VOLLEDIG vast.

    Maar natuurlijk zijn de prijzen niet te hoog (die een ton hoger liggen dan in Duitsland) en gegarandeerd worden door NHG, bankierende gemeentes, bankierende provincies, >100% financieringen incluis een groot gedeelte (de huizenleasers) grotendeels aflossingsvrij.
    En de Schuldstimulator HRA heeft er natuurlijk al helemáál niets mee te maken. 🙂

    Gratis cabaret, maar als de lol er straks van af is zou het wel eens veel minder gratis kunnen worden dan gedacht.

  79. mrP says:

    Ik kom hier nu al een tijdje, omdat de site al het woningmarktnieuws snel verzameld. Dank daarvoor, want het kost vast veel tijd!

    Wat me wel stoort is de soms goedkope/populistische toon, vooral van de mensen die reageren. Telkens 1 perspectief (die van slachtoffer), boos zijn, gezwets over boeven, slangen en nog meer van dat soort emotioneel en dogmatisch gelu*.
    Omdat het zo eenzijdig negatief is, verliest de site zijn nieuwswaarde voor mensen.

    Het verwordt van een kritische site naar een online theekransje van zure zeikerds die alleen maar kunnen wijzen en naar beneden kunnen kijken in plaats van omhoog.

    De wereld is complex, ja, anderen krijgen altijd meer geld, ja, we hebben het beter gehad, ja, de macht ligt bij banken, ja…. NOU EN?

    Alles gaat in golven en ook dit stabiliseert zich ook wel weer. Een succesvol leven heb je door wat je doet en niet door wat je vindt of zegt. Door te wijzen naar anderen en door te focussen hoe k*t het allemaal is, wordt het echt niet beter.

    Ik heb net mijn huis met verlies verkocht (na 13 maanden in de op 5 na slechtste gemeente om te verkopen volgens nu.nl) en ik ga nieuwbouw plegen in een gemeente vlakbij Groningen. Waarom?

    Omdat ik wil leven op mijn manier en ik geen tijd heb om te wachten op een crisis, ik heb al zo weinig tijd hier op deze aardkloot.
    Omdat we een volk van probleemoplossers zijn en ik erin geloof dat onder druk alles vloeibaar wordt. Oplossingen komen zodra ze echt nodig zijn. Tot die tijd is er simpelweg te weinig urgentie.

    Iedereen die nu zijn huis te koop zet met een echte verhuisdrive zal ook bereid moeten zijn om te verliezen, anders is je ‘te koop’ bord fake. We zijn elkaar dan ook lekker aan het opnaaien in NL. Oplossing?
    Alle borden eruit en iedereen die niet wil verhuizen zet een bord ‘niet te koop’ in zijn tuin. Krijg je een beter beeld en dat beeld is niet zo zwart.

    We zijn als volk van grot tot (gehuurd) eigen huis opgeklommen, dus wat gedoe met huizenprijzen overkomen we ook wel.

    Oja.. hypotheken. Lenen = terugbetalen. Lenen zonder terugbetalen is je probleem verleggen. De problemen die daardoor ontstaan afschuiven op banken of overheid? Kinderachtig, slap. Denk na over je keuzes, sta er dan ook voor. Wees een vent!

    Kortom: uitzeten die reactiemogelijkheid: negativiteit is besmettelijk.
    Dus: wie gaat er mee BBQ-en volgend jaar? Ik regel het bier, want heb straks een te gekke veranda, kan niet wachten! Oja, het wordt Schultenbrau, geen Heineken, crisisgevolgje, maar gezellig maken het wel 🙂

  80. Juan Belmonte says:

    ll: ” Ook worden de cijfers zo niet beïnvloed door makelaars die een woning even van funda.nl halen, deze in prijs verlagen en weer online plaatsen. ”

    Exact.

    Je kunt beter met een tweedehandautohandelaar te maken hebben dan met een NVM makelaar.

    Immers de BOVAG maakt geen reclame dat de handelaren eerlijk het juiste aantal gebruikte onderdelen op de factuur zetten, de NVM maakt wèl reclame dat ze NU WEL juist meten, alsof dat een thema had mogen zijn.

    Ze hebben nog steeds niet door dat met internet de wereld ietsje transparanter geworden is 😛

  81. Consu- says:

    @dalen
    En dan wordt er beweerd dat er geen betaalbare nieuwbouw woning kan worden gebouwd.

    Iedereen heeft nog steeds dollartekens.
    Toen ik op het hoogtepunt mijn huis verkocht ging ik kijken naar een nieuwbouwproject de gouden griffel in berkel. De prijzen van de derde bouwstroom waren gelijk aan de verkoopprijzen van de eerste bouwstroom die twee jaar waren bewoond. Maar exclusief keuken, bouwrente, badkmamer, tuininrichting. Tegen de makelaar zei ik dat komt toch niet uit. Ja klopt maar na een aantal jaren aflossen kan je het wellicht verkopen.
    Wat ik heb begrepen dat ze tijdens bouwfase 1 de prijzen met tienduizenden verhoogden

    Stijgen en verrijken gaat goed, je verlies nemen niet,

  82. lorenzo says:

    78 : de hertjes houden de leeuwtjes in stand , zie vooral de volgorde .

  83. lorenzo says:

    82 mrP , heerlijk ook dat geluid en ja tijd wordt een steeds groter begrip , ergo wordt steeds schaarser in het leven , Slogan : je denkwijze bepaalt je reikwijdte in het leven.

  84. Consu- says:

    @ mrP

    Postief dat je iets opbouwt, en dat je niet laat kisten door tegenslag. En een varanda is helemaal top.

    Denk zelf ook na hoe kan je deze impasse veranderen. Zelf dacht ik aan tijdelijke huisvesting. Waarom een huis bouwen voor de eeuwigheid. Je huurt voor Een gezonde prijs een stuk weiland zet er een leuke tijdelijke hut op. Na 50 jaar afvoeren en recyclen
    Autarkisch (eigen stroom, warmte) is niet onmogelijk. Al is aansluiting op elektra wel makkelijk.
    hoeft niemand zijn bouwgrond af te waarderen, je verhuurt het gewoon.

  85. lorenzo says:

    en voor die die deze woorden ter harte nemen , geen files meer willen , een beetje meer zon en als keerzijde af en toe een lichte oproer op straat de volgende nieuwbouw woning TEKOOP voor € 6.779 , zie ik hier : http://www.tweedewoning.eu/woningen/toon/2510218

  86. Bas1979 says:

    +1 voor Brinkman!
    Wat goed dat hij inziet dat de HRA wordt gezien als de grote boosdoener!

    Nu nog een schone luier voor Brinkmannetje en speentje zodat ie niet meer van die gekke woordjes kraampt.

    “De hypotheekrenteaftrek wordt vaak gezien als de grote boosdoener,
    maar het is niet de renteaftrek die de markt verstoort.
    Het zijn de overdrachtsbelasting, het scheefwonen en de te grote voorraad aan sociale woningen.”

  87. Juan Belmonte says:

    mrP: Wat me wel stoort is de soms goedkope/populistische toon, vooral van de mensen die reageren. Telkens 1 perspectief (die van slachtoffer), boos zijn, gezwets over boeven, slangen en nog meer van dat soort emotioneel en dogmatisch gelu*.
    Omdat het zo eenzijdig negatief is, verliest de site zijn nieuwswaarde voor mensen

    Sorry maar Juan herkent het beeld niet.

    Dit is J.i. de meest informatieve site over de woningmarkt. Mocht u een betere site weten, wilt u een linkje sturen met een verhaal waarom die beter is?

    Kijk met de huidige woningmarkt is klagen gewoon logisch. Bovendien is uw commentaar ook deels een klacht en daarmee van harte welkom.

  88. lorenzo says:

    Juan Belmonte: Dit is J.i. de meest informatieve site over de woningmarkt.

    Het zal vanuit jouw perceptie zijn , ik denk zelf van niet , weet het wel zeker .

  89. Olaf says:

    Een grote voorraad sociale huurwoningen?
    In de randstad is de wachttijd voor een simpele eengezinswoning 18 jaar. Nieuwe kosten het maximale bedrag van 650 euro per maand (bijna 1450 gulden) Oude gehorige woningen die je voor 300 gulden in de jaren zeventig kon huren staan nu te koop voor 200.000 euro.

    Goedkopere woningen van na de oorlog worden gesloopt om plaats te maken voor dure appartementen.
    In de jaren 90 kon je voor minder dan 100.000 euro een huis met grond en garage kopen. (in de Flevopolder)

  90. dalen says:

    @ 82mrP

    “De wereld is complex, ja, anderen krijgen altijd meer geld, ja, we hebben het beter gehad, ja, de macht ligt bij banken, ja…. NOU EN?”

    Als mijn voorouders op deze manier hadden gereageerd, hadden we nu met zijn allen nog in een hut gewoond en 60 uur per week kunnen werken voor tegoedbonnen die ingeleverd kunnen worden tegen woekerprijzen bij de winkel van de werkgever.

    Het is tijd dat de mensen beseffen dat ze genaaid worden en dat kan niet genoeg worden herhaald. Is het niet voor jezelf dan maar voor je kinderen of kleinkinderen.

    Een huisje kopen uit 1930 voor 400.000 euro dat voor 5000 gulden is gebouwd en gefinancierd wordt met een strophypotheek is geen optie. Tijd dat de mensen de straat opgaan en hun recht opeisen.

    PS

    Veel plezier in Groningen, het is je gegund. Realiseer je wel dat je dit kan doen omdat je ouders of grootouders geen vluchters maar strijders waren.

  91. Consu- says:

    @93
    Als oude systemen verstarren en een monopoly proberen vast te houden is het ook een optie om naar nieuwe wegen te zoeken. Het feit dat gemeente grondpositie als een melkkoe zagen is ook iets van de afgelopen decenia. Projectontwikkelaars worden langzaam uitgerangeerd en wellicht Is het ook mogelijk gemeentes buiten spel te zetten

    De behoefte aan betaalboor wonen bestaat alleen woningcorperaties, gemeentes en de elco’s en fokkema hebben de riem nog op de vreethaak staan. Kan wellicht kan het meer lean of zonder hun.

  92. Jaja says:

    Met interesse volg ik deze site al een poosje ter lering en vermaak,

    Huizenprijzen dalen, so what! een deel zal in de problemen komen. Pech! Het grootste deel heeft spaargeld om het gat te dichten als nodig.
    Wonen moet je toch.

    Als ik woonkosten vergelijk met autokosten en wat sommige mensen (jeugd) mobiel verbellen dan is wonen nog relatief goedkoop.

  93. rick says:

    @dalen,

    Het blijft vreemd.
    We hebben ons bevrijd van het communisme, koningen, keizers en de paus, maar we steken ons hoofd zo door de strop voor een hypotheek. Want huizen kopen maakt ons gelukkiger dan huren, toch?

    Of moeten we gewoon mrP achterna, gewoon doen, niet nadenken en genieten?
    Als we over 200 jaar terugkijken naar deze tijd, dan zal men denken: dacht men toen echt dat schulden blijvend meer konden groeien dan de economische productie, vervuiling sneller dan recycling, olieconsumptie sneller dan exploratie, pensioenaanspraken sneller dan pensioen opbouwen, huizenprijzen sneller dan inflatie.

  94. hugo says:

    dalen: Het is tijd dat de mensen beseffen dat ze genaaid worden en dat kan niet genoeg worden herhaald.

    Mijn ervaring is dat mensen het totaal niet erg vinden om genaaid te worden. Sterker nog, het lijkt erop alsof ze het heerlijk vinden. De meeste vertrouwen erop dat ze de overheid kunnen inzetten om bij verstandigen het geld te halen als het echt de spuigaten uitloopt en ze (dreigen te) bezwijken aan zware interne bloedingen na vele keren genaaid te zijn. Het gros van de NL bevolking lijkt aan een zware vorm van Stockholm syndroom te leiden. Helaas kan ik er niets anders van maken. Ja ook heel wat van mijn vrienden gedragen zich zo en weigeren consequenties eraan te verbinden.

    Ik begin te stellen dat ze het verdienen om alles kwijt te raken en de rest van hun leven schuldslaaf zijn. Reactie, ach, zolang ik een dak boven mijn hoofd heb en wat te eten…. Zucht….

  95. Chateau Bellevue says:

    @ 75 Schuurhuurder

    Tja, da’s wel dikke pech hebben.
    Maar er staat tegenwoordig wel vaak een maximum aan jaren bij, 15 of 20 of zo, geindexeerd of niet. Je kunt dan zo uitrekenen wat je ten hoogste betaald.

    Ik heb er wel eens over zitten denken, maar vanuit kopers oogpunt is het vaak niet interessant. Cynisch gezegd, zit je te wachten tot de eigenaars dood zijn en de aanbiedingen zijn meestal van een stel wat de zeventig al gepasseerd is.
    Met de tegenwoordige medische wetenschap leven die met een beetje geluk hunnerzijds nog iets van twintig jaar, zeker de vrouw.

    Ik zou dan nog eerder van een alleenstaande man van 55 nemen die een ongezonde levenstijl bezigt: die vallen immers bij bosjes neer zo rond hun zestigste.

    Nou ja en het is natuurlijk zoiezo risicovol. Er kan in twintig jaar veel gebeuren.
    Er wordt een fabriek naast het huis gebouwd. Je gaat zelf naar het buitenland, whatever.

  96. dalen says:

    @ 96

    “We hebben ons bevrijd van het communisme, koningen, keizers en de paus, maar we steken ons hoofd zo door de strop voor een hypotheek.”

    @ 97

    “Mijn ervaring is dat mensen het totaal niet erg vinden om genaaid te worden.”

    In mijn werk heb ik veel te maken met mensen en kleine zelfstandigen die in, mijns inziens, vlaag van verstandsverbijstering een handtekening onder een contract hebben gezet zonder te beseffen wat ze tekenen of wat het inhoudt. Voorheen voelde ik me altijd betrokken en ik paste mijn tarief op de situatie aan. Stak er ook altijd veel meer tijd in dan declarabel was.

    Met de jaren kom ik steeds meer tot het besef dat men alles tekende en zichzelf verplichtingen oplegde uit hebzucht en opschepperij. Thuis werd ik altijd op mijn vingers getikt als ik tot midden in de nacht een zaak zat te bestuderen en nog zenuwachtiger was op de dag dat de zaak diende dan de persoon in kwestie zelf.

    Ik neem er nu ook meer afstand van en neig nu soms te denken dat de wederpartij alleen maar aan hun (de cliënt) extreme eisen heeft voldaan, terwijl dat eigenlijk onredelijk was.

    Ook nu wordt je nog uitgelachen als je iemand waarschuwt voor vreemde constructies in een contract.

    Een kennis met een supermarkt vertelde mij vroeger al “Dalen ze kopen gemakkelijker een huis, auto of caravan dan een krop sla”.

    Dat waren wijze woorden die zo uit de praktijk kwamen.

  97. deutsche Mark says:

    dalen:
    @ 77

    “Als ik in belgie en duitsland vertel over onze mogelijkheden voor hra en tophypotheken vallen de monden open.

    De bouwmaffia, bouwgrond beleid etc is ook sterker in Nederland dan in Duitsland en Belgie. In Duitsland koop ik tussen 35-75 euro per m2 bouwgrond.

    De HRA enz. lijken veel van m’n gesprekspartners helemaal niet te begrijpen. Vaak moet ik het 3x verschillend uitleggen, voordat ze beseffen dat ik mezelf niet verkeerd hebt uitgedrukt (als NL’er zou dat wellicht kunnen…., hoewel ik de taal onderhand toch wel heel aardig beheers).

    In Duitsland betalen echter ook de meeste huizenkopers/bouwers meer dan 35-75 €/m2.
    Deze bodemprijzen vindt je eigenlijk uitsluitend in het noorden en oosten, en dan niet op de geliefde locaties. In het westen en zuiden zijn deze prijzen niet realistisch. Wij wonen halverwege tussen Keulen en Dortmund, en dat is behoorlijk landelijk (dorp). Daar betaalden we ook 140€/m2, en dat is een heel normale prijs voor een bouwrijp kavel in onze streek.
    Boven de 300€/m2 is ook eenvoudig te vinden, en ga maar eens onder de rook van Frankfurt of München een lapje grond zoeken, daar is het nog duurder. Bijna net zulk debiele prijzen als in NL. Echter kun je er door wat reistijd naar je werk op de koop toe te nemen, al een aardig stuk gunstiger kopen. Dat zie ik in NL minder. Daar zijn ook de klotelocaties nog erg duur.

    Met mrP ben ik het eens, dat er hier vaak overdreven wordt, en dat is voor de kwaliteit van het blog niet ideaal.
    Dat in Duitsland bv “Jan Modaal” zo maar effe zonder problemen een huisje kan kopen, lees ik hier vaak, maar dat is grote lariekoek.
    Dat Dld. erg veel huurders heeft, is wellicht niet zonder reden. Misschien is het voor jantje modaal in de meeste gebieden wel veel te duur om te bouwen/kopen.
    De duitse jan modaal verdient bijna 30k€/a, en kan afhankelijk van zijn gezinssituatie maximaal ~120k€ lenen. Vaak echter minder. In de meeste duitse gebieden is dat net voldoende om met nog 20k€ spaargeld er bovenop, een lullig 3-kamer appartementje met opknapwerk te kopen. De meeste van deze duitsers blijven dan lekker huren, wat in streken met hoge huurprijzen ook geen pretje is.
    Voor 80m2 betaal je dichtbij Frankfurt ook rustig ~1000€/mnd of meer, terwijl je bij ons voor 5-6€/m2 al wat behoorlijks kan vinden.

    In nederland is alles nog veel idioter geworden, maar nu gelijk maar te denken dat het gras bij de buren wel super groen moet zijn, als het er in de eigen tuin ietwat dor uitziet, is een visie die volledig aan de werkelijkheid voorbij gaat.
    Mijn tip: de zaken niet overdrijven, want dat is helemaal niet nodig om op de nederlandse systeemfouten te wijzen.

  98. Juan Belmonte says:

    lorenzo: Het zal vanuit jouw perceptie zijn , ik denk zelf van niet , weet het wel zeker .

    Het is hier hoor en wederhoor met bronvermelding en niet zo saai als een academische site (er wordt ook geklaagd en er is zoo nu en dan wat humor zoo hier en zoo daar).

    Tot nu toe hebben de bloggers die een daling voorspelden gelijk gekregen,
    – gelijk over dat huizenprijzen uberhaupt kunnen dalen (zie Tombola Top Tienduizend die “wat voorliep oip de officiële cijfers)
    – gelijk ook met k.k. verlaging,
    – gelijk over de bizarre grondprijzen (zie de gemeentelijk tekorten en verhoging van diverse diverse belastingen om inkomsten aan onverkochte grond te compenseren)
    – gelijk met de absurditeit van de totale NL hypotheekschuld
    – gelijk met de absurditeit van huizen leasen (aflossingsvrij is nu aan banden gelegd)
    gelijk met het thema HRA, de schuldenstimulator, dat er gewoon aan gaat, ook grootbanken en eerste kamer en zelfs CDA en VVD-ers spreken er NU openlijk over.

    Juan stelde al eerder, er is:
    – terechte arrogantie
    – onterechte arrgantie

    Voor zover deze site arrogantie verweten kan worden lijkt het er toch wel op dat het in de hoek van de terecht arrogantie zit 😛

    Gelijk krijgen is echter erg saai, immers daar leert men niet van want het zijn geen nieuwe inzichten. Om dat te compenseren is het raadzaam om het met wat humor te doorspekken: zo ontstaan de Poelgeesten uit de fles en de Kamikazekopers.

    Maar terug naar uw stelling:
    Als deze site http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl niet de beste site over de huizenmarkt is, welke is het dan wèl, als u het zeker weet, wilt u dat dan ook delen ?

    Juan is benieuwd, wellicht zijn er allerlei nieuwe inzichten te verkrijgen.

  99. lachen met lorenzo says:

    Maar Juan , je weet toch wel dat dit : http://www.tweedewoning.eu de beste site is die informatie over de huizenmarkt geeft.
    Hier zit lorenzo vele uren per dag informatie te vergaren

  100. dalen says:

    @ 102

    “Hier zit lorenzo vele uren per dag informatie te vergaren”

    Dat vermoedde ik al uit uw reacties en het zegt mijns inziens genoeg gezien al het gewauwel. Misschien beter te gaan bloggen op http://www.trotsopmijnauto.nl.

  101. lorenzo says:

    102, dank voor je support , je hebt er werk van gemaakt zie ik. Maar mag Lorenzo nog enige tegengewicht bieden of is dat taboe hier ? inhoudelijk over de woningmarkt valt hier reuze mee, ik denk ook niet de opzet van dit Blog. gezien het feit dat ik hier kom moet ik ook niet te veel zeuren . Probeer dat ook niet te doen 🙂

  102. lorenzo says:

    ..wel in het vervolg beter geen pseudo namen en reacties met inachtname van URL’s ( d.h. bedrijfsnamen ), het betreft internet en kan juridische implicaties hebben. Dank alvast.

  103. Juan Belmonte says:

    lachen met lorenzo: Maar Juan , je weet toch wel dat dit : http://www.tweedewoning.eu de beste site is die informatie over de huizenmarkt geeft.

    Tsja die site over tweede woningen in de EU staat inderdaad ook helemaal bol van de analyses over de NL huizenmarkt, met een prima discussieforum waar (vaak met bronvermelding) feiten en meningen met elkaar gedeeld worden. 😛 (not)

    Helder Lorenzo, u heeft duidelijk een ander refereniekader dan Juan. Prima, dan weet Juan hoe serieus hij u kan nemen. 🙂

    Sin poesía
    no se puede torear

    Maar tegelijk geldt:
    Sin gravedad
    nada puede caer

    Vrijvertaald:

    Zonder poezie
    valt er niets te wapperen
    (overigens de lijfspreuk van Juan Belmonte)

    Maar tegelijk geldt:
    zonder zwaartekracht (dan wel ernst, serieusheid)
    valt er niet te vallen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*